|
نگاه ویژه به همسایگان و آسیا اولویت سیاست خارجی رئیسی است
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بینالملل نگاه ویژه به همه همسایگان و آسیا را اولویت سیاست خارجی رئیسجمهور منتخب دانست. حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بینالملل در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «با مروری بر سوابق، عملکرد و مواضع رئیسجمهور منتخب، در نگاه دکتر رئیسی، سیاست خارجی متوازن، روابط فعال و پویا با شرق و غرب عالم و نگاه ویژه به همه همسایگان و آسیا اولویت سیاست خارجی است».
ارسال به دوستان
تبدیل سیاست خارجی از امر ملی به مسألهای جناحی و ایجاد دوقطبی سیاسی از تبعات برجام در فضای سیاسی ـ اجتماعی کشور بود
برنامه جامع علیه وحدت ملی
گروه سیاسی: امروز 23 تیر 1400 ششمین سالگرد انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک مشهور به برجام است؛ توافقی که به دلایل عدیده میتوان آن را مهمترین قرارداد خارجی کشورمان در دهههای اخیر به حساب آورد؛ توافقی که میتوان آن را نمادی از وقایع حداقل یک دهه از تاریخ ایران دانست و دولت روحانی را بر مبنای آن بازخوانی کرد.
به گزارش «وطنامروز»، این روزها در حالی کشور آماده تغییر بدنه مدیریتی و اجرایی خود است و دولتمردان هفتههای پایانی فعالیتهایشان را از سر میگذرانند که فقدان دستاورد و نارضایتی عمومی را میتوان مهمترین میراث 8 ساله روحانی و دولتهای یازدهم و دوازدهم دانست. در این میان اما سرنوشت برجام و قضاوتها پیرامون این توافق پرسروصدا بیش از هر زمان دیگری مشهود و حائز توجه است، تا جایی که حتی فراتر از حامیان برجام، عاملان برجام نیز با صدایی آرام و عباراتی پرلکنت لب به اقرار نسبت به اشتباهات این توافق گشودند تا در ششمین سالگرد توافقی که روزگاری فتحالفتوح خوانده میشد و رئیسجمهور از لزوم تدریس آن در مدارس سخن میگفت(!) کمتر کسی سنگ آن را به سینه بزند.
با تمام این اوصاف در ششمین سالگرد انعقاد برجام و در شرایطی که کماکان هیچ آینده روشن و قطعی درباره آن وجود ندارد، کلیدیترین پرسشی که میتوان به آن پرداخت تاثیر این توافق بر سپهر سیاسی و مناسبات اقتصادی و اجتماعی کشور است. آیا برجام فارغ از بیثمری اقتصادی نتایج مخرب دیگری نیز داشته است؟ آیا برجام را میتوان شاهدمثالی عبرتآموز برای آینده سیاسی کشور دانست؟ و در نهایت میراث برجام را چگونه میتوان مورد اصلاح و ترمیم قرار داد؟ شاید یافتن پاسخ این پرسشها را بتوان همانند یافتن جعبه سیاهی از وقایع دهه90 جامعه ایران وظیفه قطعی نخبگان، سیاستمداران و رسانهها در آستانه آغاز سدهای جدید دانست.
* پروسه سرخوردگی
احتمالا ملموسترین نتیجه برجام بر فضای اجتماعی و سیاسی کشور در ششمین سالگرد انعقادش سرخوردگی بخش قابل توجهی از جامعه ایران و بویژه لایههای میانی به عنوان مهمترین حامیان دولت روحانی در انتخاباتهای 92 و 96 باشد؛ مسالهای که بیش از هر چیز انعکاسی از نوع مواجهه دولت در تعریف این توافق است.
به بیان سادهتر هر قدر دولتهای 3 دهه اخیر سعی داشتند در حول مفاهیم «توسعه اقتصادی، آزادی و عدالت» کارویژه سیاسی و فلسفه وجودی خود را تعریف کنند، دولت روحانی از بدو شکلگیری و قبل از آن در فضای تبلیغات انتخاباتی با بهرهگیری از شوک اقتصادی ابتدای دهه90 تمام تخممرغهای خود را در سبد سیاست خارجی و مساله توافق در مذاکرات هستهای گذاشت. در این میان هر چند سیاست خارجی همواره به عنوان یکی از ابزارهای حل مشکلات واجد اهمیت بالایی است، اما یکباره تبدیل به نقطه کانونی دولتداری جریان غربگرا و اصلاحطلب شد. بر همین مبنا از آغاز روی کارآمدن دولت یازدهم تا امروز که آخرین روزهای دولت دوازدهم در حال سپری شدن است همواره همه امور در ذیل برجام تعریف شده است به گونهای که در ادبیات رئیسجمهور و مجموعه دولت از سال 92 تا 94 حل مشکلات در گرو انعقاد توافق، از سال 94 تا 97 در گرو به ثمر رسیدن توافق و در نهایت از سال 97 تا1400 در افسوس از دست رفتن توافق خلاصه شده است. در چنین فضایی پابرجا ماندن و افزایش مشکلات در کنار بیعملی دولت باعث شد بخش بزرگی از جامعه احساس سرخوردگی کرده و حتی امید خود را برای تغییر شرایط و حرکت به سمت موقعیت مطلوب از دست بدهد.
* جامعه شرطی و اکنونزدگی مدیریتی
یکی دیگر از تاثیرات برجام بر فضای عمومی را میتوان تضعیف ابتکارعمل و در نهایت «شرطی شدن» جامعه دانست؛ مسالهای که از سوی رهبر انقلاب هم مورد اشاره قرار گرفت و ایشان آبان سال 98 در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نسبت به این خطر هشدار داده و فرمودند: «در این سالها بیان مسائلی از قبیل اینکه «ببینیم ۶ ماه دیگر چه میشود» و یا «برجام چه میشود» و حالا نیز «به امید ابتکار رئیسجمهور فرانسه ماندن»، هیچ مشکلی را حل نکرده و نخواهد کرد و این نگاه باید کنار گذاشته شود. البته ایراد ندارد که کاری که عبور از خط قرمز نیست، انجام دهند اما نباید حل مسائل اقتصادی را به این کارها گره زد و افکار عمومی را شرطی کرد».
بر این اساس جامعه در 8 سال دولتداری حسن روحانی همواره شاهد این بود که عالیترین مقام اجرایی کشور با گره زدن هر چیز به احتمالات برجامی، جامعه را در موقعیتی شرطیشده قرار داد که با کوچکترین اخباری در حوزه سیاست خارجی تصمیم خود را تغییر دهد. مضاف بر شرطی شدن جامعه، مدیریت کشور نیز دچار اکنونزدگی خسارتباری شد که عملا در 3 سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام هیچ برنامه اصلاحی مهمی برای مواجهه با این شرایط نداشت.
* سیاست خارجی، اسم رمز انتخاباتی!
اما مهمترین رد برجام در فضای سیاسی کشور را باید در تبدیل کردن سیاست خارجی به امری رقابتی و ایجاد انشقاق از دل آن پیدا کرد. روحانی از سال 92 تا امروز که ششمین سالگرد انعقاد برجام و آخرین روزهای روی کار بودن دولت دوازدهم است همواره در تلاش بوده سیاست خارجی را از مسالهای ملی و یکی از ارکان همصدایی جامعه تبدیل به ابزاری برای رقابتهای سیاسی، خلق دوقطبیهای اجتماعی و انتخاباتی و فضایی برای تقابل با دیگر دستگاهها و نهادها کند.
ادبیات رئیسجمهور، وزیر امور خارجه و رسانههای حامی دولت درباره برجام نمونه تمامعیاری از تبدیل کردن سیاست خارجی و مسائل ملی به ابزاری برای اختلافافکنی داخلی بوده است. دولت در ابتدای کار خود هر روز با فحاشی و اتهامپراکنی نسبت به منتقدان سیاست خارجیاش که شرایط امروز را در آن روزگار هشدار میدادند تلاش میکرد مذاکرات با طرف خارجی را تبدیل به مناقشهای داخلی کند، بعدها نیز پیروزی رقبای خود را مساوی با بازگشت تحریمها میدانست (مسالهای که عملا به اصل تحریمهای نامشروع خارجی، مشروعیت میداد) و در نهایت پس از آنکه با برجام شکستخورده مواجه شد دلسوزان داخلی را همردیف با ترامپ و دشمنان ملت ایران قرار میداد.
در این میان البته پرونده محمدجواد ظریف نیز که تلاش میشد از او به عنوان دیپلماتی حرفهای تصویرسازی شود مملو از تبدیل کردن سیاست خارجی به ابزاری برای نزاع داخلی است؛ مسالهای که شاید بیشترین نمود آن را بتوان در فایل صوتی منتشرشده از وی در اردیبهشت امسال پیدا کرد و پیش از این نیز در مواضعی همانند درخواست از طرف آمریکایی برای تعجیل در توافق با نیت جلوگیری از پیروزی منتقدان دولت در انتخابات مجلس نمودار شده بود.
بر این اساس برجام فراتر از بیثمری و فرصتسوزیهایش تبدیل به یک تهدید داخلی برای جامعه ایران شد و عاملیت اصلی را در این امر باید در رفتار انتخاباتی دولت نسبت به سیاست خارجی پیدا کرد.
* زمین سوخته در سال 1400
حسن روحانی تا چند هفته دیگر سکان اداره دولت را به سیدابراهیم رئیسی واگذار خواهد کرد و دفتر عمر دولت 8 ساله او نیز به پایان خواهد رسید؛ دولتی که رکوردهای زیادی را در بیسامان کردن شرایط داخلی و خارجی ایران جابهجا کرد و تمام حیات خود را به آرزوهایی ذیل موجودیت برجام گره زد. تجربه 8 ساله روحانی نماد کاملی از انفعال و پیوند زدن امور کشور به سیاست خارجی و پشت پا زدن به یک سیاست ملی است.
با تمام این اوصاف برجام همه آن چیزی بود که دولت روحانی در طول 8 سال برای کشور به ارمغان آورد؛ توافقی با آوردههای حداقلی که آن آوردهها نیز هیچگاه محقق نشد و هیچ آینده محتوم روشنی نیز برای تکرار شدنش وجود ندارد. شکاف موجود میان ایران1400 با وعدهها و آرزوهای برجامی دولت خلاصه خسارات تحمیل شده دولت به ملت ایران است. بر همین مبنا شاید تنها دستاورد برجامی دولت روحانی برای دولت بعد را بتوان همین واقعیت دانست که تبدیل کردن منافع ملی به مصالح جناحی هم به متضرر شدن ملت منتهی میشود و هم به شکست دولت.
***
برجام و نارسایی ساختاری
اعتراف دیرهنگام و در وقت اضافه محمدجواد ظریف در آخرین گزارش وزارت امور خارجه از اجرای برجام در ششمین سالگرد انعقاد توافق هستهای یا برنامه جامع اقدام مشترک در 23 تیرماه 1394 مبنای روشنی برای ارزیابی عملکرد ظریف و وزارتخانهاش، همچنین نارسایی دستگاه سیاست خارجی در راهبردهای اتخاذ شده طی 8 سال گذشته به دست میدهد. مسؤول ارشد دیپلماسی کشور در این گزارش ضمن بیان مانیفست خود از یک توافق، به از دست رفتن فرصتهایی که به پای برجام قربانی شدند اشاره میکند. ظریف بیان میکند: « اگر درباره ضرورت کار متوازن با شرق و غرب به یک اجماع ملی رسیده بودیم و از یک سو با خوشخیالی، دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکتهای غربی از خود نرنجانده بودیم و از سوی دیگر از همه امکانات برجام برای ایجاد منافع اساسی اقتصادی برای همه کنشگران- به شمول شعبات خارجی شرکتهای آمریکایی- بهره برده بودیم، هم دوستانمان سرخورده نمیشدند و در دوران سختی رهایمان نمیکردند و هم ترامپ برای فشار حداکثری با مانع جدی سرمایهداران جهانی- از جمله در داخل آمریکا- مواجه میشد. فقط نیاز بود همدل و همصدا از همه امکانات برای اجرای بهینه سیاست کشور در پذیرش برجام استفاده میکردیم».
سیاست کنار گذاشتن شرق و متحدان منطقهای و فرامنطقهای ایران در آمریکای لاتین بعد از حصول برجام بویژه وقتی «شی جین پینگ» رئیسجمهور چین با یک بسته جامع همکاری به تهران سفر کرد، به دولت روحانی گوشزد شد. دولت و وزارت امور خارجه اما با سرمستی از به نتیجه رسیدن برجام و امید به وعدههای غربیها برای سرمایهگذاری در ایران، رئیسجمهور چین را دست خالی راهی پکن کردند. همین اتفاق درباره متحدان ایران در آمریکای لاتین هم افتاد و نخستین سفر حسن روحانی به آمریکای لاتین به آخرین سال دولت نخست او و در جریان سفر به اجلاس سران غیرمتعهدها مربوط میشد و این ارتباط تا سال 99 که نفتکشهای ایرانی در میان خشم دولت سابق آمریکا راهی کاراکاس شدند، رها شد. پتک واقعیت اما زمانی به سر محمدجواد ظریف و دولتمردان در پاستور وارد آمد که ترامپ با چرخش یک قلم از برجام خارج شد و همان معدود شرکتهای غربی هم که به ایران آمدند، با کوچکترین اشارهای از کشورمان خارج شدند.
این امر بدیهی برای یک سیاست خارجی اصولی است که باید سبد دیپلماسی خود را گسترده کند تا هنگامی که وارد یک چالش و منازعه بینالمللی میشود، بتواند گزینههای متنوعی در اختیار داشته باشد اما ظریف و روحانی با چند سال تاخیر و بعد از کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ به این درک رسیدند!
دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با تبدیل کردن سیاست خارجی و پرونده هستهای ایران به یک موضوع حیثیتی و وعده رفع تحریمهای اقتصادی از این مسیر، با شعار تعامل سازنده با جهان توانست پیروز انتخابات ریاستجمهوری سال 92 شود. بر این مبنا نخستین اقدامی که بعد از انتخاب دولت جدید انجام شد، انتقال پرونده هستهای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه بود. از همان ابتدا مشخص بود دولت حسن روحانی -که خود روزی رئیس تیم مذاکرهکننده ایران در آغاز مذاکرات هستهای با غرب در سال 82 بود- قصد دارد حل تمام مشکلات داخلی و اقتصادی را از مسیر سیاست خارجی به امید همکاری غرب پی بگیرد و با یک خطای راهبردی، دستگاه سیاست خارجی را که نهادی برای رسیدگی به منافع کلان ملی در بیرون از مرزهای کشور است، به نهادی خدماتی تبدیل کرد که باید بار بیبرنامگی اقتصادی دولت را به دوش بکشد و مشکل مرغ و تخممرغ را هم برطرف کند!
محمدجواد ظریف در گزارش وزارت امور خارجه درباره مختصات یک توافق میگوید: «هیچ توافقی برای هیچ یک از طرفهای آن توافق بینقص نیست. هر یک از طرفها از بخشهایی از توافق ناراضی و ناخشنود هستند؛ این طبیعت هر توافقی است، لذا لازمه رسیدن به توافق، درک این واقعیت است که بدون توجه به حداقل قابل قبولی از نگرانیها و مطالبات همه طرفها، امکان مصالحه وجود ندارد. گرایش حداکثری تنها به مذاکرات فرسایشی و بیپایان میانجامد که تقریبا در تمام شرایط ضرر یا لااقل عدمالنفع آن برای کشور و مردم از منافع فرضی رسیدن - ناممکن- به توافق ایدهآلکمتر نیست. تلاش هر یک از کنشگران برای پیروزی به هزینه شکست طرف مقابل - بازی با حاصل جمع صفر - به ناکامی هر دو طرف - بازی با حاصل جمع منفی- میانجامد، البته ممکن است ضرر همه طرفها یکسان نباشد. در دنیای به هم پیوسته کنونی تنها در نظر داشتن منافع همه طرفهای بازی با حاصل جمع مثبت است که میتواند نتیجه مطلوب را به همراه داشته باشد».
فارغ از نقدهای اساسی به این قسمت از اظهارات ظریف، باید به وزیر امور خارجه یادآور شد این حسن روحانی بود و تیم مذاکرهکننده ایرانی بودند که با سیگنالهای مخرب از ضعف و ناتوانی کشور همچون خزانه خالی به طرف غربی، آمریکا را در مسیر زیادهخواهی و کسب امتیازات حداکثری از برجام در ازای یک توافق حداقلی و بدون تضمین درباره همان منافع اکتسابی برای کشورمان قرار دادند. برجام اینگونه تبدیل به «بازی با حاصل جمع صفر» شد.
ارسال به دوستان
اخبار
عزم جدی سپاه برای کمک به رفع چالش آب
فرمانده کل سپاه از عزم جدی برای کمک به رفع چالش آب در کشور خبر داد و گفت: دانشگاه جامع امام حسین(ع) اقدام ارزشمندی را در حوزه غلبه بر مشکل کمآبی و بیآبی انجام داده است که در روزهای آینده از این دستاورد بزرگ رونمایی خواهد شد. سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست با فرماندهان سپاههای استانی که در ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد، با بیان اینکه در این روزها همزمان از ۲ پدیده اوجگیری مجدد بیماری کرونا و کمآبی رنج میبریم، گفت: در عرصه مقابله با بیماری کرونا که بخشی از کشور ما را در فاز پنجم تحت تاثیر قرار داده است؛ با نویدهایی که درباره حجم واکسیناسیون داده شده است به فضل الهی در آینده نزدیک شاهد حرکت بزرگی در واکسینه کردن مردم خواهیم بود. فرمانده کل سپاه در حاشیه این نشست با بیان اینکه پدیده خشکسالی و کمآبی موضوعی است که زندگی مردم را این روزها تحت تاثیر قرار داده است، گفت: همایش امروز به منظور ساخت نقطه عزیمت جدید برای نقشآفرینی هرچه بیشتر فرماندهان سپاههای استانی و آحاد پاسداران و بسیجیان در ادامه طرح شهید سلیمانی، مشارکت جدی در واکسیناسیون بیماری کرونا و نیز بسیج ظرفیتها برای آبرسانی به نقاط دارای مشکل کمآبی و ایجاد عزم ملی در بسیج امکانات و ظرفیتهای سپاه برای رفع مشکل کمآبی برگزار شد. سرلشکر سلامی از ورود سپاه برای کمک به رفع چالش آب در کشور خبر داد و گفت: دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام اقدام ارزشمندی را در حوزه غلبه بر مشکل کمآبی و بیآبی انجام داده است که در روزهای آینده از این دستاورد بزرگ رونمایی خواهد شد. وی همچنین از در اختیار قرار دادن ظرفیتهای بیمارستانی سپاه برای کمک به مردم بویژه در شهرهای دارای وضعیت قرمز خبر داد و گفت: امروز در استان سیستانوبلوچستان نیروی زمینی سپاه با استقرار ۲ بیمارستان سیار در کنار بیمارستان ثابت و آبرسانی به مناطق مختلف چتر حمایتی خود را گسترانیده است. همچنین نیروی دریایی سپاه در استان هرمزگان یک بیمارستان سیار را در کنار بیمارستانهای ثابت گسترش خواهد داد. در سایر نقاط کشور نیز اراده جدی برای مقابله با بیماری کرونا و کمک به وزارت بهداشت و دانشگاههای علومپزشکی وجود دارد.
***
حجتالاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه شد
سخنگوی قوه قضائیه از انتصاب حجتالاسلام محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضائیه خبر داد. به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری دیروز خود گفت: حجتالاسلام محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضائیه انتخاب شدند و از امروز کارشان را در مسؤولیت جدید آغاز خواهند کرد. آقای مصدق تاکنون به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری مشغول بودند و از امروز به عنوان معاون اول جدید مشغول به کار خواهند شد. بر اساس این گزارش، حجتالاسلام محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضائیه بود که اخیرا از سوی حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس پیشین قوه قضائیه به ریاست دیوان عدالت اداری منصوب شده بود.
***
مسکو از حضور ایران در رژه بزرگ دریایی روسیه خبر داد
وزیر دفاع روسیه میگوید شناورهای نظامی چند کشور از جمله ایران در رژه بزرگ دریایی این کشور به تاریخ سوم مرداد (بیستوپنجم جولای) شرکت میکنند. به گزارش فارس، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه دیروز از حضور کشتیهای نظامی ایران در رژه بزرگ نیروی دریایی این کشور خبر داد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، شویگو طی نشستی درباره رژه دریایی بزرگ روسیه در تاریخ ۲۵ جولای گفت: این رژه شامل تمام نیروهای حاضر در ناوگانهای دریایی ارتش این کشور، قایقهای نیروهای امنیت مرزی، کشتیهای ترابری و هواپیماهای ویژه نیروی دریایی این کشور میشود. بر این اساس، وی همچنین توضیح داد که ۵۴ کشتی جنگی و ناوچه از جمله شناورهای کشورهای مختلف شامل ایران، هند و پاکستان بزودی وارد آبهای «سنپترزبورگ» میشوند. طبق گفته وزیر دفاع روسیه، بیش از ۴۰۰ خدمه نظامی و ۴۸ فروند هواپیما و بالگرد نظامی نیز در این رژه دریایی که «بزرگترین و باشکوهترین» در نوع خود خواهد بود، شرکت میکنند. به نوشته اسپوتنیک، این رژه دریایی که به مناسبت سیصدوبیستوپنجمین سالگرد تأسیس نیروی دریایی روسیه برگزار میشود، سوم مرداد در آبهای سنپترزبورگ انجام میشود.
***
گزینههای شهرداری تهران 31 نفر شدند
منتخب شورای ششم شهر تهران از انصراف 10 نفر از گزینههای انتخاب شهردار پایتخت خبر داد و گفت: پس از بررسیهای اولیه 10 نفر به عنوان گزینههای نهایی مورد بررسی قرار میگیرند. مهدی چمران، منتخب شورای ششم در گفتوگو با یک خبرگزاری درباره سرانجام انتخاب شهردار پایتخت برای دوره جدید اظهار داشت: شب گذشته برخی گزینهها از 41 نفر پیشنهادی انصراف دادند، چرا که برخی از آنها اعلام کردند به لحاظ برخی مسؤولیتها یا حکم از رهبری جهت حضور در شهرداری تهران منصرف شدهاند و بابت این موضوع عذرخواهی کردند. وی افزود: سایر گزینهها که اعلام آمادگی کردهاند، قرار شده رزومه کامل اولیه از خودشان تا چهارشنبه برای ما ارسال کنند و بعد ما بررسی مقدماتی و نهایی را انجام دهیم. منتخب شورای ششم گفت: بررسیهای اولیه که انجام شد، 10 نفر در مرحله پایانی انتخاب میشوند و سپس آنها مصاحبه و برنامههای حضوری خواهند داشت تا ما از میانشان فردی را به عنوان شهردار انتخاب کنیم. چمران درباره گمانهزنیهایی که در فضای مجازی و رسانهها برای انتخاب شهردار انجام شده گفت: باید این موضوع را دقیق بررسی کنیم و هنوز انتخاب شهردار مشخص نیست. وی گفت: برای ما فرقی ندارد که شهردار از خارج بدنه شهرداری باشد، البته اگر از بدنه باشد چه بهتر ولی اگر از خارج از شهرداری باشد، اگر توانمند باشد مشکلی ندارد.
ارسال به دوستان
دیدار رؤسای دستگاههای اطلاعاتی و نظارتی کشور با رئیسجمهور منتخب
جلسهای علیه فساد
گروه سیاسی: رئیسجمهور منتخب نخستین جلسه کمیتهای متشکل از روسای دستگاههای نظارتی و اطلاعاتی کشور را با هدف تدوین راهکارهای اصلاح بسترهای فسادزا در دولت تشکیل داد.
به گزارش «وطن امروز»، حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور منتخب، نخستین جلسه کمیتهای متشکل از روسای دستگاههای نظارتی و اطلاعاتی کشور را تشکیل داد تا پیش از زمان رسمی استقرار دولت جدید، بر اساس آسیبشناسیها و تجارب پیشین خود در مبارزه با فساد، راهکارهای اجرایی برای ایجاد تحول در سازوکارهای فسادزدای دولت و اقدامات اولویتدار را پیشنهاد کنند.
رئیسی در ابتدای این جلسه با اشاره به این نکته که یکی از انتظارات مردم از دولت جدید ریشهکنی فساد است، اظهار داشت: آغاز این کار تا زمان استقرار دولت نباید به تاخیر بیفتد و زمینههای آن از الان باید فراهم شود تا در روز نخست تشکیل دولت، اقدامات عینی را آغاز کنیم.
وی ادامه داد: آسیبشناسیهای انجامشده توسط دستگاههای نظارتی را ما باید به آسیبزدایی تبدیل کنیم.
رئیسجمهور منتخب با اشاره به حضور روسای دستگاهها و نهادهای مختلف نظارتی در این جلسه گفت: انتظار بنده از این جلسه با توجه به انباشت «تجربه مبارزه با فساد» و داشتن «آسیبشناسی خوب از دستگاههای اجرایی» و «شناخت قابل قبول از بسترهای تولید فساد در دولت»، این است که نتایج حاصل از آسیبشناسی دستگاههای اجرایی و اطلاعات خود درباره «بسترها»، «ریشهها» و «گلوگاههای تولید فساد» در دولت را جمعبندی و به ما اعلام کنند.
رئیسی در ادامه با تشریح انتظارات دیگر از این کمیته، افزود: برای ایجاد تحول در نظام اداری کشور به منظور خشکاندن ریشههای فساد، راهکارهای موثر اجرایی پیشنهاد کنید تا از روز اول استقرار دولت، اقدام و عمل را بدون فوت وقت آغاز کنیم.
در این جلسه، محمود علوی وزیر اطلاعات، حجتالاسلام حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات، حجتالاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، فرزاد مخلصالائمه معاون سازمان بازرسی کل کشور و کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به روحیه و منش ضد فساد حجتالاسلام رئیسی و اقدامات موثر و امیدآفرین وی در قوه قضائیه، دلگرمی و چشم امید مردم به دولت جدید را مورد اشاره قرار دادند و با ارائه گزارشی از حوزه فعالیت و اقدامات نهاد متبوع خود، پیشنهادات و راهکارهایی را برای برخورد جدی با بسترهای فسادزا در دولت سیزدهم مطرح کردند.
لازم به ذکر است تدوین دستورالعملها و ابلاغیههای مورد نیاز به منظور اصلاح سازوکارهای اقتصادی فسادآفرین و رانتزا، زمینههای بروز فساد و نیز پیشگیری از وقوع جرم در نظام بانکی، مالیات، گمرک، مناقصات دولتی، قاچاق سازمانیافته و ارائه نقشه راه عملیاتی برای ایجاد شفافیت در نظامات اقتصادی کشور و تحقق سامانه جامع اطلاعات اقتصادی کشور، از جمله ماموریتهای محوله به این کمیته است.
ارسال به دوستان
رسانههای صهیونیستی از دستگیری یک میلیونر اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران خبر دادند
تمام حرکات وزیر جنگ اسرائیل روی میز ایرانیها
گروه سیاسی: رسانه صهیونیستی «تایمز آو اسرائیل» گزارش داد یک میلیونر اسرائیلی که در انتخابات قبلی کنست در لیست موشه یعلون، رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی قرار داشت متهم به جاسوسی برای ایران شده است. به گزارش «وطنامروز»، «یعقوب القیعان» متهم است به واسطه یک رابط لبنانی، اطلاعاتی را در اختیار ایران گذاشته است. رسانههای عبریزبان فاش کردند این فرد یکی از اعضای لیست انتخاباتی موشه یعلون از حزب راستگرای تلم در انتخابات گذشته کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) بود. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در این رابطه اعلام کرد دادستانی اسرائیل فقط اجازه افشای اطلاعات کمی درباره این فرد را داده است. در این خبر آمده است: یعقوب ابوالقیعان، تاجر اسرائیلی ساکن منطقه «بئر السبع» متهم به انتقال اطلاعاتی به طرفهای خارجی برای ارسال آن به ایران شده است که بخشی از این اطلاعات مربوط به برنامهها و محل حضور بنیگانتس، وزیر جنگ اسرائیل است. با این حال پایگاه اطلاعرسانی «واللا نیوز» مشروح بیشتری از این پرونده در اختیار مخاطبانش قرار داده و نوشته است: یعقوب ابوالقیعان، تاجر معروف منطقه نقب متهم به ارتباط با طرف خارجی و انتقال اطلاعات به دشمن است، این فرد هفتهها پیش توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی دستگیر و تا به امروز اطلاعات زیادی درباره هویت همدستان یا اشخاصی که با وی در این زمینه در ارتباط بودند وجود ندارد. در ادامه گزارش این پایگاه عبریزبان آمده است: ابوالقیعان یکی از شخصیتهای معروف است که روابط بسیار نزدیکی با شخصیتهای مختلف اسرائیلی داشته و از طریق فردی عراقی به نام حیدر المشهدانی به سرویسهای اطلاعاتی متصل شده بود. واللا نیوز همچنین اعتراف کرد افشای این پرونده جاسوسی بخشی از فعالیت سرویسهای امنیتی و نظامی اسرائیل طی چند سال گذشته برای کشف و مقابله با فعالیتهای اطلاعاتی ایران و حزبالله در اسرائیل است، بویژه که اطلاعاتی در دست است که نشان میدهد طرح ترور شماری از شخصیتهای عالیرتبه امنیتی و سیاسی اسرائیل در دستور کار قرار دارد. موشه یعلون، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی که سابقه ریاست ستاد ارتش اسرائیل را هم دارد، اعتراف کرد یعقوب ابوالقیعان با وی در ارتباط بوده است. یعلون درباره این ارتباط که بشدت خبرساز شده بود، ضمن ابراز شگفتی از متهم شدن این فرد به جاسوسی، ادعا کرد آشناییاش با او به آوریل 2019 بازمیگردد و بعد از مشاورههای مختلفی با اطرافیان تصمیم گرفت این فرد را در لیست انتخاباتی خود قرار دهد. او در ضمن اعتراف کرد یعقوب کمکهای مالی زیادی به فعالیتهای انتخاباتی حزبش کرده بود. از سوی دیگر روزنامه معاریو در گزارشی تحلیلی از این واقعه نوشت: باید از کیفرخواست اعلامشده در دادگاه نتیجهگیری کرد که تمام حرکات بنیگانتس، وزیر جنگ اسرائیل روی میز ایرانیها قرار داشت. در این گزارش آمده است: مشخص شده است یعقوب ابوالقیعان اطلاعات مختلفی را در اختیار حیدر قرار میداده است که از آن جمله میتوان به نوع و نحوه فعالیت امنیتی در اسرائیل، فعالیت و برنامههای بنیگانتس وزیر جنگ، معاملات نظامی که بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان انجام شده بود یا قراردادهای نظامی با ایالاتمتحده اشاره کرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|