|
ارسال به دوستان
حجم انبوه فیلمهای در صف اکران در کنار موجی از انتقادات نسبت به محتوای برخی آثار روی پرده برای مدیران جدید سینمایی کشور مشکلساز شده است
چالش جدید سینما
گروه فرهنگ و هنر: از اواسط اسفندماه 98 که تمام فعالیتهای کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت، فعالیت سینماهای سراسر کشور با تعطیلی مواجه شد. طی یک سال و اندی گذشته چند مرتبه هم به صورت محدود سینماها به طور نصفه و نیمه فعالیت میکردند تا اینکه از یک ماه گذشته با افزایش واکسیناسیون سراسری در کشور شاهد بازگشایی کامل سینماهای سراسر کشور بودیم و در چند هفته گذشته به تناوب فیلمهای جدیدی به چرخه اکران سینماها اضافه شدهاند. این روزها فیلمهایی چون «گشت ارشاد ۳» به کارگردانی سعید سهیلی، «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی، «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی، «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی، «پوست» ساخته برادران ارک، «آتابای» ساخته نیکی کریمی، «آپاچی» به کارگردانی آرش معیریان، «حکم تجدیدنظر» به کارگردانی محمدامین کریمپور، «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف، «شهر گربهها» ساخته سیدجواد هاشمی و «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغزاده روی پرده سینماها رفته است و همانطور که پیشبینی میشد در میان این آثار فیلمهای کمدی «گشت ارشاد 3» و «دینامیت» در صدر فروش قرار گرفتهاند.
از سوی دیگر همزمانی بازگشایی کامل سینماها در دوران کرونا با اوایل فعالیت وزارت ارشاد در دولت سیزدهم، این مساله را به چالشی برای مدیران جدید سازمان سینمایی تبدیل کرده است، زیرا مدیران جدید سازمان سینمایی از یک سو با حجم بسیاری از فیلمهای سینمایی آماده پخش مواجه هستند که همه مراحل اخذ مجوزهای خود را در چارچوب دولت دوازدهم طی کردهاند و پس از حدود 2 سال تعطیلی سینماها سازندگان این آثار با اشتیاق فراوان در صف طولانی اکران قرار گرفتهاند و از سوی دیگر، این مدیران با کارشناسانی مواجهند که انتقادات اساسی و بعضا درستی به محتوای برخی آثار روی پرده سینماها دارند که در برخی مواقع این انتقادات به اوج خود میرسد و موجب تغییرات اصلاحی در فیلمها هم میشود. از این میان میتوان به انتقادات از محتوا و برخی صحنههای فیلم «شهر گربهها» اشاره کرد که اگر بیانیه سیدجواد هاشمی به عنوان کارگردان فیلم منتشر نمیشد و این کارگردان داوطلبانه خواستار برخی اصلاحات در فیلم نمیشد، معلوم نبود سازمان سینمایی چه برنامه مشخصی برای مهار این چالش داشت و آخر و عاقبت فیلم «شهر گربهها» در مواجهه با منتقدان چه میشد. در ادامه بد نیست نگاه کوتاهی به بخشی از بیانیه سیدجواد هاشمی، کارگردان «شهر گربهها» در واکنش به انتقادات نسبت به محتوای این فیلم داشته باشیم.
هاشمی در بخشی از بیانیه گفته است: «فیلم را اصلاح خواهم کرد تا این تصور به وجود نیاید که برای من نظرات و عواطف دینداران و افراد مذهبی که همیشه به من لطف داشتند، مهم نیست. بعد از اصلاح برخی پلانها و انجام مراحل فنی، نسخه جدید فیلم در اختیار سالنهای سینما قرار خواهد گرفت. متاسفانه فیلم را ندیده قضاوت کردند، در حالی که داستان و پیام فیلم «شهر گربهها» مبارزه با ترامپ و خوی استکبارستیزی است».
به هر حال این بیانیه هوشمندانه سیدجواد هاشمی، موجب کوتاه آمدن منتقدان شد اما همچنان بسیاری از کارشناسان، انتقادات بسیاری نسبت به محتوای آثاری چون «گشت ارشاد 3» و «دینامیت» دارند و چه بسا در ادامه اکران آثار مختلف این انتقادات نسبت به سایر آثار نیز با شدت بیشتری ادامه یابد که مسؤولان سازمان سینمایی را با چالشهای مختلفی مواجه خواهد کرد.
اما در این گزارش، ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که مسؤولان سینمایی وزارت ارشاد در دولت سیزدهم در شرایط پیچیدهای قرار گرفتهاند، زیرا با تعداد قابل توجه فیلم در صف اکران مواجهند که در ارائه مجوز فیلمنامهها، مجوز ساخت و نمایش آثار کوچکترین سهم و نقشی نداشتهاند و به نوعی در عمل انجام شده قرار گرفتهاند و اگر قرار باشد جلوی نمایش بسیاری از این آثار را بگیرند عملا باید تا یک سال آینده سینماهای کشور را تعطیل کرد و از طرف دیگر با عدم اکران هر اثری، لطمات جبرانناپذیر مادی و معنوی به عوامل پرشمار جلوی دوربین و پشت دوربین وارد میشود که تاثیرات منفی آن به مرور به ضرر صنعت سینمای کشور خواهد بود.
اینجاست که به نظر میرسد مدیران جدید سازمان سینمایی به جای عدم اکران آثار، باید دنبال راهکارهای تعاملی مناسب میان اهالی سینما و منتقدان باشند تا در لابهلای این تعاملات، برخی سکانسها مورد بحث قرار گیرد و تعدیل یا حذف شود تا به این صورت هم هیچ فیلمی از پرده سینما پایین کشیده نشود و هم تا حدی دغدغه منتقدان و دلسوزان فرهنگ و هنر برطرف شود.
در پایان روی سخنمان با برخی کارشناسان است که این روزها در گفتوگو با رسانهها به جای ارائه راهکار برای برونرفت از وضعیت و چالش فعلی، نسخه حذف تمام فیلمهای روی پرده را از سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور میدهند تا به نوعی صرفا صورتمساله را پاک کنند. امیدواریم تمام کارشناسان که داعیه دلسوزی فرهنگ و هنر ایران اسلامی را دارند ضمن بیان مشکلات، به ارائه پیشنهادهای راهبردی هم فکر کنند.
***
فراستی: «قهرمان» از نمای اول تا آخر گدایی جایزه است
مسعود فراستی، منتقد سینما گفت: روشن است که فیلم «قهرمان» جایزه میخواهد، اگرنه خود فیلم به عنوان یک پیکر واحد زنده که با ما تعامل کند، نیست. این فیلم از نمای اول تا آخر به نظر من گدایی جایزه است. به گزارش «وطنامروز»، مسعود فراستی که در برنامه «هفت» با موضوع بررسی و نقد فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی حضور یافته بود، در نقد این فیلم اظهار داشت: فیلم قهرمان فیلمنامهای کاملا شلخته دارد و از ۲ پلات فیلم ساخته شده که یک پلات آن کاملا فیلمفارسی است. وی افزود: فیلمفارسی داستان کیف و طلا است و هیچ چیزی از آن نگاه امروزی ندارد و کاملا میتواند 2 هزار سال پیش اتفاق بیفتد و امروز رخ دهد و اصلا معلوم نیست برای کجاست. اگر نقش رستم اول فیلم را بردارید، فیلم مطلقا در فیلمنامه محیط را نشان نمیدهد و اصلا چرا شیراز؟ چرا بندرعباس نه، چرا گیلان نه؟ یعنی هیچ چیزی به اسم مکان و فضا در فیلمنامه نیست. منتقد سینما گفت: فیلمساز بازی میدهد. شعار سیاسی میدهد، پس میگیرد. دوباره قهرمان ضدقهرمان میشود، بیقهرمان میشود. رسما قهرمان را پس میگیرد. این دیگر قهرمان نیست. فیلم علیه قهرمان است و این دیگر سیاسی است. وی در واکنش به این گزاره که اصغر فرهادی سیاسی نیست، گفت: حتما سیاسی نیست، چون ما با یک آدم طبقه متوسط طرفیم که[در گذشته] در حدی طبقه خودش را میشناخت و الان نشان میدهد دیگر نمیشناسد. فیلم اساسا به هیچ کدام از آدمهایی که در فیلم گذاشته که تماما طبقه متوسط رو به پایین هستند، سمپاتی ندارد. وقتی سمپاتی ندارد یعنی هیچ تعهدی هم ندارد. حتی توهین کند و دوربین از بالا میگیرد. روشن است که فیلم جایزه میخواهد، اگرنه خود فیلم به عنوان یک پیکر واحد زنده که با ما تعامل کند، نیست. این فیلم از نمای اول تا آخر به نظر من گدایی جایزه است و آن شکنجه بچه یک چیز جدید در آثار فیلمساز است. یک شکنجه و محاکمه است که خیلی غیرانسانی است و پس گرفتن آن هم هیچ چیزی از بار آن کم نمیکند.
ارسال به دوستان
یادداشتی بر فیلم «منصور»
شمایلی از قهرمان
آبان نامجو: «منصور»، داستان زندگی شهید ستاری است؛ مردی که بنا به روایت شاهدان تاریخ در دوران جنگ با شخصیتی کاریزماتیک، منجر به پیش رفتن ماجراهایی شد که علاوه بر همراهی برخی نزدیکان، متکی به وجود متمایز خودش بود. «منصور» با تمرکز بر همین کاریزمای ذاتی و شمایل متفاوت یک تیمسار نیروی هوایی سعی در شناساندن شهید ستاری به مخاطب و در عین حال پرداخت قهرمانانهای از او دارد؛ اتفاقی که البته با موفقیت اجرا شده و تیمسار ستاری با بازی قابل قبول «قصابیان» یک قهرمان در قاب سینماست با رفتارهایی که خون و روح دارد، متمایز است و مخاطب را به وجد میآورد. نگاه کنید به سکانس باز کردن پلمب و آن دیالوگ تند و تیز خطاب به نماینده دادستان که اتفاقا در شبکههای اجتماعی هم بارها نقل شده، یا سکانسی که تیمسار ستاری را در محاصره اعضای شورای عالی امنیت ملی میبینیم و او در نهایت فاعلیت و کنش، کار خودش را میکند و از آنچه که در سوله تعمیرات ایجاد کرده دفاع میکند؛ موضوعی که وزارت دفاع قصد تصاحب آن را دارد و او با تمام وجود پایش ایستادگی میکند، یا اصلا آن سکانس نمونه یقهگیری از درجهداری که با حضور در مراسم زیارت عاشورا قصد وقتکشی دارد و تیمسار ستاری او را روی زمین میکشد و خب! این طبعا به مذاق مخاطب خسته از اهمالکاریهای تمام این سالها جذاب خواهد بود.
اگرچه شاید فضای پرداختی که حول شخصیت شهید ستاری قرار گرفته خیلی مردانه و مختص فضای کاریاش شده و تقریبا در یک ساعت اول داستان نشانی از هیچ زنی نیست اما این احتمالا برگرفته از نگاه کارگردان است که بیشتر مستندساز بوده و درام را به شکل یک کار شبهمستند جلو برده است. انگار عامدانه از فضاسازیهای ملودرام پرهیز کرده، شاید هم این تمهید در جهت ایجاد تمرکز بر سیر اصلی روایت بوده؛ روایت تیمساری که تاکید بر تولید داخلی دارد، در واکنش به دلالان تحریم قاطع برخورد میکند، با سربازان صفر همپیاله میشود و اصلا یادآور شکلی از مردمی بودن است که طی سالهای اخیر هم نمادهای زیادی داشته.
در اکثر نظراتی که پیرامون فیلم شکل گرفته هم اتفاقا بیشتر درباره مضمون صحبت شده، به عبارتی نگاه فیلم بیشتر محل مناقشه بوده تا فرم روایت. طبیعی هم هست که فیلمی که به گذشتهای نه چندان دور میپردازد و حتی پای شخصیتهایی چون هاشمیرفسنجانی و آیتالله خامنهای به آن باز میشود، تا حدی جنجالی باشد.
به هر حال از حیث گفتمان موجود در فیلم هم میشود حرفهای بسیاری زد؛ گفتمانی که تکیه زیادی بر مفهوم «استقلال» دارد، همین امروز و همین حالا هم این گفتمان طرفداران بسیاری دارد و اصلا در سیستم موجود با وجود تحریمها، صحبت کردن از «استقلال» برای عده بسیاری جذاب بوده است. حالا که شمایل قهرمانانه چنین مفهومی روی پرده جان گرفته، خیلی واضح و عیان است که بحثبرانگیز میشود، در واقع فیلم از لحاظ مضمونی در کانون یک دوقطبی ایستاده؛ طرفداران ۲ نوع نگرش نسبت به حکومتداری و باقی قضایا.
در هر صورت دوره مشق کردنهای محصولات «اوج» رو به اتمام است و کارهایی صریحتر و البته حرفهایتر خواهیم دید. حالا آن لکنت در بیان مضامین از بین رفته و البته کمی هم از حجم شعارزدگیها کم شده و زبان و لحن سینماییتر است و باید منتظر واکنش مخاطب بود.
ارسال به دوستان
مجوز ۵۴۰ تکآهنگ صادر شد
دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آبانماه سال جاری مجوز ۵۴۰ تکآهنگ و ۲۸ آلبوم را صادر کرد. به گزارش «وطنامروز»، آمار کمی مجوزهای دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تکآهنگها و آلبومها اعلام شد. آلبوم «خیال دل» اثر علی همایی، آلبوم «تنهایی» اثر حسین جعفری، آلبوم «چنلی کوچ» به خوانندگی امین آقایی و آهنگسازی امین و گالینا آقایی، آلبوم «امام رضا(ع)» به خوانندگی عباد محمدی و آهنگسازی و تنظیم سیدجلال محمدی، آلبوم جاودانههای موسیقی مازندران (۱۰) اثر اسماعیل عبدی، آلبومهای «همنوا با عطار و مولانا» اثر حسن اسدزاده، آلبوم «مثل تو» اثر مینا کریمی و آلبوم «کرنش به حافظ» اثر علی رستمیان از جمله آثاری هستند که در آبانماه مجوز انتشار گرفتند. برای این آثار صرفا مجوز انتشار صادر شده و زمان انتشار آن در اختیار مالک اثر است.
ارسال به دوستان
«خبر مرگم» در بازار کتاب
رمان «خبر مرگم» نوشته رؤیا سلیمی توسط مؤسسه فرهنگی- هنری قدر ولایت منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش مهر، رمان «خبر مرگم» نوشته رویا سلیمی بهتازگی توسط موسسه فرهنگی- هنری قدر ولایت منتشر و راهی بازار نشر شده است. این رمان با موضوعی تاریخی، نخستین اثر داستانی مکتوب نویسنده است. شخصیت اصلی «خبر مرگم» یک استاد تاریخ است که توسط یک تیمسار ارتش شاهنشاهی ربوده میشود و به عنوان زندانی مباحث مهمی را در قالب بحث و گفتوگو با تیمسار مطرح میکند. بستر زمانی این رمان، دوران حکومت رضاخان پهلوی است. نویسنده کتاب در معرفی اثر خود میگوید: رمان من مربوط به گذشته خانوادگیام نیست، هر چند در فصلهای بعدی خواهید خواند چگونه مجبورم میکنند درباره خودم و خانوادهام بنویسم و آخر نوشتههایم را امضا کنم. داستان کودکی و زندگی من در خانه پدری در همسایگی بتولخانم، داستانی طولانی و شاید حوصله سربر باشد. میگویم حوصله سربر چون در مقابل اتفاقی که در سوادکوه برایم رخ داد، شاید نشود اسم داستان را برایش انتخاب کرد اما الان باید داستانی را روایت کنم که هنوز باور کردنش برایم دشوار است؛ داستانی پر راز و رمز!
ارسال به دوستان
ادامه تصویربرداری فصل سوم زیرخاکی
فصل سوم سریال پرمخاطب «زیرخاکی» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان و تهیهکنندگی رضا نصیرینیا کلید خورد. به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی سریال، در نخستین روز تصویربرداری «زیرخاکی» ژاله صامتی و رایان سرلک در یکی از محلات تهران مقابل دوربین جلیل سامان رفتند. ضبط این سریال که برای پخش در نوروز ۱۴۰۱ از شبکه یک سیما تولید میشود، فعلا در تهران ادامه خواهد داشت. فصل دوم «زیرخاکی» با به اسارت درآمدن فریبرز و ناصری به دست نیروهای بعثی در جبهه به پایان رسید. چندی پیش با برگزاری بیستویکمین دوره از جشن حافظ، ژاله صامتی به عنوان بهترین بازیگر زن کمدی و پژمان جمشیدی به عنوان بهترین بازیگر مرد کمدی به خاطر بازی در فصلهای اول و دوم سریال «زیرخاکی» انتخاب شدند. بازیگران این سریال تولید مرکز سیمافیلم عبارتند از پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، مریم سرمدی، خسرو احمدی، اکبر رحمتی، مهری آلآقا، اصغر نقیزاده، رایان سرلک، ستاره پسیانی، هومن برقنورد و نسرین نصرتی.
ارسال به دوستان
محمدحسین مهدویان سراغ «مرد بازنده» میرود
پروانه ساخت ۳ فیلمنامه توسط شورای ساخت سازمان سینمایی صادر شد و بر این اساس قرار است محمدحسین مهدویان فیلم سینمایی «مرد بازنده» را بسازد. به گزارش «وطنامروز»، فیلمنامههای «پسر مریم» به تهیهکنندگی مشترک مهدی فرجی برزگر و جلیل شعبانی، کارگردانی و نویسندگی علی جعفرآباد؛ «مرد بازنده» به تهیهکنندگی مشترک امیر بنان و سیدمحسن حجازیدهاقانی، کارگردانی محمدحسین مهدویان و نویسندگی مشترک حسین حسنی، ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان و «اشغال» به تهیهکنندگی مشترک سمیرا برادری و روحالله برادری، کارگردانی و نویسندگی حامد رجبی، موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
ارسال به دوستان
پنجمین دوره جشنواره فیلم «پرواز» حضوری برگزار میشود
ارسال 1700 اثر از 100 کشور به جشنواره فیلم «پرواز»
دبیر پنجمین دوره جشنواره فیلم پرواز توضیحاتی درباره برگزاری این جشنواره ارائه کرد. به گزارش «وطنامروز»، محمدرضا شرفالدین درباره زمان و محل برگزاری این فستیوال اظهار داشت: با پردیس سینمایی ایرانمال توافقات لازم انجام شده و دوره پنجم جشنواره فیلم پرواز قرار است در این مجموعه برگزار شود. با اتمام مهلت ثبتنام آثار، حدود ۱۷۰۰ فیلم و فیلمنامه از بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که نسبت به دورههای گذشته یک رکورد محسوب میشود. با توجه به این استقبال خوب و برای اینکه بتوانیم با یک داوری مناسب تمام آثار شایسته را انتخاب و به نمایش درآوریم، زمان برگزاری جشنواره را به ۲۱ تا ۲۳ دیماه موکول کردیم. وی افزود: البته در ابتدا صحبتهایی مبنی بر برگزاری جشنواره به صورت مجازی مطرح شده بود اما با توجه به روند افزایشی واکسیناسیون در کشور و کاهش چشمگیر ابتلای مردم به کرونا، تصمیم بر این شد جشنواره با حضور مردم و فیلمسازان برگزار شود و تمام آثار منتخب با رعایت پروتکلهای بهداشتی برای علاقهمندان به نمایش درآید. خوشبختانه فیلمها و فیلمنامههای ارسال شده از کیفیت خوب و استانداردی برخوردار هستند و فکر میکنم هیأت داوران برای انتخاب آثار برگزیده کار سختی پیش رو داشته باشند.
این سینماگر در ادامه با اشاره به زمان رونمایی از پوستر جشنواره خاطرنشان کرد: دورههای گذشته جشنواره پرواز در روز جهانی معلولان (۱۲ آذرماه) برگزار میشد که در این دوره با توجه به استقبال بالای علاقهمندان زمان آن اندکی به تعویق افتاده است؛ با این حال برای روز جهانی معلولان نیز برنامهای تدارک دیدهایم و قرار است طی مراسمی در این روز با حضور اهالی سینما و اصحاب رسانه از پوستر جشنواره و کتابهایی که توسط اعضای هیأت علمی به نگارش درآمده، رونمایی شود.
شرفالدین در پایان درباره تقدیر از چهرههای مطرح سینمایی در پنجمین دوره جشنواره فیلم پرواز گفت: قرار است در این دوره از جشنواره از ۲ چهره مطرح سینما که آثار ارزشمند و ماندگاری در زمینه افراد دارای معلولیت ساختهاند تقدیر به عمل آید. اطلاعات تکمیلی در این زمینه و همچنین اعلام نامزدهای نهایی بزودی رسانهای خواهد شد.
پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم پرواز از ۲۱ تا ۲۳ دیماه در پردیس سینمایی ایرانمال برگزار میشود.
ارسال به دوستان
پس از تدوین طولانی و مجدد ۱۱ فیلم انجام میشود
تدوین طولانیتر 2 فیلم جدید ریدلی اسکات
ریدلی اسکات قصد دارد ۲ تدوین طولانیتر از ۲ فیلم اخیرش منتشر کند. به گزارش «وطنامروز»، ریدلی اسکات میخواهد ۲ تدوین طولانیتر از ۲ فیلم جدیدش «آخرین دوئل» و «خانه گوچی» منتشر کند.
کارگردان سرشناس که برای آثار کلاسیکش شهرت جهانی دارد، همزمان با اکران جدیدترین فیلمش «خانه گوچی» که از ۲۴ نوامبر روی پرده رفته، این خبر را اعلام کرد.
وی در این فیلم امپراتوری مجلل مد ایتالیا یعنی گوچی و خانوادهاش وی را پس از آنکه عروس خانواده قصد قتل همسرش را کرد به تصویر کشیده است. لیدی گاگا و آدام درایور بازیگران نقش این زوج هستند.
این فیلم با اکران در تعطیلات هفته شکرگزاری و در سومین روز اکران به فروش 9/14 میلیون دلاری در گیشه آمریکا رسید اما «آخرین دوئل» که داستانی قرون وسطایی را تعریف میکند و ۱۵ اکتبر اکران شد، فروشی ناامیدکننده را برای استودیو قرن بیستم رقم زد و حتی اسامی بازیگران مشهورش از مت دیمون تا بن افلک و آدام درایور نیز به فروش آن کمکی نکرد.
اسکات در مصاحبه جدیدی با پادکستی سینمایی گفته تدوین بلندتری از این ۲ فیلم را در نظر دارد. وی گفته است: آنچه بیرون میآید فیلم است و من کاملا مسؤولش هستم. قصد هم ندارم بگویم تدوین جدید یک کات چهار ساعته خواهد بود. نه! همین نسخه بیش از 5/2 ساعت است و خودش طولانی است، به فاکتور شکست هم واقفم و نمیخواهم مخاطب هنگام خروج از سالن بگوید خدای من، چقدر طولانی بود. اما فکر میکنم تماشای فیلم در خانه وضعیت بهتری دارد، چون میتوانی فیلم را متوقف کنی و چیزی بخوری و دوباره برگردی ادامه بدهی. به همین دلیل احتمالا یک کات کارگردان انجام میدهم؛ یک کات طولانی. در واقع کات کارگردان نخواهد بود، کات طولانی است.
مشخص نیست چند ساعت صحنه حذف شده از «خانه گوچی» وجود دارد اما با توجه به اینکه کارگردان به طور کل در زمان فیلمبرداری تصاویر بیشتری میگیرد، احتمالا متریال یک تدوین طولانیتر موجود است. اسکات پیشتر هم نسخههای طولانیتر ۱۱ فیلمش از جمله «بلید رانر»، «بیگانه» و «گلادیاتور» را منتشر کرده است. به نظر میرسد وی به قول جدیدش هم پایبند باشد و ۲ فیلم «آخرین دوئل» و «خانه گوچی» هم به این فهرست افزوده شوند.
ارسال به دوستان
«فرمانده در سایه» به چاپ پنجم رسید
روایت زندگی شهید مغنیه
«فرمانده در سایه»؛ روایتی مستند از زندگی فرمانده حزبالله لبنان، شهید عماد مغنیه به کوشش وحید خضاب، توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ پنجم رسید.
به گزارش «وطنامروز»، چاپ پنجم «فرمانده در سایه»؛ روایتی مستند از زندگی فرمانده شهید حزبالله لبنان، عماد مغنیه منتشر شد. اگر با نگاهی منصفانه به تاریخ مقاومت اسلامی معاصر نگاه کنیم و بخواهیم اثرگذارترین فرمانده مقاومت را انتخاب کنیم، یکی از درستترین گزینهها، شهید عماد مغنیه (حاجرضوان) خواهد بود؛ کسی که ابعاد مختلف زندگانی جهادی او به قدری عمیق، اثربخش، تعیینکننده و مملو از نبوغ بوده که انسان گاهی گمان میکند با افسانه روبهرو است؛ افسانهای حقیقی و حقیقتی اسطورهای. با این وجود اما تعداد بسیار معدودی کتاب درباره این شخصیت تولید شده است. این کتاب قطعا «بهترین کتاب» یا «اثر ایدهآل» درباره حاجرضوان نیست و شخصیت والا و فعالیتهای جهادیاش چنان است که اگر سالهای سال هم درباره آن نوشته شود (و کسانی که حاجرضوان را میشناختند، خاطراتشان از او و فعالیتهایش را قلمی کنند) هنوز جای کار باقی میماند اما در هر حال، با توجه به آثار موجود درباره حاجرضوان، این کتاب را میتوان گام کوچکی در راستای شناختن و شناساندن این ابرمرد جهادی معاصر به شمار آورد. در بخشی از کتاب میخوانیم: حاجعماد همه این ماموریتها را با مخفیکاری کامل پیش میبرد تا جایی که حتی شخصا از سیدحسن نصرالله درخواست کرد که وجود شخصی به اسم عماد مغنیه در ساختار حزبالله را تکذیب کند. واقعا یک بار، در یکی از مصاحبههای قدیمی، از سیدحسن درباره مغنیه سوال کردند. اتفاقا خود حاجعماد داشت مصاحبه را میدید. لبخندی زد و [به کسانی که کنارش بودند] گفت: «انشاءالله سید توی جواب گیر نکند». سید هم [طبق همان توصیه امنیتی حاجعماد] جواب داد: «ما کسی به این نام نداریم». یک روز پسرش مصطفی از او پرسید: «اگر حزبالله بعد از شهادتت برایت اعلامیه شهادت صادر نکند و تو را به عنوان عضو رسمیاش معرفی نکند چه؟» جواب داد: «من از کسی چنین انتظاری ندارم. اگر مصلحتی ببینند که این کار را نکنند، هیچ مشکلی نیست».
پیش از این، آثار دیگری از این پژوهشگر و مترجم کشورمان همچون «از افغانستان تا لندنستان» (خاطرات جاسوس دستگاه اطلاعاتی فرانسه در شبکه تکفیریهای اروپا)، «کاملا سری» (روایت القاعده از حادثه ۱۱ سپتامبر با نگاهی منصفانه به حواشی آن)، «تاریخ درخشان آلسعود» (چند نمای خواندنی از تاریخ درخشان آلسعود!)، «من در رقه بودم» (خاطرات محمدالفاهم (ابوزکریا) عضو جداشده داعش)، «پدر معنوی حزبالله» (خاطرات و تحلیلهای سیدحسن نصرالله درباره آیتالله بهجت)، «تو زودتر بکش» (پرونده ترور فرماندهان مقاومت توسط موساد) و... منتشر شده است.
چاپ پنجم کتاب «فرمانده در سایه»؛ روایت زندگی اثرگذارترین فرمانده مقاومت، شهید عماد مغنیه به کوشش وحید خضاب در قطع رقعی و ۱۸۴ صفحه، توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|