|
ارسال به دوستان
استاد منوچهر اسماعیلی یکی از ماندگارترین صداهای تاریخ دوبله ایران دار فانی را وداع گفت
خداحافظ آقای دوبله
گروه فرهنگ و هنر: ورود شکوهمند حمزه با بازی آنتونی کویین در «الرساله» مصطفی عقاد با آن صدای مقتدر، یا معجزه دوبله به جای چند نفر در فیلمهای «مادر» و «هزار دستان» سینمای علی حاتمی و صداهایی که روی صدای بازیگران مطرحی چون استیو مک کویین، همفری بوگارت، چارلتون هستون و کرک داگلاس، پیتر سلرز، اولیور هاردی، مارلون براندو، هیث لجر، آمیتاب باچان، آلپاچینو و صدها شخصیت سینمایی دیگر مینشست، همه یادآور یکی از هنرمندترین هنرمندان صدای ایران است؛ منوچهر اسماعیلی، که شامگاه دوشنبه 31 مرداد در 83 سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی پیوست. مدیریت ارشد دوبلاژ بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی، سریالهای تلویزیونی و برنامههای رادیویی، ایفای نقش در پست دوبلور و گوینده در بیش از ۱۵۰۰ اثر و نقشآفرینی در فیلمهای سینمایی از جمله سوابق منوچهر اسماعیلی است. او کسوت استادی بر بسیاری از گویندگان و دوبلورهای سینما داشت. او در سینمای ایران نیز تاثیر صدا بر ماندگاری شخصیت در فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی را آشکار کرد. اسماعیلی برای نقش مالک اشتر در سریال امام علی صحبت و ماندگاری این نقش را بیش از پیش کرد. حال با 3 تن از مدیران دوبلاژ و گویندگان صاحب سبک درباره شخصیت استاد اسماعیلی به گفتوگو پرداختیم. ***
اکبر منانی، مدیر دوبلاژ و گوینده پیشکسوت:
اسماعیلی تقلیدگر نبود
استاد اسماعیلی جزو بهترینها بود و همیشه در کارش جدیت را دنبال میکرد، همه ما تابع نقش خود در اجرا هستیم، آقای اسماعیلی هیچگاه به دنبال تقلید نبود؛ اینکه برخی دوبلورهای جوان میخواهند الگوگیری و تقلید داشته باشند، به نظرم به طور کلی کار درستی نیست. استاد اسماعیلی تمام رفتار و کردار آن نقشی را که میخواست دوبله کند مورد بررسی قرار میداد و برای کارش ارزش قائل میشد و این دلیلی بود که بین مردم موفق ظاهر میشد. معتقدم پشتکار ایشان باید الگوی جوانان حاضر قرار گیرد. دقیقه به دقیقه کار دوبله سرشار از اتفاقات و خاطرات خوب است؛ از تیپسازی تا اجرا. گوینده و دوبلور به فیلم روح میدهد و باعث میشود مخاطب جذب آن فیلم شود؛ یکی از دلایل موفقیت آثاری که استاد اسماعیلی در آن حضور داشت حضور خودش در آن فیلم یا سریال بود. یک گوینده حق دارد مردم او را بشناسند. تعریف از خود نباشد، من با 62 سال کار بیش از همه تجربه دارم و با صراحت میگویم بزرگی را از دست دادیم که حداقل در کار خودش بینظیر بود و هیچگاه به دنبال تقلید هم نبود.
***
ناصر ممدوح، مدیر دوبلاژ و گوینده:
«منوچهر اسماعیلی» در رأس هرم دوبلاژ قرار داشت
استاد اسماعیلی بیهمتا بود و در رأس هرم دوبلاژ قرار داشت. ایشان کارنامه درخشانی داشت و در نقش اساتیدی مثل استاد انتظامی، استاد کشاورز و... صحبت کرد. استاد اسماعیلی دارای شخصیت بسیار والایی بود و در جایگاه خاصی قرار داشت؛ آدم وقتشناس و منضبطی بود.
آقای اسماعیلی در دوران خود شاهکار بود. مرگ برای همه است ولی آقای اسماعیلی جزو نیکهای روزگار ما به شمار میرود و همیشه زنده است.
استاد اسماعیلی برای جامعه هنری هم یک اسطوره بود و رفتنشان ضایعه بزرگی برای همه گویندگان و دوبلورهاست. ما انسانها عمر جاوید نداریم و همه یک روز خواهیم رفت اما از صمیم قلب از فقدان ایشان دلم گرفت.
***
سعید شیخزاده، دوبلور و گوینده:
نام استاد در قله دوبلاژ خواهد ماند
آقای اسماعیلی را ما همیشه در شغلمان به عنوان بزرگترین هنرمند این عرصه میشناختیم. هر شغلی با افرادی که در آن فعالیت میکنند شناخته می شود و حضور آنها به آن شغل رنگ و جلا میدهد. نقش استاد اسماعیلی باعث شد دوبله در ایران موثر واقع شود. هنر و حضور ایشان تاثیرات بسزایی در زندگی افرادی مثل من داشته است. ما از ایشان یاد گرفتیم که «دوبلاژ» شغل بسیار حساسی است تا ما بهترین کار را ارائه دهیم. حضور استاد اسماعیلی پر از اتفاقات خوشایند بود. هر زمانی کاری به ما پیشنهاد میشد تا در آن حضور داشته باشیم و آقای اسماعیلی هم در آن کار فعالیت داشت، سعی میکردیم که شب قبل زود بخوابیم تا صبح خواب نمانیم که در مقابل استاد اسماعیلی بدآموزی نداشته باشد. همکاری با ایشان از شور و هیجان خاصی برخوردار بود. قطعا ما اکنون جایی در حال کار هستیم و در صندلیای مینشینیم که عزیزانی مثل استاد اسماعیلی در گذشته در آن صندلی جلوس میکردند. اسم این عزیزان انگیزه بسیار بالایی برای ما است.
ارسال به دوستان
گزارش «وطنامروز» از افتتاحیه هشتمین نمایشگاه نوشتافزار «ایران نوشت»
مدرسه خودباوری
در روزگاری که قهرمانان پویانماییهای غربی تا جلد دفتر مشق دانشآموزانمان هم پیشروی کرده بودند، عدهای جوان خوشفکر با دغدغههای ملی و میهنی دست به یک ریسک بزرگ زدند. آنها در روزگاری که بنتن و اسپایدرمن خوراک رسانهای کودک و نوجوان ایرانی بود، این قشر را با هویت دیرینه و تاریخ میهن خود آشتی دادند تا امروز شاید اولویت انتخاب بخش عظیمی از دانشآموزان ایرانی برای خرید، به جای اسپایدرمن، پسر دلفینی باشد.
به گزارش «وطنامروز»، روز گذشته در حالی هشتمین جشنواره و نمایشگاه «ایران نوشت» افتتاح شد که یک دهه از آغاز صنعت تولید نوشتافزار ایرانی- اسلامی میگذرد. این صنعت در این دهه، فراز و نشیبهای زیادی را پشتسر گذاشت و آزمون و خطاهایی داشت و حالا پس از 10 سال توانسته برای کودک و نوجوان ایرانی ذائقهسازی کند و او را به جای شخصیتهای ساختگی انیمیشنهای خارجی که از فرهنگ او فاصله بسیار دارند، با اساطیر و بزرگمردان و شخصیتهای ملی و میهنی انس داده است. آمار و ارقامی که از سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار نوشتافزار به گوش میرسد حاکی از آن است که امروز نیمی از نوشتافزار بازار ایران، ساخت ایران است. علاوه بر آن، 15 درصد تولیدات نوشتافزار کاراکترمحور و منقش به قهرمانان ایرانی است و توانسته در بازار رقابت با نوشتافزارهای کاراکترمحور خارجی حرفی برای گفتن داشته باشد و سلیقه مشتری ایرانی را به سمت و سوی فرهنگ اصیل خودش تغییر دهد.
شاید ایده تولید نوشتافزار ایرانی- اسلامی ابتدا چندان جدی گرفته نمیشد اما استقبال فرزندان این سرزمین از تصویر قهرمانانشان بر روی لوازم آموزشی، صنعت تولید نوشتافزار داخلی را به طور چشمگیری رونق بخشیده است. نمایشگاه «ایران نوشت» این رونق را به خوبی به رخ میکشد. این نمایشگاه پس از ۲ سال وقفه به علت شیوع کرونا، امسال در حال برگزاری است و سهشنبه هفته جاری نخستین روز خود را پشت سر گذاشت. این افتتاح به رسم ادوار قبلی که به دست خانواده شهدا صورت میگرفت، به دست لیلی سادات نوه شهید اندرزگو انجام شد. در افتتاحیه این نمایشگاه که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (محل برگزاری نمایشگاه) برگزار شد، وزرای آموزشوپرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستیار ریاست جمهوری در امور مردمیسازی دولت، مدیرعامل کانون پرورش فکری و مدیرعامل مجمع «ایراننوشت» حضور یافتند و در سخنانی به ضرورت بومیسازی سایر عرصههای فرهنگی مثل بازیهای رایانهای، سینمای کودک، اسباببازی و... اشاره کردند. در ادامه بخشهایی از سخنان آنها در مراسم افتتاحیه «ایران نوشت» را میخوانید.
***
برای نسل گام دوم انقلاب
وزیر آموزشوپرورش در این مراسم عنوان کرد نسلی که امروز در حال پرورش یافتن در مدارس کشور ماست، نسل گام دوم انقلاب اسلامی است. این نسل، نسل بچههایی است که دغدغه هویت ملی این کشور را دارند. یوسف نوری همچنین آمادگی نظام آموزشی برای ترویج هر چه بیشتر نوشتافزار ایرانی را اعلام کرد و یادآور شد: نظام آموزشی کشورمان بهشدت از حضور موثر این تولیدکنندگان در مدارس برای ترویج محصولات داخلی استقبال میکند. در مدارس به روی آنها بسته نیست. وزیر آموزشوپرورش در حاشیه این مراسم نیز در پاسخ به خبرنگاران از اختصاص امکانات ویژه به تولیدکنندگان داخلی نوشتافزار جهت تبلیغات خبر داد و گفت: سعی داریم برای ترویج بیشتر نوشتافزارهای ایرانی- اسلامی، بستری در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهیم. پیشنهاد شده که تبلیغات این محصولات در شبکه اجتماعی شاد قرار گیرد و این تبلیغات به کل مدارس و اولیای دانشآموزان معرفی شود.
***
خیلیها فکرش را نمیکردند
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری، درباره دیدگاهها هنگام مطرح شدن ایده نوشتافزار ایرانی- اسلامی چنین گفت: روزی که برای نخستینبار دغدغه تولید نوشتافزار ایرانی- اسلامی مطرح شد، خیلیها باورشان نمیشد که این جریان به نتیجه برسد. امسال هشتمین دوره این جشنواره است و امروز در جایگاهی قرار گرفته که قابل مقایسه با نخستین دوره آن نیست. امروز سبک زندگی کودکان و نوجوانان ما را نمادها میسازند؛ نمادهایی که از طریق صنعت سرگرمی در اختیار آنها قرار میگیرد. وی تولید نوشتافزار ایرانی را گامی جهادی در جهت مقابله با استکبار جهانی معرفی کرد و گفت: امروز متاسفانه میبینیم که وقاحت برخی کشورها در حوزه فرهنگ به جایی رسیده که همجنسگرایی را وارد پویانماییهایشان کردهاند. اینکه حاکمیت ما چنین اقداماتی را محکوم کند، خوب است اما راهکار اصلی مقابله با اینها، تولید فاخر بومی و ایرانی- اسلامی است.
***
جوانان ورق را در این صنعت برگرداندند
سیداحمد عبودتیان، دستیار رئیسجمهور در مردمیسازی دولت در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، صنایع فرهنگی را مردمیترین صنعت خواند و آن را صنعتی پیشران دانست. وی در ادامه گفت: در کشوری که مردمان آن میگویند هنر نزد ایرانیان است و بس، پیشران بودن در امور فرهنگی یک رکن مهم است. اگر به دنبال مردمیسازی در حوزه صنعت هستیم، باید بدانیم که یکی از مردمیترین بخشها همین بخش نوشتافزار است. عبودتیان سهم ایران از صنایع فرهنگی خلاق را ناکافی دانست و افزود: ما از بازار حدود 2500 میلیارد دلاری حوزه صنایع فرهنگی، یک میلیون و 700 میلیون دلار سهم داریم. این نسبت، با توجه به داعیه فرهنگی ما در جهان نسبت روایی نیست.
* تصویر فرزند شهید خوب فروخت
دستیار رئیسجمهور در مردمیسازی دولت با اشاره به ۲ نمونه از نوشتافزارهای بومی سالیان گذشته و فروش خوبشان، از استقبال خوب مردم از این صنعت گفت و عنوان کرد: در همان سالهای ابتدایی آغاز تولید ملی نوشتافزار، در یکی از بازارهایی که مشتریان آن آنچنان یک دست هم نبود، دیدم در بین نوشتافزارها، دفتری با یک طرح خاص در قسمتی جداگانه گذاشته شده بود و به مشتریان فروخته نمیشد. پرسیدم: «جریان این دفتر چیست؟ آیا طرح جلد آن حساسیتی دارد در این منطقه؟» فروشنده پاسخ داد: «این طرح را زیاد میخریدند؛ به همین دلیل در قفسه جداگانه گذاشتهایم و هر کس 50 هزار تومان از ما بخرد، یک عدد دفتر از این طرح هم میتواند خریداری کند». آن طرح چه بود؟ تصویر پسر شهید احمدیروشن روی زانوی رهبر انقلاب! دفاتر منقش به این طرح، پرفروشترین محصول آن سال شد. وی در پایان گفت: با یک اقبال کوچک یک ورق در این حوزه برگشت. تمام سنگرهای مختلف کشورمان قابل ورق خوردن به دست همین جوانان است و اگر به آنها اعتماد شود، ورقهای زیادی را میتوانند برگردانند.
***
فعل توانستن صرف شد
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «ایران نوشت» را یکی از نمادهای مهم استقلال فرهنگی کشور معرفی کرد و گفت: موضوع استقلال و خودکفایی قبل از آنکه متوجه حوزه صنعتی و عمرانی باشد، به حوزه فرهنگی بازمیگردد، چرا که در تعامل با هویت ملی است. نکته مهم این است که فرهنگ ما، قدرت آفرینش و نوآوری و پیشرفت دارد. امام خمینی(ره) با باز کردن غل و زنجیر وابستگی از گردن مردم کشورمان، این قدرت را اثبات کرد و در پی آن، فعل توانستن برای ما صرف شد.
* نوشتافزار ملی غرور ملی را بالا برده است
وزیر ارشاد در ادامه عنوان کرد: با رونق گرفتن جریان نوشتافزار ایرانی، امروز میبینیم غرور ملی و خودباوری در وجود دانشآموزان ما تقویت شده است. با این وجود، هنوز هم وقتی به حوزههای دیگر مثل پویانمایی یا بازیهای رایانهای نگاه میکنیم، به این نتیجه میرسیم کار بسیاری در این زمینه بر دوشمان است و تحقق آنها، مجموعهای از همکاریهای مشترک بین نهادها را میطلبد. وزارت آموزشوپرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت ۳ نهاد اصلی برای پیشروی در این مسیر هستند.
***
از شکرستان تا پسر دلفینی
محمد یقینی، مدیرعامل مجمع «ایران نوشت» هم در این مراسم بیان کرد: جریان تولید نوشتافزار ملی در آستانه آغاز دومین دهه عمر خویش است. در طول این 10 سال از روزگاری که نوشتافزار ایرانی نداشتیم، گذشتهایم و با افتخار میتوانیم از تولید نوشتافزار ایرانی با محتوای ایرانی سخن بگوییم و هویتی برای این صنعت وجود دارد. این مساله رضایت مردم را نیز به طور چشمگیری به دنبال داشته است. وی با اشاره به نخستین کاراکترسازی عرصه نوشتافزار داخلی گفت: مسیر ارتباط با کاراکترهای ایرانی از نمونه موفق «شکرستان» شروع شد و سپس کاراکترهای مختلفی در این حوزه باب شدند. امسال هم انیمیشن «پسر دلفینی» در آستانه اکران است و بازارسازی فرهنگی آن توسط تولیدکنندگانی که در نمایشگاه حاضرند، انجام شده است و افزون بر آن، اکران خود انیمیشن را هم خواهیم داشت.
ارسال به دوستان
اخبار
برگزاری سومین سوگواره زخم عتیق
سومین سوگواره آیینی «زخم عتیق» به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز»، این رویداد آیینی امسال در ۷ شب برگزار خواهد شد و هنرمندان شبیهخوان ۷ شب به اجرای برنامه خواهند پرداخت. تعزیه حضرت مسلمبنعقیل(ع)، تعزیه ۲ طفلان حضرت مسلمبنعقیل(ع)، تعزیه طفلان حضرت زینب(س) و غلام ترک، تعزیه حضرت قاسمبنالحسن(ع)، تعزیه حضرت علیاکبر(ع)، تعزیه حضرت ابالفضلالعباس(ع) و تعزیه شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) در این 7 شب اجرا خواهد شد.
این برنامه از شنبه پنجم تا جمعه 11 شهریورماه در محوطه باز ساختمان مرکزی بنیاد فرهنگی روایت فتح واقع در میدان فردوسی، خیابان سپهبد شهید قرنی، نبش کوچه شهید فلاحپور، بعد از اذان مغرب برگزار خواهد شد. حضور برای عموم علاقهمندان در این برنامه آزاد و رایگان است.
***
بازدید خبرنگاران خارجی از موزه هنرهای معاصر
خبرنگاران رسانههای خارجی از نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کردند. به گزارش «وطنامروز»، موزه هنرهای معاصر تهران دوشنبه ۳۱ شهریورماه میزبان جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانههای خارجی بود که برای بازدید از نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» در محل موزه حاضر شده بودند.
پیش از آغاز این بازدید، عبادرضا اسلامیکولایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران ضمن خوشامدگویی به خبرنگاران، در سخنان کوتاهی اظهار کرد: ما در موزه هنرهای معاصر تهران، حضور و همراهی رسانهها را یک ضرورت میدانیم و برای آن اهمیت زیادی قائلیم. گاهی چالشها و نگرانیهایی نزد افکار عمومی به وجود میآید که اگر نقش اصحاب رسانه نباشد، این چالشها ادامهدار خواهند بود.
در این بازدید، نمایندگان رسانههای خارجی همچون آژانس خبری الفرات، خبرگزاری راپتلی روسیه، تلویزیون فونیکس چین، تلویزیون العربی قطر، خبرگزاری EPA آلمان، تلویزیون ZDF آلمان، خبرگزاری AFP فرانسه، آژانس خبری وانا، موسسه خبری انیکس و... حضور داشتند.
***
بازگشت دوباره جشنوارههای منطقهای
آییننامه شصتوپنجمین جشنواره منطقهای سینمای جوان- یزد منتشر شد. به گزارش«وطن امروز»، شصتوپنجمین جشنواره منطقهای سینمای جوان- یزد، با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی و تثبیت جایگاه فیلم کوتاه، به عنوان یکی از مقولههای مهم فرهنگی با رویکرد ایجاد تنوع و تکثر در انواع فیلم کوتاه از طریق تأکید بر ژانرهای سینمایی، از 8 تا 11دیماه 1401 به مدت ۴ روز در شهر یزد برگزار خواهد شد.
این جشنواره با حضور هنرمندان 10 استان (سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستانوبلوچستان، قم، اصفهان، هرمزگان، چهارمحالوبختیاری،کرمان و یزد) در ۲ بخش فیلم کوتاه و عکس برگزار میشود. در این دوره توجه به سینمای بومی و فیلمهای ژنریک در اولویت انتخاب و داوری خواهند بود.
نامنویسی از یکم شهریورماه 1401 آغاز شده و تا 20 مهرماه 1401 ادامه خواهد داشت. مهلت نامنویسی و بارگذاری آثار به هیچ عنوان تمدید نشده و رأس تاریخ اعلام شده، سایت ثبتنام بسته خواهد شد. علاقهمندان میتوانند از طریق سایت www.iycs.ir/www.festival.iycs.ir نسبت به نامنویسی در شصتوپنجمین جشنواره منطقهای سینمای جوان- یزد اقدام کنند.
***
موافقت با صدور پروانه نمایش ۲ فیلم
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی با صدور پروانه نمایش ۲ فیلم موافقت کرد. به گزارش «وطنامروز»، شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی در جلسه اخیر خود با صدور پروانه نمایش برای فیلمهای «رودررو» به تهیهکنندگی وکارگردانی سیدحسین شهابی و «2888» به تهیهکنندگی و کارگردانی کیوان علیمحمدی موافقت کرد.
در فیلم «رودررو» که بیش از ۱۰۰ هنرجوی بازیگری در آن ایفای نقش کردهاند، مصائب و مشکلات دانشجویان و علاقهمندان به بازیگری در تستهای مختلف فیلمهای سینمایی به تصویر کشیده شده است.
شهابی که این روزها مشغول نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی جدیدی است، خود در فیلم «رودررو» ایفای نقش کرده است.
***
سانسور، پایان انیمیشن «مینیونها» را تغییر داد
کاربران رسانههای اجتماعی در چین اعلام کردند پایانبندی انیمیشن جدید «مینیونها؛ ظهور گرو» برای اکران داخلی در این کشور تغییر یافته است. به گزارش «وطنامروز»، سانسور و ایجاد تغییر در قسمت جدید انیمیشن «مینیونها»، نمونه دیگری از تلاش مقامات چینی برای سانسور یک فیلم محبوب هالیوودی است تا از نظر سیاسی برای اکران در چین مناسبسازی شود؛ اتفاقی که با واکنش مخاطبان در شبکههای اجتماعی کشور چین همراه شده است.
در نسخهای از انیمیشن «مینیونها؛ ظهور گرو» که در چین اکران شده است، ضمیمهای به پایانبندی فیلم اضافه شده که بر اساس آن «وایلد ناکلز» شخصیت اصلی فیلم توسط پلیس دستگیر میشود و ۲۰ سال را در زندان سپری میکند و شخصیت همدست او یعنی «گرو» نیز به خانواده بازمیگردد و با 3 فرزند دخترش به زندگی ادامه میدهد. این در حالی است که در نسخه بینالمللی این انیمیشن، «گرو» و «وایلد ناکلز» 2 ضدقهرمان داستان، پس از مرگ جعلی «واید ناکلز»، با هم فرار میکنند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|