|
ارسال به دوستان
معرفی برگزیدگان دومین «جایزه شهید اندرزگو»
مقابله با تحریف تاریخ
عباس اسماعیلگل: مراسم اختتامیه دومین جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو، سهشنبه شب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی حوزه کتاب و نشر در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار و آثار منتخب دومین دوره این جایزه معرفی شدند.
سال 96 بود که مجمع ناشران انقلاب اسلامی با همکاری انجمن قلم ایران، بنیاد فرهنگی خاتمالاوصیاء، مرکز مطالعات تاریخ معاصر، مؤسسه شهرستان ادب و مرکز اسناد انقلاب اسلامی جایزهای راهبردی به نام «جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو» را برای مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر چهره خاندان پهلوی تأسیس کرد. این جایزه در بخشهای مختلف، کتابهای شاخص تولید شده در موضوعات مقابله با تحریف انقلاب و تطهیر پهلویها را بررسی کرده و از بین آنها، آثار برگزیده را انتخاب میکند. مراسم اعطای جوایز آن نیز به صورت دوسالانه و در سالروز شهادت سیدعلی اندرزگو برگزار میشود که دومین دوره این جایزه به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.
پس از اعلام فراخوان جایزه، ۳۱۵ عنوان کتاب به دبیرخانه این جایزه رسید و به هیاتهای داوری ارجاع داده شد. نامزدهای این جایزه پس از بررسی در هیاتهای داوری معرفی شدند و این آثار در معرض رأی 30 نفر از نخبگان حوزه کتاب، روایت و رسانه قرار گرفت. پس از جمع آرای هیات نخبگانی آثار منتخب اعلام شدند که در ادامه به معرفی این ۵ اثر میپردازیم.
* روایت تاریخ و تاریخشفاهی
در بخش روایت تاریخ، از بین ۳ کتاب «رضانام تا رضاخان»، «روز آزادی زن» و «گوهر صبر»، کتاب «رضانام تا رضاخان» توانست بیشترین آرای هیات نخبگانی را دریافت کند. هدایتالله بهبودی در «رضانام تا رضاخان» با بهرهگیری از قالب زندگینامهنویسی و به شکل سالشمار، روایتی جامع را از زندگی رضا پهلوی از دوره تولد تا کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ و تبدیل رضاخان به فرمانده نظامی کودتای ۱۲۹۹ روایت کرده است. مؤلف با مراجعه به اسناد و مدارک متنوع تاریخی، افزون بر بررسی پیشینه خانوادگی، نحوه پیوستن به نیروی قزاق و پیشرفت در آن، ارتباط با انگلیسیها و انتخاب شدن به فرماندهی کودتا از سوی انگلیسیها، پرتوی بر روحیات، اخلاق و زندگی خصوصی و خانوادگی رضاخان نیز افکنده است. کتاب از فصلبندی یا بخشبندی متداول کتابهای تاریخی پیروی نمیکند. مؤلف مطالب کتاب را ذیل عنوانهایی کوتاه و بلند، پشت سر هم قرار داده و در پایان کتاب، منابع و تصاویر قرار گرفته است.
* کودک و نوجوان
در بخش کودک و نوجوان ۵ کتابی که نامزد این دوره بودند عبارت بودند از «تونل سوم»، «جایی آن طرف پرچین»، «رد انگشتهای اصلی»، «سلفی با خرابکار» و «گزارشهای امیر، پسر عاشق». هیات نخبگانی دومین دوره جایزه شهید اندرزگو بیشترین آرای خود را به ۲ کتاب «تونل سوم» و «رد انگشتهای اصلی» داد و این ۲ اثر به عنوان منتخبان این بخش معرفی شدند.
«رد انگشتهای اصلی» به نویسندگی حسین قربانزادهخیاوی، پسری 15 ساله به نام اباذر را روایت میکند که به قوپوزنوازی و تصنیف «کرم و اصلی» علاقهمند است. بعد از مرگ والدینش، سرپرستی اباذر را عمویش، حاجیدایی که یک روحانی است بر عهده دارد. اباذر هنگام برگزاری جشنهای شاهنشاهی و اجرای قوپوزنوازی و تصنیف کرم و اصلی، با دختری به نام گلآرا آشنا میشود که از قضا پدرش، سرهنگ ثنافر، در شهربانی وظیفه سرکوب انقلابیون را بر عهده دارد. سرهنگ ثنافر رابطه خوبی با اباذر نداشته و برای او دردسرهایی ایجاد میکند. از سویی، مرگ پدر اباذر در هالهای از ابهام است. اباذر با وجود مخالفتهای عمویش، از طریق دوستان پدرش وارد گروه مجاهدین خلق میشود اما طولی نمیکشد که علاوه بر شناخت عاملان قتل پدرش به ماهیت مجاهدین خلق پی برده و به قیام مردمی میپیوندد.
همچنین فاطمه الیاسی در «تونل سوم» روایت پسری به نام وحید را بیان میکند که در روزهای قبل از انقلاب در شهر کرمانشاه زندگی سادهای را در کنار خانوادهاش میگذراند. وحید پسری پرانرژی است که با آموزشهای برادرش، احمد، آجری ضدصدا ساخته است. خبر این اختراع به گوش نیروهای ساواک رسیده و آنها با دادن امتیاز به وحید، او را برای همکاری با خود ترغیب میکنند. وحید کمکم با ارتباطی که با نیروهای انقلابی پیدا میکند، متوجه میشود که مقصود ساواکیها از به دست آوردن اختراعش، ترمیم دیوارهای زندان برای نگهداری و شکنجه نیروهای انقلابی است. به همین دلیل، با همکاری احمد، برادرش، سعی میکند طراحی نقشه راهروهای زندان را طوری انجام دهد که به نفع نیروهای انقلابی باشد. در کنار اینها، وحید یک بار کازینو را با نقشهای به هم میریزد و توجه نیروهای انقلابی را به خود جلب میکند.
* داستان و رمان بزرگسال
داوران بخش داستان بلند و رمان بزرگسال از بین آثار ارسال شده به دبیرخانه، ۵ کتاب «بینام پدر»، «تشریف»، «جامانده از پسر»، «چهلویکم» و «ماتیخان» را منتخبان هیات داوری دومین دوره جایزه شهید اندرزگو در بخش «داستان بلند و رمان بزرگسال» معرفی کردند و در این میان رمان «تشریف» و «ماتیخان» انتخاب نهایی نخبگان این بخش شدند.
«ماتیخان» بزرگ ایل ترکمنی است که با درایتش، زمانی که همه اقوام ترکمن هنوز سلاح به دست دارند، سلاحهایشان را به نیروهای امنیتی کشور تحویل میدهند. او سپس زندگی یکجانشینی را بر کوچ ترجیح داده و دشتی را انتخاب و ایل را در آنجا ساکن میکند. از طرف حکومت، نیروهایی برای تأمین امنیت مرزهای شمال شرق به ترکمنصحرا میآیند. اهالی حس بدی به امنیهها دارند اما ماتیخان با مدیریتش میکوشد تا اوضاع را به نفع ایلات ترکمن کنترل کند. با این حال، آزار دختران و زنان ترکمن توسط سربازان امنیه، مردم را برآشفته میکند. از طرفی، اجبار مردم به اجرای فرمان کشف حجاب و قتل امنیهای که دختر ایلاتی را آزار داده بود، آنان را وادار میکند تا برای حل این مشکل مشورت کنند.
همچنین رمان «تشریف» نوشته علیاصغر عزتیپاک، برگی ۳ روزه از زندگی شخصی به نام شهریار است که در دوران تحصیل در دانشسرای همدان، با دختری به نام مهری آشنا میشود و در نهایت با او ازدواج میکند. در شب عروسی، مهری رازی را برای شهریار افشا میکند که او را شوکه میکند. مصطفی، دوست شهریار، حرفهایی درباره 16 آذر زده و گفته بود آن سال، شاه چند نفر از بهترین دانشجوهایش را پیش پای آمریکاییها قربانی کرده است. مهری گزارشی از این صحبتها به دایی خود که مأمور امنیتی است، میدهد و همین گزارش باعث دستگیری و اخراج مصطفی از دانشسرا میشود. آذر سال 1357 است و حکومت نظامی و منع آمدوشد. شهریار در خیابان باباطاهر، سرگردان و بیاعتنا به منع آمدوشد قدم میزند که مأموران دستگیرش میکنند. او بعد از آزادی، برای یافتن مصطفی به شهر کبودرآهنگ، دهبینه، خانه پدری او حرکت میکند اما در آنجا هم پیدایش نمیکند و به همدان برمیگردد و در این مسیر، با شخصیتها و اتفاقات عجیبی روبهرو میشود. شهریار مستأصل از پیدا کردن مصطفی، همچنان به دنبال او است.
بنا بر اعلام دبیرخانه جایزه شهید اندرزگو در این دوره به نویسندگان آثار منتخب یک لوح تقدیر به همراه 220 میلیون ریال جایزه نقدی و به نویسندگان تمام آثار نامزد شده یک لوح تقدیر به همراه مبلغ 50 میلیون ریال جایزه نقدی اهدا شد. همچنین از تمام آثار نامزد شده ۲ هزار نسخه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانههای عمومی کشور خریداری میشود.
گفتنی است در این مراسم از 7 نوقلمی که برای نخستینبار در حوزه تاریخ انقلاب دست به قلم شدند تقدیر شد و از آقای منصور انوری بابت تلاشهای خود در سالیان متوالی برای نوشتن رمان 12 جلدی «جاده جنگ» تجلیل به عمل آمد.
ارسال به دوستان
پیمان جبلی در جمع خبرنگاران:
تلویزیون نباید برای تأمین هزینهها نیازمند آگهی باشد
رئیس رسانه ملی در واکنش به برخی گمانهزنیها درباره تغییرات ساختاری در سازمان صداوسیما گفت: هیچکدام از شنیدهها صحت ندارد.
به گزارش «وطنامروز»، پیمان جبلی در جمع خبرنگاران درباره ساترا و تکلیف شبکه نمایش خانگی گفت: همانطور که گفتم ما تابع قانون هستیم و باید ببینیم قانون درباره ساترا چه میگوید و ما تابع آن هستیم. در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، نقش ساترا به عنوان نهاد قانونی کنترلکننده پخش خانگی از قبل مشخص شده بود و ما تابع قانون هستیم و قانون هم بخوبی اجرا خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نخستین تغییرات ساختاری صداوسیما در چه حوزهای خواهد بود، مثلا ادغام اداره کل صداوسیما یا معاونت سیما یا سیمافیلم، گفت: با اطمینان میگویم هیچ کدام از گمانهزنیهایی که شنیدهاید صحت ندارد. ما بر اساس یک اصل مشخص تحول که بر مبنای ۲ عنصر عدالت و هویت است پیش میرویم و این تحول در ۲ حوزه رویکرد و محتوا در حوزههای مختلف مثل تولیدات سرگرمکننده و نمایشی و خبر و برنامههای تلویزیونی اتفاق خواهد افتاد.
جبلی در پاسخ به سوالی درباره توقف برخی سریالها به دلیل محتوا، عنوان کرد: سریالها و بقیه تولیدات تلویزیونی در قالبهای مختلف باید در راستای هدایت فرهنگی، سالمسازی فضای فرهنگی جامعه و وفای به امانتی که جامعه در اختیار ما قرار داده باشند. هر تولید و محتوایی که نتواند آن را حفظ کند، طبیعتا مورد پذیرش مردم هم نیست. ما شاهد بودهایم که از برخی تولیدات گلایههایی شده است، زیرا آنان به این امانت وفادار نبودهاند و تلاشمان این است که امانتدار صادقی برای جامعه باشیم، زیرا رسانه امانت مردم است که در اختیار ما است.
وی در پاسخ به سوالی درباره آگهیهای بازرگانی گفت: اساساً تلویزیون حاکمیتی که صداوسیما از مصادیق آن است نباید برای تأمین نیاز هزینهای و بودجه خود نیازمند پخش آگهی باشد. تلویزیونهای دولتی و حاکمیتی در دنیا هیچکدام به آگهی وابسته نیستند و اگر هم از آگهی بازرگانی استفاده میکنند، با هدف فرهنگسازی است. متأسفانه اینجا صداوسیما در وضعیتی بوده که بودجهاش و درآمدهایش هیچگاه متوازن نبوده است و ناچار بوده درآمدش را از طریق پخش آگهی تأمین کند. آگهیهایی که از تلویزیون پخش میشود میتواند تأثیر بسیار خوبی در رونق دادن به تولید و معرفی کالاهای ایرانی و صنعت داشته باشد اما در شکلی هدفمند که به اصل پیام ضربه نزند. ما میخواهیم از آگهی به عنوان وسیله تأمین درآمد و نیاز صداوسیما، به سمتی حرکت کنیم که آگهی را متناسب با مأموریت فرهنگی محقق کنیم.
جبلی درباره اینکه چه زمانی آنتنفروشی به پایان میرسد؟ گفت: شاید آنتنفروشی را عبارت خوبی ندانم، چون وقتی به صنعت تولید میدان میدهید؛ یک خدمت متقابل بین صداوسیما و تولید است. با این حال حجم و نوع و کیفیت آگهی بازرگانی باید متناسب با مأموریت فرهنگی ما به عنوان امانتدار جامعه باشد. شاید در حال حاضر برای تأمین درآمد سازمان که آگهی بازرگانی یکی از مهمترین آنهاست با روشهای محدودی مواجه باشیم اما تلاش داریم اولاً سهم بودجه صداوسیما را در بودجه دولتی که با همکاری دولت و مجلس باید اتفاق بیفتد افزایش بدهیم، ثانیاً روشهای دیگری برای تأمین نیازهای مالی صداوسیما به وجود بیاوریم که نیاز اجباری ما به پخش آگهی کمتر شود و آگهی متناسب با هدف فرهنگی ما پخش شود.
وی در پاسخ به سوالی که گفته شده است برنامه «دورهمی» مطابق سلیقه او نیست هم گفت: گمانهزنیهایی که درباره سلیقه من میشود حدس و گمان است و آنچه دیده و شنیدهاید با واقعیت تناسبی ندارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر مدیران، عنوان کرد: بنای ما بر این است که ببینیم کجا هستیم و کجا باید برویم، نقطه مطلوب ما کجاست و هر کسی، هر مدیری یا جایگاهی آیا متناسب با این مسیر تحولی میتواند نقش ایفا کند یا خیر؟ برای ما اصل انتصاب نیست، مهم این است که طرح تحولی اجرا شود و هر کسی با این طرح تطبیق پیدا کند، حتما در خدمتش هستیم.
ارسال به دوستان
شرایط لغو محدودیتهای کرونایی «تئاتر» بزودی تعیین میشود
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد بحث لغو محدودیتهای کرونایی تئاتر هنوز قطعی نشده ولی نگاه ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین وزارت بهداشت به این موضوع مثبت است. به گزارش «وطنامروز»، قادر آشنا درباره بحث لغو محدودیتهای کرونایی تئاتر و استفاده از ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالنها با توجه به اعلام سازمان سینمایی مبنی بر لغو محدودیتهای کرونایی سالنهای سینما گفت: ما از مدتها قبل پیگیر لغو محدودیتهای کرونایی تئاتر بودیم به این دلیل که در گروه ۲ مشاغل کرونایی قرار داریم و محدودیتها برای دیگر مشاغل گروه ما نظیر هواپیمایی با رعایت شیوهنامههای بهداشتی کاهش یافته یا برداشته شده است. آشنا با بیان اینکه ما خواهش کردیم بررسی لغو محدودیتها علاوه بر تئاتر برای موسیقی نیز مدنظر قرار گیرد، تأکید کرد: نگاه وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا برای لغو محدودیتهای کرونایی در تئاتر و استفاده از ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالنها مثبت است و طی جلسهای که در هفته جاری یا اوایل هفته آینده برگزار میشود، در این باره تصمیم قطعی گرفته خواهد شد.
ارسال به دوستان
کتاب «اسطوره سیاوش» منتشر شد
کتاب «اسطوره سیاوش» نوشته «فهیمه گردگیران» توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «اسطوره سیاوش» نوشته فهیمه گردگیران تولید حوزه هنری استان مازندران، بهتازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است. انگیزه فهیمه گردگیران در گزینش این موضوع، علاقه به شاهنامه فردوسی بویژه غمنامه سیاوش است. اگرچه تحقیقات بسیار روی شاهنامه انجام شده و کتب متعدد در این زمینه وجود دارد اما هنوز کافی نیست، زیرا این اثر به عنوان شاهکار جاودان و پشتوانه فرهنگ ایران و ایرانی است، بنابراین تلاش شده در زمینهای دیگر جاودان بودن این حماسه ملی بیان شود. این کتاب با ۲۲۰ صفحه و شمارگان 1250 نسخه منتشر شده است.
ارسال به دوستان
سینما
مریلا زارعی و بهروز شعیبی در فیلم «صورت فلکی»
مریلا زارعی و بهروز شعیبی بازیگران اصلی فیلم سینمایی «صورت فلکی» به کارگردان حسین دارابی هستند. به گزارش «وطنامروز»، همزمان با ادامه فیلمبرداری فیلم سینمایی «صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه، نخستین عکس و اطلاعات رسمی از این پروژه منتشر شد. این فیلم هماکنون در مراحل پایانی فیلمبرداری است و گروه تولید برای ضبط صحنههای داخلی در تهران مستقر هستند. مریلا زارعی و بهروز شعیبی زوج اصلی فیلم تازه حسین دارابی را شکل میدهند و وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و بازیگر خردسال کوثر حیدری در «صورت فلکی» آنها را همراهی میکنند. «صورت فلکی» به نویسندگی احسان ثقفی و مهدیه عیناللهی، روایتگر تشویشهای زنی است در آستانه از دست دادن تمام زندگیاش. این فیلم دومین همکاری مشترک حسین دارابی و محمدرضا شفاه و دومین همکاری سازمان سینمایی سوره حوزه هنری با تیم سازندگان فیلم «مصلحت» است که برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی اول از سیونهمین جشنواره فیلم فجر شد. تازهترین محصول سینمایی حوزه هنری به طور همزمان مراحل فنی خود را برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر طی میکند.
***
فیلم بلند داستانی «خروس» ساخته میشود
فیلم بلند داستانی «خروس» به نویسندگی، تهیهکنندگی و کارگردانی «مژگان ترانه» وارد مرحله پیشتولید شد. به گزارش «وطنامروز»، فیلم بلند داستانی «خروس» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی مژگان ترانه با شناخت عوامل رسما وارد مرحله پیشتولید شد. این فیلم در اواسط آذرماه کلید میخورد. بنا بر این گزارش، بنا به گفته ترانه این فیلم با ساختاری متفاوت و جذاب روایت ۳ خانواده است که ۲ سال پس از جنگ تحمیلی دچار اتفاقات متفاوتی میشوند. «خروس» برای اکران در سینمای «هنر و تجربه» و حضور در جشنوارههای مختلف تولید خواهد شد. مژگان ترانه قرار است در «خروس» از بازیگران سینما، تلویزیون و بازیگران تئاتر بهره ببرد. تاکنون حضور حسن خوانساری به عنوان بازیگر، دستیار و برنامهریز و علیرضا ترامشلو به عنوان بازیگر و مدیر تولید قطعی شده است.
***
۱۹۱۷ نقد و بررسی شد
فیلم سینمایی «۱۹۱۷» به عنوان یک فیلم حماسی- جنگی انگلیسی در سالن آمفیتئاتر فرهنگسرای ارسباران اکران و با حضور کورش جاهد، کارشناس و منتقد سینما، نقد و بررسی شد.
به گزارش «وطنامروز» به نقل از مدیریت روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، این فیلم که تحسین منتقدان را به همراه داشته و بسیاری از آنها آن را یکی از بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۹ میدانند، به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی سام مندس ساخته شده است. به گفته مندس، بخشی از داستان فیلم 1917 بر اساس وقایعی که پدربزرگش، آلفرد مندس برای او تعریف کرده نوشته شده است. در ۱۹۱۷، جورج مکای و دین چارلز چپمن به عنوان بازیگران اصلی و مارک استرانگ، اندرو اسکات، ریچارد مدن، کالین فرث و بندیکت کمبریچ به عنوان بازیگران نقش مکمل در ۱۱۹ دقیقه به ایفای نقش پرداختهاند. فیلم روایت ۲ سرباز جوان بریتانیایی در جنگ نخست جهانی است که باید یک پیام بسیار مهم را به دیگر سربازان برسانند تا در دام حمله آلمانها نیفتند.
ارسال به دوستان
مدیرتولید فیلم سینمایی «منصور»:
حذف سکانس رفسنجانی خودخواسته بود
مهدی مطهر، مدیرتولید فیلم سینمایی «منصور» میگوید حذف سکانس هاشمی رفسنجانی در «منصور» خودخواسته بود و نمیخواستیم دچار حاشیه شویم.
به گزارش «وطنامروز»، مهدی مطهر در برنامه «در انتهای الوند» که از شبکه دوم سیما پخش شد، اظهار کرد: دومین نفری بودم که به فیلم «منصور» اضافه شدم. سیاوش سرمدی قرار بود پیش از این مستندی را درباره شهید ستاری آماده کند و به حدی متریال درباره این شهید زیاد بود که تصمیم گرفتیم اثر تبدیل به فیلم سینمایی شود. وی ادامه داد: فیلمنامه اولیه این کار حجیمتر از چیزی است که امروز میبینیم. نکته جذاب این اثر آن بود که قرار شد به بخشی از زندگی یک شهید بپردازیم و به ماجرای شهادت وی اشاره نشود. مطهر توضیح داد: درباره بسیاری از قهرمانان ملی، مخاطب پس میزند زیرا فیلم تبدیل به اثری شعاری میشود. این اتفاق دلایل مختلفی دارد و گاهی خانوادهها مانع میشوند تا چهرهای واقعی از قهرمان به تصویر کشیده شود و گاه اجازه داده نمیشود گروه سازنده اثر را دراماتیزه کند.
در پروژه «منصور» اتفاقی نادر افتاد و خانواده شهید ستاری همکاری بسیار خوبی با ما داشتند، بویژه سورنا ستاری با اثر بسیار همراه بود. وی ادامه داد: سورنا ستاری تصمیمی جسورانه گرفت و قبل از جشنواره اثر را ندید و گفت میترسم فیلم را ببینم و درباره آن اعمال نظر کنم. در ادامه برای اکران مردمی نیز نکاتی از سوی سورنا ستاری اشاره شد که به سود فیلم بود و من چنین تجربهای نداشتم.
مدیر تولید «منصور» تاکید کرد: بسیاری مواقع خانواده قهرمانان مانع میشوند تا دست فیلمساز برای پرداخت به اثر باز باشد. مطهر اظهار کرد: محسن قصابیان روزی از روزهای فیلمبرداری باید لباس غیرنظامی میپوشید و آن روز سورنا ستاری به پروژه سر زد. از قصابیان خواستم لباس نظامی را بپوشد و وی پس از پوشیدن لباس، روبهروی سورنا قرار گرفت و من شوک و بهت را در چهره وی دیدم چرا که خیلی شبیه پدرش شده بود. وی ادامه داد: بخشهایی از حذفیات اثر خودخواسته بود و ماجرای ممیزی در کار نبود اما اثر نسبت به نسخه جشنواره فیلم فجر ۱۴ دقیقه کوتاهتر و ریتم کار بهتر شد. سکانس معروف شهید ستاری و مرحوم هاشمیرفسنجانی مربوط به برههای است که توضیح میدهد در چه دورهای هستیم اما مجموعهای از دلایل ما را به این نتیجه رساند این سکانس را حذف کنیم. این مدیر تولید افزود: کسی ما را مجبور به حذف سکانسهای مربوط به هاشمیرفسنجانی از فیلم «منصور» نکرد اما دوست نداشتیم حاشیه گریبانگیر اثر شود.
مدیرتولید فیلم «منصور» یادآور شد: میگویند ما امکانات زیاد و بودجه مناسب داشتیم؛ این خوب است که مخاطب تصور کند با یک پروژه عظیم روبهرو است و ما کم نگذاشتیم اما به لحاظ بودجه، اوج تهیهکننده اثر بود و اگر نیروی هوایی ارتش پای کار نمیآمد قطعا این پروژه شکل نمیگرفت. مطهر عنوان کرد: برای این پروژه ما نزدیک ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۹۸ هزینه کردیم و سوم اسفند همزمان با آغاز دوره قرنطینه کرونا، فیلمبرداری اثر به پایان رسید. یک هلیکوپتر که بخواهد بپرد ۱۲ میلیون هزینه دارد که ما این هزینهها را نداشتیم و ارتش پای کار بود. معمولا دوسوم پروژهها، صرف دستمزد بازیگران میشود اما به همت کیومرث مرادی و تلاش سیاوش سرمدی با طیف خوبی از بازیگران تئاتری روبهرو شدیم. این مدیر تولید توضیح داد: با توجه به وضعیت کرونایی، از فروش اثر راضی هستیم. امروز از هر ۱۰۰ فیلم که ساخته و اکران میشود شاید ۲ اثر باشد که پول خود را درمیآورد و ۴۰ درصد از فروش به سرمایهگذار میرسد. اساسا این اتفاق رانتی است و اتفاقات مختلف در میان است. فروش این فیلم تا امروز حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و علاوه بر فیلمیران که پخشکننده است، «عماریار» نیز برای توزیع در شهرستانها کمک میکند و حتی فیلم در مساجد و بیمارستانها نیز اکران میشود و اتفاقا گردش مالی خوبی هم دارد. مطهر گفت: علاقهمند به تولید «منصور ۲» هستیم و میتوان به این سمت رفت و ادامه کاراکتر یک قهرمان را تکرار کرد؛ چرا که شخصیت منصور ستاری به ما این ظرفیت را میدهد.
لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی «در انتهای الوند» شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیهکنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاشطلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۷ صبح روی آنتن شبکه ۲ سیما میرود.
***
فعالیت سینماها به وضعیت عادی بازگشت
رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد بعد از ۲ سال کرونایی، سرانجام محدودیتهای ۵۰ درصدی سینماها لغو شد. به گزارش «وطنامروز»، به دنبال نشست مشترک رئیس سازمان سینمایی و معاون فنی سلامت محیط وزارت بهداشت، امکان فعالیت عادی برای سالنهای سینما فراهم شد.محمد خزاعی با اشاره به افزایش ظرفیت بسیاری از مشاغل و صنوف و مطالبه خانواده سینما و مردم گفت: اواخر هفته گذشته جلسهای با معاون فنی سلامت محیط وزارت بهداشت در محل سازمان سینمایی داشتیم و توضیح دادیم که بسیاری از مردم، مدیران سالنهای سینما و صنوف تقاضا کردهاند با توجه به فروکش کردن کرونا در پی واکسیناسیون سراسری شرایطی فراهم شود تا محدودیت سقف ظرفیت ۵۰ درصدی برای بلیت فروشی در سالنهای سینما برداشته شود. وی ادامه داد: با توجه به این درخواست و مذاکره، نشستهایی را هم نمایندگان سازمان سینمایی با وزارت بهداشت داشتند که سرانجام با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت موافقت شد فعالیت سالنهای سینما به حالت عادی بازگردد. رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: براساس این تصمیم تمام سالنهای سینما با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی میتوانند از ظرفیت خود برای بلیتفروشی استفاده کنند. بدیهی است پروتکلهای بهداشتی همچنان باید از طرف سینماداران و مخاطبان سینما رعایت شود. خزاعی بیان کرد: امیدواریم تصمیم جدید باعث شود دوباره سالنهای سینما به رونق گذشته بازگردد و بخشی از ضررهای ناشی از همهگیری کرونا در دوساله اخیر جبران شود. لازم بود مانند بسیاری از مشاغل و کسبوکارها، سینماداران هم بتوانند به فعالیت عادی بازگردند و از ظرفیت سالنها استفاده کنند. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اظهار قدردانی از تعامل و همکاری وزارت بهداشت و درمان و ستاد مقابله با کرونا، گفت: بدیهی است سینماها تابع پروتکلهای بهداشتی ستاد مقابله با کرونا خواهند بود و هر وقت تصمیم جدیدی اتخاذ شود بدان پایبند خواهند بود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|