|
ارسال به دوستان
نگاهی به بازنمایی زنان در سریال «جیران»
عبور از دوران تحقیر
گروه فرهنگ و هنر: تبعیض و ناعدالتی در میان نهادهای متفاوت در طول تاریخ وجود داشته است. انسانها در تمام دنیا برای آنکه انباشتی از ثروت، قدرت و احترام داشته باشند، سعی در تبعیضی نهادینه شده بین مردم کردهاند. اساس این تبعیضها گاه در ویژگیهای انتسابی افراد بوده و گاه در ویژگیهای اکتسابی که انسانها در طول زندگی داشتهاند. در این بین گویی آدمها در مقابل تبعیضهایی که به واسطه ویژگیهای اکتسابی افراد است، واکنشی نشان نمیدهند؛ در بدترین موضع در حالتی از حسادت و در بهترین موضع در حالتی از تحسین نسبت به همدیگر قرار میگیرند اما در تبعیضهایی که اساس آنها در بیعدالتیهای انتسابی باشد، وضعیت متفاوت است به گونهای که انسانهای بزرگ در سراسر دنیا در طول تاریخ را میتوان جزو شخصیتهایی دانست که سعی داشتهاند این گونه از تبعیضهای بشری را که ریشه انتسابی دارد، از بین ببرند. از جمله ویژگیهای انتسابی افراد؛ جنسیت، معلولیت، خون، قوم، طبقه اقتصادی و... است. در بحث جنسیت، در طول تاریخ زنان در گوشه گوشه دنیا به جرم آنکه زن محسوب میشدهاند، دچار تبعیض و ناعدالتیهای فراوانی بودهاند که این باعث شده است در تصمیمگیریهای مهم زندگی از نظر آنها استفاده نشود بلکه در بزنگاهها برای آنها تصمیم بگیرند. پیش از اسلام تا بدانجا فاصلهها و تبعیضهای جنسیتی وجود داشت که دختران را زنده به گور میکردند. این امر در کشورهای اسکاندیناوی و آمریکای تازهتاسیس شده تا همین چند سال اخیر در قالب فرمهای دیگر با همین محتوای تبعیضآمیز بازنمایی میشد. این موضوع در قرن نوزدهم به واسطه آنکه نیروی کار در غرب اروپا کم و گران بود در قالب دیگری عرضه شد. یعنی به واسطه فرهنگ، سعی در ساخت ادبیات فمینیستی کردند تا بتوانند نیروی کار خود را در کارخانهها تامین کنند. در تمام دنیا تبعیض جنسیتی وجود داشته است و در حال حاضر نیز این امر با تغییر بینش و فرهنگ سیاستگذاریها برای زنان از حوزههای سخت به سمت حوزههای نرم رفته است. یعنی هژمونی نئولیبرالی به جای آنکه تبعیضهای جنسیتی خود را به صورت خیلی نمایان به اجرا در بیاورد، به صورت بسیار ریز و در سطوح بسیار متفاوت این امر بازنمایی میکند؛ اینگونه که استثمار را به سمت ابژه کردن بدن و زنانگی گذاشته است. همچنین زنان را به ابزار اصلی تبلیغات کالاهای متفاوت تبدیل کرده است. (هر چند که این امر با گسترش زیاد به مرحلهای رسیده است که تنها شعارهای فمینیستی و برابریخواهی از آن به جا مانده است و زنان به عنوان یک کالای درآمدزا مورد استفاده سرمایهداری قرار گرفتهاند.)
به صورت تبارشناسی کشور ایران نیز از این تبعیضها مستثنا نبوده است، هر چند که مردم ایران به صورت تاریخی مردمانی عفیف و با حجب و حیا بودهاند اما نگاه تبعیضآمیز به زنان در ایران نیز رخنه کرده است؛ موضوعی که در سریال «جیران» نیز نمایش داده میشود. جیران عنوان یک دختر تجریشی است که به جای آنکه سرنوشت ازدواج خود را تعیین کند، هیچ حقی در ساختارهای زمان قاجاریه به او داده نمیشود. این امر نهتنها در جیران بازنمایی میشود بلکه خواهر ناصرالدین شاه نیز از این قاعده مستثنا نیست. او با آنکه در بالاترین حالت ممکن از زنان قرار دارد و دختر و خواهر ۲ شاه در ایران است اما ساختارهای حاکم و تبعیضآمیز او را چنان در تنگنا قرار میدهد که برخلاف میل و علاقهاش به ازدواجی ناخواسته تن میدهد. زنان در حرمسرای شاه به گونهای هستند که ذهن آنها به جای علم، دانش، ورزش و توسعه فردی تنها بر این موضوع متمرکز است که بچه ذکور به دنیا بیاورند. زنان حرمسرا که شامل ۴ زن عقدی و دهها زن صیغهای شاه ایران هستند، با آنکه در امکاناتی بسیار اعلا در حد آن دوره زیست کردهاند اما به لحاظ ساختارهای اجتماعی و فرهنگی در تنگنا قرار دارند. جنس زن در این سریال که به نظر میرسد براساس منابع تاریخی بازنمایی شده است، حتی در قویترین و سیاسترین حالتهای ممکن نیز ضعیف محسوب شده است؛ به دلیل اینکه ساختارهای حاکم در آن زمان علیه زنان بوده است. این امر در دوران پهلوی از آن ور بوم افتاد و همان نگاه کالایی جهانی به زنان در ایران نیز رخنه کرد. جایگاه زنان در این دوره دقیقا با همان ساختارهای ضعیف ولی این بار در لباسی جدید شکل گرفت. نگاه سرمایهداری و کالایی به زنان برای اجرا و تبلیغ کالاهای اقتصادی و حتی سیاسی در ایران گسترش پیدا کرد. بعد از انقلاب 57 اما جایگاه زنان در بحران جنگ تحمیلی متحول شد. زنان خودباوری خود را در جنگی که پیروزی در آن بود در کنار مردانی دیدند که همه آنها در راستای یک هدف در حال جنگیدن بودند. در دوره بعد از انقلاب، ساختارهای تبعیضآمیز زنان شروع به فروپاشی کرد، به دلیل آنکه نگاه کالایی به زنان از میان برداشته شد و نگاه به جایگاه زن به عنوان یک جنس مکمل مرد گسترش پیدا کرد. علم، دانش و توسعه فردی زنان دیگر نهتنها در خانوادههای مرفه جامعه بلکه در تمام خانوادهها در گوشه و کنار کشور گسترش پیدا کرد. این امر به گونهای بوده است که تبعیضها چنان کمتر شده است که بر خلاف آنچه در سریال جیران، میبینیم که دختر شاه مرحوم و خواهر شاه فعلی یعنی ناصرالدین شاه قدرت انتخاب برای زندگی و آینده خود را ندارد و نهایت آرزو و هنر برای زنان در آن موقع بچهدار شدن و بچه ذکور داشتن بوده است، حال به وضعیتی رسیدهایم که ساختارها بعد از انقلاب 57 خودباوری را در زنان و دختران در گوشه و کنار ایران چنان گسترده کرده که یک دختری از روستاها و شهرهای دورافتاده از مرکز با تلاش فردی میتواند در قالب یک پزشک در سطح ایران و جهان خود را مطرح کند. یا در زمینه ورزشی در زمینه مورد علاقه خود همزمان که در جایگاه والای مادری قرار دارد، یک ورزشکار محبوب ملی و کشوری نیز شود. مساله اینجاست که آن ساختارهای زنجیرکننده بر پای زنان برداشته شده و با تلاشهای فردی، زنان میتوانند خود را در والاترین جایگاهها چه در زمینه خانوادگی و چه در توسعههای فردی تصور کنند. جیران به کارگردانی حسن فتحی به بینندگان ایرانی این تذکر را میدهد که در تبارشناسی جایگاه زنان در ایران به عبرت بنشینند و به صورت تبارشناسی جایگاه زنان را در دورههای متفاوت صحیح و عقلانی ببینند.
ارسال به دوستان
تقدیر کن و ونیز از یک بازیگر و یک فیلمنامهنویس
نخل طلا برای فارست وتکر، شیر طلا برای پل شریدر
فارست وتکر، دارنده اسکار بهترین هنرپیشه مرد، حالا نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن را دریافت میکند. به گزارش «وطنامروز»، فارست وتکر در مراسم افتتاحیه هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن به دنبال جودی فاستر، نخل طلای افتخاری را دریافت خواهد کرد.
مسؤولان جشنواره کن اعلام کردند فارست وتکر امسال میهمان افتخاری مراسم افتتاحیه هفتادوپنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم کن خواهد بود تا نخل طلای افتخاری این دوره را دریافت کند. ورایتی نوشت: به همین مناسبت و به عنوان بخشی از این ادای احترام، فیلم «به خاطر صلح» ساخته کریستف کاستان و توماس سامتین که وتکر تهیهکننده آن است، در بخش اکران ویژه در ۱۸ ماه مه نمایش داده خواهد شد. مسؤول جشنواره گفت که این جایزه ادای احترام به یک «سفر هنری درخشان، شخصیتی نادر و همچنین تعهد بشردوستانه محتاطانه اما قوی به موضوعات کلیدی» است.
سال گذشته جودی فاستر نخل طلای افتخاری را دریافت کرد. آلن دلون، برناردو برتولوچی، انیس واردا، ژان مورو، ژان پییِر لئو و مانوئل دی الیویرا ازجمله معروفترین دریافتکنندگان نخل طلای افتخاری کن در ادوار گذشته هستند. فارست استیون وتکر زاده ۱۵ جولای ۱۹۶۱ بازیگر، کارگردان و تهیهکننده آمریکایی آفریقاییتبار و برنده جوایز اسکار، گلدن گلوب، اِمی و جشنواره کن است.
وی بهخاطر ایفای نقش «دیکتاتور اوگاندایی» ایدی امین، در فیلم آخرین پادشاه اسکاتلندی در سال ۲۰۰۶ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد. وی چهارمین بازیگر مرد سیاهپوست بعد از سیدنی پواتیه، دنزل واشینگتن و جیمی فاکس است که به این جایزه دست پیدا میکند.
همچنین پل شریدر، فیلمنامهنویس «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز امسال را دریافت میکند. اسکرین دیلی در این باره نوشت: پل شریدر، کارگردان و فیلمنامهنویس آمریکایی در هفتادونهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز که بین روزهای ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار میشود، جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را دریافت خواهد کرد. شریدر که یکی از شناختهشدهترین فیلمنامهنویسان سینمای مدرن است، 4 فیلمنامه فیلمهای مارتین اسکورسیزی را نوشته است که از میان آنها میتوان به «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین»، «آخرین وسوسه مسیح» و «احیای مردگان» اشاره کرد. این فیلمنامهنویس چیرهدست همچنین بسیاری از فیلمهای برجسته از جمله «کارت شمار» را که سال گذشته در فستیوال ونیز به نمایش درآمد، کارگردانی کرده است. شریدر در بیانیهای درباره این جایزه چنین اظهارنظر کرد: عمیقا به دریافت این جایزه افتخار میکنم. ونیز شیرِ قلب من است. آلبرتو باربرا، دبیر هنری جشنواره ونیز نیز در بیانیهای شریدر را برای ایجاد انقلاب در قوه تخیل، زیباییشناسی و زبان فیلم آمریکا که از اواخر دهه ۱۹۶۰ شروع شد، تمجید کرد.
ارسال به دوستان
رئیس صداوسیما:
درهای صداوسیما به روی تمام استعدادها باز است
رئیس صداوسیما درباره ملاک انتخاب مدیران جدید شبکههای سیما و شائبه حذف برخی مجریان از تلویزیون به ارائه توضیحاتی پرداخت. به گزارش «وطنامروز»، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه یک مراسم گفت: درباره نفوذ فرهنگی دشمن همه باید نگران باشیم، چه ما در صداوسیما، چه در حوزه سینما و حوزه فرهنگ و هنر و دیگر عرصهها. اینها مختص یک حوزه نیست و همه باید کمک کنیم تا در مقابل نفوذ و تهاجم فرهنگی دشمن ایستادگی کنیم. وی همچنین درباره تغییرات مدیریتی عنوان کرد: در هر دورهای در صداوسیما تغییراتی هم در ماموریتها و هم در سازوکارها و مناصب اتفاق میافتد. بنابراین اینکه تغییراتی را در رویکردها و مناصب و مسؤولیتها و هم در محتوای فاخر روی آنتن شاهد باشیم طبیعی است. جبلی در پاسخ به سوال مهر درباره نامهایی که به عنوان مدیران جدید سازمان شنیده میشود و شائبه نداشتن رزومه مدیریتی برخی از آنها بیان کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد ایمان به تحول در صداوسیماست، ایمان به ضرورت تحول در محتوا و رویکردها و بازگشت داشتهها و ظرفیتهای جامعه و ایمان به اینکه در مقابل مردم و اخلاق مردم مسؤولیم و در درجه اول کسی که میخواهد با ما همکار باشد باید این اعتقاد را داشته باشد. وی درباره دیگر ملاکها اضافه کرد: در درجه بعد حتما باید در حوزه فرهنگ، هنر، تلویزیون و تولید، تجربه و دانش داشته باشد که ملاک ما برای انتخاب همکاران جدید حتما همین موارد خواهد بود. رئیس صداوسیما درباره ریزش مخاطبان صداوسیما و تأثیر تنگتر شدن دایره مجریان تلویزیون و نامهایی که در چند وقت اخیر شنیده شده قرار است از تلویزیون حذف شوند، یادآور شد: من پیش از این هم گفتهام درهای صداوسیما روی تمام استعدادها و ظرفیتها بویژه کسانی که ایمان به فرهنگ و امانتداری مردم دارند باز است هیچگاه این در بسته نشده و انشاءالله بازتر میشود. همه ظرفیتهایی که ایمان به این اصول دارند حتما قدرشان را میدانیم و در سازمان هم از این سرمایهها نگهداری میکنیم. ارسال به دوستان
انتشارات جمکران در ژانر طنز منتشر کرد
نوجوانان مخاطب «مرغداری در میدان جنگ»
کتاب «مرغداری در میدان جنگ» نوشته «سیدسعید هاشمی» بتازگی توسط واحد ادبیات پایداری انتشارات کتاب جمکران برای نوجوانان منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، این کتاب بر اساس خاطرات طنز رزمندگان لشکر ۱۷ علیبنابیطالب(ع) در طول ۸ سال دفاعمقدس نوشته شده و درباره مواجهه این رزمندگان با حیوانات در میدان جنگ است. سیدسعید هاشمی نویسنده این کتاب، شاعر و نویسنده کتابهای کودک و نوجوان است. او از معدود شاعران معاصر است که در حوزه طنز کودک و نوجوان نیز فعالیت میکند. طی 2 سال گذشته جلسات خاطرهگویی طنز با حضور رزمندگان ۸ سال دفاعمقدس در سالن شهید سردار سلیمانی انتشارات کتاب جمکران برگزار و خاطرات آنها ثبت و ضبط شد که کتاب «مرغداری در میدان جنگ» نخستین کتاب از این مجموعه خاطرات است. راویان خاطرات «مرغداری در میدان جنگ» محسن دلپاک، رضا سفیدابی، حبیب زمانی، حسن کرزهبر، تقی عابدی، علی شفیعی، علی خاکباز، حسین بوجار، ناصر حمزهای، علی شریفی و باقر سنگتراشان هستند. در بخشی از اینکتاب میخوانیم: «با تعجب به سید و دور و برش نگاه کردم. گفتم: «تخممرغ کو؟ من که چیزی نمیبینم. نکنه داری زور میزنی که خودت تخم بذاری؟» سید با خنده گفت: «منتظر باش و ببین!» هنوز این جمله از دهانش بیرون نیامده بود که یکدفعه صدایی به گوشمان خورد. - ای وای! خفه شدم! خدا بگم چیکارتون کنه! این دیگه چی بود؟ وای! الان سکته میکنم! سرم را برگرداندم. سه تا از بچههای مرکز پیام از ساختمانشان بیرون آمده بودند و افتاده بودند کف زمین خاکی. یکیشان بالا آورده بود و دوتای دیگر، دهانشان کف کرده بود. نفر سوم، هی داد میزد: «ای وای! پدرتون رو درمیآرم! این چه تخممرغی بود! انگار فاسد شده بود! وای! دل و رودهام اومد بالا»! برادر رسولی با شنیدن صدای بچهها، با شتاب از سنگرش بیرون آمد و رفت طرف آنها». این کتاب با تصویرگری اسماعیل چشمرخ و قیمت ۶۰ هزار تومان، جزو آثاری است که انتشارات کتاب جمکران با همکاری کنگره شهدای استان قم منتشر کرده است. ارسال به دوستان
اخبار
مستند ایرانی راهی جشنواره لهستان شد
مستند «آب، باد، خاک، نان» به کارگردانی مهدی زمانپورکیاسری به نوزدهمین دوره جشنواره «میلینیوم» لهستان راه یافت. به گزارش «وطنامروز»، این جشنواره از ۱۳ تا ۲۲ ماه مه برابر با ۲۳ اردیبهشت تا اول خردادماه برگزار میشود. مستند ۲۵ دقیقهای «آب، باد، خاک، نان» که تولیدش بیش از یک سال زمان برده، روایتی خوشآب و رنگ و لطیف از زندگی ابوالفضل و ستایش ۲ کودک فهرجی است که در پیچ و تاب سرنوشت، زندگی متفاوتی را تجربه میکنند. این فیلم مستند قبلا جایزه تقدیر ویژه هیات داوران بخش کودک و نوجوان جشنواره «ایدفا» هلند را دریافت کرده بود و در جشنواره «جیهلاوا» چک و جشنواره فیلم کودکان سیاتل آمریکا، مراداس داک اسپانیا و تسالونیکی یونان حضور داشت. پخش بینالملل این فیلم بر عهده موسسه هنر هفتم با مدیریت علیرضا شاهرخی است.
***
بهترین کارگردانها در جشن بزرگ کارگردانی
اسامی نامزدهای نخستین جشن بزرگ کارگردانان ایران در بخش بهترین کارگردانی سریال نمایش خانگی از میان آثاری که پخش آنها تا زمان داوری به اتمام رسیده بود اعلام شد. به گزارش «وطنامروز»، در جشن کارگردانان ایران در بخش بهترین کارگردانی سریالهای نمایش خانگی، هومن سیدی برای سریال «قورباغه»، محمدحسین مهدویان برای سریال «زخم کاری»، تینا پاکروان برای سریال «خاتون»، شهرام شاهحسینی برای سریال «میخواهم زنده بمانم» و کیارش اسدیزاده برای سریال «کرگدن»، نامزد عنوان بهترین کارگردانی سریال نمایش خانگی شدند. برگزیده این بخش در جشن بزرگ کارگردانان در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ معرفی خواهد شد. در این دوره از جشن کارگردانان، آیین رونمایی از «کتاب 30 سال کانون کارگردانان سینمای ایران» نوشته احمد طالبینژاد نیز برگزار خواهد شد.
***
پخش منتخب آثار «آلن دلون» از تلویزیون
شبکه نمایش سیما هفته پیش رو منتخبی از آثار «آلن دلون» را روی آنتن میبرد. به گزارش «وطنامروز»، از امروز شنبه، 17 اردیبهشتماه به مدت یک هفته شبکه نمایش مروری بر فیلمهای «آلن دلون»، از بزرگان سینمای فرانسه و جهان خواهد داشت. فیلمهای منتخب خانوادگی که بخش ثابت ساعت 19 شبکه نمایش است، در هفته پیش رو به ترتیب شامل این فیلمها هستند: «خانواده گرفتار»، «پچ آدامز»، «نجات خانوادگی»، «روزی که خواستگار آمد»، «مائودی»، «بروسلی جنگجو» و «پنجاه درصد زندگی». فیلمهای منتخب این هنرمند که از شبکه نمایش پخش خواهد شد شامل این فیلمهاست: «ضارب»، «عقرب»، «دایره سرخ»، «زورو»، «شوک»، «سامورایی» و «آفتاب سرخ». فیلمهای ساعت 23 شبکه نمایش هم شامل این فیلمها هستند: «خاطرات یک قاتل»، «چند مرد خوب»، «آگاتا و حقیقت قتل»، «فهرست آرزوها»، «سکوت»، «تصنیف باستر اسکراگز» و «مانی و ندا». منتخب فیلمهای کلاسیک این هفته شبکه نمایش نیز به ترتیب روز پخش از شنبه تا جمعه، 17 الی 23 اردیبهشتماه به شرح زیر است: «دور دنیا در هشتاد روز»، «اهانت»، «گوپی سرخ دست»، «این فرار مرگبار»، «دایی من ژاک»، «برندگان و گناهکاران» و «مردان خشن».
***
امکان ویرایش کتابها در نمایشگاه مجازی
ناشران شرکتکننده در بخش فروش مجازی سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تا ۱۹ اردیبهشت فرصت دارند با مراجعه به صفحه کاربری خود ویرایشهای لازم کتابها را انجام دهند. به گزارش «وطنامروز»، فرصت ویرایش اطلاعات کتابهای ناشران بخش فروش مجازی که از پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت آغاز شده است ۱۹ اردیبهشتماه به پایان خواهد رسید. کافی است ناشران برای اعمال تغییرات به صفحه کاربری خود در آدرس ketab.ir وارد شوند و ویرایشهای لازم خود را بر اساس ضوابط و آموزشهای موجود اعمال کنند. سایت نمایشگاه از ۱۸ اردیبهشت برای جستوجو و افزودن کتابهای منتخب به قسمت علاقهمندیهای صفحه شخصی بازدیدکنندگان مجازی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشتماه ۱۴۰۱ در ۲ بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار میشود.
***
دفاعیات غلامرضا خاکی از شمس تبریزی
کتاب «شمس در کسوف؛ دفاعی از شمس تبریزی در محکمه منکران آفتاب» نوشته غلامرضا خاکی بتازگی توسط انتشارات معین منتشر و راهی بازار نشر شده است. به گزارش «وطنامروز»، نویسنده این کتاب میگوید تصویر مخدوش و مبهمی که طی چند دهه اخیر در جامعه ایجاد شده، با مصرعی از خاقانی که در آن میگوید «این شمس در کسوف شد، آن بدر در غمام» قابل تطبیق و فهم است. خاکی میگوید چنین وضعیتی باعث میشود مشتاقان شناخت بزرگانی چون شمس هم در پاسخ چنین بیتی را به زبان بیاورند: «بیا ای عید اکبر شمس تبریز/ به دست این و آن مگذار ما را». «شمس در کسوف» ۲ بخش اصلی دارد؛ بخش اول «با شمع در پی آفتابپران» است که در آن نویسنده تلاش کرده با ارائه تحلیل اوضاع عرفانگرایی در ایران و منابع شناخت شمس و دیدگاههای عرفانیاش، دلایل اتهامزنیهایی که نسبت به او انجام شد را تشریح کند. بخش دوم هم با عنوان «محاکمه شمس در برج اتهام» منتشر شده که در آن ۲ مطلب درباره انواع اتهامهایی که به شمس وارد شده، درج شده است. این ۲ مطلب در قالب مقالات پژوهشی نوشته شدهاند. این کتاب با ۴۴۰ صفحه و قیمت ۱۲۷ هزار تومان منتشر شده است.
ارسال به دوستان
بازیهای هکاتون 1400 در مسیر ساخت و تجاریسازی قرار میگیرد
همکاری ۲ نهاد در راستای اقتصاد دیجیتال
روند ساخت و کمک به تجاریسازی بازیهای هکاتون سال ۱۴۰۰ (رویداد بازیسازی ۳ روزه) با حمایت مالی ساختار حمایتی همگرای بنیاد ملی بازیهای رایانهای و ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی آغاز شد. به گزارش «وطنامروز»، فرآیند بررسی این بازیها برای تخصیص حمایتهای مالی به منظور ساخت و توسعه محصول توسط ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی به عنوان حامی و طراح مساله هکاتون ۱۴۰۰ و معاونت پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای انجام میشود. به گفته فریبا علیزاده، سرپرست معاونت پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای، به همین منظور اواخر سال ۱۴۰۰ در نشستی با ۱۳ تیم منتخب رویداد هکاتون ۱۴۰۰ از آنها خواسته شد در صورت تمایل به ساخت و توسعه بازیهای خود، اعلام آمادگی کنند که ۶ تیم آمادگی خود را برای ساخت و تجاریسازی بازیهایشان اعلام و سند طراحی بازی را برای دبیرخانه این رویداد ارسال کردند. در ادامه این فرآیند قرار است سندهای طراحی بازی (GDD) در جلسهای با حضور نمایندگان ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، برای آغاز حمایت و تخصیص اعتبار، مورد ارزیابی نهایی قرار گیرد. پیش از این نیز بنیاد ملی نخبگان، امتیاز فعالیت نخبگی را به تیمهای برگزیده بخش هکاتون رویداد بازیهای جدی ۱۴۰۰ اعطا کرده بود. بنا بر اعلام بنیاد ملی نخبگان که رویداد هکاتون ۱۴۰۰ را به عنوان یک رویداد رقابتی مسالهمحور در قالب طرح شهید بابایی به رسمیت شناخته است، امتیاز فعالیت نخبگی منتخبان این رویداد به برترینهای این رقابت تخصیص یافت. بر اساس بررسی هیأت راهبری طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان، به اعضای تیمهای برنده عنوان رتبه اول ۳۰ امتیاز، برنده عنوان رتبه دوم ۲۵ امتیاز و برنده عنوان رتبه سوم ۲۰ امتیاز فعالیت نخبگی اعطا شد. همچنین به شرط ورود تیمهای منتخب به ساختار حمایتی همگرای بنیاد ملی بازیهای رایانهای و تلاش برای تولید و تجاریسازی محصول هکاتون، امتیاز فعالیت نخبگی این تیمها تا سقف ۱۰۰ امتیاز افزایش پیدا میکند. بنیاد ملی بازیهای رایانهای و نهاد طراح مساله رویداد هکاتون جایزه بازیهای جدی، هر سال در راستای حمایت از تجاریسازی و توسعه بازیهای منتخب این رویداد، به تیمهای منتخب تسهیلات میپردازد. در این راستا بازی «ماسکتو بزن» از بازیهای منتخب رویداد هکاتون ۱۳۹۹ با کسب حمایتها پس از توسعه و تجاریسازی، در بخش جشنواره بازیهای جدی ۱۴۰۰ شرکت و به فینال این بخش راه پیدا کرد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|