|
ارسال به دوستان
سینما در بازنمایی شهرها چگونه عمل کرده است؟
تصاویر ساختگی!
محمدجواد بیژنی: چندی پیش مطلبی را از یک دانشجوی ایرانی ساکن لندن، دیدم که برایم جالب بود. این دانشجو به مواجهه شهرداری لندن با برف پرداخته بود؛ اینکه بعد از باریدن برف در لندن، تا یک هفته همه چیز مسدود است و اقدام فوری در مواجهه با آن نمیشود اما در تهران بعد از چند ساعت، همه چیز در شهر به حالت عادی بازمیگردد و شهر تهران زیست خود را ادامه میدهد. این مطلب باعث شد به تصویر ذهنی ساختهشده در اذهان ما ایرانیها نسبت به شهرهای ایران و جهان بیشتر فکر کنم؛ تصویری که رسانههای مختلف در حال ساخت آن در ذهنها هستند. گفته میشود قبل از انقلاب اگر فرزندی از روستاهای ایران به شهر میآمد، عاشق شدن، رستگاری، پول، موفقیت و اعتبار در انتظارش بود. این نگاه به دلیل ارائه تصاویر بیشماری از شهرها که در سینماها بر پرده میرفت، در ذهن مردم ایران بالاخص حواشی ایران شکل گرفته بود اما در واقعیت، این فرزندان وقتی وارد شهر میشدند، بعد از پرسهزنی چند روزه، یا شهرهای کلان را ترک میکردند یا در بهترین حالت در حلبیآبادهای اطراف شهرها جا میگرفتند. واقعیت آن تصاویر در عمل، به حلبی آبادیهایی رسید که معدنی از فساد، ناعدالتی، نبود بهداشت و آسیبهای اجتماعی بود اما تصاویر شکل گرفته در اذهان، حرف دیگری برای گفتن داشت؛ حرفی که با واقعیت موجود بسیار متفاوت بود. مردم با سادگی خود فکر میکردند سینما تمام واقعیت را میگوید و بازتابی از واقعیت جامعه شهری را نشان میدهد ولی همانطور که معلمهای رسانهای معتقدند، «بازتاب» در رسانه شکل نمیگیرد؛ به زبان دیگر رسانهها نمیتوانند هر آنچه را در واقعیت امر رخ میدهد و به عینیت میرسد، به تصویر بکشند. آنها معتقدند هر چیز در رسانه، «بازنمایی» است.
این امر با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیک در سینما بیشتر اتفاق میافتد. جلوههای ویژه و دیگر ترفندهای سینمایی مفهوم «بازنمایی» را بیش از پیش نشان میدهد. بعد از انقلاب اوضاع بازنماییهای رسانهای بالاخص سینما، به گونهای دیگر پیش رفت؛ هر چند این امر تخصصی است و میتوان به تفصیل در سینمای دهههای 60، 70، 80 و 90 ایران عناصر ویژه و خاصی را از بازنمایی شهرها در سینما پیدا کرد اما به طور کلی زبان همه این بازنماییها انتقادی بوده است. شهرها محل سرگردانی، عدم توسعه، فساد، کارگری، عدم اعتبار و... ترسیم شده است. وجه مشترکی که بین سینمای قبل و بعد از انقلاب رخ داده است؛ اینکه هر دو از واقعیت موجود فاصله گرفتهاند و با افراط و تفریط سعی در بازنمایی شهری دارند که انگار شناختی از آن ندارند. سینما از شهرهای واقعی فرار کرده و این را تولیدات قبل و بعد از انقلاب بارها و بارها ثابت کرده است. این نگاه دور از واقعیت و ساختگی به شهر، آموزشها و تصاویر دروغینی را در اذهان مخاطبان میچیند. یکی از مشکلات اساسی این تصاویر ساختگی در اذهان مخاطبان، نگرش مصنوعی نسبت به شهر است؛ نگرشی که موجب فاصله تصاویر ذهنی با واقعیت میشود و موضع فرد با شهر را دلهرهآور میکند و در نهایت به سرخوردگی ختم میشود؛ سرخوردگیای که قبل از انقلاب با تصاویر زیبا در نهایت به زیست در حلبیآبادهای حاشیه تهران میانجامید و بعد از انقلاب به رویای خروج از کشور میرسد؛ رویایی که سینمای هالیوود و اروپا با بازنمایی آن سعی در این دارند مدینه فاضلهای را از شهرهای خود بسازند. از سوی دیگر کارگردانان ما نیز سعی دارند شهر را در ایران سیاه و ناامیدکننده جلوه دهند. مخاطبان ایرانی در یک برههای از زمان در قرن جدید موظفند با سواد رسانهای در وسط گود بنشینند و با ذهن واقعنگرانه، بازبینیای در نگاه خود به شهر داشته باشند؛ نگاهی که به تعامل صحیح و واقعی با شهر بینجامد؛ هم قدم زدن در کنار درختان زیبای خیابان ولیعصر (تهران) دیده شود و هم سختی زندگی فردی در شهر که نیازمند تلاش و کوشش بسیار است. از سوی دیگر نگاه واقعبینانه به شهر، نه تنها در ساخت شهری، بلکه در اجتماع، فرهنگ، اقتصاد، سیاست، هنر، ورزش و... است؛ نگاهی جامعنگرانه که همه موارد را در کنار هم بسنجد. سینمای ایران در شخصیتها و قهرمانانی که بازنمایی میکند، این نگاه جامعنگرانه را از یاد برده است. در واقع سعی سینما این است که خود را به مخاطبان جهانی نشان دهد و این امر باعث شده تصویر ساخته شده از ایران و جامعه شهری، با همان تصویر جهانی که شهرهای اروپایی مدینه فاضله هستند و شهرهای دیگر جهان در فقر و نازیبایی مطلق، در حال بازنمایی باشد.
***
ترسیم الگوی مناسب برای زندگی شهری
با پایان مهلت رسمی ارسال آثار به بخش مسابقه هشتمین جشنواره «فیلم شهر» ۱۸۷۱ اثر از ۱۱۲ کشور جهان متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره شدند. به گزارش «وطنامروز»، پس از ۲ ماه مهلت ارسال آثار به دبیرخانه هشتمین جشنواره بینالمللی «فیلم شهر» در بخش بینالملل از کشورهای متعددی فیلمهای سینمایی و داستانی، مستند و انیمیشن بلند، کوتاه و نیمهبلند متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره شدند. در این میان ۵ کشوری که بیشترین تعداد آثار را به جشنواره ارسال کردهاند، هندوستان با ۳۳۶ فیلم، برزیل با ۱۲۷ فیلم، ترکیه با ۱۱۲ فیلم، ایالات متحده آمریکا با ۸۹ فیلم و ایتالیا با ۷۵ فیلم هستند. پس از این 5 کشور نیز اسپانیا با ۷۴ اثر، فرانسه با ۷۰ اثر، آرژانتین با ۶۰ اثر، چین با ۵۵ اثر و انگلستان با ۴۹ اثر در رتبههای پنجم تا دهم قرار دارند. کشورهای مالدیو، سودان، بورکینافاسو، بنین، کامرون، تانزانیا، سنگال، عربستان سعودی، بحرین و سودان نیز ۱۰ کشوری هستند که با یک فیلم در این دوره از جشنواره حضور دارند. هشتمین جشنواره بینالمللی «فیلم شهر» با هدف ترسیم و ترویج الگویی مناسب برای زندگی شهری و صنعتی امروز، منطبق با فرهنگ ایرانی- اسلامی در 5 بخش «مسابقه سینمای ایران»، «مسابقه سینمای بینالملل»، «مسابقه محله»، «مسابقه تبلیغات و اطلاعرسانی سینمای ایران»، «مسابقه آفرینشهای هنری شهری» و «بخش جنبی» شامل کارگاههای آموزشی، نقد و بررسی، نمایش ویژه فیلمهای ایران و جهان و تقدیر و بزرگداشت اساتید و هنرمندان حوزههای مختلف توسط موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران تابستان ۱۴۰۱ در تهران به دبیری مجید اکبرشاهی برگزار میشود.
ارسال به دوستان
غواصها نقشی تعیینکننده داشتند
«نبرد هور»؛ ادای احترام به شهدای غواص دوران دفاعمقدس
بازی «نبرد هور» ادای احترامی بود به شهدای غواص دوران دفاعمقدس؛ بویژه ۱۷۵ شهید غواص عملیات کربلای ۴ که تقدیم آنها شد. به گزارش «وطنامروز»، اردیبهشت سال ۹۴ که پیکر ۱۷۵ شهید غواص پس از ۲۹ سال با استقبال باشکوه مردمی به آغوش وطن بازگشت، ایده ساخت بازیای شکل گرفت با محوریت عملیاتهایی از دوران دفاع قدس که غواصها در آن نقش تعیینکنندهای داشتند. تیمی ۵ نفره دلشان را پای ساخت بازیای گذاشتند که «نبرد هور» نام گرفت و یک سال بعد همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر توسط مؤسسه مهاد رسانه پژوه شیراز منتشر شد.
«نبرد هور» ادای احترامی بود به شهدای غواص دوران دفاعمقدس، بویژه ۱۷۵ شهید غواص عملیات کربلای ۴ که در زمان انتشار تقدیم آنها شد. حالا بعد از حدود ۶ سال از عرضه این بازی، مدیرعامل این موسسه خبر از ساخت نسخه دوم این بازی با گیم پلی و گرافیک جذابتر از نسخه اول در سال ۱۴۰۱ و انتشار آن در سوم خرداد سال ۱۴۰۲ میدهد. به بهانه سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر و ۶ سالگی «نبرد هور» در گفتوگویی با حمید افسری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان و مؤسسه فرهنگی- هنری مهاد رسانه پژوه شیراز، توضیحاتی درباره این بازی ارائه شده است. او بازی «نبرد هور» با محوریت عملیاتهایی از دوران دفاعمقدس که در آنها غواصها نقش تعیینکنندهای داشتند، طراحی شده است. این بازی که در جشنواره بازیهای رایانهای تهران لوح تقدیر را در بخش «بهترین دستاورد طراحی بازی» به دست آورد، یک بازی دو بعدی متشکل از ۲ گیمپلی متفاوت (مخفی کاری و اکشن) است که در محیط هور، نیزار و آبراهههای مناطق هورالعظیم و جزیره مجنون در جنوب غربی کشور، طراحی شده و کاربر در نقش یک رزمنده غواص و رزمنده سوار بر قایق در هر مرحله ۲ مأموریت شناسایی و تخریب مواضع شناسایی شده را برعهده دارد. ایده ساخت بازی نبرد هور به سال ۹۴ برمیگردد؛ همان روزهایی که ایران به استقبال از پیکرهای ۱۷۵ غواص عملیات کربلای ۴ رفت. حمید افسری میگوید: همزمان با بازگشت پیکرهای شهدای غواص عملیات کربلای ۴ به کشورمان و ارتباط عجیبی که میان مردم با این شهدا در مراسم استقبال از آنها به وجود آمد، ایده طراحی بازیای براساس سختیها و موقعیتهای عملیاتی مربوط به عملیاتهای کربلای ۴ و ۵ که تا پیش از بازی «نبرد هور» به آن پرداخته نشده بود به ذهن ما رسید. هدفمان هم این بود که ایثار و جانفشانیهای شهدای غواص در مناطق مختلف عملیاتی دوران دفاعمقدس را به نسل کودک و نوجوانمان معرفی کنیم. «نبرد هور» یک بازی موبایلی است که کاربران در جریان بازی ضمن شناسایی و عبور از موانع و مواضع دشمن و تخریب این مواضع، آشنایی را با ادوات جنگی، تکنیکها و نحوه مبارزه، اطلاعات و آموزشهای ویژهای درباره غواصی، لوازم غواصی، روشهای شناسایی، عملیاتهای بزرگی که غواصها نقش مهمی در آنها داشتهاند، شهدای غواص و مهارتها، توانمندیها و مشکلات رزمندگان غواص به دست میآورند.
ارسال به دوستان
نشان ویژه فرهنگستان هنر به هادی حجازیفر رسید
فرهنگستان هنر طی مراسمی لوح ویژه خود را با عنوان «فر فرهنگستان هنر» به هادی حجازیفر برای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اهدا کرد. به گزارش «وطنامروز»، در آستانه سالروز فتح خرمشهر، فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» برنده بهترین فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر در تالار ایران فرهنگستان هنر برای اهالی فرهنگ و هنر به صورت ویژه به نمایش درآمد و لوح ویژه «فر فرهنگستان هنر» به هادی حجازیفر کارگردان، بازیگر و فیلمنامهنویس این اثر سینمایی اهدا شد. همچنین فرهنگستان هنر با اهدای لوح سپاس به حبیبالله والینژاد، تهیهکننده این فیلم و محمدرضا تقیپور، مدیر موزه صلح تهران و جانباز 8 سال دفاعمقدس، از آنها قدردانی کرد. در این مراسم که در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد، پس از اکران فیلم «موقعیت مهدی»، بهمن نامورمطلق رئیس فرهنگستان هنر درباره لوح ویژه «فر فرهنگستان هنر» گفت: فرهنگستان هنر نشانی ویژه با عنوان «فر فرهنگستان هنر» دارد که برای قدردانی از هنرمندانی است که آثار کمنظیر خلق میکنند. این نشان نخستین بار به مجید مجیدی برای فیلم «خورشید» اهدا شد و امروز برای قدردانی از فیلم «موقعیت مهدی» به آقای حجازیفر که اثری بسیار فاخر در حوزه دفاعمقدس خلق کردند اهدا میشود. رئیس فرهنگستان هنر با یادآوری سخن امام(ره) که «شهادت هنر مردان خداست»، عنوان کرد: موضوع شهادت و دفاعمقدس نیاز به غلو ندارد. شهادت هنر است و همه باید بدانیم شهادت هنری است که همه هنرهای دیگر هر چه تلاش کنند به آن نمیرسند، زیرا معانی بسیاری دارد و خود متراکم و شگفتانگیز است. عضو پیوسته فرهنگستان هنر عنصر «زمان» را موجب فراموشی دانست و در این زمینه توضیح داد: باید از آقای حجازیفر تشکر کنیم که مسائلی را به ما یادآور شد که فراموش کردهایم، زیرا زمان ضد یاد و منشأ فراموشی است؛ مشکلات پیرامونی ما ناشی از فراموشی موقعیتهایی است که در گذشته داشتهایم و هنر بهترین وسیله برای یادآوری است. زمان با ایجاد گسست، اسطورهها و یادها را با خود میبرد. حضرت علی(ع) میفرماید یاد موجب انس میشود. ما باید در این برهه زمانی، موقعیت خود را با «موقعیت مهدی» نزدیک کنیم و از آن یاد کنیم و امروز، تجلیل از کسانی است که برای ما خاطرهداری کردند. همچنین هادی حجازیفر، کارگردان، نویسنده و بازیگر فیلم «موقعیت مهدی» روی صحنه حاضر شد و ابتدا با یادآوری فیلمبرداری بخشهای بسیاری از فیلم در آبادان، به بازماندگان حادثه ریزش ساختمان در این شهر تسلیت گفت. وی سپس به انگیزه شخصی خود برای ساخت فیلم «موقعیت مهدی» پرداخت و گفت: بسیاری از افراد خانواده از جمله پدر و عموهایم در لشکر ۳۱ عاشورا خدمت میکردند و پدرم، در زمانی که به دانشگاه تهران رفتم، از من خواست زندگی آقا مهدی را بسازم و دوست داشتم این دین را با ساخت این فیلم ادا کنم. حجازیفر با اشاره به کسانی که فارغ از مرزهای زبانی و قومی به دفاع از کشور پرداختند، از کسانی یاد کرد که در 8 سال دفاعمقدس جانانه از کشور پاسداری کردند و اظهار امیدواری کرد ساخت این فیلم بتواند باعث نزدیکی قلبها به هم شود. در پایان این مراسم حاضران از تعدادی از آثار نقاشی با موضوع دفاعمقدس با عنوان «نقش خدا» که در محوطه ورودی فرهنگستان هنر به نمایش درآمده بود، دیدن کردند. ارسال به دوستان
بازی با مخاطب در آثار نمایشی جریان دارد
شباهت دلهرهآور فیلمها به هم
سومین جلسه فصل هفتم پاتوق فیلم کوتاه که به همت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، میزبان نمایش فیلمهای کوتاه داستانی «گوشت تلخ» به کارگردانی فرید حاجی، «ویار» به کارگردانی حورا طباطبایی، «منطقه» به کارگردانی اسما ابراهیمزادگان و انیمیشن کوتاه «حفره بعدی» به کارگردانی فاطمه احمدی بود. به گزارش «وطنامروز»، آثار به نمایش درآمده در این پاتوق، با حضور محمدرضا مقدسیان، منتقد سینما و با همراهی کارگردانان این آثار مورد نقد و بررسی هم قرار گرفت. در ابتدای این نشست محمدرضا مقدسیان با اشاره به جذابیت اسم فیلم «گوشت تلخ» بیان کرد: احساس کردم نوعی بازی با مخاطب در فیلم جریان دارد. نگاه خیره کاراکترها که به آن اشاره شد، رندی کارگردان است تا مخاطب را به خدمت خود درآورد. در این بخش مقدسیان درباره تفاوت فیلم کوتاه و فیلم بلند گفت: من وقتی با فیلم کوتاه مواجه میشوم، طور دیگری فیلم را نگاه میکنم. نه به این معنا که استانداردهای دوگانه برای تحلیل یک اثر دارم، بلکه به این دلیل که احساس میکنم آنقدر اوضاع ما نابسامان است که اگر بخواهیم از روی چند جوانه در حال سبز شدن هم با بولدوزر رد شویم، همه چیزهایی را که عاشقش هستیم هم از بین میبریم. یکی از سختترین کارهایی که باید انجام دهیم هم همین است که چگونه مرز باریک میان نگاه «حامی» به سینمای کوتاه و تعریفهای بیجهت و بازدارنده را تشخیص دهیم.
فیلم بعدی فیلم «ویار» به کارگردانی حورا طباطبایی بود که نشست بررسی آن در غیاب کارگردان اثر برگزار شد. مقدسیان درباره این فیلم توضیح داد: بهرغم همه تلاشهای خوب بازیگران و کارگردان، مثل خیلی کارهای دیگر در سینمای ایران، از آنجا که مشکل فیلمنامه وجود دارد و کار پایه و اساس درستی ندارد، از جایی به بعد به چالهای افتاده که نتوانسته از آن خارج شود.
مقدسیان در ادامه گفت: در سینمای بلند ایران در سالهای اخیر به طرز دلهرهآوری همه فیلمها شبیه به هم شدهاند و کار از آنچه بخواهیم به دنبال تنوع ژانر بگردیم هم گذشته است! در یک فضای مشخص همه فیلمها شبیه هم شدهاند و در برخی فیلمها حتی شاهدیم بازیگران لباسشان را هم عوض نمیکنند و یک بازیگر در ۵ فیلم عین هم است! همین قدر همه چیز سطحی و پیشپا افتاده شده است و از این باب تلاشهایی از جنس «ویار» برای خلق یک موقعیت کمدی و متفاوت بودن ارزشمند است، آن هم در شرایطی که همه آرزو داریم به جای فیلمهایی شبیه «دینامیت» و «انفرادی» که در جای خود محترم هم هستند، کمی ذوق و سینما هم ببینیم. این آثار میتوانند قدم اول خوبی باشند اما خب قدم اول محکمی نیستند.
«منطقه» به کارگردانی اسما ابراهیمزادگان سومین فیلمی بود که در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت. مقدسیان در این بخش درباره فیلم «منطقه» گفت: من این فیلم را هم 3 بار دیدم. آنچه برایم جالب بود و اگر نخواهیم غیرمنصف باشیم، حتما باید به آن اشاره کنیم، این است که وقتی شما به دنبال روایتی مبتنی بر جریان سیال ذهن میروید که زمان و مکان قرار نیست در آن خطی پیش برود و حتی آدمها قرار نیست در هر لحظه خودشان باشند و میتوانند تداعیکننده فرد دیگری یا خاطره دیگری باشند، در این شرایط شما باید بتوانید مرز تعیین کنید. جدا از اینکه در مرحله نگارش فیلمنامه باید این دقت صورت میگرفت و نریشن در این فیلم کمک بسیاری برای شکلگیری انسجام کرده است، سنگ بزرگی را برداشتهاید که به نظرم تا حدودی هم به هدف زدهاید.
«حفره بعدی» به کارگردانی فاطمه احمدی چهارمین فیلم این نشست بود. مقدسیان درباره این فیلم خطاب به کارگردان آن گفت: در این فیلم نوعی اعتراض نسبت به سوءاستفاده از کارگرها را شاهد هستیم که شاید جذابترین نماد آن در اثر هم تصویر کاملا یکسانی است که از کارگرها در انیمیشن شاهد هستیم. اما آنجا که شاهد حفره در دیوارها هستیم، ناگزیرم سراغ تأویل بروم. احساس میکنم در فیلم حرفهایی را میخواستید بزنید که هنوز کاملا پخته نشده است اما این توانایی در شما وجود دارد که با کمترین مولفهها دقیقترین صحبتها را داشته باشید. مقدسیان در پایان صحبتهای خود به نقد «غلبه تکنیک بر محتوا» در جریان انیمیشنسازی سالهای اخیر ایران پرداخت و به نکاتی در این زمینه اشاره کرد.
ارسال به دوستان
اخبار
«علفزار» بر پرده سینما
تیزر فیلم سینمایی «علفزار» به تهیهکنندگی بهرام رادان و کارگردانی کاظم دانشی منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «علفزار» از سوم و چهارم خرداد در سینماهای تهران و در ادامه سایر شهرهای کشور به نمایش درآمد.
این فیلم ابتدا قرار بود نوروز اکران شود اما در لحظات آخر از لیست فیلمهای اکران نوروزی کنار گذاشته شد. ««علفزار» محصول «خانه خلاق رادرو» است و پخش آن را «خانه فیلم» برعهده دارد. ساخت تیزر را کیومرث بیک زند و موشن را پیمان امدادی برعهده داشته است.
***
«پرها» بهترین فیلم عربی سال
کمدی سیاه «پرها» ساخته عمر الزهیری عنوان بهترین فیلم سال را از منتقدان فیلمهای عربی دریافت کرد. به گزارش «وطنامروز»، طنز اجتماعی «پرها» ساخته عمر الزهیری، کارگران مصری برنده بزرگ ششمین دوره جوایز منتقدان برای فیلمهای عربی شد.
این فیلم که داستان پدری را روایت میکند که برای زن و ۳ فرزندش به مرغ بدل میشود، سال پیش برنده جایزه هفته منتقدان کن شده بود و امسال با رای ۱۶۷ منتقد از ۶۸ کشور این موفقیت جدید را کسب کرد و علاوه بر آن جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را هم از آن خود کرد. دیگر برندگان جوایز منتقدان، مایسا عبدالهادی، بازیگر فلسطینی برای بازی در «سالن هدا» ساخته هانی ابواسد به عنوان بهترین بازیگر زن و علی سلیمان دیگر بازیگر فلسطینی برای «امیرا» ساخته محمد دیاب، کارگردان مصری به عنوان بهترین بازیگر مرد بودند.
جایزه بهترین فیلم مستند هم به «فلسطین کوچک، خاطرات یک محاصره» ساخته عبدالله الخطیب، فیلمساز فلسطینی تعلق گرفت که به زندگی پناهندگان فلسطینی ساکن منطقه یرموک در دمشق سوریه میپردازد.
***
استقبال هلندیها از «میجر» احسان عبدیپور
مراسم جایزه «سپتیمیوس» جوایز خود را به بهترینهای 4 قاره- آمریکا، اروپا، آفریقا و آسیا- اهدا میکند که امسال در بین نامزدهای بهترین بازیگر مرد آسیایی و بهترین تهیهکننده نام حمید فرخنژاد و نیز احسان عبدیپور در بخش بهترین فیلمنامه با فیلم «میجر» به چشم میخورد. به گزارش «وطنامروز»، فیلم «میجر» از محصولات بنیاد سینمایی فارابی به نویسندگی و کارگردانی احسان عبدیپور و به تهیهکنندگی و بازی حمید فرخنژاد در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است.
داستان فیلم درباره ورود یک سگ ردیاب آلمانی به اسکله گمرک است که به هیچوجه قابل مذاکره و معامله نیست و این مساله نظم شهر را بر هم میزند. رویداد اهدای جایزه «سپتیمیوس» در 7 و 6 ژوئن ۲۰۲۲ / ۱6 و ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ در شهر آمستردام هلند برگزار میشود.
***
برگزاری مراسم رونمایی از تابلوی شهید «جهانآرا»
مراسم رونمایی از تابلوی شهید «جهانآرا» با حضور سیدمحمود جهانآرا، برادر شهید جهانآرا، اعضای انجمن پیشکسوتان سپاس، مسؤولان شهرداری منطقه ۶ و نواحی، معاون اجتماعی کلانتری یوسفآباد و رئیس شورایاری محله منطقه ۶، امروز چهارشنبه ۴ خردادماه، برگزار میشود.
این مراسم توسط کتابخانه شهید جهانآرا با مشارکت سرای محله یوسفآباد، شهرداری منطقه ۶، ناحیه ۶، معاونت اجتماعی کلانتری یوسفآباد و شورای یاریمحله برگزار میشود.
***
«طلیعه مقاومت» در برج آزادی
نمایشگاه عکسی با عنوان «طلیعه مقاومت» دیروز سوم خردادماه همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در برج آزادی افتتاح شد. به گزارش «وطنامروز»، در سالروز آزادسازی خرمشهر، برج آزادی میزبان نمایشگاه عکس «طلیعه مقاومت» شد.
این نمایشگاه که با همکاری مؤسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار میشود، همزمان با سوم خرداد و بزرگداشت عملیات پیروزی بیتالمقدس و حماسه آزادسازی خرمشهر میزبان ۳۵ قطعه عکس از تصاویر رشادتهای رزمندگان 8 سال دفاعمقدس در نگارخانه آیینه است. علاقهمندان میتوانند همهروزه از ۳ تا ۱۰ خرداد به جز شنبه از ساعت ۹ تا ۱۶ از این آثار بازدید کنند.
***
اهدای جایزههای فریبا کلهر به موزه ملی کودک
فریبا کلهر، نویسنده کودک و نوجوان مجموعهای از آثار و جایزههای خود را به موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا کرد. به گزارش «وطنامروز»، حفظ و نگهداری آثار و تاریخ هنر و ادبیات کودک و نوجوان در ایران همواره از اهداف و وظایف موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. در راستای این هدف، موزه کودک گنجینهای از ارزشمندترین خاطرات و دستاوردهای ۵۶ ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در خود جای داده است. با توجه به این امر «فریبا کلهر» نویسنده نام آشنای حوزه کودک و نوجوان آثار و افتخارات خود را که حاصل ۳۵ سال فعالیت است به موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون اهدا کرد.
این مجموعه شامل ۷ تندیس، ۳۸ لوح تقدیر و ۲۲۱ کتاب از آثار وی است. موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون در مرکز آفرینشهای فرهنگی- هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران واقع شده است. علاقهمندان از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ روزهای شنبه تا چهارشنبه میتوانند از این موزه بازدید کنند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|