|
ارسال به دوستان
نگاهی به فصل پنجم برنامه تلویزیونی «مهران مدیری»
دورهمیها مستدام
محمدجواد بیژنی: چندین سال پیش گروهی از جامعهشناسان ژاپنی به ایران آمدند تا درباره این سوال بیندیشند که فردگرایی ایرانیها، چرا با تمام دنیا متفاوت است. ایرانیها در عین حال که در خانواده هستند و عاشق خانواده، به خود فکر میکنند و استقلالی را نیز درون خود و جامعه پیگیری میکنند. چگونه میشود هم باشند و هم نباشند! به قول جناب سعدی: هرگز وجود حاضر غایب شنیدهای؟! آنها چندین ماه در میان دانشکدههای علوم اجتماعی کشور و بین مردم تحقیق و تفحص کردند و به دنبال نمونهای از تقلید میگشتند که همانند فردگرایی نئولیبرالی آمریکایی نباشد! تا اینگونه بتوانند وجود «خانواده» را در کشور خود احیا کنند. نتیجه آن شد که این جامعهشناسان متحیر و سرگشته، نتوانستند این تقلید را در ژاپن اجرا کنند و به جای آن، سال 1399 شمسی وزارت «تنهایی» را در کشورشان تاسیس کردند. در قدیمالایام در ایران دورهمی شبها، حول محور بزرگتر خانواده، با شاهنامه، داستانها یا چیستانهای محلی زنده نگه داشته میشد. مهران مدیری در فصل پنجم دورهمی همین موضوع را که سالها در جامعه ایرانی وجود داشته با ابزار مدرنیته آپدیت کرده است؛ اینگونه که سعی داشته با فرمی جدید به سراغ محتوایی قدیمی برود. ابزار تنوع آن کلامها و شوخیها نیز خودش است که با چاشنی کمدی درهم آمیخته است. مهران مدیری نبض جامعه ایرانی را میداند. با پرستیژ شوخی میکند؛ جوکها، خندهها و کلماتی که زمان و مکان ندارد. نه به قومی میخورد، نه به فردی، نه به مکانی و به صنفی، بلکه در هوا مخاطب را میخنداند. این خنده نیز باعث میشود که در دورهمی، بین یک فرد در کنار عزیزان و خانوادهاش، انرژی و محبت رد و بدل شود. جامعه شفاهی ایران به دنبال کلام است؛ کلامی نه فقط جدی و فاخر، بلکه قابل فهم و با چاشنی خنده و محبت. بنابراین بهترین گزینه در چیدمان میز برنامه دورهمی، همان مهران مدیری است که در وسط گود بنشیند و خانواده و دوستانی دور آن حلقه بزنند و حول یک محور خاص (در اینجا مسابقه) با هم حرف بزنند. هر چند شایعاتی درباره سوالات ویکی پدیایی آن است ولیکن قضیه این است که حتی مهم نیست سوالات چه باشد! یعنی مهم این نیست که چه چیزی پرسیده شود و سوگیری سوالها چگونه باشد، سوالها راحت باشد یا سخت! کسی پاسخ دهد یا ندهد. مهم آن است که چندین نفر بتوانند حول یک محوری دورهمی داشته باشد و محبت و خنده بین آنها جریان داشته باشد و این انرژی نیز به مخاطبان برسد. مدتی گوشیهای همراه کنار گذاشته شود و به یک دورهمی دوستانه توجه شود. برنامه دورهمی به خودی خود ارزشی ندارد، بلکه ارزش آن در افرادی است که دور هم جمع شدهاند. عامل برنده و جلب توجه مخاطب به این فصل از دورهمی نیز همین است. برای همین مانند تمام دیگر کارهای مدیری اگر به جای دیدهشدن از قاب تلویزیون، از رادیو هم شنیده شود، هیچ تفاوتی نمیکند! در همان اوان با شبهای برره تاکنون در تمام کارهای مهران مدیری این «کلام» است که در محوریت قرار دارد. هر چند در زبان بدن ایشان در دورهمی جدید میتوان نشانههایی از اهمیت «تصویر» را نیز متوجه شد، در نوع نگاه و آرامش در تقلبهایی که درباره پاسخ به سوالها دیده میشود. البته نکتهای که حائز اهمیت است فهم و آگاهی مهران مدیری به عنوان مجری و کارگردان این کار است که میداند به هدف رسیدن و به نقطه یا آرمانی رسیدن و برنده شدن در زندگی نمیتواند رمز کشف زندگی باشد، بلکه این مسیر است که اهمیت دارد. این اهمیت مسیر طی سالهای اخیر در جهان و بالطبع ایران گم شده است. در دورهمی فصل پنجم سعی بر آن است که با گفتوگو و آرامش در برخورد با غلط و درست بودن، موفق یا موفق نشدن در مسابقه، به یک فهمی از اهمیت «مسیر» در زندگی رسید. نکته دیگری در این فصل از دورهمی مورد توجه بود و اقبال عمومی بیشتری را به نسبت فصل قبل نصیب این برنامه کرد؛ سرتیمهایی که انتخاب شده بودند نیز تاثیرگذاری خود را در این فصل به طور مشهود داشتند، چرا که مخاطبان، درون افرادی که میبینند اگر همزاد پنداری بیشتر و احساس آشنایی بیشتری داشته باشند بیشتر به آن فرد و به طور جامعتر برنامه متمایل میشوند. این موضوع در میان ایرانیها که ساختاری ایلی، سنتیتر و خانوادگی داریم بیشتر از بقیه دنیا است؛ که این عنصر نیز در فصل پنجم مهران مدیری مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان نکته آخر درباره برنامه دورهمی با محوریت کارگردان و مجری، میتوان گفت مهران مدیری پخته شده است. مجرب است و سوار بر کلمات و اجراست. از سوی دیگر مودب است. در برنامهای که اساس آن با دورهمی و خانواده است تنها یک شخص مودب و پخته میتواند در وسط کادر بنشیند و مخاطبان را با خود همراه کند. ارسال به دوستان
افتتاح نمایشگاههای آثار تجسمی به مناسبت «هفته هنر انقلاب»
همزمان با سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی و آغاز هفته هنر انقلاب، نمایشگاه «هنر انقلاب اسلامی» متشکل از آثار تجسمی با موضوع انقلاب اسلامی به دبیری شجاعیطباطبایی افتتاح شد.
به گزارش «وطنامروز»، سیدمسعود شجاعیطباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در آیین گشایش نمایشگاههای تجسمی به مناسبت هفته هنر انقلاب گفت: این نمایشگاهها در گالری ابوالفضل عالی، حوزه هنری و گالری شماره یک و ۲ خانه عکاسان ایران برپا و میزبان مخاطبان و علاقهمندان خواهد بود.
شجاعیطباطبایی درباره نمایشگاههای هنری مرتبط با گرامیداشت «هفته هنر انقلاب» حوزه هنری با بیان اینکه همزمان با «هفته هنر انقلاب»، حوزه هنری ۴ نمایشگاه هنری برگزار کرده است، گفت: اتفاق خوبی که امسال شاهدش بودیم و با پیگیری عزیزان در حوزه هنری و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ داد، این بود که بستههای نمایشگاهی «هفته هنر انقلاب» را در اختیار ۳۰ مرکز استان قرار دادیم و در عین حال به هر استان، یک تندیس از شهید آوینی ارائه کردیم.
دبیر نمایشگاه «هنر انقلاب» درباره جزئیات نمایشگاههای افتتاحشده گفت: نخستین نمایشگاه بخش پوستر است که این نمایشگاه شامل ۳۰ پوستر برگرفته از سخنان و نوشتههای شهید آوینی است. این پوسترها توسط هنرمندان طراح گرافیک برجسته طراحی شدهاند.
وی در ادامه افزود: نمایشگاه عکس این رویداد در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران برپا شده است که با آثاری از ۲ اتفاق به نمایش گذاشته، میزبان مخاطبان خود است؛ اتفاق اول مربوط به ابراهیم اصغرزاده است که خیلی با تلخی از میان ما رفت. آقای اصغرزاده عکسهایی از دوران نوجوانی خود از خط مقدم جبهه داشت که تا به حال دیده نشدهاند. اتفاق بعدی مربوط به عکسهای «میشل ستبون» عکاس فرانسوی است که ۴ فریم عکس در ابعاد بزرگ از ایام پیروزی انقلاب اسلامی از او به نمایش گذاشته شده است.
شجاعیطباطبایی درباره نمایشگاه نقاشی با موضوع «هنر انقلابی» نیز گفت: نمایشگاه نقاشی این رویداد متشکل از ۲۰ اثر از آثار گنجینه حوزه هنری نیز که در سالهای اولیه انقلاب خلق شدهاند در گالری شماره ۲ خانه عکاسان حوزه هنری برپاست. ۶۵ پوستر با محوریت انقلاب از ابتدا تاکنون نیز در حوزه هنری، مجموعه فرهنگسرای نیاوران و بنیاد شهید در معرض دید علاقهمندان قرار گرفته است. این پوسترها همچنین قرار است در فضاهای تبلیغات شهری نیز به نمایش درآیند. وی در پایان با دعوت از همه علاقهمندان برای تماشای این آثار گفت: علاقهمندان برای بازدید از این آثار میتوانند به حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.
این نمایشگاهها با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری و جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی از جمله علیرضا ذاکری، عبدالحمید قدیریان و محمدحسین نیرومند، مشاور وزیر در امور هنری و سینمایی برگزار شد.
ارسال به دوستان
۲ مجموعه تلویزیونی به هم رسیدند
همبازی شدن دوباره بازیگران «بریکینگ بد»
۲ بازیگر سرشناس سریال «بریکینگ بد» با بازی در سریال «بهتره با سال تماس بگیری» برمیگردند. به گزارش «وطنامروز»، رسما اعلام شده که برایان کرانستون و ارون پال که در سریال پرطرفدار «بریکینگ بد» نقش شخصیتهای والتر وایت و جسی پینکمن را ایفا کرده بودند در «بهتره با سال تماس بگیری» دوباره گرد هم میآیند. پیتر گلد از خالقان این سریال و شبکه ایامسی هر دو خبر را تایید کردند. ایامسی پستی در اکانتهایش در رسانههای جمعی با عکس این ۲ بازیگر در فصل نهایی سریال «بهتره با سال تماس بگیری» منتشر کرد و نوشت: آنها برمیگردند. در ۵ فصل از سریال درام «بریکینگ بد» و همچنین فیلم سینمایی «ال کامینو» محصول نتفلیکس در سال ۲۰۱۹ این ۲ بازیگر کنار هم ظاهر شده بودند. شخصیت والتر وایت که معلم شیمی مدرسه است متوجه میشود سرطان دارد و تصمیم میگیرد پیش از مرگ با روی آوردن به تولید مواد مخدر برای خانوادهاش پولی کسب کند و چیزی به جا بگذارد.
ششمین و آخرین فصل از «بهتره با سال تماس بگیری» که داستان آن پیش از «بریکینگ بد» به وقوع میپیوندد، به ۲ بخش تقسیم شده است. قسمت اول از هجدهم آوریل آغاز میشود و تا اواخر ماه مه ادامه دارد. ادامه آن از اوایل جولای آغاز میشود.
باب اودنکرک که نقش شخصیت وکیلی تبهکار به نام سال گودمن را بازی میکند، گفت: با وجود اینکه میدانم در آخر سریال چه اتفاقی میافتد، فکر نمیکنم کامل حسش کرده باشم. فکر کنم باید همراه با بقیه تماشایش کنم و آن موقع بالاخره حس میکنم.
وی پیشتر در مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد نیز نقش همین وکیل تبهکار را بازی کرده بود که در آنجا به والتر وایت کمک میکرد. داستان این مجموعه مربوط به سال ۲۰۰۲ و متمرکز بر زندگی این وکیل و ۶ سال پیش از ملاقات او با «والتر وایت» در بریکینگ بد است.
ارسال به دوستان
دیزل و جانسون اختلافات را کنار می گذارند؟
ورود جیسون موموآ به دنیای «سریع و خشن»
داستان جدیدترین قسمت فیلم «سریع و خشن» هنوز منتشر نشده اما احتمالا جیسون موموآ نقش یکی از شخصیتهای منفی را بازی خواهد کرد. به گزارش «وطنامروز»، وین دیزل در چند مدت گذشته چه به صورت خصوصی و چه به طور علنی از دواین جانسون خواسته بود اختلافات را کنار گذاشته و برای قسمت دهم به این مجموعه بازگردد.
جانسون که از سال ۲۰۱۱ در قسمتهای پنجم، ششم و هفتم سریع و خشن، سرنوشت خشمگین و همچنین فیلم هابز و شاو به عنوان دنباله غیرمستقیم از مجموعه سریع و خشن نقشآفرینی کرده است، در جریان ساخت فیلم سرنوشت خشمگین در سال ۲۰۱۶ با دیزل دچار اختلاف شد. با وجود تلاشهای دیزل، جانسون در مصاحبهای که ماه دسامبر (آذر- دی) داشت، اعلام کرد امکان ندارد به مجموعه سریع و خشن برگردد و وین دیزل را به تلاش حیلهگرانه برای متقاعد کردن او به بازگشت متهم کرد. پس از قطعی شدن موضع جانسون، جستوجوها برای جایگزینی برای وی آغاز شد. با این حال با توجه به اینکه فیلمنامه هنوز در دست نگارش است معلوم نیست موموآ نقش مثبت را در این فیلم بازی خواهد کرد یا منفی.
این بازیگر آمریکایی سال گذشته بازی در دنباله آکوامن (آکوامن و پادشاهی گمشده) را به پایان رساند و تا پایان امسال فیلم اسلامبرلند (Slumberland) با بازی او اکران خواهد شد. نخستین قسمت از فیلمهای سریع و خشن با نام The Fast and the Furious در سال ۲۰۰۱ اکران شد. این فیلم محصول مشترک آمریکا و آلمان بود و ۲۰۷ میلیون دلار فروش کرد. چندی پیش خبر رسید که این مجموعه اکشن به ایستگاه پایانی نزدیک میشود و با ساخت قسمتهای دهم و یازدهم پس از بیش از ۲ دهه به پایان خواهد رسید. فیلمبرداری سریع و خشن ۱۰ بهار امسال آغاز میشود. این فیلم ۱۹ مه سال ۲۰۲۳ (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲) اکران خواهد شد.
ارسال به دوستان
به مناسبت ایام شهادت امیر سپهبد علی صیادشیرازی
مرد میدانهای سخت و امتحانهای دشوار
سپهبد علی صیادشیرازی، بیستویکم فروردینماه 1378 نزدیک خانهاش ترور شد و به شهادت رسید. درباره این شهید که خاطراتش به نوعی بازخوانی تاریخ جنگ تحمیلی است، چند کتاب قابلاعتنا وجود دارد که هر کدامشان گوشهای از زندگی و تجربیاتش را روایت میکنند. به گزارش «وطنامروز» از میان این آثار میتوان به «عملیات شیندرا» نوشته نجاتعلی صادقی (نشر ایران سبز) و نیز کتاب «آخرین گلوله صیاد» از داوود امیریان (نشر صریر) اشاره کرد. همچنین کتاب «در کمین گل سرخ» به قلم محسن مؤمنی (انتشارات سوره مهر) نیز روایت نسبتا کاملی از حیات شهید صیادشیرازی است. در این گزارش، برخی از سکانسهای زندگی علی صیادشیرازی را براساس کتاب «در کمین گل سرخ» مرور خواهیم کرد.
به راستگویی متعهد بود. در خاطرهاش از ملاقات چهره به چهره با امام، در توضیح و تشریح آنچه در کردستان میگذشت، این ویژگی بخوبی دیده میشود. میگفت «من با لباس چریکی و عصا به دست به خدمت ایشان رسیدم. تا وارد شدم و کنار ایشان نشستم، حضرت امام با اظهار محبت فرمودند: پایتان چه شده؟ و احوالم را پرسیدند. در کل 17 دقیقه خدمت امام بودم که 16 دقیقه را من صحبت کردم و قضایای کردستان را برای ایشان شرح دادم». او مطیع محض امام بود اما صداقت را با اطاعت محض در تضاد نمیدید. در ماجرای انتخاب بین وزارت دفاع یا خدمت به عنوان فرمانده میدانی در جبهه غرب، این اطاعتپذیری را میتوان دید. شهید رجایی که تازه ریاست دولت را بر عهده گرفته بود به شهید صیاد پیشنهاد عضویت در کابینه را داد. صیاد ابتدا آن را نپذیرفت. همزمان مأموریتی در اشنویه و بوکان پیش آمد که به خاطر برخی اختلافنظرها با فرماندهان نیروی زمینی، تمایلی به حضور در این مأموریت هم نداشت. راوی مینویسد: «به فکر فرو رفت و برای جواب دادن فرصت خواست. تردید داشت بتواند با مسؤولان نیروی زمینی براحتی کار کند و مانند سابق آزادی عمل داشته باشد. میترسید باز اختلافات شروع شود و آن خاطرات تلخ مجددا زنده شود».
علی صیادشیرازی ذاتا فرمانده بود اما آدم پست و مقام نبود و همیشه سنگینی بار مسؤولیت نگرانش میکرد. میدانست که کار هر چه بزرگتر، حساسیتهایش بیشتر و تکلیفهایش نیز سختتر. زمانی که مأموریت در غرب را پذیرفت، آنچه در توان داشت برای اجرای هر چه بهتر وظایفش انجام داد اما از هر آزمونی که عبور میکرد، آزمون سختتری انتظارش را میکشید. در ایفای نقش خود هر چه تلاش میکرد، باز نقشهای پررنگتری به او محول میشد. اوایل پاییز 1360 در بحبوحه درگیریهای غرب، بیآنکه خودش بداند، حکم فرماندهی نیروی زمینی ارتش را به نامش زدند. «شب به قرارگاه برگشتم. دیدم همه دارند تبریک میگویند. گفتم: انشاءالله فردا کار تمام میشود، هنوز تمام نشده. فردا الحاق انجام میشود. گفتند: نه، شما فرمانده نیروی زمینی شدهاید. ناخودآگاه غم و کراهتی در قلبم احساس کردم».
میگفت: «با شنیدن اینکه شدهام فرمانده نیروی زمینی ارتش، احساس غم به من دست داد. ریشهیابی کردم که این غم از چیست؟ غم را از فشار مسؤولیت و سنگینیاش و ناتوانی خودم برای اجرای آن دیدم. اگر بخواهیم تمام حسابها را به خدا برسانیم، آدم برای انجام وظیفه و هر تکلیفی که انجام میدهد، مورد بازخواست قرار میگیرد. عجیب تحت فشار قرار گرفتم. احساس کردم که خدایا، ما همینطوری داشتیم کار میکردیم، تازه با این فشار و سختی، توی دور افتاده بودیم که بتوانیم میدان را بفهمیم و احساس تسلط پیدا کنیم. هنوز این کار تمام نشده، کار سختتر از آن روی دوشم گذاشتی»!
ارسال به دوستان
اخبار
معرفی هیأت امنای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای هیات امنای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی معرفی شدند. به گزارش «وطنامروز»، به پیشنهاد محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای هیات امنای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی معرفی شدند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی مجید شاهحسینی، نادر طالبزاده، محمدحسین ایمانیخوشخو و سلیم غفوری را به عنوان اعضای هیات امنای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی منصوب کرد.
***
پخش برنامههای شبکههای صداوسیما به پلتفرمها میرسد
ساترا به منظور حمایت از مجوزگیرندگان این سازمان، محتوای شبکههای رادیویی و تلویزیونی را مبتنی بر نظام ردهبندی مربوط، به صورت قاب اختصاصی در اختیار آنها قرار میدهد. به گزارش «وطنامروز»، این سازمان با موافقت دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، محتوای شبکههای رادیویی و تلویزیونی را به صورت رایگان در اختیار رسانههای صوت و تصویر فراگیر قرار میدهد. این اقدام برای نخستینبار به منظور حمایت از رسانههای صوت و تصویر فراگیر، تکمیل سبد محتوایی آنها و افزایش محتوای سالم در فضای مجازی فراهم میشود. طبق این خبر، سازوکار انتخاب رسانهها نیز براساس نظام ردهبندی محتوایی ساترا خواهد بود.
***
چاپ رمان «دشمن یک چشم» درباره مقاومت یمنیها
کتاب «دشمن یک چشم» داستانی جذاب، خواندنی و پر از اتفاقات جورواجور برای نوجوانان از مقاومت کشور یمن توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «دشمن یک چشم» داستانی پر از اتفاقات جورواجور برای نوجوانان از مقاومت کشور یمن در قطع رقعی و ۸۰ صفحه به قلم سیدمهدی موسوی توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شد. ماجراهای این کتاب در کشور افسانهخیز یمن اتفاق میافتد و در آن، سرنوشت پرندهها و آدمها به شکل عجیب و غریبی به هم گره میخورد. در این رمان کودکانه، سنگ سرخ اسرارآمیزی در اختیار پرنده قهرمان است که میتواند به وسیله آن با آدمها سخن بگوید اما دشمن یک چشم همیشه در کمین این سنگ سرخ است. علاقهمندان برای تهیه کتاب میتوانند با مراجعه به سایت رسمی انتشارات شهید کاظمی و همچنین ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ کتاب را تهیه کنند.
***
حسین یاری هم به «بخارست» پیوست
حسین یاری به فیلم سینمایی «بخارست» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی پیوست. به گزارش «وطنامروز»، پس از پژمان جمشیدی، حسین یاری نیز به عنوان بازیگر این فیلم، قرارداد خود را منعقد کرد. فیلم سینمایی بخارست به تهیهکنندگی علی طلوعی، کارگردانی سیدمسعود اطیابی و نویسندگی حمزه صالحی جدیدترین محصول نبراس پیکچرز است و در مرحله پیشتولید قرار دارد و بزودی پس از عقد قرارداد با سایر بازیگران مورد نظر وارد مرحله فیلمبرداری خواهد شد. این فیلم نخستین همکاری مشترک حسین یاری و پژمان جمشیدی است و قرار است یک زوج کمدی را بازی کنند. اسامی سایر بازیگران پس از نهایی شدن بزودی اطلاعرسانی خواهد شد.
***
انتشار فراخوان سومین جشنواره کاریکاتور روز جهانی قدس
همزمان با ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ هجری قمری و در آستانه روز جهانی قدس، فراخوان سومین دوره جشنواره بینالمللی کاریکاتور روز جهانی قدس منتشر شد. به گزارش «وطنامروز» فراخوان سومین دوره جشنواره بینالمللی کاریکاتور روز جهانی قدس همزمان با ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ هجری قمری و در آستانه روز جهانی قدس با موضوع «خیانت عادیسازی» و «نکبت روز نکبت» منتشر شد. در بخشی از متن فراخوان آمده است: «انصافا کاریکاتور ما در مسائل بینالمللی فعال است که باید از جوانان خوبی که در این زمینه تلاش میکنند تشکر کنیم». امام خامنهای». این جشنواره به همت خبرگزاری اهلبیت(ع) ابنا و با همکاری کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین (وابسته به نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران)، مرکز مطالعات استراتژیک شهید فاضل (عراق)، تیار الوفا الاسلامی (بحرین)، حوزه هنری و سایت جامع هنر اسلامی برگزار میشود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|