|
ارسال به دوستان
بهترین سریال تاریخ تلویزیون ایران از جهت کیفیت اجرا و کمیت مخاطب همچنان پرطرفدار است
به وقت مختارنامه
چینش کنداکتور با در نظر داشتن مناسبتها و اولویتهای پخش، خوشسلیقگی رسانه را میرساند اما گاهی دست رسانه به قدری از تولیدات خالی است که ناچار میشود به تکرار تن دهد. در تلویزیون این اتفاق زیاد میافتد، بویژه در ماههای اخیر. ماجرای «مختارنامه» اما متفاوت است. به گزارش «وطنامروز»، «مختارنامه» با هر بار پخش گویا بیشتر از گذشته دیده میشود. گویی مردم هر سال منتظر تماشای «مختارنامه» در ایام محرمند. مانند برگزاری مراسم تعزیه در برخی مناطق ایران که از سنتهای محرمی و عاشورایی است و مخاطبانش هر سال منتظر برگزاری آن هستند. اگر چه پخش مکرر «مختارنامه» موجب شوخیهایی هم در فضای شبکههای اجتماعی شده است اما نمیتوان منکر این گزاره شد که این سریال مخاطبان پر و پا قرصی دارد که پای تماشای آن مینشینند. این اتفاق برای سریال «یوسف پیامبر» نیز افتاده است. «مختارنامه» اما وجه ممیزه دیگری دارد و آن کیفیت اجراست. «مختارنامه» بیتردید بهترین سریال تاریخ تلویزیون ایران از جهت کیفیت اجرا و کمیت مخاطب است. از 12 سال قبل که مجموعه نمایشی «مختارنامه» به پخش رسید، هر سال دست کم یک بازپخش از این سریال را از یکی از شبکههای سیما شاهد بودهایم و این بازپخشها عموما حوالی ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) بوده است. این اتفاق حتی تا به امروز هم ادامه یافته است و امسال هم نظیر 10 سال گذشته، هر شب ساعت 22 میتوانیم بازپخش «مختارنامه» را از شبکه آیفیلم تماشا کنیم.
اگرچه در چند سال اخیر این رویه تکراری واکنشهای گوناگونی را در پی داشته است که یکی از آنها، دستمایه طنز قرار دادن این پخش هر ساله است اما طبیعی است که این مساله به معنای مخاطب نداشتن «مختارنامه» نیست و این واکنشهای محدود در شبکههای اجتماعی که عمدتا از منظر طنز مطرح میشود را نمیتوان به کل بینندگان این سریال تعمیم داد.
قابل تعمیم نبودن این واکنشها به بازپخش «مختارنامه» را جایی میتوان فهمید که محمدحسین کشکولی، دبیر شورای معارف سیما از درخواستهای متعدد مخاطبان برای بازپخش سریالهایی همچون «مختارنامه» و «یوسف پیامبر» خبر میدهد. کشکولی البته خودش به این نکته معترف میشود که انبوهی این درخواستها نافی نیاز به افزایش تولید در این حوزه نیست و طراحیهایی برای بالا بردن این تولیدات جهت بازتر شدن دست صداوسیما در چینش کنداکتور، در دستور کار است.
دبیر شورای معارف سیما همچنین در مصاحبهای با تسنیم، انتقادهایی را که مخاطبان طنزگونه به بازپخش «مختارنامه» داشتهاند، وارد دانسته و تصریح کرده است: سریالهایی که در حوزه معرفتی باشند را در اولویتمان قرار دادیم که صرفا دینی هم نیستند. یعنی سریالهایی که انقلابیاند، دفاعمقدسیاند و حتی داستانهایی دارند که به فرهنگ بومی و واقعی مردم ایران برمیگردد اما در آنها معرفت نهفته است. فیلمنامههایی در حال بررسی است و برخی از کارها در مرحله پیشتولید قرار دارند؛ نوید اتفاقات خوبی در عرصه سریالسازی را میدهم که در آیندهای نزدیک شاهد این رونق خواهیم بود.
کشکولی در ادامه درباره ساخت بهتر آثار دینی و مناسبتی برای سریالسازان توصیهای داشته و تأکید کرده است: در وهله اول، اولویتها، محتواها و سرفصلهایشان را از کارشناسان عمیق دینی بگیرند. دوم، عرصه محتوای دین آنقدر جذاب، متنوع و دریافتشدنی برای جوانها هست که اگر یک مقداری وقت بگذارند و به علما و دستاندرکاران این حوزه مراجعه کنند، حتماً به سوژههای جذاب و کاربردیای دست پیدا خواهند کرد که سراغ کارهای کممحتوا و سطحی نخواهند رفت. کارهای مناسبتی جان خواهند گرفت، بویژه برای اهلبیتمان تلاش خواهیم کرد کارهایی که نشده و کارهایی که کمتر سراغشان رفتهاند، رونق بیشتری نسبت به چند سال اخیر بگیرد. «مختارنامه» طی یک فرآیند طولانی حدودا 6 ساله (همراه با چندین وقفه) در دهه 80 تولید شد و میرباقری در همان زمان هزینه ساخت کل پروژه را 20 میلیارد تومان اعلام کرد که رقم قابل توجهی به شمار میآمد. طبیعتا در شرایط فعلی، به رقم بسیار بزرگتری برای ساخت سریالی در تراز «مختارنامه» نیاز داریم و با توجه به اختصاص بودجه حدودا 8 هزار میلیاردی و اولویت داشتن محتوا و ساخت سریالهای فاخر برای رسانه ملی در دوران تحول، امید آن میرود که صداوسیما از این فرصت جهت رفع فقر تولیدات نمایشی فاخر مناسبتی بهره ببرد.
تولیدات فاخر البته محصول پروسههای روزمره در صداوسیما و فرآیندهای تصویب و تایید فعلی نیستند و نیاز به ارادههای بزرگ دارند؛ ارادههایی که سازمان صداوسیما و عظمت آن را برای تولید در حوزه نمایش برای ایران و منطقه درک کنند. در عین حال مساله «فیلمسازان» و اضافه شدن نسل جدیدی از نیروها در حوزه نمایش نیز مهم است، چرا که فیلمسازانی از جنس میرباقری یا حاتمیکیا زیاد نیستند و روند اعتماد به نیروهای جوانتر باید توسعه پیدا کند. بنابراین باید منتظر باشیم و ببینیم صداوسیما چه گزینههایی را برای تولیدات جدید و رفع این خلأ زیر سر دارد.
افزون بر همه این نکات، «بازپخش» طی چند سال اخیر مسکنی بوده است تا تلویزیون در مواقع اضطرار از آنها برای حفظ کارکرد سرگرمی خویش و پاسخگویی به سلایق گوناگون بهره ببرد اما ظاهرا این مسکن، خود مسبب بیماری دیگری به نام «انفعال» شده است. درست است «مختارنامه» با هر بار پخش هنوز از نظر مخاطبان دور نمانده و بعد از پخش حرف و حدیثهایی درباره آن در شبکههای اجتماعی طرح میشود اما نافی تولید جدید نیست. آمار تماشای این سریال در تلویبیون و تنها از ۳ شبکه 4، قرآن و آیفیلم نزدیک به 10 میلیون نفر بوده است که طبعا آمار تماشای تلویزیونی و نیز دیگر فرصتهای موجود در شبکههای اجتماعی بسیار بیش از این عدد است. استفاده از تصویر بازیگر نقش مختار در کشورهای منطقه و معرفی آن به عنوان تمثالی ماندگار از شخصیت مختار، جذابیتهای ویژه این سریال را بیشتر نیز کرده است. در عین حال «مختارنامه» در کنار طرح مسائل مربوط به دوران امام حسن علیهالسلام و ماجرای عاشورا و پس از آن، ظرفیت قصهای بینظیری در تاریخ سریالسازی کشور نیز محسوب میشود. در واقع مختارنامه برخلاف بسیاری از کارهای مناسبتی و تاریخی دیگر، صرفا به جهت مضمون و محتوا مورد علاقه مخاطبان نبوده، بلکه قصه و داستانگویی خوبی نیز دارد و این ظرفیتی است که آن را متفاوت از کارهای دیگر میکند.
ارسال به دوستان
اجلاس پایانی رایزنان فرهنگی ایران در پایتخت
تشکیل مجمع اندیشهورزان بینالمللی
دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران عصر پنجشنبه ششم مرداد ۱۴۰۱ با برگزاری آیین اختتامیه و نشست خبری «تشریح دستاوردها و روند برگزاری اجلاس» به کار خود پایان داد. به گزارش «وطنامروز»، حجتالاسلاموالمسلمین محمدمهدی ایمانیپور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی نشست خبری اختتامیه دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور گفت: هدف اصلی ما این بود که از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی بازگردیم. اساسا این سازمان شکل گرفت تا قرارگاه مشترک فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور باشد. این مطالبه مقام معظم رهبری از سازمان است. ایشان کرارا فرمودند این سازمان باید نقش قرارگاهی و نقش راهبری خود را ایفا کند. امروز گفتمان انقلاب و الگوی انقلاب اسلامی خواهان و طرفداران زیادی در کشورهای اسلامی دارد اما منسجم نیستند. ما باید اینها را منسجم کنیم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر استفاده حداکثری از کنشگران فعال فرهنگی در داخل و خارج از کشور افزود: نکته دیگر در نقش قرارگاهی این است که سعی میکنیم از تمام کنشگران استفاده کنیم. وقتی قرار شد راهبری کنیم باید به دنبال ظرفیت باشیم تا آنها را فعال کنیم. وی ادامه داد: باید توانمندسازی کنشگران فعال فرهنگی و علمی در داخل و خارج و اتصال اینها به یکدیگر صورت گیرد، این مساله جریان خوبی شکل میدهد. واقعیتش این است که نفس کلام امامین انقلاب به قدری پررنگ است که مرزها را پیموده و خواهان پیدا کرده است و ما باید مروج این گفتمان باشیم.
* لزوم شناسایی کانونهای اندیشهورزی در حوزه بینالملل
حجتالاسلاموالمسلمین ایمانیپور تصریح کرد: وجه اول، وجه دانشبنیانی بود. دیپلماسی فرهنگی باید دانشبنیان شود، یعنی اولاً یک رصد هوشمندانه در کار باشد و سپس برنامهریزی اصولی شکل بگیرد. برای اینکه به دانش و تجربه خودمان بسنده نکنیم، باید کانونهای اندیشهورزی در حوزه بینالملل را شناسایی کنیم. تشکیل مجمع اندیشهورزان در حوزه بینالملل از رویکردهای اصلی است که باید نسبت به آن اهتمام ورزیم تا دیدمان از حوزه بینالملل دقیقتر شود.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآور شد: یکی دیگر از مأموریتهای سازمان، ظرفیتشناسی دستگاههاست؛ ظرفیتهایی در حوزه و دانشگاه وجود دارد که سراغشان نرفتهایم. بر اساس گفتوگویی که با این دستگاهها داشتیم، بنا شد استفاده حداکثری از این ظرفیتها در داخل و خارج صورت گیرد. وی در پایان سخنانش، خدمترسانی به ایرانیان خارج از کشور را از اولویتهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانست و اظهار داشت: موج جدید ایرانیان خارج از کشور کسانی هستند که علاقهمند به ایران و انقلاب هستند. اینها سفیران نظام هستند که مدتی به خارج کشور میروند تا به تقویت بنیه علمیشان بپردازند. گفتنی است دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که اول مرداد با حضور حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجتالاسلام محمدمهدی ایمانیپور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از مسؤولان و شخصیتهای کشور در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گشایش یافته بود، عصر پنجشنبه ششم مرداد ۱۴۰۱ با برگزاری آیین اختتامیه و نشست خبری «تشریح دستاوردها و روند برگزاری اجلاس» به کار خود پایان داد.
ارسال به دوستان
اخبار
نقاشی روحالامین بر دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج)
جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) در آستانه ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام با نقاشی حسن روحالامین رونمایی شد.
دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) همزمان با آغاز ماه محرم، با نقاشیای از حسن روحالامین و با شعار «ای آفتاب دین، مرا دریاب ارباب» بامداد ۷ مردادماه نصب و رونمایی شد. قرار بود این دیوارنگاره که محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی است، در آستانه ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسلام با مراسم عزاداری و با نوای مداحان در میدان ولیعصر(عج) نصب شود اما به دلیل بارش باران این امر میسر نشد.
***
پخش مسابقه «یک، دو، صدا» از امروز
فصل یازدهم مسابقه «یک، دو، صدا» با یادمان استاد کریمخانی پخش میشود. به گزارش «وطنامروز»، فصل یازدهم مسابقه «یک، دو، صدا» با عنوان یادمان استاد کریمخانی پخش میشود. ساجد قدوسیان، تهیهکننده مسابقه «یک، دو، صدا» ضمن اعلام این خبر گفت: هر چند هنوز فصل دهم مسابقه به پایان نرسیده است ولی با توجه به فرا رسیدن ماه محرم، فصل یازدهم این مسابقه با محوریت ایام شهادت سید و سالار شهیدان برگزار میشود. در این فصل به 4 رشته تعزیهخوانی، نقالی مذهبی، شعر عاشورایی و مداحی میپردازیم. داوران فصل یازدهم مسابقه «یک، دو، صدا» را محمد گلریز خواننده، مدرس آواز و کارشناس نغمههای عاشورایی؛ مرشد ابوالفضل ورمزیار نقال، پردهخوان و پژوهشگر؛ حسین متولیان شاعر، نویسنده و پژوهشگر و ساجد قدوسیان کارگردان، نویسنده، بازیگر و برنامهساز رادیو تشکیل میدهند. ویژهبرنامه «یک، دو، صدا» از شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ مصادف با اول محرم، به تهیهکنندگی ساجد قدوسیان ساعت ۱۷:۳۰ از رادیو ایران پخش میشود.
***
«نسل عاشورایی» در قاب پویا و نهال
مرکز آوای انقلاب اسلامی (ماوا) مجموعه نماهنگ «نسل عاشورایی» را ویژه ایام محرمالحرام تولید کرد.
به گزارش «وطنامروز»، امین صافیزاده، مدیر تولیدات مرکز ماوای سازمان هنری- رسانهای اوج اعلام کرد نماهنگ «نسل عاشورایی» به مناسبت دهه اول ماه محرم تولید شده است. به گفته وی، این مجموعه با هدف ارتباط نسل دهه 80 و دهه 90 با عزاداری سنتی و آشنایی کودکان و نوجوانان با نوحههای قدیمی تولید شده و قرار است از اول محرم به مدت ۱۰ روز از شبکه پویا و نهال تلویزیون پخش شود. نماهنگ ۱۰ قسمتی «نسل عاشورایی» به تهیهکنندگی سجاد شیرافکن و کارگردانی رضا کشاورز تهیه و تولید شده است. علی رنجبر مدیریت فیلمبرداری، پیام حسینسوری طراحی صحنه، ابوالفضل کوچکیان مدیریت تولید و امید میرزایی تدوین این اثر را بر عهده خواهند داشت. شاعر این قطعات سیدجواد پرئی بوده و تنظیم آن بر عهده امیرسهیل سرافرازی است.
***
تعیین سهم فرهنگ از مجموعه اعتبارات دستگاهها
طبق اظهارات وزیر ارشاد، بر اساس آییننامه بند «ز» تبصره ۹ لایحه بودجه، تصویب شد 2 درصد از مجموعه اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی به حوزه فرهنگ اختصاص داده شود. به گزارش «وطنامروز»، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه گذشته در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: طبق آییننامه بند «ز» تبصره ۹ لایحه بودجه، تصویب شد که دستگاهها و شرکتهای دولتی میتوانند ۲ درصد از اعتبارات هزینهای و سرمایهای خودشان را در حوزه فرهنگی مصرف کنند.
به گفته وی، این اتفاق گشایش مهمی در حوزههای فرهنگی، هنری، گردشگری و فعالیتهای قرآنی ایجاد خواهد کرد. طبق این بند، دستگاههای اجرایی مندرج در این قانون و پیوستهای آن مجازند تا ۲ درصد از بودجه هزینهای خود را برای همافزایی و ارتقای فعالیتها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانهای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند.
***
معرفی شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه
با حکم رئیس سازمان سینمایی اعضای شورای سیاستگذاری سیونهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند. به گزارش «وطنامروز»، محمد خزاعی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری سیونهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، طی حکمی اعضای شورای سیاستگذاری این دوره جشنواره را معرفی کرد. بر اساس حکم رئیس سازمان سینمایی، آقایان محسن برمهانی معاون سیما؛ مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران؛ حبیب ایلبیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی؛ مهدی جعفری کارگردان و عضو هیاتمدیره انجمن سینمای جوانان ایران؛ مسعود امینیتیرانی فیلمساز، فیلمبردار و رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران؛ غلامرضا منتظری نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری این دوره جشنواره معرفی کرد. سیونهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ در تهران برگزار میشود.
ارسال به دوستان
تبعات سنگین برای نماینده ایرانی جشنواره ونیز در صورت عدم اخذ مجوز
سرنوشت «برادران لیلا» در انتظار «شب، داخلی، دیوار»
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم گفت: فیلمهای «جنگ جهانی سوم» و «بیرویا» برای حضور در جشنوارههای جهانی مشکلی نداشتند اما «شب، داخلی، دیوار» اخیرا درخواست مجوز داده و هنوز بازبینی نشده است.
به گزارش «وطنامروز»، روحالله سهرابی درباره حضور فیلمهای ایرانی در جشنواره ونیز و پرسش رسانهها درباره اخذ پروانه نمایش این فیلمها اظهار کرد: پس از هر بار حضور فیلمها در جشنوارههای بینالمللی، اغلب حرف و حدیثهایی پیرامون وجود یا عدم وجود مجوز نمایش فیلم در جشنوارهها و محافل بینالمللی مطرح میشود.
وی ادامه داد: بنده قبلا هم گفتهام نفس حضور در جشنواره و افتخارآفرینی سینمای ایران نهتنها هیچ منع و مشکلی ندارد بلکه ارزشمند و باعث خوشحالی دستاندرکاران عرصه فرهنگ و هنر و بویژه سینماست و میتواند موجب بالندگی و رشد آن شود اما موضوع از لحظهای پیچیده و مشکلدار میشود که یک فیلم بدون طی مراحل قانونی و پیش از اقدام به دریافت مجوزهای لازم، در جشنوارهها شرکت میکند. چنانکه در آییننامه مربوط به نمایش آثار سینمایی آمده، فیلمها برای حضور در جشنوارهها یا هر فضای نمایشی الزاما باید پروانه نمایش داشته باشند، بنابراین هر گونه تخطی از این امر تبعات سنگین و جریمههای خاصی را در پی خواهد داشت. به گفته وی، در بین فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره ونیز ۲ فیلم «جنگ جهانی سوم» و «بیرویا» مشکلی برای حضور در جشنوارهها ندارند، چرا که از چند ماه پیش درخواست خود را ثبت کرده و در تعامل با سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش پیش رفتهاند اما فیلم «شب، داخلی، دیوار» جهت اخذ پروانه نمایش دیرتر اقدام کرده و طبق اعلام تهیهکننده با توجه به آماده نبودن فیلم، نسخه نهایی را ارائه نداده است. مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توصیه و تاکید کرد: فیلمسازان از ارائه و نمایش فیلم خود در محافل و جشنوارهها، پیش از اخذ مجوز لازم جدا خودداری کنند تا تعاملی که سازمان سینمایی با سینماگران در پیش گرفته است، خدشهدار نشود.
ارسال به دوستان
میزان مخاطبان سینمای ایران همچنان با روزهای اوج فاصله دارد
افت 56 درصدی گیشه در نخستین تیر پساکرونا
پس از آنکه گیشه سینما در بهار 1401 نسبت به آخرین بهار پیش از کرونا افت 60 درصدی را تجربه کرد، حالا میزان فروش بلیت در نخستین ماه تابستان خبر از ادامهدار بودن این روند کاهشی میدهد.
به گزارش «وطنامروز»، بعد از افت 60 درصدی مخاطبان اکران بهار نسبت به سال ۹۸ بسیاری امیدوار بودند با انتخاب یک ترکیب مناسب برای اکران تابستان جلوی سقوط مخاطبان سینمای ایران گرفته شود اما نتیجه مقایسه نخستین ماه تابستان نسبت به سالهای ۹۶، ۹۷ و ۹۸ بشدت ناامیدکننده است.
در تیرماه ۹۶ «نهنگ عنبر ۲» ۸۰۰ هزار مخاطب، «اکسیدان» ۵۰۰ هزار تماشاگر و فیلم غیرکمدی «رگ خواب» ۳۰۰ هزار تماشاگر داشتند و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر برای این ۳ فیلم و دیگر فیلمها به سینماها رفتند.
در تیرماه ۹۷ «هزارپا» یک میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب و «تگزاس» ۴۸۰ هزار مخاطب داشتند و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای این ۲ فیلم و دیگر فیلمها به سینماها رفتند.
در تیرماه ۹۸ «شبی که ماه کامل شد» ۸۷۰ هزار مخاطب، «سرخپوست» ۶۱۰ هزار مخاطب، «ما همه با هم هستیم» ۵۰۰ هزار مخاطب و «تگزاس۲» ۴۵۰ هزار مخاطب داشتند تا آمار مخاطبان این ماه به رکورد ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار مخاطب برسد.
حالا آمار امسال را ببینید؛ فیلم کمدی «انفرادی» که رضا عطاران را به عنوان نقش یک دارد ۵۰۰ هزار مخاطب داشته؛ کمتر از فیلمهای غیرکمدی سال ۹۸ و بشدت کمتر از کمدیهای رضا عطاران در سالهای ۹۶ و ۹۷! «تی تی» و «علفزار» به عنوان دومین و سومین فیلمها ۲۱۰ و ۱۹۰ هزار تماشاگر داشتند؛ یکچهارم «شبی که ماه کامل شد»، یکسوم «سرخپوست» و حتی کمتر از «رگ خواب»!
به نظر میرسد تا زمانی که مدیران سینمایی بحران را نپذیرند، هر ماه این گزارشهای افت فروش ادامه خواهد داشت؛ وضعیتی که بشدت برای آینده سینمای ایران نگرانکننده است.
ارسال به دوستان
در پی مدیریت صحیح فرهنگی و کنترل قیمت بلیت رقم خورد
هفته پایانی تیر، هفته 12 هزار نفری تئاتر
مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر به عنوان سالنهای اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هفته آخر تیر در حالی میزبان ۱۲ هزار و ۳۵۵ نفر و فروش ۵۲۷ میلیون و ۲۰۸ هزار تومانی بودند که با توجه به آغاز اجرای آثار نمایشی مختلف، رکورد مطلوب تعداد مخاطب و فروش را از خود به جای گذاشتند. به گزارش «وطنامروز»، همزمان با رونق گرفتن فصل اجراهای نمایشی از ابتدای سال جاری در سایه تسریع واکسیناسیون و رسیدن جامعه به ایمنی نسبی از یک سو و همچنین تنوع اجراهای تئاتری در گونههای مختلف تئاتر بزرگسال، نمایشهای آیینی و سنتی و تئاتر کودک و نوجوان در تالارهای اقماری زیرمجموعه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دیگر، به مرور شاهد بازگشت رونق اجراها و حضور پرشور مخاطبان و نزدیک شدن اعداد و ارقام آماری مخاطبان و فروش نمایشها به دوران پیش از کرونا هستیم. با نگاهی آماری میتوان دریافت که هفته پایانی تیرماه ۱۴۰۱ در قیاس با ۱۲ هفته بهار ۱۴۰۱ با ثبت رکورد میزبانی از ۱۲ هزار و ۳۵۵ نفر در قیاس با ۳ ماهه نخست سال، رکوردی منحصربهفرد را از خود برجا گذاشته است. مؤلفه دیگری که بهعنوان خط تمییز اصلی میان بدنه تئاتر دولتی و خصوصی شناخته میشود، نگاهی است که دولت در امر متولیگری مدیریت فرهنگی- هنری بر حوزه عدالت و تزریق یارانههای دولتی داشته و دارد.
در حوزه هنرهای نمایشی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۳ سالن فعال خود مجموعه تئاتر شهر (با ۵ سالن اقماری)، تماشاخانه سنگلج (سالن مختص اجرای نمایشهای آیینی و سنتی) و تالار هنر (سالن مختص نمایشهای کودک و نوجوان)، تلاش کرده ضمن تنوعبخشی به حوزه اجرای آثار تئاتری با پایین نگهداشتن قیمت بلیت تئاتر، دسترسی عموم مخاطبان و علاقهمندان به عرصه هنرهای نمایشی را گستردهتر و فراگیرتر به نسبت بخش خصوصی که از بدنه حمایتهای دولتی کمتر بهره میبرد، فراهم کند. مهمترین خروجی این مؤلفه آن است که شاید در مقایسه میزان فروش سالنهای خصوصی با سالنهای دولتی با اختلاف عدد و رقمی بالا مواجه باشیم اما نباید این مساله را از ذهن دور داشت که نگاه مدیریت دولتی در امور فرهنگی- هنری از جمله حوزه هنرهای نمایشی با محوریت عدالت فرهنگی و پایین نگه داشتن قیمت بلیت همراه است که باعث شده شاهد این اختلاف عدد و رقم میان میزان فروش سالنهای دولتی و سالنهای خصوصی باشیم.
به زعم کارشناسان، چهبسا شاهدیم در سالنهای خصوصی برخی آثاری که از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیستند، فروشی به نسبت بیشتر از آثاری که در تماشاخانههای دولتی با کیفیتی به مراتب بالاتر به صحنه میروند دارند. بر همین اساس است که فروش بیشتر تماشاخانههای خصوصی را نباید به پای توفیق آنها در حوزه اقتصاد تئاتر نوشت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|