|
ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم «تولد یک پادشاه» و فعالیتهای سینمایی اخیر رژیم سعودی که با تحریف تاریخ همراه است
تاریخ جعلی سعودی و شرکا
گروه فرهنگ و هنر: همزمان با قتل جمال خاشقجی توسط نیروهای بنسلمان در ترکیه، فیلمی در حال تولید بود که تلاش میکرد تصویری صلحجو(!) از خاندان سعودی به تصویر بکشد. فیلمی با عنوان «تولد یک پادشاه» که در زمان ممنوعیت سینما در عربستان ساخته شد- و احتمالا نخستین فیلمی است که در زمان ممنوعیت در این کشور تصویربرداری شده است- و بعد از آزاد شدن سینماها در این کشور، امکان نمایش پیدا کرد. به گزارش «وطنامروز»، در ماههای اخیر اخبار اقدامات سینمایی رژیم سعودی از جمله مشارکت با کمپانیهای فیلمسازی مانند نتفلیکس رسانهای شده است؛ اقداماتی که البته در جهان عرب با انتقادات و اعتراضاتی نیز همراه شده است. در سالهای اخیر البته برخی تولیدات سینمایی با مشارکت خارجیها در عربستان ساخته شده است که به خاطر مصرف داخلی کمتر در فضای رسانهای ما از آن سخن به میان آمده است. «تولد یک پادشاه» (Born a King) یکی از این فیلمهاست. این فیلم که بخشی از زندگی «فیصل» یکی از پسران عبدالعزیز را به تصویر میکشد، در تلاش است چهرهای صلحجو از بنیانگذار رژیم سعودی و فرزندانش به تصویر بکشد؛ چهرهای که در مغایرت با واقعیت رژیم آلسعود از بدو تاسیس تاکنون است. این تصویرسازی اغراقآمیز و همراه با تحریف از رژیم سعودی در حالی است که واقعیت ضدمردمی این رژیم آن هم در بدویترین شکل ممکن در سالهای ابتدایی قرن 21 بر کسی پوشیده نیست. حملات وحشیانه رژیم سعودی که بیش از 8 سال است زنان و کودکان را در یمن میکُشد و این کشور را با شدیدترین تحریمها مواجه کرده است، موضوعی نیست که با این تحرکات سینمایی بتوان آن را مخفی کرد. «تولد یک پادشاه» که 21 میلیون دلار برای تولید آن هزینه شده است، یکی از تحقیرآمیزترین اتفاقات بینالمللی برای رژیم سعودی و اعراب را با روایتی دروغین توأمان کرده است تا تصویری متفاوت از واقعیت مذاکرات فیصل- کرزن ارائه دهد؛ مذاکراتی که به خاطر تولد یک دیکتاتوری تازه در شبهجزیره عربستان، به سالها جنگ و جنایت در منطقه غرب آسیا مجوز میدهد، زمینه را برای اشغال هر چه بیشتر فلسطین اشغالی مهیا میکند و برای بیش از 80 سال آزادیهای اولیه را از مردم عربستان سلب میکند. برجستهسازی چهره فیصل در «تولد یک پادشاه» در حالی تبدیل به داستان میشود که تقسیم اراضی باقیمانده از امپراتوری عثمانی در اوایل جنگ اول جهانی، توسط نمایندگان انگلیس و فرانسه (سایکس- پیکو) قرارداد شده بود و اعراب کمترین دخل و تصرفی در این تقسیمبندیها نداشتند. با این حال «تولد یک پادشاه» که بیشتر برای مصرف داخلی در عربستان و هویتبخشی به رژیم 80 ساله سعودی ساخته شده است، تلاش میکند با دروغهایی به دور از واقعیت تاریخ، چهرهای مدرن از بدوینشینان سعودی آن هم در سالهای پس از جنگ دوم جهانی ارائه دهد. این گزاره حتی با واقعیتهای عربستان که توسط خود سران سعودی تصویر شده متفاوت است. به عنوان مثال «علی النعیمی» نخستین رئیس عربستانی آرامکو که سالها وزیر نفت رژیم سعودی بود، در کتاب خاطرات خود مواردی خلاف آنچه در «تولد یک پادشاه» به آنها اشاره شده را طرح میکند (کتاب خاطراتی که با عنوان «برآمده از صحرا» ترجمه شده است).
با همه هزینه هنگفتی که برای «تولد یک پادشاه» صورت گرفته اما این فیلم در داستان و شخصیتپردازی فراتر از یک فیلم ضعیف نرفته است. به وضوح فیلم مصرف داخلی دارد و اقتضائات امروز به شکلی تصنعی در آن گنجانده شده، بویژه در دیالوگهایی که میان شخصیتها طرح میشود، مواردی که مصرف امروزی دارد، در دهان بازیگران قرار داده شده است. تصویرسازیهای صورتگرفته نیز به نحوی است که اقدامات فعلی بنسلمان در عربستان توجیه شود. در چهرهپردازی نیز این اتفاق میافتد. در مقاطعی از داستان که تلاش میشود تصویری صلحطلب از رژیم سعودی به نمایش درآید، ماجرا خندهدار نیز میشود. رژیم سعودی که سابقه کشتار در حریم کعبه را نیز در کارنامه دارد، در مقطعی که ماجرای جنگ در آستانه مکه است از اهمیت دوری از جنگ در این منطقه سخن به میان میآید یا تصاویری که از ارتباط شمشیر و صلح صحبت میشود. این مضامین دور از واقعیت در حالی به صورت گلدرشت در فیلم گنجانده شده که تازه 100 سال پس از زمانهای که فیلم به تصویر کشیده میشود، رژیم سعودی به تکنولوژی قطعهقطعه کردن خبرنگار در داخل سفارت خود در یک کشور خارجی رسیده است!
به نظر میرسد یکی از بهترین نوع مواجهه با این مدل خودگوییهای خندهآور که با هزینه هنگفت جنبه سینمایی پیدا میکند، مستندهایی است که در طول سالهای اخیر درباره دیکتاتوری سعودی ساخته شده است. پیشتر در «وطنامروز» به معرفی برخی از این مستندها پرداختهایم. مستند Kingdom Of Silence محصول 2020 به تهیهکنندگی تهیهکننده مطرح سینمای مستند «الکس گیبنی» و مستند Dissident ساخته برایان فوگل از چهرههای اسکار مستند، ۲ مستندی هستند که با صراحتی قابل تأمل خشونت پادشاهی سعودی را به تصویر میکشند. Dissident اگر چه تلاش میکند ابعاد قتل جمال خاشقجی را برای مخاطبان جهانی شفاف کند، در عین حال اشارههای قابل تأملی نیز به نوع مواجهه رژیم سعودی با منتقدان و مخالفان و تاثیر شبکههای اجتماعی در رخدادهای مربوط به بهار عربی دارد. از گزارههای دیگری که در این مستند مطرح میشود تاکید بر قدرت جمال خاشقجی است؛ اینکه رژیم سعودی برای مقابله با او که در سال 2017 بیش از 1.7 میلیون دنبالکننده دارد، چگونه جمعیت قابل توجهی را برای فعالیت در راستای پروژههای بنسلمان استخدام میکند. براساس ادعای مستند، تنها 88 هزار حساب مرتبط با پادشاهی عربستان بعد از قتل خاشقجی در توئیتر بسته میشود. این عدد یعنی جمعیتی خیلی بیشتر از آن توسط «سعود القحطانی» برای تبلیغ اصلاحات ادعایی بنسلمان و مقابله با منتقدان در توئیتر فعالیت میکنند؛ شبکهای از مستخدمان رژیم سعودی که هر کدام با چند حساب فعالیت میکنند. فوگل از عبارت «هیولای توئیتری» و «لشکر مگسها» برای این افراد استفاده میکند. جایی از مستند میگوید: «وقتی انتقادی درباره دولت سعودی نوشته میشود، مگسها آنجا جمع میشوند تا #vision_2030 را که مربوط به اصلاحات بنسلمان است هشتگ کنند و آن را بالا بیاورند». به این ترتیب ارتش ترولها، علیه آزادی بیان ایجاد میشود.
Kingdom Of Silence نیز از مستندهای انتقادی علیه رژیم سعودی است که به نظر میرسد تصویری واقعی از دربار سعودی، جنگ قدرت و رادیکال شدن سیستم حاکمیتی این کشور علیه آزادی ارائه میکند؛ رژیمی که با همه سرکوب کردنها با ایجاد تغییرات سطحی در فضای فرهنگی، خود را مدعی اصلاحات گسترده نشان میدهد. با همه تلاشهای بنسلمان برای نمایش اصلاحات در عربستان، روی دیگر مدعای اصلاحات سعودی در مستند «پادشاه سکوت» بخوبی به نمایش درمیآید؛ تلاش برای ساکت کردن یکی از منتقدان و در نهایت قتل وی به بدترین شکل ممکن و با قطعهقطعه کردن اعضای بدنش اتفاقی است که مشاور رسانهای بنسلمان رقم میزند.
ارسال به دوستان
سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتوگو با «وطن امروز»:
هیچ فیلم کمدی برای اکران نوروزی درخواست نداده بود
گروه فرهنگ و هنر: سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی تهران و عضو شورای صنفی نمایش، در گفتوگو با رسانهها درباره درباره اعمال ظرفیت ۵۰ درصدی در سینماها و تأثیر آن بر فروش فیلمهای اکران نوروز گفت: حتما این محدودیت در هفتههای آینده و پس از فروکش کردن موج ششم، باید برداشته شود. اگر ظرفیت ۵۰ درصد بخواهد در ایام نوروز هم برقرار باشد، احتمال کنار کشیدن برخی از همین فیلمها هم وجود دارد. نه اینکه صاحبان این آثار شرطی گذاشته باشند اما کاملا طبیعی است که در صورت ادامه این محدودیت ۵۰ درصدی، حاضر به اکران نباشند. ما تاریخ آغاز اکران را ۱۸ اسفند اعلام کردهایم و اگر تا آن زمان شرایط کرونایی کشور نرمال نشود، احتمال کنار کشیدن این فیلمها هم وجود دارد. عضو شورای صنفی نمایش درباره در نظر گرفتن فیلم رزرو برای فیلمهای انصرافی هم توضیح داد: بله! فیلمهایی را در نظر گرفتهایم اما امکان بروز برخی مشکلات هم وجود دارد. نوروزی درباره نبود فیلم کودک در ترکیب اکران نوروزی هم تأکید کرد: فیلم کودک هم نداریم، دوستان فیلم کودک با فیلمنامه درست و فرم استاندارد فیلم بسازند تا ما اکران کنیم، البته امیدوارم ژانر کودک را به بزن و برقص و استفاده از عروسک محدود نکنیم!
عضو شورای صنفی نمایش درباره تصمیمگیری برای افزایش قیمت بلیت سینماها برای اکران سال آینده هم گفت: در این زمینه با همکاری صنوف و وزارت ارشاد تصمیمگیریهایی شده است که بزودی اعلام میشود. واقعیت این است که با این شرایط خاص اقتصادی قیمت بلیت سینما بالاخره باید تفاوت حداقلی با قیمت یک ساندویچ داشته باشد. وقتی قیمت همه چیز افزایش داشته و هزینههای اداره سالن چند برابر شده، طبیعتا قیمت بلیت سینما هم باید تابعی از وضع فعلی باشد.
در همین باره مرتضی شایسته، سخنگو و دبیر شورای صنفی نمایش سازمان سینمایی در گفتوگو با «وطنامروز» ضمن رد احتمال کنارهگیری فیلمها از اکران نوروزی گفت: با هر 7 فیلم اکران نوروزی اتمام حجت و شرایط ظرفیت 50 درصدی اکران سینماها را برایشان تشریح کردهایم و فیلمسازان هم پذیرفتهاند با توجه به این شرایط، اثرشان عید نوروز 1401 اکران شود. وی ادامه داد: با توجه به این شرایط به طور قطعی میگویم هیچ کدام از فیلمهای اکران نوروزی به خاطر اعتراض به ظرفیت 50 درصدی سینما به خاطر کرونا از اکران انصراف نخواهند داد. شایسته درباره اینکه چرا هیچ اثر کمدی در اکران نوروزی قرار ندارد، گفت: 21 فیلم سینمایی برای اکران نوروزی درخواست داده بودند اما هیچ کدام از این آثار یک فیلم کمدی نبود که توانایی جذب مخاطب در نوروز 1401 را داشته باشد؛ قطعا اگر اثر طنز یا کمدی در خور توجهی درخواست حضور در اکران نوروزی را میداد در سبد اکران قرار میگرفت. دبیر شورای صنفی نمایش سازمان سینمایی در پایان گفت: فیلمهای سینمایی «علفزار»، «مردبازنده»، «روز صفر»، «موقعیت مهدی»، «قدغن»، «لامینور» و «شادروان» برای سبد اکران نوروزی در نظر گرفته شدهاند که این فیلمها از ١٨ اسفندماه سال جاری در سینماهای سراسر کشور اکران خود را آغاز میکنند و سالنهای سینمایی طبق دستور سازمان سینمایی از ظرفیتهای خود برای نمایش این آثار استفاده خواهند کرد.
ارسال به دوستان
برگزاری نشست تخصصی سرود فجر
گلریز: سرود را همچون «سرود ملی» پاس بداریم!
نشست تخصصی سرود فجر با حضور دبیر، مدیر هیات علمی و نمایندگان سرود کشور در محل نشستهای برج میلاد برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، محمد گلریز که بتازگی دبیری علمی نخستین دوره جشنواره سرود بینالمللی فجر را بر عهده گرفته است، گفت: متاسفانه در برههای، مردم ارزش واقعی سرود را نمیدانستند و همین باعث کمفروغ شدن این هنر والا شده بود. برای مثال شما وقتی سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را میشنوید چه احساسی دارید؟ مگر غیر از افتخار حس دیگری میتوان داشت؟ آیا از نظر دیپلماتیک و سیاسی موسیقیای بالاتر از سرود ملی داریم که هر جا میخواهیم کشور را معرفی کنیم برای هر سیاستمدار و دولتمرد خارجی، اول سرود ملی را برایش پخش میکنیم؟ اینها را عرض کردم که بگویم این بیانگر جایگاه سرود است و باید سرود را همچون «سرود ملی» پاس بداریم. متاسفانه در مقطعی، شرایط به گونهای بود که بسیاری فکر میکردند سرود یک قالب خشک و کماعتبار موسیقایی است، در صورتی که اصلا اینگونه نیست و خوشبختانه جایگاه سرود روزبهروز در حال ارتقاست و جامعه بیشتر دارد با کارکرد سرود آشنا میشود.
خواننده آهنگ معروف «خجسته باد این پیروزی» توضیح داد: در دوران قبل از انقلاب سطح موسیقی از نظر ارزشی و ادبی پایین بود و با اینکه آثار بسیار خوبی هم در آن دوران تولید میشد اما انبوهی از آثار بسیار سخیف و سطح پایین هم تولید میشد که واقعا منزلت این هنر والا را پایین آورده بود.
گلریز در پایان صحبتهایش تاکید کرد: قدر انقلاب را بدانیم. ما الان در جنگ فرهنگی هستیم و باید خود را مقید به مبارزه در این راه بدانیم و نگذاریم تهاجم فرهنگی نفس بکشد. ما آنقدر زمینهها و شرایط کار خوب هنری و موسیقایی داریم که در این حوزه میتوانیم اثرگذار باشیم و باعث شویم جوانان و نوجوانان از آسیبهای این تهاجم فرهنگی در امان بمانند. ما همواره در کنار کار موسیقی باید بر ریل اعتقادات و اصول ارزشی دینیمان حرکت کنیم. من در اوایل انقلاب آموزشگاهی تاسیس کردم و به کودکان و نوجوانان موسیقی آموزش میدادم که خیلی هم درآمد بالایی برایم داشت اما بعد که فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم آموزش موسیقی به کودکان صادر شد، با آنکه میتوانستم همچنان به کارم ادامه دهم و درآمد چشمگیری از این راه به دست بیاورم اما تدریس در آن گروه سنی را تعطیل کردم. به نظرم هنر ارزشی مادامی که ارزشهای هنری خود را داراست و در آن نگاه اعتقادی هم باشد، به غایت زیبا و ماندگار خواهد شد.
در بخش بعدی نشست تخصصی سرود فجر، حسین اسرافیلی، دبیر بخش شعر جشنواره با ارائه پیشینهای از شعر و شاعری در کشورمان گفت: شاید به جرات بتوان گفت هیچ جای جهان اندازه مردم ایران اهل شعر و ادب نباشند، چرا که این امر از تاریخ ما سربرمیآورد و این سرزمین شاعران بزرگی داشته که همواره به خلق اشعاری منحصربهفرد میپرداختند؛ از رودکی و خیام گرفته تا نظامی و سعدی و حافظ و مولانا و فردوسی بزرگ، شعر در این مملکت همواره ساری و جاری بوده است.
دبیر شعر جشنواره بینالمللی سرود فجر در پایان گفت: امیدوارم مربیان گروههای سرود در پروسه خلق آهنگهایی که میخواهند با گروه کار کنند، علاوه بر در نظر گرفتن تمام ملاکهای ارزشی، ادبی و موسیقایی، حتما در کنار خود یک مشاور موزیسین داشته باشند که بیشک موجب باکیفیتتر شدن خروجی آهنگ و سرود خواهد شد.
ارسال به دوستان
کتاب سال دفاعمقدس، نامزدهای 2بخش خاطره و مستند را اعلام کرد
نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاعمقدس نامزدهای مرحله نهایی خود در گروه «خاطره» و «مستند» را معرفی کرد. به گزارش «وطنامروز» نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاعمقدس اعلام کرد پس از جلسات حضوری و گفتوگوی فراوان در بررسی و داوری آثار گروه «خاطره»، هیأت داوران این گروه از میان ۸۳۰ اثر رسیده به دبیرخانه، ۶ اثر زیر را به عنوان نامزد دریافت جایزه انتخاب کردند: «ساجی» نوشته: بهناز ضرابیزاده/ ناشر: سوره مهر، «قرارگاه سری نصرت» نوشته: عباس هواشمی/ ناشر: سوره مهر، «هفتادودومین غواص» نوشته: حمید حسام/ ناشر: شهید کاظمی، «چراغهای روشن شهر» نویسنده: فائزه ساسانیخواه/ ناشر: سوره مهر، «صباح: خاطرات صباح وطنخواه» نویسنده: فاطمه دوستکامی/ ناشر: سوره مهر و «فرکانس ۱۱۶۰» نویسنده: فضلالله صابری/ ناشر: سوره مهر.
دبیرخانه این دوره همچنین نامزدهای مرحله نهایی خود در گروه «مستند» را معرفی کرد. هیأت داوران گروه «مستند»، در ۲ حوزه «زندگینامه فردی» و «یادداشتنویسی» از میان ۵۳۰ عنوان کتاب رسیده به دبیرخانه، آثار زیر را شایسته حضور در مرحله نهایی دانسته و به عنوان نامزدهای دریافت این جایزه معرفی کرد.
در حوزه «زندگینامه فردی» ۳ اثر «در هیاهوی سکوت» نوشته: جواد کلاتهعربی/ ناشر: ۲۷ بعثت، «همنفس» نوشته: سیدحسن شکری و محمدامین مهتدی/ ناشر: ۲۷ بعثت، «شاهین بر آفتاب» نوشته: گلعلی بابایی/ ناشر: ۲۷ بعثت اعلام شده است.
در حوزه«یادداشتنویسی» 2 اثر «از اهواز تا لولان» نویسنده: مجید جعفرآبادی/ ناشر: شهید کاظمی و «یادداشتهای یک غواص» نویسنده: مصیب معصومیان/ ناشر: شهید کاظمی معرفی شده است. همچنین مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاعمقدس اسفندماه ۱۴۰۰ در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاعمقدس سالن خلیجفارس برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
تلویزیون
ادامه تولید «سنجرخان» بعد از بازگشت کارگردان
لطیفی ادامه سریال را میسازد
مدتی پیش «محمدحسین لطیفی» از کارگردانی سریال «سنجرخان» انصراف داد و طی آن سریال متوقف شد اما بتازگی لطیفی دوباره کار خود را در این سریال آغاز کرده است. به گزارش «وطنامروز»، تصویربرداری سریال «سنجرخان» به تهیهکنندگی حسین جلالی این روزها در کردستان ادامه دارد. کارگردانی و نگارش اولیه فیلمنامه این سریال بنا بود توسط مرحوم سیدضیاءالدین دری انجام شود اما به دلیل درگذشت این کارگردان، به لطیفی سپرده شد. مدتی پیش محمدحسین لطیفی از کارگردانی این سریال انصراف داد و طی آن سریال متوقف شده بود اما بتازگی لطیفی دوباره کار خود را در این سریال آغاز کرده است. قصه این سریال درباره سردار کردی است که نامش در تاریخ ماندگار شده است و این سریال قرار است از ایستادگیها و زندگی او در مقطعی از تاریخ که پر از حادثه بود بگوید.
سنجرخان شهید اهل سنت از روستای زیبای نران در قلب کردستان است؛ شهیدی که در ظهر عاشورای یکصد سال قبل با دسیسه حکام مستبد وابسته به بیگانه بعد از چند سال مبارزه و ایستادگی در مقابل نفوذ بیگانگان روس و انگلیس و رد القاب و عناوین اهدایی عثمانی و مخالفت با ظلم و ستم خوانین محلی به شهادت رسید. این سردار بزرگ کرد وطنپرست ایرانی همعصر میرزا کوچکخان جنگلی بود. احمد نجفی نقش فرمانده قوای روس، جلیل فرجاد نقش ماموستا شریعتمدار یکی از روحانیون سنی منطقه، پیام دهکردی نقش خلیلخان برادر سنجرخان، دکترقطبالدین صادقی نقش سردار رشید، محمود پاکنیت نقش شریفالدوله حاکم سنندج، علی اوسیوند نقش پیشکار حاکم سنندج آصف دیوان، فاطمه شکری نقش ندیمه زنِ سنجرخان، حمیدرضا نعیمی نقش رضاخان و قطبالدین صادقی نقش سردار رشید و سمت ناظر کیفی پروژه را به عهده دارند. همچنین حسن ترقی (فیضالله خان)، شیما ملایی (زن سنجرخان)، لیلی سعیدی (زن خلیلخان)، سودا قنبری (زن برادر سنجرخان)، زاهد زندی (برادر دیگر سنجرخان) و تارا قبادی (زن دوم سنجرخان) به عنوان بازیگران بومی در این سریال حضور دارند.
***
معرفی داوران فصل سوم «عصر جدید»
با آغاز ضبط فصل سوم «عصر جدید» از داوران این برنامه رونمایی شد و ژاله صامتی با نزدیک به ۳ دهه سابقه بازی در آثار مطرح و خاطرهانگیز سینما و تلویزیون، کارن همایونفر با نزدیک به 30 سال سابقه ساخت موسیقی برای فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی و دریافت 3 سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، مجید اسماعیلی منتقد، تهیهکننده آثار مطرح سینمایی، استاد دانشگاه و کارگردان انیمیشن در کنار امین حیایی، بازیگر برگزیده جشنواره اخیر فیلم فجر به ارزیابی هنرنمایی شرکتکنندگان «عصر جدید» خواهند پرداخت. بنا بر اعلام مهدی بلوکات، قائممقام شبکه ۳ سری جدید برنامه عصر جدید از عید نیمه شعبان مصادف با ۲۷ اسفندماه سال جاری تا عید غدیر سال ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه ۳ خواهد رفت. «عصر جدید» با اجرا، تهیهکنندگی و کارگردانی احسان علیخانی نخستین و بزرگترین برنامه استعدادیابی تلویزیونی در ایران محسوب میشود که با حضور استعدادهای ویژه در زمینههای سرگرمی، هنری و مهارتهای ورزشی مقابل دوربین میرود.
ارسال به دوستان
«بدون قرار قبلی» در انتظار «فطر»
نخواستیم در اکران نوروز بسوزیم
محمود بابایی، تهیهکننده فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی بیان کرد امید به اکران این فیلم در عید فطر سال آینده دارد. محمود بابایی، تهیهکننده فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی درباره شرایط اکران این فیلم سینمایی گفت: در حال حاضر تکلیف اکران نوروز ۱۴۰۱ مشخص شده و ۷ فیلم برای این فصل تعیین شدهاند. ما هم میتوانستیم برای این بازه ورود کنیم اما اقدام نکردیم. معتقدم برای اکران باید ترکیب فیلمهای روی پرده را هم مدنظر داشته باشیم. اینکه اکران نوروزی بازه زمانی مناسبی است، شکی نیست اما باید ترکیب فیلمها بهگونهای باشد که به اصطلاح فیلم شما خورده نشود و در همپوشانی اکران، فیلم شما از بین نرود. وی ادامه داد: از ابتدا نظر من هم این بود که برای اکران نوروزی اقدام کنیم اما از آنجا که در حال حاضر ۲۰۰ فیلم در نوبت اکران هستند که در میان آنها فیلمهای جدی هم حضور دارند، با توجه به اطلاع از ترکیب فیلمهای حاضر در اکران نوروزی، احساس کردم فیلم ما در این ترکیب اکران نشود، بهتر است. احتمالا در فرصت دیگر میتوانیم اکران بهتری هم داشته باشیم. بابایی درباره اینکه فیلم قبلی بهروز شعیبی در قالب مینیسریال در شبکه نمایش خانگی عرضه شد و با توجه به موفقیت این تجربه آیا امکان تکرار آن برای «بدون قرار قبلی» وجود دارد، گفت: درباره عرضه سریالی «روز بلوا» طبیعتا تهیهکننده آن فیلم باید توضیح دهد اما گمان من این است که در آن مقطع سینماها هنوز به پویایی امروز در دوران کرونایی نرسیده بودند و به همین دلیل این دوستان به این جمعبندی رسیدند. امروز مردم به سینما میروند و فعالیت سینماها شرایط بهتری پیدا کرده، به همین دلیل هم در وهله اول برای من اکران عمومی فیلم بر پرده سینما حائز اهمیت است، بویژه که این فیلم اساسا برای پرده سینما ساخته شده است. تهیهکننده «بدون قرار قبلی» ضمن توضیح ویژگیهای سینمایی این اثر برای اکران بر پرده عریض سینما تأکید کرد: برای عرضه این فیلم در پلتفرمها تنها بعد از اکران عمومی آن میتوان تصمیمگیری کرد. مهم این است که در حال حاضر به دنبال اکران فیلم بر پرده سینماها هستیم. در آینده شاید در موقعیت و شرایط دیگری قرار بگیریم اما در حال حاضر معتقدم هرچند منطق اقتصادی یک فیلم حائز اهمیت است اما این فیلم اساسا برای نمایش بر پرده سینما ساخته شده و بهترین غایت برای آن اکران سراسری خوب با سالنهای زیاد در سینماهای کشور است. وی تأکید کرد: شاید بعد از اکران عمومی به گزینههایی مانند عرضه اینترنتی یا تبدیل فیلم به مینیسریال فکر کنیم. در حال حاضر تایم فیلم نزدیک به ۱۲۰ دقیقه است و راشهای دیگری هم داریم که میتوانیم در نسخه مینیسریال از آنها استفاده کنیم، با این حال هنوز نگاهی به عرضه سریالی این فیلم نداریم و به آن فکر نکردهایم. بابایی درباره احتمال تغییر فیلم برای اکران عمومی نسبت به نسخه جشنواره هم گفت: احتمالا تغییراتی خواهیم داشت و نسخه فیلم کمی کوتاهتر میشود اما قطعا تغییرات پیچیدهای نخواهد بود. وی در پایان درباره بازه زمانی مناسب برای اکران عمومی «بدون قرار قبلی» اظهار کرد: شرایط کشور به گونهای است که پیشبینی زمان مناسب برای اکران ساده نیست. بعد از اکران نوروزی، اکران فطر در اولویت است اما امسال اکران عید فطر در واقع اکران نوبت دوم نوروز محسوب میشود. اگر ترکیبی برای اکران عید فطر در سینماها داشته باشیم، به نظرم موعد مناسبی برای اکران «بدون قرار قبلی» است. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|