|
جذب نیروی امریه در سازمان جهاد دانشگاهی شریف
مرکز خدمات تخصصی مکاترونیک سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف از نیروهای فنی (امریه) از میان فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشتههای برق و الکترونیک، برق و کنترل و مهندسی سختافزار دعوت به همکاری میکند. بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، علاقهمندی به کار در زمینه اتوماسیون صنعتی، دانشآموختگی دانشگاههای سراسری، توانایی انجام کار تیمی و تاریخ اعزام اسفندماه ۱۴۰۰ از جمله شرایط شرکت در این فراخوان اعلام شده است.
ارسال به دوستان
علیاصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با «وطنامروز»: با حفظ امنیت سایبری، خدماترسانی به تهرانیها بدون مشکل انجام میشود
تهران نیازمند حریم امن سایبری
مصطفی خدابخشی: هفته گذشته حمله سایبری به 4300 جایگاه سوخت باعث قطعی خدماترسانی به مردم در حوزه انتقال انرژی شد. هر چند این حمله خسارتهای سختافزاری با خود به همراه نداشت اما ارائه خدمت به شهروندان را با اختلال روبهرو کرد. این حادثه هر چند در مدت زمان کوتاهی مدیریت شد و تعداد زیادی از جایگاههای سوخت به مدار بازگشت اما ضرورت توجه به امنیت سایبری بویژه در بخشهای خدماتی بیش از پیش احساس شد تا یک بار دیگر شوک ناشی از یک حمله سایبری زمینهساز توقف در جریان زندگی مردم نشود. در همین زمینه، علیاصغر قائمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در آخرین جلسه این شورا حمله سایبری به شبکه سوخترسانی را هشدار به همه دستگاههای کشور دانست و بر لزوم اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با نفوذ و خرابکاری در شبکه اطلاعاتی شهرداری تاکید کرد. به منظور بررسی بیشتر این موضوع گفتوگویی با عضو شورای شهر تهران داشتیم.
***
* جناب قائمی! شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی به حساب میآید و روزانه تعداد زیادی از شهروندان از این نهاد خدمات دریافت میکنند، لذا حفاظت از دادههای اطلاعاتی این نهاد بسیار مهم است. هماکنون وضعیت امنیت سایبری در شهرداری تهران را چگونه ارزیابی میکنید؟
در ابتدا باید گفت که شهرداری باید مجموعه فعالیتهای خود را با توجه به سازوکارها، استانداردها و ابلاغیههایی که سازمان پدافند غیرعامل ارائه میدهد به انجام برساند. هماکنون این ارتباط ساختاری و سازمانی بین ۲ سازمان برقرار است، لذا امنیت سایبری به عنوان یک مقوله مهم در مدیریت شهری شناخته میشود. ما در مقوله امنیت سایبری باید به این نکته توجه داشته باشیم که حفاظت از دادهها یک وظیفه ذاتی است. هماکنون در شهرداری تهران حجم بالایی از اطلاعات ارزشمند که در واقع به عنوان دارایی نامشهود و معنوی به حساب میآید طی 20 سال گذشته در مخازن اطلاعات و دیتا سنترها تجمیع شده است. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که شهرداری به عنوان یک نهاد بزرگمقیاس یا به عبارت بهتر اینترپرایز، دارای گستردگی و توسعه جغرافیایی زیاد است و این نهاد تقریبا در همه نقاط شهر تهران حضور دارد به طوری که نواحی و سازمانهای مختلف آن به منظور خدماتدهی به مردم لاجرم باید در نقطهنقطه شهر فعالیت داشته باشند. این حضور فیزیکی نیازمند دسترسی به سیستم اطلاعاتی است تا یک کارمند شهرداری در هر نقطهای بتواند بر حسب نیاز وارد شبکه شود. این مهم نیازمند یک نتورک بسیار گسترده است، لذا شهرداری دارای یک شبکه گسترده است و در صورتی که برای امنیت آن تمهیدات لازم اندیشیده نشود میتواند به عنوان نقطه آسیبپذیر تلقی شود.
* پس شما تقویت سیستم امنیت سایبری در شهرداری را ضروری میدانید.
بله! اما طبیعتا حوزه امنیت و مجموعه فاوای شهرداری نیاز به حمایت از سمت شورا و شهردار و لایههای مدیریتی بعد از شهردار دارد تا این مجموعه بتواند بهدرستی بر موضوع سوار شود. ما در این زمینه نیاز به حرکت جدی داریم تا خدای نکرده آسیبی را که ما در حوزه انرژی در مقیاس ملی شاهدش بودیم در سیستمهای شهرداری مشاهده نکنیم. در پمپبنزینها دیدیم که تعطیلی چه کرد و اگر این موضوع در مقیاس شهری اتفاق بیفتد یقینا حوزه شهرسازی، سیستم مالی، حملونقل و ترافیک، چراغهای راهنمایی و رانندگی و دهها مورد دیگر میتواند آسیب ببیند. یکی از علتهای اصلی تذکر بنده در این زمینه در صحن شورای شهر تهران همین موضوع بود تا دوستان نسبت به این موضوع حساس شوند. امیدوارم این تذکر موثر واقع شود و دوستان اقدامات لازم را انجام دهند.
* شما به عنوان یک کارشناس آیتی نقاط مغفول مانده در حوزه امنیت سایبری در شهرداری را چه موضوعاتی میدانید که مدیریت شهری جدید باید روی آنها متمرکز شود و نقاط ضعف را از بین ببرد.
در حوزه امنیت سایبری استانداردهای فنی متعددی وجود دارد که یکی از این استاندارها به نام 27001 است، به تعبیری این استاندارد با عنوان استقرار نظام مدیریت امنیت اطلاعات شناخته میشود که از آن در دنیای فنی تحت عنوان isms نام میبرند. در این استاندارد چنین تعریف شده که در زمان بروز بحران که نمودی از آن در بستر حوزه آیتی نشان داده میشود، سرویس نباید قطع شود، لذا باید سندی در شهرداری مشخص باشد که طبق آن اگر سروری در حال سرویسدهی به مردم به هر دلیلی از جمله قطعی برق، آسیب دیدن قطعات و مورد حمله قرار گرفتن قطع شود از نقطهای دیگر سرویسدهی به مردم ادامه پیدا کند و این موضوع باعث اخلال در خدماتدهی به مردم نشود و شهرداری در بازیابی اطلاعات در مواقع بحران از آمادگی لازم برخوردار باشد. در این حوزه در دوره مدیریت شهری قبل اقداماتی صورت گرفت اما ما در این بخش نیازمند آن هستیم که اقداماتمان به بلوغ برسد و مسیر ادامه یابد. در این حوزه نباید متوقف شویم.
* آقای قائمی! هر بار که صحبت از امنیت اطلاعات میشود، موضوع محدود کردن دسترسیها در دستور کار قرار میگیرد. آیا در امنیت سایبری شهرداری این موضوع میتواند کارگشا باشد؟
به هیچ عنوان. موضوع امنیت اطلاعات صرف توجه به محدود کردن دسترسیها به اطلاعات اطلاق نمیشود بلکه امنیت جنبههای گستردهای دارد. امنیت شبکه یک بحث است، امنیت حوزه زیرساختها بحثی دیگر، امنیت دسترسی به تجهیزات یک بحث است، امنیت داده و اطلاعات یک بحث و هنر تولید نرمافزارهایی هوشمند نسبت به مسائل امنیتی نیز یک بحثی دیگر. موضوع امنیت سایبری یک بسته و پکیج کامل است که مجموعه فاوا باید نسبت به آن حساس باشد و با استفاده از آن چارچوب امنیت اطلاعات را تضمین کند.
* در دوره قبل به کارکرد مدیریت شهری پنجم اشاره کردید. ما در بخشهای مختلف متاسفانه در آن دوره کمکاریهایی را شاهد بودیم، در حوزه فاوا نیز این کمکاریها دیده میشود؟
کم و بیش کمکاریهایی در حوزه فناوری اطلاعات مشاهده میشود. در برنامه 5 ساله سوم توسعه شهر تهران تصمیماتی گرفته شده که باید در زمان مقرر انجام میشد اما بعضا ما میبینیم اینها محقق نشده است. برای مثال در توسعه زیرساختهای مدیریت شهری دستاورد چشمگیری را شاهد نیستیم، همچنین در بخش سادهسازی فرآیندهای مختلف که در بخشهای مختلف شهرداری به تسهیل کسبوکار در حوزه مدیریت شهری کمک میکند، نیز دستاوردی نداشتیم اما آن چیز که مهم است مساله امنیت اطلاعات است.
* پس با این اوصاف ما در دوره ششم جهشی قابل لمس در حوزه امنیت اطلاعات را در شهرداری مشاهده خواهیم کرد.
بله حتما! ما در این زمینه جدی هستیم.
* یکی از موضوعاتی که مردم در حوزه سایبر و خدمات مربوط به این حوزه به صورت ملموس ضعف را حس میکنند چراغهای راهنمایی و رانندگی و دوربینهای کنترل شهری است.
بله! این موضوع کاملا ماموریت شهرداری است و نواقص موجود در آن باعث شد تا در جلسه یکشنبه گذشته، معاون حملونقل شهرداری مورد تذکر قرار گیرد. بسیاری از تجهیزات کنترل هوشمند ترافیک در سطح شهر تهران به دلیل ضعف نگهداشت آسیب دیدهاند. باید توجه داشت که عمر تجهیزات تمام میشود و حوادث مختلف میتواند بر کارایی آنها تاثیر بگذارد، لذا سیستم باید حواسش به اینها باشد. برای مثال، شمارندههای معکوس در چهارراهها اکثرا ناقص کار میکنند یا سوختهاند؛ یا چراغهای راهنمایی و رانندگی و برخی دوربینهای کنترل سرعت از گردونه خارج شدهاند. همچنین دوربینهای نظارت تصویری که کمک شایانی بر روانتر شدن ترافیک در پایتخت دارند، توسعه نیافتهاند. همه این تجهیزات به روانتر شدن ترافیک در پایتخت کمک میکنند و هر چه این زیرساختها آسیب ببیند و از دسترس خارج شود عملا منجر به افزایش ترافیک و بیشتر شدن دردسر در حوزه عبور و مرور خواهد شد. متاسفانه در این چند سال این موضوعات را دیدم و باید در این دوره از مدیریت شهری هم جبران مافات کنیم و هم ساختارها را توسعه دهیم تا به نقاط هدف ترسیمشده برسیم.
* یکی از ماموریتهای شهرداری در حوزه سایبری، تحقق عملیات شفافسازی و در دسترس قرار دادن اطلاعات با توجه به ظرافتهای امنیتی است؛ تحقق این موضوع در حوزه سایبر را چگونه ارزیابی میکنید؟
برای شفافسازی در کشور قانون داریم و در این زمینه ما پیرو قوانین بینالمللی حرکت میکنیم. مجلس شورای اسلامی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را تصویب کرده و همه دستگاهها موظف هستند این قانون را اجرایی کنند، لذا طبیعتا انتظار بر این است که به صورت زنده دسترسی به اطلاعات وجود داشته باشد. صرفا نباید به این حوزه اکتفا شود که لیست حقوق مدیران منتشر شود یا برخی از قراردادها به صورت گزینشی انتخاب شود و در دسترس مردم قرار گیرد. به نظر من این مدل عمل کردن محقق کردن شفافیت نیست. دسترسی به اطلاعات که براساس قانون، چارچوبهایش مشخص شده باید محقق شود و مردم به اطلاعات دسترسی داشته باشند، هر چند که در این زمینه ضروری است تا اطلاعات طبقهبندیشده و درون سازمانی محافظت شود. باید به این نکته توجه داشت که مهمتر از شفافیت، شفافیت فرآیند است، یعنی اگر شما میخواهید در بخشی از شهرداری درخواستی داشته باشید این موضوع پیچیده نباشد که چه باید کنید. این معضلی است که متاسفانه در بسیاری از دستگاههای بروکراتیک کشور دیده میشود و در شهرداری نیز مشاهده میشود. طبیعتا سادهسازی فرآیندها و سبک کردن آنها و در معرض دید مردم قرار دادن، بخشی از شفافیت است. برای مثال شما میخواهید پروانه بگیرید، یکی بیاید بگوید گرفتن پروانه چند گام دارد و باید چگونه انجام شود تا فرد در آن دچار بلاتکلیفی نشود. این موضوعی است که در مقوله شفافیت میگنجد و باید روی آن حساسیت ایجاد کرد. ما برای شفافسازی در شهرداری باید مجموعهای از موضوعات را در نظر بگیریم.
ارسال به دوستان
اخبار
۳۲ درصد دانشآموزان در معرض آسیبهای اجتماعی
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با بیان اینکه حوزه دانشآموزی کارنامه مطلوبی در زمینه آسیبهای اجتماعی ندارد، گفت: از این حیث ۳۲ درصد دانشآموزان در معرض خطر، ۵ درصد در محدوده پرخطر و یک درصد در محدوده فوریتهای اجتماعی هستند. حسین تاریخی در نشستی خبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی از بدو پیروزی نشان داد که قشر نوجوان صرفا مخاطب و بهرهبردار نیستند، بلکه دستاندرکار انقلابند و هر کجا گره کوری ایجاد شده ورود نوجوانان برای برطرف کردن این مشکل راهگشا بوده است، گفت: شاید جدیترین این وقایع ۱۳ آبان ۱۳۵۷ بوده است که نوجوانان در کنار سایر اقشار وارد میدان شدند. وی افزود: این اتفاق منجر به سرعت گرفتن مبارزه و به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تقدیم ۳۶ هزار دانشآموز شهید در دوران دفاعمقدس از افتخارات و برکات نظام است. دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب و مخاطب قرار دادن جوانان حاکی از اهمیت و نقش نوجوانان به عنوان آیندهسازان در شکلگیری تمدن نوین اسلامی است، اظهار کرد: امید است بتوانیم در مسیر مردمیسازی انقلاب اسلامی، محوریت دانشآموزان را پررنگ کنیم.
***
تأمین مالی مهمترین مانع اجرای کامل بیمه زنان خانهدار
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی مهمترین عامل اجرایی نشدن درست بیمه زنان خانهدار را بیتوجهی به الزامات بودجهای و نهادی دانست و گفت: اگر تاکنون دستگاهها نتوانستهاند به این تکلیف خود بدرستی پاسخ دهند، بیشتر مربوط به تأمین مالی بود، نه بیتوجهی یا عدم اراده به انجام. فاطمه قاسمپور در گفتوگو با ایسنا در رابطه با موضوع بیمه زنان خانهدار با توجه به اینکه سالها از مطرح شدن آن میگذرد، بیان کرد: موضوع بیمه زنان خانهدار در اوایل دهه ۸۰ مطرح شد و از همان زمان مسیر پرفراز و نشیبی را به لحاظ قانونی و بودجهای طی کرد. در عرصه سیاستگذاری در موضوعات مختلف، عدم طرح درست مساله، شناسایی ابعاد دقیق آن، کارشناسی صحیح و موثر، ایجاد اجماع نخبگانی و اقناع جامعه هدف و در نهایت بیتوجهی به الزامات بودجهای و نهادی میتواند در فرآیند اجرای قانون مشکلاتی را ایجاد کند. درباره بیمه زنان خانهدار نیز چنین اتفاقی رخ داده و موجب شده طی این سالها همواره مجریان قانون نتوانند ریلگذاری صحیحی برای اجرای آن تعریف کنند. وی ادامه داد: در این زمینه حتی برنامهریزان بودجهای هم نتوانستهاند بودجه آن را بخوبی تأمین کنند. بیمه زنان خانهدار مطالبه بخش مهمی از جامعه زنان است که لازم است به نحوی سیاستگذاران و برنامهریزان به این مطالبه پاسخ دهند.
***
ضرورت چارهاندیشی برای حوادث پس از زلزله
سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مدیریت بحران و پدافند غیرعامل را در پیوند با یکدیگر توصیف کرد که هنگام بحرانها باید وارد عمل شوند. علی نصیری در نخستین جلسه کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران گفت: پدافند غیرعامل باید به موضوع مهم و دارای اولویت شهر تهران تبدیل شود، این موضوع باید جدی گرفته شود تا شهر در برابر خطرات آسیبپذیر نباشد. نصیری افزود: ریاست کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران به سازمان مدیریت بحران شهر تهران منتقل شده است، زیرا بحران با پدافند غیرعامل درهم تنیده است و قابل تفکیک نیست و باید هماهنگی جدی بین این ۲ مجموعه ایجاد شود. وی افزود: اجرای آییننامه ساختوساز مقاوم در برابر زلزله طی ۳ دهه گذشته بهتدریج باعث کاهش تلفات ناشی از تخریب ساختمان میشود اما به جای آن پس از زلزله با حوادثی چون اختلال کارکردی، قطع دسترسیها، شایعهها، شکلگیری گروههای غارت، آتشسوزیها و بروز حوادث ثانویه مواجه خواهیم شد که باید برای این موارد چارهاندیشی شود. سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین درباره تصمیمات مشترک اتخاذشده گفت: در جلسه اخیر مقرر شد مطابق قوانین جدید مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بررسی موضوع یکسانسازی ساختارها و ستادهای موجود در زیرمجموعه شهرداری تهران در ارتباط با حوادث و موضوعات مدیریت بحران شامل برف و یخبندان، بارشهای فصلی و آبهای سطحی، سیل و... در دستور کار قرار گرفته شود.
***
تأکید مجدد پلیس بر قصور محیطزیست درحادثه اتوبوس خبرنگاران
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا بار دیگر بر قصور سازمان محیطزیست در ماجرای اتوبوس خبرنگاران تأکید کرد. سردار سیدکمال هادیانفر درباره رأی نهایی پلیس در ماجرای حادثه رخ داده برای اتوبوس خبرنگاران که منجر به درگذشت مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی از خبرنگاران ایسنا و ایرنا شده بود، گفت: ما در همین ماجرای اتوبوس خبرنگاران نیز سهم تمام دستگاهها را مشخص و گزارش نهایی آن را به دستگاه قضایی ارسال کردیم. بر اساس بررسیهایی که در شورای ترافیک انجام شد تخلف راننده در وقوع این تصادف محرز شد اما دیگر بخشها نیز سهم داشتند از جمله نقص فنی اتوبوس و قصور سازمان حفاظت محیطزیست به عنوان میزبان در تأمین وسیله مناسب برای این مأموریت بود که ما سهم هر کدام را مشخص کرده و به دادسرا تحویل دادیم. هادیانفر در پایان درباره سختگیریهای پلیس و اعمال قانونی نیز گفت: آنچه پلیس انجام میدهد اقدامی است برای حفظ جان شهروندان و رانندگان و اقداماتی نظیر جریمه و... نیز در همین راستا انجام میشود. امیدواریم شهروندان عزیز نیز همکاری لازم را با پلیس داشته باشند و قوانین و مقررات را رعایت کنند.
ارسال به دوستان
با اجرای سراسری طرح مدیریت هوشمند کرونا از ۲ هفته دیگر
واکسنگریزان شناسایی میشوند
تاکنون بیش از 88 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده و واکسیناسیون سراسری با تزریق روزانه بیش از یک میلیون دوز واکسن در حال انجام است، این در حالی است که برخی افراد همچنان از روی ناآگاهی از دریافت واکسن امتناع میکنند. این افراد که جان خود و دیگران را به خطر میاندازند قرار است با اجرای مدیریت هوشمند کرونا شناسایی شوند. به گزارش «وطنامروز»، مسؤولان اعلام کردهاند آن دسته از افرادی که عمدا از دریافت واکسن کرونا امتناع میکنند با محدودیتهای اجتماعی مواجه خواهند شد، چرا که این افراد منشأ شیوع گسترده بیماری بوده و سلامت جامعه را تهدید میکنند. در این باره معاون بهداشت وزارت بهداشت از آغاز اجرای طرح ملی مدیریت هوشمند کرونا تا ۲ هفته آینده خبر داد. کمال حیدری درباره سامانه هوشمند مدیریت کرونا، گفت: قرار است در این سامانه که وزارت کشور زحمت آن را کشیده است، وزارت بهداشت اطلاعات بیماران و نتایج آزمایشگاهها را بارگذاری کند و اطلاعات آن توسط دستگاههای خصوصی و دولتی قابل بهرهبرداری باشد تا افرادی که واکسن کرونا نزدهاند یا بیمار هستند، شناسایی شوند و بتوانیم هوشمندانه جلوی تردد مبتلایان به کرونا و واکسن نزدهها را بگیریم. وی افزود: اطلاعات ذکر شده توسط معاونت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در حال بارگذاری روی سامانه مذکور است و فعلا در ۳ استان قزوین، آذربایجان غربی و کردستان در حال اجرای پایلوت این طرح هستیم تا با نواقص احتمالی و کاستیهای آن آشنا شویم و بتوانیم این مشکلات را ظرف ۲ هفته آتی برطرف و طرح را در سطح کشور اجرایی کنیم. او تاکید کرد: نتایج در حال وصول است و به دنبال شناسایی و رفع مشکلات هستیم. با افزایش مشارکت مردم در خوداظهاری ابتلا به کرونا میتوانیم سلامت تردد در اماکن تجمعی را مدیریت کنیم تا هم فعالیتهای اجتماعی برقرار باشد و هم از ورود افراد بیمار به تجمعات و اماکن عمومی جلوگیری شود. حیدری تاکید کرد: سامانه هوشمند مدیریت کرونا بیشتر معطوف به اصناف، خرید بلیت سفر و... است. وی درباره بازگشایی مدارس نیز به ایسنا گفت: در بحث بازگشایی مدارس شرط اول واکسیناسیون کادر مدرسه و اولیا است. مدارس میتوانند برای کسب اطلاعات از سامانه سلامت و سامانه ماسک استفاده کنند تا ببینند دانشآموز یا اولیای دانشآموز واکسن دریافت کردهاند یا خیر که این زیرساخت اکنون فراهم است. معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره بازگشایی مدارس گفت: مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان ماه و متوسطه اول و ابتدایی از اول آذر ماه بازگشایی میشوند، البته درباره مدارس ابتدایی باید بنا بر نظر و اعلام آمادگی آموزشوپرورش باشد. حیدری درباره وضعیت تصمیمگیری برای منع تردد شبانه گفت: قرار است جلسه کارشناسی درباره منع تردد شبانه در وزارت کشور برگزار شود و در این جلسه کارشناسی تصمیم نهایی را میگیریم. وی افزود: در عین حال این روال را در زمینه رفع محدودیتها به صورت هوشمند به سمتی میبریم افرادی که واکسن تزریق کردهاند، آزادی عمل بیشتری داشته باشند. این موضوع در ستاد کرونا مصوب شده و از ابتدای آذر ماه اجرا میشود. حیدری با بیان اینکه درباره منع تردد شبانه تصمیمگیری میشود، ادامه داد: البته مبنا را چه در زمینه ترددها و چه در زمینه حضور در مجامع مانند اماکن آموزشی و... با بحث واکسن پیش میبریم. وی درباره بروز پیک ششم کرونا در کشور گفت: پیک ششم هنوز شروع نشده و وارد آن نشدهایم. برخی استانها که هفته گذشته حالت صعودی داشتند اکنون روی نمودار، فِلَت شدهاند. برخی استانها هم که در حالت نزولی بودند اکنون مقداری صعودی شدهاند اما در کل کشور شرایطمان رو به نزول است. با این حال باید حساس باشیم، چرا که وضعیت میتواند تغییر کند. متاسفانه برخی با موضوع برخورد عادی میکنند و این برای ما جای نگرانی دارد. حیدری درباره زمان دقیق بازگشایی مدارس گفت: آموزشوپرورش اعلام کرده ۱۰۰ درصد کادر اداری و اولیای مدارس و بالای ۸۰ درصد دانشآموزان واکسن تزریق کردهاند.
* تزریق بیش از یک میلیون و ۴۹ هزار دوز واکسن کرونا در کشور طی یک شبانهروز
مطابق آخرین اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، یک میلیون و ۴۹ هزار و ۹۲۹ دوز واکسن کرونا در کشور طی ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه 10 آبان 1400 تزریق شده است. تاکنون ۵۲ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۴۹ نفر دوز اول، ۳۵ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۶۱۷ نفر دوز دوم و ۹۲ هزار و ۸۸۶ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۸۸ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۵۵۲ دوز رسیده است.
***
153 نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند
آمار جانباختگان ناشی از بیماری «کووید-19» این روزها در نوسان است. روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانهروز گذشته ۹ هزار و ۸۵۷ بیمار جدید «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۵۳ نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۸۵۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و یکهزار و ۲۸۱ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در این مدت، ۱۵۳ بیمار «کووید-19» نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۱۲۶ هزار و ۴۵۶ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۹۳۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. همچنین ۳ هزار و ۸۵۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی تاکنون ۳۵ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۳۸۱ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. همچنین در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی بیماری «کووید-19» قرار دارند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|