|
اصلاح شاخص در آخرین روز هفته
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با کاهش ۱۱ هزار و ۴۷ واحدی مواجه شد. بورس اوراق بهادار تهران دیروز در آخرین روز کاری هفته با وجود اینکه با عرضه اولیه سیمان آبیک از زیرمجموعههای شستا همراه بود اما از ابتدای ساعات معاملات تا آخر روند ریزشی به خود گرفت، به گونهای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش ۱۱ هزار و ۴۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۹۷۶ واحد رسید.
ارسال به دوستان
میانگین قیمت یک گالن بنزین در آمریکا به رکورد تاریخی 4.52 دلار رسید
بحران سوخت در آمریکا
تنشها در اوکراین و افزایش قیمت نفت، همهگیری کرونا و کمبود ظرفیت پالایشی در آمریکا، از اصلیترین عوامل رشد بهای سوخت در این کشور است
گروه اقتصادی: میانگین قیمت سوخت در ایالات متحده طی روزهای اخیر روند افزایشی داشته است و به رکوردشکنی خود همچنان ادامه میدهد. این جهش شدید قیمت تا حدی به دلیل افزایش قیمت نفت است که بیش از نیمی از کل قیمت بنزین را تشکیل میدهد. قیمت هر گالن بنزین در هر ایالت آمریکا به طور متوسط حداقل 4 دلار است و کارشناسان میگویند که این افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت. اگرچه میانگین قیمت از ماه فوریه به بالای 4 دلار رسیده بود اما همان موقع برخی ایالتهای آمریکا همچنان بنزین را زیر 4دلار نیز میفروختند اما در روزهای اخیر دیگر در تمام ایالتها قیمت بنزین به بالای 4 دلار به ازای هر بشکه رسیده است. ارزانترین ایالت برای دریافت بنزین در حال حاضر کانزاس است که میانگین آن اکنون 4 دلار است. پس از کانزاس، اوکلاهما (4.01 دلار)، جورجیا (4.06 دلار)، میسوری (4.07) و آرکانزاس (4.08 دلار) قرار دارند.
به گزارش «وطنامروز» به نقل از AAA، میانگین قیمت یک گالن بنزین در آمریکا هماکنون 4.52 دلار است که نسبت به هفته گذشته 15 سنت و نسبت به رکورد قبلی در ماه مارس 35 سنت افزایش یافته است. قیمت گازوئیل نیز پنجشنبه گذشته افزایش پیدا کرد و به 5.57 دلار رسید. میانگین قیمت بنزین در ایالت کالیفرنیا برای یک گالن به بالای 6 دلار رسیده که گرانترین قیمت در سراسر ایالات متحده است. میانگین قیمت سوخت در کالیفرنیا روز سهشنبه به رکورد 6.021 دلار در هر گالن رسید. قیمتها در ماه گذشته 31 سنت در هر گالن افزایش یافته و 1.89 دلار بیشتر از یک سال قبل است.
قیمت بنزین در ایالات متحده طی هفتههای اخیر به طور پیوسته افزایش داشته است. این افزایش قیمت در شرایطی است که قیمتهای جهانی نفت افزایش یافته و تلاشهای کاخ سفید برای مقابله با آن با شکست مواجه شده است. ذخایر جهانی سوخت با بازگشت تقاضا به سطوح قبل از همهگیری «کووید-19» کاهش یافته است، در حالی که تولید هنوز نتوانسته است به آن برسد.
بحران اوکراین که آمریکا را وادار کرد نفت روسیه را تحریم کند و صحبت از اقدامات مشابه در اتحادیه اروپایی و انگلیس است نیز موجب بدتر شدن بحران سوخت شده است. روسیه سومین تولیدکننده نفت و دومین صادرکننده بزرگ آن در جهان است.
از مهمترین عوامل بحران سوخت در آمریکا میتوان به تحریم منابع انرژی روسیه اشاره کرد. «تیم استوارت» رئیس جمعیت نفتوگاز آمریکا اخیراً اعلام کرد که کشورش با بزرگترین بحران انرژی در ۵۰ سال گذشته روبهرو است و ذخایر آمریکا به پایینترین حد خود رسیده است. وی تأکید کرد دولت «جو بایدن» رئیسجمهور آمریکا راهبردی برای برونرفت از این بحران ندارد.
پیش از این نیز تحلیلگران اقتصادی در تازهترین پژوهش خود هشدار داده بودند که قطع کامل واردات انرژی روسیه، غرب را وارد رکود خواهد کرد. بنا به اعلام بانک مرکزی آلمان، قطع کل واردات منابع انرژی روسیه به معنای کاهش ۵ درصدی تولید اقتصادی و افزایش تورم است. قیمت گاز طبیعی آمریکا از آغاز امسال (میلادی) ۳ برابر شده و پیشبینی میشود به بیش از ۸ دلار نیز برسد.
از طرف دیگر کمبود ظرفیت پالایشی در آمریکا نیز باعث افزایش قیمتها شده است. پالایشگاهها نفت را به فرآوردههای نفتی مانند بنزین تبدیل میکنند و با بازگشت فعالیتهای اقتصادی، تقاضا برای چنین محصولاتی افزایش مییابد. اما ظرفیت پالایش کمتر از سطح قبل از همهگیری است که به افزایش سریع قیمت کمک میکند. قیمتهای خردهفروشی گازوئیل نیز رو به افزایش است و میانگین قیمت آن در آمریکا روز سهشنبه به رکورد 5.573 دلار در هر گالن رسید. قیمتها نسبت به سال گذشته 2.40 دلار افزایش یافته است.
* افزایش قیمت بنزین در آمریکا نفت را هم گران کرد
با ثبت رکورد جدید قیمت بنزین در آمریکا، هر بشکه نفت به 115.23 دلار رسید. با ثبت رکورد جدید قیمت بنزین در آمریکا، نگرانی سرمایهگذاران از کمبود نفت در بازار در صورت تحریم نفتی روسیه از سوی اتحادیه اروپایی و با توجه به اینکه چین برای کاهش محدودیتهای کرونایی آماده میشود، قیمت نفت روز گذشته در بازارهای جهانی حدود 1.5 درصد افزایش یافت. هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و 70 سنت افزایش 113.82 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 4 دلار و 36 سنت افزایش 110.49 دلار معامله شد. پس از اینکه ذخایر بنزین آمریکا، هفته گذشته برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت، قیمت بنزین در هفتههای اخیر در آمریکا به بالاترین رقم رسیده است.
* بایدن: جنگ و کرونا، عامل تورم و گرانی است!
بایدن هفته گذشته، جنگ اوکراین و همهگیری کرونا را عامل تورم و افزایش قیمت بنزین در کشورش اعلام کرد. رئیسجمهوری آمریکا ضمن اذعان به اینکه تورم بیسابقه در 40 سال گذشته برای مردم این کشور سختیهایی ایجاد کرده است، مدعی شد کنترل تورم «در اولویت سیاست داخلی» وی است و بانک مرکزی آمریکا در حال رسیدگی به این موضوع است.
پیش از سخنان بایدن، مشاور اقتصادی او نیز قیمت بالای بنزین در آمریکا را گردن ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه انداخت و از احتمال لغو یک روزه مالیات بر بنزین برای کاهش قیمتها به عنوان یکی از گزینهها سخن گفت. وزارت کار ایالات متحده آمریکا در تازهترین گزارش خود اعلام کرده است نرخ تورم در این کشور در یک سال گذشته 8.5 درصد افزایش یافت که این بالاترین افزایش تورم در آمریکا در ۴۰ سال گذشته است. گزارش دولت آمریکا همچنین نشان میدهد تورم در ماههای فوریه تا مارس 1.2 درصد افزایش یافته است، در حالی که این تورم در ماههای ژانویه تا فوریه 0.8 درصد افزایش داشته است. برای نخستینبار نرخ تورم در آمریکا شامل افزایش قیمت بنزین در این کشور میشود که پس از وقوع جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه روند افزایشی را نشان داده است.
* آمریکا جایگزینی برای نفت روسیه خواهد یافت؟
ایالات متحده با مصرف 20 میلیون بشکه در روز، بزرگترین بازار نفت در جهان است. کل واردات نفت خام و سوخت آمریکا در سال 2021 چیزی حدود 8.5 میلیون بشکه در روز بود که روسیه حدود 8 درصد از آن را به خود اختصاص میداد. در حالی که عرضه داخلی نفت آمریکا در سالهای اخیر افزایش یافته است، پالایشگاههای این کشور برای فرآوری نفت خام سنگینتر نسبت به پالایشگاههای نفت شیل آمریکا ساخته شدهاند و این پالایشگاهها را مجبور میکند از محصولات نفتی روسیه استفاده کنند تا فعالیتها بخوبی انجام شود. اگر چه حجم از دست رفته به واسطه تحریمها علیه روسیه نسبت به تقاضای کلی نفت ایالات متحده کوچک است اما از دست دادن این ذخایر، عملیات پالایشگاههای ایالات متحده را پیچیده میکند و عرضه بنزین در آمریکا را با مشکل مواجه میکند.
دولت بایدن از آغاز جنگ در اوکراین به دنبال یافتن جایگزینی برای نفت روسیه است و از طرفی تولیدکنندگان داخلی نفت را تشویق به افزایش استخراج کرده و برای افزایش عرضه اوپکپلاس در حال لابی کردن و گفتوگو با کشورهایی نظیر ونزوئلا برای ورود آنها به بازار انرژی است. تازهترین خبری که از مذاکرات آمریکا و ونزوئلا منتشر شده حاکی از آن است که واشنگتن تسهیل محدودیتهایی را که برای شرکت آمریکایی شورون درباره همکاری نفتی در کشور تحت تحریم ونزوئلا تعیین کرده بود، آغاز کرده است. از قرار معلوم شرکت شورون میتواند با دولت ونزوئلا و شرکت نفت دولتی PDVSA مستقیما مذاکره کند که جزئیات نهایی ترتیبات جدید بزودی اعلام خواهد شد. واشنگتنپست در گزارشی نوشت: تصور میرود این اقدام از مذاکرات بین دولت سوسیالیست نیکلاس مادورو، رئیسجمهور ونزوئلا و دولت اپوزیسیون تحت حمایت غرب به رهبری خوان گوایدو، پشتیبانی کند.
به گفته مقامات واشنگتن - که مایل نبودند نامشان فاش شود - مجوز صادره به شورون برای مذاکره با ونزوئلا میتواند تنها گام اول برای تسهیل تحریمهای مربوط به نفت علیه ونزوئلا باشد. انتظار میرود دولت اپوزیسیون در ونزوئلا اعلام کند با مادورو برای بازگشت به پای میز مذاکره در ماه جاری به توافق رسیده است.
شایعاتی که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین به راه افتاد، حاکی از آن بود که دولت آمریکا به دنبال تسهیل تحریمهای نفتی علیه ونزوئلا در صورت موافقت این کشور آمریکای لاتین برای صادرات نفت خام به پالایشگاهها در آمریکاست. تا ۲ ماه پیش، شورون جمع کردن تیم بازرگانی برای فروش نفت ونزوئلا را آغاز و برای توسعه نقش خود در ۴ جوینت ونچری که در آنها با شرکت PDVSA شریک است، ابراز آمادگی کرده بود. ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفت قطعی جهان را دارد و تسهیل تحریمها علیه این کشور میتواند ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه نفتی در شرایطی که مصرفکنندگان نفت جهان به نفت ارزانتری نیاز دارند، اضافه کند. بر اساس گزارش اویل پرایس، این اقدام نشان میدهد افزایش عرضه نفت برای دولت فعلی آمریکا تا چه حد اهمیت دارد.
ارسال به دوستان
واگذاری 90 هزار میلیارد تومان سهام بابت رد دیون تأمین اجتماعی در قالب قانون بودجه
عرضه بلوکی سایپا و ایرانخودرو
رئیــس کــل ســازمان خصوصیسازی درباره واگذاری سهام دولت در قالب رد دیون اظهار داشت: بر اساس قانون بودجه سال جاری، دولت 90 هزار میلیارد تومان بابت رد دیون خود به تأمین اجتماعی باید واگذار کند، همچنین 130 هزار میلیارد تومان بابت دیون دولت به نهادهای عمومی مانند بنیاد شهید و دیگر نهادها واگذار کند که بر اساس بند «ی» تبصره 2 قانون بودجه امسال انجام میشود.
حسین قربانزاده درباره اینکه آیا شرکتهایی که در قالب رد دیون داده میشود، مورد قبول طلبکاران از دولت است، گفت: فهرستی از شرکتها را دولت پیشنهاد میکند و برای واگذاری به تصویب میرساند، ارزشگذاری میشود و بعد از آن باید به هیأت واگذاری برود و مصوبه این هیأت را دریافت کند و پس از آن قرارداد انتقال سهام به آن نهاد یا سازمان مانند تأمیناجتماعی، بنیاد شهید و سایر نهادها واگذار میشود.
رئیس کل سازمان خصوصیسازی ادامه داد: امسال در قالب بودج ه دولت مکلف است 70 هزار میلیارد تومان فروش مستقیم سهام شرکتهای دولتی را داشته باشد و از این طریق منابع برای بودجه به دست آورد.
قربانزاده درباره واگذاری سهام به متولدان 1400 گفت: هنوز در این زمینه جمعبندی صورت نگرفته و اختلافنظر وجود دارد و قرار است از محل سهام دولت در صندوقهای قابل معامله بورسی یا ETF در بورس، دولت بودجهای را اختصاص دهد و از این محل به متولدان سال گذشته یک میلیون تومان پرداخت کند که البته این تکلیف سازمان خصوصیسازی نیست و مربوط به کل دولت است.
وی درباره واگذاری بلوکی سهام ایرانخودرو و سایپا نیز گفت: سهام دولت در ایرانخودرو 5 درصد و در سایپا 17 درصد باقی مانده است که این میزان سهام، سهام تودلی هم دارد، یعنی در برگیرنده سهام شرکتهای دیگر هم است. به عنوان مثال صندوق بازنشستگی کشوری در ایرانخودرو بین 7 تا 8 درصد سهام دارد که این سهام قابلیت تجمیع شدن با سهام دولت دارد که در قالب بلوک عرضه شود، چون برای خریدار هم صرف میکند و میتواند سهمیهای در هیأت مدیره این شرکت داشته باشد. البته هنوز عرضه بلوکی سهام به صورت قطعی تصمیمگیری نشده است و باید بین وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی ایجاد شود.
رئیس کل سازمان خصوصیسازی درباره آزادسازی سهام عدالت گفت: روش اداره سهام عدالت در شورای عالی بورس بررسی میشود و این بر اساس توصیهای است که رهبر معظم انقلاب ارائه کردهاند که شورای عالی بورس روش مدیریت سهام عدالت را تعیینتکلیف کند. در این زمینه این شورا کارگروهی را تشکیل داده تا آییننامه اجرایی سهام عدالت را به نتیجه برساند، البته تاکنون بر اساس آییننامه قبلی درباره سهام عدالت عمل میشده است. قربانزاده ادامه داد: برای فصل جاری مجامع شرکتها تا 31 تیرماه 1401 کارگروهی تشکیل شده که مرکب از نماینده وزارت اقتصاد، نماینده حقیقی شورای عالی بورس و نماینده کانون شرکتهای سرمایهگذاری استانی است اما برای مدیریت بلندمدت سهام عدالت باید شورای عالی بورس برای شیوه اجرا و مدیریت آن تصمیمگیری کند.
وی همچنین درباره واگذاری ۲ باشگاه فرهنگی- ورزشی پرسپولیس و استقلال موسوم به سرخابیها عنوان کرد: واگذاری 10 درصد سهام این ۲ باشگاه از طریق فرابورس در اسفندماه سال گذشته به پایان رسید و اکنون آماده بازگشایی نماد معاملاتی سرخابیها هستیم.
رئیس کل سازمان خصوصیسازی گفت: شرکت پرسپولیس در آستانه اخذ مجوز برای بازگشایی نماد در فرابورس است، اگرنه 10 درصد سهام این شرکت تا 28 اسفند پذیرهنویسی شد.
قربانزاده گفت: فروردین سال جاری مراحل اخذ مجوز برای بازگشایی نماد طی شده است. این مجوز توسط سازمان خصوصیسازی، سازمان بورس و سازمان ثبت اسناد صادر میشود. بخشی از این مراحل مشروط به این شده است که سازمان بورس باید درباره حسابرسی داخلی این باشگاهها به عنوان شرکتهای فرابورسی کنترلهایی داشته باشد و بعد از آن بازگشایی نماد معاملاتی انجام شود.
وی تأکید کرد: پرسپولیس مراحل نهایی اخذ مجوزها را طی میکند و اگر حسابرسی داخلی این شرکت به تأیید سازمان بورس برسد بزودی شاهد بازگشایی نماد پرسپولیس در فرابورس خواهیم بود.
رئیس کل سازمان خصوصیسازی خاطرنشان کرد: کمیتهای با حضور وزیر ورزش و نمایندگانی از باشگاهها برای نظارت بر نحوه مصارف منابع جمعآوری شده از عرضه اولیه درباره ۲ باشگاه تشکیل شده است و در این زمینه تخلفی صورت نمیگیرد. منابع جمعآوری شده صرف افزایش سرمایه ۲ باشگاه از محل صرف سهام انجام میشود. طرحهای توجیهی این دو باشگاه در سامانه کدال ارائه شده است که از محل منابع حاصل شده بخشی برای بازارگردانی سهام سرخابیها استفاده میشود و بخشی از منابع برای پرداخت بدهی استفاده میشود تا اوضاع مالی سرخابیها به حد قابل قبول برسد.
قربانزاده ابراز امیدواری کرد با مدیریت جدید به آرمان باشگاهداری و مدیریت حرفهای سرخابیها نزدیک شویم.
ارسال به دوستان
یارانه پنهان 20 هزار میلیارد تومانی سوخت هواپیما
سالانه حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت جت به جیب 3 درصد افراد پردرآمد جامعه میرود که از ناوگان هوایی برای سفرهای کاری و تفریحی خود استفاده میکنند در حالی که اقشار متوسط و ضعیف چندان بهرهای از این یارانه ندارند.
بررسی عملکرد دولت سیزدهم نشان میدهد هدفمندی و هوشمندسازی یارانهها از مهمترین سیاستهایی است که توسط دولتمردان پیگیری میشود. اصلاح قیمت حاملهای انرژی علاوه بر واقعیسازی اقتصاد بنگاهها و حرکت آنها به سمت ارتقا و بهینهسازی مصرف سوخت، بستری برای بازتوزیع عادلانه یارانه انرژی را نیز فراهم میکند. اما ملاحظات اجتماعی و درهمتنیدگی معیشت مردم با سوخت یارانهای عمدتا دست دولتها را برای اصلاح قیمت سوخت میبندد، ضمن اینکه تجربه تلخ آبانماه سال 98 نیز ملاحظات و حساسیتهای اصلاح قیمت در این حوزه را دوچندان کرده است.
* امسال قیمت سوخت جت افزایش نمییابد
البته اصلاح قیمت برخی حاملهای انرژی مثل «سوخت جت» که در هواپیماها مصرف میشود، به نظر کار راحتتری برای دولتمردان است، زیرا با اصلاح قیمت این سوخت، هیچ فشاری به عموم مردم وارد نمیشود.
با این حال در هفته جاری، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در نشست خبری نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درباره آخرین وضعیت قیمتگذاری سوخت جت عنوان کرد: هماکنون روزانه 4 تا 5 میلیون لیتر از این سوخت تولید و مصرف میشود. امسال قیمت سوخت هواپیما نیز هیچگونه افزایش قیمتی نخواهد داشت.
طبق آمار، فقط 3 تا 4 درصد حملونقل کشور از طریق ناوگان هوایی انجام میشود، معمولا متقاضیان ناوگان هوایی که از این مدل حملونقل برای سفر کاری یا گردشگری استفاده میکنند جزو دهکهای بالای جامعه هستند که از توانمندی مالی قابل توجهی برخوردارند یا کارمندان دولت برای اعزام به ماموریت هستند. حدود 90 درصد جابهجاییها در کشور ما از طریق حملونقل زمینی و 7 درصد از طریق حملونقل ریلی انجام میشود.
اینکه به چه علت یارانه سنگین سوخت به ۴-۳ درصد از پردرآمدهای جامعه پرداخت میشود جای تأمل دارد و قطعا طبیعی است که با اصلاح قیمت سوخت جت، معیشت عموم مردم، آسیب چندانی نخواهد دید.
* یارانه 20 هزار میلیارد تومانی سوخت هواپیما
به طور میانگین روزانه حدود 4 الی 4.5 میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف میشود که معادل سالانه رقم 1.65 میلیارد لیتر است. در حال حاضر قیمت سوخت جت لیتری 600 تومان است در حالی که طبق آمار بورس انرژی، سوخت جت با میانگین قیمت لیتری 13400 تومان قیمتگذاری و صادر میشود. در نتیجه طبق محاسبات سالانه رقمی معادل 20 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت جت به 4 درصد از پردرآمدهای جامعه داده میشود.
* مقایسه قیمت سوخت برای مسافرت 4 درصدیها و مردم عادی
نکته جالب توجه اینکه قیمت سوخت هواپیما برای اقشار پردرآمد جامعه که از حملونقل هوایی استفاده میکنند، لیتری 600 تومان است (22 برابر ارزانتر از قیمت واقعی) و قیمت سوخت برای مردم عادی که با خودروی شخصی مسافرت میکنند لیتری 1500 تا 3000 تومان، یعنی دولت برای رفاه پردرآمدها یارانه بیشتری پرداخت میکند تا عموم مردم!
با توجه به اینکه شرکتهای هواپیمایی بخش عمدهای از سوخت مسیر برگشت را نیز از ایران با خود حمل میکنند، در نتیجه مسافران از مبادی فرودگاههای کوالالامپور، بانکوک، استانبول، دوبی، لندن، شانگهای و تفلیس نیز از یارانه سنگین 5 الی 10 میلیون تومانی برای سفر خود به مقصد ایران بهرهمند میشوند.
اعطای یارانه پنهان نجومی به شرکتهای هواپیمایی که در نهایت به جیب 4 درصدیها میرود بدین معناست که دهکهای بالای جامعه و تجار و افراد کثیرالسفر که از هواپیما برای سفرهای داخلی و خارجی خود استفاده میکنند از این یارانه پنهان برخوردار میشوند و دهکهای متوسط و پایین جامعه تقریبا از این یارانه 20 هزار میلیارد تومانی هیچ سهمی ندارند.
جدای از بحث ناعادلانه بودن قیمتگذاری فعلی سوخت جت، به اعتقاد کارشناسان پایین بودن قیمت این سوخت باعث شده است که شرکتهای هواپیمایی انگیزهای برای استفاده از ناوگان کممصرف، ارتقای بهرهوری و بهینهسازی مصرف سوخت نداشته باشند.
ارسال به دوستان
اخبار
کمبود پهنای باند دلیل اختلال موقت در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو
مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه ثبتنام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در حال انجام است و سامانه قطع نشده، گفت: اگر مشکل مقطعی در سامانه وجود دارد، ناشی از کمبود پهنای باند است.
عبدالله توکلیلاهیجانی روز گذشته در گفتوگو با فارس درباره آخرین وضعیت سامانه تخصیص یکپارچه خودرو گفت: به صورت مرتبط وضعیت سامانه را رصد میکنم و در هر بار مراجعه به این سامانه با هیچ مشکلی مواجه نشدهام.
به گفته مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، البته گزارشاتی مبنی بر اینکه برخی افراد به علت بروز مشکل موفق به ثبتنام نشدهاند، رسید که این موضوع ناشی از ورود تعداد زیادی کاربر به سامانه برای ثبتنام بود.
وی افزود: این مشکل قطعا مقطعی است و به سامانه نیز ارتباطی ندارد، بلکه ناشی از ظرفیت زیرساختهای اینترنتی و کمبود پهنای باند است و سامانه مشکلی ندارد.
توکلیلاهیجانی با اشاره به اینکه تعداد ثبتنامکنندگان در حال افزایش است، گفت: این موضوع حاکی از آن است که سامانه در حال کار بوده و متوقف نشده است و ثبتنام در حال انجام است، بنابراین اگر فردی با مراجعه به سامانه تاکنون نتوانسته ثبتنام کند، قطعا در مراجعات بعدی به این سامانه موفق به ثبتنام خواهد شد.
وی افزود: این سامانه جدید نیست و قبلا نیز خودروسازان از طریق همین سامانه ثبتنام متقاضیان خرید را انجام میدادند.
توکلیلاهیجانی در پاسخ به این سوال که در گذشته نیز چنین مشکلاتی برای ثبتنام وجود داشت، آن مسائل را ناشی از چه میدانید؟ گفت: آن مشکلات بستگی به مکانیزم ثبتنام داشت، زیرا در گذشته زمان ثبتنام در نتیجه قرعهکشی تاثیرگذار بود، بنابراین همه متقاضیان در نخستین ساعات آغاز به کار سامانه برای ثبتنام به سامانه مراجعه میکردند، لذا با توجه به فراهم نبودن زیرساختهای لازم، سامانه با مشکل مواجه میشد.
وی افزود: با توجه به فرصت باقیمانده، مردم با آسایش خاطر ثبتنام خود را انجام دهند، زیرا اغلب مراجعات به سامانه برای ثبتنام در ۳ روز اول خواهد بود و در روزهای آخر مراجعه برای ثبتنام کاهش مییابد.
***
تکذیب افزایش قیمت شویندهها
با توجه به اینکه تغییر قیمت صنایع شوینده باید با مجوز سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار باشد، پیگیریها حکایت از این دارد قیمتهای جدید اعلامی مورد تایید این ۲ نهاد نیست. صبح دیروز در فضای مجازی نامهای از سوی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران منتشر شد که نشان از افزایش قیمت محصولات مختلف این صنعت از ۵۰ تا ۸۰ درصد داشت.
این در حالی است که تغییر قیمت صنایع شوینده باید با مجوز سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار باشد و همچنین به دستور معاون اول رئیسجمهوری، هرگونه تغییر قیمت همه محصولات و کالاها با هماهنگی ستاد تنظیم بازار و پس از اعلام این ستاد خواهد بود.
در همین راستا پیگیریها از هر دو نهاد حکایت از آن دارد که این قیمتها مورد تأیید نیست و این انجمن هنوز مجوزی برای تغییر قیمت دریافت نکرده است.
بنابراین اگرچه انجمن صنایع شوینده از حدود ۲ ماه پیش به دنبال افزایش قیمت محصولات خود است و حتی در مقطعی اعلام کرد بعد از ماه رمضان قیمتهای جدید اعمال خواهد شد، با این حال هنوز رایزنیهایش با نهادهای بالادستی به نتیجه نرسیده و فعلا نباید تغییری در قیمت محصولات این صنعت ایجاد شود.
***
عزم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در آمریکا
رئیس فدرال رزرو بر عزم خود برای کاهش تورم تاکید کرد. «جروم پاول» بار دیگر بر عزم خود برای کاهش تورم تاکید کرد و گفت از افزایش نرخ بهره تا زمانی که قیمتها شروع به کاهش کند، حمایت خواهد کرد. رئیس بانک مرکزی آمریکا به والاستریت ژورنال افزود: اگر این امر مستلزم فراتر رفتن از سطوح عادی و قابل درک باشد، ما در انجام آن تردید نخواهیم کرد.
وی ادامه داد: تا زمانی که احساس کنیم در جایی هستیم که شرایط مالی مناسب است و شاهد کاهش تورم باشیم، از همه ابزارها استفاده خواهیم کرد.
روز سهشنبه پاول بر تعهد خود برای بازگرداندن تورم به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو تاکید کرد و هشدار داد این کار ممکن است آسان نباشد و به قیمت نرخ بیکاری 3.6 درصدی تمام شود.
وی گفت: «شما هنوز یک بازار کار قوی دارید؛حتی اگر بیکاری چند نقطه افزایش یابد. چندین مسیر معقول برای رسیدن به یک فرود نرم وجود دارد».
اقتصاد ایالات متحده در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۲ با سرعت 1.4 درصد رشد کرد که عمدتاً به دلیل محدودیتهای موجود در سمت عرضه، گسترش متغیر Corona-Omicron و جنگ در اوکراین بود.
با این حال، سیاستهای پولی سختتر، نگرانیها را درباره کاهش شدید تورم افزایش داده و باعث فروش گسترده در والاستریت شده است.
علاوه بر افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره، فدرال رزرو برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه خود را که به عنوان تسهیل کمی نیز شناخته میشود، متوقف کرده است و از ماه آینده شروع به از بین بردن ۹ تریلیون دلار دارایی اضافه شده خواهد کرد.
پاول گفت همچنان امیدوار است فدرال رزرو بتواند به اهداف تورمی خود بدون آسیب رساندن به اقتصاد دست یابد.
او افزود «ممکن است در بازگرداندن ثبات قیمتها دردسرهایی وجود داشته باشد» اما اظهار داشت بازار کار باید با بیکاری کم و دستمزدهای بالاتر قوی بماند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|