|
ارسال به دوستان
پیام گیشه تولیدات سینمایی و کیفیت سریالهای تلویزیونی برای سیاستگذاران
بودجه فیلمسازی را بهنفع مخاطب هزینه کنید
گروه فرهنگ وهنر: فضای فرهنگی در سال 1400- بویژه فضایی که پیرامون سینما در این سال به وجود آمد - گزارههای قابل تأملی را برای اهالی سینما، نهادهای فرهنگی و سیاستگذاران این حوزه آشکار میکند. به گزارش «وطنامروز»، افزایش استقبال از برخی تولیدات سریالی و آنچه در گیشه برای فیلمهای اکران شده در سینما اتفاق افتاد، پیامهای روشنی برای سیاستگذاران دارد. آمارها نشان میدهد سینما نهتنها در 1401 که حتی در برنامهریزی میانمدت هم نمیتواند از جهت تعداد مخاطب به سالهای پیش از کرونا، بویژه سالهای اوج موفقیت گیشه بازگردد. تعداد مخاطبان پرفروشترین فیلم سال 1400 به 2 میلیون نفر نمیرسد. فیلم دوم جدول فروش هم چند صد هزار نفری کمتر مخاطب دارد. «قهرمان» فیلم سوم جدول 400 هزار مخاطب، فیلم پنجم کمتر از 200 هزار و فیلم دهم جدول کمتر از 100 هزار مخاطب داشتهاند (این آمار با احتساب بلیت 30 هزار تومانی است). بالا بردن قیمت بلیت تا 45 هزار تومان، خالی بودن سبد سینمای سال آینده از فیلمهایی که مؤلفههای فروش را داشته باشند، وضعیت معیشتی و اقتصادی، رشد شبکه نمایش خانگی و... دلایلی است که چشمانداز امیدوارکنندهای از سینما و گیشه سال آینده پیش روی ما نمیگذارد. پیشتر در گزارشی با عنوان «پیام گیشه 1400» به این موضوع پرداخته شد. در اینجا اشاره متفاوتتری به این ماجرا خواهیم داشت. گزارهای که حبیب ایلبیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در حین برگزاری جشنواره فیلم فجر درباره بازگشت سرمایه در سینمای ایران گفت، ماجرای «صنعت» بودن سینما در ایران را به طور کامل زیر سوال میبرد. ایلبیگی در گفتوگویی درباره وضعیت بازگشت سرمایه در سینمای ایران گفته بود: «اگر از زاویه بازگشت سرمایه بخواهیم نگاه کنیم، ۹۰ تا ۹۵ درصد فیلمهای سینمای ایران نباید ساخته شوند، چرا که بازگشت سرمایه ندارند».
از سوی دیگر، با توجه به اینکه نهادهای سرمایهگذار در سینما، عموما دولتی و حاکمیتی هستند، میتوان پیشنهادهایی را برای اختصاص عمومیتر بودجههای سینمایی و به نفع مردم، ارائه کرد؛ پیشنهادهایی که تا بازگشت شرایط سینما به وضعیت عادیتر، میتواند به صرفهجویی در هزینههای سینمایی و نیز گستردهتر کردن طیف مخاطبان منجر شود. چند ماه پیش وزیر ارشاد با اشاره به برنامههایش برای سینما گفته بود در نظر داریم برای سال آینده 20 فیلم سینمایی بسازیم. تولید 20 فیلم سینمایی توسط ارشاد، بدون هدفگذاری مخاطب و گیشه و با توجه به وضعیت امروز سینما که در آن تنها 2 فیلم توانستند عدد تولید خود را به دست آورند و فیلمهای دیگر با شکست مطلق مواجه شدند، چه کمکی به جریان سینما و اکران در کشور خواهد کرد؟! حتی در صورت موفق بودن فیلمهای تولیدی، این فیلمها چرا باید مدت زمان زیادی را با مخاطب اندک در صف اکران یا اکران بگذرانند و با فاصله برای مخاطب شبکه نمایش خانگی یا بعد از مدتی دیگر برای مخاطب تلویزیون به نمایش درآیند؟ اگر بودجه تولید این فیلمها، دولتی و حاکمیتی است و پیشبینی نیز میشود که فروش این فیلمها، کسری از عدد تولید را نیز برآورده نمیکند، چرا این سرمایهگذاریها به شکلی که هم دامنه مخاطب گستردهتری را شامل شود و هم بازگشت سرمایه را به نحو مطلوبتری محقق کند، سامان داده نمیشود؟ اینها سوالاتی است که باید به آنها اندیشید. چندی پیش مدیران سازمان صداوسیما و مدیران سازمان سینمایی در نشستی از تفاهم برای همکاریهای مشترک سخن گفتند. یکی از این همکاریهای مشترک میتواند جذب بودجههای سینمایی ارشاد برای تولید فیلمها و سریالهایی برای تلویزیون باشد. اگر قواعد بیکارکردی که در برخی نهادها و مجموعهها، سالهاست بودجه حاکمیتی را صرف امور بیجا میکنند و تقسیم غنائم بیتالمال ارشاد در حوزه سینما برای راضی نگه داشتن همه، کنار گذاشته شود، حتما میتوان امیدوار بود که سازمان سینمایی وزارت ارشاد، بتواند تصمیمات راهبردیتر و کلانتری در حوزه سینما اتخاذ کند. همانطور که گفته شد، بودجه تولید باید به سمتی برود که مخاطبان بیشتری را برای مدت زمان بیشتری از اکرانهای سینمایی تحت نفوذ خود قرار دهد. نه اینکه این پیشنهاد، نسخهای برای وضعیت همیشگی سینما باشد اما وضعیت امروز، فرصت خوبی برای این است که سرمایههای سینمایی با هدایت صحیحتری هزینه شوند، از آن جمله مشارکت در تولید سریال برای تلویزیون است؛ سریالهایی که برای مدت زمانی طولانی میهمان خانههای مردم باشند. در کنار این ماجرا میتوان به اینکه یک فیلم سینمایی هم از دل این سریالها تولید شود اندیشید. ماجرای دیگر توسعه شهرکهای سینمایی است. در برخی کشورها، شهرکهای سینمایی از وضعیتی برخوردارند که مدیران تولید پروژههای سینمایی و سریالی، با توجه به مقطع تاریخیای که شهرک سینمایی برای آن طراحی شده است، قصه مینویسند. یعنی مقطع زمانی و فضای جغرافیایی شهرک است که به عوامل تولید قصه میدهد.
در کشور ما، وزارت ارشاد اما تاکنون هزینه قابل تاملی را برای ساخت شهرکهای سینمایی، به طور مستقل، صورت نداده است. برخلاف کشورهای همسایه که سرمایهگذاریهای جدی بخشهای دولتی و خصوصی را وارد ماجرای شهرکسازی کردهاند. صداوسیما به دلایل آشکار و پنهان تا پیدا کردن مسیر خود در سریالسازی، نیازمند حمایت مالی برای کلید زدن پروژههایی است که سالهاست آماده ورود به مرحله تولید هستند. در این مرحله بودجهها و ظرفیتهای حاکمیتی از طرق مختلف میتوانند به کمک صداوسیما بیایند و به عنوان بازوهایی برای تولیدات حرفهای باشند.
تصور کنید پروژه «سلمان فارسی» در دوره پیشین کلید نمیخورد؛ آیا با توجه به وضعیت تصمیمسازی و اراده تولید میشد امیدوار بود که به این زودیها وارد مرحله تولید شود. در کنار مجموعه «سلمان فارسی»، پروژههای دیگری نیز هستند که فقط عزم تولید میخواهند؛ پروژههایی که وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و... میتوانند به عنوان کاتالیزور سرعت ورود به مرحله تولیدشان بیشتر شود.
ارسال به دوستان
نمایش آیینی «عند ما تنتهی تسقط» به جشنواره جندوبه تونس راهیافت
اعضای گروه تئاتر «شمایل» معتقدند برگزارکنندگان بخش بینالملل جشنواره تئاتر فجر به آنها بدقولی کردهاند اما نمایش «عند ما تنتهی تسقط» همچنان مسیر موفقیتهایش را ادامه میدهد. به گزارش «وطنامروز»، عبدالهادی الجرف، سرپرست گروه تئاتر شمایل و نویسنده و کارگردان نمایش «عند ما تنتهی تسقط» از شهرستان سوسنگرد گفت: نمایش «عند ما تنتهی تسقط» ( به معنی «وقتی که به تکبر میرسی، سقوط میکنی») برگزیده جایزه تئاتر عربی السلام بود و بعد به بخش بینالمللی جشنواره تئاتر فجر معرفی شد. هماکنون کار ما برای شرکت در جشنواره جندوبه تونس و جشنواره کاف تأیید شده است.
او افزود: نمایش «عند ما تنتهی تسقط» به موضوع خلقت آدم، نابود شدن زمین به دست انسان و آفرینش دوباره زمین پرداخته است. این کار ظلمی را که ما انسانها روی زمین انجام میدهیم، به نمایش میگذارد و نگارش آن نزدیک به ۳ یا ۴ سال طول کشید. در واقع ما قبلا آن را روی صحنه برده بودیم اما امسال با طرح و برنامه آن را بزرگتر کردیم.
الجرف بیان کرد: تمرین این نمایش ۷ ماه طول کشید. دستاندرکاران تولید این اثر نمایشی ۱۲ نفر هستند.
نویسنده و کارگردان نمایش «عند ما تنتهی تسقط» گفت: حوزه هنری پای کار آمد و همکاری خوبی با ما داشت.
الجرف سرانجام نمایش «عند ما تنتهی تسقط» در جشنواره جندوبه تونس را چنین پیشبینی کرد: کار خوب پیش میرود و بازیگران تلاش میکنند کارشان را به بهترین نحو انجام دهند، بنابراین انشاءالله در جشنواره جندوبه تونس نتیجه خوبی خواهیم گرفت. او افزود: مردم اهواز تا امروز درخواستهای زیادی برای اجرای عمومی نمایش «عند ما تنتهی تسقط» داشتهاند اما ما به دلیل کمبود وقت و لزوم آمادگی برای حضور در جشنواره تونس نتوانستیم پاسخی به این درخواستها بدهیم. انشاءالله پس از بازگشت از تونس اجراهای عمومی نمایش مذکور را خواهیم داشت.
فائزه سودانی، بازیگر این نمایش تصریح کرد: من در نمایش «عند ما تنهتی تسقط» نقش زمین و مادر کائنات را ایفا میکنم و امیدوارم بتوانیم در کشور تونس اجرای خوبی داشته باشیم و برای کشورمان افتخار بیافرینیم.
امجد جلالی، دیگر بازیگر این نمایش آیینی نیز بیان کرد: من یکی از آدمهایی هستم که در نمایش «عند ما تنتهی تسقط» دوباره زنده میشوم و یکسری کارهایی را که یک بشر انساندوست نباید انجام بدهد، انجام میدهم.
مرتضی منصوری، دستیار کارگردان نمایش «عند ما تنتهی تسقط» نیز گفت: این نمایش نخستین نمایشی بوده که از استان خوزستان و به زبان عربی در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر پذیرفته شده است. دستاندرکاران تولید آن به عنوان نخستین گروه هنری ایرانی عربزبان هستند که عازم خارج از کشور میشوند و در جشنوارههای معتبر شمال آفریقا حضور پیدا میکنند.
او بیان کرد: کار کردن در کنار آقای الجرف بسیار لذتبخش است. آقای الجرف در زمره افرادی هستند که نگاه تجربی به کارگردانی، نویسندگی و حتی عناصر بازیگر و موسیقی دارند.
منصوری در ادامه افزود: مطمئنم که حضور در جشنوارههای شمال آفریقا ایستگاه پایانی نمایش «عند ما تنتهی تسقط» نخواهد بود و اطمینان دارم این نمایش با مضمون انسانی خود در کشورهای مختلفی روی صحنه خواهد رفت.
او سختیها و بدقولیهای مسؤولان برگزاری بخش بینالملل جشنواره تئاتر فجر را از مشکلات کار روی نمایش «عند ما تنتهی تسقط» دانست و گفت: کار ما، 2 بازیگر عراقی دارد اما مدیران جشنواره تئاتر فجر وجود این بازیگران در نمایش ما را انکار کردند و حتی نصف ورودی کارهای داخلی را به اثر ما اختصاص دادند. این اتفاق برای اعضای گروه ما بسیار شوکهکننده بود. منصوری بیان کرد: نمایش «عند ما تنتهی تسقط» با تهیهکنندگی الجرف و حمایت حوزه هنری جلو آمده است. آن تمرینات بسیار سختی داشت اما نتیجه شیرینی به کام عواملش رسید.
الجرف گفت: امیدوارم مسؤولان کشورمان میزان اهمیت تئاتر را بدانند، به گروههای استانی این هنر نمایشی اعتماد و از این گروهها حمایت کنند. ما تئاتر را برای مردم کار میکنیم.
ارسال به دوستان
با ۱۰ نامزدی اسکار برای فیلم اول
دنی ویلنوو از آماده شدن فیلمنامه «تل ماسه ۲» خبر داد
کارگردان فیلم «تل ماسه» از اتمام نگارش فیلمنامه قسمت دوم این فیلم سینمایی خبر داد. به گزارش «وطنامروز»، دنی ویلنوو که قصد دارد در قسمت دوم «تلماسه» حتی از فیلم اول هم فراتر برود، در مصاحبهای جدید اعلام کرد که تقریبا کار نوشتن قسمت دوم را به پایان برده است.
وی همچنین گفت: همانطور که در فیلم «تلماسه» چندین سکانس را با دوربینهای آیمکس فیلمبرداری کردند، در قسمت دوم نیز این کار را حتی در ابعاد وسیعتری انجام میدهند.
وی گفت: من و گریگ فریزر فیلمبردار فیلم عاشق این کار شدیم و سعی داریم حتی بیشتر از قسمت اول این کار را انجام دهیم.
ویلنوو درباره فیلمنامه هم گفت: تقریبا نوشتن آن تمام شده ولی خب! همیشه چیزی برای کاملتر کردن وجود دارد. وی افزود: تا به تدوین نهایی برسیم فیلمنامه میتواند کامل شود اما میتوانم بگویم حالا فیلمنامه را در دست دارم و در حال آمادهسازی هستیم تا سراغ ساخت فیلم بعدی برویم.
ویلنوو در حالی که داشت فیلمنامه فیلم دوم را به پایان میبرد برای فیلم اول «تلماسه» ۱۰ نامزدی از اسکار دریافت کرد. وی اگرچه در بخش کارگردانی نامزد نشد اما هم در بخش بهترین فیلم و هم بهترین فیلمنامه اقتباسی از نامزدهای دریافت اسکار است. وی نوشتن فیلمنامه، آن هم در فصل جوایز را کار سختی خواند و گفت که انگار مغزش به ۲ قسمت شده و از یک سو جوایز سینمایی را دنبال میکند و از سوی دیگر بر فیلمنامه تمرکز کرده است.
در «تلماسه ۲» تیموتی شالامه، ربکا فرگوسن، جاش برولین، استلان اسکارسگارد، دیو باتیستا، زندایا و خاویر باردم بار دیگر گرد هم میآیند. گفته شده فلورانس پیو هم برای بازی در نقش پرنسس ایرولان به این فیلم میپیوندد. از بازیگر نقش «الویس» نیز به عنوان بازیگر جدید برای قسمت دوم یاد شده است.
«تلماسه» همزمان در سینماها و شبکه اچبیاو مکس اکران شد و با این حال فروش ۴۰۰ میلیون دلاری را ثبت کرد.
ارسال به دوستان
اخبار
نصرالله رادش بازیگر «مسافر برنزی» شد
تلهفیلم «مسافر برنزی» به تهیهکنندگی سیدحسام شجاعی و کارگردانی مجید وحیدیان در مراحل پایانی فیلمبرداری قرار دارد. به گزارش «وطنامروز»، تلهفیلم «مسافر برنزی» به تهیهکنندگی سیدحسام شجاعی و کارگردانی مجید وحیدیان در مراحل پایانی فیلمبرداری قرار دارد. داستان این فیلم از این قرار است که جهانگیر و ساسان برای تبادل مجسمهای عتیقه و چند میلیون دلاری در کمپ گردشگری ناهارخوران حضور به هم رساندهاند، طی اشتباهی، مجسمه را گم کرده و مجسمه به دست یکی از خانوادههای میهمان میافتد و ماجراها شروع میشود و... . در این پروژه بازیگران و عوامل ذیل حضور دارند؛ بازنویسی نهایی و کارگردان: مجید وحیدیان، تهیهکننده: سیدحسام شجاعی، مجری طرح: میترا اویسی، نویسنده: اکبر خوردچشم، ناظر کیفی: حمیدرضا زرگرانی، بازیگران: نصرالله رادش، افشین سنگچاپ و احمد توکلی.
***
میهمانهای نوروزی «خندوانه» مشخص شدند
برنامه «خندوانه» از لحظه سال تحویل تا پایان تعطیلات نوروز هر شب در شبکه نسیم روی آنتن میرود. به گزارش «وطنامروز»، ضبط برنامههای نوروزی «خندوانه» از هفته گذشته آغاز شده و در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.
رامبد جوان طراح و کارگردان «خندوانه» طراحی ویژهای برای ویژهبرنامه سال تحویل دارد و در شبهای نوروزی، هر شب برنامه با یک تم ویژه و خاص و موسیقی اقوام مختلف ایرانی، روی آنتن میرود. شبنم مقدمی، سعید راد، رضا رشیدپور، پیام دهکردی، محمدحسین مهدویان، مریم شیرازی، الیکا عبدالرزاقی، پوریا شکیبایی و... میهمانان نوروزی «خندوانه» هستند. عروسک جنابخان، کمدینهای فصلهای مختلف خندانندهشو و آیتمهای ویژه، بخشهای دیگر «خندوانه» نوروزی است.
***
نحوه و زمان فعالیت کتابخانههای عمومی در نوروز ۱۴۰۱ اعلام شد
اسامی کتابخانههای فعال و زمانبندی و ساعات کار آنها در ایام تعطیلات نیمه نخست فروردینماه ۱۴۰۱ توسط نهاد کتابخانههای عمومی کشور اعلام شد. به گزارش «وطنامروز»، نهاد کتابخانههای عمومی کشور در اطلاعیهای با تأکید بر ارائه خدمات فرهنگی، اسامی کتابخانههای فعال و زمانبندی و ساعات کار آنها در ایام تعطیلات نیمه نخست فروردین ۱۴۰۱ را اعلام کرد. طبق اطلاعات مندرج در این اطلاعیه، ۱۵۸ کتابخانه عمومی در سرتاسر استانهای کشور در روزهای یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، یکم تا پنجم فروردین ۱۴۰۱ و روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین آماده ارائه خدمات کتابخانهای به اعضا و سایر علاقهمندان به کتابخوانی خواهند بود. ارائه خدمات فرهنگی در کتابخانههای عمومی با رعایت همه ضوابط و پروتکلهای بهداشتی انجام خواهد شد. همچنین ساعت و نحوه فعالیت کتابخانهها پس از ایام نوروز (۱۴ فروردین ۱۴۰۱) به روال سابق بازگشته و براساس دستورالعملهای فعالیت کتابخانههای عمومی خواهد بود.
***
ماجراهای عنایات امام زمان(عج) به علما و مراجع تقلید منتشر شد
کتاب «عنایات حضرت مهدی موعود امام زمان(عج) به علما و مراجع تقلید» توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و وارد کتابفروشیها شد. به گزارش «وطنامروز»، «عنایات حضرت مهدی موعود امام زمان(عج) به علما و مراجع تقلید» همزمان با ایام نیمه شعبان و میلاد امام زمان(عج) توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی کتابفروشیها شده است. تاریخ پرافتخار شیعه از آغاز غیبت صغری و شروع مرجعیت دینی نایب اول امام عصر تاکنون سرشار از عنایتها و راهنماییهای بوده که به واسطه وجود مبارک ایشان این هدایتگران جامعه را به سوی سعادت و حقیقت رهنمون کرده است. استمدادها و دستگیری از مراجع و علما در لحظههای حساس و دشوار زندگی ویژگی خاصی داشته و آنانی که نقش سرپرستی و مرجعیت مردم را بهعهده داشتهاند تا آن هنگام که در مسیر خدمت با اخلاص و تقوا پیش رفتهاند هدایت و مددهای غیبی امام عصر نیز شامل حالشان شده است. درباره عنایات امام زمان(عج) در دوران غیبت کتابها و مقالههای گوناگون نوشتهاند اما «آیتالله کریمی جهرمی» در کتاب «عنایات حضرت مهدی موعود امام زمان(عج) به علما و مراجع تقلید» ابتدا با نگاهی علمی، به چرایی و بحث درباره امکان تشرف پرداخته سپس با بیانی دقیق و مستدل، پاسخهایی به این مهم بیان کرده است و با نقل رویاها و تشرفات صادقه علما و مراجع به محضر حضرت ولیعصر(عج) کتابی کلامی و اخلاقی نگاشتهاند که گامی مؤثر در شناخت الطاف امام عصر(عج) و به علما و مراجع تقلید به شمار میآید. این کتاب که نخستینبار سال ۱۳۶۶ در مشهد به چاپ رسید، بتازگی با تجدیدنظر و اضافات در ۱۸۵ صفحه و قیمت ۴۹ هزار تومان منتشر شده است.
ارسال به دوستان
کتاب «آقا روحالله» روانه کتابفروشیها شد
ناگفتههایی از زندگی امام خمینی (ره)
جلد اول مجموعه «حیات روح خدا» با عنوان «آقا روحالله؛ بررسی دوران طلبگی امام خمینی در بستر تاریخ» نوشته حمیدرضا باقری بتازگی توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل با همکاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) روانه بازار شده است. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «آقا روحالله» بخشی از یک کلانپروژه با عنوان «بررسی منطق رهبری امامین انقلاب» است. این پروژه توسط جمعی از فضلای حوزه علمیه با اعتقاد به اینکه سعادت جامعه ایران در گرو حرکت در امتداد مسیر رهبران انقلاب است، از سال ۱۳۹۰ طراحی و آغاز شد.
در این پروژه سیره امامخمینی رحمهالله علیه و آیتالله خامنهای در 3 سطح تحلیل کلان، خرد و تبیین عملکرد ایشان به نحو جامع با پرداخت کامل به ابعاد مختلف سلوک شخصی و عملکردهای سیاسی- اجتماعی، مورد پژوهش قرار گرفت و کتاب «آقا روحالله» نخستین محصول از سطح سوم این کلانپروژه است.
در این پروژه، ناگفتههای زندگی امام با عنوان کلی «حیات روحخدا» به 4 بازه اصلی از زندگی ایشان تقسیم شد: «طلبگی»، «استادی»، «قیام و مبارزه» و «رهبری». نخستین خروجی کار، یعنی نگارش کتاب «آقا روحالله» که دربردارنده نخستین بازه است، با نویسندگی حمیدرضا باقری در سال ۱۳۹۴ به پایان رسید. دومین خروجی نیز که مربوط به دوره استادی امام است، در ۲ مجلد در سال ۱۳۹۷ به قلم همین نویسنده تألیف شد و دیگر مجلدات این پروژه نیز با اضافه شدن دورههای مختلف رهبری آیتالله خامنهای و همکاری «پژوهشکده باقرالعلوم» به دست طلاب فاضل فعال در این پروژه در حال تدوین است.
در کتاب «آقا روحالله» و دیگر مجلداتی که در این پروژه تعریف شدهاند، سعی بر این بوده که با نگاهی جامع همه ابعاد مختلف خانوادگی، عبادت، تفریح، تحصیل، تجربیات مختلف و... به صورت همزمان و با حفظ ارتباطات در موقعیت زمانی و محور زمان پرداخته شود و در گزارشهای تاریخی نیز به همه ابعاد کلان بینالمللی، داخلی و همچنین جریانها و افراد مؤثر به نحو مقایسهای و تأثیرات قضایا بر یکدیگر توجه شود. در این کتاب، در ابتدای هر فصل بخشی با عنوان درآمدی بر فصل آورده شده است که در آن خلاصهای از مباحث فصل و هدف از آوردن آنها با نگاه کلان آمده است. نوع تاریخنگاری کتاب عمدتا بر اساس شیوه ترکیبی است و کوشش شده با مراجعه به بیش از ۲۰۰ منبع معتبر تمام مباحث به صورت مستند و با ارجاعات دقیق آورده شود و تا جای ممکن از دخل و تصرف حتی در ادبیات مستندات نیز پرهیز شده است.
«آقا روحالله» حاوی 7 فصل و یک بخش با عنوان پینوشت است. در فصل اول اوضاع کودکی امام از خانواده پدری، محیط زندگی، خاطرات نوجوانی و عوامل مؤثر بر روح و شخصیت ایشان تا ورود به طلبگی در حوزه اراک نگاشته شده است. در فصل دوم در کنار قضایای مرتبط با تشکیل حوزه علمیه قم در سال ۱۳۰۰ شمسی و هجرت امام به آنجا، به حوادث داخلی کشور نیز از جمله کودتای ۱۲۹۹ شمسی توسط رضاخان و سیدضیا پرداخته شده است و در این پرداخت، ابعاد کلان تاریخی کودتا و حضور استعمارگران در سرزمینهای اسلامی و دوره استعمار نو و ارتباط آن با تشکیل حوزه علمیه قم و عملکرد علما و زعمای شیعه در این بازه از تاریخ مورد توجه بوده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|