|
کمک به دولت و مجلس، اولویت کاری شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است
غلامعلی حدادعادل در بخشی از جلسه وبیناری مسؤولان شورای مرکزی، رؤسا و دبیران شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه این شورا یک تشکیلات کاملا مردمی و انقلابی است، کمک به مسؤولان دولتی در سطوح و عرصههای مختلف در کنار کمک به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مردم در شوراهای اسلامی شهرها را اولویت کاری شورای ائتلاف برشمرد و تاکید کرد این کار باید با دقت و جدیت کامل به سرانجام برسد.
ارسال به دوستان
وزارت خارجه در آخرین گزارش از روند اجرای برجام تلاش کرد با مصادره دستاوردهای قانون هستهای مجلس آن را موفقیت برجام جلوه دهد
نعل وارونه
گروه سیاسی: وزارت امور خارجه محمدجواد ظریف در آستانه ششمین سالگرد حصول برجام در آخرین گزارش برجامی با اشاره به اقدامات انجام شده در این مدت، به برخی جزئیات مذاکرات وین و نشست کمیسیون مشترک برجام برای احیای توافق ناکام سال 2015 که از فروردینماه سال جاری در جریان بوده، پرداخت. اما قسمت مهم بیستودومین گزارش ۳ ماهه رئیس دستگاه سیاست خارجی از روند اجرای برجام، تلاشهای ظریف برای مصادره دستاوردهای هستهای اخیر به نام وزارتخانه خود است.
به گزارش «وطنامروز»، این بخش از گزارش وزارت امور خارجه، جدولی مبنی بر مقایسه وضعیت هستهای کنونی با قبل از برجام ارائه داده و به افزایش تعداد و نوع سانتریفیوژها در تاسیسات نطنز و فردو، ظرفیت غنیسازی، میزان حداکثر غنای اورانیوم، همچنین تحقیق و توسعه طی این مدت اشاره کرده است. همین مساله باعث شده روز گذشته حامیان دولت و ظریف با مانور رسانهای روی این بخش از گزارش ظریف، افزایش توان و قدرت هستهای را حاصل دیپلماسی ظریف و وزارت امور خارجه بدانند(!)
اما عمده موارد اشاره شده درباره افزایش ظرفیتهای هستهای در گزارش برجامی وزارت امورخارجه، نتایج مصوب هستهای مجلس (قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران) است که وزارت امور خارجه و حامیان ظریف تلاش میکنند از کنار آن عبور کرده و این دستاورد را به نام دستگاه سیاست خارجی فاکتور کنند؛ همان قانونی که محمد جواد ظریف، حسن روحانی و رئیس سازمان انرژی اتمی در حین تصویب آن در آذرماه 99 بشدت نسبت به آن اعتراض کردند و تصمیم مجلس برای جبران انفعال دولت روحانی و معکوس کردن فعل و انفعلاتی را که به ضرر کشور در حال حرکت بود، مخل دیپلماسی دانستند!
حسن روحانی 24 آذر در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران اینگونه با قانون هستهای مصوب مجلس مخالفت کرد: «دولت این قانون را مفید نمیداند و قبل از اینکه به تصویب نهایی برسد، من نظرم را صریحا اعلام کردم، البته این نظر شخص من نیست و در دولت اتفاق آرا وجود دارد و دولت به اتفاق آرا این قانون را برای کشور مفید نمیداند». رئیس دولت دوازدهم حتی پا را فراتر گذاشت و اعلام کرد این قانون را با تفسیر دولت اجرا خواهد کرد: «تفسیری که ما از این قانون برای اجرا داریم این است که این قانونی است که میخواهد تحریم را بردارد، نه قانونی که بخواهد تحریم را به تأخیر بیندازد. من بعید میدانم نمایندگان مجلس هم دنبال چنین چیزی باشند».
محمدجواد ظریف هم در نشست مجازی «مدیترانه رم» تاکید کرد به رغم مخالفت با طرح راهبردی مجلس برای لغو تحریمها، دولت ناگزیر است مصوبه مجلس را اجرا کند. ظریف در این راستا گفت: از قانون مجلس خوشمان نیامد و صراحتا گفتیم!
علیاکبر صالحی هم که ابتدا در دیماه 99 در مخالفت با قانون هستهای مجلس حتی از تایید کردن این مصوبه از سوی شورای نگهبان اظهار تعجب کرده وگفته بود «معتقدیم مجلس زمانی قانونگذاری میکند که قطعا زمینههای لازم را برای آن قانون مورد نظر فراهم کرده باشد و الا در خلأ که قانونگذاری نمیکنند»، فروردینماه سال جاری پس از شروع غنیسازی 60 درصد پس از عملیات خرابکارانه در نطنز گفت: دشمنان ابهاماتی را ایجاد کردند مبنی بر اینکه ما یا بلوف میزنیم یا نمیدانیم چه میکنیم اما باید بگویم غنیسازی ۶۰ درصد یک بحث علمی است و کاربردهای متنوعی دارد که یکی از کاربردهای آن در رادیودارو است. صالحی تصریح کرد: البته ما ۲۰ درصد هم میتوانیم این کار را انجام دهیم اما زمانی که غنا بالا میرود، راندمان هم افزایش پیدا میکند، زمان تولید کاهش مییابد و فرآیند آسانتر میشود و به هر صورت این اقدام فرصتی بود که قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدام راهبردی برای لغو تحریمها برای سازمان انرژی اتمی پیش آورد.
مخالفتهای علنی با یک مصوبه و حالا تمجید از دستاوردهای هستهای که نتیجه همان قانون است و مصادره فرصتهای ایجاد شده ناشی از قانون اقدام راهبردی معنایی جز رفتار نفاقآلود را به اذهان متبادر نمیکند. وزارت امور خارجه و حامیانش البته با وارونهنمایی و نعل وارونه زدن نمیتوانند با دستاویز قرار دادن قانونی که حاصل فعالیتهای منتقدان مسیر غلط دولت روحانی است، علیه همانها هجمه کنند!
جالب اینجاست که جدول ظرفیتهای هستهای در گزارش وزارت امور خارجه که با پروپاگاندای رسانهای حامیان ظریف روبهرو شده، ذیل بند 9 که مربوط به قانون اقدام راهبردی است، آمده. در همین بند وزارت امور خارجه حتی اذعان میکند این قانون بوده است که توانسته مانع صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران شود.
مسیر مشخص تیم «روحانی - ظریف» در اقدام متقابل علیه خروج آمریکا از برجام فرصتسوزی یک سالهای بود که از سوی آنها صبر راهبردی و فرصت به دیپلماسی نامیده شد. حتی 5 گام کاهش تعهد دولت دوازدهم هم نتوانست منجر به تغییر رفتار طرفهای بدعهد برجام شود تا جایی که برخی مقامات وقت آمریکا و اروپا اقدامات جبرانی ایران را «نمادین» خواندند. به عنوان نمونه «برایان هوک» مسؤول سابق گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا اسفند 98 در یک مصاحبه تلویزیونی اذعان کرد گامهای برجامی ایران خارج از این توافق نبوده و قابل بازگشت است. هوک در گفتوگو با تلویزیون فرانس24 گفت: گامهای هستهای ایران در کاهش تعهدات برجامی قابل بازگشت است.
اما پس از تصویب قانون مجلس همین 3 کشور اروپایی به سرعت تغییر لحن داده و از این اقدام بشدت ابراز نگرانی کردند. همین امر گویای تاثیر مصوبه هستهای مجلس است به طوری که تا همین امروز دیپلماتهای غربی به صراحت اعتراف میکنند زمان به ضرر آنها در حال سپری شدن است.
3 کشور اروپایی در آن مقطع در واکنش به قانون مجلس طی بیانیهای اظهار کردند: «اطلاعیه اخیر ایران به آژانس اتمی درباره تصمیم نصب ۳ آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات غنیسازی نطنز، مخالف برجام و بسیار نگرانکننده است». در ادامه این بیانیه آمده بود: «با نگرانی شدید به قانون اخیر که توسط پارلمان ایران تصویب شده، توجه میکنیم. [قانونی که] اگر اجرا شود، به طور اساسی برنامه هستهای ایران را توسعه داده و دسترسیهای نظارتی آژانس اتمی را محدود میکند».
پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در دیماه 99 از طریق ویدئوکنفرانس هم وزرای کشورهای اروپایی بار دیگر ایران را متهم کردند تعهدات هستهای خود را نادیده گرفته است. «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس پس از نشست مجازی وزرای خارجه کشورهای عضو توافق هستهای در صفحه توئیترش نوشت: امروز با اعضای برجام دیدار کرده و کاملا به وضوح گفتم ایران نباید توسعههای اخیر اعلام شده در برنامه هستهایاش را انجام دهد. انجام دادن این کار فرصتهای پیشرفتی را که امیدواریم سال ۲۰۲۱ شاهدش باشیم، تضعیف میکند. اشاره راب به قانون اقدام راهبردی مقابله با تحریمهاست.
وزیر خارجه آلمان هم در این باره از ایران درخواست کرد آخرین فرصت برای نجات برجام را از دست ندهد. وزیر خارجه آلمان سپس از ایران خواست از هر گونه گامهای تاکتیکی که شرایط را برای جو بایدن به منظور لغو تصمیم دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام سخت میکند، بپرهیزد. هایکو ماس با تأکید بر لزوم همکاری ایران برای حفظ برجام ادامه داد: به منظور امکانپذیر شدن روابط حسنه با آمریکا در دوران ریاستجمهوری بایدن، نباید دیگر شاهد نمایشهای تاکتیکی اینچنینی باشیم که اخیرا بارها شاهد آن بودهایم. این فرصت که آخرین شانس است، نباید از دست برود.
***
اعتراف در دقیقه90
بخشی از گزارش وزیر امور خارجه در هفتههای پایانی دولت را میتوان اعترافی تلخ از سوی دولت مبنی بر خوشخیالی پیرامون سرمایهگذاری غربیها در روزگار برجامی دانست؛ اعترافی دیرهنگام که البته در زمان خود، گوش شنوایی در دولت برای شنیدن نصایح منتقدان وجود نداشت. ظریف در بخش پایانی بیستودومین گزارش ۳ ماهه به مجلس با اشاره به لزوم توازن ارتباط با شرق و غرب نوشت: «اگر درباره ضرورت کار متوازن با شرق و غرب به یک اجماع ملی رسیده بودیم و از یک سو با خوشخیالی، دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکتهای غربی از خود نرنجانده بودیم و از سوی دیگر از همه امکانات برجام برای ایجاد منافع اساسی اقتصادی برای همه کنشگران - به شمول شعبات خارجی شرکتهای آمریکایی- بهره برده بودیم، هم دوستانمان سرخورده نمیشدند و در دوران سختی رهایمان نمیکردند و هم ترامپ برای فشار حداکثری با مانع جدی سرمایهداران جهانی - از جمله در داخل آمریکا- مواجه میشد».
این ادعاها در حالی مطرح میشود که با بازخوانی پیشامدهای 6 سال گذشته (از زمان انعقاد برجام در سال 94)، بیشترین تقصیر در کوتاهیهای ذکرشده متوجه دولت و سیاستهای اعمالی آن است. دولت در رویههای سیاست خارجهاش- چه حین برجام و چه بعد از آن- بیشترین ضربه را به توازن در ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با غرب و شرق وارد کرد. از نمودهای این سیاست اشتباه میتوان به روابط با چین اشاره کرد؛ بهرغم همکاریهای پکن در دوران تحریم با ایران، برخی قراردادهای نفتی از جمله پروژههایی که چینیها در میادین نفتی ایران در دست داشتند ملغی شد و تلاش ویژهای برای پر کردن خلأ چین با کشورهای اروپایی انجام گرفت. اتفاق مهم این مقطع ماجرای سفر شیجین پینگ به تهران در سال ۹۴ است که به رغم امضای ۱۷ سند همکاری دوجانبه، نقطه تغییر مهمی در روابط تهران- پکن بود و دوران جدیدی را آغاز کرد که میتوان به آن عنوان دوران رکود یا سردی نسبت به دوره قبل اطلاق کرد. بر اساس برخی اظهارنظرها، در همان زمان هم چین پیشنهادات چشمگیری برای سرمایهگذاری روی میز گذاشته بود که توسط دولت جدی گرفته نشد. دلیل این امر هم چشمانتظاری دولت برای ورود شرکتهای غربی به ایران بود. تجربه نشان داد شرکتهای آمریکایی اصلا ورودی نکردند و شرکتهای اروپایی نیز پس از خروج آمریکا از برجام بر سر تعهدات خود نمانده و ایران را ترک کردند. از مهمترین شرکتهای اروپایی که این کار را انجام داد، میتوان به شرکت نفتی توتال اشاره کرد. درباره روسیه نیز اتفاقات مشابهی رخ داد و برخی پیشنهادات این کشور برای افزایش تعاملات ۲ کشور با بیاعتنایی دولت روبهرو شد. به طور مثال بعد از خروج آمریکا از برجام، پیشنهاد سوئیفت روسی توسط دولت جدی گرفته نشد؛ چون دولتیها منتظر گشایش از سمت تروئیکای اروپا بودند که آن هم نتیجهای به همراه نداشت.
سیاست دولت در کنار گذاشتن همکاری با شرق و حتی برخی دوستان منطقهای در حالی پی گرفته شد که در همان زمان رهبر معظم انقلاب استراتژی نگاه به شرق را مطرح کردند. در قالب این سیاست علاوه بر ارتباطات راهبردی که با شرق شکل میگرفت، میشد ابزاری برای گرفتن امتیازات بیشتر از غرب ایجاد کرد که دولت از آن غافل شد و در نتیجه اجرای این سیاستهای اشتباه، هم ارتباط با متحدان سابقمان دچار چالش شد و هم سایه فشار حداکثری روی کشور بیشتر شد تا منافع ملی ایران بیش از پیش در معرض تهدید قرار گیرد.
ارسال به دوستان
10 دستور مهم حجتالاسلام محسنیاژهای برای انجام اصلاحات ساختاری در قوه قضائیه
آغاز تحول از عدلیه
گروه سیاسی: رئیس جدید دستگاه قضا روز گذشته و در نخستین جلسه شورای عالی قوه قضائیه پس از انتصابش به ریاست این قوه، با تقدیر از زحمات و تلاشهای حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی در قوه قضائیه طی همه سالهای بعد از انقلاب بویژه در ۲ سال اخیر، گفت: ایشان حقیقتا همه توان خود را در جهت خدمت به انقلاب و مردم و دستگاه قضایی به کار بردند و توفیقات خوبی داشتند که امیدواریم در مسؤولیت جدید اداره قوه مجریه نیز موفق باشند.
حجتالاسلام محسنیاژهای با اشاره به اینکه دستگاه قضایی باید در دوره تحول و تعالی توفیقات گذشته را با جدیت بیشتری ادامه دهد به ارائه 10 دستور خطاب به معاونان و مسؤولان عالی قضایی جهت بهبود عملکرد قوه قضائیه در خدمترسانی به مردم پرداخت.
احصای مشکلات کارکنان دستگاه قضا نخستین دستور محسنیاژهای به معاونت منابع انسانی این قوه بود. وی در این باره اظهار داشت: کار همکاران دستگاه قضایی دشوار است و در کنار سختی کار، مشکلات اداری نیز وجود دارد که باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا این مشکلات چه از لحاظ استخدامی و اداری و چه از لحاظ رفاهی و معیشتی برطرف شده یا به حداقل برسد.
رئیس قوه قضائیه به بازرسی ویژه ماموریت داد ظرف حداکثر ۳ هفته با همکاری دادستان انتظامی قضات و دیگر بخشها از جمله سازمان زندانها، سازمان ثبت و بازرسی کل کشور، مشکلات مراجعان به دستگاه قضا را احصا و همراه با راهحل و زمانبندی مشخص برای اقدام لازم ارائه کند. حجتالاسلام محسنیاژهای در این زمینه به ذکر ۲ نمونه از مشکلات مردم پرداخت و گفت: یکی از مشکلات این است که برخی مردم نمیدانند وقتی مشکل قضایی دارند باید به کجا مراجعه کنند و وقتی مراجعه میکنند نیز با مشکلات دیگری مواجه میشوند. وی همچنین یکی دیگر از مشکلات را دستگیری یک فرد بدون اطلاع به خانواده وی عنوان کرد و گفت شاید چند ساعت بازداشت یک فرد برای ما عادی باشد اما حتما بیاطلاعی خانواده او، برای اطرافیانش نگرانی ایجاد میکند که این مساله باید برطرف شود.
دستور بعدی رئیس قوه قضائیه به بررسی عملکرد 7 هزار نمایندگی این قوه در دستگاههای مختلف کشور مربوط میشد. محسنیاژهای بر همین اساس به معاونت راهبردی ماموریت داد با همکاری بخشهای ذیربط همچون معاونتهای مالی و پشتیبانی و همچنین معاون امور استانهای معاون اول، وضعیت و عملکرد نمایندگیهای قوه قضائیه در دستگاهها و میزان اثرگذاری آنها را بررسی کند و در این باره گزارش دهد.
رئیس قوه قضائیه در ادامه به رئیس حوزه ریاست دستگاه قضا ماموریت داد با همکاری معاونت راهبردی و دیگر بخشهای مرتبط، ظرف یک هفته تمام مصوبات سفرهای استانی رئیس قوه قضائیه در دوران مدیریت آیتالله آملیلاریجانی و حجتالاسلام رئیسی را بررسی و موارد بر زمین مانده را همراه با علت اجرا نشدن آنها و پیشنهادات عملیاتی برای تحقق این مصوبات، احصا و اعلام کند.
ماموریت بعدی محسنیاژهای به شناسایی نیروهای مستعد ولایتمدار برای استفاده در سطوح مختلف قوه قضائیه مربوط میشد. بر همین اساس رئیس دستگاه قضا به دادستان انتظامی قضات دستور داد با همکاری معاونت منابع انسانی و مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و بازرسی دادستانی کل کشور و بازرسی و نظارت دیوان عالی کشور ظرف ۲ ماه، نیروهای مستعد ولایتمدار، انقلابی و با روحیه جهادی در درون قوه قضائیه را برای استفاده در سطوح مختلف مدیریتی شناسایی و معرفی کند.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از این نشست، به دادستان کل کشور ماموریت داد ظرف ۳ هفته با همکاری بخشهای مرتبط، نحوه تعامل ضابطان و قضات و همچنین همکاری نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی با قوه قضائیه در کشف توطئهها، پیشگیری و جلوگیری از نفوذ دشمنان و کشف، تعقیب و پیگیری جریانات باندی و مرتکبان جرائم سازمانیافته و پیچیده را بررسی و پیشنهادات خود برای بهبود و تقویت این همکاری را ارائه دهد.
حجتالاسلام محسنیاژهای همچنین با اشاره به نقش اجرای امر به معروف و نهی از منکر در کاهش ورود پروندهها به قوه قضائیه، به رئیس حوزه ریاست دستگاه قضا ماموریت داد با همکاری نماینده دستگاه قضا در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازوکارهای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را که از مطالبات رهبری و مردم است پیشنهاد دهد.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه ظرف چند روز آینده معاون اول قوه قضائیه را معرفی خواهد کرد، به معاون اول ماموریت داد با همکاری سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، دادستانی کل، معاونت حقوقی و مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازوکار عملی و برنامه عملیاتی برای همکاری و همافزایی قوه قضائیه با سایر قوا بویژه کمک به دولت را طراحی و ارائه کند.
بررسی دلیل عدم استفاده همهجانبه از ظرفیتهای فناوریهای نوین نهمین دستور حجتالاسلام محسنیاژهای بود. بر همین اساس وی به رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ماموریت داد با همکاری معاونتهای راهبردی و پشتیبانی و حقوقی، بررسی کند که دلیل عدم استفاده همهجانبه از ظرفیتهای موجود در حوزه فناوریهای نوین چیست و چگونه میتوان این ظرفیتها را بالفعل کرد.
در پایان حجتالاسلام محسنیاژهای با اشاره به اهمیت تداوم حرکت قوه قضائیه در چارچوب سند تحول، به معاونت راهبردی ماموریت داد بر فرآیند اجرای سند تحول در زمانبندی مشخص خود نظارت داشته باشد و با همکاری بخشهای مربوط، مشکلات اجرای سند را احصا و پیشنهادات خود را برای رفع نواقض و ارتقای سند ارائه دهد. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه برخی محورها و بندهای سند تحول عقبتر از زمانبندی اجرایی است، متذکر شد: اجرای برخی مواد سند در گرو همکاری دیگر قوا و دستگاههاست و هر جا لازم است من با مسؤولان امر مذاکره و مکاتبه خواهم کرد تا در روند اجرای سند خللی ایجاد نشود.
ارسال به دوستان
اخبار
دیدار وزرای دادگستری و میراث فرهنگی با رئیسجمهور منتخب
وزرای دادگستری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با حضور در دفتر رئیسجمهور منتخب، با حجتالاسلام رئیسی دیدار و گفتوگو کردند. علیاصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش از ظهر دیروز با حضور در دفتر رئیسجمهور منتخب، با حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی دیدار و گفتوگو کرد. مونسان در این دیدار با تبریک انتخاب حجتالاسلام رئیسی از سوی مردم و آرزوی موفقیت برای وی و دولت آینده، گزارشی از آخرین وضعیت برنامهها و اقدامات وزارتخانه تحت مدیریت خود ارائه کرد. حجتالاسلام رئیسی نیز در این دیدار ضمن تشکر از تبریک مونسان و گزارش وی، گفت: یکی از الطاف الهی به سرزمین ما وجود جاذبههای گردشگری و طبیعی فراوان در سرتاسر کشور است و هنوز مناطق بکر زیادی در بخشهای مختلف کشور داریم که امکان آباد شدن و بالفعل شدن استعدادهای گردشگری را دارند. رئیسجمهور منتخب با بیان اینکه گردشگری ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال دارد، افزود: ضروری است از فعالان این عرصه به شکل موثرتری حمایت شود. رئیسی یکی از مزایای گردشگری علاوه بر بازدید و لذت بردن از گردش در جاذبههای طبیعی را آشنایی مردم با تاریخ تمدن و فرهنگ غنی کشورمان دانست و تصریح کرد: کمک به تعمیق مفاهیم و ارتقای مؤلفههای فرهنگ ملی و ظرفیت مناسب درآمدزایی در شهرها و روستاهای کشور، ۲ فاکتور توانمندیهای گردشگری و میراث فرهنگی برای ایجاد ارزش افزوده بالا هستند. رئیسجمهور منتخب تاکید کرد که باید با تسریع واکسیناسیون کرونا زمینه رونق بیش از پیش فعالیتهای گردشگری فراهم شود.
علیرضا آوایی، وزیر دادگستری نیز در دیدار خود با تبریک انتخاب حجتالاسلام رئیسی از سوی مردم و آرزوی موفقیت برای وی و دولت آینده، گزارشی از آخرین وضعیت برنامهها و اقدامات وزارتخانه تحت مدیریت خود ارائه کرد. حجتالاسلام رئیسی نیز در این دیدار ضمن تشکر از تبریک وزیر دادگستری و گزارش وی، با اشاره به ضرورت تنظیم بازار و برقراری ثبات و آرامش در معیشت و سفره مردم و نقش سازمان تعزیرات در این زمینه گفت: این سازمان باید با همکاری سازمانهای نظارتی در زمینه مقابله با گرانفروشی و قاچاق کالا نقش موثرتری ایفا کند. رئیسجمهور منتخب افزود: باید ضمن آسیبشناسی اقدامات و وضعیت فعلی سازمان تعزیرات، طرح تحولی برای این سازمان تدوین شود تا ساختار، جایگاه و فرآیندهای آن اصلاح شده و بهبود یابد. رئیسی در بخش دیگری از سخنانش تعدد و تنوع شوراهای عالی، کنوانسیونها و مجامعی را که وزرا عضو آنها هستند، مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: باید سازوکاری اندیشیده شود تا این مشکل نظام اداری در راستای تسهیل فعالیتها و اقدامات هر وزارتخانه اصلاح شود. رئیسجمهور منتخب اضافه کرد: این سازوکار همچنین باید باعث کاهش تعداد جلساتی شود که وزرا بخش قابل توجهی از وقت روزانه خود را به حضور در آنها اختصاص میدهند.
***
رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی:
راستیآزمایی در عرف جهانی 6 ماه زمان میخواهد
رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: راستیآزمایی در عرف جهانی حدود 6 ماه زمان میخواهد و این طور نیست که به سرعت یا چند روزه مشخص شود. به گزارش فارس، فریدون عباسی، نماینده مجلس و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در جمع اعضای شورای سیاسی حزب موتلفه اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه در مذاکرات وین مسائل مهم باقی مانده است، گفت: این جمله تاکنون چند بار در بیان آقای عراقچی بوده و این سوال مطرح میشود که مگر ما رفته بودیم در وین درباره مسائل کوچک و پیش پا افتاده مذاکره کنیم؟ وی ادامه داد: با توجه به نظر مقام معظم رهبری که همه تحریمها باید همان اول برداشته شود بعد راستیآزمایی کنیم، این راستیآزمایی در عرف جهانی حدود 6 ماه زمان میخواهد و اگر بخواهیم به تعهدات برجامی برگردیم باید ببینیم قطعات هواپیما میآید؟ فروش هواپیما انجام میشود؟ با ما قرارداد میبندند؟ کشتیرانی ما آزاد و بیمه کشتیها انجام میشود؟ تحریم بانک مرکزی و بانکهای کشور برداشته میشود؟ این راستیآزماییها زمان میبرد و اینطور نیست که به سرعت یا چند روزه مشخص شود.
***
برگزاری مذاکرات میان ایران و مصر در قاهره
یک رسانه عربی مدعی شد هیاتی از ایران به قاهره رفته و مذاکراتی با مسؤولان عالیرتبه مصر انجام داده است. به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید به نقل از برخی منابع مصری مدعی شد اخیرا مذاکراتی میان ایران و مصر با هدف بهبود روابط میان ۲ کشور و رسیدن به رویکردهای نزدیک درباره برخی پروندههای منطقهای انجام شده است. این منابع گفتهاند هفته گذشته قاهره میزبان یک هیات ایرانی بوده است و این هیات با مسؤولان عالی رتبه سازمان اطلاعات مصر دیدار و در رابطه با مسائل حساس میان ۲ کشور که منجر به بحران روابط شده است، بحث و رایزنی کردهاند. این منابع گفتهاند هدف از برگزاری این مذاکرات ایجاد روابط کامل میان ۲ کشور نیست بلکه ایجاد روابط متوازن از طریق کانالهای روشن و دائمی با هدف همکاریهای دوجانبه درباره مسائل مختلف و برای جلوگیری از هرگونه درگیری است.
این منابع در ادامه مدعی شدهاند که دو طرف ایرانی و مصری بیشتر درباره فعالیت ایران در منطقه دریای سرخ و یمن و میزان تاثیرگذاری آن بر منافع مصر رایزنی کردند و طرف ایرانی حامل پیامهایی بود که همگی مبتنی بر آمادگی تهران برای مراعات شرایط و نگرانیهای مصر و ایجاد امنیت کشتیرانی برای این کشور در دریای سرخ و تنگه بابالمندب است زیرا این مساله امری حیاتی برای قاهره به شمار میرود.
منابع مصری همچنین خاطرنشان کردند هیاتهای ایرانی و مصری درباره اوضاع سوریه و مشارکت شرکتهای مصری در بازسازی عراق نیز رایزنی کردند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|