|
ارسال به دوستان
ثبت تاریخ شفاهی ایثارگران، اقدامی لازم که اهمیت آن بعدها درک میشود
کتاب امروز، سینمای فردا
یکی از کاستیهای اساسی سینمای ایران، عدم رجوع به واقعیتها و روایتهای تاریخیای است که میتواند محمل ارائه قصههای سینمایی بسیار خوبی باشد اما رجوع به آنها بسیار کم و ناچیز است. به گزارش «وطنامروز»، موفقیت فیلمهای سینمایی که متکی بر روایتهایی واقعی تولید و پخش شدهاند نشان میدهد اتفاقا زمین تاریخ شفاهی، زمین سفتی برای فعالیت در این عرصه است. از این منظر تولید روایتها و کتابهای تاریخ شفاهی، نیاز امروز ما است. شاید در مقطعی اهمیت این روایتها در نظر گرفته نشود اما اهمیت ثبت آنها سالها بعد درک خواهد شد. تقدیر و تحسین کسانی که در این راستا فعالیت میکنند توجه ویژهای میطلبد و امری لازم است. در مراسم رونمایی از کتابهای تاریخ شفاهی برتر گزارهای مطرح شد که از این منظر قابل تأمل است: «قطعا نمایش و فیلم در حوزه فرهنگ ماندگار است و ما باید بتوانیم کتابهایی تدوین کنیم که قابلیت تبدیل شدن به فیلم و آثار هنری فاخر را داشته باشد». مراسم رونمایی از 30 کتاب شفاهی برتر سراسر کشور ظهر دیروز برگزار شد. در ابتدای این مراسم سردار سرتیپ دوم غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاعمقدس، خردادماه را مملو از حوادث گوناگون عنوان کرد و با اشاره به جایگاه ویژه شهدا در بیان امام خمینی و مقام معظم رهبری، تصریح کرد: امروز پیرو منویات مقام معظم رهبری، سازمان اسناد و مدارک ماموریت دارد تا تاریخ شفاهی ایثارگران در تمام سازمانهای لشکری و کشوری را احصا کرده و در اختیار علاقهمندان قرار دهد. وی با اشاره به تاریخ بیبدیل دفاعمقدس و انتشار کتب مختلف در زمانهای گذشته افزود: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای مقدس در سراسر کشور مصاحبههای مختلفی را با فرماندهان و رزمندگان دفاعمقدس انجام داده است؛ در سال1400 غریب به 12041 ساعت مصاحبه انجام شده که از این مقدار مصاحبه، 197 عنوان کتاب تولید شده و 114 کتاب آن آماده چاپ است. رئیس مرکز اسناد و مدارک دفاعمقدس با بیان اینکه بیش از 100 عنوان کتاب رونمایی شده و در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: برای جمعآوری این کتب با رزمندگان سپاه، ارتش، فراجا، وزارت دفاع و... مصاحبه شده و به رشته تحریر درآمده است. از میان این 12000 ساعت مصاحبه، 30 کتاب به بخش چه کشوری آمده که از مجموع آنها 3 کتاب برتر انتخاب و ۲ کتاب نیز شایسته تقدیر قرار خواهد گرفت. در ادامه این مراسم، علی میرهاشمی از داوران کتب مرکز اسناد و مدارک دفاعمقدس به نوع ارزیابی این کتابها پرداخت و گفت: بیان جزئیات وقایع و حوادث، پویاسازی، تدوین در امر نگارش کتاب، روان بودن متن و در عین حال حفظ لحن مصاحبه شونده بسیار مهم است. وی در ادامه سخنان خود ادامه داد: در میان این کتب دفاعمقدس انتخاب ۳ کتاب امری بسیار سخت است، چرا که به نظر ما تمام کتب بسیار خواندنی بوده و شایسته تقدیر هستند. به گزارش تسنیم، حجتالاسلام والمسلمین سعید فخرزاده، تاریخنگار انقلاب اسلامی و دفاعمقدس یکی دیگر از سخنرانان این مراسم با بیان اینکه روایت شاهدان و عاملان حوادث در حوزه تاریخنگاری بسیار مهم است، تصریح کرد: در طول جنگ تحمیلی بخش عظیمی از مردم در قالبهای گوناگون نظامی و غیرنظامی در دفاعمقدس مشارکت داشتند، برای همین روایت آنها برای تاریخ بسیار مهم است. امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ دفاعمقدس در سطوح مختلف جامعه اظهار داشت: مردم ما از گلوله تا رساندن غذا و مهمات در پشتیبانی از خطوط مقدم دفاعمقدس دخیل بودند که این نیز بیانگر مسؤولیتپذیری و احساس تکلیف ملت در برابر کشور است. جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس با بیان اینکه ما به شرح وقایع دفاعمقدس نیاز داریم، افزود: نسل جوان باید نسبت به وقایع و ایثارگریهای رزمندگان و عظمت مقاومت و نقش و سبک زندگی شهدا آگاهی داشته باشد. وی تصریح کرد: نسل جوان بشدت نیازمند چشمه ناب فرهنگ دفاعمقدس است و باید در حوزه نشر و ترویج این فرهنگ، از دیدگاههای نویسندگان خارجی نیز استفاده کنیم، لذا باید در حوزه دفاعمقدس کتب مخصوص جوانان و نوجوانان را هم تدوین و تألیف کنیم، چرا که امروز جامعه جوان بیش از هر چیزی نیازمند معارف دفاعمقدس است. امیر سهرابی با طرح این سوال که آیا تاکنون کاری در حوزه دفاعمقدس کردهایم که نتیجه آن افزایش غرور ملی نسل جوان باشد، گفت: فعالیتهای هنری، نمایشی، فیلم، کتب، سرود و... ما باید بهاندازهای مؤثر و ارزشمند باشد که بتوان گفت بر غرور و عزت ملی افزوده است. وی با اشاره به اینکه از دوران دفاعمقدس زمان زیادی میگذرد و باید زمان را در حوزه تاریخ شفاهی غنیمت شمرد، افزود: امروز یکی از کارهایی که میتوان در این حوزه انجام داد استفاده از رزمندگان اسلام و پیشکسوتان دفاعمقدس است که باید با بهرهگیری از هنر نویسندگی و تدوینگری در حوزه خاطرهنویسی تولید کتاب وارد این عرصه شد. امیر سهرابی گفت: قطعاً نمایش و فیلم در حوزه فرهنگ ماندگار است و ما باید بتوانیم کتابهایی تدوین کنیم که قابلیت تبدیل شدن به فیلم و آثار هنری فاخر را داشته باشد. ***
دستهای خالی عوامل «برادران لیلا» از کن
نه برنده، نه نماینده
جوایزی که شنبهشب در کن میان سینماگران تقسیم شد، پیامهای روشنی برای بسیاری از اهالی سینما و علاقهمندان و مخاطبانی که جشنوارهها را دنبال میکنند داشت و آن تایید گزارههایی بود که درباره پروتکلهای جشنوارههای خارجی طرح میشد. سیاسیبازی حداکثری و توجه ویژه به اقلیتها، اپوزیسیونها، دگرباشان جنسیتی و فرقهها، یکی از رویکردهای همیشگی کن بوده است. همین پروتکلها ایجاب میکند تا چهرههایی که در این عرصه رسانهای حضور پیدا میکنند، تلاش کنند یکی از این شاخصهها را نمایندگی کنند تا بیشتر دیده شوند. بیشتر دیده شدن، یعنی کن بیش از اینکه یک رویداد سینمایی باشد، یک فرصت رسانهای است؛ هم برای برگزارکنندگان و هم برای آنهایی که به مراسمی با این رویکردها دعوت میشوند. در سالهای مختلف برخی از چهرههایی که از ایران عازم این رخداد رسانهای شدهاند، تلاش کردهاند برای قرار گرفتن در ردیف یکی از وضعیتهای از پیش تعیین شده و از پیش برگزیده شدن در کن، با اظهارات، رفتارها و مواجهههای عجیب و غریب دیده شوند. گاهی در این مسیر موفق هم بودهاند، چرا که هدف، هدف نازلی است و برای رسیدن به هدف نازل هم قرار نیست از ابزار خاصی استفاده کنید یا سختی خاصی را متحمل شوید. ممکن است برخی خواری هم بکشند ولی خب! تاوان دیده شدن در عرصه رسانهای است که اقتصاد سیاسی خاصی آن را هدایت میکند. فزونی خواری اما آنجاست که بهرغم تلاشهای گسترده برای دیده شدن در چنین فضای کاملا رسانهای، چیزی هم عایدتان نشود و دیده هم نشوید؛ آنقدر که خبر دعوت نشدنتان به اختتامیه هم در رسانهها منتشر شود. این اتفاق برای عوامل فیلم سینمایی «برادران لیلا» رخ داد. در حالی که عمده عوامل فیلم برای دیده شدن، اظهارات ضدایرانی و رفتارهایی عجیب و غریب از خود بروز دادند ولی دست خالی از کن بازمیگردند. عدم توجهی که در کن به فیلم «برادران لیلا» شد، نشان داد بهرغم رادیکال شدن سعیدروستایی و ترانه علیدوستی در اظهارات متناقض و ضدایرانی و رفتارهای عجیب و غریب نوید محمدزاده، این بازی مورد توجه داوران کن که اصغر فرهادی هم در میانشان بود قرار نگرفت. عوامل «برادران لیلا» توهینهای سخیفی علیه کشورمان مطرح کردند اما آوردهای نداشتند. نه برنده بودند، نه نماینده آبروداری برای مردم بزرگ ایران! مواجهه ریاکارانهای که امثال ترانه علیدوستی در کن داشتند با سکوتشان در قبال تحریمهای گسترده علیه مردم ایران، نشان داد فقط به جایزه میاندیشیدند اما ناکام ماندند.
ارسال به دوستان
معتادی که یک مدرسه فوتبال راه انداخت
قصه بازگشت، قصه امید
آرمان قلیپوردشتکی، کارگردان مستند «کاپیتان ۲۲» بیان کرد کاراکتر این فیلم در وضعیت بسیار بدی از اعتیاد قرار داشت اما بعد از ترک، بدون هیچ چشمداشتی مدرسه فوتبال به راه انداخت. به گزارش «وطنامروز»، آرمان قلیپوردشتکی، کارگردان مستندهای «کاپیتان ۲۲» و «آن سوی حصار» که با موضوعی ورزشی ساخته شدهاند، درباره فیلم «آن سوی حصار» بیان کرد: این مستند درباره «بهناز» دختر نوجوان اهل چهارمحالوبختیاری است که استعداد زیادی در فوتبال دارد اما چون در جغرافیایی روستایی به دنیا آمده است، تلاش بسیاری میکند تا به آرزوهایش برسد. «آن سوی حصار» روایت تلاش این دختر و مشکلاتی که میتواند در محیطی کوچک داشته باشد، است. وی درباره مخاطبان این فیلم و پیام دریافتی به مهر گفت: پس از ساخت این فیلم حتی پسرهای نوجوانی که فیلم را دیده بودند به من گفتند داستان زندگیشان را روایت کردهام، یعنی کاراکتر «بهناز» نمایندهای از جوانان و نوجوانهای با استعدادی است که به دور از مرکز و شهرهای بزرگ زندگی میکنند. سخت است که در جغرافیایی کوچک زندگی کنید و از کوچکترین امکانات حتی همتیمی محروم باشید. از طرف دیگر در خانواده سنتی پرجمعیتی که نمیتوانند برای آرزوی یکی از فرزندانشان، محل زندگیشان را تغییر دهند، عموما در این صورت استعدادها با بالاتر رفتن سن، میسوزند.
قلیپوردشتکی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به مستند «کاپیتان ۲۲» و تاثیر فوتبال بر زندگی کاراکتر آن که منجر به ترک اعتیادش شد، عنوان کرد: کاراکتر فیلم «کاپیتان ۲۲» در وضعیت بسیار بدی از اعتیاد قرار داشت و من آن را بالاترین حد از اعتیاد میدانم اما ارادهای در او پدید آمد تا بر اعتیاد غلبه کند؛ اراده این فرد میتواند بر همه کسانی که میخواهند به هدف خود برسند، تاثیر بگذارد. از طرف دیگر علاقه او به فوتبال توانست بسیاری از استعدادها را کشف کند؛ این فرد بدون هیچ چشمداشتی مدرسه فوتبالی را به راه انداخت و با کمترین هزینه به افراد علاقهمند به فوتبال آموزش میداد، حال میتوانیم ببینیم که از خروجی آموزشهای او بسیاری از بچهها به ردههای بالاتری در این رشته سعود کردهاند و در شهرستان و استان بازی میکنند.
کارگردان مستند «چامون» درباره تلفیق سینما و ورزش عنوان کرد: نشان دادن تلاش یک فرد برای رسیدن به آرزوهایش، فارغ از جغرافیای محل زندگیاش، بسیار ارزشمند است و هدف من از ساخت فیلمهایی از این دست این است که نشان دهم میشود از مکانهای کوچکتر هم شروع کرد و به جاهای بزرگ رسید یا کارهای کوچک را در منطقهای کوچک انجام داد و به نتیجه بزرگ رسید. این فیلمساز تاکید کرد: مهمترین قدم پس از ساخت یک فیلم، نمایش و پخش آن است. اگر بتوانیم فیلمهایمان را پس از ساخت به پخش در جاهای مختلف برسانیم و حلقه آن را قویتر کنیم، میتواند بسیار تاثیرگذار باشد و اتفاقات بزرگتری رخ دهد. مثلا اگر «کاپیتان ۲۲» از تلویزیون پخش شود و روی یک فرد که درگیر اعتیاد است، تاثیر بگذارد، رسالت فیلم و فیلمساز به سرانجام رسیده است و اتفاقات خوبی را در پی خواهد داشت. قلیپوردشتکی در پایان درباره جشنواره فیلمهای ورزشی عنوان کرد: وقتی یک فیلم ورزشی میسازید، جشنوارههای دیگر خیلی به آن اهمیت نمیدهند اما جشنواره فیلمهای ورزشی خانه خوبی برای کسانی است که دغدغه ورزش، قهرمانان ورزشی و فیلمهایی با تم ورزشی دارند. قهرمانهایی از جنس «بهناز» و «کاپیتان ۲۲» در این جشنواره دیده میشوند که بسیار ارزشمند است. امیدوارم که به این جشنواره توجه و حمایت شود، اگر این اتفاق بیفتد قهرمانهای ما بیشتر دیده میشوند و اساتید دغدغهمند با دیدن این فیلمها به کاراکترها و استعدادهای مورد نظر کمک میکنند. این جشنواره باید هر سال برگزار شود و اتفاقات خوبی برای آن رخ دهد.
سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران و پنجمین جشنواره بینالمللی عکس ورزشی ایران تیرماه امسال همزمان با هفته المپیک برگزار میشود.
ارسال به دوستان
«تاپ گان؛ ماوریک» بهترین فیلم کارنامه تامکروز شد
«وال کیلمر» در نقش خلبان نیروی دریایی
فیلم «تاپگان؛ ماوریک» با کسب بهترین نمرهها از منتقدان و تماشاگران، به بهترین فیلم کارنامه «تام کروز» تبدیل شد. به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «تاپگان؛ ماوریک» دنبالهای بر فیلم کلاسیک تاپ گان (۱۹۸۶) ساخته تونی اسکات است که در آن تام کروز و وال کیلمر بازی در نقش دو خلبان نیروی دریایی به نامهای پیت ماوریک میچل و تام آیس من کازانسکی را تکرار میکنند. تام کروز در این فیلم پس از ۴ سال به دنیای سینما بازگشت و با توجه به استقبالها از این فیلم اکشن، اینطور به نظر میرسد که مخاطبان برای مدتی طولانی منتظر آن بودند تا این بازیگر دوباره جلوی دوربین دست به کارهای نمایشی بزند. فیلم «تاپ گان؛ ماوریک» در کنار نقدهای مثبتی که از منتقدان دریافت کرده، رضایت تماشاچیان را نیز جلب کرده است. این فیلم در سایت سینمااسکور امتیاز A+ را کسب کرد که آن را همتراز با فیلمهای موفقی چون «انتقامجویان: پایان بازی» و «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» قرار میدهد. امتیاز سینمااسکور با رجوع به کارت نظرسنجی که در شب افتتاحیه یک فیلم توسط مخاطبان پر شده، تعیین میشود؛ این امتیاز ۵ درجه دارد که از A آغاز شده و پس از B و C به D و F ختم میشود. کسب امتیاز A+ این روزها خیلی نادر است و حتی فیلمهای بزرگی چون «دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی» و «بتمن» نیز از آن محروم مانده و به ترتیب امتیاز B+ و A- گرفتهاند. فیلم جدید تام کروز در سایت راتن تومیتوز نیز از منتقدان امتیاز ۹۷ درصد و از مخاطبان امتیاز فوقالعاده ۹۹ درصد را کسب کرده است. این قسمت از مجموعه فیلمهای «ماموریت غیرممکن» همچنین رکورد پرفروشترین فیلم تام کروز را در اختیار دارد، البته اگر «تاپ گان ۲» همچنان به این روند از فروش خود ادامه دهد، دستکم در گیشه آمریکای شمالی میتواند این رکورد را به نام خود ثبت کند. ارسال به دوستان
«گمشده دره سبز» راوی شکنجهها در اردوگاههای عراقی است
تصویری از زندگی اسرای ایرانی
کتاب «گمشده دره سبز» به قلم مرحوم سیده مریم بازرگانی خاطرات آزاده ایرانی محمدعلی کاظمی را روایت میکند.
به گزارش «وطنامروز»، اسفندماه سال ۱۳۶۲ در هیاهوی جنگ میان ایران و عراق، عملیات خیبر در جزیره مجنون انجام شد و محمدعلی کاظمی، نوجوانی 16 ساله به همراه دیگر همرزمانش به اسیری گرفته شد، پس از آن، او در اردوگاه موصل عراق زندگی کرد و سختیهای فراوانی را متحمل شد. سیده مریم بازرگانی سال ۱۳۹۵ تصمیم گرفت با کمک اسناد و گفتوگوهای بهجا مانده در حوزه هنری، کتاب «گمشده دره سبز» را بنویسد و خاطرات این آزاده را به تصویر بکشد. تالیف این کتاب ۳ سال طول کشید و مصاحبههای تکمیلیتری نیز برای پرداختن به موضوع انجام شد. ناشر چاپی این کتاب انتشارات سوره مهر بوده که سال ۹۸ در ۲۵۶ صفحه منتشر شده است. باید گفت مریم بازرگانی در این کتاب تلاش کرده تا با مصاحبههای متعدد با آقای کاظمی و پرسیدن اسامی و اتفاقات آن دوران، تصویری دقیق از آن ۷ سال ارائه بدهد. اگر به ادبیات دفاعمقدس علاقهمند هستید و میخواهید با زندگی اسرای ایرانی در دوران جنگ بیشتر آشنا شوید، این کتاب به شما پیشنهاد میشود. نویسنده این کتاب یکی از داستاننویسان ادبیات معاصر کشورمان است که سال ۱۳۵۷ در شهر زنجان متولد شد و در دانشگاه آزاد زنجان، رشته پژوهشگری علوم اجتماعی را خواند.
سیده مریم بازرگانی همواره در آثار خود تلاش کرده از زیباییها و دستاوردهای ایران و ایرانی بنویسد و کتاب گمشده دره سبز را نیز به خاطر دغدغههای خود پیرامون دوران دفاعمقدس نوشته است. وی 18 بهمن 1400 بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.
ارسال به دوستان
فیلمهای «ساتیاجیت رای» الهامبخش شدند
«کلکته» زنده و اسرارآمیز
با الهام از آثار «ساتیاجیت رای» استاد برجسته سینما از جمله نسخه بازسازی شده فیلم «مخالف» که در بخش کلاسیکهای کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و دیگر فیلمهای وی، فیلمهای جدیدی ساخته میشود. به گزارش «وطنامروز»، با همکاری «آریترا سن» تهیهکننده و کارگردان هندی مستقر در کلکته و «آلکس هاروی» نویسنده و کارگردان بریتانیایی ساکن لسآنجلس، امسال ۳ فیلم با الهام از فیلمها و زندگی ساتیاجیت رای ساخته میشود. نخستین فیلم مستند بلند «جنگل انسانها» است که به رابطه خلاقانه «رای» با کلکته- شهری که وی همه عمرش در آن زیست و کار کرد- نگاه دارد. این فیلم که هاروی آن را کارگردانی کرده و توسط آریترا سن تهیه شده، درباره راههای مختلفی است که «رای» از انسانیت متنوع موجود در کلکته برای خلق یک دنیای سینمایی استفاده کرده است. تقریبا همه بخشهای فیلمبرداری این فیلم در لوکیشنهای کلکته انجام شده و هدف از آن این است که نشان دهد چگونه دنیای شاعرانه «رای» هنوز در کلکته امروزی زنده و اسرارآمیز است. به گفته «سن»، کلکته به شکلی بیپایان و بیانقطاع تخیل «رای» را تغذیه کرد و به جای آن «رای» حس خود را به این شهر وام داد. هاروی میگوید: فیلمهای این کارگردان هرگز با این هدف ساخته نشدهاند که کلکته را به عنوان شهری ایدهآل نشان دهند، بلکه همواره نحوه درک آن را تغییر میدهند. ضدقهرمان ناراضی «مخالف» وقتی جدا از شهرش است نمیتواند از لذتهای معمولش احساس آرامش داشته باشد. این فیلم همچنین تا حدی الهامبخش فیلم «پرانتیک» است که در قالب یک درام معاصر که در کلکته و لندن اتفاق میافتد ساخته خواهد شد و نقطه شروعش مشابه «مخالف» است. داستان فیلم درباره مرد جوانی است که وقتی پدرش میمیرد مجبور میشود راه خود را در شهر باز کند. «پرانتیک» توسط سن کارگردانی میشود و هاروی به عنوان تهیهکننده آن در این پروژه حضور دارد. فیلمبرداری این فیلم پاییز امسال شروع میشود. همچنین یک فیلم تاریخی با عنوان «نیرو» که داستانش در کلکته دهه ۱۸۸۰ و در زمانی اتفاق میافتد که این شهر به نام «نیرو» خوانده میشد نیز در دست ساخت است. این فیلم که به دوران اوج سلطه انگلیسیها در هند مربوط میشود با اقتباس از نمایشنامه مشهور «ایبسن» یعنی «خانه عروسک» ساخته میشود. این پروژه با الهام از فیلم فوقالعاده «رای» یعنی «شارولاتا» محصول ۱۹۶۴ شکل میگیرد. سن قبلا سریال «فلودا» را با اقتباس از داستانهای نوشته «رای» تهیه کرده است. جدیدترین فیلم هاروی ترکیبی از مستند و هنرهای رزمی با نام «ورود به جنگل» بود. ساتیاجیت رای سال ۱۹۲۱ در کلکته متولد شد و در خانوادهای سرشناس و هنرشناس پرورش یافت. او فعالیتهای سینماییاش را از سال ۱۹۴۶ شروع کرد و در نهایت به عنوان یکی از مهمترین چهرههای سینمای هند نامش را در تاریخ ثبت کرد. «پاترپانچالی»، «اتاق موسیقی»، «دشمن مردم»، «باغ وحش»، «مرد مقدس»، «مخالف» و «رستگاری» از جمله فیلمهای وی هستند. وی که نخستین چهره سینمای هند است که اسکار یک عمر فعالیت هنری را دریافت کرد، آوریل ۱۹۹۲ در ۷۰ سالگی درگذشت.
ارسال به دوستان
اخبار
اتمام تصویربرداری و تدوین «قاب رفاقت»
تصویربرداری فیلم نیمهبلند «قاب رفاقت» به کارگردانی مهرداد عزیزیپارسا به پایان رسید. به گزارش «وطنامروز»، فیلم نیمهبلند «قاب رفاقت» به تهیهکنندگی فاطمه باقری و به کارگردانی مهرداد عزیزی پارسا با اتمام تصویربرداری و تدوین، به مراحل پایانی نزدیک میشود. «قاب رفاقت» روایتی از زندگی یک پسر (دهه نودی) به نام امین است که علاقه بسیاری به عکاسی دارد اما به اصرار پدرش به شغل مدلینگ مشغول شده است. همین موضوع چالشهایی را برای او ایجاد میکند. مبین رستگار، اسدالله دوستی، عمار رسولی، ویدا ماهر، امیر ملکاحمدی، سامی علیخانی، سیدامیرعلی صدیقی، مهنا جابرها و کبری برمایون (مادر شهید جاویدالاثر اکبر برمایون) از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.
***
درگذشت «بو هاپکینز» بازیگر کلاسیکهای «سم پکینپا»
«بو هاپکینز» بازیگری که در آثار کلاسیک هالیوود نقشآفرینی کرده بود درگذشت. به گزارش «وطن امروز»، بو هاپکینز، بازیگر فیلمهایی چون «گرافیتی آمریکایی»، «این گروه خشن» «اکسپرس نیمهشب» و «گریز» در ۸۰ سالگی بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت. این بازیگر که فوریه ۱۹۴۲ در گرینویل به دنیا آمده بود، پس از خدمت در ارتش به حرفه بازیگری رو آورد و کارش را با بازی در سریالهای تلویزیونی شروع کرد. هاپکینز بازیگر نقشهای مکمل کلیدی در تعدادی از فیلمهای استودیوهای بزرگ هالیوودی در دهه ۷۰ میلادی بود. این بازیگر کارش را با ایفای نقش «لی دیوانه» در وسترن مشهور «گروه وحشی» در سال ۱۹۶۹ شروع کرد. بعد توسط «سام پکینپا» به عنوان سارق بانک در «گریز» به سال ۱۹۷۲ جلوی دوربین رفت و بعدها در دهها فیلم سینمایی دیگر مانند «رعد و برق سفید»، «پوسی»، «مردی که رقص گربهها را دوست داشت»، «اکسپرس نیمهشب»، «گرافیتی آمریکایی» و «بونتی هانتر» نقشآفرینی کرد. وی در تلویزیون نیز از پرونده پر و پیمانی برخوردار بود که بازی در «پروندههای راکفورد»، «فرشتگان چارلی» و «هتل» از جمله آنهاست. آخرین فیلم وی در سال ۲۰۲۰ «مرثیه هیلبیلی» به کارگردانی رانهاوارد همبازی وی در «گرافیتی آمریکایی» بود.
***
«کا همدردتم» بر دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) تهران
دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) تهران با طرحی از داغ مردم آبادان و همدردی با مردم این شهرستان، نصب و رونمایی شد. به گزارش «وطنامروز»، بامداد هشتم خردادماه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) با موضوع همدردی با مردم شریف آبادان رونمایی شد. دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) که توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی تهیه و نصب میشود، در مناسبتهای مختلف تغییر میکند و همزمان با اعلام شدن روز عزای عمومی برای جانباختگان حادثه متروپل آبادان، از صبح ۸ خردادماه رنگ آبادان و این عزای عمومی را به خود گرفت. روی این دیوارنگاره که پویش «کا همدردتم» را نمایان کرده است، قطعه شعری نوشته شده است که شاعر آن حسن صنوبری است: مانده در آوار همراه تن تو، جان من / آه آبادان! عروس خاک خوزستان من / خوزستان پاره تن ایران
***
صدور پروانه نمایش «بدون قرار قبلی»
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی با صدور پروانه نمایش ۲ فیلم موافقت کرد. به گزارش «وطنامروز»، شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی در جلسه اخیر خود با صدور پروانه نمایش برای فیلمهای «بدون قرار قبلی» به تهیهکنندگی محمد بابایی و کارگردانی بهروز شعیبی و «۸ روز هفته» به تهیهکنندگی و کارگردانی غلامرضا سائلی موافقت کرد.
***
آثار عکاسان ۵۲ کشور در جشنواره بینالمللی عکس ورزشی
مهلت ارسال آثار به پنجمین جشنواره بینالمللی عکس ورزشی ایران تا 10 خرداد تمدید شد. به گزارش «وطنامروز»، تاکنون عکاسان ۵۲ کشور آثار خود را به پنجمین جشنواره بینالمللی عکس ورزشی ارسال کردهاند و از آنجا که داوری آثار از ۱۱ خردادماه آغاز میشود، فرصت ارسال عکس به این رویداد تا پایان روز سهشنبه، 10 خردادماه ۱۴۰۱ تمدید شد. علاقهمندان برای مطالعه فراخوان و ثبتنام میتوانند به سایت جشنواره مراجعه کنند. پنجمین جشنواره بینالمللی عکس ورزشی ایران با همکاری کلوپ عکس فوکوس، نمایندگی فدراسیون بینالمللی هنر عکاسی «فیاپ» و انجمن خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران در ۳ بخش اصلی برگزار میشود و جوایز نقدی علاوه بر یادمان و تندیس جشنواره به آثار برگزیده اهدا خواهد شد. سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران و پنجمین جشنواره بینالمللی عکس ورزشی ایران با حمایت کمیته ملی المپیک و پاراالمپیک، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزشهای زورخانهای و کشتی پهلوانی در بخش خصوصی و به همت مؤسسه فرهنگی- هنری خانه هنر خیام تیرماه ۱۴۰۱ همزمان با هفته المپیک برگزار میشود.
***
چاپ دوم رمان «اشک دشمن»
چاپ دوم کتاب «اشک دشمن» رمانی بر اساس واقعیت با محوریت رخنه اطلاعاتی در رژیم صهیونیستی به قلم «صالح مرسی» توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطن امروز»، این کتاب جلد سوم مجموعه ۵ جلدی «خانه عنکبوت» و شامل داستانهای واقعی از رخنه اطلاعاتی در رژیم صهیونیستی است که سالهای سال است با اشغال سرزمینهای فلسطین و ساخت اسلحه در قدرت مانده است. همچنین عدم توانایی این رژیم از نفوذ به اطلاعاتش، داستانهای جالب و حقیقی از ضعف رژیم جعلی اسرائیل را نشان میدهد. این کتاب در ۳۲۱ صفحه منتشر شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|