|
ارسال به دوستان
تهیهکننده فیلم سینمایی «روز ششم» در گفتوگو با «وطن امروز»: به سینمای ژانر توجه کردیم
سینمای پلیسی ایرانی
«روز ششم» فیلمی با ژانر خاص است که بعد از حواشی به وجود آمده درباره آن در جشنواره فیلم فجر 39، حالا این روزها پرده نقرهای سینماهای کشور از آن میزبانی میکند. به گزارش «وطنامروز»، حجت قاسمزادهاصل، نویسنده و کارگردان فیلم «روز ششم» را بیشتر با تلهفیلمها و سریالهایی میشناسیم که در تلویزیون نوشته و ساخته است. او حالا این روزها «روز ششم» را به عنوان نخستین کار سینمایی خود بر پرده سینماها دارد. داستان فیلم این گونه است که یک زندانی به نام احمد تنها ۵ روز فرصت دارد جواب چند معما را پیدا کند تا بتواند زنده بماند، البته بخشی از اتفاقها در گذشته رخ داده که بدون روشن شدن آنها برای مشکلهای امروز جوابی پیدا نخواهد کرد. احمد اگر موفق به یافتن جواب معماها در ۵ روز نشود، روز ششم کشته میشود. با صراحت شاید بتوان گفت برگ برنده کارهای قاسمزادهاصل در بخش نویسندگی او نهفته است.
یکی از موضوعات مهم در آثار قاسمزادهاصل دیالوگنویسیهای اوست که انصافا موفق هم بوده است. به بیان بهتر، مجموع متنها و آثار او بیش از آنکه بر پایه کارگردانی پیش برود، روی دوش فیلمنامه و به طور خاص دیالوگنویسیهایش به جلو حرکت کرده است.
شاید بتوان گفت سینمای ایران سالها عطش تجربه گونههای متنوع سینمایی را دارد اما تنها دسته بزرگی از فیلمهای منتسب به سینمای اجتماعی و تعداد معتنابهی فیلم در فضای کمدی و طنز تلخ را تاکنون به خود دیده است. اینکه چرا اینطور شده است بحثی مستقل و مفصل را میطلبد ولی «روز ششم» چون در سینمای ژانر ساخته شده، فیلم قابل تأملی است. چون تلاش میکند قصه بگوید، تخت نباشد، پیچوتابهای داستانی داشته باشد و طرح معماهایش گریبان مخاطب را بگیرد. فیلمساز تا اندازهای هم در این زمینه موفق بوده است اما شاید بتوان گفت ایرادهای اساسی نیز به متن وارد است که یکی از آن موارد نامشخص بودن رگ و پی شخصیت اصلی داستان یعنی احمد (مصطفی زمانی) و دوست و همکارش شفیع است. در معرفی این دو به همین اندازه اکتفا شده است که اهل خلافکاری هستند اما مدتهاست کنار کشیدهاند و در این مسیر قواعد و ضوابط خودشان را دارند. از این مهمتر اینکه شکل و شمایل رفتاری احمد و شیوه ارتباطش با افسر آگاهی (افشین هاشمی) بیش از آنکه مدل ارتباط یک بزهکار با یک نیروی پلیس را تداعی کند، شبیه ارتباط یک مامور مخفی آگاهی با نیروی رسمی پلیس ترسیم شده است. مشخص نیست ارتباط میان احمد و افسر آگاهی چرا و چگونه شکل گرفته است.
یک نکته بدیهی این است که فیلم سینمایی و اثر تصویری صرفا با دیالوگ ساخته نمیشود، اینجاست که نقش کارگردانی بشدت تلویزیونی و فیلمنامه دیالوگ محور فیلم در نتیجه بشدت متوسط آن نقش بسزایی ایفا میکند و این فیلم را از تبدیل شدن به یکی از بهترین فیلمهای معمایی و پلیسی سینمای ایران فرسنگها دور نگه میدارد.
گفتنی است جمشید هاشمپور، مصطفی زمانی، امیر جعفری، بهاره افشاری، مهران احمدی و همایون ارشادی از جمله بازیگران «روز ششم» به حساب میآیند. جمشید هاشمپور پیش از افتتاحیه نمایش فیلم ضمن تشکر از حضور تماشاگران گفت: تماشاگران در روزهای سرد و گرم حامی سینما بودند و من همیشه از شما مردم متشکرم. امروز سینمای ایران و جهان دچار یک رکود شده است و به همین دلیل حضور شما تماشاگران بیش از پیش اهمیت دارد و ارزشمند است. امیدوارم سینمای ایران دوباره زنده شود و کارهای بهتری ساخته شود، هر چند من خیلی امیدوار نیستم.
همچنین حجت قاسمزادهاصل، کارگردان فیلم نیز در این مراسم اظهار داشت: ساخت فیلم سخت است ولی در کنار تمام سختیها، همیشه خاطرات خوشی نیز برای ما ساخته میشود. یکی از خاطرات خوشی که برای من در فیلم «روز ششم» ماند همکاری با جمشید هاشمپور بود؛ هنرمندی خوشاخلاق، باتجربه و خستگیناپذیر.
«رحمان سیفیآزاد» تهیهکننده فیلم «روز ششم» درباره نحوه تولید این فیلم و همکاری با کارگردان این اثر به «وطنامروز» گفت: آقای قاسمزاده آدم شناختهشدهای در حوزه فیلمنامهنویسی و کارگردانی به شمار میرود. درست است که «روز ششم» نخستین کار سینمایی ایشان به شمار میرود ولی تلهفیلمهای متعددی ساختهاند که چند تا از آنها با همکاری خود بنده بود. ایشان فیلمساز صاحب سبکی است و ما قاعدتا پیش از اینکه تصمیم به ساخت این فیلم بگیریم، جلسات مختلفی برای بررسی جوانب مختلف کار داشتیم. به نظر میرسد یکی از دلایلی که تصمیم گرفتیم با یکدیگر همکاری کنیم، جدا از رفاقت و دوستیهای گذشته، شناخت دقیقی بود که از یکدیگر در حوزه تجربه، دانش و سلیقه داشتیم.
سیفیآزاد افزود: پروسه پیشتولید ما پروسهای طولانی بود؛ به دلیل ساختوساز لوکیشینهای متعدد که باید توسط تیم طراح صحنه آمادهسازی میشد. انتخاب عوامل نیز طولانی بود. با صراحت میتوان گفت تمام عوامل چه پشت دوربین و چه جلوی دوربین از جان مایه گذاشتند تا این پروژه طبق زمانبندی و بودجه پیشبینی شده تولید شود.
تهیهکننده «روز ششم» با بیان اینکه ما در این کار به سینمای ژانر توجه کردیم تصریح کرد: سعی کردیم فیلمی در ژانر درست اتفاق بیفتد، خروجی هم گواهی بر این ادعا میتواند باشد. فیلم ما مورد انتخاب دوستان هیأت انتخاب قرار نگرفت؛ اصولا در بسیاری از جشنوارههای ما بر مبنای سلایق هیأت انتخاب آثار انتخاب میشود و هویت دقیقی نمیتوان از جشنواره فیلم به لحاظ فیلمسازی تعریف کرد. داورها بر اساس میل و سلیقه هیأت انتخاب داوری میکنند و برکناری فیلم ما از جشنواره آنچنان برایمان عجیب نبود. قاعدتا جشنواره فیلم فجر یکی از تریبونهای تبلیغاتی و رسانهای برای هر گروه فیلمسازی محسوب میشود و کنار کشیدن هر فیلمی میتواند آن گروه فیلمساز را متضرر کند.
وی تاکید کرد: این فیلم به طور کامل برای پرده سینما ساخته شده است؛ قواعد و ابعاد کار گواه این مساله است. وی در پایان گفت: مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند و از طرفی هزینههای فیلمسازی گران و سینماداری هم متاثر از اقتصاد جامعه است، به طور مثال یک خانواده برای اینکه مایحتاج اولیه خود را تهیه کند به طور طبیعی سبد فرهنگی را در اولویت آخر قرار میدهد، این مساله را در تمام حوزههای فرهنگی و هنری میتوان به طور کامل رصد کرد، بنابراین 85 درصد جامعه ما مایل نیستند برای رفتن به سینما هزینهای کنند. اگر میخواهیم سینمای ما قوت بگیرد لازم است که مسؤولان فرهنگی و صاحبان سرمایه فیلمسازی یک تحول عجیبی در بدنه سینما داشته باشند.
ارسال به دوستان
۳ فیلم جدید در راه اکران
«تیتی» از چهارشنبه به سینماها میآید
سخنگوی شورای صنفی نمایش از اکران 3 فیلم جدید از چهارشنبه این هفته خبر داد. به گزارش «وطنامروز»، همایون اسعدیان درباره خروجی جلسه روز گذشته (12 تیرماه) به مهر گفته است: در این جلسه مصوب شد فیلم سینمایی «بازیووو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی به سرگروهی پردیس کورش، «تیتی» ساخته آیدا پناهنده در پردیس ایرانمال و «پیتوک» به کارگردانی مجید صالحی به سرگروهی مگامال از چهارشنبه این هفته ۱۵ تیر به نمایش درآید.
وی با اشاره به قیمت بلیت سینماها بیان کرد: قیمت بلیت سینما تغییر نمیکند اما بر اساس یک توافق مشترک با تهیهکننده و سینماداران در سانسهایی امکان ارائه بلیت شناور وجود دارد.
فیلم «پیتوک» نخستین تجربه سینمایی سیدمجید صالحی در جایگاه کارگردان است. این اثر در ابتدای مهرماه ۱۳۹۸ کلید خورد. مهتاب کرامتی، هادی حجازیفر و احسان بذلی بازیگران ۳ نقش اصلی فیلم هستند.
«بازیووو» داستان ماپان مخترع بازیها و خالق سرزمین بازیووو است که برای نجات سرزمینش از چنگال سیلوس به دنبال پیدا کردن قهرمانی از میان بچههاست اما ژوبین پسر بچه دست و پا چلفتی بدترین انتخاب ممکن برای این کار است. پژمان بازغی، برزو ارجمند، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی، سحر ذکریا، مجید افشاری و رضا شفیعیجم با همراهی بازیگران کودک: ایلیا نصراللهی، هلیا صمدزاده، آرین دهقاننژاد، محمدهادی جعفری، حنانه آجرلو، فربد احمدی و ویهان معراجی در این فیلم نقشآفرینی کردهاند.
«تیتی» درباره زنی معروف به «تیتی خله» است که میخواهد بشریت را نجات دهد و آشنایی او با یک استاد فیزیک، ماجراهای تازهای در زندگیاش به وجود میآورد. الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.
ارسال به دوستان
رئیس انجمن قلم ایران خبر داد
قدردانی از برگزیدگان «قلم زرین»
مراسم پایانی بیستمین دوره جایزه «قلم زرین» با قدردانی از 6 برگزیده و شایسته تقدیر این دوره برگزار خواهد شد.
به گزارش «وطنامروز» محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران از برگزاری بیستمین دوره جایزه «قلم زرین» با حضور مسؤولان و چهرههای فرهنگی در روز ۱۴ تیر، روز قلم، خبر داد. او همچنین بیان کرد: در این مراسم از برگزیدگان و شایستگان تقدیر 5 حوزه داستان بزرگسال، شعر بزرگسال، نقد ادبی، داستان کودک و شعر کودک از میان کتابهای منتشر شده سال ۱۴۰۰ قدردانی خواهد شد. بر اساس آییننامه جایزه «قلم زرین»، اگر در رشتهای برگزیده داشته باشیم، اثر تقدیری نداریم و اگر اثر برگزیده نداشته باشیم داوران یک اثر را تقدیری معرفی میکنند.
رئیس انجمن قلم ایران توضیح داد: در این دوره در حوزه داستان بزرگسال یک اثر تقدیری و در حوزه شعر کودک یک اثر برگزیده داشتیم، در هر یک از حوزههای داستان کودک و داستان بزرگسال ۲ اثر به صورت مشترک برگزیده شدهاند و در مجموع از صاحبان 6 اثر قدردانی خواهد شد.
او سپس با بیان اینکه احتمال حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم وجود دارد، گفت: از دیگر میهمانان مدعو به این برنامه از میان مسؤولان فرهنگی کشورمان میتوان به حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور اشاره کرد. این مراسم ۱۴ تیرماه، همزمان با روز قلم، از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در خیابان شهید مصطفی خمینی، محل شهادت شهید بهشتی برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
ترجمه تلاشهای ۲ وکیل مسلمان در باب اسلام و حقوق بشر غربی
فقه اسلامی در دهکده جهانی
کتاب «شناخت شریعت؛ فقه اسلامی در دهکده جهانی» اثر محمد کشاوجی و رفیق عبدالله و ترجمه نورالدین اللهدینی توسط نشر نامک منتشر شد.
به گزارش «وطنامروز»، نشر نامک کتاب «شناخت شریعت: فقه اسلامی در دهکده جهانی» اثر محمد کشاوجی و رفیق عبدالله و ترجمه نورالدین اللهدینی را با شمارگان هزار نسخه منتشر کرده است.
کتاب ترجمه فارسی پژوهش ۲ وکیل مسلمان است که در فصل پایانی کتاب خود را اینگونه معرفی کردهاند: «ما هر دو وکیل و تحصیلکرده غرب هستیم و در جامعه مستعمره انگلیس متولد شدهایم که خود این جامعه به واسطه نژادپرستی و استعمار لطمه خورده است. ما اکنون به عنوان بخشی از جمعیت مسلمانان مهاجر این کشور در انگلستان زندگی میکنیم. بدون تردید در چنین محیط و بستر اجتماعی، تعلیم و تربیت، نقش خانواده، طبقه و تمایل شخصی، برخی هنجارهای فرهنگی را القا میکند. تحصیلات خود ما بخشی از میراث یهودی- مسیحی و کلاسیک اروپای غربی است که در طول سدهها به عنوان جهان معاصر غرب توسعه یافته است؛ جهانی با ارزشها و شیوههای سکولار، تجربی، علمی و فناوری خود، از جمله مفاهیم مربوط به حقوق افراد که بیشتر تئوریها و عملکردهای حقوقی غربی را نیز دربر میگیرد. ما از این ارزشها به عنوان مظهر کمال و رشدیافتگی حمایت نمیکنیم بلکه به دور از آن، سرمایهداری معاصر، با دلمشغولی خود با بازار، استثمار مردم و سیاره زمین، نوشدارویی برای بلاهای ماندگاری که در جامعه بشری روی میدهد، نیست».
کتاب شامل ۱۳ فصل و ۴۴۰ صفحه است و با بهای ۱۴۰ هزار تومان عرضه میشود.
ارسال به دوستان
اخبار
رضوی به «موسی» نفسی تازه میدمد
رئیس سازمان صداوسیما در گفتوگویی علت تغییر تهیهکننده سریال «موسی(ع)» را تبیین کرد.
به گزارش «وطنامروز»، پیمان جبلی درباره سپردن تهیهکنندگی سریال «موسی(ع)» به سیدمحمود رضوی در ادامه راه، به مهر گفت: حضور آقای رضوی نفس تازهای به این پروژه خواهد داد و امیدواریم با حضور او به لحاظ اجرایی پروژه تسریع و تقویت شود و به لحاظ غنایی محتوا هم امیدوارم حضورشان کمک کند.
تا چندی پیش تهیهکنندگی سریال «موسی(ع)» بر عهده سیداحمد میرعلایی بود اما با اعلام سیمافیلم، از 29 خرداد تهیهکنندگی این سریال به سیدمحمود رضوی واگذار شد.
***
سرنوشت نامعلوم جشن خانه سینما
برگزاری جشن خانه سینما که ۲ سال با وقفه روبهرو بوده، امسال در شرایطی پیگیری میشود که انتخابات پیش رو تدارک برای اجرای جشن را در وضعیت خاصی قرار میدهد.
به گزارش «وطنامروز»، جشن بزرگ سینمای ایران هر سال توسط خانه سینما و همزمان با روز ملی سینما در روز ۲۱ شهریور برگزار میشود اما آخرین دوره این جشن (دوره بیستویکم) سال ۱۳۹۸ برپا شد و برپایی دوره بیستودوم در سال ۱۳۹۹ به دلیل پاندمی و با وجود تلاشهای انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران برای حذف نشدن این رویداد از تقویم سینمایی آن سال، حتی در حد داوری و معرفی آثار برتر هم به سرانجام نرسید.
سال ۱۴۰۰ قرار بر این بود جشن سینمای ایران به شکلی متفاوت برگزار شود اما نه تنها ادامه شیوع کرونا امکان برگزاری هر مراسمی را سخت میکرد بلکه اعلام شد شرایط موجود جامعه مناسب «جشن» نیست؛ شرایطی که به نظر میرسد امسال هم به لحاظ اجتماعی و اقتصادی ادامه داشته باشد. به ادعای ایسنا مدیران فعلی خانه سینما درصدد هستند تا حتما جشن امسال را برگزار کنند و حتی فرهاد توحیدی را به عنوان دبیر آن تعیین کردهاند اما با توجه به برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و انتخابات هیأت مدیره که مردادماه برپا خواهد شد، فعلا جزئیاتی رسمی از نحوه برگزاری جشن و حتی انتخاب قطعی دبیر و مسؤول برگزاری آن اعلام نشده است.
***
نیلی مدیر تماشاخانه ایرانشهر شد
رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران با صدور حکمی حمید نیلی را به عنوان مدیر تماشاخانه ایرانشهر منصوب کرد.
به گزارش «وطنامروز»، مهرداد باقری با صدور حکمی حمید نیلی را به عنوان مدیر تماشاخانه ایرانشهر منصوب کرد.
حمید نیلی پیش از این مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مدیرعامل انجمن تئاتر دفاعمقدس، مدیرعامل موسسه فرهنگی- هنری هومان هنر هور، دبیر ۲ دوره جشنواره تئاتر سراسری بچههای مسجد، مشاور عالی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و سردبیر اقتصادی شبکه خبر بوده است و تهیهکنندگی چندین نمایش در کارنامهاش به چشم میخورد.
***
4 فیلم ایرانی در «کارلووی واری»
پنجاهوپنجمین جشنواره فیلم کارلووی واری که اخیرا در کشور چک آغاز به کار کرده، چند فیلم ایرانی را در برنامه نمایش خود خواهد داشت.
به گزارش «وطنامروز»، فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در مجموع ۴ نمایش در این جشنواره دارد و مستند «جمعه میبینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی و محصول مشترک فرانسه، سوییس، ایران و لبنان هم نخستین نمایش خود را در روز نخست جشنواره تجربه کرد و ۲ نمایش دیگر در بخش «خارج از گذشته» این رویداد سینمایی خواهد داشت.
فیلم «آسمان زیر آب» ساخته درناز حاجیها نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی پروکسیمای این جشنواره هم ۴ نمایش خواهد داشت، همچنین فیلم «تابستان با امید» ساخته صدف فروغی که به عنوان محصول کانادا در سایت جشنواره معرفی شده، با ۴ نمایش در بخش مسابقه اصلی برای کسب گوی بلورین بهترین فیلم کارلوی واری رقابت خواهد کرد.
***
«مستوران» آغازگر سریالسازی صنعتی
مدیر روابط عمومی سازمان هنری- رسانهای اوج با انتشار توئیتی از ساخت سریالهای جدید توسط سازمان اوج خبر داد.
به گزارش «وطنامروز» مهرداد معظمی در این باره نوشت: ساخت سریال مستوران برای سازمان اوج، در حکم آغاز یک راه میانبر است؛ علامتی است از قدم گذاشتن در وادی صنعتی شدن سریالسازی در ایران. ساخت سریال تاریخی با بودجهای برابر با سریالهای روز و آپارتمانی.
وی از ساخت 4 سریال جدید نیز خبر داد و نوشت: از این کارخانه که قصهمحوری، تنوع ژانر و توجه به محتوای ایرانی و اسلامی را در دستور کار دارد، بزودی شاهد نمایش سریالهای با کیفیت دیگری خواهیم بود. با قصههایی شبیه «اسفندیار» از دل شاهنامه، اساطیری چون «آرش» و مرور تاریخ پرافتخار ایران، از «آل بویه» تا «عصر صفوی».
فصل اول سریال مستوران با اقتباس و تکیه بر ادبیات کهن و پندآموز ایرانی و ظرف کمتر از ۲ سال، نگارش، تولید و روانه آنتن شده است. فصل دوم مستوران نیز که روی ریل تولید قرار گرفته است، در کمتر از ۸ ماه به آنتن نوروز 1402 و ماه مبارک رمضان خواهد رسید؛ یعنی خداحافظی با پروسه ساخت 10 ساله سریالهای تاریخی و صرف بودجههای عظیم و درک نیاز مخاطبان تشنه داخلی و خارجی!
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|