|
برگزاری نشست سران قوا به میزبانی رئیسجمهور
نشست هفتگی روسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه جمهوری اسلامی ایران عصر روز گذشته به میزبانی رئیسجمهور برگزار شد. در این جلسه حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیسجمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنیاژهای رئیس قوه قضائیه درباره مهمترین مسائل و موضوعات کشور تبادل نظر و مشورت کردند. همچنین در این جلسه سران قوا بر تداوم هماهنگی ۳ قوه برای رفع مشکلات کشور تاکید کردند.
ارسال به دوستان
توافق جناحی دولت روحانی با آمریکا منجر به تعطیلی برنامههستهای ایران و باقی ماندن تحریمها شد؛ دولت جدید از مطالبه مردمی «لغو واقعی تحریمها» کوتاه نیاید
مذاکرات ملی باشد
غنیسازی ایران در سطوح 20 و 60 درصد آمریکا را درحالت اضطرار قرار داده است
یونس مولایی: آغاز دور جدید گفتوگوهای ایران و 1+4 هرچند نخستین گام جدی برای دیپلماسی دولت سیزدهم بهحساب نمیآید اما نمیتوان از اهمیت آن در قضاوت تغییر رویه سیاست خارجی دولت چشمپوشی کرد. 6 ماه پیش در ایام انتخابات ریاستجمهوری بود که حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی در سومین مناظره تلویزیونی به لزوم وجود یک دولت مقتدر برای ثمربخشی برجام اشاره کرد و گفت: «ما به برجام که با ۹ بند رهبری آن را تایید کردند متعهدیم اما برجام را شما (کاندیداهای همسو با دولت وقت) نمیتوانید اجرا کنید، برجام نیاز به یک دولت مقتدر دارد».
با این اوصاف آغاز دور جدید مذاکرات و تغییر تیم مذاکرهکننده ایرانی را میتوان آزمونی حیاتی برای اثبات این وعده دانست. تاکید بر لغو تحریمها در عالم واقع و تضمین طرف آمریکایی برای عدم تکرار عهدشکنی تجربه شده در دولت ترامپ را میتوان محور اصلی گفتوگوهای جدید دانست. در این فضا البته روایت غالب رسانههای غربی و رسانههای غربگرا و اصلاحطلب داخلی بر این موضع تاکید داشت که مطالبات ایران زیادهخواهانه است و مانعی مهم در برابر توافق احتمالی به حساب میآید. این جنگ رسانهای البته در حالی است که تجربه خروج یکطرفه آمریکا از تعهدات برجامی در اردیبهشت سال97 عملا سختگیری ایران نسبت به بایستههای بازگشت آمریکا به برجام را گریزناپذیر کرده است.
* پرونده ملی و نسخههای جناحی
یقینا یکی از بزرگترین مخاطرات سیاسی برای هر کشوری را میتوان در پیوند خوردن منافع و مصالح ملی به دستاوردهای جناحی گروههای فعال دانست، در همین زمینه تجربه دولت روحانی و باز شدن پای مساله مذاکرات هستهای به میدان انتخابات ریاستجمهوری سال92 را میتوان شاهدمثالی از این امر دانست بهگونهای که عملا دولت سابق حیات و ممات سیاسی خود را در پیوند با نتیجه مذاکرات تعریف میکرد؛ پیوندی که عملا بیشترین خسارت را نیز برای منافع ملی ایران داشت. نیاز دائمی روحانی به برجام باعث میشد چه در انعقاد این توافق، چه در مواجهه با نقض مکرر آن و در نهایت چه در مواجهه با خروج یکطرفه آمریکا از برجام، رئیسجمهور وقت تمام اهتمام خود را بر زنده نشان دادن این توافق بگذارد بهگونهای که حتی پس از خروج آمریکا و مشخص شدن بیثمری برجام نیز روحانی هیچ نسخهای برای مواجهه با این شرایط نداشت.
با چنین نگاهی یقینا نخستین انتظار از تیم جدید مذاکرهکننده و دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم آن است که پرونده هستهای و مذاکرات ایران با 1+4 را با چشماندازی ملی در راستای تامین منافع ملی و نه جناحی پیگیری کند. در این میان طبیعی است رسانههای جریان غربگرا تمام اهتمام خود را بر حمله به سیاستهای دولت جدید معطوف کنند و کماکان با عینک منافع جناحی خودشان به این مساله ورود کنند. لغو تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان و بالا بردن هزینه تکرار نقض عهدهای برجامی از سوی غرب مهمترین محورهایی است که میتواند منافع ملی و مطالبات عمومی مردم از تیم مذاکرهکننده را برآورده کند. به عبارت دیگر هر قدر نگاه سیاسی روحانی به مذاکرات هستهای ایران باعث میشد به وعدههای حداقلی و نتایج کوتاهمدت برای جلو بردن پروژه داخلیاش قناعت کند، تیم فعلی باید به دنبال آن باشد تا این بار تحریمهای غرب نه روی کاغذ که در عالم واقع لغو شود و بیشترین امکانهای اقتصادی برای کشورمان تامین و تضمین شود. قرار گرفتن پرونده هستهای در موضع اصولی و ملی برای تامین منافع مردم میتواند بیشترین حمایت عمومی را نیز با خود به ارمغان آورد. وارد کردن منافع مردم به مذاکرات میتواند به مثابه مانعی برای عدم تجربه مجدد نتایج مذاکرات در دوره قبلی باشد. از همین رو رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم بیش از هر چیز باید به سمت ملی کردن دیپلماسی حرکت کند و برخلاف میراث جناحی روحانی در عرصه سیاست خارجی به جای زدوبندهای غیرملی با طرف غربی، لغو قطعی تحریمها را به عنوان شاخص هرگونه تعامل نهایی با طرف مقابل لحاظ کند.
* مذاکره با اصل اقتدار
رئیسجمهور از زمان انتخابات بارها بر تغییر مشی سیاست خارجی دولتش بر اساس تعامل از موضع اقتدار تاکید کرده است؛ متغیری که در ادبیات دولتمردان نیز میتوان رد آن را پیدا کرد. در این فضا تغییر مشی کشورمان در یک سال گذشته به سمت در پیش گرفتن استراتژی «مقاومت فعال» را میتوان مهمترین سرمایه تیم مذاکرهکننده در مواجهه با فشارهای غرب دانست.
از زمستان سال گذشته با اجرایی شدن قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران» مصوب مجلس شورای اسلامی، ایران گامهایی جدی برای تغییر موازنه با طرف آمریکایی برداشته است بهگونهای که از یک سو رساندن سطح غنیسازی به 20 و سپس 60 درصد و خروج از پروتکل الحاقی و نظارتهای حداکثری آژانس بینالمللی انرژی اتمی و از سوی دیگر بازسازی مجدد تاسیسات اراک و تولید اورانیوم فلزی به عنوان گزینههایی برای گامهای بعدی باعث شد پس از 5/2 سال از خروج بیهزینه دولت آمریکا از برجام، بازگشت به این توافق تبدیل به یک اضطرار سیاسی برای این کشور شود، البته این تغییر استراتژی هیچگاه از سوی دولت روحانی مورد پذیرش قرار نگرفت بهگونهای که وی تا آخرین روز روی کار بودن دولت دوازدهم، قانون هستهای مجلس را به مثابه عاملی بازدارنده برای موفقیت گفتوگوهای وین مورد شماتت قرار میداد.
در چنین فضایی بهرهگیری حداکثری از دستاوردهای هستهای کشورمان و خارج شدن ایران از موضع انفعال در برابر تحریمهای آمریکا، به عنوان یک سرمایه غنی باید از سوی تیم مذاکرهکننده فعلی به کار گرفته شود. افزایش بازدارندگی توان هستهای کشورمان عملا عقبنشینی را برای طرف غربی گریزناپذیر کرده و میتوان از این طریق هدف اصلی مذاکرات یعنی لغو تمام تحریمها را به صورت قطعی پیگیری کرد. برای نمونه جمعهشب آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: با خروج واشنگتن از برجام نه ایران، بلکه آمریکا منزوی شده است. وی در ادامه گفت: به نفع همه است پرونده هستهای ایران با دیپلماسی حل شود.
اعتراف بلینکن نشان از این واقعیت دارد که اکنون گذر زمان و به موازات آن افزایش توان هستهای ایران به ضرر آمریکاست، از سوی دیگر نیاز انتخاباتی دولت بایدن به حلوفصل پرونده هستهای ایران اضطرار غرب را برای عقبنشینی در برابر مطالبات بحق جمهوری اسلامی افزایش داده است. در این موقعیت یقینا پیگیری مذاکرات از موضع اقتدار و تاکید بیش از پیش نسبت به تغییرناپذیر بودن موضوع لغو تحریمها میتواند مسیر مذاکرات را به سمت تامین حداکثری منافع مردم ایران هدایت کند.
***
باقری: ایران در صورت پذیرش ۲ پیشنهاد قبلی، پیشنهاد سوم را ارائه میکند
معاون سیاسی وزیر خارجه درباره مذاکرات وین با بیان اینکه طرفهای اروپایی لزوم ایجاد مکانیسم راستیآزمایی را تأیید کردند، در پاسخ به لفاظیهای صهیونیستها علیه جمهوری اسلامی هشدار داد آنها باید خواب حمله به ایران را ببینند و هرگز از چنین خوابی بیدار نخواهند شد. علی باقری در مصاحبه با شبکه الجزیره در پاسخ به سؤالی درباره ۲ سند ارائه شده از سوی ایران به طرفهای برجام گفت: همانطور که میدانید این گفتوگوها 6 دور در وین در سال جاری در (بهار و تابستان) برگزار شد و در نهایت پیشنویسهای اسناد ارائه شد. ما به عنوان نمایندگان دولت ایران و مذاکرهکنندگان جدید ایران، نظرات خود را درباره پیشنویسها بویژه پیشنویسهایی که درباره رفع تحریمهای غیرقانونی و ظالمانه و فعالیتهای هستهای ایران بود، گسترش دادیم و پیشنویس این اسناد را به طرف مقابل ارائه کردیم. وی در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات پیشنویس جدید ارائه شده از سوی ایران گفت: درباره پیشنویس ارائه شده درباره تحریمها و موضوعات هستهای، نکته مهم این است که 2 طرف درباره اساس مذاکرات که همان توافق هستهای ۲۰۱۵ است و آنچه ما ارائه کردیم، توافق داشتند. یکسری اشکالات و اشتباهاتی بود که در متن برجام وجود داشت و ما یکسری اصلاحات ارائه کردیم. باقری بار دیگر بر لزوم رفع تحریمهای غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: این مساله درباره تحریمها هم صدق میکند، تمام تحریمهایی که در تناقض یا ناسازگاری با مفاد برجام وضع شده است، باید فورا رفع شود. همه تحریمهای هستهای و همه تحریمهایی که از طریق کارزار به اصطلاح «فشار حداکثری» اعمال شده، باید فورا لغو شود. مذاکرهکننده ارشد ایران درباره ضمانتهایی که ایران درخواست داده تا طرفهای مقابل به منظور تضمین پایبندی طرفهای مقابل به مفاد برجام ارائه کنند، گفت: مسائل مربوط به راستیآزمایی و ضمانتهایی که باید ارائه شود، مسائل و مباحث بسیار جدی است که در سند سوم وجود دارد و ارائه میشود.
دیپلمات ایرانی سپس تصریح کرد: فعالیتهای هستهای ایران در چارچوب توافق هستهای و توافقات پادمانی انجام میشود و واضح است که اگر طرفهای برجام به تعهداتشان ذیل این توافق پایبند باشند، ما نیز همانند آنها عمل میکنیم و به طور کامل به تعهداتمان ذیل برجام پایبند خواهیم بود. باقری درباره تلاشهای آمریکا برای انزوای اقتصادی ایران گفت: در سالهای گذشته، آمریکا از تمام تلاش خود برای مسدود کردن ارتباطات اقتصادی ایران با جهان استفاده کرد اما ما نشان دادیم میتوانیم تلاشهای آنها را ناکام بگذاریم و اقتصاد خود را در مسیر مثبتی ادامه دهیم. معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: اما این به مفهوم آن نیست که آمریکا به اقتصاد و مردم ایران خسارت وارد نکرده است، بنابراین یکی از موضوعاتی که در مذاکرات به دنبال آن هستیم، جبران خساراتی است که ایالات متحده به مردم ما وارد کرده است و این موضوعی است که در سند سوم به آن پرداخته شده است. باقری در پاسخ به آخرین سؤال خبرنگار الجزیره درباره میزان خوشبینی ایران درباره رسیدن به توافق گفت: ما به واسطه عزم جدی خود و رویه منطقیای که در مذاکرات در پیش گرفتهایم درباره آینده و موفقیت مذاکرات خوشبین هستیم اما زودباور نیستیم، زیرا به طرف مقابل اعتماد نداریم. وی در پایان گفت: واضح است مذاکرات و توافق برای آنهایی است که با یکدیگر اختلاف نظر دارند و اینطور نیست که تمام اختلافات رفع خواهد شد و واضح است که هرکس بر اساس منافع خود وارد میز مذاکره میشود.
ارسال به دوستان
پالس منفی رئیسجمهور فرانسه علیه گفتوگوهای وین تلاش ناکام برای احیای نقش پلیس بد در فرآیند مذاکرات است
اُمکرون!
بازخوانی نقش مخرب و غیرسازنده پاریس در فرآیند مذاکرات هستهای طی ادوار مختلف
گروه سیاسی: با تغییر وضعیت برنامه هستهای ایران و موقعیت برتر کشورمان در مذاکرات وین، فرانسه هم تلاش میکند به نقش مخرب و باسابقه خود در تخریب روند مذاکرات سازنده بازگردد؛ نقشی که با لقب «پلیس بد» مذاکرات از آن یاد میشود.
به گزارش «وطنامروز»، پس از برگزاری دور نخست مذاکرات نشست کمیسیون برجام در دولت سیزدهم و ارائه 2 سند پیشنهادی ایران به 1+4، رئیسجمهور فرانسه جمعه ۱۲ آذرماه همزمان با پایان هفتمین دور مذاکرات هستهای ایران و اعضای برجام، در موضعی عجیب گفت این دور از مذاکرات پیشرفتی نداشته است. امانوئل مکرون که به امارات عربی متحده سفر کرده بود، در این باره اظهار داشت: «فکر میکنم احتمالا این دور از مذاکرات با توجه به مواضع ایران، موفقیتآمیز نبود و به احتمال زیاد این مذاکرات در کوتاهمدت از سر گرفته نشود».
این نخستین و آخرین سنگاندازی پاریس در مسیر مذاکرات نیست و نخواهد بود، چه اینکه الیزه در دورههای مختلف مبادرت به ایفای همین نقش و ماهیگیری از آب گلآلود کرده است اما متغیری مثل تغییر شرایط برجامی و معکوس شدن اهرمهای موثر به سود ایران، کارت بازی زیادی در اختیار طرف فرانسوی برای مانور دادن قرار نمیدهد.
با این وجود نگاهی به پیشینه نقش مخرب فرانسه در ادوار مختلف برای نحوه برخورد با الیزه در مذاکرات جدید ضروری به نظر میرسد. آبان سال 92 در میانه مذاکرات هستهای ژنو در حالی که همه منتظر شنیدن خبر توافق موقت میان ایران و 1+5 بودند، این لوران فابیوس، وزیر سابق خارجه فرانسه بود که با لبخندهای ریز و تلخ خود از محل مذاکرات بیرون آمد و گفت: «توافق بیتوافق» و باعث وقفه در توافق موقت میان ایران و 1+5 شد.
پاریس اقدامات خود را به ژنو محدود نکرد و در ادامه مذاکرات نیز به ایفای نقش خود ادامه داد. طبق گزارش والاستریتژورنال، دیپلماتهای فرانسوی در لوزان، علناً آمریکا و سایر اعضای 1+ 5 را تحت فشار قرار میدادند تا از دادن امتیاز به ایران در موضوعات اساسی بویژه سرعت رفع تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل خودداری کنند. همچنین لوران فابیوس، وزیر وقت خارجه فرانسه با هیات مذاکرهکننده این کشور در لوزان تماس گرفت و به آنها گوشزد کرد توافقی که اجازه کاهش سریع تحریمهای شورای امنیت را به ایران بدهد غیرقابل قبول است.
گذشت تا اینکه 18 اردیبهشت ۹۷؛ ساعتی پیش از اینکه ترامپ اعلام کند دولت ایالاتمتحده از برجام خارج میشود، نیویورکتایمز در خبری اعلام کرد منابعی در کاخ سفید گفتهاند ترامپ در تماس تلفنی به امانوئل مکرون گفته است از برجام خارج خواهد شد. عملکرد امانوئل مکرون در قبال برجام پس از استقرار در الیزه حاکی از هماهنگی کامل با ترامپ بود تا جایی که روزنامه «هاآرتص» درباره مکرون نوشت: یکی از مهمترین اقدامات امانوئل مکرون از زمان قدرتیابی به عنوان رئیسجمهور فرانسه، دوستی شدید وی با دونالد ترامپ است. رئیسجمهور فرانسه آخرین مقام یک کشور بود که درست یک هفته قبل از خروج دونالد ترامپ از برجام به آمریکا سفر کرد. امانوئل مکرون نخستین کسی بود که حتی پیش از خروج ترامپ از توافق، در صحن عمومی مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد یک توافق مکمل در کنار برجام را داد که برنامه موشکی و منطقهای ایران را هم پوشش بدهد و بند غروب برجام را هم بردارد که به برنامه ۴ ستونی مکرون برای اصلاح برجام معروف شد. رئیسجمهور فرانسه ۱۲ اردیبهشت 97 در حاشیه کنفرانس خبری در استرالیا به توافق هستهای ایران و کشورهای1+ 5 اشاره کرد و گفت فرانسه به این توافق همچنان پایبند است اما این توافق کافی نیست. وی افزود: فعالیتهای هستهای ایران بعد از پایان توافق برجام در سال ۲۰۲۵ میتواند از سر گرفته شود. همچنین توافق هستهای نظارتی بر برنامه موشکهای بالستیک جمهوری اسلامی ندارد که باید در یک مذاکره همهجانبه با ایران این موارد مطرح شود. رئیسجمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد در بخشی از این مذاکرات همهجانبه باید درباره بازدارندگی جمهوری اسلامی بویژه در عراق، سوریه، لبنان و یمن بحث شود. مکرون مدعی شد از تصمیم ترامپ درباره برجام اطلاع ندارم اما باید برای توافقی گستردهتر با ایران آماده باشیم.
پس از اینکه اواخر تابستان 98 ترامپ بشدت در پی توافق با ایران بود و با واسطه کردن کانال توکیو، آبه شینزو را روانه تهران کرده بود، باز هم این فرانسه بود که وارد عمل شد و با طرحهایی قصد ترتیب دادن ملاقات میان ترامپ و حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را داشت. امانوئل مکرون در میانه اجلاس سران 7 کشور در «بیاریتز» فرانسه از محمدجواد ظریف دعوت کرد تا این ابتکارات عملی شود.
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با روزنامه «فیگارو» ابعاد طرح پاریس را که مطالبات فراتر از برجام مانند مذاکرات منطقهای و آینده توافق هستهای بعد از سال ۲۰۲۵ را هدف طرح ابتکاری رئیسجمهور کشورش برای نجات برجام میدانست، ارائه کرد. لودریان در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا طرح مکرون، رئیسجمهور فرانسه با ایران مرده است، گفت: «در بیاریتز و بعدا در نیویورک، رئیسجمهور فرانسه ابتکاراتی برای تنشزدایی و تعیین ملاکهای توافق میان دونالد ترامپ و حسن روحانی انجام داد». او در ادامه درباره طرح فرانسه گفت: «هدف از آن، متقاعد کردن ایران به پایبندی دوباره به تعهدات خود در توافق هستهای وین، آغاز مذاکراتی برای رایزنی درباره بحرانهای منطقه و بحث درباره آینده توافق بعد از سال ۲۰۲۵ است».
دولت فرانسه طرح زیادهخواهانه خود را که گفته میشد هدف آن نجات توافق هستهای است، در شرایطی تدوین کرد که این طرح، در ازای متعهد کردن ایران به مطالبات فرابرجامی، خواستار برخوردار کردن تهران از امتیازاتی بود که قرار بود طبق برجام در اختیار ایران قرار داده شود و دولت آمریکا با خروج غیرقانونی از برجام آنها را منتفی و بلااثر کرده بود.
پایگاه پولیتیکو ۹ مهرماه 98 جزئیاتی از مفاد طرح فرانسه منتشر کرد. این سند از تهران میخواست موافقت کند «هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هستهای نخواهد بود و کاملا به تعهدات خود پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر سر چارچوبی طولانیمدتتر درباره فعالیتهای هستهای خودش را میپذیرد». طرح فرانسه همچنین از ایران خواسته بود از هر گونه «ستیزهجویی» خودداری کرده و از طریق مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه باشد.
با آنکه در متن سند صریحا به برنامه موشکهای بالستیک ایران اشاره نشده، مقامهای فرانسوی میگفتند برداشت همه طرفها از لحن مربوط به نقش منطقهای تهران این بود که مسائل موشکی بخشی از مذاکرات خواهد بود. به نوشته پولیتیکو، در ازای این تعهدات، ایالات متحده با رفع همه تحریمهای باز اعمالشده بعد از سال ۲۰۱۷ علیه ایران موافقت خواهد کرد. لودریان همچنین در مصاحبه با فیگارو درباره بخش دیگری از مفاد طرح فرانسه گفت: «همزمان، تحریمهای آمریکا هم بتدریج رفع میشود و ایران میتواند درآمدهای نفتی خودش را داشته باشد».
پس از اقدامات جبرانی تهران در کاهش تعهدات برجامی باز هم در شرایطی که پاریس و شرکایش به هیچ یک از تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک عمل نکرده بودند این الیزه بود که با مواضع خصمانه و اظهارات تحریکآمیز بینزاکتی دیپلماتیک خود را بیش از گذشته عیان میکرد. به عنوان نمونه در یکی از این موارد دیماه سال گذشته وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیهای اعلام کرد: «گامهای اخیر ایران، تلاشهای اروپا برای بازگشت به توافق هستهای را به خطر انداخته است!» به نوشته شبکه «الحدث» وابسته به عربستان سعودی، در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده بود: «ما قویا اتهامات ایران مبنی بر پایبند نبودن اروپا به توافق هستهای را رد میکنیم!»
ارسال به دوستان
اخبار
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجتالاسلام صادقی
حضرت آیتالله العظمی خامنهای در پیامی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین حاجشیخ عباسعلی صادقی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم خدمتگزار جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای حاجشیخ عباسعلی صادقی رحمتاللهعلیه را به عموم مردم مؤمن و انقلابی خرمآباد و حوزه علمیه و جامعه علمای منطقه بویژه به خاندان مکرم و ارادتمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی برای ایشان مسألت مینمایم.
سیدعلی خامنهای
۱۳ آذر ۱۴۰۰
***
دستگیری منافقین به جرم قاچاق انسان و مواد مخدر در آلبانی
روزنامه آلبانیایی از بازداشت تعدادی از اعضای گروهک تروریست منافقین به جرم قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و پولشویی خبر داد. روزنامه «اگزیت» گزارش داد اعضای گروهک تروریستی منافقین که از سال 2013 میلادی به آلبانی پناهنده شدهاند، بر اساس یک سند رسمی که توسط این روزنامه مشاهده شده است، به دلیل قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و پولشویی دستگیر شدهاند. این گزارش افزود: این سند خطاب به یک گیرنده دیپلماتیک خارجی که دارای امضا و مهر مدیر اداره پلیس جنایی در پلیس ایالتی است، جزئیات یک برگه محرمانه از جرائم را ارائه میدهد که بنا بر گزارشها شامل اعضای این گروهک میشود. در این بیانیه آمده است 2 عضو منافقین به همراه همدستان آلبانیایی و یونانی به دلیل مشارکت مستقیم در قاچاق انسان دستگیر شدهاند. 11 جولای 2021 پلیس یک خودرو حامل شهروندان سوری، عراقی و کرد را متوقف کرد. تحقیقات بیشتر منجر به دستگیری اعضای اصلی باند شد. بر اساس این سند، مشخص شد بین سالهای 2019 تا 2021 همین باند قاچاق تلاش کرده است حدود 400 عضو گروهک منافقین را از آلبانی به فرانسه منتقل کند. به گزارش فارس اما این همه ماجرا نیست. 18 جولای 2021 یک محموله مواد مخدر توسط پلیس کشف و ضبط شد و ۲ مقام ارشد گروهک منافقین یعنی «نرگس ابریشمچی» و «حسن نایبآقا» دستگیر شدند. در سند رسمی گزارش شده است آنها به ایفای نقش محوری در سازماندهی و حمل محموله مواد مخدر به ایتالیا اعتراف کردهاند، البته این دو با دستور مستقیم سفیر آمریکا در آلبانی آزاد شدهاند. به گفته یک منبع رسمی که خواست نامش فاش نشود، این رویکرد جنایتکارانه به سال 2015 بازمیگردد. اسناد و منبع ادعا میکنند اطلاعات مربوط به این جنایات نیز به سفارت آمریکا در تیرانا تحویل شده است. اگزیت مینویسد برای ارزیابی درستی سند با سفارت آمریکا تماس گرفته اما هیچ پاسخ رسمی داده نشده است. این رسانه در ادامه نوشته است: MEK که با نام «مجاهدین خلق ایران» شناخته میشود، یک گروه اپوزیسیون سیاسی ستیزهجوی ایرانی است که از سرنگونی حکومت فعلی حمایت میکند. اگرچه این نامگذاری از آن زمان لغو شده اما قبلا توسط اتحادیه اروپایی، کانادا، آمریکا و ژاپن به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته میشد. آنها اکنون از حمایت گسترده اتحادیه اروپایی و آمریکا برخوردارند.
***
اولیانوف:
درخواست ایرانیها برای دریافت ضمانت کاملا موجه است
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمانهای بینالمللی مستقر در وین گفت مذاکرات درباره توافق هستهای با ایران در وین پس از رایزنی شرکتکنندگان در پایتختهای خود، هفته آینده از سر گرفته میشود. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، اولیانوف اظهار داشت: این دور تکمیل نشده است. دور هفتم ادامه خواهد داشت. فقط مشارکتکنندگان تصمیم گرفتند یک وقفه فنی بویژه برای مشورت در پایتختها داشته باشند تا درباره چگونگی ادامه کار فکر کنند. این مقام روس افزود: زمانی که مذاکرات هفته آینده از سر گرفته شود، امیدواریم از شدت اوضاع کاسته شود. اولیانوف خاطرنشان کرد تمایل تهران برای جلوگیری از فروپاشی برجام موجه و منطقی است، بنابراین اگر ایران به تضمینهای بیشتر نیاز داشته باشد، ممکن است درباره آن بحث شود. دیپلمات روس به خبرنگاران گفت: درخواست ایرانیها برای دریافت ضمانتها کاملا واضح و موجه است. باید این اطمینان وجود داشته باشد که اقدام بدخواهانهای که در زمان دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا از طریق سیاست فشار حداکثری انجام شد، تکرار نخواهد شد. همه اینها باید مورد بحث قرار گیرد. وی همچنین به پیشنهاد ایران برای تغییر پیشنویس سند اشاره کرد که واکنش تند کشورهای غربی را در پی داشت. اولیانوف به خبرنگاران گفت: تا جایی که من متوجه شدم، شرکای غربی ما این تصور شدید را داشتند که طرف ایرانی پیشنهاد تغییر اساسی و ایجاد اصلاحات اساسی در پیشنویس سند هستهای را که در 6 دور قبلی مورد توافق قرار گرفته بود، داشت. به نظر آنها (شرکای غربی) این رویکرد بیش از حد رادیکال رسید، به همین دلیل چنین واکنش تندی نشان دادند. این مقام روس تصریح کرد: در مذاکرات هستهای در وین یک قاعده وجود دارد که به شرح زیر است «تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیز توافق نشده است». این دیپلمات افزود: به این معنا که اصلاحات و تغییر موضع همیشه امکانپذیر است اما مطلوب است که این اصلاحات سنجیده باشد و به مانعی بر سر راه پیشرفت تبدیل نشود، بنابراین ما وضعیت را تشدید نمیکنیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|