|
رشد 1200 واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بازار سرمایه در پایان معاملات روز گذشته با 1206 واحد افزایش به رقم یکمیلیون و 235 هزار و 764 واحد رسید. در مقابل اما شاخص کل هموزن با 5 هزار و 146 واحد کاهش به رقم 432 هزار و 426 واحد رسید. در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه، بیش از 12 میلیارد سهم به ارزش تقریبی 11 هزار میلیارد تومان معامله شد.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از جدیدترین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰
طرحهای حمایتی جدید برای اقشار کمدرآمد
تجهیز مدارس مناطق محروم، کاهش آسیبهای اجتماعی وحمایت از زنان سرپرست خانوار، از مهمترین مصوبات حمایتی کمیسیون تلفیق بود
گروه اقتصادی: چند روز از بررسی لایحه بودجه 1400 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی میگذرد و در این مدت تغییرات مناسبی در لایحه بودجه دولت رخ داده است. تغییرات شکلگرفته در لایحه را میتوان به 5 محور کلی افزایش درآمدها و کاهش هزینههای دولت با حذف رانت گروههای خاص، افزایش درآمدهای مالیاتی بدون ایجاد فشار بر عموم مردم، حمایت از معیشت مردم و بخش تولید، کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و افزایش شفافیت بودجه دستهبندی کرد. به طور مصداقی اصلیترین مصوبات عبارتند از: حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی، افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی کالاها از 4200 تومان به نرخ نیمایی، حذف معافیت مالیاتی انتشارات کمکدرسی و مؤسسات کنکوری، کاهش 37 درصدی کف حقوقهای نجومی، اختصاص درآمد ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به مردم، تنظیم لایحه بر اساس صادرات 5/1میلیون بشکهای نفت خام، اضافه کردن برخی بودجههای خارج از بودجه به منابع و مصارف عمومی بودجه و الزام دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی به شفافسازی میزان حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان.
کمیسیون تلفیق در جلسات قبلی با اضافه کردن برخی منابع درآمدی به تبصره 14 لایحه بودجه، مبلغ یارانه نقدی را افزایش داد تا بخشی از فشار تورم ایجادشده را جبران کند. طبق این مصوبه، مبلغ یارانه نقدی برای سال آینده به حدود 2 برابر میزان کنونی افزایش مییابد. این اصلاحات باعث شده تا حدودی امید به تصویب لایحه بودجه در صحن علنی به وجود آید، البته اگر دولتیها این اصلاحات را نپذیرند، شرایط برای سال آینده بسیار پیچیده میشود و شاید کار به تصویب بودجه سهدوازدهم برسد. روز گذشته نیز این کمیسیون مصوبات جدیدی داشت که اکثر آنها بر محور حمایت از اقشار کمدرآمد بود.
* مصوبههای حمایتی کمیسیون تلفیق
رحیم زارع در تشریح مصوبات این کمیسیون گفت: ۲هزار میلیارد تومان برای خرید تبلت، عینک، سمعک و تجهیز هنرستانها و مدارس شبانهروزی در مناطق محروم سال آینده در اختیار وزارت آموزشوپرورش قرار میگیرد.
وی اظهار کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، مبلغ 13 هزار و 400 میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در سال 1400 در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار خواهد گرفت.
زارع ادامه داد: همچنین مبلغ 3 هزار و 200 میلیارد تومان برای کاهش آسیبهای اجتماعی، 500 میلیارد تومان برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، 400 میلیارد تومان برای حمایت از خانوادههای زندانیان، 5 هزار و 600 میلیارد تومان برای حقوق و غذای سربازان و ۲ هزار و 70 میلیارد تومان برای بیمه باربران، خادمان مساجد و دیگر موارد مشخص در سال 1400 تخصیص داده شد.
* 22 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 مجلس اظهار کرد: بر اساس مصوبه این کمیسیون، 22 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم، ۲ هزار و 950 میلیارد تومان برای یارانه نهادهها، عوامل تولید و خرید تضمینی محصولات کشاورزی، 5 هزار میلیارد تومان برای خرید یا ساخت مسکن محرومان و رزمندگان معسر، 900 میلیارد تومان برای امور رفاهی و تغذیه دانشجویان، هزار و 70 میلیارد تومان برای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و همچنین 4 هزار و 90 میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی ایثارگران در سال آینده تخصیص یافت.
وی تأکید کرد: باقی موارد هم به تناسب ذکرشده در تبصره 14 در حوزههای مختلف مانند تولید، سلامت، محرومان، دارو و... در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شده است.
زارع تصریح کرد: 267 هزار میلیارد تومان منابع درآمدی پیشنهادی دولت در تبصره 14 لایحه بودجه سال 1400 بود که با توجه به منابع حاصله از حوزههای مختلف در بررسیهای کمیسیون تلفیق بودجه، این عدد به حدود 430 هزار میلیارد تومان در بحث هدفمندی یارانهها و تبصره 14 رسید. البته حدود 79 هزار میلیارد تومان در قالبهای مختلف بویژه سهم 5/14 درصد نفت و گاز پالایشگاهها و پتروشیمیها از عدد 430 هزار میلیارد تومان کسر شده است.
***
دولت به دنبال افزایش قیمت گازوئیل؟
روز گذشته همچنین خبر شکلگیری زمزمههای افزایش قیمت گازوئیل در سال آینده منتشر شد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این رابطه گفت: برای سال 1400 به هیچوجه نباید نرخ حاملهای انرژی را تغییر داد، چرا که این کار بسیار خطرناک است، البته زمزمههایی درباره افزایش نرخ گازوئیل وجود دارد که معتقدم این موضوع میتواند جرقهای برای جهش قیمتها شود و از نمایندگان میخواهم به این موضوع رأی ندهند، چرا که شوک جدیدی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد. بهروز محبینجمآبادی اظهار داشت: من درباره افزایش نرخ حاملهای انرژی بویژه گازوئیل معتقد به افزایش پلکانی قیمتها هستم، این در حالی است که نقد تعدادی از کارشناسان به افزایش قیمت بنزین همین موضوع بود. افزایش قیمت گازوئیل میتواند به دلیل تأثیر زیاد این موضوع بر نرخ تمام شده کالاها به دلیل افزایش هزینههای پیمایش خودروهای سنگین، شوک قیمتی در بازار ایجاد کند. نماینده سبزوار در مجلس ادامه داد: صحبتهایی درباره افزایش قیمت گازوئیل برای 1400 وجود دارد البته بعید میدانم نهایی شود، چرا که نسبت به افزایش قیمت سوخت حساسیتهایی در جامعه وجود دارد. این در حالی است که چون عرضه نفت و میعانات گازی بیشتر در داخل کشور است، دلیلی ندارد شاهد افزایش قیمت باشیم؛ درآمد حاصله از صادرات بنزین هم به دلیل کم شدن مصرف بنزین مردم در ایام کرونا بوده است. ضمن اینکه محدودیتهای کرونایی هم در این موضوع تأثیرگذار بوده است. وی همچنین درباره اقدامات مجلس درباره یارانهها در سال 1400 گفت: به هیچوجه درست نیست به 80 میلیون ایرانی یارانه بدهیم، این در حالی است که بر اساس قانون باید ۳ دهک انتهایی یعنی پردرآمدها از دریافت یارانه حذف شوند و به ۳ دهک پایانی و کمدرآمد داده شود اما متأسفانه این قانون عملیاتی نشده است.
محبینجمآبادی افزود: در کمیسیون تلفیق این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت که یارانه دهکهای انتهایی یعنی پردرآمدها را کم کنند اما من معتقدم یارانه آنها باید حذف شود و درآمد حاصل از آن را به دهکهای کمدرآمد جامعه تخصیص دهند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: پردرآمدهای جامعه اصلا متوجه نمیشوند مبلغی به عنوان یارانه به حساب آنها واریز شده است. آنها میگویند 45هزار تومان هر ماه به حسابمان میآید و اصلا برای آنها این ارقام مهم نیست ولی اگر این مصوبه کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس بیاید، قطعا نمایندگان در این باره بحث و بررسیهای متعددی میکنند و تلاش میکنیم یارانه دهکهای انتهایی یعنی پردرآمدها را حذف کنیم.
نجمآبادی خاطرنشان کرد: 20 درصد دهکهای پردرآمد یارانهبگیر را باید حذف کنیم که حدود 16 میلیون ایرانی میشود و این کار جابهجایی منابع درآمدی است و هیچ هزینهای هم برای دولت ندارد.
ارسال به دوستان
لوایح FATF؛ نوشدارو یا شوکران؟
سعید داغینه: طی هفتههای اخیر فضاسازی رسانهای خاصی با موضوع «لزوم پیوستن ایران به FATF» ایجاد شده است. این فضاسازیها در حالی توسط رسانههای یک جریان خاص دنبال میشود که ایران اساسا عضو این نهاد بوده و مشکلی از این بابت متوجه کشور نیست. آنچه مهم است عضویت در چند کنوانسیون این نهاد است که خطر افشا شدن راههای دور زدن تحریم و در نتیجه تشدید اثر تحریم بر اقتصاد کشور را در پی دارد. جوسازی این جریان سیاسی که به شکلی سطحی و البته در حجم زیاد و تکرارشونده انجام میشود، عاری از هرگونه گزاره منطقی است. جوسازی این جریان از طریق طرح اظهارات کلی و مبهم در حالی انجام میشود که پیوستن یا نپیوستن به یک معاهده برحسب منافع ملی یک کشور سنجیده میشود. سوال مهم این است که عضویت در این سازوکارها تا چه حد با منافع ملی کشور سازگار است و باعث حل معضلات مربوط میشود.
طی هفتههای گذشته در فضای رسانهای کشور بسیار شنیده شده است که همه کشورهای دنیا به جز ایران و کرهشمالی عضو کارگروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF هستند اما براستی این گزاره چقدر با واقعیت همخوانی دارد؟
در دستهبندی این کارگروه، اعضا یا همان کشورها به ۲ دسته اعضای همکار و اعضای تصمیمگیر تقسیم میشوند؛ اعضای همکار تقریبا شامل تمام کشورهای دنیا میشوند که ایران هم جزو این دستهبندی محسوب میشود اما در مقابل اعضای تصمیمگیر وجود دارند که شامل 39 کشور میشوند و نه کل دنیا!.
* پیوستن یا نپیوستن، مسأله این است!
اما آنچه منظور از عضویت در FATF است، احتمالا عضویت در کنوانسیونهای مورد درخواست FATF باشد که عبارت است از کنوانسیون پالرمو و مبارزه با تامین مالی تروریسم. جهت پیوستن به یک معاهده باید کارکرد آن را بر حسب منافع ملی کشور سنجید و نه با این استدلال که «همه کشورها عضو هستند، پس ایران هم باید عضو شود»! به عنوان مثال کشور آمریکا با توجه به ادعاهای حقوقبشری که دارد، در عین حال به کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان و نیز کنوانسیون تنوع زیست محیطی نپیوسته است، زیرا با توجه به مصالح ملی خود و سنجش آن در برابر عضو شدن یا نشدن در این کنوانسیون به صورت مستقل تصمیم گرفته است. جمهوری اسلامی ایران هم کشور مستقلی است و بر اساس منافع ملی خود اقدام میکند.
* تضعیف تحریمها یا تقویت آن!
کارکرد این کارگروه خود محل بحث است. اینکه این معاهده صرفا جهت جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم است یا کارکردی سیاسی دارد، جای بررسی و تامل دارد. به ظاهر گفته میشود این کارگروه در صدد شناسایی زنجیره پولشویی یا تروریسم است. به عبارت سادهتر اگر معاملهای میان فرد الف با فرد ب صورت گیرد و سپس فرد ب با فرد ج که در زمینه تامین مالی تروریسم فعالیت دارد معامله کند، کارگروه اقدام ویژه مالی (FATF) کل این زنجیره از فرد الف تا جیم را شناسایی کرده و فرد الف که نقشی در معامله دوم نداشته است را نیز مورد جریمه و مواخذه قرار میدهد و بدین صورت کل زنجیره فرآیند تامین مالی تروریسم را مورد هدف قرار داده و مسدود میکند.
لازمه رصد معاملات مالی با این دقت جهت شناسایی ذینفع نهایی تاسیس یک واحد اطلاعات مالی (FIU) است که وظیفه آن پالایش و جمعآوری اطلاعات درباره تراکنشهای مشکوک است. شناسایی ذینفع نهایی صرفا با شفافسازی تمام تراکنشهای مالی قابل اجراست، لذا با توجه به شرایط تحریمی سنگین از طرف آمریکا که برای دقیقتر شدن و موثر شدن آن نیاز به این اطلاعات وجود دارد، تلاش دولت ایران جهت عضویت در ۲ کنوانسیون پالرمو و CFT، کاملا غیرعاقلانه به نظر میرسد، زیرا بدین ترتیب ایران متعهد میشود تمام معاملات خود را در بستر FIU شفاف کرده و در اختیار کشورهای عضو قرار دهد. در نتیجه تمام راههایی که بر اساس آن تحریمها را دور میزند، ۲ دستی تقدیم تحریمکننده میشود. به عبارت دیگر پیوستن به این معاهده منجر به تاثیرگذاری چند برابری تحریمهای سازمان ملل و آمریکا خواهد شد.
* FATF تاکنون چقدر مؤثر عمل کرده است؟
حتی اگر بر فرض محال کارکرد این کارگروه، سیاسی نباشد و همه کشورها هم جز ایران و کرهشمالی عضو این کنوانسیون شده باشند، چطور است که تامین مالی گروه تروریستی داعش متوقف نشده و زنجیره معاملات این گروهک تروریستی با کشورهای مختلف مسدود نشده است؟ کشورهای غربی و عربی چگونه سلاح و انواع مهمات و ادوات نظامی را در اختیار این گروه قرار میدادند؟ فروش نفت داعش چطور مدیریت شده است که هیچ یک از کشورهای خریدار در تور شفافیت مالی FATF قرار نگرفته و براحتی توانستهاند معاملات خود را با یک سازمان تروریستی انجام دهند؟ و هزاران چرا و چطور که در نهایت به این موضوع ختم میشود که کارکرد گروه ویژه اقدام مالی سیاسی است و نه اقتصادی.
ارسال به دوستان
اخبار
عیدی امسال کارگران بین 8/3 تا 7/5 میلیون تومان است
ایرنا گزارش داد مطابق قانون کار حداقل عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز است، بر این اساس امسال حداقل عیدی پرداختی به کارگران بین ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۷۳۱ هزار تومان خواهد بود. برای محاسبه حداقل عیدی باید دستمزد روزانه مصوب امسال را در ۶۰ روز ضرب کنیم. با توجه به اینکه دستمزد روزانه ۶۳ هزار و ۶۸۰ تومان است، حداقل عیدی که باید پرداخت شود ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان است. برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند هم بر اساس ۶۰ روز کار و نسبت ایام کارکرد محاسبه میشود. به این شکل که حداقل مزد ماهانه در عدد ۲ ضرب و بر تعداد روزهای کاری تقسیم میشود (حداقل مزد ضربدر ۲ تقسیم بر ۱۲ و ضربدر تعداد ماه کارکرد).
***
امشب؛ اعمال خاموشی در بخش خانگی به دلیل افزایش مصرف
سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه استانهای شمالی کشور باید بیشترین صرفهجویی را داشته باشند، گفت: به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری تا ۶۶۰ میلیون متر مکعب احتمال کاهش اختصاص سوخت به نیروگاهها وجود دارد که فردا شب (سهشنبه 7 بهمن) هر استانی که سوخت به نیروگاهش نرسد، با خاموشی مواجه خواهد شد. مصطفی رجبیمشهدی در مصاحبه با صداوسیما با بیان اینکه پایداری سرما بویژه در استانهای غربی دلیل افزایش مصرف گاز و برق است، گفت: هماکنون مصرف برق در کشور به ۸۰۰ میلیون کیلووات ساعت رسیده که این رقم بسیار بالایی در این فصل است. وی افزود: تهران نیز یکی از پرمصرفترین استانهای کشور است که در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف و صرفهجویی نکردن امکان بروز خاموشی در آن هست.
***
تفکیک بازار معاملات خرد و بلوکی در بورس تهران
رئیس شرکت بورس تهران طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره تفکیک بازارهای معاملاتی در بورس تهران نوشت: طرح جداسازی بازارهای معاملاتی در بورس تهران نهایی شد و بزودی با همکاری سایر ارکان بازار سرمایه، به صورت یکپارچه اجرا میشود. علی صحرایی در پیام خود آورده است: هدف این طرح، جلوگیری از تاثیر رفتار معاملاتی سهامداران بزرگ بر سایر سهامداران بازار سرمایه است. وی همچنین در این پیام نوشت: در طرح مذکور حد نصاب تفکیک معاملات نهادها در ۲ بازار عادی و بلوکی به صورت ادواری بازبینی میشود و طی بازههای زمانی مشخص، اثربخشی این سازوکار ارتقا خواهد یافت.
***
بلیت قطار ۲۵ درصد گران شد
رئیس انجمن شرکتهای حملونقل ریلی کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش 25 درصدی قیمت بلیت قطار، گفت: افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار تنها برای کوپههای خالی یا کوپههایی است که فاصلهگذاری اجتماعی در آنها رعایت میشود. محمد رجبی گفت: خانوادههای 4 نفره یا 6 نفره که کوپههای دربست برای سفرهای حملونقل ریلی خود انتخاب میکنند، مشمول افزایش ۲۵درصدی قیمت بلیت نخواهند شد. مدیرعامل رجا با اشاره به اینکه ظرفیت اشغال صندلیها در ناوگان حملونقل ریلی به صورت متوسط ۳۲ درصد کاهش داشته است، گفت: با توجه به زیانده بودن شرکتهای حملونقلی در این ایام، ما اقداماتی انجام دادیم تا باعث کاهش هزینهها شود اما در چنین شرایطی واقعا هزینه تمامشده ارائه خدمات برای ما بسیار بالا بوده، بنابراین درخواست افزایش قیمت بلیتها را مطرح کردیم. رجبی توضیح داد: درخواستی که ما برای این افزایش قیمت بلیت داشتیم، برای هر ۲ نفر در کوپه ۵۰ درصد و برای هر ۳ نفر ۲۵ درصد بود که در نهایت شورای ترابری با طرح ۳ نفری و افزایش ۲۵ درصدی موافقت کرد. وی افزود: مسافرانی که پیش از این ایام، بلیت پیشخرید کرده بودند مشمول این افزایش قیمت نخواهند شد.
***
ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی 3 ماه اول 1400 تأمین شد
دبیر کارگروه تنظیم بازار با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای تامین ارز گفت: بانک مرکزی تمام ارز ترجیحی (4200 تومانی) را به اتمام رسانده و به ما برای تامین ارز ۳ ماه آینده قول داده به طوری که به ما اعلام کرده خریدهای مورد نیاز ۳ ماه اول سال آینده را انجام دهیم و اعلام کرده ارز مورد نیاز ۳ ماه اول سال را تامین کردهاند و به موقع نیز پرداخت میشود. عباس قبادی با اشاره به گزارش بنادر کشور اظهار داشت: بالغ بر 7 میلیون و 200 هزار تن در حال حاضر کالا در بنادر (گمرک و روی کشتی) کشور موجود است که 4 میلیون و 200 هزار تن از آن کالای اساسی است.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|