|
ارسال به دوستان
پس از ۲ سال رکود مطلق در اکرانهای نوروز، استقبال از سینماها کمرمق بود
گیشه بیچشمانداز
گروه فرهنگ و هنر: در حالی که ۳ فیلم با ادعای طنز در اکران نوروز 1401 قرار گرفته بودند اما بر اساس گزارشها، مخاطبان اکران نوروز به یک میلیون نفر هم نرسیده است. به گزارش «وطنامروز»، روند فروش فیلمهای سینمایی در نوروز با افت جدی مواجه بود و نتوانست مخاطبان سینما را نیز برای تماشای فیلمها قانع کند. بر اساس اطلاعات سامانه سمفا، فروش پرمخاطبترین فیلم اکران نوروز «سگبند»، با بلیت 45 هزار تومانی، در مرز 14میلیارد تومان قرار دارد. «موقعیت مهدی» نزدیک به 7 میلیارد فروخته است و «شادروان» با فروش 5.5 میلیاردی در رتبه سوم قرار دارد. «روز صفر» با فروش 3.7 میلیاردی و «مرد بازنده» با فروش 3.3 میلیاردی در ردههای بعدی قرار دارند. این استقبال ضعیف از فیلمهای اکران نوروز، نمیتواند چشمانداز مناسبی برای سینما در سال 1401 تصویر کند، آن هم در شرایطی که مردم از تفریحهای شلوغتر از سینما استقبال کردند. البته دلیل دیگری که تاثیر بسزایی در کاهش مخاطبان سینما در اکران نوروز داشته، گرانی بلیت و افزایش قیمت آن تا 45 هزار تومان بود. با توجه به این گزاره که در دهههای پیشین سینما به نوعی از تفریحات طبقه متوسط بوده است و با نگاهی به وضعیت اقتصادی فعلی، این کاهش مخاطب آنچنان هم غیرطبیعی جلوه نمیکند. با لحاظ همه اینها اما تصور جامعه سینمایی برای جلب توجه مخاطبان سینما در ایام نوروز، بسیار بیش از چیزی بود که اتفاق افتاد. جمع مخاطبان سینما در این ایام به یک میلیون نفر نرسیده است، آن هم در شرایطی که این عدد در آخرین سالهای پیش از کرونا، یعنی سالهای 97 و 98، بیش از ۲ برابر این عدد بود. در سال ۹۸، 2 میلیون و 300 هزار نفر مخاطب کل نوروز بودند و «رحمان1400» به تنهایی نزدیک به یک میلیون نفر مخاطب داشته است. در سال 97 نیز مخاطب کل نوروز بیش از 2 میلیون و 100 هزار نفر بود. این در حالی است که پرمخاطبترین فیلم نوروز 1401، با مخاطب 250هزار نفری، با اینکه در ژانر کمدی تولید شده و از ظرفیتهایی نیز برای دیده شدن برخوردار بود، نتوانست اندازه یکچهارم پرمخاطبترین فیلم نوروز 98 مخاطب جذب کند. مقایسه دیگری شاید این وضعیت را روشنتر کند. تعداد مخاطبان فیلمهای هشتم و نهم جدول فروش سال 98 بیش از مخاطبان پرفروشترین فیلم اکران نوروزی امسال آن هم در استثناییترین موقعیت گیشه است.
با توجه به اینکه در ۲ سال اخیر با گسترش شیوع کرونا و شرایط نیمهتعطیلی و ناپایداری بازگشایی سینماها، اهالی سینما خیلی برای اکران نوروزی اقبال نشان ندادهاند و سبد اکران نوروزی سالهای 1399 و 1400 از بیرمقترین اکرانهای نوروزی سالهای اخیر سینمای ایران محسوب میشد، این پیشبینی وجود داشت که اکران نوروز 1401 بتواند وضعیت را کمی تغییر دهد. این اتفاق آنچنان که تصور سینماگران بود رخ نداد. حالا با احتساب هزینه تولید فیلمهای سینمایی به نظر نمیرسد جز یکی دو فیلم که اکران آنها از نوروز آغاز شده است، باقی فیلمها بتوانند از گیشه سربلند بیرون بیایند و اتفاقی برخلاف روند ضررده سینمای ایران برایشان رخ دهد. عدم استقبال از فیلمهای سینمایی شرایط را به سمتی برد تا در اتفاقی که پیش از این سابقه نداشت، سازندگان فیلم «قدغن» آن را در اکران آنلاین به نمایش بگذارند. این فیلم در اکرانهای نوروزی قرار داشت اما مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت. روند کاهشی مخاطبان سینما با آغاز ماه مبارک رمضان و پس از آن رسیدن به تعطیلات نیمه خرداد و ایام امتحانات دانشآموزان و دانشجویان، که بخش قابل توجهی از مخاطبان سینما را تشکیل میدهند، حداقل تا پایان تیر ادامه خواهد داشت، چرا که به نظر نمیرسد در اکران عید فطر هم گزینههای جذابی برای نمایش در سینماها در جدول اکران قرار بگیرند.
پیش از این در گزارشهایی در «وطنامروز» بر این نکته تاکید شد که سازمان سینمایی و کمپانیهای تولید فیلم در نهادها و ارگانها در کنار تولید فیلم، باید توجه ویژهای نسبت به مساله گیشه و اکران داشته باشند، بویژه که همکاریهای مشترک برای توسعه مخاطب میتواند افزایش پیدا کند. چندی پیش مدیران سازمان صداوسیما و مدیران سازمان سینمایی در نشستی از تفاهم برای همکاریهای مشترک گفتند که یکی از این همکاریهای مشترک میتواند جذب بودجههای سینمایی ارشاد برای تولید فیلمها و سریالهایی برای تلویزیون باشد. اگر قواعد بیکارکردی که در برخی نهادها و مجموعهها سالهاست بودجه حاکمیتی را صرف امور بیجا میکند و تقسیم غنایم بیتالمال ارشاد در حوزه سینما برای راضی نگه داشتن همه، کنار گذاشته شود، حتما میتوان امیدوار بود که سازمان سینمایی وزارت ارشاد بتواند تصمیمات راهبردیتر و کلانتری در حوزه سینما اتخاذ کند. همانطور که گفته شد، بودجه تولید باید به سمتی برود که مخاطبان بیشتری را برای مدت زمان بیشتری از اکرانهای سینمایی تحت نفوذ خود قرار دهد؛ نه اینکه این پیشنهاد نسخهای برای وضعیت همیشگی سینما باشد اما وضعیت امروز، فرصت خوبی برای این است که سرمایههای سینمایی با هدایت صحیحتری هزینه شوند، از آن جمله مشارکت در تولید سریال برای تلویزیون است؛ سریالهایی که برای مدت زمانی طولانی میهمان خانههای مردم باشند.
***
بلیت سینما در پردیس رازی افزایش نیافت
مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر از افزایش چشمگیر مخاطبان سینماهای این مجموعه در نوروز امسال خبر داد. به گزارش «وطنامروز»، مجید اکبرشاهی، مدیرعامل موسسه تصویر شهر با اشاره به رشد مخاطبان سینماهای این موسسه گفت: نوروز امسال در سینماهای موسسه تصویر شهر شاهد رشد مخاطب و افزایش فروش فیلمها بودیم که در مقایسه با سال گذشته، آمار مخاطبان افزایش بسیار چشمگیری داشته است. سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی و ظرفیت 50 درصدی سینماها استقبال مخاطبان چندان رضایت بخش نبود ولی نوروز امسال ۵۳ هزار و ۵۰۰ نفر در سینماهای این مجموعه به تماشای فیلمها نشستند.
اکبرشاهی ادامه داد: مؤسسه تصویر شهر وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مسؤولیت اداره 4 پردیس سینمایی را بر عهده دارد که پردیس سینما گالری ملت با ۱۲ سالن نمایش، سینماهای راگا و تماشا در منطقه شهرری و یافتآباد هر کدام با ۳ سالن نمایش و پردیس سینمایی رازی در میدان گمرک با ۲ سالن نمایش میزبان شهروندان و علاقهمندان به سینما هستند. وی گفت: با برنامهریزیای که امسال انجام دادیم تصمیم گرفتیم قیمت بلیت سینما در پردیس سینمایی رازی را که در منطقه ۱۱ شهرداری تهران واقع شده است افزایش ندهیم و این سینما همانند سال گذشته در تمام ایام هفته بلیت را با بهای ۱۵ هزار تومان به مخاطبان ارائه میدهد. این نکته یکی از مهمترین عوامل افزایش اقبال مخاطبان در منطقه جنوب شهر تهران بوده است.
اکبرشاهی تصریح کرد: امسال کوشیدیم ظرفیت هر سینما، قابلیت فیلمها در جذب مخاطب، گرایش مردم هر منطقه و توان هر سینما برای جذب حداکثری تماشاگر را بسنجیم و بر اساس این مولفهها، سینماها را مدیریت کردیم.
مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر در پایان گفت: فروش قابل قبول فیلمها در آغاز سال ۱۴۰۱ و قرن جدید نویدبخش روزهایی خوب برای سینمای ایران است. امیدوارم استقبال مخاطبان از فیلمها ادامه داشته باشد و امسال، رونق به سالنهای سینما بازگردد.
ارسال به دوستان
اکران افطار تا سحر اجرا میشود؟
رئیس انجمن سینماداران گفت: اکران نوروزی ضعیفی را پشت سر گذاشتیم که عمدهترین دلیل آن، فیلمهای انتخابشده بودند، بنابراین باید برای اکران عید فطر، فیلمهای بهتری روی پرده بروند. به گزارش «وطنامروز»، محمدقاصد اشرفی ارزیابی خود از اکران نوروزی را که تعداد مخاطبانش به 900 هزار نفر هم نرسیده است اینطور تشریح کرد: آنچه من از پیگیری و گفتوگو با تماشاگران در سالن سینما درک کردم این بود که اکران بسیار ضعیفی داشتیم و برخلاف صحبتهای برخی دوستان و همکاران درباره گرانی بلیت، معتقدم اصلا چنین عاملی در اکران ضعیف نوروزی دخیل نبود، چرا که تماشاگران پس از دیدن بعضی فیلمها با نارضایتی از سالن بیرون میآمدند و آنچه از فیلم انتظار داشتند حاصل نمیشد. در واقع حتی فیلمهایی که با عنوان کمدی معرفی میشدند هم نتوانستند خیلی مخاطب را راضی کنند.
او درباره پیشبینی خود از اکران عید فطر گفت: برای آن مقطع باید تصمیم دیگری گرفته شود. در اکران نوروز تجربه کردیم که اگر فیلم خوب بویژه کمدی خوب داشتیم، نتیجه اکران نوروزی بهتر میشد چون این فیلمها مناسب اکران در نوروز نبودند. ما برای تئاترهای آزاد مراجعهکننده خوبی داشتیم و اگر فیلمهای مناسبی با این تعطیلات انتخاب میشدند میتوانستیم نوروز خوبی را در سینماها تجربه کنیم که متاسفانه این فرصت از دست رفت و حالا باید رایزنی شود تا تصمیم درستی برای اکران عید فطر بگیریم.
اشرفی در پاسخ به اینکه آیا طرح ویژه ماه رمضان «از افطار تا سحر» در سینماها اجرا میشود؟ بیان کرد: در این باره درخواستی نداشتیم و تصمیمی گرفته نشده است. باید در شورای صنفی نمایش مساله مطرح شود و فکر میکنم اگر به این نتیجه برسیم چنین درخواستی را مطرح کنیم و درصورت تبلیغ خوب، به نتیجه آن میتوان امیدوار بود. او در ادامه یادآور شد: یکی از دلایل اکران ضعیف نوروز به میزان سفرها در تعطیلات نوروز هم ربط داده میشود و شاید مردم با پایان تعطیلات، علاقه داشته باشند به تماشای فیلمهای سینمایی بنشینند و بتوانند در اکران ماه رمضان این فرصت را پیدا کنند اما این موضوع هم به شرط اطلاعرسانی خوب صداوسیما اتفاق میافتد.
مجموع آمار فروش فیلمهای اکران نوروزی بر اساس اطلاعاتی که در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) تا ساعت پایانی روز ۱۳ فروردین درج شده، ۳۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان با ۸۷۳ هزار و ۲۵۷ تماشاگر است.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
اخبار
فصل دوم «رخ به رخ» آغاز شد
اولین قسمت فصل دوم برنامه گفتوگومحور «رخ به رخ» دیشب ۱۴ فروردین با حضور کامران تفتی روانه آنتن شد. به گزارش «وطنامروز»، برنامه «رخ به رخ» به صورت شبانههایی آرام از جنس همصحبت شدن با میهمانان مختلف تهیه شده که هر قسمت بنا بر ناشنیدههایی از چهرههای آشنای عرصه فرهنگ، هنر و ورزش طراحی شده است. «رخ به رخ» در ایام ماه مبارک رمضان با اجرای امیرعلی دانایی هر شب ساعت ۲۳ روانه آنتن میشود. این برنامه کاریست از گروه اجتماعی- فرهنگی به تهیهکنندگی مهدی بابایی و کارگردانی احسان لهراسبی که در کنداکتور رمضانی شبکه ۲ سیما قرار دارد.
***
«وقت سحر» با اجرای صابر خراسانی در شبکه افق
ویژهبرنامه «وقت سحر» با اجرای صابر خراسانی، کارشناسی حجتالاسلام پناهیان و بازخوانی زندگی و وصیت شهدا با اجرای امیرمحمد زند سحرهای ماه مبارک رمضان به روی آنتن شبکه افق خواهد رفت. به گزارش «وطنامروز»، ویژهبرنامه سحر شبکه افق با عنوان «وقت سحر» با موضوع تاریخ بعثت و عصر ظهور به تهیهکنندگی محسن حمیدزاده، اجرای صابر خراسانی، کارشناسی حجتالاسلام پناهیان و بازخوانی زندگی و وصیت شهدا با اجرای امیرمحمد زند، سحرهای ماه مبارک رمضان به مدت ۳۰ شب با مشارکت مرکز رسانهای سازمان تبلیغات اسلامی از شبکه افق پخش خواهد شد. در کنار کارشناس مذهبی برنامه، میهمانان دیگری نیز به فراخور موضوع بررسی سیر زندگی علما و عرفا در برنامه حضور خواهند داشت. این برنامه شامل بخشهای مختلف کارشناسی، بررسی سیره زندگی علما و عرفا، بازخوانی زندگی و وصیت شهدا، مناجاتخوانی و... خواهد بود. بخش دیگری از برنامه آوازخوانی مناجاتی به صورت زنده با صدای دکتر صادق شیخزاده خواهد بود. همچنین در این برنامه پویش «امید به خدا» نیز شکل گرفته است که محوریت آن ایجاد حس امید، حرکت، تلاش برای رسیدن به آرزوها در سال جدید و امیدآفرینی در جامعه در قالبهای گزارش، مستند، تیزر و... خواهد بود.
***
انتشار آخرین کتاب زندهیاد رضا بابایی
نشر آرما آخرین کتاب مرحوم رضا بابایی را با عنوان «چنین گفت مهتاب» منتشر کرد. به گزارش «وطنامروز»، نشر آرما در آغاز ماه مبارک رمضان و در آستانه دومین سالگرد درگذشت زندهیاد رضا بابایی کتاب «چنین گفت مهتاب» را در ۷۲ صفحه و بهای ۴۰ هزار تومان منتشر کرد. «چنین گفت مهتاب» آخرین کتاب زندهیاد بابایی است. بابایی، سحرگاه دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ در قم درگذشت. او از سال ۱۳۹۸ مبتلا به سرطان شده بود. پژوهشهای او در حوزه مثنوی معنوی در جامعه ادبی کشور بسیار مهم و اثرگذار بود. از او به عنوان یکی از سرشناسترین اساتید ادبیات فارسی در حوزه علمیه قم نام میبردند. بابایی پژوهشگر حوزه دینشناسی بود و از جمله آثار او میتوان به کتابهایی چون «دیانت و عقلانیت»، «آیین قلم»، «بهتر بنویسیم»، «نگاهی به اعجاز بیانی قرآن»، «پیوند جان و جانان» و... اشاره کرد. او همچنین کانالی تلگرامی به اسم «یادداشتها» داشت که در آن نکات مهمی را در نقد فرهنگ مینوشت. زندهیاد بابایی در این کانال نویسندگی و ویراستاری نیز آموزش میداد.
***
حضور «آب، باد، خاک، نان» در بخش رقابتی جشنواره زاگرب
مستند «آب، باد، خاک، نان» به کارگردانی مهدی زمانپورکیاسری به بخش رقابتی هجدهمین جشنواره فیلم مستند زاگرب راه پیدا کرد.
به گزارش «وطنامروز»، مستند «آب، باد، خاک، نان» به کارگردانی مهدی زمانپورکیاسری به بخش رقابتی هجدهمین جشنواره فیلم مستند زاگرب (زاگرب داکس) که از ۱۴ تا ۲۱ فروردین/ ۳ تا ۱۰ آوریل در کرواسی برگزار میشود، راه پیدا کرد. مستند ۲۵ دقیقهای «آب، باد، خاک، نان» که تولیدش بیش از یک سال زمان برده روایتی خوشآب و رنگ و لطیف از زندگی ابوالفضل و ستایش ۲ کودک فهرجی است که در پیچ و تاب سرنوشت، زندگی متفاوتی را تجربه میکنند.
این فیلم مستند قبلا جایزه تقدیر ویژه هیات داوران بخش کودک و نوجوان جشنواره ایدفا هلند را دریافت کرده بود و در جشنواره جیهلاوا چک و جشنواره فیلم کودکان سیاتل آمریکا، مراداس داک اسپانیا و تسالونیکی یونان حضور داشت. پخش بینالملل فیلم برعهده موسسه هنر هفتم با مدیریت علیرضا شاهرخی است.
سایر عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: مهدی زمانپورکیاسری، فیلمبردار: داوود رحمانی، حسن سیدیپریشان، مهدی زمانپورکیاسری، تدوین: محمدرضا وطندوست، صدابردار: پیام میرتبریزیان، صداگذار: آرش قاسمی، مدیر تولید: تیمور نوربخش، تهیهکننده: سمیه زراعتکار و مهدی زمانپورکیاسری.
ارسال به دوستان
پس از «تراژدی مکبث»
راه برادران کوئن جدا شده است
در حالی که برادران کوئن پیش از ساخت فیلم «تراژدی مکبث» همواره با هم کار میکردند، به دنبال موفقیت این فیلم که به تنهایی توسط «جوئل» ساخته شده، حالا «ایتن» میخواهد یک فیلم به تنهایی بسازد.
به گزارش «وطنامروز»، یکی از برادران کوئن به تنهایی فیلمنامه فیلم جدیدش را نوشته و قصد دارد آن را با همراهی همسرش تریشیا کوک تهیه کند.
این بار ایتن کوئن (برادر کوچکتر، متولد ۱۹۵۷) یکی از برادران مشهور کوئن قصد دارد بدون برادرش، جوئل فیلم بلندی بسازد.
این پروژه که هنوز عنوانی برایش انتخاب نشده با همکاری فوکوس پیکچرز ساخته میشود.
پیش از او، جوئل بود که در کار کردن به صورت منفرد پیشگام شد و با ساخت «تراژدی مکبث» وارد مسیر جدیدی شد و فیلم موفقی نیز ساخت و حالا برادر دیگر قصد دارد این مسیر را برود.
هر چند جزئیات بیشتری از این فیلم اعلام نشده اما گفته شده ایتن فیلمنامه فیلمش را با همکاری همسرش نوشته و موضوع فیلم با تمرکز بر سفری جادهای شکل گرفته است.
پیش از این ۲ برادر به صورت مشترک «ترانه باستر اسکراگز» را در سال ۲۰۱۸ ساخته بودند. این دو با همکاری هم همه فیلمهای قبلی خود را نوشتند و کارگردانی کردند و نخستین فیلمشان «خون ساده» در سال ۱۹۸۴ ساخته شد. آنها سازنده فیلمهای کلاسیکی چون «فارگو»، «سرزمینی برای پیرمردان نیست»، «درون لوین دیویس»، «لبوفسکی بزرگ» و فیلمهای متعدد دیگری هستند.
در حالی که برادران کوئن درباره جدا شدنشان از یکدیگر هیچ خبری منتشر نکردهاند، ایتن در مصاحبهای در سال ۲۰۱۹ پس انتشار خبر ساخته شدن «تراژدی مکبث» گفته بود فاصلهای بین مسیرشان انداختهاند تا او فیلم خودش را به تنهایی بسازد و روی صحنه ببرد.
سال پیش دوست مشترکشان گفته بود ایتن دیگر قصد ندارد فیلم بسازد و از این وضعیت راضی هم هست.
ارسال به دوستان
استقبال از «پنج گنج»
بازدید ۱۰ هزار نفر از موزه هنرهای معاصر
بیش از ۱۰ هزار نفر از نمایشگاه «پنج گنج» موزه هنرهای معاصر تهران در ایام نوروز ۱۴۰۱ بازدید کردند. به گزارش «وطنامروز» روزهای دوم تا یازدهم فروردینماه ۱۴۰۱ بیش از ۱۰ هزار نفر از نمایشگاه پنج گنج موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کردند. سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم) به همراه گروهی از علاقهمندان فرهنگ و هنر ایران در تعطیلات نوروز از نمایشگاه پنج گنج در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کردند. نمایشگاه پنج گنج به روایت موزه هنرهای معاصر تهران همسو با سایر رویدادهای نکوداشت حکیم نظامی و با تکیه بر هنر معاصر ایران و خوانشی از ۵ کتاب ارزشمند حکیم نامدار ایرانی ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰ افتتاح شد و تا ۱۸ اردیبهشتماه ۱۴۰۱ ادامه دارد. در این نمایشگاه آثاری از ابوالقاسم سعیدی، احمد اسفندیاری، احمد خلیلیفرد، احمد وکیلی، اردشیر مجردتاکستانی، ایرج اسکندری، ایرج کریمخانزند، آیدین آغداشلو، بهرام دبیری، بهمن بروجنی، بهمن محصص، پروانه اعتمادی، پرویز تناولی، جلیل رسولی، جواد بختیاری، حبیبالله صادقی، حسن شیردل، حسین خسروجردی، حسین زندهرودی، حسین محجوبی، حمید عجمی، دامون خانجانزاده، رضا مافی، رضوان صادقزاده، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، صادق تبریزی، ضیاءالدین امامی، طاها بهبهانی، عباس معیری، علیاکبر صادقی، غلامحسین نامی، فرامرز پیلارام، فرح اصولی، فرزانه اسعدی، کاظم چلیپا، کورش شیشهگران، گیزلا وارگا سینایی، مارکو گریگوریان، مجید مهرگان، محسن وزیریمقدم، محمدابراهیم جعفری، محمدباقر آقامیری، محمد احصایی، محمد فدوی، محمدحسین حلیمی، محمدعلی شیوایی، محمود جوادیپور، مسعود عربشاهی، منصور قندریز، منصوره حسینی، منیر فرمانفرماییان، منیژه میرعمادی، مهدی حسینی، مهدی سحابی، مهرداد فلاح، ناصر اویسی، ناصر پلنگی، نصرالله افجهای، نصرتالله مسلمیان، هادی هزاوهای، هانیبال الخاص، همایون سلیمی، هوشنگ پزشکنیا، یعقوب امدادیان و... به نمایش درآمده است. ارسال به دوستان
«رؤیای نیمه شب» منتشر شد
کتاب «رویای نیمه شب» نوشته مظفر سالاری توسط انتشارات کتابستان معرفت منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «رویای نیمه شب» نوشته مظفر سالاری به تازگی توسط انتشارات کتابستان معرفت به چاپ صدوسوم رسیده است. این کتاب، رمانی عاشقانه با مضمونی دینی و روایتی است از دلدادگی دختری شیعه به پسری سنیمذهب که در حاشیه ماجرای یک تشرف روایت شده است. تشرف به محضر امام عصر(عج) موضوعی است که این رمان را از دیگر عاشقانههای موجود متمایز کرده و خواننده را در موقعیتی متفاوت از رمانهای عاشقانه قرار داده است. این رمان از دل روایتی یک خطی از یک تشرف خلق شده است. «رویای نیمه شب» راوی تشرف ابوراجح حمامی است که نویسنده تلاش کرده با دراماتیزه کردن این روایت آن را در دسترس عموم قرار دهد. شخصیت محوری داستان پسری به نام هاشم است که پدر بزرگ او کفالت وی را برعهده دارد. ابونعیم زرگر، تاجر بزرگ جواهرات در حله و سنیمذهب است. ابوراجح حمامی دوست پدربزرگ هاشم است که دختری به نام ریحانه دارد که از شیعیان مخلص و دانای اهلبیت(ع) است. در این رمان شاهدیم که در هاشم علاقهای به ریحانه ایجاد میشود و این موضوع پیشبرنده داستان است. او میداند به خاطر شکافی که مذهب بین او و معشوقهاش به وجود آورده است، هرگز امکان رسیدن به ریحانه برایش وجود ندارد و از دو طرف با مخالفت مواجه میشود، به همین خاطر جرأت ابراز عشق خود را ندارد. ماجراهای عاشقانه میان ۲ جوان که به تحول زندگی هاشم منجر میشود، بستر اصلی داستان را تشکیل میدهد. چاپ صدوسوم این کتاب با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۸۰ هزار تومان عرضه شده است.
* آغاز ثبتنام برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران
ثبتنام ناشران برای حضور در «سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» از پانزدهم فروردین آغاز میشود و تا هجدهم فروردین ١٤٠١ ادامه دارد. به گزارش «وطنامروز»، ثبتنام ناشران برای حضور در «سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» از امروز دوشنبه پانزدهم فروردین آغاز میشود و تا هجدهم فروردین ١٤٠١ ادامه دارد. به این ترتیب، ناشران متقاضی حضور در «سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» میتوانند با مراجعه به سامانه ketab.ir ضوابط و شرایط حضور در این نمایشگاه را مشاهده و نسبت به ثبتنام اقدام کنند. «سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» به صورت فیزیکی و مجازی برگزار میشود و با توجه به محدودیتهای ناشی از شیوع بیماری کرونا، به ۲ شکل فیزیکی در محل مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه نمایشگاه به آدرس ketab.ir برگزار خواهد شد.
ناشران در این نمایشگاه در یک درگاه ثبتنام میکنند و هر ناشر مجاز است با توجه به ضوابط و مقررات نمایشگاه در هر ۲ شکل نمایشگاهی (فیزیکی و مجازی) یا صرفا در شکل مجازی شرکت کند. همچنین سال مبنای عرضه کتاب برای فروش در شکل فیزیکی این دوره از نمایشگاه، ۱۳۹۷ به بعد و در شکل مجازی کتابهای منتشر شده سال ۱۳۹۱ به بعد است. «سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» از بیستویکم تا سیویکم اردیبهشت ۱۴۰۱ به صورت فیزیکی در مصلای امام خمینی(ره) و به صورت مجازی در سامانه ketab.ir برگزار میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|