|
باید هوشیار باشیم تا دچار غفلت نشویم
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه تحریم، تهدید و توطئه نتوانسته است در نیروی دریایی خسران ایجاد کند، گفت: باید در قدمهایی که برمیداریم بسیار هوشیار باشیم تا دچار غفلت نشویم. امیر دریادار شهرام ایرانی در مراسم تکریم و معارفه فرمانده جدید دانشگاه علوم دریایی نوشهر اظهار داشت: در آموزش، انتقال مفاهیم بسیار مهم است و اگر کسی چیزی را فهمید آن را انجام میدهد و شاخص فهمیدن عمل کردن صحیح به آن است.
ارسال به دوستان
تبعات توقف برنامه هستهای ایران در شرایط غنیسازی اورانیوم 60 درصد با سانتریفیوژهای IR-6 خسارتبارتر از تعطیلی برنامه هستهای در سال 2015 در شرایط غنیسازی 20 درصد با ماشینهای IR-1 است
ساختار هستهایحفظ شود
گروه سیاسی: «تقریبا هیچ»؛ این عبارت ولیالله سیف، مدیر کل بانک مرکزی دولت روحانی در گفتوگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ آمریکا یک سال پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) هنوز بخوبی در اذهان باقی مانده است. سیف البته بخوبی با ۲ کلمه دستاورد برجام را برای کشورمان تشریح کرد. حالا که با گذشت 5 سال از گفتن این عبارت توسط رئیس اسبق بانک مرکزی شرایط برای ازسرگیری توافقی که یکبار توسط آمریکا منهدم شده، مهیا شده است، «تقریبا هیچ» میتواند در هیأتی جدید ظاهر شود و نباید تصور کرد این جملهای بود که دیگر مربوط به گذشته است و دورهای را توضیح میدهد که به تاریخ پیوسته است.
به گزارش «وطنامروز»، در شرایطی که این روزها از موعد حصول توافق در وین صحبت میشود و «پیشرفت چشمگیر» در مذاکرات عبارت پربسامد و پرتکرار طرفهای مذاکراتی از توصیف آنچه این روزها در اتاقهای هتل کوبورگ میگذرد، است اما همچنان نوعی تردید درباره سرانجام گفتوگوها دیده میشود که دلیل آن هم عدم تصمیمگیری واشنگتن در پذیرفتن خطوط قرمز ایران است که سرعت گفتوگوها را با کندی مواجه کرده است. در این میان پیامدهای جهانی تهاجم روسیه به اوکراین هم ناخواسته تبدیل به یکی از متغیرهای کلیدی تاثیرگذار بر حصول توافق برای احیای برجام شده است. با این وصف، احیای توافق ناکام هستهای سال 2015 که رابرت مالی، رئیس تیم اعزامی آمریکا به وین آن را «جسم مرده» لقب داده بود بیشتر از آن چیزی که وندی شرمن 7 سال قبل توصیف کرد به مکعب روبیک تبدیل شده است. برنامه جامع اقدام مشترک که 23 تیرماه 94 میان ایران و ۱+۵ منعقد و از 26 دیماه همان سال اجرایی شد، مسیری را طی کرد که نهتنها به منبعی برای تامین منافع ملی و اقتصادی ایران تبدیل نشد، بلکه منجر به رقم خوردن خسارات فاجعهبار شد. یکی از آثار این خسارتها تاثیر این توافق را بر برنامه هستهای ایران و زیرساختهای آن نشان میداد. در صورت احیای برجام، باید به پرسشهای جدی درباره توان هستهای کشورمان که طی یک سال گذشته دوباره به حیات خود بازگشته است در نتیجه توافق احتمالی در وین پاسخ داده و ابهامها برطرف شود. توافق اشاعهای برجام که با سازوکار بیسابقه راستیآزمایی و مکانیزمهای نظارتی آژانس انرژی اتمی، برنامه هستهای ایران را به یک استثنا تبدیل کرد در شرایطی رقم خورد که برنامه ایران شامل غنیسازی اورانیوم با غنای 20 درصد و با سانتریفیوژهایIR-1 بود. طبق برجام ایران ذخایر 1000 کیلویی اورانیوم با غنای 5 درصد و همچنین 400 کیلو اورانیوم با غنای 20 درصدی را از کف داد.
اگرچه این روزها از آماده بودن متن توافق احتمالی در وین صحبت میشود اما به دلیل عدم دسترسی به این متن جای این پرسش مطرح است: در شرایطی که ایران با گامهای هستهای خود که طی یک سال اخیر در توسعه برنامه هستهای برداشته است، به مراتب از سال 94 جلوتر و فراتر رفته است، توافق چگونه خواهد بود؟ به عنوان نمونه ایران از فروردینماه امسال در پاسخ به حملات خرابکارانه در تاسیسات نطنز غنیسازی 60 درصدی را آغاز کرده است. همچنین در سانتریفیوژها هم ایران پیشرفت داشته و اورانیوم را با سانتریفیوژهای IR-6 غنی میکند. آخرین تغییرات در تولید و ذخیره اورانیوم در گزارش اخیر مدیرکل آژانس و طبق اعلام سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمانهای بینالمللی به اینگونه است: از بازه ۶ نوامبر ۲۰۲۱ تا ۱۸ فوریه ۲۰۲۲: میزان 830.4 کیلوگرم اورانیوم (U-235) تا غنای ۲ درصد به ذخایر ایران اضافه شده و مجموع ذخایر تا ۲ درصد را به ۱۳۹۰کیلوگرم رسانده است. 839.1 کیلوگرم اورانیوم (U-235) تا غنای ۵ درصد به میزان ذخایر ایران اضافه شده و مجموع ذخایر تا ۵ درصد را به 1277.9 کیلوگرم رسانده است. 68.3 کیلوگرم اورانیوم (U-235) تا غنای ۲۰ درصد به میزان ذخایر ایران اضافه شده و مجموع ذخایر تا ۲۰ درصد را به 182.1 کیلوگرم رسانده است. میزان 15.5 کیلوگرم اورانیوم (U-235) تا غنای ۶۰ درصد به میزان ذخایر ایران اضافه شده و مجموع ذخایر تا ۶۰ درصد را به 33.2 کیلوگرم رسانده است.
همانطور که ملاحظه میشود ایران در حال حاضر به میزان 33 کیلوگرم اورانیوم 60 درصد در اختیار دارد و همچنین 182 کیلوگرم اورانیوم 20 درصدی غنیسازی کرده است و در مجموع میزان کل ذخایر غنی شده ایران به بیش از 3000 کیلوگرم رسیده است. این دادهها حاوی چه پیامی است؟ ایران تا زمان برجام در سال 94 طی 8 سال (فرض گرفته شده از سال 1386 تا 1394) به 10 تن اورانیوم غنی شده 3.5 درصد و 400 کیلو 20 درصدی دست یافته بود (غنیسازی 20 درصد از سال 89 شروع شد) اما حالا طی فقط یک سال به یکسوم میزان 10 تن که در 8 سال به دست آمده بود، دست یافته است. در غنیسازی 20 درصد هم طی یک سال تقریبا به نصف این میزان اورانیوم سال 94 دست یافته است. ضمن اینکه ایران در دوره کنونی، حرکت به سمت تولید فلز اورانیوم را هم آغاز کرده است و تاسیسات فردو هم بار دیگر به چرخه غنیسازی و فعالیتهای خود بازگشته است.
در نتیجه باید این سوال را مطرح کرد: اگر قرار است دوباره توافقی حاصل شود که متعاقب آن ایران به سال 2015 پرتاب شود و به سانتریفیوژهای IR-1 بازگردد و فردو را دوباره تعطیل کند، این نتیجهای مطلوب تلقی شده و تکرار مجدد خسارت قبل نخواهد بود؟ اگر پاسخ مثبت است باید گفت قطعا باید نتیجه توافق احتمالی بسیار فراتر از برجام باشد که زیرساختهای موجود حفظ شود. ممکن است گفته شود توافق آتی برای احیای توافق سال 2015 است و این خواسته فرابرجامی است اما باید پرسید مگر دولت ایالاتمتحده که یکبار با نقض فاحش توافق از آن خارج شده است و چند صد تحریم جدید را با کارزار فشار حداکثری بر کشورمان تحمیل کرده و حتی برچسب تحریمهای برجامی را هم تغییر داده است، به شرایط 2015 برمیگردد که ایران هم باید نعل به نعل به شرایط 2015 بازگردد؟ البته اگر شرط یک توافق، توازن در دادهها و ستاندهها باشد. افزون بر این در شرایطی که حمله روسیه به اوکراین بار دیگر موضوع «بازدارندگی هستهای» در نظم جهانی را در کانون توجهات مراکز سیاسی و اندیشهای جهان قرار داده است، در چنین فضایی آیا پذیرش محدودیتهای استثنایی بر توان هستهای کشور برای توافقی که طرف آمریکایی و غربی حاضر نیست خطوط قرمز ایران و انتفاع اقتصادی کشورمان در آن را بپذیرد منطقی است؟ آن هم در حالی که زمان علیه آمریکا در حرکت است و این واشنگتن و تروئیکای اروپا هستند که پس از بحران فزاینده انرژی در نتیجه تحریم نفتی روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین بشدت نیازمند توافق با ایران هستند. در همین زمینه «فارن افرز» در گزارش تازه خود درباره توافق احتمالی مینویسد: توافق برجام به تهران اجازه خواهد داد نفتش را آزادانه بفروشد و دوباره به نظام مالی جهانی متصل شود. تهران در عوض، تولید اورانیوم غنیشده و آزمایش سانتریفیوژهایش را محدود کرده و بازرسیهای افزایشیافته بینالمللی را خواهد پذیرفت. اما هر گونه توافقی احتمالا به خاطر بدتر شدن رفتار آمریکا و خود ایران، دستخوش همان کاستیهایی خواهد شد که توافق ۶ سال پیش داشت. گزارش «فارن افرز» میافزاید: هر چقدر اجرایی کردن توافق در سال ۲۰۱۶ سخت بوده باشد، اجرایی کردن آن امروز چالشبرانگیزتر خواهد بود. در دل این مشکل استدلال بنیادین لغو تحریمها قرار دارد. دولتهای اروپایی و آمریکا میتوانند کسبوکارها را به همکاری با ایران تشویق کنند اما نمیتوانند تضمین کنند مزایای اقتصادی به محض لغو محدودیتهای اقتصادی به سوی ایران سرازیر خواهد شد. هزاران شخص، بانک و شرکت خودشان درباره سود و زیانشان تصمیمگیری میکنند و دولتها در زمینه اینکه چطور نگرانیهای سرمایهگذاران و سهامداران را کاهش دهند، با محدودیتهایی مواجه هستند. روزنامه «وطنامروز» سهشنبه 17 اسفند در گزارشی با اشاره به اینکه زمان علیه آمریکاست و همچنین وضعیت جدید انرژی و بحران نفت و گاز در اروپا و آمریکا پس از حمله روسیه به اوکراین، نوشت: نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که تزریق احتمالی نفت ایران به بازار، امتیاز ویژهای برای ایران نیست که طرف غربی بخواهد آن را به کشورمان بفروشد، چرا که وضعیت فروش نفت ایران به یک وضعیت باثبات و پایدار رسیده است؛ در واقع این اتفاق - ورود بیشتر ایران به بازار- در وهله نخست یک امتیاز حیاتی برای آمریکا و اروپاست که با خطر قطع شریانهای انرژی مواجه هستند. در بخش دیگر این گزارش آمده بود: وضعیت حاصل شده این فرصت را برای کشورمان ایجاد کرده که بتواند امتیازات لازم را از طرف بدعهد اخذ کرده و شروط اعلامی را محقق کند. طرف مقابل بشدت به توافق نیازمند است و این تهران است که با عبور از موجهای سنگین تحریمی، نیاز به هیچ تعجیلی ندارد. ایران اجباری برای هرچه زودتر رقم خوردن توافق ندارد، چرا که از یک طرف توسعه فعالیتهای هستهای کشورمان در جریان است و از دیگر سو تشدید جنگ روسیه و اوکراین زمان را به ضرر غربیها میکند، بنابراین نباید شتابزده عمل کرد و زمانی است که ایران باید منافع حداکثری خود را تامین کرده و بر تحقق شروط خود پافشاری کند. شرایط غرب و شتاب برای توافق نباید باعث شود حقوق مشروع ایران از انتفاع اقتصادی حاصل از توافق، قربانی نیاز آمریکا و اروپا به انرژی ایران شود.
البته گفتنی است پرسشهای فوق درباره زیرساختهای هستهای پس از توافق احتمالی با توجه به در دسترس نبودن متن توافق مطرح شده است و چه بسا تیم ایرانی در وین توانسته باشد زیرساختهای فعلی هستهای را در متن گنجانده و همچنین طرف مقابل را وادار به پذیرش کامل خطوط قرمز ایران کرده باشد.
ارسال به دوستان
شهادت 2 نفر از نیروهای ایرانی مدافعحرم در جریان حمله جنگندههای رژیم صهیونیستی به حومه دمشق
یکصدا انتقام
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: بیشک رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد
گروه سیاسی: در جریان حمله روز دوشنبه جنگندههای رژیم صهیونیستی به حومه شهر دمشق در سوریه، ۲ تن از نیروهای ایرانی مدافع حرم، مرتضی سعیدنژاد و احسان کربلاییپور به شهادت رسیدند. این چندمین بار است که رژیم صهیونیستی اقدام به بمباران مواضعی در خاک سوریه میکند؛ حملاتی که عمدتا شبانه و به وسیله جنگنده صورت میگیرد. در همین زمینه سهشنبهشب روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیهای اعلام کرد: در پی جنایت صبح روز دوشنبه رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به حومه شهر دمشق سوریه، پاسداران رشید مدافع حرم سرهنگ پاسدار احسان کربلاییپور و سرهنگ پاسدار مرتضی سعیدنژاد به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. در این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت این عزیزان به خانوادههای معظم شهدا و آحاد پاسداران انقلاب اسلامی و مجاهدان فی سبیلالله تاکید شده است: بیشک رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد. ساعاتی پس از انتشار این بیانیه، تحلیلگر نظامی شبکه عبریزبان «کان» اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی از ترس پاسخ احتمالی ایران به حمله اخیر به حومه دمشق که به کشتهشدن (شهادت) ۲ ایرانی منجر شد، در مرزهای شمالی به حالت آمادهباش درآمده است. همچنین صبح دیروز سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن عرض تبریک و تسلیت به خانوادههای این ۲ شهید گرانقدر و همرزمان آنها در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اقدام جنایتکارانه برگرفته از خوی تجاوزگری، اشغال و ترور رژیم صهیونیستی را بشدت محکوم کرد. وی با تاکید بر قطعیت بیمکافات نگذاشتن این گستاخی و عملیاتهای ماشین ترور رژیم کودککش صهیونیستی، پاسخگو کردن این رژیم آپارتایدی در قبال اینگونه جنایات ضدانسانی را از اهداف محور مقاومت در منطقه خواند. روز گذشته در مراسم وداع با پیکرهای این 2 شهید مدافع حرم سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و سرتیپ امیرعلی حاجیزاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور یافتند.
اقدام گستاخانه رژیم صهیونیستی در حالی است که پیش از این نیز ارتش این رژیم اشغالگر در فروردین 97 با حمله به پایگاه هوایی «تی 4» در حمص سوریه، چند تن از نیروهای ایرانی را به شهادت رسانده بود. تیرماه سال گذشته و به دنبال برخی شایعات مبنی بر بمباران و هدف قرار دادن محل استقرار مستشاران ایرانی در سوریه، سردار سرتیپ ابولفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفته بود: در طول ۹ سالی که جمهوری اسلامی بهصورت کاملا قانونی و بنا به درخواست دولت و مردم سوریه با هدف کمک مستشاری جهت مقابله با تروریستهای داعشی دستپرورده آمریکا و اسرائیل حضور داشته است، در بمبارانهای صورت گرفته توسط رژیم جنایتکار و تروریستپرور صهیونیستی در مجموع ۸ شهید تقدیم کرده است. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به واکنشهای نیروهای مقاومت به عملیاتهای رژیم صهیونیستی گفت: رژیم بزدل و کودککش صهیونیستی خوب به یاد دارد که پس از هدف قرار دادن خودروی شهید محمدعلی اللهدادی در ۲۸ دیماه ۹۳ در منطقه قنیطره سوریه که منجر به شهادت آن شهید بزرگوار شد، رزمندگان حزبالله لبنان بلافاصله با عبور از موانع پیچیده در مرزهای فلسطین اشغالی با هدف قرار دادن ۳ دستگاه نفربر و خودروی صهیونیستها، ۵ نفر از آنان را به هلاکت رسانده و تعدادی را نیز مجروح کردند. سردار شکارچی با بیان اینکه اسرائیل بزدل با حمایت همهجانبه آمریکا و برخی کشورهای عربی تمام توان و ظرفیت خود را به کار گرفت تا بخشی از ناتوانیها، شکستها و ضعفهایش را با بمباران پایگاه تیفور (T4) در ۲۰ فروردین ۹۷ در سوریه جبران کند که در این رابطه کلا ۷ نفر از مدافعان حرم از ایران در کنار سایر رزمندگان محور مقاومت به فیض عظیم شهادت نائل شدند، تاکید کرد: محور مقاومت در پاسخ به این اقدام بزدلانه دشمن، پایگاههای رژیم جعلی صهیونیستی در بلندیهای جولان اشغالی را با ۵۰ فروند موشک و راکت هدف قرار داد که تعداد زیادی از اشغالگران صهیونیست کشته و مجروح شدند.
* باید انتقام گرفت
اقدام بزدلانه رژیم صهیونیستی که باعث شهادت 2 تن از نیروهای سپاه پاسداران شد، فراتر از یک مصداق میتواند آزمونی برای حملات بیشتر به مواضع ایرانی در سوریه باشد. در همین زمینه هر گونه تعلل در گرفتن انتقامی مناسب و همسطح با اقدام صهیونیستها تنها به افزایش تهدیدات علیه نیروهای ایرانی و سایر گروههای مقاومت منتهی خواهد شد. احتمالا داغ شدن فضای مذاکراتی میان ایران و 1+4 و احتمال توافق برای بازگشت به تعهدات برجامی، صهیونیستها را به این نتیجهگیری رسانده که ایران برای افزایش نیافتن تنشها واکنشی به حملات ارتش این رژیم نخواهد داشت. از همین رو مصلحتسنجیهای بیجا به بهانههایی از این دست تنها دست صهیونیستها را برای اقدامات گستاخانهای از این دست بازتر خواهد کرد. جواب سریع و قاطع به هرگونه اقدام نظامی علیه نیروهای کشورمان در سوریه، به افزایش امنیت جریان مقاومت و حراست از جان نیروهای ایرانی منتهی میشود. مضاف بر اینها آشفته کردن خیال خام رژیم صهیونیستی با یک واکنش تلافیجویانه به افزایش بازدارندگی کشور در مواجهه با تهدیدهای بیرونی منجر خواهد شد. تجارب اقدامات تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر بخوبی این واقعیت را نمایان کرده که هر گاه با بهانه جلوگیری از تنش و گسترش درگیریها واکنش درخوری به چنین اقداماتی صورت نگرفته، متعاقبا با دومینویی از تهدیدات امنیتی مواجه شدهایم. شهادت این 2 شهید والا مقام مدافع حرم بار دیگر این اصل را ثابت کرد که کوچکترین تصوری از انفعال یک کشور، دشمنانش را برای اقدامات گستاخانهای چون حمله نظامی تحریص میکند.
ارسال به دوستان
اخبار
رایزنی دوجانبه علی باقری و انریکه مورا در وین
علی باقری، مذاکرهکننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که بعد از سفری کوتاه به تهران، روز گذشته به وین پایتخت اتریش بازگشت، با «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگکننده گفتوگوها در محل هتل کوبورگ به گفتوگو نشست. این دیدار در حالی است که انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیهای مشترک در جلسه شورای حکام آژانس انرژی اتمی سهشنبه مدعی شدند طرفها به نهایی کردن توافق در مذاکرات وین بسیار نزدیک هستند. این 3 کشور بدون اشاره به اقداماتی که لازم است کشورهای غربی درباره برجام انجام دهند از ایران خواستهاند برای «اجرای مجدد» توافق هستهای مهیا شود.
***
روابط عمومی دفتر رئیسجمهور:
رئیسی هیچ مکاتبهای با رهبر انقلاب درباره صداوسیما نداشته است
روابط عمومی دفتر رئیسجمهور اعلام کرد رئیسجمهور هیچ مکاتبهای با رهبر انقلاب درباره صداوسیما نداشته است.
به گزارش فارس، صبح روز گذشته در فضای مجازی، متن نامه ارسال شده به دفتر رهبر انقلاب با عنوان گلایه رئیسجمهور از معاونت سیاسی صداوسیما منتشر شد. با پیگیریهای خبرنگار فارس از روابط عمومی دفتر رئیسجمهور مشخص شد رئیسجمهور هیچ مکاتبهای با رهبر انقلاب درباره صداوسیما نداشته است. رحیمی مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیسجمهور این موضوع را تکذیب و اعلام کرد این نامه اساس خارجی ندارد.
***
سخنگوی سپاه:
پرتاب ماهواره «نور۲» نماد پیروزی ایران در جنگ تحریمی است
سخنگوی سپاه، پرتاب ماهواره «نور ۲» را نماد پیروزی ملت ایران در عرصه جنگ تحریمی دشمنان دانست و تاکید کرد: راهبرد «ایران قوی» دستور کار دائمی سپاه و نیروهای مسلح کشور است و دشمن قادر نخواهد بود مسیر بالندگی و پیشرفت ما را متوقف کند.
سردار رمضان شریف، دستاورد تاریخی و مبارک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه فضایی که با پرتاب ماهواره «نور ۲» و قرار گرفتن آن در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پس از پرتاب ماهواره «نور یک» در سال ۹۹ توسط نیروی هوافضای سپاه رقم خورد را گامی بلند برای تقویت قدرت ایران اسلامی در عرصه فضایی؛ آن هم در فضای تحریمهای گسترده بینالمللی توصیف و تصریح کرد: این رخداد و دستاورد فراراهبردی و افتخارآمیز که یکی از نمادها و مصادیق معنادار پیروزی ملت ایران در عرصه جنگ تحریمی دشمنان انقلاب و نظام اسلامی به شمار میرود، نشان داد سپاه همراه با سایر نیروهای مسلح مقتدر کشور اراده کرده است به دور از هیاهو، ضربات مهلکی در نبرد فناوری بر دشمنان تحمیل کند و در معرض افکار عمومی جهانیان قرار دهد. سخنگوی سپاه با تبریک این اتفاق غرورانگیز به ملت ایران تاکید کرد: راهبرد ایران قوی، دستور کار روزانه پاسداران انقلاب اسلامی است و دشمنان اسلام و میهن عزیزمان باید با حقد و حسد نظارهگر رونمایی از سلسله دستاوردها و توانمندیهایی باشند که به آنها تاکید میکند کشور عزیز ما مصمم است روند دستیابی به شاخصهای کشورهای پیشرفته جهان در عرصههای مختلف را با تکیه بر توانمندیهای بومی و ظرفیتها و استعدادهای ایرانی پرشتابتر از قبل ادامه دهد و آنها قادر نخواهند بود این مسیر را متوقف کنند.
***
ویرایش نخست «سند تحول دولت» منتشر شد
نخستین ویرایش سند تحول دولت سیزدهم که براساس اعلام دولت با کوشش چند ماهه جمعی از نخبگان تنظیم شده، با هدف اعمال نظارتهای مردمی و برخورداری از دیدگاههای اندیشمندان و صاحبنظران در ویرایشهای بعدی، منتشر شد. سند تحول دولت که پیش از این به اعضای کابینه ابلاغ شده بود، برای ترمیم اساسی در ۳۷ حوزه کلان کشور، راهکارهای عملیاتی ارائه کرده و از جمله ویژگیهای مهم آن، زمانمند بودن اجرای هر یک از این راهکارهاست. به عبارت دیگر آنطور که در متن سند آمده وزارتخانهها و دستگاههای موضوع سند باید طرحهای تحول مربوط به حوزه ماموریت خویش را در بازههای زمانی یک تا ۴ ساله به پایان برسانند. ویژگی دیگر سند تحول دولت مردمی ظرفیت نظارتپذیری آن است به نحوی که مردم و نخبگان میتوانند مبتنی بر سند مذکور، روند اجرا و نهایی شدن طرحها را رصد و پیگیری کنند. موضوعات ۳۷ گانه سند در ۲ سطح کلی طبقهبندی شدهاند. یکی موضوعات فرابخشی که ویژگی آنها کانونی بودن نقش این بخش در توسعه زیرساختها و پشتیبانی از عرصههای تخصصی است و دیگری پیشرانهای تحول که برای سایر بخشها نقش کشنده دارند و با ظرفیت بالا، امکان توسعه برای سایر بخشهای کشور را فراهم میسازند. بیش از ۵۰ درصد حوزههای مشمول طرح تحول از جنس امور اقتصادی و تولیدی هستند. این سند با کوشش چندماهه جمعی از نخبگان تنظیم شده است و نخستین ویرایش سند تحول نظام اداری کشور به شمار میرود. ویرایش نهایی سند پس از تصویب برنامه هفتم ارائه خواهد شد. فرآیند اجرای برخی بخشهای سند تحول همزمان با شروع به کار دولت و برخی بخشهای دیگر با ابلاغ آن آغاز شده است. اکنون نیز ویرایش نخست این سند با هدف اعمال نظارتهای مردمی و برخورداری از دیدگاههای اندیشمندان و صاحبنظران در ویرایشهای بعدی، منتشر شده است.
ارسال به دوستان
محسنیاژهای در حاشیه بازدید از معاونت قضایی قوه قضائیه مطرح کرد
لزوم صدور احکام بازدارنده در حیطه قانون
صدور مجازاتهای سنگین و عدم اجرای آنها، منجر به لوث شدن احکام میشود
گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه روز گذشته در معاونت قضایی قوه قضائیه حضور یافت و از بخشهای مختلف این معاونت بازدید کرد.
حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنیاژهای در جریان این بازدید از نزدیک روند انجام امور و رسیدگی به پروندههای محوله در معاونت قضایی را مورد نظارت قرار داد و دستورات مشخصی را برای اتقان و تسریع در رسیدگیها خطاب به مسؤولان ذیربط صادر کرد. وی پس از این بازدید، در نشست با معاونان و قضات معاونت قضایی قوه قضائیه طی سخنانی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به دیدارهای مستمر خود با مقامات و مسؤولان قضایی سراسر کشور و بازدیدهایش از مراکز و مراجع قضایی، به مسؤولان معاونت قضایی نیز توصیه کرد سرکشی و نظارت مداوم و مستمر بر زیرمجموعههای خود را در زمره اولویتها قرار دهند و تا هر میزان که مقدور است امور سال جاری را به سال آتی محول نکنند. رئیس دستگاه قضا ضمن تبیین و تشریح روندها و سازوکارهای ناظر بر اعمال ماده ۴۷۷، بر حل چالشها و ایرادات موجود در فرآیند اعمال این ماده از قانون آیین دادرسی کیفری تاکید کرد و گفت: باید به منظور کاهش اطاله دادرسی در راستای تسریع در رسیدگی و تعیین تکلیف احکامی که خلاف بین شرع بودن آنها تشخیص داده میشود، با توجه به تجربه این معاونت در رسیدگی به این پروندهها، راهکارها و تدابیری مشخص پیشنهاد شود. رئیس دستگاه قضا با اشاره به تهیه گزارش آمار و مشخصات شعب و قضاتی که بیشترین درخواستهای اعمال ماده ۴۷۷ مربوط به آنهاست، به معاون قضایی خود تکلیف کرد درباره چرایی صدور احکام خلاف بین شرع از سوی برخی شعب و قضات، آسیبشناسی متقنی انجام شده و به گونهای تدبیر شود که جلوی تکرار صدور احکام خلاف بین شرع گرفته شود. وی در ادامه نشست با معاونان و قضات معاونت قضایی به مقوله اعطای عفو، تخفیف مجازات و آزادی مشروط به محکومان اشاره کرد و با تبیین و تشریح ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ناظر بر احکام و مقررات مبتنی بر تعدد جرم و سایر مواد قانونی گفت: قضات باید در مرحله صدور حکم نهایت دقت و لحاظ همه جوانب و موازین قانونی را داشته باشند و احکام مجازات بازدارنده در حیطه قانون صادر کنند، چرا که صدور مجازاتهای سنگین و عدم اجرای آنها، منجر به لوث شدن احکام میشود.
محسنیاژهای در ادامه با اشاره به ضرورت اجرای همهجانبه سند تحول عدلیه به تشریح شاخصههای تحول در دستگاه قضا پرداخت و گفت: نتیجه تحول در دستگاه قضا باید اجرای عدالت و رضایت مردم باشد و لازم است با اتخاذ تدابیر و راهکارهای مدون و مشخص در جهت کاهش ورودی پروندهها، کاستن از اطاله دادرسیها و فرآیند رسیدگیها و متقن بودن احکام تلاش کنیم. رئیس عدلیه در ادامه به معاونت قضایی دستور داد درباره پیشنهاد عفو محکومان شاخصهایی را تدوین و پیشنهاد دهد که با رویه واحد و ضابطهمند اقدام شود و از رویهها و سلیقههای مختلف در استانها جلوگیری به عمل آید.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|