|
روایت شمخانی از گزینههایی که هرگز از روی میز برداشته نمیشود
دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: «گزینههایی که هرگز از روی میز برداشته نمیشود: حضور باشکوه ایرانیان در مراسم حمایت از نظام اسلامی، حفظ و تقویت ظرفیتهای صلحآمیز هستهای و توانمندیهای دفاعی ایران و سیاستهای منطقهای امنیتآفرین جمهوری اسلامی».
ارسال به دوستان
تحولات جاری در داخل آمریکا نشان میدهد دستیابی به هر توافقی در وین منوط به اتخاذ تصمیم سیاسی کاخ سفید است
بایدن گرفتار تنگنای داخلی
شکاف در تیم مذاکراتی آمریکا، مانعتراشی جمهوریخواهان، اختلاف نظر میان دموکراتها و قانع نشدن کنگره از گزارش راب مالی از مشکلات داخلی بایدن است
گروه سیاسی: آیا عقربههای ساعت در وین به لحظه توافق نزدیک میشوند؟ گذر زمان حصول توافق را نزدیکتر میسازد یا آن را دور میکند؟ در نهایت جو بایدن و تیمش در اتاق بیضی واقع در بال غربی کاخ سفید چه تصمیمی میگیرند؟ و...
به گزارش «وطنامروز»، اینها سوالاتی است که این روزها اذهان همه کسانی که مذاکرات کمیسیون برجام را که در حال گذران دور هشتم خود است، دنبال میکنند به خود مشغول ساخته است. این دور از مذاکرات که با یک تنفس یک هفتهای و بازگشت هیاتها به مراکز سیاسی برای کسب مشورت طی روزهای گذشته از سر گرفته شد، به ملاقاتهای سرنوشتسازی اختصاص پیدا کرده که شاید تکلیف توافق ناکام سال 2015 را معین کند.در یکی از این دیدارها نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریمهای ایران در وین بعد از ظهر شنبه به وقت تهران از دیدار خود با نماینده آمریکا در امور ایران در زمینه بحثبرانگیزترین موارد باقیمانده در این دور از مذاکرات خبر داد. «میخائیل اولیانوف» در توئیتی نوشت: «من با «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران دیدار کردم. ما درباره بحثبرانگیزترین موضوعاتی که باید در مذاکرات وین درباره برجام حلوفصل شود، گفتوگو کردیم».تحرکات جاری پیرامون مذاکرات هستهای به نقطهای رسیده که دستیابی به یک توافق بنا بر آنچه طرفین گفتهاند به یک «تصمیم سیاسی» بستگی دارد. در یک سوی این میدان ایران قرار دارد که به عنوان عضو خسارت دیده از برجام و متعهد به توافق، شروط خود را برای یک توافق مطلوب، قابل اتکا و پایدار خیلی شفاف بیان کرده و تکلیفش با خود مشخص است. در همین رابطه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در جمع سفرا و روسای نمایندگیهای خارجی مقیم ایران با بیان اینکه «با جدیت، برنامه و ابتکار در میز مذاکره حضور داریم و برای رسیدن به یک توافق خوب مصمم هستیم»، گفت: «زمان پایان مذاکره را ترجمان اراده طرفهای غربی در پایبندی کامل آنها به رفع تحریمها و بازگشت همه طرفها به تعهداتشان تعیین خواهد کرد».
اما در سوی دیگر میدان شرایط برای جو بایدن و دولتمردانش خیلی پیچیده است و به قول وندی شرمن تبدیل به یک «مکعب روبیک» شده است. نگاهی به تحولات روزهای گذشته در واشنگتن، نشانههایی از اختلاف داخلی سنگین در این کشور حول و حوش مذاکرات وین و احیای برجام را ثبت کرده و گویای این امر است که احیای برجام به تصمیم سیاسی دولت آمریکا گره خورده است.
پس از بروز اختلاف بر سر رفع تحریمهای ضدایرانی در تیم مذاکرهکننده آمریکایی و جدایی 3 عضو این تیم که ریچارد نفیو و آرین طباطبایی ایرانیتبار هم در میان آنها بودند، همزمان با تشدید رایزنیهای دیپلماتیک در چارچوب مذاکرات هستهای وین با محوریت احیای توافق برجام، بار دیگر برخی مخالفتها درباره چارچوب و ماهیت احیای توافق مذکور در آمریکا مطرح شده است. دولت بایدن این بار با مانع قانونگذاران آمریکایی روبهرو شده است که میتواند اختیارات رئیسجمهور آمریکا در واگذاری امتیاز به ایران و تضامین درخواستی تهران را با مشکل مواجه کند. انتقادات و مخالفتها علیه احیای توافق به مفهوم «نقطه گریز هستهای ایران» متمرکز شده است. در این راستا، مخالفان برجام اینگونه ادعا میکنند که با فرض عدم توانایی جهت حذف توانمندیهای تخصصی و فنی ایران، حتی احیای برجام نیز نمیتواند بار دیگر زمان گریز هستهای ایران را به یک سال افزایش دهد و در بهترین حالت میتواند این دوره را به 6 ماه برساند.
۳۳ سناتور جمهوریخواه آمریکا دوشنبه هفته گذشته به جو بایدن، رئیسجمهور این کشور هشدار دادند برای ممانعت از اجرای هر گونه توافق هستهای جدید با ایران در صورتی که دولت وی به کنگره اجازه ندهد شرایط آن را بررسی کند و درباره آن رای دهد، تلاش خواهند کرد. رویترز در این زمینه گزارش داد سناتورها به رهبری «تد کروز» در نامهای به بایدن گفتند از «تمام گزینهها و اهرمهای موجود» استفاده خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند دولت وی به قوانین ایالاتمتحده حاکم بر هر گونه توافق جدید با ایران پایبند است. طبق این گزارش، کروز و دیگر سناتورهای ارشد جمهوریخواه به بایدن گفتند اگر وی به تعهدات قانونی با هدف تضمین نظارت کنگره بر بازنگریها یا تغییرات در توافق هستهای سال ۲۰۱۵ عمل نکند، اجرای هرگونه توافق جدید اگر به طور کامل با مشکل مواجه نشود، دستکم به شکل جدی با مانع برخورد خواهد کرد. آنها هیچ جزئیاتی درباره برنامههای خود ارائه نکردند اما به نوشته رویترز، جمهوریخواهان از تاکتیکهای مختلفی برای کاهش سرعت سایر قوانین یا اعمال محدودیت بر نامزدهای بایدن، از جمله بسیاری از پستهای سفارت استفاده کردهاند.
با این وجود سناتورها گفتهاند هر گونه توافق هستهای با ایران مستلزم مشاوره و رضایت دوسوم سنا تحت عنوان یک معاهده است. آنها با پیشبینی پیروزی جمهوریخواهان در رقابتهای ریاستجمهوری ۲۰۲۴ افزودند هر توافقی که کمتر از معاهدهای که سنا تصویب کرده باشد، احتمالا در روزهای آغازین دولت بعد از بین خواهد رفت.
این اختلافات مربوط به جمهوریخواهان نشده و به دموکراتها هم رسیده است. «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم 10 روز قبل در جلسه کنگره اظهار داشت: «به عنوان فردی که بیش از ۳ دهه جاهطلبی هستهای ایران را دنبال کرده است، امروز اینجا هستم تا نگرانیهای خود را درباره دور فعلی مذاکرات بر سر برنامه جامع اقدام مشترک و افزایش خطرناک و سریع برنامه هستهای ایران که آن را به خطر انداخته است، مطرح کنم». منندز ادامه داد: «من نسبت به تلاشهای اولیه دولت بایدن محتاطانه خوشبین بودهام. سال گذشته منتظر ماندم تا نتیجه را ببینم. وزیر خارجه و سایر اعضای ارشد دولت بایدن اصرار داشتند به دنبال توافق «طولانیتر و قویتر» هستند، من درک بسیار خوبی از معنای «طولانیتر» و «قویتر» دارم. طولانیتر یعنی زمان بیشتر - اشاره به بند غروب- و قویتر یعنی برخورد با عناصری که قبلا با آنها برخورد نشده بود (بحث موشکی و نفوذ منطقهای ایران)». سناتور ایالت نیوجرسی آمریکا افزود: «با این حال، بعد از گذشت یک سال، من هنوز هیچ پارامتری از اصطلاحات «طولانیتر» یا «قویتر» را نشنیدهام یا اینکه آیا این یک چشمانداز امکانپذیر است یا خیر، و حتی زمانی که به نظر میرسید ممکن است یک توافق سازنده در تابستان گذشته امکانپذیر باشد، دولت رئیسی پس از روی کار آمدن تمام تفاهمات قبلی را کنار گذاشت و همانطور که اشاره کردم کاملا روشن کرد موشکهای بالستیک ایران و شبکههای نیابتی منطقهای «قابل مذاکره نیستند». در این مرحله، ما به طور جدی باید بپرسیم دقیقا چه چیزی را میخواهیم نجات دهیم؟»
با این وجود معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای فروکش کردن اختلافات گفت: واشنگتن درباره مذاکرات وین در تعامل با کنگره است و برای بازگشت به برجام، الزامات قانون «اینارا» را رعایت خواهد کرد. «جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز سهشنبه (8 فوریه) درباره نحوه پایبندی دولت «جو بایدن» به مفاد یکی از قوانین کنگره به نام «اینارا» (قانون بررسی توافق هستهای ایران) توضیحاتی ارائه کرد. او در واکنش به سوالی درباره نامه ۳۳ سناتور جمهوریخواه گفت: فرستاده ویژه [رابرت] مالی همچنان به اعضای کنگره حتی از راه دور اطلاعرسانی میکند. اما آنچه من به طور دقیقتر میگویم این است که دولت حقایق و همچنین شرایط هرگونه بازگشت ایالاتمتحده به برجام را برای تعیین دلالتهای قانونی که [موارد] تحت [قانون] اینارا (INARA) را هم شامل میشود، به دقت بررسی خواهد کرد. ما متعهد به تحقق الزامات اینارا هستیم. وی در ادامه افزود: رئیسجمهور معتقد است رویکرد دوحزبی در قبال ایران قویترین راه برای حفاظت از منافع ایالاتمتحده در درازمدت است. مقامات دولت در همه سطوح با اعضای کنگره و همچنین کارکنان آنها برای بحث درباره رویکرد ما در قبال ایران تماس داشتهاند. همانطور که سیاست [ما] در قبال ایران جلو میرود، راب مالی فرستاده ویژه عمیقا متعهد به ادامه تعامل نزدیک با کنگره به شیوه دوحزبی است.
این در حالی است که با تشدید اختلافات رابرت مالی سهشنبه گذشته برای توضیحات و گزارش مذاکرات به نمایندگان در جلسه محرمانه کنگره هم شرکت کرد که اظهارات برخی نمایندگان جمهوریخواه درباره توضیحات «رابرت مالی» نشان میدهد این جلسه دستکم بخشی از قانونگذاران را اقناع نکرده است.
«کلاودیا تنی» عضو جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در گفتوگو با پایگاه «واشنگتنفریبیکن» گفته که توضیحات رابرت مالی در جلسه استماع روز سهشنبه بیشتر از آنکه به سوالات نمایندگان پاسخ دهد برای آنها سوال ایجاد کرد.
با همه اینها اعضای دولت آمریکا برای جلب رضایت مخالفان متنفذ خود که شانس بالایی هم در پیروزی در انتخابات کنگره آمریکا دارند مواضعی میگیرند که پالسهایی منفی برای تهران و اعضای مذاکرات در وین دارد. به عنوان نمونه رابرت مالی و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به صراحت از اینکه دولت بایدن نمیتواند به تهران برای عدم خروج مجدد از توافق تضمین بدهد سخن گفتهاند. در آخرین نمونه وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا هم پنجشنبه در مصاحبه با اماسانبیسی با تهدید ایران گفت: «ما هر چیزی که ایران ارائه دهد را قبول نمیکنیم. در صورتی که ایران به برجام پایبند بماند، ما برجام را به طور کامل اجرا خواهیم کرد. وی افزود: همه گزینههای ما همیشه روی میز باقی میماند، صرف نظر از اینکه چه چیزی در اینجا انتخاب میشود. چنانچه ایران وارد توافقی شود که در آن از غنیسازی بومی صرفنظر میکند ایالات متحده باید برای این کشور تخفیفهای تحریمیای فراتر از آنچه در برجام به ایران اعطا میشود در نظر بگیرد. هر توافق بینالمللی که با هدف محدودسازی برنامه هستهای ایران و ارائه تخفیف تحریمی به این کشور شکل میگیرد باید به مجلس سنا آورده شده و مورد تأیید قرار بگیرد.چرا باید تلاشهای دیپلماتیک خود را فقط به کنترل برنامه هستهای ایران محدود کنیم؟ در عوض، باید رویکردی را دنبال کنیم که به صورت معنادار این رفتارهای ایران و اهرم فشار به دست آمده از آن برای تهران در نتیجه آنها را محدود کند. اگر از ایران مطالبات بیشتر داریم باید برای کاهش بیشتر تحریمها در ازای آن هم آمادگی داشته باشیم. ایالات متحده و جامعه بینالمللی باید روی تعاملات دیپلماتیک جدید سرمایهگذاری کرده و به ترغیب مذاکرات گستردهتر برای مهار نفوذ مخرب ایران در منطقه بپردازند».
ارسال به دوستان
سخنگوی شورای نگهبان:
قوانین انتخاباتی کشور نیازمند اصلاح است
نظارت نمایندگان اگر منجر به دخالت آنها در عزل و نصبها شود، حتما تخلف است
گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی ایرادات قوانین انتخاباتی گفت: قوانین انتخاباتی کشور نیازمند اصلاحات جدی و جامع است.
هادی طحاننظیف روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران درباره مصوبات جلسات اخیر این شورا اظهار داشت: طرح جهش تولید دانشبنیان جزو طرحهای خوب مجلس است که با همکاری دولت تکمیل شد. وی افزود: در نشست اخیر شورای نگهبان ایراداتی به این طرح وارد شد که در جهت تقویت و تکمیل افرایش قابلیت این مصوبه است. طحاننظیف همچنین درباره مصوبهای برای تولیدکنندگان حوزه مسکن و آجر اعلام کرد: اصلاحیه یک بند از قانون بودجه ۱۴۰۰ به نفع تولیدکنندگان آجر و کورههای آجرپزی تایید شد. سخنگوی شورای نگهبان در همین راستا افزود: امیدواریم این اقدام در قیمت تمامشده مسکن هم تاثیر بگذارد. وی همچنین بیان کرد: ایرادات طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستانوبلوچستان در مجلس برطرف شده و اکنون در دستور کار شورای نگهبان است. طحاننظیف همچنین عنوان کرد: مواردی از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار در شورای نگهبان مغایر اصول قانون اساسی شناخته شد که البته نامهای هم در این باره شامل ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام به دستمان رسیده است که ما این ایرادات را هم به مجلس ارسال کردیم. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه خاطرنشان کرد: اصلاح قانون انتخابات از مواردی است که بارها مورد تاکید شورای نگهبان قرار گرفته است. قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحات جدی است و ما به دنبال اصلاح جدی و جامع قوانین انتخابات هستیم. در دیدار با نمایندگان مجلس و دولت هم این موارد را ذکر کردیم و حاضریم تجارب خود را در راستای اصلاح جامع این قانون در اختیار مجلس قرار دهیم.
* نمایندگان نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نمایندگان مجلس بیشترین ارتباط را با مردم دارند، اظهار داشت: مراجعات زیادی به آنان میشود. نمایندگان بر اساس قانون باید نظارت و قانونگذاری کنند. آنان منعی برای نظارت ندارند اما نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند. طحاننظیف ادامه داد: آنان میتوانند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند. البته طبق بیانات مقام معظم رهبری، نمایندگان نباید در انتصابات دخالت داشته باشند. اگر واقعا نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت داشته باشند، حتما شورای نگهبان این موضوع را مورد توجه قرار میدهد. سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگر سخنانش بیان کرد: نظارت بر رفتار نمایندگان به بیانات رهبری برمیگردد، البته این قانون را قوی نمیدانیم. وی در همین راستا اضافه کرد: در بحث نظارت بر نمایندگان موضوع بر عهده شورای نگهبان است اما اگر در حوزه رفتار نمایندگان باشد بر عهده هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان است. طحاننظیف همچنین خاطرنشان کرد: اصل نظارت درونی مجلس قابل دفاع است، البته نباید صبر کرد نماینده به سمت تخلف برود، اگر رفتاری هست باید همانجا در مجلس پیشگیری کرد اما اگر این ابزارها کافی نبود شورای نگهبان ورود میکند. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: هدف از نظارت مچگیری نیست، بلکه اصلاح است، هر چند درباره قانون نظارت بر رفتار نمایندگان نیازمند اصلاحاتی هستیم.
* نظارت با دخالت فرق دارد
طحاننظیف در ادامه با بیان اینکه نظارت نمایندگان اگر منجر به دخالت آنها در عزل و نصبها شود حتما تخلف است و شورای نگهبان حتما در بررسی صلاحیتها آن را مدنظر قرار میدهد، گفت: نظارت با دخالت فرق دارد. اگر سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص وجود داشته باشد کاملا قانونی و حق قانونی نمایندگان است اما نسبت به دخالت حتما این موضوع را مدنظر قرار میدهیم. سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحات جدی و جامع است، گفت: اصلاح ثبتنامها، انواع تخلفات و تبلیغات، نقشآفرینی احزاب و... از جمله مسائلی است که باید در قانون انتخابات لحاظ شود. وی تصریح کرد: به دنبال اصلاح جامع قانون انتخابات هستیم و طبیعتا باید اصلاح چنین مصوباتی از مجلس شروع شود.
ارسال به دوستان
اخبار
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح:
دشمن به دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت است
سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با حضور در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری در جمع فرماندهان و دانشجویان اظهار داشت: انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین نعمت الهی در عصر ما است و شکر این نعمت، همه نعمتها را بر ما افزون خواهد کرد. وی ادامه داد: اگر امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی به سربلندی، عزت و افتخار در منطقه و جهان رسیده به برکت خون شهدا و رهبری هوشمندانه و الهی مقام معظم رهبری مدظلهالعالی است. سردار شکارچی خطاب به دانشجویان دوره معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در دانشگاه هوایی شهید ستاری گفت: شما دانشجویان همچون ستارگان درخشان انتخاب شدهاید تا جهادگر فی سبیلالله باشید. وی اضافه کرد: شما دانشجویان نیروی الهی هوایی سرباز نایب امام زمان(عج) هستید و این نعمت بسیار بزرگی است تا در یک ارتش انقلابی و ولایی از انقلاب و دستاوردهای آن دفاع و زمینه ظهور امام عصر(عج) را فراهم کنید. معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه دفاعمقدس یک نعمت بیبدیل برای استحکامبخشی برای اقتدارآفرینی و انقلاب اسلامی است، افزود: جنگ به خودی خود چیز خوبی نیست و خسارات زیادی برای یک جامعه بهبار میآورد اما دفاع در هر جای عالم اتفاق بیفتد خوب است. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه دشمن به دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت است، یادآور شد: تحریم اقتصادی و تحریم تامین امکانات نظامی و دفاعی علیه ایران شکل گرفته و دشمنان برای براندازی نظام مقدس اسلامی بسیج شدهاند.
***
تحلیلگر سیاسی سرشناس جهان عرب:
انتخاب نام «خیبرشکن» برای موشک ایرانی حسابشده بود
تحلیلگر سیاسی سرشناس جهان عرب با اشاره به ۳ موشک بویژه موشک ایرانی «خیبرشکن» میگوید این تحول، معادلات منطقه را تغییر خواهد داد.
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیک «رأی الیوم» با اشاره به ۳ موشک ایرانی: موشک اول، ایرانی است؛ «خیبرشکن». ۲ روز پیش از آن پرده برداشتند و به مناسبت چهلوسومین سالروز انقلاب اسلامی ایران آن را شلیک کردند. برد موشک خیبرشکن ۱۴۵۰ کیلومتر است؛ به عبارتی این موشک به قلب تلآویو میرسد. این پیام ایران به اسرائیل و ایالاتمتحده است. وی ادامه داد: انتخاب کلمه خیبر و کلمه خیبرشکن بسیار بادقت و حسابشده صورت گرفته است. شما میدانید که خیبر شهر یهودیان در نزدیکی مدینه منوره بود. این شهر همواره بخش زیادی از تاریخ منطقه را به خود اختصاص داده است؛ زمانی پیامبر(ص) تصمیم گرفتند ۲ دین در مدینه نباشد یا ۲ دین در خاک مقدس نباشد، از این رو انتخاب خیبرشکن و نامگذاری موشک با این نام معنای بسیاری دارد و یک پیام قوی و بیسابقه است. این نام را بخوبی به ذهن بسپارید. عطوان در ادامه افزود: ایران هماکنون به چهارمین قدرت موشکی جهان مبدل شده است؛ اول روسیه، دوم چین، سوم کرهشمالی و چهارم ایران. این موضوع در ارتباط با پهپادها نیز صدق میکند. اندیشکده بینالمللی مطالعات راهبردی در لندن میگوید ایران 20 نوع موشک دارد و اینها بالستیکها هستند. همچنین دیگر موشکهای کروز و پهپادها و... یعنی زرادخانه پر است.
***
فرمانده نیروی زمینی ارتش:
اجازه عرض اندام به هیچ قدرتی را نمیدهیم
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: با تمام توان در مسیر ایجاد امنیت و آرامش برای کشور تلاش خواهیم کرد و اجازه عرض اندام خارج از قوانین و مقررات بینالمللی را به هیچ قدرتی نخواهیم داد.
امیر کیومرث حیدری در بازدید از تیپ ۱۵۸ شهید کشاورزیان نیروی زمینی مستقر در مناطق مرزی گفت: بحمدالله ارتش جمهوری اسلامی ایران با ایثار، اخلاص و فداکاری مثالزدنی خود در عرصههای مختلف، ثابت کرده پا در رکاب و مطیع محض فرماندهی معظم کل قواست. وی با بیان اینکه نایل شدن به شهادت از عنایات خاص پروردگار متعال است، افزود: شهادت افتخار بزرگی است و همواره آرزو میکنیم با سربلندی به این مهم دست پیدا کنیم. فرمانده نیروی زمینی ارتش با تأکید بر امنیت پایدار در سطح منطقه با حضور نیروهای ارتش، خاطرنشان کرد: با تمام توان در مسیر ایجاد امنیت و آرامش برای کشور تلاش خواهیم کرد و اجازه عرض اندام خارج از قوانین و مقررات بینالمللی را به هیچ قدرتی نخواهیم داد. امیر حیدری با بیان اینکه نیروی زمینی ارتش در عرصههای مختلف پویا، بالنده و بازدارنده است، گفت: بحمدالله ارتش جمهوری اسلامی ایران با ایثار، اخلاص و فداکاری مثالزدنی خود در عرصههای مختلف، ثابت کرده مطیع محض ولی فقیه است.
***
درخواست سفارت ایران در اوکراین از اتباع کشورمان
سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین از اتباع کشورمان درخواست کرد ضمن ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراری احتمالی، ارتباط خود را با سفارت به منظور آگاهی از توصیههای ضروری حفظ کنند.
در بخشی از پیام سفارت کشورمان در کییف آمده است: در پاسخ به پرسشهای مکرر آنان درباره احتمال تنش و درگیری در مرزهای شرقی اوکراین، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کییف، ضمن دعوت هموطنان به حفظ آرامش، از آنان درخواست مینماید با ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراری احتمالی، ارتباط خود را با سفارت به منظور آگاهی از توصیههای ضروری حفظ کنند.
ارسال به دوستان
طرح شفافیت آرا در دستور کار نمایندگان میماند؟
وضعیت غیرشفاف طرح شفافیت
گروه سیاسی: طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پرفراز و نشیبترین پروندههای مجلس یازدهم به حساب میآید؛ طرحی که بهمن سال گذشته در نهایت به صحن بهارستان رسید و بهرغم رای اکثریت نمایندگان مردم در خانه ملت، این طرح به شکل تراژیکی به تصویب نرسید و در حالی که نیاز به دوسوم رای موافق نمایندگان بود، با 153 رای موافق، 63 رای مخالف و 12 رای ممتنع حائز کسب دوسوم از آرای نمایندگان نشد. عدم تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان اما پرونده این طرح را نبست و جمعی از نمایندگان و در رأس آنها رئیس مجلس خبر از خیز مجدد بهارستان برای تصویب این طرح دادند. در همین زمینه محمدباقر قالیباف مهرماه امسال با بیان اینکه در هفتههای آتی بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: اگر این طرح تصویب شود مجلس در مقایسه با تمام دستگاههای اداری کشور در عرصه شفافیت روندها و فرآیندها فاصله غیرقابل مقایسهای پیدا خواهد کرد. وی ادامه داد: امیدوارم نمایندگان محترم نیز به این طرح مهم و ضروری رأی دهند و اگر هم نظر اصلاحی داشتهاند در بررسی جزئیات طرح نظراتشان را پیگیری کنند و با رأی خود، مجلس را در عرصه شفافیت، پیشتاز نهادهای قانونی کشور سازند.
با تمام این اوصاف اما کماکان گمانهزنیها درباره سرانجام طرح شفافیت آرای نمایندگان ادامه دارد. در آخرین اظهارنظر درباره سرانجام این طرح سخنگوی کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس در گفتوگو با تسنیم گفت: این طرح یکی از نخستین طرحهایی بود که در مجلس یازدهم تدوین و به کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس بهعنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شد. سمیه محمودی افزود: کمیسیون تدوین بلافاصله به طرح ورود کرد اما به دلیل اینکه طرح مذکور نواقصی داشت، کارگروهی با حضور کارشناسان برای ارزیابی طرح تشکیل شد که در نهایت گزارش کمیته مربوط در کمیسیون بررسی و تصویب و به جلسه علنی ارجاع شد. وی اضافه کرد: زمانی که طرحی در جلسه علنی رد شد از دستورکار خارج میشود اما بر اساس ماده 130 آییننامه داخلی مجلس میتوان مجددا طرحی را که رد و از دستور کار خارج شده با امضای 50 نماینده در دستور کار قرار داد. وی با ابراز اینکه نمایندگان دوباره درخواست کردند طرح شفافیت آرا در دستور کار قرار گیرد، گفت: در نتیجه این طرح دوباره برای انجام اصلاحات به کمیسیون تدوین آییننامه ارجاع شد و اعضای کمیسیون بلافاصله اقدامات لازم را انجام دادند، البته نکتهای از طرح حذف نشد بلکه چند مورد از جمله شفاف شدن مصوبات و تصمیمات هیاترئیسه به طرح اضافه شد. نماینده شهرضا در مجلس بیان کرد: در نهایت پس از جمعبندی در کمیسیون، طرح برای در دستور کار قرار گرفتن تقدیم هیاترئیسه مجلس شد؛ البته چند هفته است طرح شفافیت آرا از سوی هیاترئیسه در دستور کار هفتگی قرار میگیرد اما در دستورکار روزانه قرار نگرفته است. سخنگوی کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس تأکید کرد: در صورتی که طرح شفافیت آرا مجددا از سوی نمایندگان رد شود، طرح به طور کلی از دستور کار مجلس خارج میشود.
با این اوصاف سرانجام این طرح بیش از هر زمان دیگر در هالهای از ابهام قرار گرفته است. بدونشک عدم تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس یازدهم میتواند به اعتبار بهارستان در افکار عمومی ضربه وارد کند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|