|
دلار در بازار آزاد به 27 هزار و 750 تومان رسید
نرخ دلار دیروز در صرافیهای بانکی با ۱۳۹ تومان افزایش به ۲۷ هزار و ۲۱ تومان رسید. دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۴۸۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۸۴ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۳۷۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۶۱۷ تومان اعلام شد. روز گذشته در بازار آزاد قیمت دلار به 27 هزار و 750 تومان رسید.
ارسال به دوستان
«وطنامروز» گزارش میدهد؛ صفر تا صد طرح آزادسازی واردات خودرو
محرک رقابت، بدون اسراف ارزی
امروز طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس شورای اسلامی بررسی میشود
گروه اقتصادی: طرح آزادسازی واردات خودرو به دنبال آن است بدون ارزبری از کشورمان و با نگاه صادراتی (صادرات جایگزین واردات) فضای انحصار بازار خودرو را شکسته و اسبابی برای رقابت تولیدکنندگان داخلی و خارجی بدون ضربهزنی به آنها فراهم آورد. به گزارش «وطنامروز»، چند سالی میشود به دلیل شرایط سخت ارزی کشورمان واردات خودروهای خارجی توسط دولت ممنوع شده است. در این سالها با آنکه تولیدکنندگان داخلی رفته رفته به نقطه مطلوبی از کیفیت و کمیت رسیدهاند اما با توجه به اینکه تولیدات آنها کفاف بازار داخلی را نمیدهد، قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد نسبت به قیمت کارخانه فاصله قابل ملاحظهای یافته است. همچنین این ممنوعیت باعث افزایش سرسامآور قیمت خودروهای خارجی و ناخواسته موجب انحصار در بازار خودروی کشورمان شده است. از سوی دیگر رکود و رخوت ایجاد شده در بازار خودرو در بلندمدت میتواند ضربه مهلکی به بدنه تولیدکنندگان داخلی وارد کند. در شرایطی که تولیدکننده در یک بازه زمانی طولانی برای خود رقیبی نبیند، هیچ انگیزهای هم برای بهبود کیفیت محصول خود نخواهد داشت. حالا نمایندگان مجلس به دنبال طرحی قانونی هستند که در آن با شرایط خاص خودروهای خارجی وارد کشور شود.
این طرح با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی بوده و منتظر تصویب شدن در صحن علنی است. بر این اساس هر شخص حقیقی و حقوقی میتواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از ۲ روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند. این ۲ روش برای ورود خودروهای خارجی با هدف «استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاستگذار» طراحی شده است. در مصوبه اولیه، ورود خودروهای کارکرده حداکثر ۳ سال ساخت نیز مجاز خوانده شده است. تصویب نهایی این طرح میتواند دستکم ۲ تحول بزرگ در بازار خودرو به نفع تقاضای مصرفی رقم بزند.
در این میان کمیسیون صنایع و معادن بر واردات بدون انتقال ارز تاکید کرده است و این به آن معناست که در راستای طرح ساماندهی ارزی کشور قرار نیست ارزی بابت واردات خودرو از کشور خارج شود.
* فرمان آزادسازی واردات
اگر مجلس هفته جاری طرح کمیسیون صنایع را مصوب کند، باید در آینده نزدیک شاهد نخستین گام برای لغو توقف واردات خودرو به کشور باشیم. هر چند رضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت هنوز اظهار نظر رسمی درباره گشایش دوباره واردات خودرو به کشور نکرده اما در اظهارات خود نشان داده رقابت را سرمنشأ رشد کمی و کیفی محصولات تولیدی میداند. فاطمیامین پس از اخذ رای اعتماد از مجلس در پاسخ به سوالی درباره واردات خودرو گفته بود اولویت با متعادلشدن تراز ارزی کشور است و بعد از آن، رقابت در بازار خودرو مفید خواهد بود.
نکته مجهول در این رابطه میزان تعرفه خودروهای وارداتی است؛ در حال حاضر کمیسیون صنایع و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هیچ تصمیمی در این رابطه نگرفتهاند اما مسلما مشخص کردن میزان تعرفه میتواند بر رفتار صادرکنندگان امروز که تبدیل به واردکنندگان آینده میشوند، تاثیرگذار باشد.
* روز سرنوشتساز واردات خودرو
در همین باره حجتالله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: در دوره گذشته مجلس طرح ساماندهی بازار خودرو مطرح شد اما شورای نگهبان به ماده 4 آن ایراداتی وارد و این ماده را مغایر اقتصاد مقاومتی و اصل 110 قانون اساسی دانست، به همین دلیل این ماده به کمیسیون برگشت تا مورد اصلاح قرار گیرد. وی اضافه کرد: در این دوره از مجلس شورای اسلامی، کمیسیون صنایع ماده 4 را مورد اصلاح قرار داده و امیدواریم در جلسه فردا [امروز یکشنبه] صحن علنی مجلس این موضوع به تصویب نمایندگان برسد. عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره جزئیات اصلاحی ماده 4 طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: ماده 4 دارای 4 تبصره است به نحوی که بر اساس آن هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی یا دونیرویی (هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی «ب» و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی ۳ ستاره یا بالاتر بر حسب گواهیهای استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.
فیروزی افزود: در تبصره یک این ماده آمده است: نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود، همچنین سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر ۶ ماه یک بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین میشود. وی ادامه داد: در تبصره ۳ آمده است منحصر کردن داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفا از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت تهیه میشود، همچنین واردات مجدد اقلام ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه اظهارات خود با اعلام اینکه در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار خودرو متناسب نیست، تصریح کرد: در صورت تصویب این طرح مدیریت تقاضا و عرضه در بازار انجام خواهد شد، علاوه بر این واردات خودرو نیز منطقی شده و فضا برای رقابت در بازار خودرو فراهم خواهد شد.
ارسال به دوستان
بررسی مسیر توسعه چین و آمریکا
حمایت از تولید یا آزادسازی اقتصاد؟
مهدی باقری: حمایت از تولید داخل و تشویق مصرفکنندگان به استفاده از محصولات تولید داخل منجر به رشد اقتصاد، اشتغالزایی، کاهش واردات غیرقانونی و افزایش قدرت ارز ملی میشود و به همین علت حمایت از تولید داخل در دستور کار کشورهای پیشرفته جهان است و با بررسیهای موجود، متوجه اهمیت این امر در رشد اقتصادی میشویم.
حمایت از تولید داخل علاوه بر اینکه موجب رشد اقتصادی میشود، باعث اشتغالزایی نیز میشود که شرایط امروز جامعه ایران و نرخ بالای بیکاری، اهمیت این موضوع را دوچندان میکند. به همین علت باید با استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته در حمایت از تولید داخل، بهترین تصمیم و راهکار در این رابطه گرفته شود. در ادامه چند مورد از مزیتهای حمایت از تولید داخل و تجربه کشورهای مختلف را بیان میکنیم.
یکی از مهمترین مزیتهای حمایت از تولید داخل، افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در جامعه است. با توجه به پیوند اقتصادی بین تولیدکننده و مصرفکننده، تقاضا برای منابع نیروی کار محلی ایجاد و باعث اشتغالزایی میشود.
یکی دیگر از مزیتهای حمایت از تولید داخل افزایش قدرت ارز ملی است. قدرت هر ارز در برابر ارزهای جهان عمدتا تابعی از تعادل تراز پرداختی آن است. بنابراین با مصرف کالاهای محلی، ایجاد ذخایر ارز خارجی برای حمایت از موقعیت تراز پرداخت کشور تسهیل میشود و همچنین با افزایش کیفیت محصولات و بالا بردن تولید، میتوان از طریق صادرات کالا و محصولات، ارزآوری داشت.
سومین مزیت حمایت از تولید داخل، ثبات قیمت کالاها و محصولات است. از آنجا که اقلام مصرفی و بعضی محصولات و قطعات از طریق واردات یا قاچاق وارد کشور میشود، قیمت محصولات وابسته به ارز است و با تغییر قیمت ارز شاهد گران شدن محصولات هستیم. اما زمانی که از تولید داخل حمایت کنیم و دیگر وابستگی به واردات نداشته باشیم، میتوان قیمت کالاها را کنترل و بر اساس درآمد اقشار مختلف جامعه تنظیم کرد.
از چین میتوان به عنوان موفقترین کشور در حمایت از تولید داخل نام برد. نخستین سیاست چین حمایت از تولید داخل است و بقیه سیاستها بر اساس این سیاست تعیین میشود. صنایع اصلی چین بسیار گسترده است و شامل محصولات آهن و استیل، زغال سنگ، اسباببازی، غلات، ماشینآلات و... است. نکته مهم در اقتصاد چین و سیاستهای اشتغالزایی این کشور، ممنوعیت صادرات مواد خام طبیعی است؛ ممنوعیتی که باعث اشتغالزایی گسترده در چین شده است. همچنین دولت چین یک دولت کارآفرین است که ریسک سرمایهگذاریهای پرخطر را به عهده میگیرد و این امر به خلق فرصتهایی برای تولیدکنندگان منجر شده است. به عنوان مثال بعد از سال 1389، بانک توسعه چین 47 میلیارد دلار برای تامین مالی 15 تولیدکننده پیشتاز چینی در تکنولوژیهای برق خورشیدی اختصاص داد و منجر به این شد که امروز و بعد از گذشت 11 سال، چین یکی از پیشگامان برق خورشیدی در دنیاست.
یکی از حمایتگرترین کشورها در زمینه تولید داخل آمریکاست. حمایت دولت آمریکا از تولید داخل ریشه 200 ساله دارد و بر 9 محور اصلی شکل گرفته است که شامل «اعمال سیاستهای تجاری»،«اعطای یارانه به صنایع»، «سیاستهای مالیاتی»، «نجات شرکتهای بزرگ از ورشکستگی»، «هدایت پول به کسبوکارها و طرحهای بزرگ»، «خریدهای دولتی»، «حمایتهای صادراتی»، «نوسازی بافت شهری آمریکا» و «حمایت از کسبوکارهای کوچک» میشود. مهمترین نکته در حمایت آمریکا از تولید داخل، وضع تعرفههای سنگین بر واردات به منظور حمایت از صنایع تازه جان گرفته است.
در ایران از آغاز دهه 90، حمایت از تولید داخل در دستور کار مسؤولان کشور قرار گرفت و حال بعد از گذشت 10 سال با تمام کموکاستیها توانستهایم با حمایت از صنایع مختلف به اشتغالزایی و رشد اقتصادی برسیم که یکی از این صنایع موفق صنعت لوازم خانگی است که علاوه بر اشتغالزایی برای بیش از 20 هزار نفر در کمتر از یک سال از خروج شرکتهای کرهای، ارزآوری 200 میلیون دلاری از طریق صادرات داشته است و باید با اعمال سیاستهای حمایتی از تولید داخل مثل تعرفه سنگین بر واردات یا ممنوعیت واردات بعضی کالاهای دارای مشابه داخلی از تولیدکنندگان حمایت کنیم؛ تولیدکنندگانی که با شرایط سخت تحریمی هنوز چراغ صنعت داخل را روشن نگه داشتهاند.
ارسال به دوستان
اخبار
آغاز بررسی طرح تسهیل صدور مجوزها
سخنگوی کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی درباره طرح تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار که بررسی آن در مجلس از امروز یکشنبه آغاز خواهد شد، گفت: طرح تسهیل صدور مجوز یکی از بهترین طرحهایی است که در مجلس بررسی میشود و میتواند موانع تولید را رفع کند. در حال حاضر موانع تولید در ۲ حوزه مجوزها و پشتیبانی از کسبوکارها خلاصه میشود که طرح مجلس سعی میکند موانع تولید در حوزه مجوزها را حل کند. محسن زنگنه افزود: اگر طرح تسهیل صدور مجوزها به تصویب صحن علنی مجلس برسد، مجوزها به ۲ دسته تقسیم میشود که دسته اول که اکثر مجوزها را هم شامل میشود فقط با ثبت در سامانه میتوانند کسبوکار خود را شروع کنند. سخنگوی کمیسیون جهش تولید مجلس اضافه کرد: با انجام این کار، نظارتها در برخی مجوزها پسینی میشود و زمان شروع کسبوکار از چند ماه به چند روز کاهش مییابد. زنگنه توضیح داد: بخش دیگری از مجوزهای کسبوکار که با امنیت و سلامت مردم مرتبط است همچنان پیشینی بررسی میشود اما در متن طرح زمانی برای پاسخگویی در نظر گرفته شده است، یعنی دستگاه اجرایی موظف باشد ظرف مدت کوتاهی پاسخ استعلام را بدهد و اگر در آن زمان مقرر جواب ندهد، افراد میتوانند کسبوکار خود را شروع کنند که این موضوع کمک بزرگی به تسهیل شروع کسبوکارهای محسوب میشود. وی خاطرنشان کرد: در طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسبوکار صلاحیت علمی در جای خود باقی مانده و فقط ظرفیت عددی برداشته شده است و این شامل همه کسبوکارها اعم از وکالت، سردفتری و داروخانه میشود.
***
۳۸۸ میلیون دلار سرمایهگذاری خارجی در بخش صنعت و معدن
معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تصویب ۶۸ مورد سرمایهگذاری خارجی به ارزش ۴۸۵ میلیون دلار در کل کشور در ۵ ماه نخست امسال خبر داد. بر اساس گزارش مربوط، از این میزان سرمایهگذاری، بخش صنعت، معدن و تجارت با ۴۹ مورد و حجم سرمایهگذاری ۳۸۸ میلیون دلار، به ترتیب سهم ۷۲ و ۸۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. همچنین در این بازه زمانی، سهم حجم سرمایهگذاری بخش صنعت 9/97 درصد، بخش معدن 1/2 درصد و سهم بخش تجارت صفر بوده است. این در حالی است که از ۴۹ مورد سرمایهگذاری خارجی مصوب در این بخش، ۱۹ شرکت با ۱۰۰ درصد سهامدار خارجی، ۲۱ شرکت بهصورت مشارکتی با شرکای داخلی (J.V ) و ۹ مورد به صورت مشارکت مدنی، بیع متقابل و BOT هستند. گزارش معاونت طرح و برنامه وزارت صمت بیشترین حجم سرمایهگذاری خارجی در دوره مورد بررسی را مربوط به گروههای ساخت رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، ساخت فلزات اساسی، ساخت چوب و محصولات چوب و چوبپنبه (به استثنای مبلمان) دانسته و ۵ کشور نخست از لحاظ ارزش سرمایهگذاری خارجی مصوب را امارات، ترکیه، افغانستان، هنگکنگ و آلمان معرفی کرده است. بیشترین تعداد سرمایهگذاریهای مصوب مربوط به کشور افغانستان با ۲۲ مورد بوده و کشورهای ترکیه، چین، امارات و آلمان به ترتیب رتبههای دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادهاند. معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت در بخش دیگری از این گزارش، استانهای کرمان، مرکزی، تهران، آذربایجان شرقی و البرز را به عنوان رتبههای نخست تا پنجم (به ترتیب) از لحاظ حجم سرمایهگذاری خارجی مصوب معرفی کرده است.
***
ترانزیت جادهای به ۸ میلیون تن رسید
رئیس سازمان راهداری از بسته بودن مرزهای جادهای ایران و ترکمنستان و توقف جابهجایی کالا با این کشور خبر داد و گفت: ترانزیت جادهای از مرزهای کشور با رشدی قابل توجه به ۸ میلیون تن رسیده است. داریوش امانی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی از بندر امام خمینی(ره) حمل شده است، گفت: روزانه نزدیک به ۶۵ هزار تن کالای اساسی از بندر امام خمینی(ره) به مقاصد درون کشور حمل میشود. وی ادامه داد: از سایر بنادر کشور نیز روزانه ۳۵ هزار تن کالای اساسی با ناوگان جادهای خارج میشود که در نتیجه در هر روز بیش از ۹۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر به داخل کشور با ناوگان جادهای در حال حمل است. معاون وزیر راهوشهرسازی با ابراز امیدواری نسبت به تلاش سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای افزایش حمل کالاهای اساسی با ناوگان جادهای به روزانه ۱۰۰ هزار تن اظهار کرد: الان در بندر امام خمینی(ره) کالاهای اساسی موجود و قابل حمل که ترخیص شدهاند، یک میلیون و ۲۰۰ تا یکمیلیون و ۳۰۰ هزار تن است که با روندی که در حال اجراست، ظرف یک ماه و نیم آینده این میزان کالا از بنادر به داخل کشور حمل خواهد شد. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به مصوبه شورای عالی ترابری درباره پهلوگیری کشتیهای حامل کالاهای اساسی در بنادر دیگر و استفاده از ظرفیت سایر بنادر برای واردات کالاهای اساسی، یادآور شد: در حال حاضر این اتفاق رخ داده و تاکنون از بندر شهید رجایی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی حمل کردهایم که در این بندر به صورت حمل یکسره است. وی در گفتوگو با مهر با اشاره به ورود بنادر چابهار، انزلی، فریدونکنار، آستارا، امیرآباد و... به چرخه واردات و حمل کالاهای اساسی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۰ میلیون تن جابهجایی کالای اساسی از همه بنادر کشور داشتهایم که 7/3 میلیون تن آن به بندر امام خمینی(ره) اختصاص داشته است. امانی ادامه داد: تنها در مرزهای یکی، دو کشور مثل ترکمنستان مشکل داریم، سایر مرزها باز است و نقل و انتقال کالا جریان دارد. تاکنون ۸ میلیون تن ترانزیت کالا از مرزها داشتهایم که این موضوع با توجه به شرایط کرونایی سال گذشته، رشد قابل توجهی را نشان میدهد.
ارسال به دوستان
با حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میرهاشم موسوی سرپرست تأمیناجتماعی شد
جوانگرایی در تأمیناجتماعی
حجتالله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حکمی میرهاشم موسوی را به عنوان سرپرست سازمان تامیناجتماعی منصوب کرد.
میرهاشم موسوی پیش از این مدیرکل پشتیبانی وزارت رفاه بوده است. از سایر سوابق او میتوان به معاونت امور اداری - مالی و ریاست مرکز آموزش و پژوهش و سرپرست مرکز برنامهریزی کمیته امداد امام خمینی(ره) اشاره کرد. وی جایگزین مصطفی سالاری شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان تامیناجتماعی، سرپرست جدید سازمان تامیناجتماعی را فردی دانست که 12سال سابقه مدیریت در وزارت رفاه و همچنین صندوق بیمه عشایر و روستاییان دارد و گفت: موسوی همچنین در حوزه رفاه و تامیناجتماعی از صاحبنظران کشور به شمار میرود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه باید هیات امنای سازمان تامیناجتماعی از نظر قانونی این انتصاب را تصویب کنند، فعلا میرهاشم موسوی به عنوان سرپرست سازمان تامیناجتماعی منصوب و به جای مصطفی سالاری مشغول به کار میشود و در نخستین جلسه هیات امنای سازمان تامیناجتماعی مصوب هیات امنا و طی مراحل قانونی انجام میشود.
وی افزود: در سازمان تامین اجتماعی سلسلهمراتب باید رعایت شود، متأسفانه در 15 سال گذشته شرکت سرمایهگذاری تامیناجتماعی (شستا) که زیرمجموعه سازمان تامیناجتماعی است، مستقیم با وزیر کار میکردند؛ باید از این پس این سلسلهمراتب رعایت شود و شستا با مدیرعامل سازمان تامیناجتماعی کار کند و اگر وزیر هم کاری با شستا داشت، از طریق مدیرعامل سازمان تامیناجتماعی باید اقدام شود.
عبدالملکی با بیان اینکه سازمان تامیناجتماعی با بیش از 50 درصد مردم کشور در ارتباط است، گفت: اموال این سازمان متعلق به مردم و حقالناس است که صاحبان آن کارگران، کارفرمایان و شرکای اجتماعی هستند و ما باید با تحول و افزایش بهرهوری نسبت به امانتداری اموال مردم اقدام کنیم.
ارسال به دوستان
دیوان محاسبات در ابتکاری نو، احکام قانونی مغفول درباره وظایف هر دستگاه را به وزیر مربوط ارسال میکند
نظارت مبتکرانه
دیوان محاسبات با توجه به استقرار دولت جدید و ضرورت بسترسازی مناسب جهت خدمت بهتر به مردم، در راستای تحقق شعار سال (تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها) و بر اساس یافتههای استخراجشده از عملکرد 7 قانون مرتبط با تولید مبتنی بر آسیبشناسی چالشها و بررسی موانع شناساییشده در حوزه اجرا از بعد خلأ قانونی و بعد مقرراتی از جمله آییننامهها و موضوع ترک فعل دستگاههای اجرایی و نیز جهت پیگیری سیاستهای کلی و برنامههای اقتصاد مقاومتی و همچنین وظایف قانونی و اختیارات وزارتخانهها، اقدام تحولی جدیدی را در دستور کار قرار داده است. بر اساس این گزارش، دیوان محاسبات کشور به عنوان یک سازمان نظارتی حرفهای، با ارسال نامههای جداگانه به تکتک وزرای مربوط، اهم موارد تحققیافته و تحققنیافته مرتبط با دستگاههای ذیربط به همراه وظایف مغفول مانده و نیز پروژههای فاقد عملکرد موثر و کارآمد را به اطلاع آنان میرساند تا سیاستگذاری جدید آنان با اسناد بالادستی انطباق بیشتری داشته باشد. هدف از این اقدام، ارائه گزارش جامع از وضعیت دستگاههای تحت امر وزارتخانه مربوط و آشنایی هر چه بیشتر آنها با احکام قانونی است که به هر دلیل، با اجرای ناقص یا عدم اجرا همراه شده و به همین جهت، فاقد کارایی و اثربخشی لازم ناشی از عدم اجرا بوده است. در واقع، دیوان محاسبات با اتخاذ سیاست پیشگیری به جای مچگیری، درصدد کمک به دولت جدید جهت خدمت موثر به ملت بزرگ ایران است. نکته قابل توجه اینکه در نامههای ارسالی به وزرا تاکید شده است مبنای رسیدگی دیوان محاسبات در حوزههای مالی، رعایت و عملکرد، قوانین و اسناد بالادستی است که به مقام ارشد هر وزارتخانه یادآور شده است. لازم به ذکر است در نخستین اقدام، نامهای خطاب به وزیر جدید جهاد کشاورزی ارسال شد که طی آن، یافتههای مهم و دارای اولویت مرتبط با این وزارتخانه درج شده است. مطابق این گزارش برخی اقدامات مرتبط با احکام قانونی در حد اقدام اولیه بوده است که از آن جمله میتوان به زیرساخت لازم در سامانه شناسه کالا (بازارگاه)، ایجاد خوشههای صادراتی، اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت از خاک و آبخوان، افزایش ضریب ماشینی کردن سالانه حداقل 12/0 اسب بخار در هکتار، کاهش حداقل ۱۰ درصدی شکاف قیمت دریافتی تولیدکنندگان و قیمت پرداختی مصرفکنندگان نهایی این محصولات اشاره کرد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|