|
نشست هفتگی سران قوا به میزبانی رئیس قوه قضائیه برگزار شد
جلسه هفتگی سران قوا بعدازظهر روز گذشته به میزبانی حجتالاسلام غلامحسین محسنیاژهای رئیس دستگاه قضا با حضور حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیسجمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسه که سومین نشست مشترک رؤسای قوا در آذرماه محسوب میشد، گفتوگوها حول محور مهمترین موضوعات کشور از جمله مسائل اقتصادی جریان داشت و سران قوا بر تحکیم اتحاد و یکپارچگی موجود برای رفع مسائل کشور و پیشبرد امور مردم تاکید کردند.
ارسال به دوستان
رئیسجمهور با اشاره به مذاکرات وین بار دیگر راهبرد ایران در قبال تحریمها را مطرح کرد
هم خنثیسازی هم لغو تحریمها
گروه سیاسی: توافق هستهای مشروط به رفع تحریمهاست. این موضعی بود که رئیسجمهور روز گذشته برای چندمین بار در ماههای اخیر بر آن تاکید و پافشاری کرد و از عزم دولت برای خنثیسازی تحریمها به موازات تلاش دیپلماتهای کشورمان برای رفع تحریمها خبر داد.
حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی در گردهمایی روسای منتخب نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با تمرکز بر کشورهای همسایه، با بیان اینکه رمز موفقیت مصلحان اجتماعی صبر و بردباری است، اظهار کرد: باید با قدرت تعقل و تدبیر امور را رصد کرد و پای کار ایستاد تا به نتیجه برسد، والا با سستی و وادادگی و چه کنم، کار پیش نمیرود. ما نیازمندیم در ورود به گام دوم انقلاب، تحولی را در کشور شاهد باشیم. در حوزههای مختلف کارهای بزرگی انجام شده است و باید از آنهایی که این اقدامات را انجام دادند تشکر کرد اما عقبماندگیهایی وجود دارد که میتوانست نباشد. وی ادامه داد: بیانیه گام دوم یک سند واقعبینانه برای رسیدن به شرایطی است که در شأن ملت و تراز انقلاب اسلامی است. براساس این سند باید عقبماندگیها را جبران کنیم. ما به تحول نیازمندیم و باید فاصله وضع موجود تا مطلوب را کم کنیم. تحول شناختی، مرحله اول این تحول است. تحول شناختی یعنی باید رویکردها تغییر کند. تحول فرآیندها دومین مرحله است. کار با کندی مواجه است؛ اگر فرآیندها متحول نشود، تحولی رخ نمیدهد. پیگیری مسائل از طریق سازمانها و ادارات، کار را به جایی نمیرساند. اگر نظام بروکراسی کند است، باید سفرا و وزارت امور خارجه اعلام کنند. باید کارها را مجدانه پیگیری کرد و به پاسخ اداری اکتفا نکرد. تحول نهادی سومین مرحله تحول است. بعضی سازوکارها چابکی ندارد و پاسخگو نیست. رئیسی همچنین با بیان اینکه سفرا، هویت انقلاب اسلامی و منافع کشور را در خارج کشور نمایندگی میکنند، افزود: در مواجهه با سختیها و کاستیها نباید خسته شد و باید کار را با جدیت دنبال کرد. باید ظرفیت کافی برای انجام ماموریت در افراد وجود داشته باشد. ظرفیت شهید سلیمانی مثالزدنی بود و اگر ظرفیت کافی نداشت با وجود سختیها و ناملایمات در داخل و خارج نمیتوانست موفق شود. رمز موفقیتش ظرفیت داشتن او بود. وی با بیان اینکه شناخت ظرفیت داخل کشور و کشوری که مأموریت دارند برای سفرا مهم است، گفت: باید ظرفیت ایران به سایر کشورها شناسانده شود. ما در این زمینه باید بسیار کار کنیم. مصر هستیم سیاست حسن همسایگی را دنبال کنیم و این رویکرد، برنامه راهبردی است نه تاکتیکی. رئیسی خاطرنشان کرد: تحریم علیه کشور، اقتصادپایه است. راهبرد دشمن این است که تحریمها را همواره نگه دارد و بیشتر کند. راهبرد ما این است که تحریمها شکسته شود. تحریمها باید خنثی و همچنین اقدام جدی برای رفع آنها انجام شود. دولت دنبال تحقق هر ۲ مورد است. برخی گفتند مذاکره نمیکنند، برنامه ندارند و جدی نیستند اما اگر طرف مقابل در لغو تحریمها مصمم باشد مسیر دستیابی به توافق هموار است. ما در صنایع هستهای، نظامی و فضایی بیشتر تحریم بودیم اما موفقتر بودیم ولی در صنعت خودروسازی مشکل داریم. معلوم میشود همتی که در آن بخشها بوده است در سایر بخشها نبوده است.
رئیسجمهور با اشاره به ارتباطات حضوری و تلفنی خود با ۱۰۰ کشور خارجی از آغاز دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: بدون استثنا همه آنها به برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی با ایران تمایل دارند و البته اذعان دارند میزان ارتباطات در حال حاضر قانعکننده نیست. باید توجه داشت که تعاملات خارجی یکی از مؤلفههای قدرت کشور است که وزارت امور خارجه در این بین نقشآفرین است. در واقع باید ظرفیتهای کشور را به سایرین شناساند و البته سفرا باید ظرفیتهای کشورهای دیگر را هم شناسایی کنند. میشود سفرا سوار ماشینهای مدل پایینتر شوند اما با کشورهای محل ماموریت خود ارتباطات برقرار کنند. احساس میکنم گشایشهایی در حال ایجاد است. سفرا باید نهایت استفاده را از این شرایط بکنند. در این زمینه به یک حرکت فعال و جدی از سوی سفرا نیاز است و باید کار جدی در ارتباط با همسایگان انجام دهند. باید همسایگان را به چشم فرصتهای بسیار خوب نگاه کنیم. مرزها برای ما تهدید نیست، بلکه فرصت است. رئیسی تاکید کرد: روابط اقتصادی با همسایگان باید پایدار شود، البته در کنار آن باید روابط فرهنگی هم وجود داشته باشد. برخی کشورهای همسایه دنبال عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند اما این عادیسازی برای آنها و رژیم صهیونیستی به هیچ وجه امنیتساز نیست، ما باید در عمل اثبات کنیم که ارتباط با جمهوری اسلامی ایران میتواند به امنیت، آرامش و صلح در منطقه کمک کند. ما هر چه در منطقه سختی کشیدهایم از وجود بیگانگان بوده است. وضعیت فلاکتبار افغانستان و تبدیل مواد مخدر سنتی به صنعتی در این کشور حاصل حضور آمریکاییان در افغانستان است. در عراق و سایر کشورهای منطقه هم همینگونه است. این در حالی است که ایران خیرخواه کشورهای همسایه است. رئیسجمهور در پایان وزارت امور خارجه را موظف کرد نتیجه این همایش را در قالب نقشه راه عملیاتی همکاریهای پایدار اقتصادی با کشورهای منطقه بویژه همسایگان تدوین کرده و به وی ارائه کند.
* توسعه پایدار اقتصادی بدون نگاه به مذاکرات وین را دنبال میکنیم
وزیر امور خارجه هم در این نشست با بیان اینکه نگاه به همسایگان و آسیا از اولویتهای سیاست خارجی دولت است، اظهار کرد: شعار سیاست خارجی دولت، سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند است و برنامه 4 ساله دولت در همین زمینه تنظیم و برنامهریزی شده است. حسین امیرعبداللهیان ادامه داد: توجه ویژه به ایرانیان خارج از کشور و از بین بردن گسست آنها با کشور از برنامههای جدی دولت است. در روزهای آینده نخستین نشست شورای ایرانیان خارج از کشور را به ریاست رئیسجمهور برگزار میکنیم و امیدواریم تصویب قانون حمایت از ایرانیان خارج کشور از خروجیهای این نشست باشد. وی در پایان با اشاره به ماموریت وزارت امور خارجه در حوزه بیاثر کردن و لغو تحریمها، گفت: در این زمینه وظیفه داریم با رویکردی انقلابی و جهادی حرکت کنیم. توسعه پایدار اقتصادی بدون نگاه به مذاکرات وین را دنبال میکنیم، با این حال وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی این است که برای لغو تحریمهای ظالمانه و یکجانبه آمریکا همه سعی، دانش و تجربه دیپلماتیک خود را بهکار گیرد.
ارسال به دوستان
مدیرکل آژانس بینالمللی هستهای در کشاکش مذاکرات وین اعلام کرد به دنبال توافق با ایران برای نصب مجدد دوربینهایش در تأسیسات کرج است
باجخواهی به گروسی!
گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ادامه رویکردهای غیرحرفهای و غیرسازنده خود در آخرین موضعگیریاش باز هم زیادهخواهی خود در قبال موضوع هستهای ایران را تکرار کرد.
به گزارش «وطنامروز»، رافائل گروسی در گفتوگو با الجزیره طی اظهارنظری قابل تامل گفت این نهاد به دنبال توافق با ایران برای نصب مجدد دوربینهایش در تاسیسات کرج است. مدیرکل آژانس که تلاش میکند در میانه مذاکرات جاری ایران و ۱+۴ در وین از کشورمان باجخواهی کند، در ادامه گفت: «اینکه ندانیم چه اتفاقی در تاسیسات کرج میافتد مانع از آن میشود که به مذاکرهکنندگان در وین اطلاعات بدهیم».
دیپلمات آرژانتینی که در پی توافق امنیتی اوکاس - مابین آمریکا، انگلستان و استرالیا کانبرا را مجهز به زیردریایی هستهای میکند و باعث نقض فاحش «انپیتی» شده - کاملا سکوت کرده و با اتخاذ استاندارد دوگانه از واشنگتن و لندن هیچ توضیحی نخواسته است، افزود: «برخی موضوعات همانند پیدا شدن مواد هستهای در برخی مناطقی که از سوی ایران اعلام نشده بود، نیازمند توضیح تهران است».
مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی اضافه کرد: «نیازمند ارزیابی اوضاع با ایران هستیم و برنامه هستهای این کشور بسیار پیشرفت کرده و غنیسازی با خلوص 60 درصد انجام میشود».
مواضع مدیرکل آژانس در شرایطی اعلام میشود که وی چندی قبل برای متقاعد کردن ایران برای بازگشت دسترسیهای آژانس به تاسیسات کرج به تهران سفر کرد و پاسخ شفاف و روشنی از مقامات ایرانی دریافت کرد.
اصرار مدیرکل آژانس برای بازگشت دسترسیهای نظارتی آژانس به برخی اماکن در ایران نظیر مجتمع تسای کرج در حالی است که گروسی هنوز از واکنش قاطع و محکومیت اقدامات خرابکارانه اسرائیل که در نتیجه نشت اطلاعات توسط بازرسان آژانس حاصل شده، امتناع میکند و این موضوع توسط مقامات ایرانی به گروسی انتقال داده شده که اگر قرار به تکرار این فرآیند باشد تهران به این ارزیابی میرسد که بازرسی آژانس ماهیت خود را از دست میدهد. تهران طی ماههای گذشته به گروسی یادآوری کرده که آژانس، آمریکا و ۳ کشور اروپایی نمیتوانند هم در برابر اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل سکوت کنند و جلوی آن را نگیرند و هم خواهان تداوم نظارت و حضور دوربینهای آژانس در تأسیسات تحت خرابکاری تروریستی باشند.
مدیرکل آژانس حتی در جریان سفرش به تهران در مصاحبه با شبکه «پرس تیوی» باز هم از محکومیت صریح حمله اسرائیل به تاسیسات تسا فرار کرد. وی درباره درز اطلاعات محرمانه از این نهاد بینالمللی اعلام کرد آژانس هیچ ظرفیتی برای کنترل این موضوع ندارد. گروسی گفت: آژانس از همه اطلاعاتی که کسب میکند، حفاظت میکند و اگر افرادی هستند که اطلاعات را درز میدهند، آژانس هیچ ظرفیتی برای کنترل این موضوع ندارد!
با این تفاسیر، مواضع تازه آقای مدیرکل را نباید چیزی جز «باجخواهی» و تلاش جهت «امتیازگیری خارج از نوبت» در میانه مذاکرات در جریان نشست کمیسیون مشترک برجام ارزیابی کرد. رافائل گروسی در وهله اول باید دندان لق انتظارات فراپادمانی تحت پروتکل الحاقی از ایران را کشیده و دور بیندازد، در شرایطی که تهران تنها عضو پایبند به توافق بوده که هزینههای برجام را یکجانبه پرداخت کرده است و قانونا در جهت اجرای قانون هستهای مجلس (قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران) موظف به متوقف کردن تعهدات هستهای و اجرای داوطلبانه پروتکل بوده است. بنابراین مدیرکل آژانس نباید تصور کند در هماهنگی با واشنگتن میتواند در کشاکش مذاکرات وین از ایران باجگیری کند. ضمن اینکه آژانس به عنوان ناظر برجام فقط میتواند در صورت حصول توافق بهراستیآزمایی تعهدات هستهای ایران بپردازد و در جریان مذاکرات صلاحیت بررسی ابعاد برنامه هستهای ایران - مطابق اینکه گروسی میگوید اینکه ندانیم چه اتفاقی میافتد مانع آن میشود که به مذاکرهکنندگان در وین اطلاعات بدهیم- را ندارد و مدیرکل آژانس در این قسمت هم تفسیری مغالطهآمیز و فرافکنانه ارائه کرده است.
گروسی از اسفندماه سال گذشته بارها از تضعیف نظارتی آژانس اظهار نگرانی کرده است. وی ماه گذشته در مصاحبه با شبکه سیانان گفت: «نظارت هستهای در ایران تضعیف شده است. برای آژانس فعالیت در ایران به طرز فزایندهای دشوار شده است». مدیرکل آژانس روز ۱۱ آبان هم در مصاحبه با آسوشیتدپرس درباره بازرسیها در ایران گفت: «میتوانم بگویم مثل پرواز کردن در آسمانی پر از ابرهای متراکم است. ما الان داریم پرواز میکنیم و میتوانیم همین روال را ادامه دهیم ولی نه برای مدت طولانی».
* توسعه هستهای ایران و شکاف واشنگتن- تلآویو
روزنامه نیویورکتایمز در گزارشی درباره اختلاف نظر رژیم صهیونیستی و آمریکا در زمینه تداوم مذاکرات وین برای احیای توافق هستهای نوشت: اختلافات دیرینه بر سر چگونگی کنار آمدن با برنامه هستهای ایران به تنشهای جدیدی میان دولت جو بایدن و اسرائیل انجامیده است. ۲ مقام ارشد اسرائیلی این هفته، واشنگتن را با نگرانی از این موضوع ترک کردند که تعهد آمریکاییها به احیای توافق هستهای به توافقی ناقص منتهی شود و به تهران اجازه دهد برنامه غنیسازی اورانیوم را با سرعت پیش ببرد. نیویورکتایمز میافزاید: در تمام این هفته، کشمکشها در حالی که دولت بایدن تلاش میکرد با اسرائیل بر سر چگونگی دست و پنجه نرم کردن با ایران در سال بعد به توافق برسد، مشهود بودهاند. مقامات آمریکایی برای کاهش اختلاف، این هفته اظهار کردند بایدن ۲ ماه پیش از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا خواسته بود برنامه پنتاگون برای اقدام نظامی در صورت شکست تلاشهای دیپلماتیک را بررسی کند. مقامات دولت آمریکا نیز اقدامات جدیدی را برای سختتر کردن تحریمهای ایران به جای تخفیف در آنها، تشریح کرده بودند. حال مقامات دولتی میگویند، تمرکز بایدن بر گزینههای نظامی و تحریمها تلاشی بود برای مخابره پیام.
این روزنامه در ادامه نوشت: اما این رویکرد سختگیرانه هدف آرام کردن مقامات اسرائیلی را نیز که بیش از پیش برآشفته بودند، دنبال میکرد. مقامات اسرائیلی به طور غیرعلنی استدلال میکنند ایران در حال توسعه دادن برنامه هستهای خود است، با این تصور که آمریکای متمایل به کاهش تعهداتش در خاورمیانه، مذاکرات وین را ترک نمیکند.
نیویورکتایمز همچنین مینویسد: پس از مکالمه پرتنش 10 روز پیش میان نفتالی بنت نخستوزیر اسرائیل و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، بنت، بنی گانتس وزیر جنگ اسرائیل و دیوید بارنئا رئیس موساد را این هفته با اطلاعات جدید درباره غنیسازی اورانیوم در ایران و فعالیت بخشی که اسرائیل مدعی است بخش تسلیحاتی آنهاست، به واشنگتن فرستاد. بهرغم رایزنیهای سرسختانه با آمریکا، مقامات اسرائیلی با نگرانی از اینکه رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران ادامه یابد، واشنگتن را ترک کردند.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اختلافات دیگری که آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند، آمده است: اخیرا، آنها درباره استدلال پشت عملیاتهای خرابکارانه اسرائیل در تاسیسات هستهای ایران هم اختلافاتی پیدا کردهاند. دولت اسرائیل بر این عقیده است این عملیاتها باعث پسرفت برنامه هستهای ایران شده اما برخی در آمریکا معتقدند این عملیاتها فقط باعث شدهاند ایران تاسیسات غنیسازی اورانیوم خود را با تجهیزاتی کارآمدتر و بهروزتر بازسازی کند.
این گزارش میافزاید: تماس تلفنی میان بنت و بلینکن با وجود نمایش تصوراتی بسیار متمایز درباره ارزش یک توافق احیا شده، مشاجرهآمیز بود. طبق گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، این تماس تلفنی مقامات ۲ طرف را برآشفت.
در بخش دیگری از گزارش نیویورکتایمز آمده است: مقامات اسرائیلی اطمینان خاطر نیافتهاند. آنها بیش از پیش نگرانند که آمریکا در نهایت با تهران به توافق برسد و بخواهد مانع سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل از انجام دادن عملیاتهای خرابکارانه شود. رهبران اسرائیلی میگویند آنها از دولت بایدن تضمین میخواهند که واشنگتن حتی با احیای توافق هستهای، کارزار عملیاتهای خرابکارانهشان را محدود نکند.
این روزنامه همچنین نوشت: در دیدارهای این هفته، مقامات اسرائیلی تلاش کردند واشنگتن را متقاعد کنند در راستای رسیدن به توافقی دیپلماتیک کاری انجام ندهد و به جای آن، تحریمها را سختتر کند اما مقامات اسرائیلی میگویند ترسشان از این است که آمریکا در حال شکل دادن یک کانال ارتباطی غیرعلنی با ایران باشد و دور جدید مذاکرات وین در نهایت به امضای یک توافق منجر شود.
ارسال به دوستان
اخبار
سند جامع همکاریهای ایران و ترکیه رونق اقتصادی به همراه دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم سند جامع همکاریهای ایران و ترکیه در سفری که رئیسجمهور این کشور به ایران دارد نهایی شود، زیرا موجب ایجاد رونق بیشتر در مسائل اقتصادی میشود.
محمدباقر قالیباف در بدو ورود به تهران پس از پایان سفر ۲ روزه خود به ترکیه برای حضور در شانزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: این سفر به مدت ۲ روز و به دعوت رئیس مجلس ترکیه برای شرکت در شانزدهمین کنفرانس اتحادیه بینالمجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی انجام شد. رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه در این سفر ملاقاتهای چندجانبهای خصوصا با رئیس مجلس ترکیه صورت گرفت، ادامه داد: دستور جلسات این اجلاس متمرکز بر موضوع افغانستان و مهاجران با توجه به شرایط سختی که در افغانستان با سرد شدن هوا در زمستان وجود دارد و موضوع فلسطین بود. قالیباف با تأکید بر اینکه اجلاس به مدت ۲ روز برگزار و تصمیمات خوبی در آن گرفته شد، عنوان کرد: در کنار این اجلاس ملاقاتی با رئیسجمهور ترکیه درباره همکاریهای تجاری، سیاسی، فعالیتهای بیشتر و بالا بردن سقف تجارت ۲ کشور انجام شد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در سفر چندی قبل وزیر خارجه ترکیه به تهران، بحث مربوط به توافقنامه و سند جامعی در روابط دوجانبه انجام شد که در این باره با اردوغان نیز مباحثی مطرح شد. وی ادامه داد: بزودی رئیسجمهور ترکیه سفری به تهران خواهد داشت که امیدواریم در این سفر سند جامع نهایی شود و به امضا برسد و رونق بیشتری در حوزه مسائل اقتصادی داشته باشیم.
***
به شکل روزانه قدرت خود را گسترش میدهیم
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امروز مصمم هستیم به شکل روزانه قدرت خود را گسترش دهیم، گفت: تولید قدرت برای ما یک عادت نیست بلکه الهام یافته از یک راهبرد نیرومند است و از یک منطق استراتژیک تبعیت میکند و کاملا هدفمند و هوشمندانه این توسعه قدرت اتفاق میافتد. سرلشکر حسین سلامی اظهار داشت: ما در عرصه یک تحریم ظالمانه جهانی در حال گسترش قدرت دفاعی خود هستیم و منطقی که ما را به این موضوع ترغیب میکند و حکمت راهبردیای که از قلب به زبان رهبر انقلاب جاری میشود بر این اساس شکل گرفته که امروز یا باید قدرتمند بود و آزاد زندگی کرد یا اگر مسیر ضعف را پیش گیریم باید اسیر دشمن شویم.
***
وزیر خارجه هند:
تحریمهای آمریکا تأثیری بر پروژه بندر چابهار نداشته است
وزیر خارجه هند در یک جلسه پرسش و پاسخ در پارلمان این کشور، هرگونه تاثیر تحریمهای آمریکا بر پروژه بهرهبرداری از بندر چابهار را رد کرد.
سوبرامانیام جایشانکار در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان پارلمان این کشور درباره تاثیر تحریمهای آمریکا بر همکاری دوجانبه هند و ایران در زمینه پروژه بندر چابهار، گفت: تحریمهای آمریکا علیه ایران بر پروژه بندر تاثیری نداشته و این تحریمها اصلا هیچ ربطی به پروژه بندر چابهار ندارد. وی در پاسخ به ادعای نماینده مذکور مبنی بر اینکه چین تلاش میکند روی پروژه چابهار کار کند و از تحریمهای آمریکا علیه ایران به نفع خود استفاده کند، اظهار داشت: مایلم به اطلاعتان برسانم این ادعا کاملا نادرست است. این توافق [بهرهبرداری از بندر چابهار] سال ۲۰۱۶ امضا شد. بهرهبرداری از این بندر سال ۲۰۱۸ به دست ما افتاد. ما تاکنون 6 جرثقیل در بندر چابهار نصب کردهایم و کاملا فعال است. نماینده پارلمان هند همچنین از جایشانکار پرسید آیا هند توافقی پنهان برای بهرهبرداری از بندر چابهار در راستای کمک به کشورهای آسیای میانه و افغانستان پس از در دستگیری قدرت این کشور توسط طالبان امضا کرده است یا نه، گفت: تمام توافقهای ما درباره عملیاتهای بندر چابهار محدود به ایران است. در اصل، این یک توافق سهجانبه بود اما در واقع آن توافق مبنای شکلگیری این پروژه بود. لازم نیست در زمینه فعالیت بنادر قراردادی با دولت طالبان داشته باشیم. من به شما اطمینان میدهم این بندر فعال است.
***
معاون رئیس آکادمی موشکی روسیه:
ایران میتواند اسرائیل را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل کند
معاون رئیس آکادمی دانش موشکی روسیه با بیان اینکه ایران جزو 4 کشور اول تولیدکننده سامانههای موشکی در سطح جهان است، گفت ایران قادر است اسرائیل را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل کند. «کنستانتین سیوکوف» در گفتوگو با «روسیاالیوم» درباره احتمال وقوع جنگ میان ایران و رژیم صهیونیستی، با بیان اینکه احتمال آغاز جنگ از طرف تلآویو علیه ایران کم است و اسرائیل طبق ارزیابیها بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک هستهای در اختیار دارد، گفت: ایران موشکهای میانبرد و تسلیحاتی متعارف در اختیار دارد که از دقت بالایی در نقطهزنی برخوردار هستند که این موضوع هنگام شلیک موشک به سمت پایگاههای آمریکا نمایان شد. معاون رئیس آکادمی دانش موشکی روسیه ادامه داد: مقابله با این موشکها در توان اسرائیل نیست. اسرائیل امروز سامانههای پدافند هوایی یا سامانههای پدافند موشکی را که بتواند با این موشکها مقابله کند، در اختیار ندارد. بر این اساس، حمله موشکی ایران به این سامانهها و رآکتورهای هستهای اسرائیل، سرزمین کوچک اسرائیل را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل خواهد کرد.
ارسال به دوستان
محمدباقر نوبخت که رئیس دولت متبوعش سال 92 با شروع مذاکراتهستهای خزانه کشور را خالی عنوان کرد، دولت جدید را به بزرگنمایی مشکلات اقتصادی در میانه گفتوگوهای وین متهم کرد
نوبخت شفا یافت
گروه سیاسی: حالا حتی سختتر از 8 سال گذشته میتوان مرز شوخی و جدی را در گفتار دولتمردان یازدهم و دوازدهم جستوجو کرد؛ دولتی که البته از بدو تاسیس به تحول بخشیدن به مفاهیم علاقه داشت و در این مسیر تاویلها و تفسیرهای متفاوتی از شرایط موجود ارائه میداد. با این حال در فهرست طویل احتمالاتی که میشد درباره اظهارات دولتمردان سابق داد، شاید آخرین احتمال به این مربوط میشد که مدیران روحانی روزی از مذموم بودن ادعای ورشکستگی کشور در میانه مذاکرات با طرف خارجی ابراز تاسف کنند؛ مسالهای که لاجرم در منظومه پایانناپذیر عجایب دولت روحانی رنگ واقعیت به خود گرفت و «محمدباقر نوبخت» رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه که سابقه همراهی و همدلیاش با حسن روحانی به پیش از تشکیل دولت یازدهم میرسد، در توئیتی نوشت: «چرا در حال مبارزه با کشورهایی که در حال جنگ اقتصادی با ایران هستند، برخی از مسؤولان اقتصاد کشور را در حال ورشکستگی و در بیان مشکلات بزرگنمایی میکنند؟ اگر جنگ نظامی بود آمار تلفات هم اینگونه گزارش میشد؟ با این رویکرد رهایی مردم از تحریم دشوارتر نمیشود؟»
ادعای نوبخت در شرایطی مطرح شد که از قضا یکی از مهمترین وجوه متفاوت رفتاری و گفتاری میان دولت یازدهم (آغاز به کار روحانی) و دولت سیزدهم (آغاز به کار رئیسی) را میتوان در توصیف شرایط کشور دانست، بهگونهای که هرچند شرایط اقتصادی کشور در سال 1400 به هیچ وجه قابل قیاس با شرایط سال 1392 نبوده و حتی دولتمردان سابق بارها آرزو کرده بودند تا شرایط پیشابرجامی سال92 را بار دیگر تجربه کنند اما دولت جدید در مواجهه با افکار عمومی در داخل کشور بیشترین تاکید را بر ظرفیتها و امکانهای تغییر شرایط به ارث رسیده از دولت روحانی دانسته است. اینها در حالی است که دولت سابق حتی تا پایان سال چهارم نیز با سلب مسؤولیت از خود، تمام شرایط را به پیشینیان منتسب میکرد. اما مهمتر از مواجهه دولتها با افکارعمومی باید به قیاس ادبیات 2 دولت در آستانه مذاکرات خارجی و پیامی که از توصیف شرایط موجود ارسال کردهاند پرداخت. از همین رو احتمالا نوبخت در اتکا به گذر زمان و حافظه کوتاهمدت مردم زیادهروی کرده و احتمال داده گذر 4 ماه از پایان دوران ریاستجمهوری روحانی باعث میشود مردم رفتار و گفتار دولتمردان سابق را فراموش کنند.
22 مهر 92 در آستانه آغاز نخستین دور مذاکرات هستهای در دولت یازدهم بود که حسن روحانی در بخشی از سخنرانی خود در آیین بازگشایی دانشگاهها گفت: دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با یک خزانه خالی و انبوهی از بدهکاری مواجه است. هرچند صحت این ادعای رئیسجمهور سابق بعدها به چالش کشیده شد اما این اظهارات عملا جز نشاندن ایران در موضع ضعف در مذاکرات هیچ معنای دیگری نداشت. البته این ادعا هیچگاه در حد یک مورد باقی نماند و تبدیل به رویه دولتی شد که سعی داشت با گروگان گرفتن شرایط داخلی، سناریوهای خارجی را پیگیری کند و تا جایی امتداد پیدا کرد که روحانی در سخنرانی مشهور خود در خرداد 94 و درست در ایامی که مذاکرات ایران و 1+5 به مراحل پایانی خود نزدیک میشد عملا کشور را بدون توافق خارجی در موقعیت بنبست تعریف کرد و با ارتباط دادن آب آشامیدنی مردم به برجام گفت: تحریمهای ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیطزیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود.
با تمام این اوصاف، در شرایطی که کماکان تمام تلاش کشور برای درآوردن سنگ روحانی و توافق ضعیف برجام از چاه فریبکاری آمریکا معطوف شده، چنین اظهاراتی از سوی نزدیکان روحانی شاید تغییری در قضاوت مردم نسبت به آنچه در فاصله سالهای 92 تا 1400 بر کشور رخ داد، ایجاد نکند اما میتواند بهانهای برای یک لبخند تلخ و گذرا باشد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|