|
ارسال به دوستان
استاد «محمدعلی کریمخانی» صاحب نغمه ماندگار «آمدم ای شاه پناهم بده» دار فانی را وداع گفت
خداحافظ ذاکر زائرها
گروه فرهنگ و هنر: استاد محمدعلی کریمخانی، مداح پیشکسوت و خواننده آثار آیینی که طی سالهای اخیر با اجرای قطعه «آمدم ای شاه پناهم بده» در میان مردم شناخته شد، شامگاه سیام خردادماه در 72 سالگی دار فانی را وداع گفت. به گزارش «وطنامروز»، چند وقتی است هر ماجرایی بهانهای میشود برای ذکر و یاد امام رئوف. در فضای رسانهای، عرض ارادت به ولایت عشق، ولایت امام هشتم، انگار از سالروز ولادت این امام همام و کمی پیشترش به خاطر برخی حرمتشکنیها، جانی تازه گرفته و حالا هر حادثهای بهانهای برای یادآوری محبت و عشق به ایشان است. همین چند روز پیش عاشقی از عاشقان امام هشتم، چند هزار کیلومتر آنطرفتر در فیلادلفیا در حالی بدرود حیات گفت که در ایران، بسیاری از مردم تازه داشتند او را میشناختند؛ احمد مهدویدامغانی. آن هم به واسطه محبت خالصانهای که نسبت به امام رضا داشت و عاقبت بنا شد به مشهد بیاید و در حرم ایشان به خاک سپرده شود. و حالا خبر رحلت یکی از مادحین و ذاکران امام رضا، یعنی محمدعلی کریمخانی در صدر اخبار رسانهها قرار گرفته است. حلقه وصل این در صدر نشستنها و نامی شدنها هم مشخص است؛ باز امام رضا و محبتی که از رأفت او در دل ایرانیان و شیعیان و بسیاری از مسلمانان نهفته است. کمتر کسی از ایرانیان هست که صدای مرحوم کریمخانی و نغمه خوش «آمدم ای شاه پناهم بده» را نشنیده باشد. یا آن نوای دیگری که در محرمها، اوج میگیرد و دلها را به یاد امام حسین داغدار میکند: «مستان همه افتاده و ساقی نمانده». حالا محمدعلی کریمخانی میهمان امام رئوف است و در جوار رحمت حق. از او صدایی در این عالم مانده که چون به زلف محبت دوست گره خورده، ماندگارتر از صداها و نغمههای دیگر است که گفتهاند: خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد! در طبیعت این عالم است که هر که دل به زلف یار گره زند، ماندنی است و نام جاوید مییابد. و اگر خدا بخواهد قصه محمدعلی کریمخانی اینچنین است.
محمدعلی کریمخانی متولد سال ۱۳۲۹ در نرجه استان قزوین، مداح و خواننده مذهبی ایرانی بود. او با خواندن قطعه «آمدم ای شاه پناهم بده / خط امانی ز گناهم بده» برای امام رضا(ع) با آهنگسازی آریا عظیمینژاد شناخته شد. محمدعلی کریمخانی از کودکی خواندن آواز در مجالس مذهبی را آغاز کرد و بعد از اینکه متوجه تواناییهای خود شد، پیش از جوانی به تهران مراجعه کرد. محمد اصفهانی (خواننده) درباره او گفته است: «از سال ۶۴ با محمدعلی کریمخانی آشنا شدم و سالهای بعد نیز که در رادیو با آقای صبحدل همکاری میکردم این دغدغه را داشتم که ایشان را فریاد بزنم، چرا که احساس میکردم صدای کریمخانی شناخته نشده است». همایون شجریان قطعه «من کجا، باران کجا» از آلبوم «ایران من» خود را که بر اساس نحوه خواندن مرحوم کریمخانی تهیه شده، به او تقدیم کرده است. آلبوم «ساقی» به آهنگسازی آریا عظیمینژاد نیز یکی از آثار ماندگار مرحوم کریمخانی است که در رثای حضرت سیدالشهدا منتشر شده و منجر به تولید و پخش آثاری شد که بشدت مورد استقبال مردم قرار گرفت. از آثار مشهور وی میتوان به نجوای عاشورایی «حسین آرام جانم، حسین روح و روانم» اشاره کرد. درباره این اثر توضیح اینکه مجید مجیدی، کارگردان شناخته شده سینمای ایران این اثر را در حسینیه کربلاییهای گلوبندک به صورت تصویری ضبط و منتشر کرد تا مخاطبان و دوستداران اهلبیت، اثر نابی دیگر از مرحوم کریمخانی را ببینند و بشنوند.
در مطلبی که فارس درباره ویژگی اثر «آمدم ای شاه پناهم بده» نوشته، آمده است: «مرحوم کریمخانی علاوه بر مکتبی که از دل آن برون آمده بود، در ابتدای دهه 60 با مساعدت آقای صبحدل به رادیو راه یافت و این همکاری و کار حرفهای اجرا در استودیو بتدریج منجر به خلق اثری ماندگار به نام «آمدم ای شاه پناهم بده» شد. اثری با موسیقی خوب و استاندارد «آریا عظیمینژاد» که با بهره از آرتیکولاسیون و فضاسازیهایی هارمونیک توانست هر چه بیشتر جلوه درخشان خوانش و اجرای مرحوم کریمخانی را درخشانتر کند. عظیمینژاد در این اثر که در آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور اجرا شده، تنظیمی فیوژن (تلفیقی) ارائه داده که در آن پدها و استرینگ سکشنها به صورت بستری بر پایه نتهای تونیک و رنگآمیزی خطوط هارمونیک کنترپوئنتیک است و همچنین بهره از ساز سهتار ایرانی که در آن حتی به نتهای عَرَضی مایه دشتی اشاره میکند، تاکیدی است بر اصالت نغمگی این اثر ایرانی و همه این ترکیبات در نهایت باعث میشود صدای مرحوم کریمخانی آنجا که میگوید «آمدم ای شاه پناهم بده» به غایت جلوهگری و دلربایی کند. مرحوم حبیبالله چایچیان متخلص به حسان، شاعر و مرثیهسرای اهل بیت(ع) شعر این اثر ماندگار را سروده تا مثلث اثری جاودان را تکمیل کرده باشد».
مرحوم محمدعلی کریمخانی آذرماه 92 در بخشی از آیین نکوداشت خود گفته بود: طی سالهای اخیر که غیر از مداحی، افتخار حضور در تهیه و تولید آثار موسیقایی مذهبی را داشتم، مفتخر به تولید اثر موسیقایی «قطعهای از بهشت» (آمدم، ای شاه پناهم بده) با شعری از استاد حبیبالله چایچیان (حسان)، اجرای قطعهای در حسینیه کربلاییها با همکاری نزار القطری و صادق آهنگران و آلبوم «ساقی سرمست» به آهنگسازی آریا عظیمینژاد شدم که برای من دارای ارزشهای فراوانی هستند. وی با اشاره به روند تولید آلبوم «ساقی سرمست» تصریح کرد: من برای تولید این آلبوم زحمت بسیار فراوانی کشیدم. ضمن اینکه باور دارم در طول ضبط این کار آریا عظیمینژاد زحمات شبانهروزی زیادی برای اینکه بتوانم با معیارهای مدنظر موسیقی کاری را بخوانم، متحمل شد به طوری که یادم میآید برای تولید یک قطعه بیش از ۲۰ روز در استودیو بودم. البته امیدوارم تمام این زحمات مورد قبول ارباب ما حضرت سیدالشهدا قرار بگیرد».
وزیر ارشاد در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت استاد کریمخانی آورده است: «استاد محمدعلی کریمخانی، نواگر نغمههای ولایی و عاشق و شیفته سالار شهیدان بود و هنر والا و صدای پرطنین خود را وقف حضرات معصومین کرد تا در روز واپسین دستگیر او باشند و در اعلی علیین پناهش دهند و چه سعادتی از این بالاتر که مردم چهره و صدای او را با امام رضا(ع) میشناختند و با قطعه «آمدم ای شاه پناهم بده» اشک میریختند و حاجت خویش را به امام مهربان عرضه میکردند».
آریا عظیمینژاد، آهنگساز و سازنده موسیقی قطعه ماندگار «آمدم ای شاه پناهم بده» ساعاتی پس از انتشار خبر درگذشت محمدعلی کریمخانی، مداح و پیرغلام اهل بیت(ع) متنی را در قالب یک دلنوشته منتشر کرد. در متن آریا عظیمینژاد آمده است: «سکوت میکنم... انگار حنجرهام ازکار افتاده... انگار صدایم را از دست دادهام. استاد کریمخانی به اربابش پیوست. آمده. آمده، ای شاه پناهش بده».
ارسال به دوستان
نشست نقد و بررسی کتاب «شمعدانیها» برگزار شد
رباعی، متعلق به شعر فارسی است
یوسفعلی میرشکاک در نشست نقد و بررسی کتاب «شمعدانیها» ضمن بیان اینکه قالب اشعار در روزگار آینده رباعی خواهد بود، گفت: رباعی، برخلاف دیگر قالبهای اشعار، متعلق به شعر فارسی است و اعراب نتوانستند از آن بهره ببرند. به گزارش «وطنامروز»، یوسفعلی میرشکاک در آیین نقد کتاب «شمعدانیها» شامل گزیده رباعیات سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۹ میلاد عرفانپور که از سوی مرکز آفرینشهای ادبی در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری و با اجرای محمود حبیبیکسبی برگزار شد، اظهار کرد: رباعی در روزگار ما از ساحت رباعی خارج شده و هایکو و تقلبی شده اما در این کتاب با رباعیهایی مواجه هستیم که مانا و ماندگار خواهد بود. او با بیان اینکه بسیاری رباعی گفتند اما مانایی نداشت، گفت: رباعی، برخلاف دیگر قالبهای اشعار، متعلق به شعر فارسی است و اعراب نتوانستند از آن بهره ببرند. میرشکاک همچنین بیان کرد: اگر تمدن بشری مجالی برای ادامه داشته باشد، قالب اشعار در روزگار آینده رباعی خواهد بود، زیرا دیگر انسان امروزی مجال مصراع طولانی ندارد. این شاعر سپس گفت: البته هر اندازه سرودن رباعی در این روزگار ممکن میشود، قالب دوبیتی محال خواهد بود و جز باباطاهر دیگر هیچ هماوردی ندارد. شاید دلیل متولد نشدن دوبیتی این باشد که خاستگاه این قالب شعری عاطفه انسان است که حضرت حق اعطا کرده و دیگر به کسی نداده است. میرشکاک با بیان اینکه در رباعیهای عرفانپور با ایماژهای اغلب معطوف به معنا روبهرو هستیم، اظهار کرد: رباعیهای تصویری، مانایی و جذابیت خاصی دارند. میرشکاک یکی دیگر از خصوصیات رباعیات میلاد عرفانپور را ارتباط پیدا کردن عام و خاص با این اشعار دانست و گفت: رباعیات شاعران معاصر دیگر، بیشتر برای خواص بود و عامه مردم فهمی از آن پیدا نکردند. او یکی دیگر از ویژگیهای رباعیات کتاب «شمعدانیها» را بهرهگیری از ایماژهای زیبا و روایت واژگون عنوان کرد. این پژوهشگر با بیان اینکه امروزه نمیتوان انتظار جریانسازی را در عرصه شعر داشت، گفت: قالب اصلی شعر کهن فارسی ابتدا قصیده و سپس غزل بود ولی امروز با خلق شاهکارهایی از جمله در اشعار عرفانپور، رباعی برای جامعه جاذبهدار شده و این قالب بزودی پرطرفدارترین میان شاعران و مخاطبان میشود. مرتضی امیریاسفندقه، منتقد ادبی نیز در ادامه این نشست با اشاره به رباعیات موفق عرفانپور در کتاب «شمعدانیها» بیان کرد: میلاد به واقع شاعر ادبیات انقلاب است. عرفانپور از بهترین رباعیسرایان معاصر است که راه رباعیسرایان بزرگی چون قیصر امینپور، سیدحسن حسینی، بیژن ارژن و ایرج زبردست را ادامه میدهد. او درباره قالب رباعی گفت: بیدل دهلوی شاعری بود که نخستین و آخرین شعرش را رباعی گفت. امیریاسفندقه با اشاره به اشعار عرفانپور بیان کرد: میلاد جای رباعیات قیصر را پر میکند و حتی به آن میافزاید. رباعی قالب شعر امروز و فرداست و قالبی است که عام و خاص با آن ارتباط برقرار میکنند. میلاد عرفانپور، سراینده مجموعه رباعی «شمعدانیها» نیز در این نشست تاکید کرد: اگر جذابیتی در رباعیات من وجود دارد، لطف حق است و به لحظههایی اختصاص دارد که خداوند دست شاعران را میگیرد تا بخشی از ملکوت خود را نشان دهد. «شمعدانیها» شامل ۱۷۷ رباعی از میلاد عرفانپور است که بین سالهای ۸۳ تا ۹۹ سروده و در کتابهای از شرم برادرم، پاییز بهاریست که عاشق شده است، پادشهر، جشن فراموشیها، ناخوانده، از آخر مجلس، بیخبریها، درباره تو، راهبندان، تماشایی و دوستش داشته باش هم منتشر شدهاند. ارسال به دوستان
«گرگیف» از مشهورترین رهبران ارکستر جهان علی رهبری را به روسیه دعوت کرد
تحریم ممنوع
والری گرگیف یکی از مشهورترین رهبران ارکستر جهان علی رهبری را به روسیه دعوت کرد. به گزارش فارس، علی رهبری، بنا بر دعوت «والری گرگیف» مدیر هنری اپرای مارینسکی، شنبه ۱۸ تیرماه در شهر سنپترزبورگ با اجرای آثاری از شوستاکوویچ و کورساکف روی صحنه میرود. دعوت از علی رهبری چند سال پیش صورت گرفته و این اقدام علی رهبری در اجابت دعوت گرگیف زمانی انجام میشود که رسانههای غربی بشدت مشغول نفرتپراکنی علیه هنرمندان روس هستند.
علی رهبری، رهبر و آهنگساز بینالمللی ایرانی که از دوستان آقای گرگیف است، در مصاحبههایی از جمله در لندن از هنرمندان روسیه بشدت حمایت کرده و اعمال هر نوع تحریم علیه هنرمندان و ورزشکاران این کشور را بیجا، نادرست، ناعادلانه و مردود خوانده است. والری آبیسالوویچ گرگیف هنرمند مردمی روسیه، رهبر ارکستر و مدیر «شرکت اوستیایی اورجین» است. او مدیر ارشد و مدیر هنری سالن نمایشی تئاتر مارینسکی و رهبر ارکستر ارشد ارکستر فیلارمونیک مونیخ و مدیر هنری جشنواره شبهای سفید در سن پترزبورگ است. وی همچنین برنده جوایزی همچون نشان افتخار مسروپ ماشتوتس مقدس، نقاب زرین، نشان الکساندر نوسکی، لژیون دونور (افسر)، نشان دوستی، قهرمان کار از فدراسیون روسیه و هنرمند مردمی روسیه شده است. علی رهبری، موسیقیدان و رهبر ارکستر ایرانی است.
او با رهبری بیش از ۱۲۰ ارکستر مطرح دنیا و ضبط حدود ۲۵۰ آلبوم اثر موسیقی کلاسیک جهانی با مهمترین ارکسترها و اپراهای دنیا یکی از مطرحترین چهرههای موسیقی ایران است. والری گرگیف روس که از برجستهترین رهبران ارکستر جهان است، در روزهای ابتدایی مناقشه روسیه و اوکراین، به خاطر امتناع از اظهارنظر در این باره به دستور شهردار مونیخ از رهبری ارکستر بزرگ فیلارمونیک این شهر برکنار شد.
ارسال به دوستان
«آروارهها» یک بار دیگر راهی سینماها میشود
یادآوری خاطرات ترسناک
فیلم کلاسیک ترسناک «آروارهها» ساخته استیون اسپیلبرگ امسال تابستان بار دیگر راهی سینماها میشود. به گزارش «وطنامروز»، آسوشیتدپرس نوشت: «آروارهها» ساخته استیون اسپیلبرگ که برای همیشه چهره هالیوود را تغییر داد، امسال تابستان به سینماها بازمیگردد. این فیلم از ۲ سپتامبر/ ۱۱ شهریور در شماری از سینماهای سراسر آمریکا اکران میشود تا خاطره حمله کوسه به سینماهای سال ۱۹۷۵ را دوباره زنده کند اما این بار این فیلم برای نخستین بار به صورت آیمکس و RealD ۳D (سه بعدی) به نمایش درمیآید. فیلم «ایتی» نیز به همین صورت از ۱۲ آگوست/ ۲۱ مرداد راهی سینماها میشود. یونیورسال با انتشار بیانیهای گفته بخشی از فیلمهای فراموش نشدنی اسپیلبرگ در ۴۷ سال گذشته را دوباره راهی سینماها میکند. «آروارهها» سال ۱۹۷۵، «ایتی» سال ۱۹۸۲ و «پارک ژوراسیک» که سال ۱۹۹۳ اکران شدند از جمله این فیلمها هستند. یونیورسال یادآوری کرده: اگر بگوییم هیچ فیلمسازی تاثیری ماندگارتر از اسپیلبرگ بر سینمای آمریکا نداشته یا خاطرات سینمایی فراموش نشدنی برای میلیاردها نفر در سراسر جهان خلق نکرده، بیربط نگفتهایم. در این بیانیه همچنین آمده تماشای این فیلمها آن هم در سالگرد چهلمین سال اکران «ایتی» این امکان را به علاقهمندان این فیلمها میدهد تا آنها را برای نخستین بار به گونهای تجربه کنند که قبلا هرگز امکانش وجود نداشت. «آروارهها» تابستان ۱۹۷۵ اکران شد و بیش از ۶۷ میلیون نفر را در آمریکا به سینماها کشاند و در تاریخ سینما به عنوان نخستین اثر بلاکباستر شناخته شد. این فیلم به کارگردانی اسپیلبرگ ۲۸ ساله که تا آن زمان کسی وی را نمیشناخت ساخته شد. «ایتی» نیز ۱۱ ژوئن 40 سال پیش برای نخستینبار در سینماها به نمایش درآمد. این فیلم در نخستین اکرانش در سال ۱۹۸۲ در آمریکا حدود ۱۲۰ میلیون بلیت فروخت که به معنی یک بلیت به ازای هر ۲ نفر جمعیت این کشور و رقمی برابر 1.7 میلیارد دلار امروز است. ارسال به دوستان
وزیر ارشاد: نسبت به تغییر ریلگذاری حوزه سینما اقدام کردیم
معرفی اعضای جدید شورای هنر
در جلسه شورای هنر، ۳ چهره عرصه فرهنگ و هنر کشور به پیشنهاد وزیر ارشاد و با اکثریت آرا بهعنوان اعضای جدید این شورا انتخاب شدند، همچنین محمدمهدی اسماعیلی در این جلسه گفت: نسبت به تغییر ریلگذاری حوزه سینما اقدام کردیم.
به گزارش «وطنامروز»، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جدیدترین جلسه شورای هنر که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با اشاره به انتخاب چهرههای شاخص فرهنگ و هنر کشور به عنوان اعضای جدید شورای هنر گفت: حجتالاسلام سیدمحمدحسین نواب (رئیس مدرسه اسلامی هنر در قم)، محمدعلی رجبیدوانی (نقاش و پژوهشگر فلسفه هنر) و حسن ریاحی (آهنگساز) اعضای جدید شورای هنر هستند.
او در ادامه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت حوزه سینما گفت: «همزمان با آغاز به کار وزارت ارشاد در دولت جدید، نسبت به تغییر ریلگذاری حوزه سینما اقدام کردیم و با تشکیل کمیتهای چندجانبه سعی در سروسامان دادن به اوضاع پرحجم اکران داشتهایم، زیرا با بازگشایی مجدد سینماها که به خاطر محدودیتهای کرونایی تعطیل بود، سازمان سینمایی با حدود ۲۰۰ فیلم سینمایی در انتظار نوبت اکران مواجه بود و اقدامات کمیته چندجانبه در ساماندهی اوضاع کمک بسیاری کرد».
او همچنین به انتصاب زودهنگام دبیر جشنواره چهلویکم فیلم فجر اشاره کرد و گفت: برخلاف روال قبلی، دبیر جشنواره فیلم فجر را ابتدای سال معرفی کردیم تا زمان کافی برای برنامهریزی و اثربخشی بیشتر داشته باشد و در اینباره امور جشنواره فیلم فجر بر اساس برنامهریزی از پیش تعیینشده پیش میرود.
رئیس شورای هنر به اهتمام وزارت فرهنگ بر حمایت از تولیدات ارزشمند سینمایی پرداخت و گفت: هماکنون پروژههای قابل توجهی تحت نظر بنیاد سینمایی فارابی در حال نگارش است و خوشبختانه این پروژهها بر اساس تقویم زمانی در نظر گرفته شده، در حال انجام است. در ابتدای این جلسه «محمدحسین ایمانیخوشخو» با اکثریت آرا به عنوان دبیر شورای هنر انتخاب و مقرر شد این جلسات از این پس، به طور منظم هر ۲ هفته یک بار با حضور اعضا برگزار شود.
ارسال به دوستان
اخبار
عذرخواهی رئیس تلویزیون از رهبر انقلاب
رئیس رسانه ملی در نامهای خطاب به رهبر انقلاب، از غفلت پیشآمده در ماجرای پرداختن به دستگیری سارقان بانک ملی، عذرخواهی کرد. به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در پی تذکر رهبر حکیم انقلاب پیرامون برخورد یکی از برنامههای صداوسیما با توفیق اخیر نیروی انتظامی، رئیس رسانه ملی در نامهای خطاب به معظمله، از غفلت پیشآمده عذرخواهی کرد. متن نامه پیمان جبلی بدین شرح است: «باسمه تعالی. محضر مبارک رهبر معظم انقلاب؛ سلام علیکم، فرزندان شما در رسانه ملی تذکر و گلایه شما را با گوش جان شنیدند. از غفلت و قصور پیشآمده عذرخواهی میکنیم و بدیهی است که جبران خواهد شد. بیشک؛ ما سربازان شما در صداوسیما همواره نیازمند تذکرات و نصایح راهگشایتان هستیم و یکی از شاخصههای تحول در رسانه ملی، توجه جدی و پیگیری مجدانه هشدارها و رهنمودهای حضرتعالی خواهد بود. با تجدید احترام - پیمان جبلی»
***
اکران حقیقت ادامه دارد
اکران حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با نمایش ۴ اثر ادامه پیدا میکند. به گزارش «وطنامروز»، بزودی اکران حقیقت با نمایش ۴ فیلم مستند فعالیت خود را ادامه میدهد. آثاری که در این دوره از اکران حقیقت قرار دارد شامل «انیمیشن ایرانی» مهرداد شیخان، «چامون» آرمان قلیپوردشتکی، «ایستوود» علیرضا رسولینژاد و «پروژه ازدواج» حسام اسلامی است. مستندهای مورد نظر، بعد از بازبینی دوباره و بدون ممیزی پروانه نمایش دریافت کردند. این آثار قرار است تیرماه روی پرده سینماها برود. مستند «انیمیشن ایرانی» قرار بود اسفندماه سال گذشته در قالب اکران حقیقت در سینماها نمایش داده شود که اکران این مستند به دلیل اینکه سازمان سینمایی اعلام کرده بود در دوره جدید، فیلمهای مستند متقاضی اکران باید دوباره درخواست پروانه نمایش دهند، به تعویق افتاده بود.
***
پروانه نمایش «برادران لیلا» صادر نمیشود
آنطور که سازمان سینمایی اعلام کرده، پروانه نمایش فیلم سینمایی «برادران لیلا» به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات از سوی تهیهکننده و کارگردان آن صادر نمیشود. به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با صدور اطلاعیهای اعلام کرد: پروانه نمایش فیلم سینمایی«برادران لیلا» به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات صادر نمیشود. در بخشی از متن اطلاعیه اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم آمده است: «بهرغم تاکید و تذکرات لازم برای رعایت قانون و با علم و آگاهی تهیهکننده و کارگردان نسبت به تبعات هر گونه تخلف، متاسفانه فیلم مذکور بدون هیچگونه همکاری و انجام اصلاحات در جشنواره کن به نمایش درآمد؛ چنانکه عوامل اصلی فیلم با اصرار و ابرام بر ادامه مسیر اشتباه، نشان دادند اکران فیلم در جشنواره کن را بر نمایش در سالنهای سینما و مخاطبان داخلی ترجیح میدهند. از این رو، فیلم «برادران لیلا» به تأسی از اصل «قانونگرایی، استانداردسازی و عدالتمحوری» و به دلیل تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین و مقرراتی چون: شرکت در جشنوارههای خارجی بدون عبور از مجرای قانونی و اخذ پروانه نمایش، سرپیچی از مقررات و اصرار بر ارائه نسخه اصلاح نشده بهرغم تعهدات صورتگرفته و استمرار بر تخلف و مداومت بر آن حتی بعد از جشنواره کن و شرکت در جشنواره مونیخ و در نهایت اعلام رسمی کارگردان محترم مبنی بر عدم پذیرش اصلاح فیلم، تا اطلاع ثانوی و تا رفع موانع ایجادشده، صلاحیت اخذ پروانه نمایش را نخواهد داشت».
***
هناس یک میلیاردی شد
با استقبال مخاطبان از طرح شناوری قیمت بلیتهای فیلم «هناس» در سینماهای حوزه هنری، این فیلم سینمایی به فروش یک میلیاردی رسید. به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه با حضور بیش از ۳۵۰۰۰ مخاطب در سینماها و ۵۰۰۰ مخاطب در اکرانهای سیار، از مرز فروش یک میلیارد تومان عبور کرد. این فروش در حالی در هفته دوم اکران «هناس» رقم خورده که با آغاز طرح شناوری قیمت بلیتهای این فیلم در زنجیره سینمایی حوزه هنری، شاهد رشد ۳۵ درصدی مخاطبان از ابتدای هفته بوده و در مدتی کوتاه این طرح با استقبال مردمی مواجه شده است.
«هناس» با برداشتی آزاد از یک داستان واقعی در دل تاریخ معاصر، به زوایای زندگی پرتلاطم داریوش رضایینژاد از شهدای ترور هستهای و تلاشهای همسرش برای حفظ جان او در اوایل دهه ۹۰ میپردازد. مریلا زارعی و بهروز شعیبی زوج اصلی این فیلم را تشکیل میدهند و وحید رهبانی، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری (هنرپیشه خردسال) و سیاوش طهمورث نیز سایر بازیگران آن هستند. «هناس» محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است که پخش آن را موسسه بهمن سبز بر عهده دارد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|