|
وزیر امور خارجه به مجلس میرود
حسین امیرعبداللهیان برای پاسخ به سؤالات ۲ تن از نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر میشود. به گزارش فارس مجلس شورای اسلامی هفته جاری ۳ نشست علنی برگزار خواهد کرد که امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه در نشست روز سهشنبه (20 اردیبهشت) مجلس برای پاسخگویی به سوالات 2 تن از نمایندگان حضور خواهد یافت.
ارسال به دوستان
سنای آمریکا با تصویب ۲ طرح ضدایرانی غیر الزامآور،خواستار جلوگیری از خروج سپاه از فهرست سازمانهای به اصطلاح تروریستی و حفظ تحریمهای بانک مرکزی شد
شلیک سنا به وین
گروه سیاسی: سنای آمریکا با تصویب ۲ طرح ضدایرانی مرتبط با مذاکرات وین بنا بر آنچه رسانههای آمریکایی توصیف کردند، شلیک هشدار به سمت دولت بایدن ارسال کردند.
به گزارش «وطنامروز»، سناتورهای آمریکایی بامداد پنجشنبه طرح ضدایرانی خود را با هدف جلوگیری از احیای توافق هستهای و لغو تحریمهای ظالمانه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصویب کردند. این طرح که با پیشنهاد «جیمز لنکفورد» سناتور جمهوریخواه ضد ایرانی ارائه شده بود، با ۶۲ رأی مثبت و ۳۳ رأی منفی تصویب شد تا دولت آمریکا را مجاب کند هرگونه توافق هستهای با ایران باید شامل تمام «فعالیتهای شرورانه و مخرب» جمهوری اسلامی شود. به نوشته رسانههای آمریکایی، طرح مذکور که اقدامی غیرالزامآور برای دولت آمریکاست، از کاخ سفید میخواهد تا زمانی که تهران یک سری از پیششرطهای دشوار از جمله محدود کردن فعالیتهای موشکی بالستیک را نپذیرفته، به توافق هستهای بازنگردد. این طرح همچنین به دولت بایدن هشدار میدهد حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمانهای تروریستی و لغو تحریمها علیه آن را در هیچ توافق هستهای جدیدی با ایران نگنجاند.
البته ساعتی پیش از این اقدام، طرح ضد ایرانی دیگری برای حفظ تحریمها علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصویب شده بود. سنای آمریکا بامداد پنجشنبه طرحی را با هدف حفظ تحریمهای «مرتبط با تروریسم» علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد. این طرح که با پیشنهاد «تد کروز» سناتور ضد ایرانی ارائه شد، با ۸۶ رأی مثبت و ۱۲ رأی منفی تصویب شد. این سناتور آمریکایی طی سخنرانی در جلسه سنا برای مجاب کردن سناتورها به دادن رأی مثبت به این طرح ضد ایرانی، مدعی شد: «ایران نخستین حامی تروریسم دولتی در جهان است... اگر شما از تحریمهای تروریستی بر سپاه حمایت میکنید، باید رأی مثبت دهید». رسانههای آمریکایی نیز در این باره نوشتند: «یکی از پیشنهادهایی که راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران و سرپرست تیم مذاکرهکننده در وین، به طرف ایرانی برای بازگشت به توافق هستهای داده بود، برداشتن تحریمهای مرتبط با تروریسم بر بانک مرکزی ایران بود».
این تحولات در حالی است که هفته گذشته رسانههای غربی به نقل از برخی دیپلماتهای غربی گزارش دادند مقامات اروپایی به منظور نجات توافق هستهای با ایران پیشنهاد کردهاند مذاکرهکننده ارشد اتحادیه اروپایی به تهران برود تا برای خروج از «بنبست کنونی» در مذاکرات به ایران پیشنهاد دهد توافق را بدون اینکه سپاه پاسداران از فهرست سازمانهای تروریستی خارج شود بپذیرد. این منابع گفته بودند «انریکه مورا» هماهنگکننده مذاکرات وین، به همتایان ایرانی خود گفته که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بنبست باز شود. طبق این گزارش، ایران تاکنون به این پیشنهاد پاسخ نداده است.
دولت بایدن با فقدان آمادگی برای تصمیم سیاسی در رسیدن به توافق در وین، روند گفتوگوها را با اخلال مواجه کرده است به طوری که چشمانداز توافق را دور از دسترس قرار میدهد. مقامات دولت بایدن با علم به اینکه نیاز مبرم به احیای برجام دارند اما با توجه به اینکه در حال حاضر واشنگتن قادر نیست برخلاف وعده انتخاباتی بایدن -که بازگشت به توافق هستهای را سنگ بنایی برای حصول توافقی فرابرجامی قرار دهد- به یک برجام گستردهتر دسترسی پیدا کند، تلاش میکنند از هزینه تبعات این اتفاق خودداری کنند بویژه که با نزدیک شدن به انتخابات کنگره آمریکا و اوضاع شکننده پایگاه رای دموکراتها، بازگشت به برجام دست مخالفان دولت بایدن را -که در سراشیبی افت محبوبیت قرار گرفته است- برای حمله به دولت پرتر خواهد کرد. از همین رو است که آمریکاییها با فرافکنی و با برجسته کردن موضوع سپاه، میکوشند ایران را مسؤول بنبست کنونی معرفی کنند. این در حالی است که دولت بایدن در وین دیگر شرایط کشورمان را هم برای حصول توافق که وابسته به انتفاع اقتصادی ایران است نپذیرفته است.
* توافق فرابرجامی در کار نیست
در همین حال پایگاه پولیتیکو گزارش داد مقامهای دولت «جو بایدن»، رئیسجمهور آمریکا، در محافل خصوصی تقریبا اعتراف کردهاند توافق با ایران بر سر مسائل فراتر از برنامه هستهای این کشور دیگر ممکن نیست. این رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه به گزارشهای غیرعلنی ارائهشده به کنگره درباره مذاکرات برجام، نوشته است اعضای تیم مذاکرهکننده آمریکا در محافل خصوصی تقریبا به چنین چیزی اعتراف کردهاند. پولیتیکو تصویب این قطعنامه را «نخستین شلیک هشدار» از سوی کنگره به سمت دولت بایدن درباره توافق هستهای با ایران تعبیر کرده است. این پایگاه نوشته است با آنکه این قطعنامه الزامآور نیست اما حامل پیامی نمادین از سوی قانونگذاران آمریکایی است مبنی بر اینکه هر گونه توافق هستهای جدید با ایران باید از توافق حاصلشده در سال ۲۰۱۵ قویتر باشد. رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا درباره تصویب این قطعنامه به پولیتیکو گفت: «[تصویب این قطعنامه] نشاندهنده احساسات ما درباره وضعیتمان در قبال ایران و نگرانی اعضای سنا از مسیری است که ایران در جهت حرکت به سمت سلاح در پیش گرفته».
کوری بروکر، نماینده دموکرات ایالت نیوجرسی در مجلس سنا نیز درباره دلایل حمایتش از قطعنامه مذکور گفت: «ما خواستار رسیدن به یک توافق طولانیتر و قویتر هستیم. من خواستار بهترین توافق ممکن هستم؛ توافقی که به امنیت منطقه منجر شود و از دستیابی ایران به سلاح هستهای جلوگیری کند». همچنین کریس مورفی، از سناتورهای حامی برجام که در جلسه روز چهارشنبه به قطعنامه مذکور رأی مخالف داد به پولیتیکو گفت: «ایران تنها چند هفته با دستیابی به مواد هستهای کافی جهت ساخت سلاح هستهای فاصله دارد. سلب کردن امکان رسیدن به توافق هستهای از این دولت فقط کار احمقانهای نیست، بلکه کاملا خطرناک هم هست. ما نباید این سیاست شکستخورده در قبال ایران را برای 4 سال دیگر تأیید کنیم». یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتوگو با پایگاه پولیتیکو ادعا کرد بایدن به دنبال بازگشت به برجام است. او گفت: «هیچ چیز در داخل توافق هستهای از عزم ما برای مقابله با حمایت ایران از تروریسم و مقابله با برنامه موشکی این کشور نخواهد کاست».
* برای شکست مذاکرات آمادهایم
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه مدعی شد واشنگتن برای سناریوی شکست مذاکرات وین آماده است. پرایس طی نشست خبری در واشنگتن گفت: «در دوره گذشته، ایران مراحل به دست آوردن مواد شکافتپذیر و غنیشده را تسریع کرد و این برای ما غیرقابل قبول است». وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال مذاکره درباره بازگشت ایران به پایبندی به توافق هستهای است، اظهار داشت: «ما به دنبال بازگشت همزمان به توافق هستهای با ایران هستیم». دیپلمات آمریکایی با ادعای اینکه برای سناریوی شکست مذاکرات نیز آماده هستند، اضافه کرد: «ما با متحدان خود برای سناریوی عدم توافق با ایران آماده میشویم و باید به تاکتیکهای دیگری متوسل شویم».
***
رویترز به نقل از مقام ایرانی: اقتصاد ایران چندان متکی به احیای برجام نیست
طبق گزارش رویترز، یک مقام ناشناس ایرانی به این خبرگزاری گفت این واقعیت که اقتصاد ایران اکنون چندان متکی به احیای برجام نیست، در صورت ازسرگیری مذاکرات وین، اهرم قوی برای مذاکرهکنندگان ایرانی ایجاد میکند. به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد ۳ مقام آشنا با سیاست تهران گفتند مسؤولان ایران که از افزایش قیمت نفت در پی حمله روسیه به اوکراین جسارت یافتهاند، عجلهای برای احیای برجام با قدرتهای جهانی به منظور کاهش تحریمها ندارند. به ادعای این گزارش، در حالی که هدف نهایی هنوز احیای مجدد توافق و برداشته شدن تحریمهاست، مقامات ایرانی گفتند افزایش درآمدها با افزایش قیمت نفت، دریچه فرصتی را برای ایران باز کرده و به اقتصاد آن فرصت چند ماهه تنفس داده است. در ادامه این گزارش آمده یک مقام ارشد ایرانی - که از ذکر نامش خودداری کرد- افزود: برنامه هستهای ما طبق برنامه پیش میرود و زمان به نفع ما است. طبق این گزارش، این مقام با بیان اینکه «اگر مذاکرات شکست بخورد، پایان دنیا نخواهد بود»، افزود: این واقعیت که اقتصاد ایران اکنون چندان متکی به احیای توافق نیست، اگر و زمانی که مذاکرات (وین) از سر گرفته شود، اهرم قوی برای مذاکرهکنندگان ایران ایجاد میکند. به ادعای رویترز، وزارت امور خارجه ایران بلافاصله به درخواستها برای اظهارنظر پاسخ نداد. به نوشته این رسانه انگلیسی، در پی بحران در اوکراین که نگرانیهای عرضه را تشدید کرده، قیمت جهانی نفت خام همچنان بالاست و قیمت نفت خام برنت در ماه مارس به ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ بود.
ارسال به دوستان
اخبار
تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت همسر محمدجواد ایروانی
حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای، رهبر حکیم انقلاب با صدور پیامی درگذشت همسر مکرمه آقای دکتر ایروانی را تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری متن پیام به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر ایروانی حفظهالله
درگذشت همسر مکرمه را تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیدعلی خامنهای
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
***
رئیسجمهور در پاسخ به تماس تلفنی نخستوزیر عراق:
وحدت در عراق همواره مورد تأکید ایران است
رئیسجمهور با بیان اینکه انسجام و وحدت در عراق همواره مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران بوده و هست، اظهار امیدواری کرد روند سیاسی انتخابات پارلمانی اخیر در عراق هر چه سریعتر با تشکیل دولتی مقتدر و قوی به سرانجام برسد.
حجتالاسلام دکتر سیدابراهیم رئیسی چهارشنبه گذشته در پاسخ به تماس تلفنی «مصطفی الکاظمی» نخستوزیر عراق ضمن تبریک عید سعید فطر به دولت و ملت عراق، برای مردم این کشور آرزوی سلامت و امنیت کرد. وی گفت: انسجام و وحدت در عراق همواره مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و امیدوارم روند سیاسی انتخابات پارلمانی اخیر در عراق هر چه سریعتر با تشکیل دولتی مقتدر و قوی به سرانجام برسد.
«مصطفی الکاظمی» نخستوزیر عراق نیز متقابلا با تبریک عید سعید فطر به رئیسجمهور و مردم ایران، از حمایتهای ایران از عراق تشکر کرد.
***
رنجهای اقتصادی امروز ناشی از سیاستهای دهههای گذشته است
امام جمعه موقت تهران گفت: باید به طور شفاف برای مردم توضیح داده شود که رنجهای اقتصادی امروز نتیجه ناگریز و قطعی سیاستهای دهههای گذشته است.
حجتالاسلام محمدحسن ابوترابیفرد در خطبههای نماز جمعه روز گذشته تهران با تاکید بر اینکه باید به طور شفاف به مردم توضیح داده شود که مشکلات اقتصادی امروز نتیجه ناگریز سیاستهای اقتصادی در دهههای گذشته است، تصریح کرد: برونرفت از این تنگناها نیازمند برنامه، اعتماد ملت به دولت و نظام و اراده و عزم راسخ برای تحول است. وی تاکید کرد: باید برای کارشناسان ارشد و میانی دولت و چهرههای شناختهشده اقتصادی فرصتی فراهم شود تا از طریق تریبونهای رسمی و رسانه ملی برای مردم توضیح دهند که سیاست نرخ رشد پول در سطح محدود و با ثبات متناسب با نرخ رشد اقتصادی میتواند در کنترل نرخ تورم تاثیر داشته باشد و آثار و نتایج این سیاست در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت باید برای مردم تبیین شود.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مخارج دولت مهمترین ابزار سیاست مالی است، گفت: بیتردید میتوان اذعان کرد در طول دهههای اخیر سیاستهای مالی و پولی دولتها در جهت تامین رشد اقتصادی و ثبات اقتصادی ناکارآمد بوده و باید این سیاستها مورد تجدیدنظر قرار گیرند و دولت به این اذعان دارد و تجدیدنظر در این سیاستها را در دستور کار قرار داده اما باید برنامه اصلاحات ساختاری اقتصاد برای تحول در شاخصهای کلان اقتصادی برای مردم توضیح داده شود. وی گفت: باید طراحی نظام بودجهریزی مناسب مبتنی بر عملکرد در پاسخ به سیاستهای ملی رهبر انقلاب و تاکیدات ایشان در دستور کار قرار گیرد و مردم و کارشناسان در جریان برنامه اصلاح بودجهریزی دولت قرار گیرند.
***
دادگاه حمید نوری در سوئد نمایشی و ظالمانه است
عضو هیاترئیسه مجلس خبرگان، دادگاه محاکمه حمید نوری را نمایشی و ظالمانه توصیف کرد.
آیتالله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با میزان با اشاره به روند برگزاری طولانی محاکمه ناعادلانه حمید نوری در دادگاه تصنعی استکهلم سوئد گفت: دادگاه محاکمه حمید نوری نمایشی و ظالمانه است که پشت پرده آن منافقان و حامیان آنها یعنی آمریکا و صهیونیسم بینالملل قرار دارند. وی با اشاره به اینکه دادرسی پرونده «حمید نوری» کاملا ظالمانه است، افزود: شاهدان و ادلهای که در این دادگاه اقامه کردند بیاعتبار است، زیرا این شاهدان، دشمنان تروریست ملت ایران هستند و ادلهای هم که اقامه میکنند، کاملا واهی و به استناد تماسها یا شمارههای تلفن همراه آقای نوری است و این نمیتواند دلیل درستی باشد. وی تصریح کرد: مبنای حقوقی دادگاه کیفری سوئد اگر واقعا بر پایه حقوق بشر است، باید تروریستهای جنایتکار مجاهد خلق را محاکمه کند. آیتالله کعبی در بخش دیگر گفتوگوی خود گفت: در دادگاه نمایشی حمید نوری، جای جلاد و مظلوم عوض شده است.
دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بینالملل قوهقضائیه نیز پیشتر این دادگاه را «غیرقانونی، نمایشی و ناعادلانه» و مغایر اصول حقوق بشر و نقض عدالت قضایی خوانده بود.
ارسال به دوستان
دولت برای پیگیری تصمیمات مهم اقتصادی نیازمند ارتباط گیری مستقیم با مردم است
اقناع عمومی، پیششرط مدیریت مردمی
حسین کیامنش: دوشنبه هفتهای که گذشت، نرخ جدید ماکارونی اعلام شد که حاکی از افزایش قیمت این فرآورده غذایی بود. قیمت ماکارونی پس از آن افزایش یافت که طرح حذف یارانه آرد به اجرا درآمد.
اینکه حذف یارانه آرد و در ادامه افزایش نرخ ماکارونی چه تأثیری بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت، موضوع این یادداشت نیست و آنچنان که تحلیلگران اقتصادی در ماههای گذشته در این باره به طرح بحث پرداختهاند اصلاح نظام پرداختی ارز ترجیحی را باید امری لازم و ضروری برای اقتصاد کشور دانست. با این حال، آنچه در میان پیگیری این طرح بیش از همه به چشم آمد نوع مدیریت ناصواب دولت در شیوه حذف و اقناع عمومی درباره یارانه جایگزین برای این طرح بود. گفتوگو با مردم و کاهش شکاف میان دولت و ملت رسالتی است که از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم از سوی نخبگان و تحلیلگران سیاسی بارها مورد اشاره قرار گرفته است. از همین رو مهمترین نقطه ضعف دولت در جریان طرح مذکور را باید عدم ارتباطگیری با جامعه، ارائه گزارش کار و مشخص کردن چشمانداز این طرح در آینده دانست.
تجربه خسارتبار حسن روحانی در به رسمیت نشناختن افکار عمومی و عدم ارتباطگیری با جامعه پیش از این برگهای جبرانناپذیری را بر جریده مدیریتیاش ثبت کرده است. آبانماه سال 98 بود که مردم در روز جمعه به یکباره با افزایش قیمت بنزین روبهرو شدند. ماجرا از این قرار بود که حسن روحانی تصمیم گرفت بدون اینکه با مردم سخنی بگوید و جامعه را در جریان تصمیم خود قرار دهد، طرح سهمیهبندی بنزین (کارت سوخت) را - که در دولت خودش کنار گذاشته شده بود- بازگردانده و قیمت بنزین را از هزار تومان به ۲ نرخ 1500 تومان سهمیهای و 3 هزار تومان نرخ آزاد افزایش دهد. همین تصمیم دولت مبنی بر اجرای ناگهانی طرح بنزین و عدم توضیح و شفافسازی رئیسجمهور موجب بروز نارضایتی در افکار عمومی شد. روحانی نهتنها حاضر نشد دلایل تصمیم جدید دولت را برای مردم شرح دهد که بدتر، اعلام کرد خود او نیز روز جمعه از وجود چنین طرحی باخبر شده است. همین مورد مزید بر علت شد تا مردمی که احساس میکردند صدایشان به جایی نمیرسد و مهمتر اینکه دولت ارزشی برایشان قائل نیست، نارضایتی خود را در قالب اعتراض به خیابان بیاورند؛ اعتراضاتی که اگرچه بحق بود اما با موجسواری گروهکهای ضدانقلاب تبدیل به اغتشاش شد و خسارات قابل توجهی به کشور وارد کرد.
بیاعتمادی مردم به دولت و کاهش مرجعیت نهادهای رسمی در جهتبخشی به افکار عمومی یکی از دهها میراثی است که از زمین سوخته دولت روحانی به دولت جدید رسیده است. در چنین فضایی انتظارات جامعه نیز از شخص رئیسجمهور بالا رفته است. مردمی که پیش از این مدیریت ضدمردمی روحانی را به چشم دیده بودند حالا انتظار دارند با رویه مدیریتی متفاوتی از سوی حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی مواجه شوند. در طول ۸ سالی که حسن روحانی عهدهدار ریاستجمهوری بود، فاصله دولت و مردم روز به روز بیشتر شد. اساساً یکی از دلایلی که مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 رئیسی را به چهرههایی که نمایندگان دولت وقت حساب میشدند، ترجیح دادند، بیگانگی روحانی از جامعه و همراه بودن سیدابراهیم رئیسی با مردم بود. در همین زمینه حجتالاسلام رئیسی پیش از این و در دوران ریاستش بر دستگاه قضا نشان داده بود خود را ملزم به ارتباطگیری با مردم میداند و از همین رو توانست امید جامعه به قوهقضائیه را دوباره زنده کند. در این تقریباً یک سالی هم که از شروع به کار دولت سیزدهم میگذرد، رئیسی با سفرهای متعدد استانی و گفتوگو با اقشار مختلف جامعه نشان داده است بر خلاف دولت قبل، پایبند به تعامل با مردم است.
با این حال، آنچه جامعه در روزهای اخیر شاهد آن بود نشانههایی از پابرجا ماندن رویههای مدیریتی دولت سابق را با خود به همراه داشت. ارتباطگیری با مردم و کاهش شکاف میان دولت و ملت کارویژهای اساسی است که در بلندمدت به افزایش سرمایه اجتماعی دولت نیز منتهی میشود. بیخبری مردم نسبت به تصمیماتی که به شکل مستقیم بر معیشت و مصرف روزانهشان تاثیر میگذارد نهتنها به تحقق سرمایه اجتماعی دولت منتهی نمیشود که حتی در میانمدت فضا را برای تاثیرگذاری دولت و مرجعیت رسمیاش در مواجهه با پرسشهای افکار عمومی تضعیف میکند.
گذار از موقعیت نامطلوب موجود به عنوان میراث دولت روحانی و حرکت به سمت شرایط مطلوبی که در وعدههای انتخاباتی دولت سیزدهم طرح شده است نیازمند همراه کردن مردم است. مردمی که پیش از این تجربه مدیریت پرهزینه دولت سابق را کاملا لمس کردهاند انتظار تکرار چنین رویهای را از ریاست محترم جمهوری ندارند.
شهریور سال گذشته و پس از تشکیل کابینه سیزدهم، رهبر حکیم انقلاب در دیداری که رئیسجمهور و هیات وزیران با معظمله داشتند 8 ماموریت مهم را برای دولت جدید طرح کردند که «مردمی بودن» و «احیای اعتماد و امید مردم» 2 مورد از موارد طرح شده بود. رویه شخص رئیسجمهور و عمده وزیران و مدیران دولتی در ماههای سپری شده از عمر دولت نشاندهنده این امر است که اهتمام جدی برای تحقق این 2 مورد وجود دارد. با این حال باید پذیرفت آنچه در ماجرای مورد بحث از سوی دولت و به طور ویژه تیم اقتصادیاش سر زد نهتنها تناسبی با این 2 مورد نداشت که حتی سابقه مثبت دولت را نیز در این مورد تحتالشعاع قرار داد.
در پایان دولت در مسیر این جراحی اقتصادی و اصلاح سیاست فسادآفرین ارز ترجیحی باید ارتباط صحیحی با رسانهها و گروههای مرجع برقرار کرده و فراتر از آن ابایی از مواجهه مستقیم با مردم و برطرف کردن پرسشهایشان نداشته باشد.
رئیسی در ادامه مسیر دولت و برای تغییر رویه مدیریتی کشور و اصلاح بسیاری از میراثهای نامطلوب باقیمانده از دولت سابق باید تصمیمهای قاطعی بگیرد که هیچکدام از این تصمیمها بدون تثبیت و تقویت ارتباطگیری با مردم «ممکن نیست». چنانکه تجربه دولتها در دهههای اخیر بخوبی نشان داده است ارتباطگیری با مردم و به رسمیت شناختن پرسشهایشان بیش از همه به کمک دولتها آمده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|