|
شاخص بورس ۷ هزار واحد دیگر افت کرد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه، ۷ هزار و ۹۵۸ واحد دیگر افت کرد. در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه بیش از 4 میلیارد و 152 میلیون سهم و حقتقدم بهارزش بالغ بر 4 هزار و 30 میلیارد تومان در بیش از 263 هزار نوبت دادوستد شد و شاخص بورس با افت 7 هزار و 958 واحدی به ارتفاع یک میلیون و 216 هزار و 836 واحد سقوط کرد.
ارسال به دوستان
عرضه خودرو در بورس در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نهایی شد
خودرو روی تابلوی بورس
گروه اقتصادی: نمایندگان به دنبال تصویب قانونی هستند که در صورت تصویب، خودروهای تولیدی شرکتهای داخلی به محض تولید باید در بورس با قیمت پایه مشخصشده توسط شورای رقابت عرضه شود. مردم میتوانند در یک رقابت سالم، اقدام به کشف قیمت و سپس خرید این خودروها کنند. این قانون میتواند دست واسطهها و دلالان از جمله سوداگری نمایندگیهای رسمی ایرانخودرو و سایپا را که با رانت از کارخانه خودرو را تحویل گرفته و با مبالغی بیشتر در اختیار مشتری قرار میدهند، کوتاه کند. ایضا فروش خودرو ۳ سال پس از خرید منجر به مالیات 30 درصدی برای دارنده خودرو میشود.
به گزارش «وطنامروز»، هماکنون طرح تحول صنعت و بازار خودرو که اصلیترین مواد آن عرضه خودرو در بورس است، برای تبدیل شدن به قانون احتیاج به تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و سپس تایید شورای نگهبان دارد. پیش از این برخی مواد این طرح در مجلس به تصویب رسیده و راهی شورای نگهبان شده بود که به دلیل نیاز به اصلاحات، دوباره به کمیسیون مربوطه یعنی صنایع مرجوع شد. حالا اعضای این کمیسیون با رفع ایرادات شورای نگهبان، گامی اساسی در جهت تصویب این قانون برداشتهاند. در حال حاضر به غیر از ایرادات وارده شورای نگهبان که قابل رفع است، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از مخالفان و سنگاندازان در مسیر طرح مذکور است. 30آذرماه سال گذشته رزمحسینی در این باره گفته بود: به نظر ما این عدم عرضه خودرو در بورس، روالی منطقی و درست است. قطعا بزودی بازار خودرو خوب خواهد شد.
به نظر میرسد در صورت نهایی شدن این قانون هم نباید انتظار اجرای آن را در کوتاهمدت داشته باشیم، چرا که وزیر صمت اعتقادی به آن ندارد.
* خودروسازان مکلف به عرضه خودرو در بورس شدند
در همین باره عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه خودروسازان مکلفند انواع خودروهای تعیینشده توسط شورای رقابت را صرفا از طریق بورس کالا عرضه کنند، گفت: قیمت پایه عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت مصوب شورای رقابت است. روحالله ایزدخواه با اشاره به اصلاح طرح ساماندهی خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: هر چند ماده 4 طرح ساماندهی خودرو اعاده شده از شورای نگهبان در این کمیسیون اصلاح شد و گزارش کمیسیون در صحن علنی رای نیاورد اما این ماده در جلسه دیروز دوباره بررسی و اصلاح شد. وی در تشریح اصلاحات انجام شده در ماده 4 افزود: در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه شده و تقاضا برای انواع خودرو بنا به تشخیص شورای رقابت بیشتر از عرضه آنها باشد، خودروسازان مکلفند انواع خودروهای تعیینشده توسط شورای رقابت را، صرفا از طریق بورس کالا عرضه کنند.
وی با بیان اینکه قیمت پایه عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت مصوب شورای رقابت است، اضافه کرد: بر اساس این طرح، فروش خودروهای خریداریشده از بورس کالا تا مدت 3 سال پس از زمان خرید، مشمول مالیات به میزان 30درصد قیمت خریداری شده میشود. وی ادامه داد: 30درصد از منابع حاصل از مابهالتفاوت قیمت پایه و فروش خودروها در بورس کالا، صرف توسعه حملونقل عمومی با اولویت خرید داخل و جایگزینی خودروهای فرسوده میشود. عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه تصریح کرد: 70درصد از منابع باقیمانده نیز به صورت تسهیلات قرضالحسنه و با یارانه تسهیلات با موعد بازپرداخت حداکثر 5 ساله با ترتیب اولویت طرحهای افزایش شمارگان تولید خودروهای مشمول این ماده، اعطای مشوقهای صادراتی، طرحهای اعلامی خودروسازان به منظور کاهش وابستگی به واردات قطعات خودرو، طراحی و تجاریسازی پلتفرمهای خودرویی با حداقل مشارکت مالی 30 درصدی خودروسازان، توسعه فناوریهای جدید خودرویی بویژه خودروهای تمام برقی و ترکیبی هیبریدی و طرحهای بومیسازی قطعات در تمام رشتههای صنعتی که با تضمین خرید محصول همراه هستند، در اختیار شرکتهای دانشبنیان با حداقل 51 درصد سهام بخش خصوصی ایرانی، جهت تحقیق، توسعه و تجاریسازی قرار میگیرد.
***
قیمت خودرو توسط شورای رقابت تعیین میشود
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح نشست این کمیسیون گفت: جلسه قبل کمیسیون صنایع به منظور بررسی و تصمیمگیری درباره ماده 4 طرح ساماندهی بازار خودرو - ارجاعی از شورای نگهبان - با حضور نمایندگان دولت و مرکز پژوهشهای مجلس تشکیل و پس از تبادلنظر ایرادات شورای نگهبان مرتفع شد، وی افزود: براساس پیشنهاد کمیسیون، مقرر است در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه و تقاضا برای انواع خودرو بنا به تشخیص شورای رقابت بیشتر از عرضه آنها باشد، خودروسازان باید خودروهای تعیینشده توسط شورای رقابت را فقط از طریق بورس کالا عرضه کنند. حجتالله فیروزی اضافه کرد: قیمت پایه عرضه خودرو در بورس در این پیشنهاد توسط شورای رقابت تعیین میشود؛ شورای رقابت مکلف است قیمت مبنا مورد استفاده در قیمتگذاری نهایی خودروهای مشمول این ماده را مستقیما بر مبنای محاسبه قیمت تمام شده در همان سال، با لحاظ هزینههای تحقیق و توسعه، هزینههای مالی موضوع تبصره 2 ماده (9 مکرر) و هزینههای مالی تولید با تایید حسابرس رسمی در قیمت تمام شده، اعمال و تصویب کند. وی ادامه داد: مابهالتفاوت حاصله از قیمت مصوب شورای رقابت و فروش خودروها در بورس کالا، به حساب خاصی نزد خزانهداری کل کشور واریز و در اختیار ستاد نهضت قطعهسازی متشکل از یک عضو نماینده وزارت صمت، یک عضو نماینده معاونت علمی ریاستجمهوری، یک عضو نماینده شورای رقابت، یک عضو نماینده شورای عالی عتف و یک عضو انجمن قطعهسازان قرار میگیرد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: 30 درصد از منابع مذکور برای توسعه حملونقل عمومی با اولویت خرید داخل و جایگزینی خودروهای فرسوده و 70 درصد باقیمانده به صورت تسهیلات قرضالحسنه با ترتیب اولویت طرحهای افزایش شمارگان تولید خودروهای مشمول این ماده، اعطای مشوقهای صادراتی، طرحهای اعلامی خودروسازان به منظور کاهش وابستگی به واردات قطعات خودرو صرف میشود.
ارسال به دوستان
دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران در گفتوگو با «وطنامروز»:
نظام مالیاتی فعلی برای کارگر و تولیدکننده بازی دو سر باخت است
نیلوفر زارع: مالیات بر ارزش افزوده سبب شده تولیدکنندگان رسمی و شفاف، تحت فشار قرار بگیرند. از طرفی عدم اطلاعرسانی صحیح و نبود شفافیت، باعث شده مردم برای کالاهایی که معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند نیز این مالیات را بپردازند. عملا مالیات بر ارزش افزوده برای مردم و تولیدکننده بازی دو سر باخت بوده است. نظام فعلی مالیاتی برای سوداگری و دلالی هیچ هزینه سرباری ندارد اما تولیدکننده با آن همه دغدغه و با وجود اشتغالزایی، باید انواع و اقسام مالیات را بپردازد. این نظام مالیاتی مخل و پاشنه آشیل تولید است.
اخذ مالیات بر ارزش افزوده همواره یکی از موضوعات بحثبرانگیز حاکمیتی در کشور بوده و بالعکس تصور تئوریک اقتصاددانان، این مالیات ارتباط مستقیمی با تولید در کشور داشته است و تولیدکنندگان در صدر معترضان به این مالیات قرار گرفتهاند. با آنکه قرار بر انجام آزمایشی این قانون بوده است اما با گذشت چند سال همچنان اخذ این مالیات ادامه دارد؛ موضوعی که اگر در بحث کلان به آن نگاه شود، میتوان آثار مخرب آن را در چرخه تولید و اشتغال کشور به وضوح شاهد بود.
***
از این رو تصمیم گرفتیم سراغ هادی ابویطرقبه، دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران برویم تا بیشتر از نتایج این قانون بر صنف کارگران باخبر شویم.
طرقبه با اشاره به وضعیت حساس بازار و نبود ثبات در قیمتها، علت اصلی بیاعتمادی مردم به کسبه و بازار را وجود مالیات ارزش افزوده بیان کرد و گفت: عدم اطلاعرسانی صحیح در رابطه با این قانون و نبود شفافیت، باعث شده مردم در بسیاری از نقاط برای کالاهایی که معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند نیز این مالیات را بپردازند. مردم نسبت به مالیات بر ارزش افزوده آگاهی بسیار کمی دارند و همین باعث گلایهمندی آنها شده است.
فعال صنف کارگری همچنین با ابراز مخالفت صریح خود با قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: من با اصل اخذ مالیات در برخی نقاط مخالف نیستم. به طور مثال برای جلوگیری از صادرات مواد خام یا واردات مواد غیرضرور این مالیات کاربرد دارد اما شیوه فعلی این مالیات، تولید را مورد اصابت قرار داده است و نمیتوانیم منکر مخرب بودن این قانون شویم. اینکه شاهد هستیم قیمت تمام شده در همه فروشگاهها و حتی در تمام کشور یکسان نیست، موجب نارضایتی مردم شده است. در سطح تولید نیز خریداران محصولات تولیدی، از تولیدکنندهای خریداری میکنند که فاکتور رسمی ندهد و این به معنای عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است. مالیات بر ارزش افزوده سبب شده تولیدکنندگان رسمی و شفاف تحت فشار قرار بگیرند. از طرفی همانطور که پیشتر گفتم عدم اطلاعرسانی صحیح و نبود شفافیت، باعث شده مردم برای کالاهایی که معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند نیز این مالیات را بپردازند. به این ترتیب عملا مالیات بر ارزش افزوده برای مردم و تولیدکننده به یک بازی دوسر باخت تبدیل شده است.
دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران درباره اثر مستقیم فشار مالیات بر تولیدکننده نیز گفت: فشار مالیات بر ارزش افزوده باعث بیرغبتی تولیدکننده شده و انگیزه تولید را از بین برده است. با این وضعیت چگونه میتوان به رشد و جهش تولید امیدوار بود؟ بعضا دیده شده حق و حقوق کارگر که شرعا و قانونا باید اول از همه پرداخت شود، ماهها به تاخیر میافتد اما پرداخت ارزش افزوده چون به آن دیرکرد و جرایم تعلق میگیرد و حتی مسدودی حساب تولیدکننده نیز وجود دارد، باید سر موقع پرداخت شود. قسمتی از مشکلات پرداخت با تاخیر حقوق کارگران نیز به خاطر حبس شدن بخشی از نقدینگی تولید در دست اداره مالیات تحت عنوان اعتبار مالیاتی است که نشاندهنده این موضوع است که مالیات بر ارزش افزوده با قفل کردن نقدینگی تولید، آسیب جدی به قشر کارگر وارد کرده است.
طرقبه در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد قانون مالیات ارزش افزوده باعث رواج تولید زیرزمینی در کشور شده است، خاطرنشان کرد: وقتی به حاشیه شهرها نگاه میکنیم، متوجه عمق فاجعه میشویم که اوضاع و احوال تولید چگونه است، یعنی کالایی که باید در یک کارخانه با حضور مسؤول فنی و در آزمایشگاه تولید شود، در حاشیه شهر و در کارگاههایی که به صورت زیرزمینی فعالیت میکنند تولید میشود. چه چیز باعث این اتفاق شده است؟ این شیوه اجرای قانون مالیات ارزش افزوده باعث شده کسی که رسمی کار میکند و شفاف است، بیشترین آسیب را ببیند.
دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران همچنین قفل شدن نقدینگی را، از آثار مخرب دیگر این قانون برشمرد و بیان کرد: نقدینگی در شرایط فعلی حرف اول را میزند، یعنی اگر تولیدکننده نقدینگی داشت، باید میتوانست تولید خوب و ارزانتر انجام دهد و به کارگرهای خود سر وقت حقوق بدهد. وقتی یکدفعه میآیند مالیات بر ارزش افزوده را با این سازوکار اشتباه اخذ میکنند، طبیعی است که تولیدکننده دچار مشکل نقدینگی شود و حقوق کارگر هم به تعویق بیفتد.
وی در پایان از تبعیض به وجود آمده در بخشهای مختلف اقتصادی گفت و اضافه کرد: به عنوان مثال در بحث خودرو شاهدیم تولید یک خودرو و قطعات آن چه مراحل سختی دارد و تولیدکننده موظف به رعایت همه قوانین است اما همین خودرو هنگام عرضه در بخش غیرمولد اقتصاد بدون هیچ قانون و مقرراتی عرضه میشود و دلالان این حوزه، موظف به پرداخت هیچ مالیاتی نیستند که خب! این تبعیض باعث از بین رفتن انگیزه تولیدکننده میشود. نظام فعلی مالیاتی برای سوداگری و دلالی، هیچ هزینه سرباری ندارد اما تولیدکننده با آن همه دغدغه و با وجود اشتغالزایی، باید انواع و اقسام مالیات را بپردازد. این نظام مالیاتی مخل و پاشنه آشیل تولید است.
ارسال به دوستان
اخبار
آغاز تدوین قانونمندسازی استخراج رمز ارزها
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گزارش بررسی وضعیت صنعت استخراج رمزارزها، آغاز تدوین طرحی برای قانونمندسازی رمزارزها در اقتصاد کشور خواهد بود و بر اساس آن تکالیف تمام دستگاهها در این حوزه مشخص خواهد شد.
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه گزارش این کمیسیون درباره بررسی وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهانروا و مبادلات داخلی آن در کشور در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد، گفت: این گزارش آغاز تدوین طرحی برای قانونمندسازی و اجرایی شدن رمزارزها در اقتصاد کشور خواهد بود و بر اساس آن تکالیف تمام دستگاهها در حوزه رمزارزها در اقتصاد ملی مشخص میشود.
وی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی در این گزارش به شفافسازی اقدامات در حوزه رمزارزها در کشور با توجه به گستردگی دستگاههای متولی در این بخش پرداخته است. پورابراهیمی درباره وظایف دستگاههای متولی و دخیل در حوزه رمزارزها در کشور تصریح کرد: وزارت ارتباطات مسؤول فراهمسازی فضا و بستر در فضای مجازی، وزارت صمت متولی ارائه مجوز برای استخراج، وزارت نیرو متولی تامین برق، وزارت نفت مسؤول تقویت حوزه نیروگاهها و وزارت اقتصاد مسؤول مدیریت و مقابله با پولشویی در حوزه اقتصادی است. بانک مرکزی هم باید نسبت به تسویه تعهدات مربوط به تولیدکنندگان رمزارزها در کشور اقدام کند. اینها از جمله دستگاههای متولی در امور رمزارزها هستند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: همه این مسائل موجب شکلگیری فضایی کاملا مبهم در شرایط کنونی شده است و متاسفانه هیچ برنامه و دستورالعمل مشخصی در کشور برای تبدیل این ظرفیت به قوت در اقتصاد ملی وجود ندارد.
***
قیمت سیمان رسماً افزایش یافت
با مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و هماهنگی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، قیمت سیمان فله و کیسهای 50 کیلویی افزایش یافت. بر این اساس، قیمت تحویل در کارخانه برای هر تن سیمان تیپ یک فله 300 هزار تومان و هر تن سیمان کیسهای 420 هزار تومان تعیین شده است. همچنین هر تن سیمان تیپ 2 و پوزولانی فله 308 هزار تومان و نوع کیسهای آن 428 هزار تومان تعیین شده است. همچنین مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل به نرخ سیمان اضافه خواهد شد. در عین حال، تولیدکنندگان متعهد شدهاند که کمبود سیمان در بازار وجود نداشته باشد.
***
دستورالعمل صدور کارت بانکی برای اتباع خارجی ابلاغ شد
بانک مرکزی دستورالعمل «نحوه صدور کارت پرداخت ریالی برای اشخاص حقیقی خارجی» را به بانکها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد. بر اساس این دستورالعمل، بانکها و موسسات اعتباری میتوانند به اتباع خارجی غیرمقیم یا اشخاص حقیقی خارجی دارای مدرک آمایش، دفترچه اقامت یا دفترچه پناهندگی بالای 18 سال سن، کارت بانکی با سقف خرید روزانه 15 میلیون تومان در روز اعطا کنند. در سالهای 98 و 99 برخی اتباع خارجی به خاطر مسدود شدن حساب بانکی خود با مشکلات متعددی مواجه شده بودند. این دستورالعمل با هدف ساماندهی افتتاح حساب و دریافت خدمات از بانکها توسط اتباع خارجی تدوین شده است.
***
معاملات الگوریتمی آزاد شد
سازمان بورس، شرکتهای کارگزاری را با رعایت ۸ شرط، مجاز به انجام معاملات الگوریتمی دانست و اعلام کرد استفاده از الگوریتمهای ناقض قوانین و مقررات بازار سرمایه و دستورالعمل انضباطی ممنوع است. محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورسهای سازمان بورس و اوراق بهادار در نامهای به شرکتهای کارگزاری، اعلام کرد: پیرو اطلاعیه شماره ۱۲۲۴۰۹/۱۲۱ مورخ ۰۱/۰۷/۱۳۹۹ درباره عدم امکان انجام معاملات الگوریتمی، به اطلاع میرساند ارائه خدمات معاملات الگوریتمی از سوی مؤسسات دارای مجوز از این سازمان به شرط رعایت تمام موارد زیر بلامانع است:
۱- رعایت مفاد الزامات معاملات الگوریتمی پیوست بند ۱۰ صورتجلسه ۶۱۹ مورخ ۰۷/۱۱/۹۸ مصوب هیأتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و موضوع ابلاغیه شماره ۱۱۰۲۰۰۲۶۳ مورخ ۱۱/۰۱/۹۸
۲- ارائه زیرساخت نظارتی سامانه مورد استفاده به سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران و شرکت فرابورس ایران
۳- عدم استفاده از الگوریتمهای ناقض قوانین و مقررات بازار سرمایه و دستورالعمل انضباطی کارگزاران
۴- اخذ تاییدیه قابلیتهای عملیاتی کسبوکار سامانه معاملات الگوریتمی از شرکت بورس اوراق بهادار تهران
۵- اخذ تاییدیه قابلیتهای عملیاتی کسبوکار سامانه معاملات الگوریتمی از شرکت فرابورس ایران
۶- اخذ تاییدیه الزامات فنی سامانه معاملات الگوریتمی از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران
۷- اخذ تایید الزامات امنیتی در سطح زیرساخت و سامانه الگوریتمی از مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه
۸- ارائه لاکها و گزارشات دورهای از عملکرد سیستم به مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|