|
ارسال به دوستان
بررسی رویکرد پول پاشی برای تولید سریال باکیفیت در شبکه نمایشخانگی
کلاهبرداری از فیلمنامه نشناسها
گروه فرهنگ و هنر: در میان چالشهایی که این روزها پیرامون تصدیگری حوزه نمایش خانگی میان ارشاد و ساترا و بخشهای مدعی دیگر به وجود آمده است، گزاره قابل تامل دیگری مطرح است؛ اینکه اساسا محتوای حوزه نمایش خانگی، حتی بدون کمترین نظارت، دارای کیفیتی هست که مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد؟! به گزارش «وطنامروز»، فضایی که این روزها پیرامون حوزه نمایش خانگی وجود دارد، گویی از سوی خود گردانندگان برخی از vodها طراحی شده است. این روزها درباره فضای عمومی vodها تنها یک خبر برجسته میشود؛ نظارت، سانسور، ممیزی و چالشهایی که این ممیزیها برای سریالها ایجاد کرده است. با غلبه کردن این فضا حول شبکه نمایش خانگی، عملا نقصها و کاستیها، کیفیت پایین، بازیهای ضعیف و کارگردانی ضعیفتر، همه در پس پرده میماند و کسی پیرامونشان حرفی نمیزند. Vodها هزینههای فراوانی در حوزه روابط عمومی انجام میدهند؛ هزینههایی که کسر بسیار ناچیزی از هزینه تولید است اما میتواند فضای خبری عمومی درباره آثار شبکه نمایش خانگی را مثبت نگه دارد، آنچنان که حتی شکستهای پیاپی کیفی در این پلتفرمها نیز ضریب خبری بالایی پیدا نکند. از آغاز امسال پس از شکست و کنارگذاشته شدن «مردم معمولی» رامبد جوان، عدم استقبال از «دراکولا» ی مهران مدیری که گفته میشد با هزینه هنگفتی تولید شده است، بیتوجهی به «قبله عالم» منوچهر محمدی و شروع بدی که «میدان سرخ» داشته، کمتر مشاهده شده نقدی علیه کیفیت پایین این آثار جنبه عمومی پیدا کند.
یکی از دلایلی که درباره کیفیت پایین این آثار مطرح میشود، ناآشنایی گردانندگان شبکههای نمایش خانگی با حوزه متن و محتوا و بسنده کردن به نامها و چهرههاست. این اتفاق در مردم معمولی با اعتماد به رامبد جوان، در دراکولا به خاطر الصاق شدن طرح با مهران مدیری، در قبله عالم به خاطر وجههای که از تهیهکنندگی منوچهر محمدی در سینما شناخته میشد و در میدان سرخ صرفا با تکیه بر آوردن ستارگان گرانقیمت سینما، به نحوی ظهور و بروز کرده است. عدم استقبال از سریالهایی که صرفا با اتکا به ستارگان سینما و تلویزیون تولید میشوند، حالا باید برای گردانندگان برخی شبکههای نمایش خانگی تبدیل به دغدغه شده باشد چرا که این شبکهها در صورت استمرار محتواهایی مشابه، دورنمای خوبی نخواهند داشت. آنگونه که مطرح میشود، اصلا یکی از دلایل برخی از vodها برای رفتن به سمت تولید برنامههای تاک شو و گفتوگومحور مانند شباهنگی، پیشگو و هفتخوان، این است که در این برنامهها حوزه محتوایی مانند سریالها نیاز به شناخت چندانی ندارد.
رامبد جوان و مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی درحالی با شکست مواجه شدند که همزمان پرمخاطبترین برنامههای تلویزیون متعلق به آنها بود. به نظر میرسد آنچه محتوای تلویزیونی را از محتوای نمایش خانگی مجزا میکند، نوع دغدغهای است که برای آثار تولید شده در تلویزیون وجود دارد. اینگونه نیست که ملاحظات تلویزیونی به ضرر آثار تمام شده باشد؛ برخلاف تصویری که این روزها از حوزه نظارت ساخته میشود، و البته بخشهای نظارتی هم با ممیزیهای ناموثر به این فضا دامن میزنند؛ فضایی که ضعفها و نقایص شبکه نمایش خانگی همه در پس مساله ممیزی و طرح گسترده آن در شبکههای اجتماعی پوشانده میشود.
با کمی بررسی در آثاری که از شبکه نمایش خانگی پخش شدهاند، به این نکته خواهیم رسید که سریالهای موفق (یا نسبتا موفق) در شبکه توزیع فضای مجازی، اتفاقا دارای مؤلفههایی بودند که مدیران برخی vodها گمان میکنند با نادیده گرفتن آن مولفهها میتوان سریال پرمخاطب ساخت. مضمون، عنصر مفقوده آثار شکست خورده در vodهاست. حال آنکه آثار پرمخاطب در این شبکهها، مشخصا از مؤلفههای مضمونی قوی و متن موثر بهره بردهاند و صرفا به نام و نشان کارگردان یا بازیگران اتکا نکردهاند. فارغ از نقدهای محتوایی که به هر یک از این آثار میشود داشت (که پیشتر مفصل به نقد این سریالها پرداختهایم) اما نمیتوان این مهم را مدنظر قرار نداد که جنبه مضمونی این آثار و دارای هدف و رویکرد مشخص بودن آنها موجب دیده شدنشان شده است. آقازاده، میخواهم زنده بمانم، زخم کاری و خاتون، از جمله سریالهایی هستند که به خاطر داشتن وجهه محتوایی و «اتفاقهای اصلی در متن» دیده شدهاند.
در نهایت باید گفت رویکرد اعتماد تام و تمام به چهرهها بدون بررسی متن و بدون تاکید بر حوزه محتوا و مضمون نمیتواند نتایج خوبی دربر داشته باشد. این اتفاق در تلویزیون هم رخ داده است. سال گذشته بود که سریال 021 از سوی شبکه سوم سیما صرفا به خاطر اتکا به ۲ تن از چهرههای طنز سیما، پیش رفت اما دیدیم که با عدم استقبال مخاطبان و ضعف شدید در قصهپردازی و ایجاد موقعیتهای کمیک، در میانه راه، تعطیل شد. همه این مباحث که درباره شکست برخی پروژهها در فضای نمایش خانگی مطرح شد، صرفا بخش مضمونی آنها را مورد توجه قرار میدهد، حال آنکه ضعفهای بسیار جدی در کارگردانی، بازی بازیگران و دیگر بخشهای تولیدی در سریالهای نمایش خانگی، مواردی است که از سوی کاربران شبکههای اجتماعی به آنها اشاره میشود.
***
«نون خ» با «مدار صفر درجه» به آیفیلم میآید
نمایش فصل اول سریال طنز «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی از جمعه ۱۶ مهر در آی فیلم آغاز میشود.
به گزارش «وطنامروز»، نمایش فصل نخست مجموعه طنز اجتماعی «نون خ» در جدول پخش کانال فارسی این شبکه قرار میگیرد. فصل نخست «نون خ» را که نوروز ۱۳۹۸ پخش شد، سعید آقاخانی کارگردانی کرده و امیر وفایی داستان آن را نگاشته است. در این سریال میبینید: نورالدین خانزاده صاحب یک کارگاه فرآوری تخمه آفتابگردان است. کشاورزان هممحلی نورالدین، محصول تخمه آفتابگردان خود را به نورالدین فروختهاند. نورالدین این محصول را به میرزایی ساکن تهران فروخته تا... . سعید آقاخانی در نقش نورالدین خانزاده و حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، هومن حاجیعبداللهی، فریده سپاهمنصور، سیروس میمنت، پاشا جمالی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، نعیمه نظامدوست، کاظم نوربخش و سیاوش مفیدی در این سریال نقشآفرینی کردهاند. این سریال محبوب و پرطرفدار هر شب ساعت ۲۱ از آیفیلم پخش میشود. بازپخش آن نیز در ساعتهای ۵ و ۱۳ روز بعد روی آنتن خواهد رفت. همچنین آیفیلم فارسی سریال «مدار صفر درجه» را از دوشنبه ۱۲ مهر راهی آنتن میکند. نخستین قسمت سریال «مدار صفر درجه» از آثار شاخص حسن فتحی در کارگردانی و نویسندگی، امشب ساعت ۲۰ پخش میشود. این سریال ماجرای سفر دانشجویی ایرانی به نام حبیب پارسا با بازی شهاب حسینی را به فرانسه روایت میکند که برای تحصیل در رشته فلسفه به پاریس عزیمت کرده است. او در پژوهشی با دختری یهودی به نام سارا استروک همکاری میکند اما این پژوهش باعث ایجاد تغییراتی در مسیر زندگی این ۲ جوان میشود. ماجرا در بستر جنگ دوم جهانی میگذرد. سیدشهاب حسینی، رویا تیموریان، لعیا زنگنه، مسعود رایگان، ایرج راد، رحیم نوروزی و ناتالی متی، بازیگر فرانسوی به همراه ۳ بازیگر لبنانی فواد البراهیم، هاسمیک تاچچیان و پیر داغر و ۱۳ بازیگر مجارستانی در این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کردهاند. این مجموعه که نخستینبار سال ۸۶ در ۳۰ قسمت روی آنتن شبکه یک سیما رفت، در ساعتهای ۴ و ۱۲ هر روز بازپخش خواهد شد.
ارسال به دوستان
غریب آلالله
سیدحسین موسویانور*: با نگرشی به کتابهای تاریخی میتوان به این موضوع پی برد که در طول تاریخ مظلومترین و غریب ترین شخصیت دینی امام حسن مجتبی(ع) است چرا که تا امروز نیز بین شیعیان این شخصیت بزرگوار ناشناخته و غریب است و این عدم درک و شناخت امام، باعث شد از همان زمان تا امروز مساله صلح با تعابیر متعدد و نامفهوم بیان شود و در ذهنها، امام حسن(ع) یک شخصیت صلحجو و -العیاذبالله- محافظهکار به تصویر کشیده شده، در صورتی که با اندکی تحقیق و مطالعه، به عکس این تصور میتوان رسید.
شجاعت ایشان در جنگ جمل و توفانی که برپا کرد مثالزدنی است؛ در این جنگ کسی حریف دشمنان نمیشد اما امام حسن(ع) یک تنه، فتنه را خنثی کرد و این یک نمونه از شجاعت این امام بزرگوار است. افرادی با تعابیر نادرست باعث شدهاند تا مساله صلح را با عنوان ناتوانی و ضعف امام در مبارزه یا امثالهم، در ذهنها ثبت کنند.
آنها حتی به خود زحمت پژوهش درباره این مساله را ندادهاند که مساله صلح به اجبار و با خیانت خودیها و غیرخودیها مانند عبیدالله بن عباس و حکم کندی که با 12 هزار نفر از سپاه امام به خاطر طلا به سپاه دشمن پیوستند، رخ داد.
از این رو امام برای بقای شیعه مجبور به صلح شد که حتی این حرکت حضرت به خاطر عدم بصیرت یاران، باعث بروز ناراحتیها و مشکلات دردناک و جانسوز برای امام حسن(ع) شد.
افرادی که خود را سینهچاک و دلشیفته امام معرفی میکردند، بعد از صلح نه تنها پشت امام را خالی کردند بلکه سجاده از زیر پای ایشان میکشیدند یا ایشان را با الفاظی ناپسند مانند مذلالمومنین (خوارکننده مؤمنان) صدا میکردند و سفارش نبی مکرم اسلام(ص) را فراموش کرده بودند که فرمود:
الحَسَنُ و الحُسَینُ امامان قاما اَوْ قَعَدا
حسن و حسین ۲ امام هستند، چه قیام کنند و چه بنشینند.
اوج فاجعه تاریخ در دوران امام آنجا بود که حضرت از طرف دشمنان و نیز از طرف دوستان تحت فشار بود و خیانتهای مکرر یاران بیوفا و دلبند به مقام و دنیا باعث شده بود امام حسن(ع) در انجام اقامه نماز در مسجد زره بر تن کند. لذا زمانی که به این امام بزرگوار غریب آلالله میگویند منظور نداشتن بارگاه و ضریح نیست بلکه به معنای عدم فهم و معرفت نسبت به شخصیت و جایگاه علمی و سیاسی حضرت است.
امام حسن(ع) شخصیتی بود که وقتی مروان حکم (سرسختترین دشمن حسنین) در تشییع پیکر امام شرکت کرد و زیر تابوت حضرت را گرفت، امام حسین(ع) به او اعتراض کرد که تو دلش را خون کردی، چطور داری پیکرش را حمل میکنی؟ و او اینطور در وصف امام حسن(ع) پاسخ داد: من در تشییع کسی شرکت کردهام که با آن همه ظلم و ستم که به او روا داشتم اما صبر و بردباریاش با کوهها برابری میکرد. (تهذیب التهذیب، جلد۲، صفحه۲۹۸)
یا اشخاصی مانند عبدالله بن زبیر که در وصف حضرت اینطور بیان میکرد: به خدا سوگند! شخصیتی نظیر حسن بن علی(ع) در شکوه و وقار و مقام و منزلتِ والا، وجود ندارد. (البدایه و النهایه، ج ۸، صفحه۳۷)
و کلام آخر از سخاوتمندی امام حسن(ع) میتوان به این نکته اشاره کرد که در طول زندگی ۳ مرتبه تمام اموال خود را با فقیران تقسیم کرد و تمام زندگیاش را وقف رفع گرفتاری مردم میکرد. برای مثال ابن عباس میگوید: با امام حسن(ع) در مسجدالحرام معتکف بودیم و در حال اعتکاف طواف خانه کعبه انجام میدادیم، یکی از شیعیان خدمت امام آمد و گفت: من طلبکاری دارم که تهدید کرده اگر بدهی مرا ندهی، تو را به حبس خواهم انداخت و من هم پولی ندارم، دیدم امام حسن طواف را رها کرد و داشت از مسجدالحرام خارج میشد، رو به امام کردم و گفتم: فراموش کردید که شما معتکف هستید و نمیتوانید از مسجدالحرام خارج شوید؟ ایشان فرمود: حواسم هست اعتکاف دارم اما از جدم رسولالله شنیدم که فرمود: هر کسی حاجت برادر مؤمن خود را برآورده کند، مانند آن است که خدای بزرگ را ۹ هزار سال عبادت کرده است، در حالی که روزها را روزه گرفته و شبها را به عبادت پرداخته است.
* نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه قم
ارسال به دوستان
سینما
فراخوان دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» منتشر شد
دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار» فراخوان دوازدهمین دوره این رویداد سینمایی را منتشر کرد. به گزارش «وطنامروز»، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار» از فراخوان دوازدهمین دوره این رویداد سینمایی در ۳ بخش «رقابت اصلی جشنواره»، «قصه ما» و «فراخوان اکران مردمی» خبر داد. در بخش «رقابت اصلی جشنواره» آثار دریافتی با قالبهای داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ، برنامه تلویزیونی، فیلم ما و فیلمنامه و در موضوعات «رویای ایرانی»، «نقد درون گفتمانی» «حافظه ملی»، «جنگ اقتصادی»، «جنگ نرم»، «ملت قهرمان»، «نهضت جهانی مستضعفین» و «فتنه ۸۸» با هم به رقابت میپردازند. ثبتنام و تحویل اثر از ۱۱ مهرماه تا ۲۰ آبانماه ۱۴۰۰ انجام میشود. اکران مرکزی آثار بخش مسابقه در سینما فلسطین تهران به صورت حضوری (در صورت مهیا بودن شرایط با توجه به همهگیری کرونا) و اکران برخط آثار منتخب در بسترهای اکران مجازی در دیماه ۱۴۰۰ و اکرانهای مردمی فیلمهای منتخب در همه شهرها و روستاهای کشور به صورت مجازی یا حضوری از آذر ۱۴۰۰ تا پاییز ۱۴۰۱ انجام میشود. علاقهمندان برای اطلاع بیشتر از فراخوان این رویداد به وبسایت AmmarFilm.ir مراجعه کنند.
***
اکران آنلاین «مدیترانه» آغاز شد
اکران آنلاین فیلم سینمایی «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند از امروز ۱۲ مهر آغاز میشود. به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند و تهیهکنندگی رشید حاجتمند با پایان اکران عمومی در سینماهای کشور، اکران آنلاین خود را از امروز در بستر مجازی آغاز خواهد کرد. همزمان با آغاز اکران آنلاین، جدیدترین پوستر این فیلم سینمایی با طرحی از محمد روحالامین رونمایی شد. مهراوه شریفینیا، پوریا پورسرخ، بهرنگ علوی، قاسم زارع، علیرضا اسحاقی و سعید توکلی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم نقشآفرینی میکنند. دومین ساخته بلند هادی حاجتمند، درون مایهای اجتماعی داشته و به زندگی زوج عاشقی میپردازد که درگیر معضلات و ماجراهای مختلفی میشوند... . اکران آنلاین این فیلم سینمایی از ساعت ۱۸ امروز بر بستر آنلاین آغاز خواهد شد.
ارسال به دوستان
فروش ۷ میلیون دلاری «جیمز باند»
با نمایش «زمانی برای مردن نیست» در سینماهای بریتانیا، این فیلم نزدیک ۷ میلیون دلار در نخستین روز اکرانش فروخت. به گزارش «وطنامروز»، بیستوپنجمین فیلم «جیمز باند» با بیشترین اکران در سینماهای بریتانیا در ۳۰ سپتامبر که نخستین روز اکرانش بود 8/6 میلیون دلار فروخت. این فیلم در ۷۷۲ سالن سینما اکران شد که ۲۵ سالن بیشتر از رکورددار تعداد سینماها یعنی «جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر» در سال ۲۰۱۹ بود و لقب گستردهترین تعداد سالن برای اکران در بریتانیا را از آن خود کرد. این فیلم روز پنجشنبه که نخستین روز اکرانش بود حدود ۱۳ درصد بالاتر از «اسپکتر» در سال ۲۰۱۵ فروخت که در یک روز دوشنبه اکران شد و ۲۶ درصد کمتر از «اسکای فال» در سال ۲۰۱۲ فروش کرد که در یک روز جمعه اکران شده بود. «زمانی برای مردن نیست» در عین حال در شماری از بازارهای بینالمللی هم اکرانش را شروع کرده و در مجموع ۲۲ میلیون دلار فروش داشته است. این فیلم شب افتتاحیهاش در کرهجنوبی ۲۵۰ هزار دلار فروش کرد و در رأس فروش سینماها ایستاد و در مجموع ۱۰۴ هزار نفر به تماشای آن پرداختند. «زمانی برای مردن نیست» ۳۰ سپتامبر علاوه بر بریتانیا در برزیل، آلمان، ایتالیا و هلند هم اکرانش را شروع کرد و بزودی در ۱۵ بازار جهانی دیگر شامل فرانسه ۶ اکتبر، روسیه ۷ اکتبر، چین ۲۹ اکتبر و استرالیا ۱۱ نوامبر اکران میشود. فروش فیلم در آلمان 8/2 میلیون دلار، در دانمارک یک میلیون دلار و در سوئد ۹۹۰ هزار دلار بوده است.
ارسال به دوستان
«ویدئوچک» به شبکه ورزش بازگشت
فصل جدید برنامه «ویدئوچک» از ۱۵ مهر روی آنتن شبکه ورزش میرود. به گزارش «وطن امروز»، قسمت اول فصل پنجم برنامه تلویزیونی «ویدئوچک» با اجرای عبدالله روا و تهیهکنندگی و کارگردانی مجتبی آذری پنجشنبهشب ۱۵ مهر روی آنتن شبکه ورزش خواهد رفت. «ویدئوچک» که بتازگی از تیزر فصل جدید آن رونمایی شد، برنامه طنز ورزشی است که هر هفته پنجشنبهشبها حوالی ساعت ۲۲ روی آنتن میرود و نگاهی طنز و البته انتقادی به مسائل ورزشی کشور دارد. این مجموعه مدتی روی آنتن نبود و حالا فصل جدید آن با پایان ماه صفر باز خواهد گشت.
ارسال به دوستان
جشنواره زوریخ برندگانش را شناخت
جشنواره فیلم زوریخ ۲۰۲۱ با معرفی برندگانش به کار خود خاتمه داد و از «قصیده گاو سفید» در بخش بهترین فیلم قدردانی شد. به گزارش «وطنامروز»، هفدهمین جشنواره فیلم زوریخ برندگانش را معرفی شد و «یک کیارا» ساخته جوناس کارپینانو و «لا میف» ساخته فرد بیلیف را به عنوان برندگانش در ۲ بخش رقابتی داستانی معرفی کرد. هیات داوران به ریاست دانیل برول «یک کیارا» را به عنوان بهترین فیلم جشنواره انتخاب کردند. این فیلم که محصول مشترک ایتالیا، فرانسه، سوئد و دانمارک است، درباره دختر نوجوانی است که در شهر کارائیب متوجه میشود پدرش درگیر کارهای مجرمانه است. هیات داوران از این فیلم به عنوان فیلمی با سنتهای نورآلیستی یاد کرد و بازی بازیگران فیلم را ستود. در این بخش از فیلم «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعیها و مریم مقدم و نیز فیلم «جوکی» ساخته کلینت بنتلی که برنده جایزه ساندنس شده بود، قدردانی ویژه به عمل آمد. در بخش رقابتی فوکوس نیز که بر فیلمهایی از سوییس، آلمان و اتریش متمرکز است، «لا میف» ساخته بیلاف بهترین فیلم شد و تقدیر ویژه از «فراتر از تیترها» ساخته دانیل آندرآس زاگر به عمل آمد. در بخش رقابتی مستند به ریاست آصف کاپادیا «زندگی ایوانا» ساخته رناتو بورایو سرانو برترین فیلم شناخته شد. در این بخش از «من آزاد هستم» ساخته لوری پورتیه و «دختران» ساخته هوگیر هیروری تقدیر شد. «توپیای جوان» ساخته دنیس استرومر هم فیلم منتخب مخاطبان خوانده شد. «لا میف» همچنین جایزه کلیساهای زوریخ را هم برد و جایزه فیلم علمی به «همه نور، همه جا» ساخته تئو آنتونی رسید. در این جشنواره امسال از شارون استون با اهدای جایزه آیکون طلایی تجلیل شد و جایزه «تجلیل از...» به پائولو سورنتیو اهدا شد. از پل شریدر نیز همراه با نمایش جدیدترین فیلمش «کارت شمار» برای یک عمر دستاورد هنری تجلیل شد. ارسال به دوستان
مجید مجیدی: باید اربعین را به زبان هنر ترجمه کنیم
مدیر و عضو هیات داوران سوگواره «تصویر دهم» گفت: باید اربعین حسینی را به زبان هنر ترجمه کنیم و فرهنگ عاشورایی را به نسلهای بعد و حتی دنیا انتقال دهیم. به گزارش «وطنامروز»، مجید مجیدی با اشاره به اهمیت برگزاری این سوگواره بیان کرد: وقایع ایام ماه محرم و صفر نه فقط برای شیعیان که برای تمام جهان اسلام رویداد مهمی بهشمار میرود اما متاسفانه در این حوزه کارهای تاثیرگذار کمی انجام شده، از جمله علل آن، این است که ورود به این عرصه جسارت بالایی میخواهد و نیازمند کسب تجربه فراوانی است. بنابراین احساس کردیم نیاز است بسترسازی کنیم و بذری بکاریم تا از این راه بتوانیم فیلمسازان جوان را وارد این حوزه کنیم. وی ادامه داد: ما هنوز در ابتدای مسیر هستیم و امسال دومین دوره برگزاری این سوگواره برگزار میشود. امیدواریم این راه ادامه پیدا کند زیرا هدفمان این است که این سوگواره تنها به برگزاری یک رویداد محدود نشود و بتوانیم در سالهای آینده از طریق جذب سرمایه اقدام به تولید آثار ارزشمندی کنیم. کارگردان فیلم «محمدرسولالله(ص)» درباره تجربه برگزاری نخستین دوره این رویداد توضیح داد: سال قبل حدود ۱۰ اثر برگزیده داشتیم که با اطمینان میتوان گفت توسط کارگردانان قابلی تولید شده بودند. اگر این کارگردانان مورد حمایت قرار بگیرند و در ساخت کارهای بعدی به آنها کمک کنیم در آینده شاهد خلق آثار بزرگی خواهیم بود. وی افزود: دلیل برگزاری این سوگواره از آغاز این بود که بتوانیم به درکی از یک تصویر درباره اتفاقات ایام محرم و صفر برسیم. به طور مثال اربعین را میتوان یکی از بزرگترین آیینهای مذهبی دانست که شاید به تعبیری از واقعه حج هم شرکتکننده بیشتری داشته باشد. پرداختن به این آیین میتواند ارزش بالایی داشته باشد، با این وجود اگر قرار باشد دوربین تنها حضور مردم را ضبط کند عملا تفاوتی با گزارشگری ندارد و باید این حضور را به زبانی دیگر، یعنی زبان هنر ترجمه کرد و ایدههایی از آن گرفت تا موجب ارتقای فرهنگ عاشورایی شود. ارسال به دوستان
۲ کتاب انتشارات «راه یار» رونمایی شد
روایتی متفاوت از ۲ شهید مدافع حرم
مراسم رونمایی ۲ کتاب «کشکول میرزا جواد آقا»؛ روایتی از زندگی شهید مدافع حرم جواد کوهساری و «پاتک علیه پیتوک»؛ روایت مردانگیهای شهید مدافع حرم سیدهادی سلطانزاده با حضور خانواده این شهدا و دستاندرکاران 2کتاب در شهرک سینمایی مشهد مقدس برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در ابتدای این مراسم محمدمهدی احمدیان، محقق و تدوینگر کتاب «کشکول میرزا جواد آقا» در سخنانی گفت: واقعیت این است که من خودم را در حد و اندازه الفاظی مانند تدوینگر و نویسنده این کتاب نمیدانم. کتاب شهید جواد کوهساری جزو توفیقاتی بود که نصیب بنده شد. قصه از جایی شروع شد که سال ۱۳۹۶ در حاشیه جشنواره مردمی فیلم عمار بنا بود از خانواده شهید «ابوسجاد» تقدیر کنیم. با خودمان فکر میکردیم چه کسی همسنگ خانواده شهید پیدا میشود که تقدیر را به ایشان بسپاریم. به ذهنمان رسید که چه کسی بهتر و لایقتر از یک خانواده شهید دیگر هست که بتواند این کار را بکند. فردای آن روز قرار شد مادر شهید کوهساری برای تقدیر تشریف بیاورند. فکر میکردم این درد فرزند برای مادر، چقدر سنگین و کمرشکن است. منتظر بودم الان با چه صحنهای موقع ورود مادر شهید جواد مواجه میشوم اما مادر شهید کوهساری با یک ابهت خاصی وارد سالن برنامه شدند که اصلا این استقامت برایم قابل درک و هضم نبود. نخستین برخوردم با شهید کوهساری و خانواده شهید این اتفاق بود. بعد از آن به واسطه اینکه در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب کارگروه پژوهشهای مربوط به شهدای مدافع حرم شکل گرفته بود کمکم بیشتر با دوستان آشنا شدیم.
وی افزود: مطالعه مصاحبههای مادر شهید موجب شد من به شخصیت شهید کوهساری بیشتر از قبل علاقهمند شوم و کمکم مزاحم برادر و رفقای شهید شدیم. هر چه که جلوتر میرفتم این سوژه برایم جذابتر، جالبتر، قشنگتر و عجیبوغریبتر میشد که این شهید، در واقع جمع اضداد است یعنی هم شوخطبعی او در اوج است و هم جدی بودنش. تقریبا با 40 نفر از دوستان شهید ارتباط گرفتیم که بعضیهایشان به لحاظ موقعیتی که داشتند حاضر به مصاحبه نشدند و بعضی موارد را هم نتوانستیم در کتاب بیاوریم؛ فکر کردیم الان به صلاح نیست و باید در فرصت و کتاب دیگری کار بشود.
در بخش پایانی این مراسم با حضور خانواده شهدای مدافع حرم جواد کوهساری و سیدهادی سلطانزاده، آیین رونمایی از ۲ کتاب «کشکول میرزا جواد آقا» و «پاتک علیه پیتوک» که توسط انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شده، برگزار شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|