|
شاخص بورس نزولی شد
شاخص کل بازار بورس تهران دیروز با ۶ هزار و ۲۶۳ واحد کاهش، در ارتفاع یک میلیون و ۳۳۶ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات دیروز بیش از ۹ میلیارد و ۸۲۵ میلیون سهم، حقتقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۴ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال در بیش از ۶۳۱ هزار و ۹۱۰ نوبت معامله شد.
ارسال به دوستان
زمستان بدون قطع گاز با اجرای تعرفهگذاری پلکانی و احیای دیپلماسی انرژی
عبور از سرمای ناکارآمدی
گفتوگو با عضو کمیسیون انرژی مجلس و رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی درباره اقدامات دولت سیزدهم برای کاهش ناترازی گاز
گروه اقتصادی: اجرای قیمتگذاری پلکانی گاز از آذرماه سال جاری که باعث کاهش روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز در روز شد، همزمان با احیای دیپلماسی انرژی و انعقاد قرارداد با ترکمنستان باعث عبور ایران از زمستان؛ بدون قطع گاز شد.
به گزارش «وطنامروز»، قریب به ۷ سال میشود در میدان پارس جنوبی تولید جدید گاز انجام نشده و همین موضوع موجب شده شاهد کسری و ناترازی گاز باشیم. در طرف تقاضا نیز به دلیل عدم قیمتگذاری مناسب و همچنین عدم بهینهسازی مصرف بویژه در بخش خانگی، هر روز شاهد رکورد جدیدی در مصرف گاز هستیم.
در صورت ادامه این وضعیت، مشکلاتی بسیار جدی در حوزه انرژی به وجود میآید که از همین امروز توجه به علل و ریشهها و چارهاندیشی در این زمینه، یک ضرورت به شمار میآید.
بر اساس آماری که سال 1399 منتشر شد، بیشترین سهم مصرف گاز به بخشهای خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده تعلق دارد. به طور میانگین روزانه ۲۶۰ میلیون مترمکعب مصرف گاز در کشور داریم که این مقدار در فصل زمستان تا ۶۵۰ میلیون مترمکعب افزایش مییابد.
ایران با وجود در اختیار داشتن ذخایر عظیم انرژی از جمله گاز، در بخش مصرف انرژی جزو کشورهای پرمصرف شناخته میشود. همین موضوع باعث شده است در فصول سرد با افت فشار گاز و قطعی سوخت صنایع بزرگ و در تابستان با قطعی برق روبهرو باشیم.
سالهاست در بخش خانگی شاهد افزایش هدررفت انرژی هستیم و تداوم روند مصرف انرژی و ناترازی آن، انتقادهای فراوانی را نسبت به سهم افراد پرمصرف مطرح کرده است. یکی از این راهکارها اصلاح تعرفهها و بهینهسازی تعرفهگذاری پلکانی پرمصرفهاست که در مجلس به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد تا در کوتاهمدت بتواند نقش بسزایی در کاهش و مدیریت مصرف گاز داشته باشد.
اصلاح تعرفهها و قیمتگذاری به هیچ عنوان نباید بهمثابه افزایش قیمت برای همه مشترکان در نظر گرفته شود زیرا طبق این طرح افرادی که بر اساس الگوی مصرف گاز مصرف میکنند، هزینه گاز کمتری واریز میکنند اما مشترکانی که مصرف زیادی دارند و تلاشی در جهت کنترل و مدیریت گاز ندارند، مجبور به پرداخت قیمت گاز بدون در نظر گرفتن یارانه دولتی میشوند.
دولت سیزدهم با اخذ تصمیمات سیاستی سریع برای مقابله با بحران کمبود گاز و با مدیریتی که در حوزه مصرف گاز، چه در بخش خانگی و چه در بخش صنایع و کارخانهها داشت، موجب شد در زمستان شاهد افت فشار و قطعی گاز در کشور نباشیم.
در همین ارتباط پرویز محمدنژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطنامروز» در تشریح نارساییهای مدیریت حوزه انرژی تا پیش از دولت سیزدهم گفت: در حوزه تأمین گاز مورد نیاز کشور با ۲ مشکل روبهرو هستیم؛ مورد اول، کاهش فشار چاههای گاز است که ما باید در این زمینه افزایش فشار داشته باشیم تا میزان ورودی گاز را به شبکه افزایش دهیم. این مشکل همچنان باقی است، چراکه نیازمند تجهیزات پرقدرت همچون کمپرسورهای فشار هستیم که متاسفانه موجود نیست. مورد دوم بحث اصلاح چاهها و ایجاد چاههای گاز است که به آن در دولتهای یازدهم و دوازدهم توجهی نشد. البته بهانه مطرح شده موضوع کمبود منابع مالی بود. معتقدم علاوه بر کمبود منابع مالی که همیشه ممکن است در اجرای طرحها کندی ایجاد کند، عدم مدیریت منابع علت این بیتوجهی بوده است. قطعا بسترهایی در کشور وجود داشت که بخشی از این منابع مالی را تأمین کند اما متاسفانه حساسیت و پیگیری لازم وجود نداشت.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: سال گذشته 200 میلیون مترمکعب کسری را در تولید گاز تجربه کردیم و همین روند در سال جاری هم ادامه داشت، این یعنی تیم جدید وزارت نفت دولت سیزدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که علاوه بر این کسری، با رشد مصرف هم مواجه بود.
وی افزود: ما توانستیم گاز مصرفی 17 نیروگاه را قطع کنیم و 3 میلیارد متر مکعب سوخت جایگزین برای نیروگاهها در نظر بگیریم تا مردم زمستان امسال شاهد قطع گاز در مصارفشان نباشند. اکنون با توجه به گرمای زودرس، تعدادی از نیروگاهها به حالت اولیه برگشتند و از گاز استفاده میکنند اما در مجموع حدود 200 تا 220 میلیون مترمکعب کمبود گاز در کشور داریم.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه طرح تعرفهگذاری پلکانی پرمصرفها در مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف مؤثر است، تصریح کرد: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مشترکان را افراد پرمصرف تشکیل میدهند. این افراد یا از لحاظ فرهنگی اقناع نشدهاند، یعنی با مشکلات کمبود گاز آگاه نیستند یا به خاطر قدرت مالیای که دارند،مصرف را رعایت نمیکنند که با اجرای تعرفهگذاری قیمت گاز مصرفشان کاهش پیدا کرد.
محمدنژاد با اشاره به اینکه قرارداد سوآپ گازی با کشور ترکمنستان زمینه ایجاد قراردادهای بعدی است، بیان کرد: در گذشته قراردادی با کشور ترکمنستان امضا شد که گاز قسمت شمالی کشور را تأمین و کمبود را در آن قسمت جبران میکرد اما به خاطر بدهیای که به آنها داشتیم، این گاز را ۲ سال پیش قطع کردند. قراردادی که اخیرا میان کشور ما و ترکمنستان بسته شد، به صورت مبادلهای و حدود 5 میلیون مترمکعب است که ما در مواقعی که نیاز داریم، استفاده و در غیر این صورت صادر میکنیم. این زمینه خوبی برای ایجاد قراردادهای بعدی است.
وی در پایان عملکرد وزارت نفت در زمینه مدیریت کمبود گاز را در زمستان 14۰۰ قابل قبول و قابل دفاع دانست و اضافه کرد: وزیر نفت با قدرت بالا و تیم کارشناسی قوی وارد کار شد و تلاش بسیاری در این حوزه کرد و ما قدردان زحماتشان هستیم. اگر با همین انرژی و توان برنامههایشان را ادامه بدهند، قطعا در چند سال آتی شاهد کاهش این کمبود خواهیم بود.
* مدیریت جواب داد
رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران درباره تعرفهگذاری پلکانی مشترکان پرمصرف گاز گفت: شدت مصرف انرژی در ایران 5.7 برابر میانگین جهانی است. گاز یکی از منابع انرژی در ایران است که میزان مصرف آن مانند برق در کشور بسیار بالاست و باید برای مدیریت مصرف راهکارهای لازم از جمله تغییر تعرفهها سنجیده شود.
وی اضافه کرد: مصرف بهینه گاز توسط مردم یک ضرورت است. در هیچ یک از کشورهای دنیا در زمستان درجه دمای منازل 25 تا 27 درجه قرار داده نمیشود، در حالی که در کشورمان به طور میانگین چنین درجه دمایی در زمستان برای منازل در نظر گرفته میشود. کشورهای اروپایی درجه دمای منازلشان را بین 18 تا 20 درجه قرار میدهند، بنابراین باید فرمولی برای صرفهجویی در میزان مصرف انرژی در کشور تهیه شود که بتواند شتاب مصرف گاز و برق را بکاهد.
پدیدار با اشاره به اینکه ایران دومین کشور دارنده منابع گازی جهان است و در عین حال جزو بالاترین کشورها در میزان مصرف انرژی است، افزود: حاملهای انرژی از گذشته با یارانه دولتی به مردم داده میشد، ضمن اینکه منابع زیاد انرژی هم در کشور قرار داشت، به همین علت مردم ما عادت به استفاده بیرویه از انرژی کردهاند. اکنون که کشور با محدودیت در منابع روبهرو شده و سرمایهگذاری در این صنعت با مشکلات متعددی همراه است، باید در مصرف صرفهجویی شود اما مشترکان هم عادت به این روال نکردهاند.
پدیدار درباره قرارداد سوآپ گاز میان ایران و ترکمنستان بیان کرد: طبق این قرارداد ما به جای اینکه گاز را وارد کرده و سپس به آذربایجان منتقل کنیم، از ترکمنستان گاز دریافت میکنیم و از خط انتقال گاز که به آذربایجان میرود، گاز را به استانهای شمالی میرسانیم. این قرارداد هزینه انتقال گاز را کاهش داده است.
وی اظهار کرد: استانهای شمالی از جمله خراسان و گلستان در سرمای هوا با افت فشار گاز روبهرو میشوند. طبق قرارداد بسته شده، ما گاز را از ترکمنستان به خراسان و گلستان منتقل میکنیم و از سوی دیگر مازاد این گاز را از خط لولهای که به سمت آذربایجان کشیده شده، به این کشور میرسانیم.
ارسال به دوستان
میزبانی دیوان محاسبات کشور از وزیر راهوشهرسازی و معاونانش
بررسی استراتژیهای حملونقل کشور
بذرپاش با اشاره به نارضایتی پرسنل و مردم از ایران ایر، پیشنهاد داد بدهی ۵۷۰ میلیون یورویی این شرکت برای افزایش سرمایه تهاتر شود
گروه اقتصادی: پنجمین نشست تخصصی دیوان محاسبات کشور با وزرای دولت سیزدهم با حضور وزیر راهوشهرسازی و معاونان این وزارتخانه، نمایندگان دستگاههای نظارتی و دادستان و مقامات ارشد دیوان محاسبات به ریاست مهرداد بذرپاش برگزار شد. در این نشست، وضع موجود حوزه حملونقل، زیرساختها، عدم تحقق اهداف قانونگذار در رشد و بهرهوری این زیربخش و همچنین عدم تحقق سهم حملونقل ریلی بررسی شد.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور در این جلسه با موضوع چالشها، نقاط ضعف و قوت، تخلفات، انحرافات و ترک فعلها در وزارت راهوشهرسازی و دستگاههای تابعه اظهار کرد: آقای رستم قاسمی وزیر توانایی است و ما در راستای اجرای سریع پروژهها همراه وزارت راهوشهرسازی هستیم.
بذرپاش با اشاره به گزارشهای ۲ ماهه بودجه افزود: این کار تبعات مثبت بسیاری به دنبال دارد و در واقع پیشگیری به جای مچگیری است. با این کار ما به دستگاههای دولتی آلارم میدهیم که از بودجه منحرف نشوند و در واقع جلوی انحراف را میگیریم.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه زیرساختهای این کار فراهم شده است، افزود: با این کار شاهد کاهش قابل ملاحظه پروندهها خواهیم بود. این هنر نیست که تعداد پروندهها را در دیوان محاسبات 5 برابر کنیم.
بذرپاش با بیان اینکه شورای هماهنگی دستگاههای نظارتی به طور مرتب هر دو هفته یک بار جلسه برگزار میکنند، گفت: امسال در بودجه 550 تا 560 حکم بودجهای داریم که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. سال گذشته 400 حکم بودجهای داشتیم.
وی در ادامه با اشاره به قانون جهش تولید مسکن از آمادگی دیوان محاسبات برای کمک به دولت در این زمینه خبر داد و گفت: شرعا و قانونا هر کاری که بتواند روند ساختوساز را تسریع کند برای وزارت راهوشهرسازی انجام خواهیم داد.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور همچنین با اشاره به اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی پرافتخارترین ایرلاین ایران است، افزود: این در حالی است که در زمان حاضر هم پرسنل، هم کادر و هم مردم از ایرانایر ناراضی هستند. بذرپاش پیشنهاد داد برای رفع مشکل زیانده بودن ایرانایر، 570 میلیون یورو بدهی هما به بانکهای دولتی و صندوق توسعه ملی برای افزایش سرمایه تهاتر شود.
وی با اشاره به چند اقدام اولویتدار وزارت راهوشهرسازی گفت: وزارت راهوشهرسازی باید از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان برای تامین سیستم و سامانههای اتوماسیون استفاده کند، ضمن اینکه ساختار شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک باید تغییر کرده و به یک مرجع حاکمیتی و نظارتی مستقل تبدیل شود.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور با تاکید بر ممنوعیت شروع و تداوم پروژههای فاقد توجیه فنی و زیست محیطی، بر الزام مشارکت سازندگان داخلی و انتقال فناوری در قراردادهای آتی تامین ناوگان ریلی تاکید کرد.
استفاده از تجارب و ظرفیتهای خالی مسکن مهر و طرح ملی مسکن در نهضت ملی مسکن با توجه به قانون جهش تولید، اجرای کامل مفاد قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده، استفاده از ظرفیت تهاتر در فرآیندهای بودجهای دولت در حوزه راهوشهرسازی و کاهش عمر ناوگان حملونقل عمومی از دیگر اقدامات اولویتداری بود که رئیس کل دیوان محاسبات کشور به آنها اشاره کرد.
همچنین موضوعاتی از قبیل ضعف جدی در توسعه لجستیکی و حملونقل چندوجهی(ترکیبی)، عدم توجه لازم به موضوع راهبردی ترانزیت کالا، ابلاغ نکردن بهموقع طرح جامع حملونقل کشور، نبود تعریف، استراتژی، اهداف و سیاستگذاری مشخص در بخش حملونقل، ضعف یکپارچگی و هماهنگی، فرسودگی ناوگان هوایی و ریلی و عدم توجه کافی به تعمیر و نگهداری زیرساختهای مرتبط و حجم بالای بودجه برای تکمیل طرحهای ناتمام در این نشست یادآوری شد و حل این مشکلات مورد تاکید قرار گرفت.
همچنین چالشهای سازمانهای مرتبط از قبیل سازمان راهداری و حملونقل جادهای، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و راهکارهای حل این چالشها مطرح شد و نظرات دیوان محاسبات و سایر دستگاههای نظارتی در این باره به اطلاع وزیر راهوشهرسازی و معاونان وی رسید.
در بخش دیگر از این نشست، در حوزه مسکن و شهرسازی به عدم تحقق اهداف در رشد ارزش افزوده و تولید مسکن اشاره شد و ضمن بررسی چالشها و تخلفات حوزه مسکن مهر و اقدام ملی مسکن، وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن و راهکارهای لازم برای موفقیت آن مورد بررسی قرار گرفت.
برخی دیگر از موضوعات مانند بازآفرینی بافتهای ناکارآمد شهری به عنوان یکی از موضوعات خاص، طرح هادی روستایی، قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، نوسازی و مقاومسازی و بازآفرینی سالانه حداقل ۲۷۰ محله، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، مشکلات ساخت و اقامت در شهرهای جدید و دلایل عدم توفیق سیاست ایجاد شهرهای جدید واکاوی شد.
دیوان محاسبات کشور همچنین احکام قانونی مغفول مانده دستگاهها در اجرای اقتصاد مقاومتی، اقدامات اولویتدار وزارتخانه راهوشهرسازی بویژه نهضت تولید مسکن و حفظ و نگهداری و توسعه زیرساختهای حملونقل را مورد تاکید قرار داد. از جمله تاکیدات مطرح شده درباره طرح نهضت تولید مسکن، ضرورت توجه به موضوع مهم آمایش سرزمینی بود.
گفتنی است نمایندگان سایر دستگاههای نظارتی به تخلفات، انحرافات، ترک فعلها، چالشهای مستمر و نقاط ضعف و قوت وزارت راهوشهرسازی اشاره کردند و خواستار توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور و دستگاههای نظارتی در پیشبرد اهداف شدند.
در پایان این نشست، رستم قاسمی، وزیر راهوشهرسازی از توجه دیوان محاسبات کشور به مسائل حوزه راهوشهرسازی و پیشبرد اهداف مشاورهای و پیشگیرانه تقدیر و تشکر کرد.
ارسال به دوستان
اخبار
بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس به پایان رسید
بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی پس از ۲۸ جلسه در صحن علنی به پایان رسید.
در جلسه علنی بعد از ظهر روز سهشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ پس از ۲۸ جلسه به پایان رسید. بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ از اول اسفندماه در صحن علنی مجلس آغاز شد و سرانجام پس از ۱۳ روز و ۲۸ جلسه که در برخی از روزها به صورت ۳ شیفت تا ساعت ۲۲ ادامه داشت، دیروز به پایان رسید. در ۲۸ جلسه گذشته، بررسی بخشهای درآمدی و هزینهای بودجه در ۲۰ تبصره مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار گرفت و برخی از پیشنهادهای آنها با موافقت دیگر نمایندههای مردم در مجلس به تصویب رسید و در لایحه بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شد. نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در 28 جلسه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، تبصره یک لایحه که درباره نفت و روابط مالی آن با دولت و صندوق توسعه ملی است، تبصره ۲ درباره سازوکار شرکتهای دولتی و واگذاری آنها، تبصره ۳ با موضوع تأمین مالی خارجی (فاینانس) و تبصره ۴ که به موضوع مشارکت با بخش غیردولتی برای اجرای طرحها پرداخته است را بررسی و تصویب کردند. علاوه بر این نمایندگان مجلس در جلسات گذشته تبصره ۵ لایحه بودجه که به موضوع تأمین مالی داخلی از محل اوراق مالی اسلامی اختصاص دارد، تبصره ۶ درباره عوارض و مالیات، تبصره ۷ درباره صنعت، معدن و ارتباطات، تبصره ۸ درباره آب و کشاورزی، تبصره ۹ با موضوع آموزش، پژوهش و فرهنگ و تبصره ۱۰ درباره موضوعات قضایی، دفاعی و انتظامی را به تصویب رساندند. وکلای ملت ماده واحده بودجه سال 1401 را در صحن علنی با 173 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 193 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، بودجه سال 1401 کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر 37 میلیون و 587 هزار و 793 میلیارد و 931 میلیون ریال به شرح زیر است.
الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری داراییهای سرمایهای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینهها و تملک داراییهای سرمایهای و مالی بالغ بر 15 میلیون و 273 هزار و 714 میلیارد و 613 میلیون ریال شامل:
1- منابع عمومی بالغ بر 13 میلیون و 941 هزار و 318 میلیارد و 500 میلیون ریال
2- درآمدهای اختصاصی وزارتخانهها و مؤسسات دولتی بالغ بر یک میلیون و 332 هزار و 396 میلیارد و 113 میلیون ریال
ب- بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر 22 میلیون و 314 هزار و 79 میلیارد و 318 میلیون ریال و از حیث هزینهها و سایر پرداختها بالغ بر 22 میلیون و 314 هزار و 79 میلیارد و 318 میلیون ریال است.
با تصویب تبصرههای لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، این لایحه برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال میشود، در صورتی که نظر شورای نگهبان در برخی از بندها تامین نشود، برای تامین نظر این شورا، لایحه بودجه بار دیگر به مجلس ارجاع میشود.
***
عبدالملکی خبر داد
تدوین ٢٢٢ برنامه اشتغالزایی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارائه گزارش ۳ ماهه زیستبوم ملی اشتغال به سران قوا، دستگاهها و مردم به صورت کمی و کیفی خبر داد. حجتالله عبدالملکی دیروز در مراسم رونمایی از اطلس ملی اشتغال اظهار داشت: پیش از دولت سیزدهم در حوزه اشتغال بخشهای دولتی جدا از هم فعالیت میکردند و وضعیت اشتغال مانند ساعتی با اجزای از هم پاشیده بود اما زیستبوم ملی اشتغال این اجزا را کنار هم قرار میدهد. وی افزود: این زیستبوم در آبانماه تصویب و با حضور رئیسجمهوری رونمایی شد که مدل نظام جمهوری اسلامی برای تقویت و توسعه اشتغال است.
عبدالملکی با بیان اینکه شناسایی انواع طرحهای اشتغالزایی در قالب اطلس است، گفت: ٧١ دستگاه و نهاد مردمی و انقلابی در اجرای این زیستبوم نقش دارند و ٢٢٢ برنامه اشتغالزایی تدوین شده است.
وی ابراز داشت: اکنون سامانه و کتاب این زیستبوم آماده شده که از طریق این سامانه امکان رصد و شناسایی وضعیت اشتغال و نقاط قوت و ضعف مهیاست. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشانکرد: به ثمر رسیدن این زیستبوم و اطلس چندین ماه زمان برده است و شاهد حرکت پرسرعت قطار کشور روی ریل اشتغال خواهیم بود.
***
حداقل حقوق کارگران تا 21 اسفند نهایی میشود
معاون روابط کار وزارت تعاون گفت: حداقل حقوق کارگران تا 21 اسفندماه در شورای عالی کار تعیین میشود. علیحسین رعیتیفرد در گفتوگو با فارس، در پاسخ به این سوال که در جلسه دوشنبهشب شورای عالی کار چه مواردی مطرح شد، گفت: در این جلسه اگرچه توافق حاصل نشد اما شاخصهای مختلف اقتصادی و کارگری مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: هفتمین جلسه شورای عالی کار دوشنبهشب برگزار شد. فردا چهارشنبه (امروز) هم جلسه دیگری از شورای عالی کار برگزار میشود و هفته آینده هم جلسه برگزار خواهد شد و باید تا 21 اسفندماه به نتیجه نهایی برسیم. معاون روابط کار وزارت تعاون درباره اینکه نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی در جلسات شورای عالی کار چیست، گفت: هنوز بین نظر کارگران و کارفرمایان اختلاف زیادی وجود دارد. کارگران تاکید میکنند سبد معیشت کارگری تامین شود و کارفرمایان هم تاکید دارند دستمزد کارگران حداکثر در حد تورم رشد کند ولی بالاخره توافق حاصل میشود و باید حداکثر تا 21 اسفندماه مذاکرات نهایی شود. رعیتیفرد گفت: نمایندگان هر گروه به راحتی از مواضع خود کوتاه نمیآیند و ما به عنوان دولت طرف هیچکدام از گروهها نیستیم و سعی میکنیم تعادل بین ۲ گروه ایجاد کنیم.
ارسال به دوستان
حقوق نمایندگان مجلس شفاف میشود
نمایندگان مجلس با رأی قاطع جهت شفافیت عملکرد مجلس، مقرر کردند حقوق خود و مدیران مجلس به صورت ماهانه در سامانه سازمان امور استخدامی ثبت شود
گروه اقتصادی: نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینهای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با الحاق یک جزء به بند «الف» تبصره 20 این لایحه با 200 رأی موافق، 14 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان رایگیری این طرح گفت: در جریان رایگیری شفافیت حقوق، نمایندگان ۱۰۰درصد در رایگیری شرکت کردند.
حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه که به عنوان نماینده دولت در نشست علنی حضور داشت نیز افزود: وقتی ما تصمیمی برای کشور میگیریم، اگر خود را مستثنا کنیم، اثر مناسبی نخواهد داشت، از این جهت مجلس که در شفافسازی پیشتاز شده است، در رأس امور بودن خود را نشان داده است، بنابراین شفافیت را از خود آغاز کرده و بر اساس آن حقوق، مزایا و رفاهیات هر نقطه از کشور را به اطلاع مردم میرساند، بنابراین دولت از این اقدام مجلس استقبال میکند. از مجلس سپاسگزاریم که این فضا را ایجاد کرده تا باهم کارها را پیش ببریم.
حمیدرضا حاجیبابایی، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 کل کشور نیز گفت: نمایندگان در کمیسیون تلفیق نهایت دقت را داشتند تا مجلس در شفافیت پیشتاز باشد، بنابراین رأی نمایندگان به این پیشنهاد بیانگر این است که نمایندگان هیچ ابایی ندارند که حقوق خود را در سامانه سازمان اداری و استخدامی ثبت کرده و در کنار ملت قرار گیرند.
بر اساس جزء الحاقی به بند «الف» تبصره 20 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور، مجلس مکلف است حقوق نمایندگان و مدیران مجلس را برای نظارت عموم مردم، به طور شفاف و ماهانه در سامانه سازمان امور استخدامی کشور قرار دهد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|