|
ارسال به دوستان
بسترهای شناخت و پرورش استعدادهای سینمای ایران فراهم است
عدالت در عرضه فیلم کوتاه
گروه فرهنگ و هنر: انجمن سینمای جوانان ایران به صورت مؤسسه غیرانتفاعی تأسیس شده و در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده است. این نهاد هر چند سال ۱۳۵۵ به ثبت رسیده ولی سابقه آغاز فعالیت آن به سال 1353 بازمیگردد. سال ۱۳۶۴ با تغییراتی که در حوزه معاونت سینمایی، سمعی و بصری وزارت ارشاد اسلامی اتفاق افتاد، به منظور ارتقای سینمای ملی و کسب تجربه از فعالیتها و تأثیرات سینمای آماتوری و در راستای تأسیس مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی، مرکز سینمای تجربی، بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران راهاندازی شدند تا به عنوان بستری جهت توسعه سینمای ملی با مأموریت مشخص در قالب وظایف مدون برای هر یک از تشکلها، مسیر را برای کشف استعدادهای درخشان و تربیت نیروی انسانی از بین جوانان میهن اسلامی (از طریق دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور) و همچنین کسب تجربه بیشتر با فعالیت در عرصه تولید فیلمهای مستند و تجربی (از طریق مرکز سینمای تجربی) و در نهایت ورود به عرصه تولید فیلم بلند سینمایی (تحت حمایت بنیاد سینمایی فارابی) فراهم کنند. این تفکر باعث شد انجمن با سازمانی مشخص شروع به فعالیت کند. یکی از این فعالیتها، پاتوق فیلم کوتاه است. 3 مفهوم «برقراری عدالت آموزشی»، «روزآمدی تکنیکی» و «ارتقای جهانبینی هنرجوها» در بین رویکردهای اصلی انجمن سینمای جوانان ایران جای دارد و پاتوق فیلم کوتاه مسیری را هموار میکند که این رویکردها تحقق یاید. عدالت آموزشی با دعوت از اساتید بزرگ در حوزه فیلم و نشستن در محضر آنها فراهم میشود. بالاخص وقتی که این کار با ساختن فیلم و نقد و بررسی آن همراه باشد. وقتی که بسترهای این نمایش و نقد و بررسی فراهم شود، علاوه بر آنکه کادرسازی میشود و میتوان کارگردانهای موفقی را در آینده به جامعه تحویل داد، سببساز تنوعآفرینی ژانرها و امید به جوانان کشور است. پاتوق فیلم کوتاه اگر شعارهای اصلی خود را که شامل «قانونگرایی»، «دین»، «اخلاق»، «آگاهی» و «امید» میشود، در عمل در گوشه گوشه ایران عزیز جاری و بتواند این شعارهای اصلی را به صورت عملیاتی پیادهسازی کند، میتوان تحولی عظیم را در صنعت فیلمسازی کشور شاهد بود. از سوی دیگر همانطور که در سند چشمانداز 5 ساله انجمن سینمای جوانان ایران آمده است: «نتیجه و خروجی اکرانهای هنر و تجربه نشان میدهد شاید بهتر باشد طبق تجربه جهانی، به جای ایجاد سانسهای ویژه و چرخشی در سالنهای متفاوت، اختصاص دادن یک سینمای ثابت برای اکران آثار کوتاه داستانی و مستند به عنوان پاتوق همیشگی اهالی هنر و علاقهمندان سینمای پایه، در نظر گرفته شود که به صورت هفتگی و ثابت اقدام به پخش فیلمهای کوتاه کند. انجمن سینمای جوانان ایران تلاش میکند در تمام شهرهایی که شعبه دارد، یک مکان ثابت به عنوان پاتوق و سینماتک در نظر بگیرد». این موضوع و به تبعش ایجاد جشنوارههای منطقهای در سراسر ایران که از دل این پاتوقها در میآید، باعث میشود علاوه بر آموزش و عملیاتی شدن ۳ کلیدواژه اصلی که در بالا ذکر شد، عدالتی در پرداخت و کشف استعدادهای ایرانی فراهم شود. همچنین مساله «بومیگرایی» نیز که جزو رویکردهای اصلی انجمن سینمایی ایران است با تشکیل پاتوق فیلم کوتاه تحقق مییابد. اگرچه مساله تجهیزات فیلمسازی در استانهای محروم هنوز یکی از دغدغههای اصلی مسؤولان و هنرجویان است اما آنطور که خبرنگار «وطنامروز» کسب اطلاع کرد، این موضوع در حال بررسی و پیگیری است و امید است این تجهیزات به دست دفاتر انجمن سینمایی ایران در گوشه گوشه کشور، بالاخص استانهای محروم برسد. همچنین مساله فیلم ساختن و مدارس سینمایی با پاتوقهای فیلم کوتاه به سمت هموارشدن میرود و بعد از فروکش کردن کرونا، با جدیت بیشتری در حال احیای بسیاری از مباحث به فراموشی سپرده شده در طی این ۲ سال همهگیری کروناست، هرچند بدیهی است اصلیترین موضوع در بحث پاتوق فیلم کوتاه، «عدالت نمایشی» در تولید، توزیع و عرضه است. این موضوع میتواند این امیدواری را ایجاد کند که به وسیله این پاتوقهای فیلم کوتاه، مرجع آموزش سینما در کشورهای فارسیزبان انجمن سینمایی جوانان ایران شود. روی دیگر این پاتوقهای فیلم کوتاه، بحث اشتغالآفرینی است. این پاتوقهای فیلم کوتاه میتواند تسهیلکننده فرآیندهای فیلمسازی باشد و به اشتغالآفرینی در پرجمعیتترین باشگاه کارآفرینی کشور در حوزه سینما بینجامد. پاتوق فیلم کوتاه که حالا به ششمین جلسه فصل هفتم خود رسیده است، در پردیس سینمایی چارسو، سالن شماره 6 برگزار میشود. ***
پاتوق فیلم کوتاه رنگ «کمدی سیاه» میگیرد
اکران و نقد 4 فیلم کوتاه
فیلمهای کوتاه «دانته»، «سفیدپوش»، «یاموسه» و «پیکره» در ششمین جلسه فصل هفتم پاتوق فیلم کوتاه، اکران، تحلیل و نقد میشوند. به گزارش «وطنامروز»، ششمین جلسه از هفتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، امروز دوشنبه ۲۳ خرداد با نمایش ۴ فیلم کوتاه برگزار میشود. در ششمین جلسه از فصل هفتم پاتوق که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار میشود، فیلمهایکوتاه داستانی «دانته» به کارگردانی امین تبار، «سفیدپوش» بهکارگردانی رضا فهیمی، «یاموسه» به کارگردانی امیرمسعود صالحی و انیمیشن کوتاه «پیکره» به کارگردانی محسن صالحیفرد به نمایش درخواهند آمد. در این رویداد جواد طوسی، منتقد سینما به عنوان کارشناس ویژه جلسه ششم، پس از اکران آثار با کارگردانان فیلمهای به نمایش درآمده به گفتوگو مینشیند و آثار را مورد تحلیل و بررسی تخصصی قرار خواهد داد. اجرای این برنامه را مصطفی ساجدی برعهده دارد. فیلم کوتاه «دانته» به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی امین تبار در ژانر «کمدی سیاه» ساخته شده است. رضا فهیمی «سفیدپوش» را در ژانر «ملودرام» نویسندگی و کارگردانی کرده است؛ این اثر اقتباسی از داستان کوتاه «نعلبکی پنیر» نوشته محمد صالحعلا و به تهیهکنندگی رضا فهیمی در انجمن سینمای جوانان رفسنجان و با حمایت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان ساخته شده است. این فیلم کوتاه برنده جایزه بزرگ بخش بینالملل سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بوده و به آکادمی اسکار ۲۰۲۱ معرفی شد. «یاموسه» به نویسندگی احسان منصوری و کارگردانی و تهیهکنندگی امیرمسعود صالحی، فیلمی درام است که در روستای رفیع (هویزه) فیلمبرداری شده است. نویسندگی و کارگردانی انیمیشن کوتاه «پیکره» را نیز محسن صالحیفرد در ژانر فانتزی برعهده داشته و این اثر توسط انجمن سینمای جوانان نجفآباد تهیه شده است. ششمین جلسه فصل هفتم پاتوق فیلم کوتاه، امروز دوشنبه ۲۳ خردادماه ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی چارسو، سالن شماره ۶ برگزار میشود و شامل نمایش آثار و جلسه نقد و بررسی است. حضور برای تمام علاقهمندان آزاد و رایگان است.
ارسال به دوستان
مستند «سونوگرافی» و انگارههای غلطی که هنوز ادامه دارد
سقط جنین بدون رُتوش
مستند «سونوگرافی» به کارگردانی هایده مرادی به یک معضل جدی و بحران اجتماعی در مناطقی خاص از کشور اشاره دارد. به گزارش «وطنامروز»، کارگردان مستند نیمهبلند «سونوگرافی» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره این مستند که در مرحله پستولید قرار دارد، گفت: به طور طبیعی در دنیا به نسبت ۱۰۰ دختر متولد شده، ۱۰۵ پسر به دنیا میآید. ۲ درصد از ۵ پسر اضافی به دلیل جنس ضعیف نوزاد پسر، تا ۳ ماهگی از دنیا میروند و ۳ درصد باقیمانده به دلیل مسائل دیگر همچون اتفاقات نوجوانی، شرکت در جنگ و... در ۲۰ تا ۲۵ سالگی از دنیا میروند تا اینکه نسبت نوزادان دختر و پسر با یکدیگر برابر شوند.
هایده مرادی ادامه داد: متاسفانه در یک دهه گذشته آمار طبیعی نوزاد در دنیا از نسبت ۱۰۰ دختر به ۱۰۵ پسر تغییر کرده و به نسبت ۱۰۰ دختر به ۱۱۲ پسر تبدیل شده است. این مساله در غرب آسیا و کشورهای در حال توسعه افزایش یافته و کشورهایی مثل هند و چین در بحران کمبود دختر به سر میبرند. مساله پسرزایی در ایران نیز افزایش یافته و متولدان پسر در استان اردبیل به نسبت ۱۰۰ دختر به ۱۰۹ پسر تبدیل شده که ۳ درصد آن اضافه است.
کارگردان «جادههای برقی» در توضیح این مساله که چرا سونوگرافی باعث افزایش تعداد نوزادان پسر شده است، بیان کرد: خانوادههایی که به دنیا آمدن فرزند پسر برایشان بسیار مهم است، وقتی در ۳ ماهگی یا ۲ ماهگی متوجه جنسیت جنین دختر خود میشوند، به راحتی به سمت سقط میروند یا از طریق رژیم غذایی، تزریق آمپول یا کاشت تخمک به پسر شدن فرزندشان کمک میکنند. این مستند موضوعمحور به تعیین جنسیتی اشاره میکند که به دست بشر افتاده و عامل نابود شدن موازنه جنس جنین در جهان است. به گفته مرادی، آمار پسرزایی در استانهای آذربایجان، کردستان و زابل بیشتر شده است و به همین دلیل «سونوگرافی» در استان اردبیل تولید شده است. هایده مرادی تاکید کرد: در این مستند قرار بود یک زن حضور داشته باشد؛ او برای تعیین جنسیت فرزند پسرش به پزشک مراجعه میکرد، من از ابتدای تصمیم او برای گرفتن رژیم غذایی مناسب، انجام سونوگرافیها و خرید داروها با او همراه شدم و تمام هزینههای معالجهاش را برعهده گرفتم به شرطی که با ما در طول ساخت مستند همراه باشد اما به دلیل مخالفت همسرش، بعد از ۳ ماه از همراهی با پروژه منع شد تا اگر نوزاد دختر باردار بود، بدون دخالت هر کسی آن را سقط کند. مرادی در پاسخ به این پرسش که چه مادرانی به این اقدام دست میزنند و فرزند دخترشان را سقط میکنند، گفت: ۲ دسته از زنها به این امر دست میزنند. دسته اول زنان تحصیلکردهای که در سن بالا ازدواج میکنند و فرصت بچهدار شدن ندارند، پس ترجیح میدهند تنها فرزندشان پسر باشد و دسته دوم قشر ضعیف هستند، در خانوادههای ضعیف معمولا زنها از حقوقشان محروم هستند و این دسته از زنان نمیخواهند فرزندشان دختر بوده و تجربههای مشابه با آنها را داشته باشد. البته در مرحله سقط، زنان بیشتر از مردان دودِل میشوند اما مردان بر آنها فشار میآورند.
کارگردان مستند «قارلی داملار» در پایان تصریح کرد: امیدوارم مستند «سونوگرافی» پس از پخش تاثیرگذار باشد و از بحران پیش رو جلوگیری کند. این مستند مانند مسالهای است که روی آن پرده کشیده باشیم و فیلم میخواهد بدون پرده، مساله را برای ما باز کند.
ارسال به دوستان
کارگردان نامدار فنلاندی «برگهای مرده» را میسازد
بازگشت «آکی کائوریسماکی»
کارگردان نامدار فنلاندی با ساخت یک پروژه جدید به دنیای سینما بازمیگردد. به گزارش «وطنامروز»، آکی کائوریسماکی با فیلم «لو آور» در سال ۲۰۱۷ بازنشستگی خود از صنعت سینما را اعلام کرد اما حالا تصمیم گرفته یک فیلم سینمایی جدید به نام «برگهای مرده» بسازد. این کارگردان که در آخرین پروژه خود «آن سوی امید» برنده جایزه خرس طلای برلین شده بود، خبر ساخت جدیدترین پروژه خود را روز جمعه از طریق شرکت بی-پلن دیستریبیشون واقع در هلسینکی اعلام کرد. در این فیلم آلما پویستی نقشآفرینی میکند. وی که اخیرا در فیلم بیوگرافیکی «تووه» ساخته «زیدا برگروث» نقش تووه یانسون خالق شخصیتهای کارتونی «مومینز» را بازی کرده بود، با آن فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جوایز یوسی سال ۲۰۲۱ را از آن خود کرد. یوسی واتانن بازیگر که بیشتر به خاطر درام «غول جنگل» شناخته میشود هم به جمع بازیگران این فیلم پیوسته است. هنوز نام بازیگران مکمل فیلم اعلام نشده است. «برگهای مرده» نوزدهمین تجربه کارگردانی کائوریسماکی خواهد بود و مراحل فیلمبرداری آن از اواخر آگوست در هلسینکی آغاز میشود. این چهارمین پروژه این کارگردان فنلاندی در مجموعهای از فیلمهایی خواهد بود که تا به حال شامل «سایههای بهشت»، «آریل» و «دختر کارخانه کبریتسازی» شده است. این فیلم توسط فیلمبردار مورد اعتماد کائوریسماکی یعنی «تیمو سالمینن» فیلمبرداری میشود. سالمینن در حال حاضر مشغول کار روی پروژه «یورکا» ساخته لیساندرو آلونسو با نقشآفرینی ویگو مورتنسن است. کائوریسماکی درباره فیلم جدیدش گفت: به نظر میرسد کمدی تراژیک ژانر من باشد. دوست دارم به تمهای موضوعی جوانیام برگردم و درباره تقلاهای مردی کوچک مقابل سیستم بیچهره -و البته خودش - صحبت کنم و در عین حال طنز را فراموش نکنم. این فیلم توسط شرکت اسپوتنیک که متعلق به خود کائوریسماکی است تهیه میشود و در سال ۲۰۲۳ اکران عمومی خواهد شد.
ارسال به دوستان
مأموریتها و برنامه ۵ ساله مرکز گسترش ابلاغ شد
قانونگرایی، استانداردسازی و عدالتمحوری
خط مشی و اولویتهای برنامه ۵ساله مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی ابلاغ شد.
به گزارش «وطنامروز»، با آغاز به کار دولت سیزدهم و رویکرد تازه و نگاه تحولنگر در حوزههای مختلف فرهنگی و اجتماعی، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با ارزیابی دقیق مسیر طی شده در دورههای اخیر، طراحی جدیدی متناسب با رویکردها و دستورالعملهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و راهبردهای سهگانه سازمان سینمایی شامل قانونگرایی، استانداردسازی و عدالتمحوری را تهیه و ارائه کرده است.
اهم عناوینی که در این سند به آن پرداخته شده عبارت است از: تمرکز فرآیند تولید بر موضوعات راهبردی، پرهیز از تولید آثار با موضوعات مشابه و تمرکز بر تنوع موضوعات تولیدات مستند و انیمیشن، تمرکز ویژه بر تقویت و حمایت کمی و کیفی تولیدات مستند و انیمیشن در استانها، اجرای طرحهای تخصصی با هدف استعدادیابی و ارتقای سطح علمی هنرمندان در سراسر کشور، برنامهریزی و ارزیابی تکنیکی و محتوایی تمام تولیدات جدید از مرحله توسعه طرح تا عرضه، صندوق حمایت از تولید مستند (فاند) برای حمایت از تولید آثار با رویکرد امید، اخلاق و آگاهی، طراحی و ایجاد کارگروه مستند و انیمیشن برای بررسی مسائل حوزه تهیه، تولید و تمرکز بر تولیدات مشترک بین ارگانها و سازمانهای و فرهنگی و هنری، توسعه سامانههای ارتباطی و برنامهریزی و اطلاعرسانی در حوزه ثبت و تولید آثار، برنامهریزی، اجرا و اطلاعرسانی اکران حقیقت و رویدادهای فرهنگی و هنری و هفتههای فیلم در مناطق مختلف کشور و برگزاری رویداد فصلی پیچینگ به منظور جذب سرمایه خارجی در تولید مستند.
ارسال به دوستان
«کوستا گاوراس» در جشنواره لوکارنو تقدیر میشود
گفتوگوی خالق «حکومت نظامی» با مخاطب
جشنواره لوکارنو ۲۰۲۲ با اهدای جایزه یک عمر فعالیت هنری از «کوستا گاوراس» قدردانی میکند. به گزارش «وطنامروز»، کوستا گاوراس، کارگردان شهیر فیلمهایی چون «Z» و «حکومت نظامی» امسال با جایزه یک عمر فعالیت هنری جشنواره لوکارنو تجلیل میشود و ۲ فیلم از فیلمهای اولیه این کارگردان برنده اسکار شامل «حادثهای در ترن» محصول ۱۹۶۵ و «گروه حمله» محصول سال ۱۹۶۷ در این جشنواره نمایش داده میشوند. این کارگردان افسانهای که برای ساخت فیلمهای سیاسی چون «Z» و «گمشده» شهرت دارد و نزدیک به ۶۰ سال است که فیلمهای سیاسی و اجتماعی ساخته ۱۱ آگوست (۲۰ مرداد) در هفتادوپنجمین دوره این جشنواره سوییسی جایزهاش را دریافت میکند. کوستا گاوراس که برای تریلر سیاسی «Z» محصول ۱۹۶۹ شهرتی جهانی دارد در این فیلم به کودتای نظامیان در یونان در سال ۱۹۶۷ پرداخته و با آن جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی سال ۱۹۷۰ و اسکار بهترین تدوین را از آن خود کرده است. فیلم «گمشده» وی نیز در سال ۱۹۸۲ برنده نخل طلای کن شد.
این فیلم درباره دخالت سیاه در کودتای شیلی در سال ۱۹۷۳ است و جک لمون و سیسی اسپیسک در آن نقشآفرینی کرده بودند. این فیلم نامزد ۴ جایزه اسکار شد و در نهایت کوستا گاوراس برای آن جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد. جدیدترین فیلم کوستا گاوراس، «بزرگان در اتاق» که سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، درباره این است که چگونه اتحادیه اروپایی پس از فروپاشی مالی سال ۲۰۰۹- ۲۰۰۸ یک برنامه ریاضت اقتصادی وحشیانه را به یونان تحمیل کرد. مدیر هنری جشنواره فیلم لوکارنو از گاوراس به عنوان چهرهای یاد کرد که بیش از هر کس دیگری تاریخ قرن بیستم را در فیلمهایش واکاوی کرده بدون اینکه هرگز ایدئولوژیها روی برداشتهایش تاثیر گذاشته باشند. نازارو افزود: اگرچه گاوراس به عنوان یک فیلمساز سیاسی شناخته میشود اما پیش از هر چیز یک کارگردان مولف برجسته است که با حسی فوقالعاده از فرم و سبک، هرگز در یک ایده غرق نمیشود و به شکلی خستگیناپذیر در رویکردهایش تجدیدنظر میکند.
وی تجسم ایده واقعاً نجیبی از سینما به عنوان ابزاری برای پیشرفت و دانش است؛ فیلمسازی که هرگز گفتوگو با مخاطب خود را رها نکرده و همیشه برداشت صریح خودش را از ارزش سرگرمی ارائه کرده است. وی سال ۲۰۱۸ نیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد آکادمی جوایز فیلم اروپایی تجلیل شده بود. کوستا گاوراس ۸۹ ساله که برای دریافت جایزهاش در لوکارنو خواهد بود ۱۲ آگوست در یک کارگاه گفتوگوی تخصصی سینمایی شرکت میکند.
ارسال به دوستان
اخبار
صدور پروانه نمایش برای فیلم «ستون ۱۴»
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی با صدور پروانه نمایش یک فیلم با اعمال ردهبندی سنی موافقت کرد. یه گزارش «وطنامروز»، شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم «ستون ۱۴» به تهیهکنندگی علیرضا قاسمخانی و کارگردانی امیرحسین همتی با ردهبندی ۱۵+ موافقت کرد.
***
برگزاری نخستین جلسه کارگروه ارزیابی و برنامهریزی جشنواره کودک
نخستین جلسه کارگروه ارزیابی و برنامهریزی جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به منظور بررسی ابعاد و ارائه پیشنهادات درباره نحوه برگزاری جشنواره برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، جلسه کارگروه ارزیابی و برنامهریزی جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با حضور سیدمهدی جوادی، رائد فریدزاده، مسعود احمدیان، بهروز شعیبی، محمدامین همدانی، سعید حسینی، احسان هوشیارگر و به دبیری مصطفی محمودی شرق تشکیل شد. در این جلسه پس از تبادل نظرهای صورت گرفته بین اعضای این کارگروه، گزارشی جامع درباره معایب و محاسن 34 دوره برگزاری این رویداد بینالمللی و پیشنهاداتی درباره نحوه برگزاری و ارتقای دورههای آتی جشنواره ارائه شد. ارائه راهکارهایی درباره ارتقای حوزه سینمای کودک و نوجوان، برونرفت سینمای کودک و نوجوان از شرایط فعلی، برگزاری جشنواره به صورت سالانه یا دوسالانه، شرایط مناسب برای میزبانی جشنواره، بررسی جایگاه بینالمللی جشنواره و چگونگی ارتقای این جایگاه از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.
***
برگزاری نشست تخصصی «مسألهشناسی هنر و ادبیات پایداری»
نشست تخصصی «مسالهشناسی هنر و ادبیات پایداری» با حضور استادان، نخبگان و متخصصان این حوزه و سخنرانی مرتضی گودرزی دیباج برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز»، محمدرضا سنگری ریاست اندیشکده ادبیات پایداری، استاد علیرضا کمری عضو هیات امنای اندیشکده ادبیات پایداری، دکتر جواد کامور بخشایش دبیر اندیشکده ادبیات پایداری و اعضای هیات امنای اندیشکده ادبیات پایداری در این نشست حضور خواهند داشت. این نشست روز سهشنبه ۲۴ خرداد، ساعت ۱۴ تا ۱۶ در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار میشود.
***
افتتاح «منحنی آب» با آثاری از کامیار صادقی
نمایشگاه نقاشی «منحنی آب» شامل بیش از ۴۰ اثر از کامیار صادقی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح میشود. به گزارش «وطنامروز»، نمایشگاه نقاشی «منحنی آب» که شامل بیش از ۴۰ اثر از کامیار صادقی است در حوزه هنری گشایش مییابد. این نمایشگاه که آثار آن با موضوع طبیعت و با تکنیک آبرنگ خلق شدهاند، ۲۳ تیرماه ساعت ۱۱ در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح میشود. علاقهمندان برای تماشای این آثار میتوانند از ۲۴ خردادماه تا اول تیرماه، شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ به حوزه هنری مراجعه کنند.
***
هنرپیشه برنده اسکار:
شبکههای اجتماعی هنر را ویران میکند!
برنده اسکار میگوید رسانههای اجتماعی، بویژه در رابطه با فیلمهای مخصوص اکران در سالنهای ویژه، شکل هنری او را تخریب کردهاند. به گزارش «وطنامروز»، ویولا دیویس میگوید رسانههای اجتماعی، بویژه در رابطه با فیلمهای مخصوص اکران در سالنهای ویژه، شکل هنری او را تخریب کردهاند. وی اضافه کرد: «رسانههای اجتماعی تعریف هنر را تغییر دادهاند. فکر میکنم واژه «فیلمهای سرگرمکننده» چیز جالبی است؛ هدف همه ما این است که چیپس بخوریم و از دیدن یک فیلم سرگرمکننده لذت ببریم و مشکلات زندگیمان را فراموش کنیم اما به معنای واقعی کلمه، همین شکل فیلمسازی و در کنارش رسانههای اجتماعی، دارند شکل هنری ما را نابود میکنند». دیویس توضیح داد که حتی دختر دوسالهاش طرفدار سینمای مارول و قهرمانی و سرگرمکننده است ولی هر بار که در اتاقی هستید و در حال فروش چنین روایتی از سینما و هنر هستید با خود فکر کنید همین دنیا و همین قالب سینمایی چقدر میتواند به ما آسیب بزند و ذهن ما را تهی کند. ما تا زمانی که یک فیلم خوب و مفهومی به سینما میآید و ذهنمان را شکوفا میکند، در غفلت به سر میبریم و آنگاه به خودمان میآییم.
***
چاپ سوم «بررسی تقریرهای مختلف وحدت وجود» اثر سیدمحسن هندی
چاپ سوم کتاب «بررسی تقریرهای مختلف وحدت وجود» اثر سیدمحسن هندی توسط مجموعه مطالعات شیعی منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، مجموعه مطالعات شیعی چاپ سوم کتاب «بررسی تقریرهای مختلف وحدت وجود: به ضمیمه نسخه خطی «ابطال وحدت وجود» قاضی سعید قمی» اثر سیدمحسن هندی را در ۵۴۰ صفحه و بهای ۱۶۰ هزار تومان منتشر کرده است. کتاب حاضر که رساله دکترای سیدمحسن هندی است به بررسی تقریرات مختلف وحدت وجود از زمان ابن عربی تا فلاسفه معاصر میپردازد. ابن عربی، صدرالدین قونوی، علاءالدین سمنانی، ملاصدرا، آقا علی مدرس زنوزی، قاضی سعید قمی، علامه طباطبایی، آقایان جوادی آملی، مصباح یزدی، غلامرضا فیاضی و حسین عشاقی افرادی هستند که نظرات و مبانی آنان به طور مفصل در این رساله تقریر و بررسی شده است. نویسنده فصل مجزایی را نیز به مکتب تفکیک اختصاص داده و به نقد و بررسی مبانی و آرای مؤسسان این مکتب پرداخته است. ضمیمه شدن نسخه خطی «ابطال وحدت وجود» قاضی سعید قمی و نقد و بررسی اشکالات او به وحدت وجود به غنای این کتاب ارزشمند افزوده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|