|
ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم سینمایی «مرد بازنده» که در روز اول برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به نمایش درآمد
زخم کاری خورده
گروه فرهنگ و هنر: جشنواره چهلم فیلم فجر با نمایش فیلمهای «بیرو» و «مرد بازنده» آغاز شد. «بیرو» به کارگردانی مرتضیعلی عباسمیرزایی به عنوان اثری که به زندگی یکی از قهرمانان ورزشی میپردازد و «مرد بازنده» که نئونوآری جنایی است که داستانی معمایی و رازآلود را پیش چشم مخاطبان میگذارد. بیرو -همانگونه که پیشبینی میشد- نتوانست توجه ویژهای را جلب کند. پرداختن به زندگی قهرمانان ورزشی، مدلهای تکرارشدهای در سینمای دنیا دارد. آنگونه که مرسوم است در ابتدا با تاکید بر شخصیتپردازی، قهرمان با عمده ویژگیهایش معرفی میشود و بعد با تعریف موانع و چالشهایی پیش روی او، داستان پیش میرود. بیرو اما نه در ایجاد همزادپنداری و نه در خلق موقعیتهای بحرانی آنچنان که باید موفق عمل نکرده است. فیلم دومی که در شب اول جشنواره به نمایش درآمد، «مردبازنده»، ساخته محمدحسین مهدویان، یکی از فیلمهایی بود که در زمان پیشفروش بلیتهای جشنواره توانست رکورد بزند. این مساله یعنی علاقهمندان سینما، حالا او را به عنوان یکی از کارگردانهای صاحب سبک میشناسند و منتظر تماشای فیلمهایش هستند. ۲ نوشته درباره این فیلم را در زیر میخوانید. یادداشتی از عباس گل و نوشته دیگری از سعید هاشمزاده که در روزهای جشنواره نگاه کوتاهی به فیلمهای سودای سیمرغ این دوره خواهد داشت.
***
شرح مسأله: سریال یا فیلم سینمایی!
سیدسعید هاشمزاده: قرار است در طول جشنواره چهلم فیلم فجر، یادداشتهایی مسالهمحور درباره فیلمها داشته باشیم. هر فیلم بهانهای میدهد تا بتوانیم از آن زاویه به آن بنگریم؛ زاویهای که میتواند دیدگاهی کلی یا جزئی را درباره آن فیلم به ما هدیه دهد. مسالهمحور بودن یادداشتها بدین خاطر اهمیت دارد که بتوانیم پلی بزنیم میان یک موضوع علمی یا تئوریک با اثری که در طول جشنواره میبینیم؛ پلی که بسیاری از یادداشتهای این روزها از آن خالی شدهاند یا خوشبینانهتر از آن عبور میکنند.
فیلم تازه محمدحسین مهدویان، در دنباله سریال موخرش «زخم کاری» است. چرا و چگونه؟! به نظر قرابت این دو را بتوان با تعریف ۲ مدیوم رسانهای/ هنری آغاز کرد؛ فیلم و سریال؛ ۲ مدیوم پربیننده تصویری این روزها. سریال داستانی دنبالهدار و قسمت به قسمتی است که تعلیق، تغییر و دنبالهدار بودن داستانی یکپارچه و گاه اپیزودیک را شامل میشود و قسمتبندی آن است که این مدیوم را از فیلم جدا میکند. فیلم اما همان مدیوم یکپارچه یا تکقسمتی است که داستان میگوید یا تجربهای را تصویری/ مستند میکند. از این بدیهیات میگذریم و به سمت جزئیات میرویم؛ به سمت اینکه زبان هر کدام از این ۲ مدیوم را میسازد. من در اینجا «زخم کاری» را در کنار «مرد بازنده» میگذارم، هنگامی که هر دو را در تصویر، در دیالوگنویسی و در فیلمبرداری، بازی و داستانگویی و کارگردانی ببینیم، به این مساله برمیخوریم که هر دو روند و ریتمی برابر و یکسان دارند، با این تفاوت که «زخم کاری» به عنوان یک سریال، داستانی پرکشش و پر از برخورد و حادثه دارد و بدین جهت پر پرسوناژ است اما «مرد بازنده» با داستانی به ظاهر پیچیده اما در باطن لاغر و فاقد هیجان همراه است. اگر سکانسهای این دو را به لحاظ اجرا در کنار یکدیگر قرار دهیم متوجه دکوپاژی یکسان، تولیدمحور، فاقد قطعات و برشهای تصویری حاوی معنا میشویم و اساسا آنها را دارای یک گرامر میبینیم. گرامر مهدویان اغلب دوربین را میکارد، حرکت نمیدهد، آن را پشت یک شیء در فورگراند خود پنهان میکند و از سوژه فاصله میگیرد و در نهایت سوژه در میدل گراند تصویر چیده میشود. این یکسان بودن دکوپاژ و تولیدمحور بودن آن که سیر سریع یک فیلمبرداری بدون دقت و جزئیات را شامل میشود، هر دوی این فیلم و سریال را کنار یکدیگر میگذارد. اما تفاوت سریال و فیلم که باید وجه تمیزدهنده این دو باشد و تماشاگر را قانع کند که چرا داستانی تبدیل به فیلم شده یا تبدیل به سریال، در پتانسیل تعلیق و کشش داستانی و نیز فشردگی یا پهن بودن حوادث است. حوادث در مرد بازنده آنقدر کمرنگ و بیاهمیت و گاه اضافه است که فیلم بلند و بیش از حد بلند مهدویان میتوانست با کمی بلندتر شدن تبدیل به یک مینیسریال شود و نه یک فیلم سینمایی که اصلا به خاطر فشردگی وقایع و تندی حوادث بویژه در یک داستان کارآگاهی مورد اهمیت قرار میگیرد. فیلم تازه مهدویان نه از جنبه داستانی و نه از جنبه کارگردانی سینمایی به معنی بیان پرکشش جزئیات و خلق تصاویر سینمایی نیست، بلکه همان گرامر سریالش است اما این بار بیرونقتر و لاغرتر؛ خستهکننده و گاه پر از خردهداستانهای اضافه که این سوال را ایجاد میکند که چرا و به چه دلیل سریال نشده است؟!
ارسال به دوستان
چرا پیش نمیرود!
عباس اسماعیلگل: پس از آنکه محمدحسین مهدویان سال گذشته با تولید فیلم پرحاشیه و ضعیف «شیشلیک» بسیاری از مخاطبان فیلمهای قبلی خود را ناامید کرد، امسال در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با فیلم «مرد بازنده» در معرض دید و قضاوت اهالی رسانه در کاخ جشنواره فیلم فجر قرار گرفت و بهرغم اینکه بسیاری از اهالی رسانه امیدوار بودند با تماشای اثری قابل تامل، تلخی «شیشلیک» را فراموش کنند اما به واقع برای بسیاری اینگونه نبود که این مساله از چند جهت قابل بررسی است. نخست اینکه «مرد بازنده» مهدویان در ژانری به نظر متفاوتتر از ژانرهای پیشین کار کرده است. او در جدیدترین تجربه خود سراغ ژانری مغفول و سختپسند برای مخاطبان رفته است و همین موضوع نشان از ریسکپذیری مهدویان در تجربه جدیدش دارد؛ ریسکی که اصلا جواب نداده است. کاراکتر اصلی مهدویان در بازنده، یک سرهنگ میانسال اداره آگاهی است که جواد عزتی با گریمی متفاوت و سنگین ایفاگر نقش این سرهنگ کارکشته است؛ سرهنگی که زندگی خانوادگی به هم ریختهای دارد و از نظر شخصیتی هم سرهنگ بازده، پلیسی عصبیمزاج است که برای باز کردن گرههای جنایی چندین مرتبه از دستورات مافوق خود سرپیچی میکند. خرده روایتهای داستان جنایی حول محور همین ماجراجوییهای سرخود جناب سرهنگ شکل میگیرد. از سوی دیگر فیلمهای پلیسی جنایی موفق، آثاری است که مخاطبان با قهرمانان فیلم همزادپنداری کنند اما این اتفاق برای قهرمان مردبازنده نمیافتد و حتی خلق کاراکترهای کمجانی چون پسر یک وزیر و استفاده از جذابیتهای ذاتی «آقازادهها» هم کمک چندانی به خردهروایتهای بیرمق مرد بازنده نمیکند. جدیدترین فیلم محمدحسین مهدویان هم همانند «شیشلیک» اثری است که از فقدان داستان رنج میبرد و خردهروایتهای نامنظم ریتم فیلم را بشدت تحت تاثیر قرار داده است. همچنین جواد عزتی به عنوان بازیگری که طی سالهای اخیر یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران بوده است هم قربانی یکی از ضعیفترین آثار مهدویان شده است به طوری که جواد عزتی آن درخشش همیشگی را در مرد بازنده نداشته است. فیلم مرد بازنده، با داشتن طولانیترین تایم در میان آثار جشنواره، نتوانست آنچنان که پیشبینی میشد، فیلم فوقالعادهای از آب درآید؛ فیلمی که با همه نقدها البته در میان آثار فعلی جشنواره به نظر با عنوان «خوب» شناخته خواهد شد. در کنار نقدها تلقیهای مثبتی هم از فیلم وجود دارد که عموما معطوف به متفاوت بودن قصه و نقشهاست نه کیفیت کلی فیلم. ارسال به دوستان
مهدویان در نشست خبری «مرد بازنده»:
عزتی را انتخاب کردم، چون ستاره است
نشست خبری فیلم سینمایی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان پس از اکران این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. مهدویان در ابتدای این نشست در پاسخ به سوالی درباره شخصیتهای قهرمان معترض فیلمهایش گفت: این سوال براساس پیشفرضهایی است. یک نوع داوری در خود سوال وجود دارد که من موافق آن نیستم، دستکم درباره این فیلم اینطور نیست؛ اینکه اغلب شخصیتها معترض باشند. ما بر اساس شخصیتهای واقعی، شخصیتهای این فیلم را طراحی نکردیم. ما قصه تعریف میکنیم و متناسب با آن شخصیت میسازیم؛ اینکه بگوییم مشخصا جای کسی هستند، اینطور نیست مهدویان درباره انتخاب جواد عزتی برای نقش اصلی این فیلم توضیح داد: عزتی را انتخاب کردم چون او یک ستاره تکرار نشدنی است که هر فیلمسازی دوست دارد در فیلمش باشد، او از پس اجرای هر نقشی برمیآید، ضمن اینکه با هم دوستیم و به ما خوش میگذرد. این کارگردان اظهار کرد: تلاشم را میکنم که با کار کردن زیاد به کارم آسیب نرسد، ما یک گروه بزرگ هستیم که چند پروژه را همزمان جلو میبریم. پیشنهادهای زیادی در سینما و سریالسازی به من میشود که حتی نمیرسم به آنها فکر کنم، برخی فیلمسازان برای بقیه جذاب هستند. اگر وقت داشته باشم و پاسخ مثبت به پیشنهادها بدهم شاید باید بیشتر فیلم بسازم اما وقت نمیکنم. همچنین جواد عزتی درباره چالش ایفای این نقش اظهار کرد: هر نقشی به اندازه خود چالش و سختیهایی دارد؛ صرف اینکه نقشی سن بالاتری داشته باشد نقش را سختتر نمیکند، بلکه درونیات آن نقش، آن را سخت میکند، از این منظر این نقش بسیار سخت بود. آقای مهدویان نزدیک به ۲ سال این فیلم را در ذهن خود میپروراند، وقتی هم که به من پیشنهاد داد غافلگیر شدم چون بارها با هم صحبت کرده بودیم بدون اینکه به من پیشنهاد کار بدهد. به او گفتم بازیگران درجه یک زیادی داریم اما او گفت من به تو پیشنهاد میدهم، پیشنهاد نمیخواهم. عزتی درباره احتمال شباهت کاراکتر مسن این فیلم با کاراکترهای پیرمردی که پیشتر در آثار کمدی ایفا کرده بود، گفت: از این شباهت احتمالی میترسیدم اما از چیزی که الان روی پرده هست، خیلی راضیام و دلم آرام است. اگر در ژانر فانتزی و طنز باز هم کاری پیش بیاید حتما انجام میدهم. ارسال به دوستان
کارگردان «بیرو»:
نسل من عاشق کارتون فوتبالیستهاست
کارگردان فیلم سینمایی «بیرو» در نشست خبری این فیلم تاکید کرد این فیلم روایتی از زندگی علیرضا بیرانوند است که قهرمان امروز جامعه محسوب میشود. به گزارش «وطنامروز»، در ابتدای این نشست، مرتضیعلی عباسمیرزایی گفت: میخواستم درباره یک قهرمان دیگر فیلم بسازم اما پیشنهاد شد این فیلم را بسازم و علیرضا بیرانوند، قهرمان روز جامعه است که بدون پول و پارتی و با تلاش خود به جایگاه فعلی رسیده است.
وی ادامه داد: ظرفیت حضور خود علیرضا بیرانوند در فیلم براساس داستان فیلم بوده و حضورش در فیلم میتوانست به عوامل امید دهد.
عباسمیرزایی درباره اینکه چرا فیلم شبیه کارتون فوتبالیستها است، بیان کرد: من و نسل من عاشق کارتون فوتبالیستها هستیم؛ همیشه برای من سوال بود که در زمین فوتبال جزئیات را مانند انیمیشن نشان دهیم. میخواستم دوربین وارد زمین شود و بخش فوتبال فانتزی شود. وی گفت: ما قهرمانان ورزشی بسیاری در نسل جوان خود داریم، به نظر من بد نیست راجع به قهرمانهای دیگر مثل علی شاهحسینی، قهرمان تنیس فیلم بسازیم؛ ما قهرمانان بسیاری برای ساخت فیلمهای ورزشی داریم. این فیلم بسیار منطبق با واقعیتهای زندگی علیرضا بیرانوند بود اما این را باید بدانیم که در سینما تخیل و واقعیت کنار هم قرار میگیرد و هر کسی میتواند روایت خود را داشته است. بیرانوند نیز فیلم را دیده و پسندیده که توانستیم فیلم را در جشنواره شرکت دهیم چرا که این شرط ما بود، البته فوتبالها و زجرهایی که در فیلم کشیدهایم در فیلم بسیار کم است.
کارگردان با انتقاد از شرایط اکران فیلم در برج میلاد بیان کرد: شما در یک دره فیلم را دیدهاید و نمیدانم چرا خبرنگاران چنین جایی را دوست دارند. این فیلم در سالنهای دیگر صدای بسیار خوبی دارد و برای آن طراحی صدای درستی شده است اما در برج میلاد هر گوشه یک صدایی میدهد. به عنوان یک فیلمساز خواهش میکنم برای فیلمسازان و خبرنگاران سالن استاندارد سینما بسازید.
ارسال به دوستان
اخبار
«رؤیای نیمهشب» به چاپ صدویکم رسید
کتاب «رویای نیمهشب» نوشته مظفر سالاری توسط نشر کتابستان معرفت به چاپ صدویکم رسید. به گزارش «وطنامروز»، چاپ صدویکم رمان «رویای نیمهشب» نوشته مظفر سالاری بهتازگی توسط نشر کتابستان معرفت روانه کتابفروشیها شده است. این کتاب روایت دلدادگی پسری سنی به دختری شیعه مذهب است که در حاشیه ماجرای تشرف به محضر امام عصر(عج) نوشته است؛ موضوعی که توانسته این کتاب را به یک رمان عاشقانه تبدیل کند. رمان پیشرو، از دل روایت یک تشرف یکخطی خلق شده است. به این ترتیب «رویای نیمهشب» راوی تشرف ابوراجح حمامی است که نویسنده تلاش کرده با بیان دراماتیک این روایت آن را در دسترس عموم قرار دهد. چاپ صدویکم این کتاب با ۲۸۶ صفحه و قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه شده است.
***
منعی برای مجوز جیران نیست
نتیجه بررسی هیأت کارشناسی ساترا درباره شکایت نویسنده «آهوی من مارال» اعلام شد. به گزارش «وطنامروز»، در راستای شکایت نویسنده و کارگردان سریال «آهوی من مارال»، شعبه ۳۶ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید صدر، اجرائیهای مبنی بر ضرورت حذف شباهتها توسط تهیهکننده سریال «جیران» صادر کرد. با توجه به لازمالاجرا بودن رأی شورای داوری آیفیک و قرار داشتن سریال «جیران» در مرحله دریافت مجوز انتشار از ساترا، هیأت کارشناسی تخصصی برای بررسی موضوع تشکیل شد. جلسه کارشناسی تخصصی این هیأت، ششم بهمن با حضور مهرداد غفارزاده و اسماعیل عفیفه، کارشناسان محتوایی منتخب ساترا و نماینده بخشهای نظارتی سازمان صداوسیما در سالن جلسات ساترا برگزار شد. در نهایت اعضای جلسه با ثبت اظهارات خود در برگههای اعلام نظر، دیدگاه خود را درباره اجرای بند ۲ رأی داوری آیفیک یا عدم اجرای آن از سوی تهیهکننده «جیران» اعلام کردند که نتیجه این فرآیند، اجماع هر ۳ کارشناس بر فقدان شباهت به نحوی که قابلیت احراز گرتهبرداری سریال «جیران» از طرح «آهوی من مارال» را داشته باشد، اعلام شد. لذا از نظر این هیأت بند ۲ رأی داوری شورای تخصصی آیفیک از سوی تهیهکننده سریال «جیران» رعایت شده است و منعی برای صدور مجوز انتشار از این حیث وجود ندارد.
***
معرفی داوران جایزه سرو
اعضای هیات داوران دومین «جایزه سرو» معرفی و منصوب شدند. به گزارش «وطنامروز»، طی احکامی جداگانه از سوی حمید نیلی، مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس، اعضای هیات داوری دومین «جایزه سرو» معرفی و منصوب شدند. در بخش تئاتر تلویزیونی نصرالله قادری، فرهاد قائمیان و رحمت امینی داوری آثار رسیده در این بخش را بر عهده دارند. همچنین شهرام کرمی، رضا صمدپور و حسین فداییحسین داوری آثار برگزیده و منتخب را در بخش نمایشنامهنویسی و آثار مکتوب انجام خواهند داد. محوریت و رویکرد اصلی انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس در دومین دوره برگزاری این جایزه، معطوف به تئاتر تلویزیونی و آثار مکتوب شامل پایاننامههای دانشجویی، مقالات پژوهشی و نمایشنامه است.
***
تحسین فیلم «دست خدا» توسط دنیرو
رابرت دنیرو در یادداشتی که درباره فیلم جدید پائولو سورنتینو نوشته تاکید کرد از تماشای این فیلم بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، رابرت دنیرو آنقدر از تماشای فیلم «دست خدا» تحت تأثیر قرار گرفت که در یادداشتی برای ددلاین از آن نوشت. وی نوشته است: چیزهای شگفتانگیز زیادی هست که بخواهی درباره «دست خدا» ساخته غنی پائولو سورنتینو درباره بزرگ شدن بگویی؛ فیلمی که بشدت شخصی است. سورنتینو که هم فیلمنامه را نوشته و هم آن را کارگردانی کرده است، در این فیلم شخصیت فابیتو را با توجه به ویژگیهای خودش و تجربیاتش خلق کرده است و او را در شهر زادگاه خودش یعنی ناپل قرار داده است. دنیرو در ادامه به لوکیشن فیلم میپردازد و مینویسد: موقعیت مکانی جنوب ایتالیا بخوبی در خدمت داستانسرایی سورنتینو است. خودش هم میگوید واقعیت فقط نقطه شروع داستان است. باید آن را دوباره اختراع کرد. اینجا در ناپل، ما یک راه بامزه برای بازآفرینی خاطرات داریم.
***
مرور انقلاب «از ایفل تا آزادی»
شبکه «هیسپان تیوی» به مناسبت فرارسیدن ایام دهه فجر و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مستند «از ایفل تا آزادی» را روی آنتن میبرد. به گزارش «وطنامروز»، مستند «از ایفل تا آزادی» به کارگردانی اسلام فتحی با هدف مرور اتفاقات و حوادث انقلاب اسلامی ایران از نگاه «میشل ستبون» عکاس فرانسوی برای مخاطبان اسپانیاییزبان شبکه «هیسپان تیوی» پخش میشود. میشل ستبون، عکاس فرانسوی در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از شروع تظاهرات در شهر قم تا غائله کردستان حضور داشته و حدود 30 هزار عکس را ثبت کرده است. عکسهای معروف دیدار امام خمینی(ره) با مردم در نوفل لوشاتو زیر درخت سیب، عکس از مبارزات مردم ایران و عکسهای امام هنگام بازگشت به ایران در پرواز، پای پله هواپیما، مدرسه علوی، بهشت زهرا و مراسم استقبال، از عکسهای ماندگار این عکاس است. مستند «از ایفل تا آزادی» به تهیهکنندگی امیر فکری و کارگردانی اسلام فتحی محصول شبکه پرس تیوی، با زبانگردانی اسپانیایی تا چهارشنبه هر روز ساعت ۳:۳۰ بامداد به وقت تهران روی آنتن هیسپان تیوی میرود و بازپخش آن همان روز ساعات ۸ صبح، ۱۴ ظهر و ۲۰:۳۰ برای اسپانیاییزبانهای سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.
ارسال به دوستان
سایه کرونا بر چهلمین جشنواره تئاتر فجر
احتمال تغییر در برنامهریزی برگزاری نمایشها
نشست رسانهای چهلمین جشنواره تئاتر فجر در تالار رودکی بنیاد فرهنگی- هنری رودکی برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، سیدمهران فاطمی، استاندار یزد در ابتدای نشست رسانهای جشنواره گفت: استان یزد افتخار دارد میزبانی جشنواره را برای نخستینبار بر عهده بگیرد تا رویدادهای مهم از تهران به مراکز استانها منتقل شده و از ظرفیت استانها هم استفاده شود. امیدوارم این اقدام الگویی سالهای بعد در سایر استانهای کشور نیز انجام شود. وی یادآور شد: فرهنگ و محیطزیست، ۲ مساله مهم و اساسی در استان یزد هستند و ما تدارک لازم برای میزبانی جشنواره تئاتر فجر را انجام دادهایم. حسین مسافرآستانه، دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز در این نشست رسانهای گفت: جشنواره در ۱۰ بخش شامل ۶ بخش اجرای نمایش و ۴ بخش مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر، نمایشگاه اسناد ۴۰ دوره جشنواره تئاتر فجر و مسابقه نمایشنامهنویسی برگزار میشود. در این دوره فاز اول پروژه تاریخ شفاهی جشنواره آغاز شده و از تلویزیون تئاتر ایران پخش میشود. همچنین کتابی درباره جشنوارههای مهم جهانی از دانشگاه کمبریج ترجمه و در جشنواره منتشر میشود. بخش رادیوتئاتر را هم با همکاری رادیو نمایش برگزار میکنیم. وی ادامه داد: ما تا دوره سیوهفتم تئاتر فجر بخش فجر استانی را داشتیم و برخی آثار جشنواره برای اجرا به استانهای دیگر میرفتند که در دوره چهلم بار دیگر این بخش را احیا کردیم. بر این اساس تعدادی از نمایشهای صحنهای و خیابانی حین برگزاری جشنواره، در شهر یزد و همچنین شهر رشت اجرا میشوند. در این دوره شاهد هستیم آثار جشنواره دارای موضوعات متنوعی شامل مقاومت، سردار سلیمانی، مدافعان سلامت، ضد استعماری، مسائل خانوادهها، آیینهای ایرانی، مشکلات ناشی از مواد مخدر، شهید ضرغام، شهید باکری و غلامرضا تختی هستند. مسافرآستانه در ادامه یادآور شد: در این دوره بخش مسابقه بینالملل نداریم، بلکه بخش ملل را داریم و آثاری از کشورهای آذربایجان، الجزایر، عراق، افغانستان، بلغارستان، ایتالیا، ارمنستان و تاجیکستان در بخش ملل چهلمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارند. دبیر جشنواره در ادامه با اشاره به فراگیری سویه جدید کرونا متذکر شد: با توجه به این مسأله احتمال تغییر در برنامهریزی برگزاری جشنواره وجود دارد. فعلا قرار است با ۳۰ درصد ظرفیت سالن آثار اجرا شوند ولی اگر شرایط سخت شود، آثار جشنواره از طریق فضای مجازی پخش خواهند شد. در ادامه اتابک نادری درباره شیوه انتخاب آثار این دوره از جشنواره اظهار کرد: امسال به شیوه آکادمیکوار انتخابهای جشنواره انجام شد. در بخش پایانی نشست نیز مهدی دوایی، طراح پوستر و نشان جشنواره نیز توضیحاتی را درباره طراحیهای انجامشده در هویت بصری جشنواره ارائه داد. مسافرآستانه نیز در پایان یادی از ۲ کارگردان درگذشته تئاتر کرد که آثارشان در جشنواره حضور دارد؛ ساشا کشوادی با نمایش «اتاق» و علی سلیمانی با نمایش «خاموشان». چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با برگزاری مراسم افتتاحیه، پنجشنبه ۱۴ بهمن در شهر یزد کار خود را آغاز میکند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|