|
علی نصیریان: به دانشمندانی که واکسنهای کرونا را تولید میکنند اعتماد دارم
چرا برخی واکسن نمیزنند؟
بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر که خود واکسن ایرانی را برای مقابله با ویروس کرونا تزریق کرده است، درباره واکسن نزدن برخی افراد گفت: به دانشمندانی که این واکسنها را تولید میکنند اعتماد دارم زیرا به علم روز مطمئن هستم و برایم عجیب است که بعضیها واکسن نمیزنند. علی نصیریان در ادامه گفت: نگران عوارض احتمالی واکسن کرونا نبودم چون به تولیدکنندگان آن اعتماد دارم، همچنین جای سوال دارد که چرا عدهای در مقابل واکسن زدن مقاومت میکنند.
ارسال به دوستان
سخنگوی نیروهای مسلح یمن : فقط ۲ شهر تا آزادی استان مأرب مانده است
آزادی نزدیک مأرب
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز با تشریح جزئیات مرحله دوم عملیات «ربیعالنصر» گفت: نیروهای ما موفق شدند استان البیضا را با یاری فرزندان این استان به طور کامل آزاد کنند. وی افزود: نیروهای مسلح ما طی هفتههای گذشته عملیات نظامی موفقی در استانهای البیضا، شبوه و مأرب انجام دادند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: «ما از آزادسازی مناطق باقیمانده استان مأرب هرگز منصرف نخواهیم شد و به محض اینکه نیروهای ما مناطق جدید را آزاد کردند، مقامات محلی و دستگاههای امنیتی مأموریت خود را برای عادیسازی زندگی مردم و تحقق امنیت و ثبات شروع کردند». وی جنگ عربستان سعودی علیه یمن را نه «بیهوده»، بلکه «جنایتکارانه و وحشیانه» دانست و «رژیم سعودی» را خطاب قرار داد: «نمیگوییم جنگتان بیهوده است، بلکه جنایتکارانه و خصمانه است که خفت و ننگ و شکست برای شما به ارمغان خواهد آورد». سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پایان تأکید کرد نیروهای ارتش و کمیتههای مردمی یمن از چند جبهه به نزدیکی شهر مأرب رسیدهاند. سریع گفت نیروهای ارتش یمن منطقه «العمود» را در الجوبه آزاد کرده و به نزدیکی «الفلج» در رشته کوههای البلق رسیدهاند که ورودی شهر مأرب به شمار میرود.
* آزادسازی الجوبه و جبل مراد
سرتیپ سریع با اشاره به استمرار عملیاتهای نظامی تا آزادی کشور و تحقق آزادی و استقلال گفت: مناطق الجوبه و جبل مراد در مأرب تا مساحتی بالغ بر ۱۱۰۰ کیلومتر مربع، در مرحله دوم عملیات ربیع النصر آزاد شد. نیروهای ما منطقه العمود را آزاد کرده و به نزدیکی منطقه «الفلج» در ورودی شهر مأرب رسیدهاند. سریع تصریح کرد: مبارزان ما به پیشروی به سمت شهر مأرب ادامه میدهند و مزدوران ائتلاف متجاوز در حال فرار هستند و خسارتهای سنگینی به مزدوران بویژه آنهایی که اصرار به جنگ داشتند، وارد آمد.
* ۱۳ عملیات در عمق خاک عربستان سعودی
سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن گفت ۱۵۹ بار حمله جنگندههای ائتلاف متجاوز سعودی در مرحله دوم عملیات ربیع النصر نیز نتوانست مانع پیشروی رزمندگان ما شود. سریع اشاره کرد: در مرحله دوم عملیات ربیع النصر، پدافند هوایی یمن ۸۶ بار با هواپیماهای جنگی دشمن مقابله کرد و یگان موشکی نیز ۴۷ عملیات انجام داد که طی آن ۳۱ هدف دشمن در مناطق اشغالی و ۱۶ نقطه در عمق خاک سعودی هدف قرار داده شد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین گفت: یگان پهپادی نیز ۱۴۱ مورد عملیات انجام داد که در ۱۲۸ عملیات اهداف دشمن در مناطق اشغالی و در ۱۳ عملیات نیز اهداف دشمن در عمق خاک سعودی هدف قرار گرفت. وی یادآور شد تمام تدابیر لازم برای حفظ جان شهروندان در منطقه الجوبه و دیگر مناطق و روستاها اتخاذ شده بود.
* قدردانی از شیوخ مأرب
سرتیپ سریع گفت: مسیر اجتماعی (مصالحه و آشتی) نقش مهمی در آزادسازی مناطق بیشتر در استان مأرب داشته است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اشاره به ایفای نقش برجسته شیوخ مأرب و آزادگان و قهرمانان آن در آزادسازی مناطق این استان، گفت: ایفای نقش و موضع شهروندان استان مأرب و فرزندان منطقه جبل مراد در حمایت از یمن و ملت آن در برابر متجاوزان و مزدوران واشنگتن و تلآویو، مایه افتخار است. سریع تأکید کرد: نیروهای ما موفق شدند بیشتر مناطق استان مأرب را آزاد کنند و به انجام وظایف جهادی خود در قبال ملت و کشور ادامه میدهند. وی با تأکید بر اینکه هیچ تردیدی برای پیشروی به سمت آزادسازی مناطق باقیمانده استان مأرب وجود ندارد، گفت: به محض آزادسازی و پاکسازی الجوبه و جبل مراد، اداره محلی و دستگاههای امنیتی اداره امور را به دست گرفتند تا امنیت و ثبات به این مناطق بازگردد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: در مرحله دوم عملیات ربیع النصر بیش از ۲۰۰ نفر از عناصر ائتلاف متجاوز سعودی کشته و بیش از ۵۵۰ نفر نیز زخمی شدند. وی به عناصر باقیمانده ائتلاف سعودی در مأرب هشدار داد سریعا جنگ را متوقف کنند. سریع تصریح کرد: پافشاری مزدوران و خائنان بر مواضع خود ما را مجبور خواهد کرد تدابیر مناسبی برای دفاع از ملت و کشور اتخاذ کنیم. وی افزود: ما از چند جهت به دروازههای شهر مأرب نزدیک شدهایم و بار دیگر به شهروندان این شهر تأکید میکنم که ما به انجام وظایف خود در قبال آنها ادامه میدهیم. سریع خطاب به ائتلاف سعودی گفت: جنگ شما نهتنها بیهوده، بلکه جنایتکارانه و متجاوزانه است که تنها ذلت، ننگ و شکست برای شما خواهد داشت.
ارسال به دوستان
اتصال همه پمپبنزینهای کشور به سامانه هوشمند سوخت
فتنه بنزینی ناکام ماند
پس از گذشت 7 روز از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت و اختلال در سیستم عرضه سوخت در جایگاهها و قطع ناگهانی نازلهای بنزین، در نهایت عصر دیروز تمام جایگاههای سوخت کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل و آماده خدمترسانی به مردم شدند. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی دیروز در این باره گفت: پس از تلاش همه همکاران در مجموعه وزارت نفت، هماکنون تمام جایگاههای سوخت در سراسر کشور به شبکه هوشمند سوخت متصل شدهاند. فاطمه کاهی با اشاره به آخرین وضعیت جایگاههای سوخت عنوان کرد: پس از تلاش همکاران در مجموعه وزارت نفت هماکنون تمام جایگاههای سوخت در سراسر کشور به شبکه هوشمند سوخت متصل شدهاند. وی به فارس گفت: البته ممکن است تعداد انگشتشماری جایگاه نیز اتصالشان در دست انجام باشد که آنها نیز تا امشب وارد مدار خواهند شد. بر این اساس از ابتدای شروع این حمله سایبری ضمن اطلاعرسانی سریع توسط مسؤولان، امکان سوختگیری دستی و بدون احتیاج به سامانه هوشمند مهیا شد. همچنین 24 ساعت پس از این اتفاق رئیسجمهور به صورت سرزده در وزارت نفت و یکی از پمپبنزینهای تهران حاضر شد. وزیر نفت هم ساعاتی بعد ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل اتفاق روی داده قول سهمیه ویژه را داد که این اقدامات باعث ایجاد آرامش عمومی در جامعه شد. ارسال به دوستان
حمله سایبری به زیرساختهای شبکه برق فلسطین اشغالی باعث قطع برق شهرهای بزرگ و تعطیلی فرودگاه بن گوریون شد
برق از سر اسرائیل پرید
جدیدترین گزارشها از فلسطین اشغالی حکایت از پدید آمدن بحران در برخی زیرساختهای انرژی اسرائیل دارد. با وجود سانسور شدید خبری رژیم صهیونیستی، نخستین اخبار درباره قطع برق گسترده در بخش وسیعی از سرزمینهای اشغالی به بیرون درز کرده است. کانال تلگرامی عراقی افشاگر موسوم به صابریننیوز که به خاطر انتشار اخبار معتبر پشت پرده جبهه مقاومت در سراسر خاورمیانه مشهور است، فاش کرد بر اثر یک حمله سایبری به «آیایسی» (شرکت برق اسرائیل)، چندین شهر اصلی و شهرکهای پرجمعیت در فلسطین اشغالی از جمله قدس اشغالی، تلآویو، اشدود، اور، عکیفا، حیفا، نتانیا، رحوفوت و برخی شهرکهای صهیونیستنشین اطراف نوار غزه از 5 روز پیش دچار قطع کامل برق شدهاند. در حالی که مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی طبق معمول تلاش میکنند رسانههای داخلی را مجبور به سکوت در این مورد کنند اما مرتکب گاف بزرگی شدهاند و با ادعای اینکه هیچگونه اختلالی در شبکه انرژی فلسطین اشغالی به وجود نیامده است، برخی فعالان داخلی را تحریک به انتشار شواهد روزهای اخیر کردهاند. این منابع با افشای اینکه پورتال شرکت«آیایسی» چند روز پیش از دسترس خارج شده، علت اصلی قطع برق گسترده در فلسطین اشغالی را حمله سایبری به شبکه برق رژیم صهیونیستی عنوان کردهاند. طبق آخرین اخبار، حتی فرودگاه بنگوریون، بزرگترین فرودگاه بینالمللی اسرائیل و هاب هوایی سرزمینهای اشغالی موسوم به «لاد» که در 15 کیلومتری جنوب شرق تلآویو واقع شده است، دچار قطع کامل برق شده و برای ساعاتی فعالیت آن متوقف شده است.
«متنیاهو انگلمن» ناظر رژیم صهیونیستی دیروز در کنفرانسی مطبوعاتی در واکنش به حملههای سایبری فلجکننده اخیر که علاوه بر شبکه انرژی، شبکه مخابراتی و پایگاه دادههای نظامی، اداری و بهداشتی اسرائیلی را شامل میشود، به عجز صهیونیستها در این رابطه اعتراف کرد. به گزارش روزنامه عبریزبان «معاریو»، انگلمن طی نشستی در شهر ایلات درباره آمادگی رژیم صهیونیستی برای مقابله با حملات سایبری و تغییرات آب و هوایی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران تصریح کرد: دستگاههای اسرائیلی برای برخورد با حملات سایبری آمادگی ندارند.
او همچنین به دادههای مرکز آمار این رژیم در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد و افزود: ۲۴۵ هزار مورد جنایت سایبری تنها در داخل اراضی اشغالی رخ داده که از جمله آنها میتوان به سرقت اطلاعات، مسائل مربوط به آزار جنسی و... اشاره کرد. اعترافات انگلمن شامل حمله تاریخی هفته گذشته گروه هکری موسوم به «عصای موسی» به پایگاه دادههای نظامیان رژیم صهیونیستی، شامل اطلاعات محرمانه و سازمانی کامل گردان رزمی «الفون» ارتش عبری نیز میشود.
ارسال به دوستان
ناکامیهای پیاپی تلآویو مقابل تهران
گروه سیاسی: توطئههای رژیم صهیونیستی علیه ایران سابقهای طولانی دارد اما از اواسط دهه 2000 میلادی، این رژیم تهاجمات خود را بر حوزه هستهای ایران متمرکز و سعی کرده به انحای گوناگون صنعت هستهای کشورمان را با مشکلات مختلف روبهرو کند. در همین راستا، این رژیم از هیچ کاری اعم از ترور، خرابکاری و اجماعسازی بینالمللی علیه ایران فروگذار نکرده است اما حالا رسانههای صهیونیستی به شکست استراتژی این رژیم علیه ایران اعتراف میکنند. به گزارش «وطنامروز»، رژیم صهیونیستی از سال 2005 بدین سو دست به جنگ پنهان علیه جمهوری اسلامی ایران زد. یکی از علل اصلی اتخاذ این رویکرد، ناتوانی نظامی اسرائیل در جلوگیری از پیشرفت هستهای ایران بود؛ مسالهای که در جلسه مشترک رؤسای سرویسهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی-موساد، شاباک و امان- که در همان سال برگزار شد نیز مورد تاکید قرار گرفت. با گذشت 16سال از آغاز این نبرد پنهان اطلاعاتی و خرابکارانه، بسیاری از کارشناسان و رسانههای صهیونیستی با اشاره به پیشرفتهای روزافزون هستهای ایران به شکست استراتژی این رژیم در برابر ایران اذعان میکنند. روزنامه هاآرتص در گزارشی با اشاره به اینکه «هشدارهای روزانه اسرائیل درباره ایران هیچ گوش شنوایی در واشنگتن ندارد» نوشت: هنوز مشخص نیست فعالیتهای اسرائیل تا چه اندازه در ممانعت از دستیابی ایران به اهداف استراتژیکش موفقیتآمیز بوده اما چیزی که کاملا روشن است، اینکه برخی مقامات ارشد اسرائیل هیچ روزی را بدون صحبت کردن علیه ایران سپری نمیکنند. هاآرتص در ادامه به اقدامات رژیم صهیونیستی علیه کشورمان در ماههای اخیر نیز اشاره کرده و نوشت: دیپلماسی آشکار [علیه ایران]، حمله سایبری به جایگاههای سوخت در ایران و حملات هوایی به سوریه که به اسرائیل نسبت داده میشود، به حصول نتیجه مورد نظر اسرائیل منجر نشده و دولت بایدن را برای افزایش فشار بر ایران تحریک نکرده است. این روزنامه اسرائیلی تصریح کرد: هدف از حمله سایبری به جایگاههای سوخت در ایران فشار بر مردم عادی و ضربه به استانداردهای زندگی روزمره ایرانیان بود و هدف بالاتر این بود که مردم عصبانی علیه نظام جمهوری اسلامی دست به اعتراض بزنند اما واقعیت نشان میدهد این اقدامات حکومت ایران را تضعیف نکرده و موجب کاهش فعالیتهای تهران نشده است. این مطلب نشان میدهد برخلاف ادعاهای مقامات صهیونیست نظیر ادعای بنت در سازمان ملل که اقدامات اسرائیل علیه مردم ایران نیست و علیه نظام ایران است، نخستین قربانی خرابکاری اسرائیلیها مردم هستند. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت هم در گزارشی مشابه با اذعان به شکست استراتژی اسرائیل علیه تهران تاکید کرد جشن گرفتن نتیجه حمله سایبری به جایگاههای سوخت در ایران، تنها نشاندهنده حماقت مستمر اسرائیل درباره اقدامات امنیتی علیه ایران و برنامه هستهای آن است که تنها به تضعیف بیشتر اسرائیل انجامیده است. این روزنامه افزود: وقتی تحریمهای دونالد ترامپ علیه ایران این کشور را تسلیم نکرده است، چرا ما باید فکر کنیم تنها حمله سایبری به جایگاههای سوخت خواهد توانست نتیجهای متفاوت در پی داشته باشد؟
***
ایران؛ موضوع دیدار بنت با رهبران حاضر در کنفرانس تغییرات اقلیمی
نخستوزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل با رهبران دیگر کشورها دیدارهای دوجانبهای داشته که ایران در اولویت موضوعات رایزنی آنها بوده است. روزنامه صهیونیستی «اورشلیم پست» در گزارش خود آورد ایران یکی از موضوعات اصلی دیدارهای دوجانبهای بود که نفتالی بنت، نخستوزیر رژیم صهیونیستی با رهبران دیگر کشورها در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو داشت. بنت و امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه روز دوشنبه دیداری دوجانبه داشتند که در آن درباره چالشهای خاورمیانه و غنیسازی پیشرفته اورانیوم توسط ایران گفتوگو کردند. بنت با اسکات موریسون، نخستوزیر استرالیا نیز در این کنفرانس بینالمللی دیدار و درباره ایران گفتوگو کرده بود. نخستوزیر رژیم صهیونیستی همچنین روز گذشته با بوریس جانسون، نخستوزیر انگلیس نیز در این باره دیدار کرد.
ارسال به دوستان
ضیاء عربشاهی در گفتوگو با «وطنامروز»:
پرسپولیس کار سختی دارد
زهره فلاحزاده: تیم پرسپولیس در هفته سوم لیگ برتر مقابل آلومینیوم در اراک با حساب 1-0 شکست خورد تا شاگردان گلمحمدی خیلی زود نخستین باخت خود در این فصل را تجربه کنند. «وطنامروز» برای ارزیابی عملکرد سرخپوشان در این دیدار با سیدضیاء عربشاهی، پیشکسوت و کاپیتان سابق پرسپولیس گفتوگو کرد. عربشاهی به عملکرد کادر فنی خرده گرفت و به مدیریت مجید صدری، سرپرست مدیرعاملی باشگاه ایراد وارد کرد. ***
* پرسپولیس خیلی زود در این فصل باخت را تجربه کرد و بازی خوبی از این تیم ندیدیم؛ تحلیل شما از این دیدار را میشنویم.
تعجب میکنم این تیم ۳ بازی انجام داده اما در هر دیدار، نیمه اول را خوب شروع نکرده است. پرسپولیس همیشه از جلو پرس میکرد و به حریف اجازه فکر کردن نمیداد اما متأسفانه نمیدانم چرا در دیدارهای این فصل این اتفاق نیفتاده است. به نظرم گلمحمدی استرس دارد و از سیستم محتاط 1-3-2-4 استفاده میکند. پرسپولیس باید با ۲ مهاجم در باکس بازی کند اما سرمربی دوست دارد همیشه با یک مهاجم بازی کند. تیم آلومینیوم خیلی خوب پرسپولیس را آنالیز کرده بود و جنگ میانه میدان را برد. تیم میزبان از نظر بدنی هیچ کم و کاستیای نداشت و خیلی خوب تیم ما را تحت فشار قرار داد. بازیکنان آنها وقتی صاحب توپ میشدند، خیلی خوب تک به تکها را رد میشدند و کارهای تیمیشان را انجام میدادند. پرسپولیس زمان برانکو در نیمفصل اول بویژه در 7-6 هفته اول امتیازات لازم را از حریفان میگرفت. البته از یک نظر هم برای تیم ما خوب شد که باختیم، چرا که یک تلنگر بود تا در دیدارهای بعد بهتر بازی کنیم و دچار بحران نشویم. در مجموع پرسپولیس خوب نبود. از سویی بازیکن 33-32 ساله آلومینیوم ۹۰ دقیقه میدوید. حقیقتش من به عنوان یک فوتبالیست سابق و کسی که فوتبال را از نزدیک میشناسم، وضعیت بدن بازیکنان تیم آلومینیوم برایم جالب بود.
* بازیکنان جدید پرسپولیس عملکرد خوبی در دیدارهای این فصل نداشتهاند.
بازیکنان جدید را یحیی از تیم سابقش آورده و شناخت روی آنها داشته است. این بازیکنان نیاز به هماهنگی و کارهای ترکیبی دارند. هنوز در این موارد مشکل داریم. به هر حال بازیکنانی مثل نوراللهی، کنعانیزادگان و مغانلو رفتهاند و بازیکنان جدید باید خودشان را سریع با تیم وفق دهند.
* مهاجمان پرسپولیس یک شوت سالم هم نداشتند.
۳ مهاجم به زمین آمدند که جزو بهترینها هستند اما مشکل اصلا مهاجمان ما نیستند. من خودم هافبک بازی میکردم. آنقدر من، حمید درخشان و... مهاجمان را تغذیه میکردیم که میگفتند دیگر پاس ندهید. این مشکل هافبکهای ما است که پاس صحیحی را در عمق دفاع آلومینیوم ندادند. البته مقصر در درجه اول مربی است و در درجه دوم هافبکها. پرسپولیس بازیساز ندارد. مشکل بعدی حضور امیری در خط حمله است. امیری وینگر چپ و راست است اما نظر من این است که در کنارهها بازی کند و به داخل برود. امیری بازیکنی است که باید از عقب حمله کند، نه اینکه در خط حمله قرار بگیرد. ما بازیکنی داریم به اسم سعید آقایی که میتوان از او استفاده کرد؛ جای او روی نیمکت نیست. بگذارید یک حرفی را هم سربسته بزنم؛ متأسفانه آقایانی که ادمین گذاشتند و در صفحات مجازی یک مربی را امپراتور خطاب میکنند و مربی دیگر را جنتلمن، باید بدانند با این لقبها نمیشود کسی را بزرگ کرد. پرسپولیس نباید آلکثیر و عبدی، ۲ مهاجم خوبش را بیرون بیاورد و از امیری در خط حمله استفاده کند. این تغییرات نتیجه نمیدهد.
* پرسپولیس در ۵ دیدار این فصل در آسیا و لیگ ۲ شکست داشته است؛ این نتایج زنگ خطر نیست؟
به موضوع درستی اشاره کردید. من فکر میکنم تیم از نظر بدنی به مشکل خورده و در کارهای تاکتیکی هم ضعف دارد. تیم پرسپولیس اگر تحت فشار قرار بگیرد، به مشکل میخورد.
* پرسپولیس این فصل میتواند روند خوب ۵ فصل اخیرش را ادامه دهد یا اینکه امسال، سال سختی برای این تیم خواهد بود؟
امسال پرسپولیس نسبت به ۵ سال گذشته کار سختتری پیش رو دارد. تیمهای استقلال، گلگهر و بویژه سپاهان دارند برای قهرمانی تلاش میکنند و تیمهای خوبی بستهاند. از هواداران پرسپولیس میخواهم به تیمهای دیگر و وزیر ورزش بیاحترامی نکنند. فرافکنی نکنیم تا مشکلات تیم را حل کنیم. بموقع باختیم تا مشکلات را پیدا کنیم. امیدوارم هر چه زودتر از نظر بدنی و روحی- روانی بهتر شویم. ما که هیأتمدیره و مدیرعامل نداریم.
* مدیریت مجید صدری، سرپرست باشگاه را در این مدت چطور دیدید؟
سال گذشته اسپانسر تیم همراه اول بود که مدیرعاملش همین آقای صدری است. میگویند ما از همراه اول طلب داریم. طلب ما را بدهند. آقای سمیعی، مدیرعامل سابق چرا رفت؟ او یک بچهمسلمان واقعی و مومن بود و نخواست زیر بار خیلی کارها برود. آقای صدری شما بروید همان همراه اول را مدیریت کنید، نه اینکه پشت میز باشگاه بنشینید و فقط عکس بیندازید. لطفا فقط استوری نگذارید و به چند ادمین بچهسال نگویید از شما تعریف کنند. اگر به دنبال اسم و رسم و شهرت هستید که این یک مسأله دیگر است اما اگر دنبال کار هستید، دنبال کار خودتان در همراه اول بروید و مدیریت فوتبال را به اهلش بسپارید.
ارسال به دوستان
قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» امروز توسط رئیس مجلس برای اجرا به دولت ابلاغ میشود
پنجرهای به آینده
«وطنامروز» از جزئیات این قانون و مزایای اجرای آن گزارش میدهد
قانون«حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» پس از گذشت سالها بالاخره با تایید شورای نگهبان، امروز توسط رئیس مجلس شورای اسلامی برای اجرا به دولت ابلاغ میشود. در صحن علنی روز گذشته مجلس، محمدباقر قالیباف درباره این طرح اظهار داشت: «مسائل مربوط به خانواده و جمعیت، چندبعدی و وابسته به زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی کشور است و عزم مجلس بر آن است که از پنجره جمعیتی باز کنونی در کشور، بهرغم فرصتسوزیهای گذشته، بهره لازم را ببرد».
به گزارش «وطنامروز»، براساس برآوردهای جمعیتی صورتگرفته، جمعیت ایران طی ۳۰ سال آینده به سوی پیری حرکت خواهد کرد بهنحوی که ۳۰ درصد جمعیت ایران در آن بازه زمانی پیر خواهد شد.
کارشناسان بر این باورند ۸ سال آینده آخرین فرصت جمعیتی ایران برای فرار از پیری است و در صورتی که از این زمان طلایی برای فرزندآوری و افزایش جمعیت استفاده نشود، پنجرههای جمعیتی بسته میشود و جامعه با سرعت بیشتری به سمت چالش پیری حرکت خواهد کرد.
بر همین اساس ضروری بود مجلس شورای اسلامی در یک اقدام عاجل و هدفمند بسترهای قانونی لازم جهت افزایش جمعیت را فراهم کند تا خانوادههایی که علاقهمند به افزایش فرزند هستند با خیالی آسوده به این امر مبادرت ورزند.
براساس طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، ارائه «تسهیلات مسکن و خودرو»، «مشوقهای اقتصادی»، «تسهیلات شغلی»، «تسهیلات آموزشی» و به طور کلی حمایت از خانواده و مادران در اولویت سیاستگذاریهای اقتصادی و اجتماعی کشور قرار میگیرد. براساس گفته محمدباقر قالیباف، در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، منافع خانوادهها در اولویت قرار گرفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی درباره این طرح اظهار کرد: با تصویب این قانون منافع خانوادهها در اولویت قرار گرفته است. در این قانون خانوادهها در اولویت تسهیلات مسکن، مشوقهای اقتصادی، تسهیلات آموزشی و شغلی قرار میگیرند و در یک جمعبندی میتوان گفت حمایت از خانواده و مادران در سیاستگذاریهای فرهنگی و اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: امروز مفتخریم که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پس از گذشت حدود یک دهه از تصویب طرح تعالی جمعیت و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجلس یازدهم به سرانجام رسیده است. قالیباف یادآور شد: رهبری در تیر ماه سال گذشته یک بار دیگر تذکر دادند که اقدامات یک دهه گذشته در حوزه جمعیت و حمایت از خانواده بهرغم تاکیدات فراوان ایشان عملا نتایج چشمگیر و موثری نداشته است، به همین دلیل حمایت از خانواده در رسیدگی به دغدغههای آنها در تمام حوزهها از مهمترین اهداف و اولویتهای مجلس یازدهم بوده است که با اجرای کامل این قانون توسط دولت محترم به بخشی از این اهداف دست پیدا خواهیم کرد.
وی افزود: در فرهنگ ایرانی - اسلامی، خانواده و منافع آن در اولویت است و سیاستگذار موظف است منابع خود را برای حمایت از خانوادهها به کار گیرد. در این قانون احکام روشنی صادر شده است که با اجرایی شدن آنها توسط دولت محترم، مردم عزیزمان تاثیرات آنها را به طور ملموسی در زندگی خود مشاهده خواهند کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تلاش این مجلس بر این است که در سیاستگذاری و قانونگذاری طوری تدبیر شود که جامعه بیش از دهههای اخیر دوستدار فرزندآوری و تشکیل خانواده باشد و خانواده کماکان محوریت خود را به عنوان مهمترین جزو تشکیلدهنده جامعه ایرانی و اسلامی حفظ کند.
قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم بر این باور است که مسائل مربوط به خانواده و جمعیت مسالهای چندبعدی و وابسته به زیرساختهای اجتماعی و اقتصادی کشور است، گفت: عزم این مجلس بر آن است که از پنجره جمعیتی باز کنونی در کشور به رغم فرصتسوزیهای گذشته بهره لازم را ببرد. امید است در کنار تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مردم به عنوان موثرترین راهبرد دولت محترم، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از بازوهای حمایتی حل این بحران در کشور باشد که با برطرف کردن حداقل بخشی از موانع بالفعل فرزندآوری جوانان، اولا به تشکیل خانواده و ثانیا به پایداری بیشتر خانوادهها کمک کند.
وی تاکید کرد: مجلس به طور شفاف به دنبال آن است که حمایت لازم را از خانوادههایی که عدم وجود تسهیلات و حمایتهای کافی مانع تحقق خواست آنها برای فرزندآوری شده است، پیشبینی کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: براساس یکی از گزارشهای پژوهشکدههای آمار، تعداد فرزندان دلخواه زنان متاهل در بازه ۱۵ تا ۴۹ سال حدود ۳ فرزند بوده است و این به آن معناست که در شرایط فعلی میان تعداد فرزندان دلخواه و نرخ باروری فاصله معنیدار حتی تا ۲ برابر وجود دارد و مادران بهرغم میل به فرزندآوری به دلیل حمایتهای ناکافی، بیتوجهی سیاستگذاران و فشارهای اجتماعی و اقتصادی از آوردن فرزند بیشتر پرهیز میکنند. در نظر گرفتن مشوقهای لازم برای رساندن تعداد فرزندان موجود به تعداد دلخواه مادران، اقدامی ضروری و در جهت کمک به تحقق خواستههای خانوادههاست، نه تحمیل خواستههای دیگران بر آنها. قالیباف گفت: در این طرح تلاش شده با پیشبینی حمایتهای لازم، خواستههای خانوادهها و مادران را در اولویت قرار دهیم. قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که روز گذشته توسط شورای محترم نگهبان به تایید نهایی رسید، در زمانی طولانی و با حضور کارشناسان متعدد در حوزههای کاری گوناگون به سرانجام رسیده است. با تصویب این قانون گام موثری در راستای ریلگذاری قانونی در جهت حمایت از خانواده و در اولویت قرار گرفتن نیازهای آنها برداشته شده است و با اجرای موثر آن توسط دولت محترم، گام عملی در راستای حمایت از منافع خانوادهها برداشته خواهد شد.
***
حمایت از جوانان در آستانه ازدواج
در قانون جوانی جمعیت و حمایت خانواده، جوانان در آستانه ازدواج و زوجین جوان به صورت ویژهای مورد توجه قرار گرفتهاند بهنحوی که در ماده 68 این قانون اعطای وام ۲۰۰ میلیون تومانی به زوجین جوان (زوج زیر 25 سال و زوجه زیر23 سال) و وام ۱۴۰ میلیونی به زوجین با سنین بالاتر با ضمانتهای آسان پیشبینی شده است. همچنین طبق ماده 8 این قانون تأمین 50 درصد ودیعه مسکن 70 متری در شهرهای بالای 500 هزار نفر و 100 متری در سایر شهرها برای دانشجویان و طلاب لحاظ شده است.
براساس مادههای 15، 16 و 69 این قانون، افزایش 2 درصد امتیاز در جذب و استخدام به ازای تأهل، افزایش 5/7 برابری حق عائلهمندی در مدت 5 سال و اختصاص وام ۵۰ میلیون تومانی ودیعه، خرید یا ساخت مسکن برای زوجین بدون فرزند و فاقد مسکن با بازپرداخت ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است.
***
درمان زوجین نابارور
یکی از مهمترین مقولات موجود در زمینه افزایش جمعیت، درمان زوجین نابارور است که با این روش به صورت سالانه میتوان میزان موالید در کشور را به صورت چشمگیری افزایش داد. بر این اساس طبق پیشبینیهای صورتگرفته در ماده 43 قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، زوجهای نابارور تحت پوشش بیمههای درمانی قرار خواهند گرفت. همچنین براساس ماده 41 این قانون، تجهیز و راهاندازی یک مرکز تخصصی ناباروری سطح 2 در دانشگاه علومپزشکی و سطح 3 در هر استان در دستور کار قرار خواهد گرفت. تدوین دستورالعمل راهنمای بالینی پیشگیری و تشخیص درمان ناباروران با ادغام در شبکه بهداشت، حمایت از شرکتهای دانشبنیان تولید اقلام و تجهیزات درمان ناباروری، اختصاص 10 درصد از بودجه طرحهای نوآورانه جهاد دانشگاهی به طرحهای درمان ناباروری و زایمان طبیعی از جمله مواردی است که در مادههای 42، 40، 41 و 61 این قانون دیده شده است.
***
طرح جوانی جمعیت بار مالی زیادی را به دولت تحمیل نمی کند
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس گفت: بودجه لازم برای اجرای این طرح بخوبی دیده شده است به طوری که بار مالی زیادی به دولت تحمیل نمیکند.
امیرحسین بانکیپور در گفتوگو با «وطنامروز» با بیان اینکه منابع مالی بودجه طرح جوانی جمعیت کشور حتی در بودجه سال جاری نیز دیده شده است، گفت: ضرورت توجه به موضوع افزایش نرخ رشد جمعیت کشور طوری نیست که به یک دستگاه، وزارتخانه، نهاد یا ارگان خاصی مرتبط باشد، بلکه موضوع جوانی جمعیت یکی از سیاستهای کلی نظام است که همه ارگانها، سازمانها و وزارتخانهها برای تحقق اهداف مورد نظر باید به جد اقدامات لازم را به کار گیرند.
وی با بیان اینکه یکسری موارد اصلی برای اجرای طرح جوانی جمعیت کشور نیازمند بودجه نیست، گفت: به طور مثال کسانی که دارای چند فرزند میشوند در خرید خودرو بدون نوبت قرعهکشی شرکت داده میشوند و بار مالی چندانی را برای دولت نمیتراشد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این طرح آمده است با افزایش حقوقهای سالانه حق اولاد 100 درصد افزایش یابد. علاوه بر این بودجههای پراکندهای در این زمینه وجود دارد که این بودجهها قرار است تجمیع شود و به این طرح اختصاص یابد. همچنین بودجههایی نیز برای صداوسیما، با هدف تهیه فیلم، مستندسازی و میزگردهایی درباره اشاعه مباحث فرهنگی آنگونه که موجب ترغیب مردم به فرزندآوری و رشد جمعیت شود، دیده شده است.
وی بودجه سالانه برای اجرای طرح جوانی جمعیت کشور را 20 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: هر چند این رقم تغییر خواهد کرد اما بند بند طرح جوانی جمعیت کشور حساب و کتاب شده است و مشکلی در اجرا آن را تهدید نمیکند.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس ادامه داد: چشمانداز افزایش نرخ رشد جمعیت کشور در صورت اجرای دقیق این قانون مثبت پیشبینی میشود، چرا که دغدغه خیلی از افرادی که برای فرزندآوری مشکل دارند تا حدودی از بین میرود.
وی به سقوط نرخ باروری و قرار گرفتن کشور در شرایط سخت کاهش نرخ زاد و ولد طی سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: برنامهریزی شده با فراهم کردن شرایط لازم برای فرزنددار شدن مردم مشوقهای لازم در نظر گرفته شود به طوری که اگر فردی بخواهد دارای چند فرزند باشد مشکل چندانی از حیث اقتصادی نداشته باشد. بانکیپور ادامه داد: پرداخت تسهیلات به خانوارهایی که دارای فرزند جدید میشوند نیز سیاست دیگری است که این تسهیلات شامل سایر فرزندان خانواده نیز خواهد شد.
***
پرداخت تسهیلات برای فرزندآوری
در قانون جوانی جمعیت و حمایت خانواده برای تولد هر یک از فرزندان تسهیلاتی در نظر گرفته شده است به نحوی که بر اساس ماده 11 این قانون پرداخت یک میلیون تومان بلاعوض جهت سرمایهگذاری بورس به نام فرزندان متولد سال ۱۴۰۰ و بعد از آن، بر اساس ماده 9 افزایش 25 درصدی سقف تسهیلات مسکن جهت خرید و ساخت و جعاله به ازای هر فرزند و افزایش ۲ ساله دوره بازپرداخت و بر اساس ماده 10 تسهیلات قرضالحسنه برای تولد فرزند اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از 10 تا ۵۰ میلیون تومان با تنفس 6 ماهه لحاظ شده است.
این در حالی است که بر اساس ماده 12 این قانون فروش بدون نوبت و بدون قرعهکشی خودروی ایرانی به قیمت کارخانه پس از تولد فرزند دوم به بعد به مادران تعریف شده است. اما تولد فرزند سوم شرایط مناسبتری از نظر ارائه خدمات به خانواده فراهم میکند به نحوی که بر اساس ماده 3 تامین زمین یا واحد مسکونی حداکثر ۲۰۰ متری به قیمت تمام شده با 2 سال تنفس و 8 سال قسطبندی پس از تولد فرزند سوم در نظر گرفته شده است.
همچنین اختصاص وام 150 میلیون تومانی ودیعه، خرید یا ساخت مسکن برای خانوادههای فاقد مسکن با بازپرداخت 20 ساله مشروط به تولد فرزند سوم به بعد در سال ۱۳۹۹ یا پس از آن، امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی جهت تأمین مسکن خانوادهها پس از تولد فرزند سوم به بعد، معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی برای فرزند سوم به بعد، به ازای هر فرزند 15 درصد مشروط به تصویب در بودجه سنواتی، تسهیلات قرضالحسنه برای تولد فرزند سوم تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان با تنفس 6 ماهه، حق بهرهبرداری زمین با هدف تولید، کشاورزی و اشتغال و تخفیف 25 درصد هزینه واگذاری با 50 درصد افزایش طول دوره بازپرداخت برای تولد فرزند سوم به بعد، افزایش سنوات خدمت به میزان یک سال به ازای هر فرزند پس از تولد فرزند سوم تا پنجم و افزایش سوابق بیمه بیمهگذار زنان خانهدار روستایی و عشایری با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند 2 سال از دیگر مشوقهای تولد فرزند سوم در این قانون به شمار میرود.
گفتنی است در این قانون برای چندقلوآوری نیز تسهیلات و شرایطی خاص در نظر گرفته شده است. در این زمینه طی مواد 10 و 17 آمده است که مرخصی زایمان 12 ماه کامل برای مادران باردار دارای دوقلو و بیشتر خواهد بود. همچنین تسهیلات قرضالحسنه برای تولد دوقلوها در زایمان اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان با تنفس 6 ماهه، تسهیلات قرضالحسنه برای تولد چهارقلوها در زایمان اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با تنفس 6 ماهه، تسهیلات قرضالحسنه برای تولد ۳ قلوها در زایمان اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۶۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان با تنفس 6 ماهه و تسهیلات قرضالحسنه برای تولد 5 قلوها در زایمان اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان با تنفس 6 ماهه پرداخت خواهد شد.
همچنین برای خانوادههای دارای فرزند افزایش 100 درصدی کمک هزینه اولاد هر ساله به مدت 5 سال، افزایش محدوده سنی در استخدام جدید به ازای تأهل و برای هر فرزند از یک تا 5 سال، افزایش 2 درصد امتیاز در جذب و استخدام به ازای هر فرزند، اختصاص وام ۸۰ میلیون تومانی ودیعه، خرید یا ساخت مسکن برای خانوادههای فاقد مسکن با بازپرداخت ۱۰ ساله دارای یک فرزند، اختصاص وام ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه، خرید یا ساخت مسکن برای خانوادههای فاقد مسکن با بازپرداخت ۱۰ ساله دارای ۲ فرزند طی مادههای 17، 15 و 69 در نظر گرفته شده است.
***
حمایتهای دوران بارداری و شیردهی
به منظور حمایت از مادران در دوران بارداری و شیردهی در ماده 53 این قانون پوشش بیمهای آزمایشهای مادر و جنین بر اساس ضوابط قانونی در نظر گرفته شده است.
همچنین در مادههای 45، 44، 24، 48، 53 و 50 قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده موضوعاتی همچون پوشش بیمهای خدمات سلامت زنان اعم از مراجعه به ماماها یا پزشکان، تحت پوشش کامل قرار دادن همه مادران در دوران بارداری و شیردهی تا پایان 5 سالگی کودکان بر اساس آزمون وسیع، ارائه رایگان سبد تغذیه و بسته بهداشتی مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر 5 سال بر اساس آزمون وسع، کاهش هزینههای روحی و روانی و اقتصادی دوران بارداری و جلوگیری از القای هرگونه ترس و هراس نسبت به بارداری، اختیاری بودن غربالگری همراه با نظر پزشک متخصص و ارتقای کیفیت مراقبتهای بارداری و زایمان طبیعی با راهاندازی پرونده الکترونیک یکپارچه در نظر گرفته شده است.
***
حمایت از مادران
بر اساس قانون جوانی جمعیت و حمایت خانواده، مادران تحت حمایتهای ویژهای قرار خواهند گرفت که در این زمینه میتوان به مادههای 2، 12، 22، 45، 53، 44 و 24 این قانون اشاره کرد.
طی این مواد، انتقال نیمی از مالکیت زمین یا واحد مسکونی به مادر، فروش بدون نوبت و بدون قرعهکشی خودروی ایرانی به قیمت کارخانه پس از تولد فرزند دوم به بعد به مادران، تامین فضای مناسب رفع نیاز نوزاد، کودک و مادر باردار جهت استراحت، شیردهی و نگهداری کودک در همه اماکن عمومی و دستگاهها، پوشش بیمهای خدمات سلامت زنان اعم از مراجعه به ماماها یا پزشکان، پوشش بیمهای آزمایشهای مادر و جنین بر اساس ضوابط قانونی، تحت پوشش کامل قراردادن همه مادران در دوران بارداری و شیردهی تا پایان 5 سالگی کودکان بر اساس آزمون وسع و ارائه رایگان سبد تغذیه و بسته بهداشتی مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر 5 سال بر اساس آزمون وسع در نظر گرفته شده است.
***
سقط جنین و غربالگری
در زمینه سقط جنین و غربالگری سیاستهای کلی در نظر گرفته شده که در این بخش برای جلوگیری از سقطهای غیرقانونی ابطال پروانه فعالیت پزشک یا ماما یا داروفروش در صورت تمهید وسایل سقط جنین خارج از مراحل قانونی، پیگیری متخلفان فروش داروهای سقط و مشارکت در سقط غیرقانونی از طریق وزارت اطلاعات، ممنوعیت و تعیین مجازات درجه ۵ و جزای نقدی تا ۵ برابر عواید حاصله برای فعالیت مراکز سقط غیرقانونی در بستر فضای مجازی، محدود کردن توزیع داروهای سقط به داروخانههای مجاز و ممنوعیت هرگونه خرید، فروش و پخش آن خارج از سامانه رهیابی، تدوین برنامه پیشگیری و مقابله با سقط غیرقانونی جنین توسط قوه قضائیه و وزارت بهداشت، مجازات تعزیری، جزای نقدی و مصادره اموال حاصله برای معاونت و مباشرت در تمهید وسایل سقط غیرقانونی، انتقال عواید حاصل از جریمه و مصادره اموال مشارکتکنندگان در سقط غیرقانونی به خزانه جهت درمان ناباروری و برخورد سنگین جزایی با متخلفین در نظر گرفته شده است.
ارسال به دوستان
چرا نمیتوان به وعده کشورهای غربی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی اعتماد کرد؟
نمایش ریاکاری زیست محیطی در گلاسکو!
فرزانه دانایی: اجلاس تغییرات آبوهوایی که به میزبانی سازمان ملل در گلاسکوی اسکاتلند برگزار شد، در رسانهها به عنوان اجلاسی سراسر تناقض نمود پیدا کرد؛ اجلاسی که رهبران دنیا قرار بود در آن از میزان تعهدات خود برای مقابله با تغییرات آب و هوایی بگویند اما به ارائه شعار در این باره بسنده کردند.
کشورهایی که اعتقاد داشتند تغییرات آبوهوایی مسالهای بسیار خطرناک برای سرنوشت و آینده مردم و کره زمین است در این اجلاس دور هم جمع شدند تا چارهای برای حل این بحران بیندیشند. قرار بود در این اجلاس هر کدام از کشورهای توسعهیافته دنیا که اتفاقا آلودهکنندهترین کشورها در سطح زمین هستند، از تعهداتی بگویند که قرار است زمین را برای آیندگان حفظ کند. با این حال چشمانداز ترسیمشده در این اجلاس نشان داد باید بیش از پیش درباره تمایل، خواست و اراده کشورهای دنیا برای کم کردن از تأثیرات بسیار منفی تغییرات آبوهوایی و همچنین استفاده بیش از حد از سوختهای فسیلی تردید داشت.
اگر چه برای بسیاری از مفاهیم مدنظر کشورهای غربی مانند «حقوقبشر» یا «گسترش دموکراسی در دنیا» مدتزمان زیادی طول کشید تا ثابت شود حرف و عمل رهبران این کشورها بسیار با هم تفاوت داشته است، مقابله با تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیطزیست، از آن دست وعدههایی است که براحتی قابل راستیآزمایی است و بدین ترتیب دو رویی رهبران کشورهای غربی در این باره سریعتر و آسانتر به نمایش گذاشته شد. ۶ سال پیش نیز رهبران بسیاری از کشورها در اجلاس تغییرات آبوهوایی در پاریس «توافق آبوهوایی پاریس» را امضا و تعهد کردند برای مقابله با این بحران با یکدیگر همکاری داشته باشند. با این حال تنها گذشت یکسال از این اجلاس نشان داد نمیتوان به هیچ ترتیبی بر روی اجرایی شدن تعهدات آمریکا حساب باز کرد، زیرا ترامپ بهمحض انتخاب به ریاستجمهوری آمریکا از این توافق بیرون آمد. جو بایدن از کشورهای دنیا به دلیل خروج آمریکا از توافق آبوهوایی پاریس عذرخواهی کرد تا نشان دهد مساله حفاظت از محیطزیست و مقابله با تغییرات آبوهوایی همچنان در اولویت اصلی دولت آمریکا قرار دارد اما رئیسجمهوری که اولویت اصلی خود را شرکت در این اجلاس و رهبری دنیا در مقابله با تغییرات اقلیمی عنوان کرده بود، در مراسم افتتاحیه خوابش برد(!) و بعد از بیدار شدن نیز به کشورهایی مانند چین، روسیه و عربستان سعودی حمله و آنها را بزرگترین مصرفکننده سوختهای فسیلی دانست.
سؤال اصلی در اینجا این است: تفاوت این اجلاس با سایر اجلاسهایی که در سالهای گذشته در این باره تشکیلشده بود، چیست؟ به نظر میرسد تنها تفاوت این باشد که کشورها هر کدام قرار است اعلام کنند چه کاری در زمینه کاستن از میزان مصرف سوختهای فسیلی و همچنین حفاظت از محیطزیست انجام میدهند. روسیه و چین که به صورت ویدئوکنفرانس در این اجلاس شرکت کرده بودند، هیچکدام تعهد خاصی در این باره اعلام نکردند. آنها اعتقاد دارند اجلاسهای اینچنینی و فضاسازی رسانهای که دموکراتها بهدنبال آن هستند، تنها «تبلیغاتی» است و دولت آمریکا هیچگاه به تعهدات خود در این باره عمل نخواهد کرد. با این حال کشورهایی نیز مانند هندوستان هستند که وعدههای جالبی را در این باره مطرح کردهاند. نارندرا مودی در این اجلاس اعلام کرد هندوستان تا سال ۲۰۷۰ میلادی به هدف حذف کامل آلایندهها خواهد رسید و همچنین اعلام کرد هندوستان از سال 2015 و بعد از توافق آبوهوایی پاریس همواره چه بر روی کاغذ و چه بهصورت عملی بر تعهدات خود پایبند بوده و با وجود اینکه ۱۷ درصد جمعیت کل دنیا را تشکیل میدهد اما تنها ۵ درصد به آلایندهها اضافه میکند و تلاش دارد همین ۵ درصد را نیز به صفر برساند.
در مقابل، جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا تصمیم گرفت به جای صحبت کردن از اینکه آمریکا از سال 2015 تاکنون تا چه حد برای کاستن از میزان آلایندههای سوختی تلاش کرده است، انگشت اتهام و سرزنش خود را به سمت چین، روسیه و عربستان ببرد. وی در این اجلاس گفت: «ما میخواهیم پیشرفتی ویژه در مساله تغییرات آب و هوایی داشته باشیم به همین دلیل باید اقدامات بیشتری انجام شود اما این مساله نیازمند این است که بر روی کشورهایی مانند چین، روسیه و همچنین عربستان سعودی که هیچ اقدامی انجام نمیدهند تمرکز کنیم».
بایدن در واقع برای آمریکا نقش «بازرس ویژه زیستمحیطی» را تعریف کرد که خود قائل به اجرای سیاستهای زیستمحیطی نیست و ضرورتی برای پاسخگویی در این زمینه نیز نمیبیند. دولت آمریکا به دلیل درگیریهای داخلی بین ۲ حزب جمهوریخواه و دموکرات هیچگاه نتوانسته سیاستهای جدیای برای مقابله با تغییرات آبوهوایی داشته باشد. یکی از ابداعات در این زمینه ایجاد و تعیین «مالیات کربن» برای تجار و صنعتگران آمریکایی بود اما این مساله به دلیل مخالفت جمهوریخواهان همچنان به یکی از بحرانهای بزرگ در روابط دموکراتها و جمهوریخواهان تبدیل شده است.
مهمترین اقدامی که کشورهای بزرگ صنعتی جهان میتوانند برای مقابله با تغییرات آبوهوایی انجام دهند، کمک به کشورهایی است که میزان استفاده بالاتری از سوختهای فسیلی دارند اما دورویی و ریاکاری کشورهای غربی در این مساله مانع انجام اقدامی در این زمینه میشود، زیرا سوخت پاک و جایگزین سوختهای فسیلی مطمئنا سوخت هستهای خواهد بود و کشورهای غربی، بویژه آمریکا نمیخواهند اجازه دهند برخی کشورها حتی به دانش هستهای نیز دست پیدا کنند. آنها در همین حال بر میزان تولیدات فسیلی خود و حاملهای انرژی مبتنی بر سوختهای فسیلی اضافه میکنند. آنطور که روزنامه نیویورکتایمز نوشته است بایدن در حالی به اجلاس گلاسکو رفت که آمریکا خود به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت دنیا تبدیل شده است و به نظر نمیرسد با توجه به تلاش دولت بایدن برای حفظ مشاغل ایجاد شده در این کشور، تلاشی برای کم کردن میزان تولیدات یا کاستن از تولیدات کارخانهها، معادن زغال سنگ یا تاسیسات نفتی داشته باشد.
نکته کنایهآمیز بعدی در این باره حضور ۴۰۰ جت شخصی برای میهمانان ویآیپی این اجلاس بود. کسانی که دور هم جمع شدهاند تا درباره آینده محیطزیست دنیا صحبت کنند با ۴۰۰ جت شخصی که اکثر آنها سوختهای فسیلی مصرف میکنند، از سراسر دنیا خود را به گلاسکو رساندند تا مانند سلبریتیها از آنها استقبال شود. دلیل تجمع گروهها و سازمانهای غیرانتفاعی حامی محیطزیست در مقابل ساختمان برگزاری این اجلاس، همین مساله بود. نوجوانان و جوانان عصبانی و خشمگینی مانند «گرتا تونبرگ» اقدامات رهبران دنیا برای مقابله با تغییرات آبوهوایی و حفاظت از محیطزیست را نهتنها کافی نمیدانند، بلکه معتقدند اقدامات آنها ریاکارانه بوده و تنها به فکر منافع شخصی و سیاسی خود هستند و اینگونه اجلاسها نمیتواند تغییری جدی در روند کاهش آلایندههای محیطزیست داشته باشد.
بهنظر میرسد بیشتر شعارها و رفتارهای به ظاهر حمایت و حفاظت از محیطزیست در واقع تلاشی برای بازکردن جبهههای جدید جنگ تجاری و فشارهای دیپلماتیک بر کشورهایی نظیر چین، روسیه یا حتی کشورهای تولیدکننده نفت مانند عربستان و ایران باشد. مهمترین تکنولوژیهای نوین روز در حوزه مقابله با آلایندههای محیطزیست، خودروهای الکتریکی هستند که تنها چند کشور مانند انگلستان، آلمان و آمریکا پرچمدار تحقیق، توسعه و تولید این خودروها هستند. شاید اهداف زیستمحیطی نیز در این مساله به چشم بیاید اما هدف اصلی در این باره، ایجاد بازار جدید و بلامنازع برای خودروهای الکتریکی آمریکا در چند دهه آینده است. بهنظر میرسد حمایت شدید دولت دموکرات از اعمال فشار بر سایر کشورها در زمینه کاستن از میزان تولید آلایندهها، تلاشی برای بازاریابی در جهت فروش محصولات خود در آینده نزدیک باشد؛ اقدامی که کمتر مورد توجه رسانهها قرار گرفته است. در واقع میتوان چنین برآورد کرد که جدای از اهداف زیستمحیطی که شاید در حاشیه این پروژه قرار داشته باشد، مهمترین مساله استفاده از «تغییرات آبوهوایی» مانند مفهوم «حقوقبشر» برای تحت فشار گذاشتن کشورهای رقیب آمریکا در حوزه سیاسی، نظامی و اقتصادی باشد. قبل از برگزاری این نوع اجلاسها، مهمترین مساله این است که کشورهای غربی و بویژه اعضای شورای امنیت سازمان ملل ثابت کنند خود به تعهداتشان درباره کاستن از میزان آلایندهها پایبند باقی میمانند.
ارسال به دوستان
بیتدبیریهای گذشته زمینهساز حمله هکرها
مصطفی نخعی*: آسیبشناسی حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت یکی از مسالههای ضروری برای جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ است. متاسفانه برخی تصمیمات غلط که در سالهای گذشته گرفته شد، به علاوه عدم اعتقاد واقعی مسؤولان قبلی به سامانه هوشمند سوخت، زمینهساز بروز این مشکل شد و راه را برای حمله هکرها باز کرد تا بتوانند عملیات سایبری خود علیه نظم و امنیت کشور را به سرانجام برسانند.
مشخصا مسؤولیت این تصمیمات غلط که منجر به ناکارآمدی سامانه هوشمند سوخت شد، متوجه مدیران سالیان گذشته است.
سامانه هوشمند سوخت برای سهمیهبندی بنزین در دولت نهم راهاندازی شد. ابتدا پیشبینیهای خوبی برای ابعاد امنیتی این سامانه شد اما در سالیان گذشته برای مدت طولانی بنزین تکنرخی در کشور عرضه و این موضوع موجب شد توجهات برای بهروزرسانی این سامانه از بعد تجهیزات سامانههای هوشمند بشدت کاهش یابد. از این رو آنچه ضرورت و فوریت دارد، عیبیابی، آسیبشناسی و ترمیم خلأهای موجود در سامانه هوشمند سوخت در ابعاد امنیتی، نرمافزاری، سختافزاری و ارتباطی است.
کمیسیون انرژی مجلس یازدهم برای بررسی حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت یک نشست فوقالعاده تشکیل داد. در این جلسه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، مدیر سامانه هوشمند سوخت، مدیران سازمان پدافند غیرعامل و رؤسای تعدادی از دستگاههای امنیتی و نظارتی حضور داشتند.
اظهارنظر درباره نحوه این حمله سایبری فعلا مقدور نیست و نیاز به کار کارشناسی بیشتر دارد؛ نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در حال بررسی منشأ این حمله سایبری هستند. تا زمانی که نهادهای مسؤول در این زمینه اطلاعرسانی نکنند، نمیشود به صورت قطعی از منشأ این حملات و جزئیات آسیبهای وارده سخن گفت. قطعا بررسی همه خلأهای موجود نیز نیازمند گزارش نهادهای ذیربط است.
با این وجود با توجه به ضرورت موضوع، کمیته ویژهای در کمیسیون انرژی مجلس شکل گرفته که با محوریت اعضای کمیسیون و حضور نهادهای امنیتی و تخصصی، به صورت دقیق و مشخص به ارزیابی حادثهای که روی داده بپردازند تا بتوانند برنامه مدونی را برای بهروزرسانی و پرکردن خلأهای موجود در سامانه هوشمند سوخت طراحی کنند. این برنامه که قطعا جزئی و عملیاتی تدوین خواهد شد، قدمهای ما برای کارآمدسازی و ایمنسازی این سامانه را مرحله به مرحله مشخص خواهد کرد تا در نهایت نهادهای اجرایی با عمل به این نقشه راه، از تکرار اینگونه حوادث جلوگیری کنند.
* سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس
ارسال به دوستان
وزیر نفت با اشاره به برنامهریزی انجامشده درباره تهاتر نفتی:
فروش نفت بهتر شده است
جواد اوجی دیروز در حاشیه حضورش در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه گزارشی از عملکرد وزارت نفت در 70 روز گذشته در زمینههای مختلف از جمله تولید و صادرات میعانات گازی و فرآوردههای نفتی ارائه شد.
وزیر نفت ادامه داد: الحمدلله رب العالمین به لطف پروردگار و همت همه همکاران و با کمک و پشتیبانی دولت خوشبختانه وضعیت فروش نفت بهتر شده و در حال استفاده از ظرفیتهای مختلف خارجی و داخلی هستیم. اوجی ادامه داد: همچنین بحث تهاتر در قالب مشارکت در پروژههای سرمایهگذاری بویژه پروژههای سنواتی توسط دولت مشخص شده و بزودی کلید خواهد خورد.
بنا بر این گزارش، صادرات نفت در ازای دریافت کالای اساسی یا پروژههای ساختمانی و عمرانی را میتوان در این گزاره تفسیر کرد. تهاتر با چین و روسیه، بویژه اقداماتی که در 2 سال اخیر رخ داد، باعث شد سیاستگذاران متوجه شوند غیر از انتقال ارز میتوان از روشهای دیگری برای انتقال ارز در ازای نفت استفاده کرد.
با شروع دولت سیزدهم با قدرت بیشتری موضوع تهاتر توسط وزارت نفت در حال پیگیری است.
ارسال به دوستان
3 ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم گذشت؛ نیاز به تبیین روایت دولتمردان از شرایط کشور و طرح عبور از وضعیت موجود بیش از پیش احساس میشود
مسأله چشمانداز تغییر
پایداری اعتماد عمومی نسبت به دولت نیازمند یک روایت منسجم درباره چگونگی پیادهسازی برنامههای اجرایی است
یونس مولایی: دولت سیزدهم در آستانه پایان سومین ماه عمر 4 ساله خود قرار دارد؛ 3 ماهی که هر چند بخش عمده آن به جابهجایی مدیران و تشکیل هیات وزیران اختصاص پیدا کرد اما طلیعه ریاست حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی بر قوه مجریه به حساب میآید. در چنین فضایی هرچند کماکان برای قضاوت عملکرد دولت زود است اما تصویر دولت سیزدهم در ذهن مردم در حال شکلگیری و تثبیت است؛ تصویری که با گذر زمان و عیان شدن نتایج عملکرد و سیاستهای دولت دچار تغییر و تحولاتی خواهد شد.
با این اوصاف آنچنان که از مشاهدات عمومی و نتایج نظرسنجیهای معتبر پیداست، دولت سیزدهم در بازگرداندن امید به تغییر در جامعه به توفیقی نسبی نائل آمده و عمده مردم از تغییر رویههای اجرایی رضایت داشتهاند. در این میان تسریع واکسیناسیون با روی کار آمدن دولت سیزدهم با توجه به در هم تنیده شدن اثرات کرونا با زندگی روزمره مردم احتمالا به عنوان مهمترین عامل در کسب این رضایت بوده است. از سوی دیگر شکستن دیوار میان دولتمردان و مردم و حضور رئیسجمهور و باقی مدیران دولتی در میان مردم دومین عاملی است که در شکلگیری این تصویر مثبت موثر بوده است. مردمی که در 8 سال گذشته میان خود و چهرههای دولتی شاهد یک دیوار بلند بودند، حالا دولتی را در میان خود میبینند که رفع مشکلات عمومی را وظیفه خود میداند. اگر تا پیش از این دولتمردان به عنوان چهرههای مغروری شناخته میشدند که قول و عملشان بر زخم مردم نمک میپاشید، اکنون با دولتی مواجهند که درد مردم را درد خود میداند. دیگر موضوعی که به ترمیم این شکاف دولت و ملت کمک کرده صداقت در بیان مشکلات و دوری جستن از مدیریت پشت درهای بسته است. مردمی که 2 سال پیش شاهد پنهانکاری دولت در مساله گران کردن قیمت بنزین بودند و در نهایت پس از مشاهده حوادث تلخ آبان سال98 با خنده رئیسجمهور سابق و اعلام بیخبریاش از گران شدن قیمت بنزین مواجه شدند، هفته گذشته شاهد مدیریت مردمی دولتی بودند که پس از حمله سایبری به پمپبنزینها در سریعترین زمان با مردم از در صداقت وارد شد و ضمن تشریح شرایط، آنها را به خویشتنداری دعوت کرد. مجموعه این مصادیق تا حد زیادی نشان از چرایی توفیق دولت رئیسی در 3 ماه گذشته برای کاهش شکاف میان دولت و ملت و تغییر تصویر عمومی از قوه اجرایی دارد. با این حال نمیتوان چشم بر این واقعیت بست که جامعه هنوز دولت مستقر را به علت نوپا بودنش مسبب و مسؤول وضعیت نامطلوب موجود نمیداند، از این رو ضمن استقبال از نشانههای تغییر در مدیریت جاری کشور با حسنظن با دولت همراهی قابل توجهی داشته است که نمود آن را در بحران بنزینی اخیر میتوان یافت. بر همین اساس گذر زمان عملا رابطه میان مردم و دولت را دستخوش تغییرات گریزناپذیری خواهد کرد، به گونهای که به تدریج مردم رد تغییر را بیش از رفتار دولتمردان در زندگی روزمره خود پی میگیرند. در این فضا «چشمانداز» تغییر بر مبنای سیمایی که دولت از شرایط موجود و امکان تغییرش مخابره میکند، فهم میشود.
* چشمانداز تغییر در دولت سیزدهم چگونه است؟
همواره دولتها در مواجهه با افکار عمومی و مطالبات جامعه برای تغییر شرایط به ترسیم چشمانداز وضعیت موجود و چگونگی تغییر آن میپردازند؛ چشماندازی که بیش و پیش از هر چیز بر مبنای فهم نظری از جهان پیرامونی، تضاد منافع و شعار محوری دولتها ساخته و تثبیت میشود. برای نمونه ابرمفهومی که دولتهای پنجم و ششم بر آن تاکید داشتند «سازندگی» بود و مجموعه اقدامات دولت در نسبت با این ابرمفهوم فهم میشد. دولت از عملکرد خود در نسبت با این مفهوم دفاع میکرد و چالشهای موجود را نیز با توجه به تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از این مفهوم توضیح میداد. پس از آن نیز ابرمفهوم دولتهای هفتم و هشتم «توسعه سیاسی» و دولتهای نهم و دهم «عدالت» بود. در این میان هر چند دولتها به اقتضای ماهیتشان با انبوه موضوعات و مشکلات مواجهه داشتند اما همواره شرایط را مبتنی بر این ابرمفهومها تبیین کرده و با جامعه ارتباط میگرفتند. دولتهای یازدهم و دوازدهم به ریاست حسن روحانی اما تلاش داشتند به جای ابرمفهومها، استراتژی «تعامل خارجی» را به عنوان تنها نسخه بهبود شرایط جامعه و تحقق رفاه و توسعه در مرکز مفاهیم قرار دهند. از همین رو حسن روحانی با طرح این استراتژی به عنوان وعده انتخاباتی موفق به کسب رای مردم شد و پس از آن نیز حیات و ممات اجتماعی دولت در پیوند گسستناپذیر با این استراتژی شکل گرفت و پس از عیان شدن شکست برنامه دولت در سیاست خارجی، عملا در قوه مجریه به محاق فراموشی سپرده شد و لایههای میانی جامعه به عنوان مهمترین حامیان سیاسی روحانی با سرخوردگی مواجه شدند.
با این اوصاف آنچه در میان تحرکات دولت در ارتباطگیری با مردم و تلاش برای تغییر شرایط موجود کمتر به چشم میآید اما با گذر زمان اهمیتش هویدا خواهد شد، چشمانداز دولت برای تغییر شرایط موجود و ابرمفهومی است که دولت اقدامات خود را حول آن تعریف خواهد کرد. به عبارت دیگر دولت هر قدر در این 3 ماه سیمای مجموعهای «پرکار»، «خستگیناپذیر» و «مردمی» را از خود نشان داده اما کماکان در تعریف یک ابرمفهوم یا حتی استراتژی کلان برای تغییر شرایط و تثبیت آن در ذهنیت جامعه به توفیق جدی نرسیده است.
شرایط شکننده اقتصادی کشور و تجربه شکست خورده دولت قبل در بهبود شرایط عمومی و حتی ارتباطگیری با مردم در میانمدت و بلندمدت، دولت رئیسی را با انباشتی از تقاضاهای عمومی مواجه کرده است. در این فضا عدم انسجام میان گفتار و رفتار دولت و فقدان یک چشمانداز پذیرفته شده، شرایط را برای رئیسی و باقی دولتمردان دشوار خواهد کرد.
* بیم و امیدهای تغییر
کسب نسبی رضایت و اعتماد عمومی و نمایان کردن میل به تغییر مهمترین دستاورد دولت سیزدهم در آستانه 100روزه شدن عمر دولت است. هر قدر شروع دولت با توجه به میراث سوخته روحانی برای رئیسی جامعه را با تردیدهای زیادی مواجه کرده بود اما حالا در پایان نخستین 100روز از دولتداری رئیسی، شکاف میان دولت و ملت بسیار کمتر از مردادماه سال جاری است.
غنیمت شمردن چنین سرمایه اجتماعیای و هدایت آن به سمت قدرتآفرینی خارجی برای دولت نیازمند نگاهی حسابشده است. بخشی از جامعه هر چند نشانههای میل به تغییر را مشاهده میکند اما به دنبال چشمانداز و روایت دولت از شرایطی است که این تغییر در بستر آن محقق شود؛ چشماندازی که کارآمدی دولت در نسبت با آن سنجیده و قضاوت خواهد شد. بر همین اساس هر قدر توفیق دولت رئیسی در تسریع عملیات واکسیناسیون عمومی و اصلاح الگوی رفتاری در مواجهه با افکار عمومی امتیازی مثبت به حساب میآید اما مردم بویژه لایههای میانی و تحصیلکرده جامعه در ماههای آتی رفتار دولت جدید را در نسبت با چشمانداز تعریف شده مورد ارزیابی قرار خواهند داد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|