|
ستاد حقوق بشر: قطعنامه سازمان ملل علیه ایران انگیزه کاملاً سیاسی دارد
کاظم غریبآبادی، معاون امور بینالملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوهقضائیه درباره صدور قطعنامه اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: قطعنامهای که امسال در مجمع عمومی مطرح شد و با رای ضعیفی به تصویب رسید، توسط یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر یعنی کانادا معرفی شده است. غریبآبادی با بیان اینکه در این قطعنامه درباره موضوعات گوناگون کلیگویی شده و هیچ مصداقی معرفی نشده است، گفت: با کلیگویی به دنبال این هستند که براحتی یک کشور را متهم کنند. وی افزود: قطعنامه صادره مبتنی بر واقعیات نیست، بلکه مبتنی بر اقدامات کاملا سیاسی است.
ارسال به دوستان
حصول توافق خوب و رفع واقعی تحریمها نیازمند ارسال پیام توانایی ایران برای مدیریت شرایط حتی در صورت پابرجا ماندن تحریمهاست
پیام اقتدار برای وین
بودجه 1401 دولت چه پیامی برای 1+4 و مذاکرات وین داشت؟
گروه سیاسی: آغاز دور جدید گفتوگوهای ایران و 1+4 در وین حالا تبدیل به یکی از سرخطهای ثابت خبری و موضوع مباحثات سیاسی در داخل و خارج از کشور شده است؛ مذاکراتی که از 8 آذرماه در هتل کوبورگ در پایتخت اتریش با تیم جدیدی از مذاکرهکنندگان از سر گرفته شده و کماکان نمیتوان سرنوشت محتومی را برای آن در نظر گرفت. هرچند در این میان رسانهها و چهرههای همسو با دولت سابق از حالا و پس از پایان هر دور از گفتوگوها خبر از شکست راهبرد دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی میدهند و سعی میکنند همسو با روایتهای غربی از مذاکرات وین لزوم پذیرش زیادهخواهیهای آمریکا به عنوان طرف خاطی و خارج شده از برجام را تئوریزه کنند اما واقعیت آن است که افکار عمومی این بار بیش از هر زمان دیگری نتایج سیاست خارجی را در وضعیت عمومی کشور مشاهده میکند.
به گزارش «وطنامروز»، حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی که از زمان حضور در میدان انتخابات ریاستجمهوری یکی از وعدههای اصلی خود را چرخش سیاست خارجی کشور به سمت رویکردی مقتدرانه طرح کرده بود حالا نیز متناسب با وعده انتخاباتیاش مورد قضاوت قرار میگیرد. در این میان اما یقینا میز مذاکره را باید صحنه نهایی تغییرات در سیاست خارجی دانست. تجربه روحانی در تضعیف موضع خارجی کشور از طریق پیامهای ضعفی که از مدیریت داخلی کشور ارسال میکرد باعث شده تا رد تغییر ریل سیاست خارجی را تا حد زیادی در سیاست داخلی دولت و در راس آنها مساله اقتصاد جستوجو کنیم.
* از اقتصاد مقاومتی تا اقتصاد شرطی
با نزدیک شدن به دهه90 و عیان شدن سرمایهگذاری آمریکا برای آسیب وارد کردن به کشورمان از طریق اقتصاد، عمده مطالبات رهبر حکیم انقلاب نیز به سمت سامان بخشیدن و تقویت بازدارندگی اقتصاد ایران متمایل شد. از همین رو ایشان مدتها پیش از شدت گرفتن و مشهود شدن تحریمهای غرب در آغاز دهه90 بر کلیدواژه «اقتصاد مقاومتی» به عنوان یک سیاست کلان برای کاهش تاثیرپذیری اقتصاد کشور از فشارهای خارجی و قوی نگه داشتن موضع جهانی جمهوری اسلامی تاکید کردند. با این حال در سایه جدی گرفته نشدن این هشدارها شروع دهه90 با افزایش فشار تحریمهای خارجی همراه شد و سرانجام مقدمه روی کار آمدن دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی را فراهم کرد. اما انتخابات هیچگاه برای روحانی به پایان نرسید، او که به قدرت رسیدن خود را مرهون مشکلات اقتصادی پس از تحریمهای غرب میدانست حتی پس از کسب قدرت نیز تمام تمرکز خود را بر برجستهسازی متغیر تحریمها در عرصههای مختلف گذاشت و حتی حل شدن مشکل آب آشامیدنی مردم را نیز به توافق با غرب گره زد. در چنین فضایی هرقدر که او بیشتر از سیاست خارجی برای موقعیت داخلی خود وام میگرفت موضع کشورمان بیشتر تضعیف میشد؛ بهگونهای که دولت سابق شعار ضدملی «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» را در میانه مذاکرات مطرح کرد. در این میان توافق میان ایران و 1+5 در تیرماه سال94 فارغ از ضعف ساختاری و عدم توازنش پیشاپیش همه سیاستمداران آمریکایی را برای عهدشکنی تشویق کرد و در نهایت اردیبهشت97 با خروج یکطرفه آمریکا تبدیل به توافقی جوانمرگ و بیثمر شد. دولت روحانی نیز که هیچ ایدهای برای اداره کشور در شرایط تحریمی نداشت ایستاده به تماشای آب رفتن توان اقتصادی مردم پرداخت. در این میان مهمترین گره دولت وقت گرهی بود که با دستان روحانی بسته شده بود و او هیچگاه قادر به باز کردنش نبود. پیوند زدن تمام امور به فرجام برجام باعث شد کنترل اقتصاد در دوران پسابرجام عملا برای دولت ناممکن شود. طرف مقابل نیز که بخوبی نسبت به این شرایط و عدم تمایل دولت مستقر به واکنش درخور آگاهی داشت با فشار مداوم به دنبال آن بود که از موضع تضعیف شده دولت بیشترین بهره را ببرد. خیاط درون کوزه افتاده بود و ایران قربانی استراتژی روحانی شده بود. در این میان رهبر حکیم انقلاب نیز سال 98 در دیدار فعالان اقتصادی از فقدان ابتکار عمل اقتصاد کشور گلایه کرده و اظهار داشتند: «نباید حل مسائل اقتصادی را به این کارها (نتایج تحولات خارجی) گره زد و افکار عمومی را شرطی کرد».
حالا «اقتصاد شرطی» و آگاهی غرب از این مساله پاشنهآشیل ایران در مواجهه با فشارها و زیادهخواهی آمریکا شده بود. تا جایی که امکان فشار داخلی و اعتراضات خیابانی نیز میتوانست تبدیل به گزینه وسوسهکنندهای برای آمریکا و اروپا در جهت پیگیری استراتژی مهار ایران شود.
* دیپلماسی از هدف تا وسیله
تبدیل شدن گزینه دیپلماسی به هدف دولتهای یازدهم و دوازدهم و پیگیری استراتژی «گفتوگو برای گفتوگو» به جای «گفتوگو برای تقویت منافع ملی»، ایران را در سال پایانی ریاستجمهوری روحانی به شکنندهترین موقعیت تجربه شده در دهههای اخیر رساند. هرچند روحانی تا پایان از خود دفاع میکرد و حتی آدرس کاخ سفید را برای ارسال شکایتها به مردم اعلام کرد اما آنچه عیان بود نشان از ویرانگر بودن استراتژی سیاست خارجی دولت وقت بود.
انتخابات 1400 و پیروزی سیدابراهیم رئیسی به عنوان مبدأ تحولات و گذار از دولتداری روحانی تا حدی امید به اصلاح و تغییر شرایط را در جامعه ایران زنده کرد. او که سابقه رقابت با حسن روحانی را در انتخابات سال96 در کارنامه خود داشت تغییر سیاست خارجی ایران و پیگیری منافع مردم از طریق سیاست خارجی مقتدرانه را به عنوان یکی از وعدههای انتخاباتی خود مطرح کرد. هرچند رقبا سعی داشتند از مخالفت او با روحانی معنای مخالفت با مذاکره خارجی را استخراج کنند اما رئیسی همه جا از باز بودن امکان مذاکره به شرط تامین منافع ملی سخن گفت و خبر از تغییر دادن دیپلماسی از هدف دولت به یکی از وسایل و امکانهای پیگیری منافع ایران داد.
* عبور از اقتصاد شرطی و تقویت سیاست خارجی مبتکر
آغاز دور جدید گفتوگوهای ایران و 1+4 یقینا دشوارترین آزمون دیپلماسی رئیسی در مدت کوتاه شروع ریاستش بر قوه مجریه بود. دشواری این آزمون اما بیش از هر چیز به این علت بود که دولت جدید باید موضع تهران را در میانه مذاکراتی که از پیش از آغاز به کار دولت آغاز شده بود و امتدادی از دیپلماسی دولت سابق بود، ارتقا میبخشید.
تجربه عبرتآموز روحانی بخوبی نشان داده بود موضع خارجی هر کشور را میزان تسلط بر شرایط داخلی و امکانهایی که در مواجهه با زیادهخواهی طرف مقابل دارد، تعیین میکند. اگر روحانی تکرار هر روزه این گزاره را که عدم توافق مساوی با پایان دنیاست، شرط پیروزی دیپلماسی میدانست، این بار ایران در موضعی دیگر باید به تکرار و اثبات این گزاره میپرداخت که به رغم تمایل به توافق، عدم توافق پایان گزینههای ایران نیست. رسیدن به این مهم اما نیازمند برنامهریزی داخلی و داشتن نقشه راهی برای شرایط پابرجایی تحریمها بود. به عبارت سادهتر دولت این بار تهدیدزدایی تحریمها را در گرو داشتن برنامه برای مواجهه با پابرجا ماندن تحریمها میدانست و معتقد بود زمانی میتوان به خط خوردن تحریم به عنوان یک ابزار فشار خارجی امید داشت که طرف مقابل و بویژه آمریکا از امکانهای ایران برای «بیاثر کردن تحریمها» آگاهی پیدا کند. اگر در فاصله 92 تا 1400 سیاست داخلی ایران بیشترین تاثیر را از سیاست خارجی گرفت، حالا زمان آن شده است سیاست خارجی از امتیازهای سیاست داخلی بهره گرفته و ابتکار عمل را به دست بگیرد. از همین رو از یک سو اولویتبخشی به همسایهگرایی و ارتباط با شرق و از سوی دیگر برنامهریزی برای قوام بخشیدن به اقتصاد در این شرایط به عنوان بخشی از نقشه راه سیاست خارجی دولت سیزدهم در مواجهه با تحریمهای غرب پی گرفته شد.
* تحریمشکنی با پادتن تحریم
همزمانی آغاز مذاکرات ایران و 1+4 در وین با تدوین بودجه 1401 در تهران یکی از فرصتهای جدی دولت سیزدهم برای نشان دادن عزمش برای مواجهه جدید با فشارهای غرب بود. این بار همزمان با استقبال دستگاه سیاست خارجی از رسیدن به یک توافق خوب که به رفع واقعی تحریمها منجر شود، تیم اقتصادی دولت نقشه راه خود را برای اقتصاد 1401 مستقل از نتیجه مذاکرات و با فرض گرفتن باقی ماندن تحریمها تدوین کرد.
در این میان البته فشار رسانهای جریان غربگرا به دولت و شانتاژ منفی علیه بودجه 1401بار دیگر نیاز دولت سیزدهم به اقناع عمومی برای پیگیری سیاستهای مبتکرانه را به دولتمردان و شخص رئیسجمهور یادآوری کرد. عبور از اقتصاد شرطی و تغییر ریل سیاست خارجی کشور بدون همراه کردن مردم ناممکن خواهد بود. با این حال دولت به درستی دریافته که شکستن تحریمها با وارد شدن به دومینوی پایانناپذیر عقبنشینی و اهدای امتیازات جدید امکانپذیر نیست و تنها زمانی میتوان به این مهم دست یافت که ابتکار عمل داخلی، قدرت چانهزنی خارجی را افزایش دهد. از همین رو تدوین بودجه مستقل از برجام و تکثر بخشیدن به نقشه راههای سیاست خارجی از جمله تقویت مناسبات منطقهای را میتوان پیامی روشن و سازنده و البته قدرتآفرین دانست.
***
منابع غربی به نقلاز دیپلماتهای اروپایی از احتمال ادامه مذاکرات از ششم دی خبر دادند
تنفس 10 روزه مذاکرات
نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأتهای مذاکرهکننده ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپایی به منظور رفع تحریمها در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد. «علی باقری» مذاکرهکننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» هماهنگکننده کمیسیون مشترک برجام و معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ریاست این نشست را بر عهده داشتند. به گزارش «وطنامروز»، این نشست به منظور ارزیابی مذاکرات اخیر در وین و هماهنگیها برای ادامه گفتوگوها برگزار شد. نشست جدید در شرایطی برگزار شد که روز پنجشنبه، یک منبع مطلع نزدیک به مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین درباره آخرین وضعیت مذاکرات به خبرگزاری فارس گفت: در حالی که اروپاییها در ابتدا با عدم پذیرش پیشنویسهای ایران درباره تحریمها و اقدامات هستهای، تنها پیشنویسهای حاصل از ۶ دور مذاکره قبلی را مبنای ادامه مذاکره میدانستند، در نهایت پذیرفتند متن سومی مبنا قرار بگیرد. این منبع مطلع افزود: متن جدید، از ترکیب متن اول و اضافه شدن پیشنهادات ایران تهیه و بر روی آن کار میشود. تاکنون 2 «non paper» از سوی آمریکاییها درباره پیشنویسهای تحریم و هستهای به ایران ارائه شده که پاسخها در ۱۲ صفحه از سوی هیات ایرانی تهیه و با واسطه به آنها داده شده است. در همین حال «باراک راوید» خبرنگار وبگاه صهیونیستی «واللا» و وبگاه آمریکایی «آکسیوس» در توئیتی به نقل از دیپلماتهای اروپایی ۳ کشور عضو برجام از احتمال ادامه مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (ششم دی) خبر داد. وی همچنین به نقل از دیپلماتهای مذکور مدعی شد با سرعت فعلی پیش رفتن گفتوگوها، «ممکن است ۶ ماه طول بکشد تا توافقی به دست آید». در همین حال مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره دوربینهایی که قرار است در تأسیسات کرج نصب شوند توضیحاتی ارائه کرد. «رافائل گروسی» درباره نحوه دسترسی به تصاویر ضبطشده مدعی شد: «این بخشی از مذاکرات بود که بتوانیم اطلاعات را در دوربینها ثبت کنیم و موضع ما این بود که باشد، اطلاعات میتوانند در ایران بمانند اما همچنان دوربینها مهروموم آژانس را خواهند داشت. یعنی دوربینها متعلق به ما هستند اما نمیتوانیم [فیلم] آنها را ببینیم. گروسی در ادامه گفت: «در حالت ایدهآل و با احیای برجام، مهر و موم دوربینها را باز میکنیم و به اطلاعات آن دست پیدا میکنیم».او در پاسخ به سوالی درباره تقدم رفع تحریمها بر دسترسی آژانس به محتوای دوربینها و ادعای خبرنگار درباره «ناراضی بودن آمریکا از توافق ایران و آژانس» گفت: «اطلاعات زمانی با ما به اشتراک گذاشته میشود که توافق حاصل شود و این توافق زمانی حاصل میشود که تحریمها رفع شوند. یک چیز را فراموش نکنید. هنگامی که ما با ایرانیها به توافق برسیم، به اطلاعات دوربینها دسترسی خواهیم داشت اما توافق [احیای برجام] را طرفهای دیگری قرار است انجام دهند».او درباره فاصله زمانی پیشآمده درباره فیلمبرداری دوربینهای کرج گفت: «من در همه گزارشهایم گفتهام از این بابت واقعا نگران هستم. به همین دلیل از زمان سفرم در ماه سپتامبر [به ایران] که توافق کردیم تمام تجهیزات را جایگزین کنیم و این اتفاق برای کرج نیفتاد، در این باره ابراز نگرانی کردم. نگرانی من این بود که این خطر به وجود بیاید که بخشی مهم از اطلاعات دوربینها را از دست بدهیم و این نگرانی هنوز وجود دارد».
ارسال به دوستان
اخبار
خنثیسازی تحریمها برای کشور یک اصل است
حجتالاسلام حاجعلیاکبری با اشاره به مذاکرات لغو تحریمها، گفت: امروز برای کشور موضوع اصلی، خنثیسازی تحریمها بر اساس تکیه بر ظرفیتهای داخلی است. به گزارش فارس، امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه محور مذاکرات رفع تحریمهاست، اظهار داشت: مواضع تهدیدگونه برخی مقامات غربیها شبیه طنز است و خودشان هم میدانند که هیچ غلطی نمیتوانند بکنند. امروز برای ما اصل مساله خنثیسازی تحریمها بر اساس تکیه بر ظرفیتهای داخلی است. وی افزود: طرف مقابل در روند مذاکرات خط تحریف و برهم زدن تمرکز هیات ایرانی را در پیش گرفته است، آنها باید از حضور ایران در پای میز مذاکره به رغم عهدشکنیشان استقبال کنند. امام جمعه موقت تهران با اشاره به روز حملونقل جادهای گفت: سالانه 8 و نیم درصد تولید ناخالص داخلی از این بخش است و سالانه 100 میلیون نفر و 500 میلیون تن کالا از طریق حملونقل جادهای جابهجا میشود. لذا باید به معیشت و بیمه رانندگان توجه کرد، بنابراین مجلس و دولت باید به بخش حملونقل درونشهری توجه ویژهای داشته باشند.
***
وزیر خارجه چین:
از خواستههای مشروع و منطقی ایران حمایت میکنیم
وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود تاکید کرد پکن از خواستههای مشروع و منطقی ایران حمایت میکند و با رویکرد نادرست اعمال فشار مخالف است. به گزارش فارس، «وانگ یی» مشاور دولتی و وزیر خارجه چین پنجشنبه گذشته در گفتوگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه موضوع هستهای ایران بر سر یک تقاطع قرار دارد، افزود: چین از ادامه مذاکرات با هدف احیای توافق ۲۰۱۵ حمایت میکند. بنا بر گزارش شبکه «سیجیتیان»، رئیس دستگاه دیپلماسی چین همچنین تاکید کرد این کشور از خواستههای مشروع و منطقی ایران حمایت میکند و با رویکرد نادرست اعمال فشار در هر مرحله مخالف است. به گزارش این رسانه چینی، امیرعبداللهیان هم با قدردانی از نقش سازنده چین در پیشبرد مذاکرات، وانگ را در جریان آخرین تحولات گفتوگوها در وین قرار داد. طبق اعلام سیجیتیان، امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران با صداقت و حسن نیت در مذاکرات حضور دارد و یک سری اقدامات مثبت انجام داده است، گفت: تهران به شکلی منعطف و عملگرایانه به حضور در مذاکرات ادامه خواهد داد. وی تاکید کرد: ایران گفتوگو و همکاری با طرفهای مربوط را حفظ خواهد کرد اما هرگز تهدید یا قلدری را نخواهد پذیرفت. ۲ دیپلمات همچنین درباره توافق زیردریایی اتمی بین ایالاتمتحده، انگلیس و استرالیا تبادل نظر کردند. وانگ گفت این توافق سهجانبه خطرات اشاعه هستهای را به همراه خواهد داشت و منجر به مسابقه تسلیحاتی خواهد شد. امیرعبداللهیان هم هشدار داد که اگر کشورهای شرق و غرب آسیا از آنها الگوبرداری کنند و منجر به اشاعه تسلیحات اتمی شود، آمریکا، انگلیس و استرالیا باید پاسخگو باشند.
***
برگزاری رزمایش نیروهای دریایی ایران و سلطنت عمان در خلیجفارس
رزمایش نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سلطنت عمان، در آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز و دریای عمان برگزار شد. به گزارش ایسنا، بر اساس توافقات به عمل آمده در کمیسیونهای مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، نهمین رزمایش امداد و نجات دوجانبه مابین نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سلطنت عمان صبح پنجشنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ در آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز و دریای عمان برگزار شد. این رزمایش با مشارکت تعدادی از واحدهای شناوری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دریابانی انتظامی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی و نیروی دریایی سلطنت عمان، با پشتیبانی بالگردهایی از ۲ طرف و پهپادهای جمهوری اسلامی ایران، در حضور رؤسای کمیته مشترک دوستی نظامی ۲ کشور و اعضای آن برگزار شد که بیانگر توسعه تعاملات دوجانبه، اجرای برنامههای مختلف آموزشی در دریا، تبادل تجربیات و ارتقای سطح کارآیی کارکنان است.
***
آمریکا چند شرکت را به بهانه فروش اقلام ممنوعه به ایران تحریم کرد
وزارت خزانهداری آمریکا از وضع محدودیت صادراتی برای چند شرکت خارجی به دلیل آنچه فروش اقلام ممنوعه به ایران خواند، خبر داد. به گزارش تسنیم، وزارت خزانهداری آمریکا روز پنجشنبه طی بیانیهای اعلام کرد شرکتهایی از چین، مالزی، ترکیه و گرجستان را در ارتباط با فروش اقلام به افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم وزارت خزانهداری آمریکا، مشمول محدودیتهای صادراتی کرده است. وزارت خزانهداری آمریکا در بیانیه خود مدعی شد این شرکتها اقدام یا تلاش کردهاند اقلام آمریکایی را که میتوانستهاند در برنامههای پیشرفته تسلیحات متعارف و برنامه موشکی ایران مورد استفاده قرار گیرند، برای ایران تأمین کنند. در بیانیه وزارت خزانهداری آمریکا ادعا شده است این شرکتها به عنوان بخشی از یک شبکه در پی تأمین قطعات آمریکایی برای صنایع دفاعی ایران بوده و از این طریق قوانین کنترل صادرات آمریکا را نقض کردهاند. هفته گذشته وزارت خزانهداری آمریکا 8 شخص حقیقی و 4 نهاد ایرانی از جمله یگان ویژه نیروی انتظامی و نیروی ویژه ضدتروریسم (نوپو) را در بحبوحه مذاکرات وین تحریم کرده بود.
ارسال به دوستان
رئیسجمهور در دوازدهمین سفر استانی خود به یزد رفت
تأکید بر فعالسازی تولید
گروه سیاسی: رئیسجمهور در دوازدهمین سفر استانی خود وارد استان یزد شد. بازدید از پروژههای استان، دیدار با نخبگان، جانبازان، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از مهمترین برنامههای سفر رئیسی به استان یزد بود. به گزارش «وطنامروز»، رئیسجمهور با اشاره به اینکه باید ظرفیتهای استان را با توجه به برنامهریزیهایی که استاندار و مدیران استان و همچنین همکاران ما انجام دادهاند بیش از پیش احیا کنیم، اظهار داشت: امروز کارهای خوبی در استان انجام میشود اما نسبت به آنچه باید انجام شود هنوز تفاوت وجود دارد و باید تلاش کنیم این تفاوت هر چه بیشتر کاسته شده و وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب نزدیکتر کنیم. رئیسجمهور با بیان اینکه باید در جریان برنامههای این سفر خدمت مردم در جایجای استان میرسیدیم اما شرایط کرونا اجازه این کار را نمیدهد و از همین تریبون از مردم پوزش میطلبم، تصریح کرد: با این وجود در اجتماع مدیران و نمایندگان اقشار مختلف مردم حضور خواهیم یافت و از دیدگاهها و نظرات ایشان مطلع شده و پیشنهادات و راهکارهایی را که برای رفع مشکلات مطرح میشود، خواهیم شنید و آنها را پیگیری میکنیم. رئیسی در جریان این سفر از کارخانه ریسندگی خوشریس که به مدت ۸ سال تعطیل شده است بازدید کرد. وی با انتقاد از تعطیلی این واحد تولیدی گفت: هر چه زودتر این کارخانه با همت و پیگیری فعال شود. رئیسجمهور با بیان اینکه تعطیلی چنین واحدهای تولیدی انسان را رنج میدهد، چرا که متاسفانه این ثروت معطل مانده است، خاطرنشان کرد: بانکها اگر جایی را تملک میکنند باید یا خودشان آنجا را راهاندازی کنند یا سریعا به افراد توانمند واگذار کنند. رئیسی تاکید کرد: هیچ بانکی حق ندارد واحد تولیدی را تعطیل کند. اقدامی که درباره این واحد تولیدی شده است تعطیل کردن تولید و اشتغال در کشور است، چه کسی پاسخگوی ۸ سال بیکاری کارگران این واحد تولیدی خواهد بود؟ رئیسجمهور به منظور احیای مجدد این واحد تولیدی و راهاندازی آن دستورات لازم را صادر کرد.
رئیسی همچنین در این سفر استانی از کارخانه الکترو کویر یزد بازدید کرد. بر این اساس رئیسجمهور اظهار داشت: این کارخانه نمونهای است از خنثی کردن تحریمها و معلوم میشود که در مقابل تحریمهایی که میخواهند از دستیابی ما به تکنولوژی جلوگیری کنند، توانسته با همت و تلاش تابلوهای برق با کیفیت برتر ارائه دهد. رئیسی در ادامه برنامههای سفر خود به استان یزد با حضور در نیروگاه خورشیدی فهرج از نزدیک در جریان طرح تولید برق از انرژی خورشیدی قرار گرفت. رئیسجمهور با تاکید بر حمایت دولت از توسعه انرژی پاک در کشور اظهار داشت: باید با افزایش و توسعه مزارع تولید انرژی خورشیدی بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را از این راه تامین کرد. حجتالاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: استان یزد به دلیل نور کافی، منطقه مناسبی برای توسعه مزارع تولید انرژی خورشیدی است. رئیسجمهور همچنین با دستور به وزیر نیرو و استاندار یزد تاکید کرد: این کار موفق را توسعه دهید تا نیاز کشور به انرژی از این طریق جبران شود. رئیسی همچنین بر حمایت از ساخت پنلهای خورشیدی در استان یزد تاکید کرد. حجتالاسلام رئیسی در بازدید از یکی از کارگاههای احیای بناهای تاریخی این شهر نیز اظهار کرد: بهترین روش برای احیای بافتهای سنتی و فرسوده روش احیا به کمک خود مردم است که به جای زحمت برای آنها خودشان این کار را انجام دهند. رئیسجمهور افزود: این مجموعه سالها پیش یک کارخانه تولیدی بوده که با انتقال تجهیزات این واحد به شهرک صنعتی یزد بنای آن در حال تخریب بود که با سرمایهگذاری بخش خصوصی قرار است به هتل سنتی ۵ ستاره تبدیل شود.
ارسال به دوستان
رئیس قوه قضائیه در چهارمین سفر استانی خود به گلستان سفر کرد
تأکید محسنیاژهای بر پاسخگویی به نامههای مردمی
گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه در چهارمین سفر استانی خود پنجشنبه همراه جمعی از مسؤولان عالی قضایی به استان گلستان سفر کرد. به گزارش «وطنامروز»، حجتالاسلام غلامحسین محسنیاژهای با اشاره به اهداف کلی سفرهای استانی مقامات و مسؤولان قوای سهگانه گفت: در جریان سفر استانی این اهتمام و توجه را خواهیم داشت که به آنچه قول میدهیم جامه عمل بپوشانیم و به صرف حرف زدن و قول دادن اکتفا نکنیم. حجتالاسلام اژهای در جلسه شورای قضایی استان گلستان بر پاسخدهی و ترتیب اثر دادن به نامههای واصله از جانب مردم در جریان سفر به این استان تاکید ویژهای کرد و گفت: مسؤولان بخشهای مختلف قضایی در گلستان و تهران نسبت به پاسخگویی و ترتیب اثر دادن به نامههای واصله از جانب مردم اهتمام ویژه داشته باشند و تا حد مقدور نسبت به برآورده کردن درخواستهای مردم اقدام کنند. حجتالاسلام اژهای تصریح کرد: موضوعات و مسائل موجود در استان گلستان از جمله «خلیج گرگان»، «پتروشیمی گلستان»، «روستای زیارت»، «منطقه آشوراده»، «پرونده موجهای آبی گنبد کاووس» و... موضوعات و مسائلی چندوجهی محسوب میشوند که دارای ابعاد مختلف قضایی، اقتصادی، زیستمحیطی و حقوقی هستند و به صورت تکوجهی و یکبعدی نمیتوان نسبت به حل آنها، اتخاذ تصمیم کرد. همچنین رئیس قوه قضائیه در جریان دیدارهای مردمی هم برای رسیدگی به ۲ پرونده کثیرالشاکی پتروشیمی و موجهای آبی در استان گلستان، دستورات لازم را صادر کرد. همچنین حجتالاسلام اژهای در نشست خبری پایان سفر به استان گلستان گفت: ۸۷ میلیارد تومان برای رفع مشکلات ضروری دستگاه قضایی گلستان تخصیص یافت. رئیس قوه قضائیه در ادامه اظهار کرد: نامههایی که مردم داشتهاند دریافت، اسکن و وارد سیستم شدهاند. درباره مواردی که میشد در استان پیگیری کنند و دستور دهند، اقدام مقتضی انجام شده و درباره مواردی که باید به تهران برود و پیگیری شود، این کار انجام خواهد شد. اژهای با اشاره به ضرورت برنامهریزی مدون و مدبرانه برای رفع معضل آب در کشور و استانهای مختلف گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور باید در راستای اصلاح الگوی مصرف آب در بخشهای مختلف کشاورزی، صنعتی و شرب اقدام شود؛ دولت مجدانه برای رفع معضل آب اقداماتی را در دست اجرا دارد و ما نیز در دستگاه قضایی دستورات و احکامی را در این راستا صادر کردهایم.
* نشست با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان
حجتالاسلام اژهای در نشست با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان این استان و همچنین مقامات و مسؤولان گلستان شرکت کرد. رئیس قوه قضائیه در این دیدار به تدابیر و راهکارهایی اشاره کرد که با عملیاتی کردن آنها میتوان در قبال جریمه محکومان مالی به جای صدور احکام حبس و سایر احکام ناظر بر مجازات، این محکومان را وادار به رفع برخی مشکلات، آسیبها و تنگناها کرد. رئیس عدلیه تصریح کرد: البته این موضوع نیازمند مصوبه قانونی است؛ برای مثال میتوان به جای صدور حکم حبس برای فردی که ۲ هزار میلیارد اختلاس کرده، او را مکلف به لایروبی خلیج گرگان کرد که این قضیه به گفته مسؤولان مشکلات امنیتی را برای استان به وجود آورده است یا اینکه فرد محکوم به جای احکام طویلالمدت مکلف شود چند هزار مسکن بسازد. اژهای در پایان بیان داشت: یکی از فعالان اقتصادی و تولیدی اشاره داشت ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تن از یک قلم از کالاهای ضروری در داخل استان تولید شده و با وجود تقاضای موجود برای این محصول، شاهد واردات آن از خارج هستیم؛ باید تاکید کنم این موضوع نهتنها در راستای حمایت از تولید داخل نیست، بلکه از موانع تولید است و با هیچ عقل سلیمی منطبق نیست و باید برای رفع این قبیل مسائل اقدامات مجدانهای انجام داد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|