|
ارسال به دوستان
15 نویسنده از خاطرات شهید سلیمانی مجموعه داستان کوتاه نوشتند
روایتخانه سلیمانی
از زمان شهادت سردار سلیمانی تاکنون متون و آثار متعددی منتشر شده است. برخی از این آثار تصویری بوده و در قالب فیلم و عکسهای مستند به معرفی حاجقاسم میپردازد و برخی هم به صورت نوشتار و در قالب کتاب. اما کتابی را که بتواند آنگونه روایت کند که خواننده خودش ناخودآگاه به تصویرسازی و تجسم بیفتد، باید یک اثر متفاوت بدانیم.
به گزارش «وطنامروز»، با پر کشیدن حاجقاسم، مکتب سلیمانی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. انگار همه برای معرفی این شخصیت به جهانیان احساس مسؤولیت میکردند و هر کس میخواست به طریقی دینش را به این مکتب ادا کند. چنین اقداماتی در حوزه کتاب هم بسیار بوده است به نحوی که در نمایشگاه کتاب اخیر که حدود ۳ ماه از پایانش میگذرد، بیش از 300 عنوان کتاب در رابطه با این شهید بزرگوار به مخاطبان عرضه شد. این تلاشها هنوز هم ادامه دارد و بتازگی کتاب «حسن یوسف» که شامل مجموعهای از داستانهای کوتاه با محوریت خاطرات شهید سلیمانی است، توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. این کتاب توسط مجموعه روایتخانه زیر نظر سعید معتمدی نوشته شده اما نکته جالب این است که نگارش آن را 15 نویسنده برعهده داشتهاند. کتاب تلاش کرده تا در قالب داستانهایی کوتاه، از زوایای دید مختلف، زندگی این شهید را مورد بررسی قرار دهد و طبق توضیحات کتاب، نویسندگان تلاش کردهاند تا با گره زدن برخی خاطرات واقعی با تخیل، مجموعهای خواندنی به خوانندگان تقدیم کنند. سعید معتمدی، سرپرست نویسندگان «حسن یوسف» در گفتوگو با «وطنامروز» نکاتی را درباره این کتاب مطرح و توصیه کرد اگر به دنبال یک خاطرهنگاری فصیح و شیوا از زندگی شهید سلیمانی میگردیم، حتما آن را مطالعه کنیم.
***
* قبل از هر چیز برویم سراغ نام کتاب؛ چرا «حسن یوسف»؟ این نام به چه مفهومی اشاره دارد؟
نام کتاب برگرفته از یکی از داستانهای آن است. از طرف دیگر هم دیدیم این نام که اسم یک گیاه زینتی است، برای شخصیت سردار سلیمانی که مانند یوسف عزیز مصر، عزیز دلهای مردم این سرزمین است، تاویلپذیری دارد و در قالب خاطراتی محاسن وی را بیان میدارد. به همین دلیل تصمیم بر این شد که «حسن یوسف» نام این کتاب باشد.
* ایده نگارش «حسن یوسف» متعلق به یک نفر بود یا کل نویسندگان در تصمیمی جمعی به این نتیجه رسیدید؟
وقتی خبر شهادت سردار آمد، با دوستان و همکاران هنرمندمان در مجموعه روایتخانه گرد هم آمدیم و کارگاه ایدهیابی گذاشتیم. دوستان گفتند میخواهیم برای عرض ارادت به محضر حاجقاسم، خاطرات ایشان را جمعآوری کنیم و با ادبیات داستانی بنویسیم. چندین بار کتاب بازنویسی شد و اصلاحیه خورد و در نهایت پس از یک سال، کار به خروجی رسید و زحمات دوستان به بار نشست.
* هماهنگ کردن 15 نویسنده کار دشواری نبود؟
همه افرادی که آمدند قلم بزنند، دلی آمدند. آنها کسانی بودند که از صمیم قلب دوست داشتند این اتفاق بیفتد و این مجموعهداستان چاپ شود. همین موضوع، بین گروه نویسندگان نوعی یکپارچگی ایجاد میکرد و موجب میشد هماهنگی بین نویسندگان تسهیل شود، البته هر کدام از این نویسندگان سبک خاص خودشان را داشتند و در بافت و بستر خاصی قلم میزدند و از این جهت برخی دشواریها در راه همگن کردن ادبیات کتاب وجود داشت اما همین که آنها با قلب خود برای نوشتن آمده بودند، باعث میشد این دشواریها به چشم نیاید.
* در توضیحات کتاب آمده در برخی قسمتها واقعیت با تخیل گره خورده است؛ چه میزان از محتوای داستانها واقعی و چه میزان تخیلی است؟
ایدههایی که برای این مجموعه داستان به کار گرفته شده، ایدههایی است که در کارگاه ایدهپردازی درباره آنها بحث شده است. نکتهای که وجود داشت این بود که اگر میخواستیم صرفا آنچه بوده را گزارش کنیم و از روایت ادبی فاصله بگیریم، با انبوهی از ناداستان روبهرو میشدیم که بعید بود کسی برای خواندن آن ترغیب شود. میخواستیم به جای ناداستان، داستان داشته باشیم تا روان و جذاب باشد و در کنار ادای تکلیف به سردار، اثری خوشخوان به مخاطبان تقدیم کنیم. اینکه گفته شده در این کتاب واقعیت با تخیل پیوند خورده به این معناست که به عنوان مثال، داستان آزادسازی اسرا واقعی است اما جزئیات و طرز برخورد و کلام و... بر اساس تراوشات ذهن نویسنده نوشته شده است.
* منبع شما برای به دست آوردن خاطرات حاجقاسم چه بود؟
کتابهایی وجود داشت که پس از شهادت سردار سلیمانی از خاطرات وی چاپ شده بود که به معرفی شخصیت حاجقاسم میپرداخت، برخی مستندها درباره زندگی او ساخته شده بود، بعضی شبخاطرهها بود، برخی مصاحبهها در فضای مجازی نشر یافته بود و... همه این موارد منابعی بود که ما به آنها رجوع کردیم و از طریق هر کدام به گوشههایی از زندگی و شخصیت این سردار بزرگ دست یافتیم و از آنها برای نگارش این مجموعه داستان بهره بردیم.
* کمی درباره مرکز «روایتخانه» توضیح دهید.
روایتخانه یک مرکز داستاننویسی متشکل از جوانان علاقهمندی است که دغدغه دارند درباره گفتمان انقلاب اسلامی متن تولید کنند. این مرکز، دورههای تخصصی داستاننویسی برگزار میکند و در ۲ حوزه داستان و ناداستان به پرورش نویسنده میپردازد و همه این اقدامات در مسیر تولید آثار هنری تراز انقلاب اسلامی است. بیشتر فعالیت این مجموعه در حوزه کتاب است اما اخیرا در حوزه فیلمنامهنویسی هم فعالیتهایی را آغاز کرده است.
* اگر خاطرتان هست و مایلید، یکی از خواندنیترین داستانهای کتاب «حسن یوسف» را به خوانندگان روزنامه ما هدیه دهید.
همه داستانهای این کتاب از نظر من خواندنی است و نمیتوانم از بین آنها یکی را به عنوان بهترین داستان انتخاب کنم. از طرف دیگر همه نویسندگان این کتاب برایم عزیزند و نمیخواهم با انتخاب یک داستان، تبعیضی بین آنها قائل شوم. در عوض اکیدا توصیه میکنم این کتاب را مطالعه کنید. این کتاب حاصل قلمهایی است که از صمیم قلب به حرکت درآمدهاند و شخصیت سردار دلها را با زبانی شیوا و بیانی دوستداشتنی برای مخاطب تعریف میکنند. زبان هنر و ادبیات بهترین زبانی است که میتوان از آن برای معرفی انسانهای بزرگ بهره برد. مفاهیم و انگیزهها را با این زبان میتوان در اذهان مخاطبان حک و ماندگار کرد.
ارسال به دوستان
سهم گروه سنی نوجوان از برنامههای تلویزیون اندک است
«اقیانوس آرام» فرصتی تازه برای نوجوانها
گروه فرهنگ و هنر: برنامهسازی کار سختی است، حال اگر بخواهید این برنامه را برای کنجکاوترین گروه سنی تولید کنید، سختتر هم میشود. نوجوان مخاطب سرسختی است که برای همراه کردن او حتما باید حرف تازهای داشته باشیم یا حرف را آنقدر جذاب بیان کنیم تا ذهن پرسشگر او همراه شود.
مرور برنامههای رسانه ملی نشان میدهد بعد از دهه 60 که تولیدات تلویزیونی سبکی متفاوت داشت، ساخت برنامه برای نوجوانها آنطور که باید مورد توجه نبوده است و صرفا به صورت مقطعی آثاری تولید شدند که برخی موفق بودند و برخی نه.
نکته دیگر، عدم توجه کافی به مرز میان نوجوانی و کودکی است. در دورهای توجه اصلی برنامهسازان، با ورود «خالهها» و «عموها» به تلویزیون، معطوف به کودکان شد و کمتر سراغ نوجوانها رفتند. از طرفی گاهی مرز میان برنامههای کودک و نوجوان به هم آمیخته شده است.
نگاه غالب در تولید برنامه برای نوجوانان در دهه 70 بیشتر بر پایه برنامههای گفتوگومحور بود اما اتفاق مهم این دوران سریالهای خوبی بود که در کنار این برنامهها مکملی شد برای همراه کردن مخاطب نوجوان.
«قصههای مجید/ سال 69» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «دنیای شیرین/ سال 76» به کارگردانی بهروز بقایی، «سیب خنده/ سال76» به کارگردانی رضا عطاران و «دنیای شیرین دریا/ سال77» به کارگردانی بهروز بقایی از جمله سریالهایی بودند که توانستند مخاطب نوجوان را راضی نگه دارند. با یک وقفه طولانیمدت سال 98 سریال«محرمانه» بـه کارگردانی مسلم تهرانی و تهیهکنندگی عطا پناهی برای نوجوانان ساخته شد و تا حدودی این خلأ را پر کرد.
از ابتدای دهه 70 تا امروز برنامههایی هم تولید شدند که در جذب مخاطب نوجوان موفق عمل کردند؛ از جمله «نیمرخ»، «اکسیژن» و حالا «اقیانوس آرام».
در این سالها، علاوه بر کاهش ساخت برنامههای نوجوانانه، سریالسازی هم کمرنگ شد و با وجود رشد اطلاعات و باز شدن بیشتر فضای رسانهای، خوراک فکری مخاطب نوجوان تلویزیون به اندازه کافی نبود.
واقعیت این است که سهم گروه سنی نوجوان از برنامهسازی در تلویزیون اندک است. این وظیفه به شبکه امید واگذار شده اما نیاز به یادآوری نیست که شبکههای دیگر هم نباید از نوجوانها غافل شوند بویژه آنکه الزاما این گروه سنی مخاطب برنامههای شبکه امید نیستند و باید در شبکههای دیگر هم محتوای لازم برایشان مهیا شود.
در چنین شرایطی فصل چهارم «اقیانوس آرام» که محصول سازمان اوج است، روی آنتن شبکه 2 میرود. در این برنامه، آدمهای موفق میان نوجوانها حاضر میشوند و از تجربه زندگی خود میگویند. این شیوهای تازه در برنامهسازی برای نوجوانها است که فرصت اشتراک در تجربه دیگران را برایشان فراهم میکند.
نوجوان برای یافتن مسیر درست، نقشه راه میخواهد و نیازمند الگو است. او نیاز به الگویی دارد که بتواند همراهش شود؛ نه آنقدر بزرگ و دستنیافتنی که به رویا بماند و نه آنقدر دمدستی که جذابیت لازم را نداشته باشد.
آنچه در این مسیر نیاز به توجه بیشتر دارد فرمولهای گذشته است که دیگر کارایی ندارد و برای برنامهسازی برای این گروه سنی نگاه ویژهتری میطلبد. «اقیانوس آرام» از این منظر اتفاقی نو است و توانسته بخشی از این خلأ را پر کند.
ارسال به دوستان
با حضور انجمن سینمای جوانان ایران انجام میشود
نمایش ۶ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره فیلم مسکو
جشنواره بینالمللی فیلم مسکو میزبان ۴ فیلم کوتاه از انجمن سینمای جوانان ایران و ۲ فیلم دیگر در بخش اصلی میشود. به گزارش «وطنامروز»، ۴ فیلم کوتاه از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران در چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم مسکو به نمایش درمیآیند. فیلمهای کوتاه «دوآلپا» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا مرادی، «دکل» به نویسندگی و کارگردانی بابک مصطفوی، «فشن» به نویسندگی و کارگردانی فردین انصاری و «جان داد» به نویسندگی و کارگردانی سهیلا پورمحمدی، در بخش غیررقابتی مرور سینمای ایران
(Motives Of Persia) جشنواره بینالمللی فیلم مسکو اکران میشوند. این آثار از طریق امور بینالملل انجمن به دوره چهلوچهارم جشنواره مسکو معرفی شدهاند. جشنواره بینالمللی فیلم مسکو در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد و از سال ۱۹۵۹ به یک رویداد پیوسته تبدیل شد.
برگزارکنندگان این جشنواره بر این باورند که فیلمسازان «جهان خود را میآفرینند»، «زبان تصویر تازهای» را شکل میدهند و حتی مسیر جدیدی را برای هنر ملی و بینالمللی به عنوان یک ناظر کل تعریف میکنند. کنستانتین استانیسلاوسکی درباره این جشنواره گفته بود: «من به جشنواره مسکو، باور دارم». بخش مرور سینمای ایران
(Motives Of Persia) در این جشنواره، بخشی غیررقابتی است که با الهام از منظومه شعری با نام Persian Motifs، سروده سرگئی یسنین، شاعر اهل روسیه نامگذاری شده و در بزرگداشت این شاعر برگزار میشود. همچنین دو فیلم کوتاه «نسیم» اثر حمیدرضا قاسمی و «نفس نکش» ساخته میلاد نسیمسبحان از ایران، در بخش اصلی رقابتی این دوره از جشنواره مسکو با آثار راهیافته از دیگر کشورهای جهان رقابت خواهند کرد. چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم مسکو از ۲۶ آگوست تا ۲ سپتامبر ۲۰۲۲ (۴ تا ۱۱ شهریور) برگزار میشود.
ارسال به دوستان
رونمایی از تاریخشفاهی مبارزات آیتالله شالی
کتاب « مجاهد پارسا» منتشر شد
کتاب « مجاهد پارسا» با مضمون تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات آیتالله سیدحسن موسویشالی روانه بازار نشر شد.
به گزارش «وطنامروز»، تازهترین اثر از منشورات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان «مجاهد پارسا» روانه بازار کتاب شد. این اثر درباره تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات آیتالله سیدحسن موسویشالی از علمای بزرگ قزوین است.
آیتالله سیدحسن شالی از علمای بزرگی هستند که در طول حیاتشان منشأ آثار خیر بودهاند. ایشان پس از حضور در نجف و استفاده از محضر علمای این حوزه، به ایران بازگشتند و در زادگاهشان منشأ آثار فراوانی بودهاند به طوری که در تاکستان با تأسیس حوزه علمیه شهید مصطفی خمینی به تربیت طلاب پرداختند و نقش مهمی در زمینه جذب جوانان به فراگیری علوم حوزوی ایفا کردند و با حکم امام خمینی به امامت جمعه این شهر منصوب شدند.
کتاب حاضر از ۴ فصل تشکیل شده است که فصل اول به پیشینه خانوادگی و تحصیلی آیتالله موسویشالی پرداخته است، فصل دوم به فعالیتهای دینی و فرهنگی ایشان اشاره دارد و فصل سوم به فعالیتهای سیاسی آیتالله موسوی میپردازد؛ این فصل، بیشتر متکی بر اسناد ساواک بوده و سعی شده است ترتیب وقایع تاریخی و حوادث منجر به پیروزی نهضت با بهرهگیری از منابع تاریخی تشریح شود. فصل چهارم این کتاب نیز به فعالیتهای ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره دارد و در آخر کتاب نیز تصاویر و اسناد مرتبط با موضوع درج شده است.
این کتاب به قلم محمدکاظم عملی، در۳۸۴ صفحه و در قطع رقعی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.
ارسال به دوستان
انتصابات حیاتی در معاونت سیمای رسانه ملی
معاون سیمای رسانه ملی در حکمی ماموریت تأسیس و ریاست «مرکز سیمرغ» را به مجید اکبرشاهی سپرد و مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی و مدیر تولید آثار کوتاه معاونت سیما را منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، محسن برمهانی، معاون سیما در حکمی ماموریت تأسیس و ریاست «مرکز سیمرغ» را به مجید اکبرشاهی سپرد و در حکم خود بر افزایش توان تولیدی رسانه ملی در گونههای (ژانرهای) متنوع و مغفول نمایشی از جمله مجموعههای سیتکام و تلهتئاتر، برنامهریزی، طراحی و اجرای فرآیند لازم برای به خروجی رساندن برنامههای غیرنمایشی طراحی شده در قرارگاه طراحی، تاکید کرده است. مجید اکبرشاهی هماکنون مدیر عامل موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران است و پیشتر مدیر گروه فیلم و سریال مرکز سیما فیلم بوده و همچنین سابقه مدیریت گروه اجتماعی شبکه ۵ و مدیریت گروه مستند شبکه افق را در کارنامه کاری خود دارد.
* «مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی» منصوب شد
معاون سیما در حکمی حسین اسدیزاده را به عنوان «مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی» منصوب کرد. در حکم معاون سیما خطاب به اسدیزاده آمده است؛ بنا بر تدبیر ریاست رسانه ملی، یکپارچگی راهبردی و همافزایی در آثار نمایشی صداوسیما مورد تاکید قرار گرفته است.
متمرکز کردن ظرفیتهای طراحی، بررسی و تصویب فیلمنامههای مورد نیاز رسانه، پایش تنوع گونهها (ژانرها) و موضوعها و ایجاد رقابت از طریق گسترش تعاملات حرفهای با بدنه فیلمنامهنویسی کشور و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، تقویت عناصر هویتی و نشانهشناسی ایرانی، از جمله تاکیدات معاون سیما خطاب به «مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی» است. اسدیزاده فارغالتحصیل کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی تهیهکنندگی از دانشگاه صداوسیماست و مدیریت نگارش فیلمنامه و پژوهش برنامهای مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما، مدیریت مرکز فیلم و سریال عصر و معاونت فرهنگی موسسه رسانههای تصویری را در کارنامه کاری خود دارد.
* «مدیر تولید آثار کوتاه معاونت سیما» منصوب شد
معاون سیما در حکمی سعیدمحسن یوسفی را به سمت «مدیر تولید آثار کوتاه» این معاونت منصوب کرد. در حکم محسن برمهانی خطاب به سعیدمحسن یوسفی آمده است: طراحی و تولید آثار کوتاه فاخر بر اساس سیاستهای راهبردی سیما از اهمیت ویژهای برخوردار است که انتظار میرود با اولویتهای ذیل در تحقق آن اهتمام داشته باشید: نیازسنجی، طراحی و تولید آثار کوتاه فاخر در قالبهای مختلف موضوعی، مناسبتی، ژانرمحور و مخاطب محور، تولید تبلیغات جامع سیما با رویکرد همافزایی شبکهها، رصد روزآمدترین روشهای تولید و توزیع تیزرهای تبلیغاتی به منظور تحول سریع در وضعیت تبلیغ و معرفی برنامههای تلویزیونی و همچنین تولید آثار کوتاه منطبق بر راهبردهای سند تحول و اولویتهای دوازدهگانه قرارگاه طراحی. همه شبکههای سیما طبق اصول حرفهای جدول پخش، برای تحقق اهداف فوق همکاری کامل با جنابعالی را مبذول خواهند داشت. یوسفی با سابقه فعالیت در معاونتهای برونمرزی و سیما تجربه تولید آثار کوتاه و مستند و معرفی و تبلیغ برنامهها را نیز دارد.
ارسال به دوستان
اخبار
معرفی دبیران همایش «روایت راهیان»
موتورچی و ساربان به عنوان دبیران هنری و اجرایی ششمین همایش بینالمللی تئاتر پیادهروی اربـعین «روایت راهیان» معرفی شدند. به گزارش «وطنامروز»، سیدمصطفی موتورچی و آرش ساربان طی احکامی جداگانه از سوی کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به ترتیب دبیری هنری و اجرایی ششمین همایش بینالمللی تئاتر پیادهروی اربعین «روایت راهیان» را بر عهده گرفتند.
سیدمصطفی موتورچی و آرش ساربان طی سالهای گذشته تلاشهای بسیاری در برپایی همایش بینالمللی تئاتر پیادهروی اربعین «روایت راهیان» داشتهاند و از تجارب خوبی در این امر برخوردار هستند. ششمین همایش بینالمللی تئاتر پیادهروی اربـعین «روایت راهیان» همزمان با آغاز این آیین زیارتی از مرزهای ورودی به عراق آغاز میشود و در نجف اشرف، مسیر پیادهروی زائران و عاشقان اباعبداللهالحسین تا کربلا ادامه خواهد داشت.
***
صدور پروانه 2 فیلم بلند و یک فیلم کوتاه
شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۲ عنوان فیلم بلند داستانی و یک عنوان فیلم کوتاه داستانی موافقت کرد. به گزارش «وطنامروز»، فیلمنامههای بلند داستانی «چیزی نمانده بود» به تهیهکنندگی علیرضا هوبخت، کارگردانی مهدی آقایی و نویسندگی میلاد قنانی، «دربست» به تهیهکنندگی شهرام مقصودی، کارگردانی شهرام مقصودی و ناصر طاهریان و نویسندگی ناصر طاهریان و فیلمنامه کوتاه داستانی «منهزم» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی میثم مظفری، موافقت شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی سازمان سینمایی را اخذ کردند.
***
«ماهچراغ» میهمان اربعینی سیما
سریال «ماهچراغ» به کارگردانی و تهیهکنندگی آرش داوودی همزمان با ایام اربعین حسینی از شبکه ۵ سیما پخش خواهد شد. به گزارش «وطنامروز»، سریال ماهچراغ به کارگردانی و تهیهکنندگی آرش داوودی در 10 قسمت 45 دقیقهای تولید میشود. احمد نجفی، انوش معظمی، آزیتا ترکاشوند، پریسا گلدوست، صفا آقاجانی، رابعه اسکویی، حسن اسدی، اتابک نادری، مجید شهریاری، شهناز شهبازی، فریبا طالبی، مهدی خزبانی،گلشید بحرایی، امید ماهر، عباس صفا و... از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش میکنند.
داستان این سریال پیرامون روایت دلدادگی آدمهای مختلف به امام حسین(ع) است که در موکبی در ایستگاه راهآهن شلمچه میگذرد و به گفته کارگردان آن سعی شده تا با نگاهی نو و در یک لوکیشن واحد، داستان این افراد بیان شود.
***
وزیر فرهنگ از آمادگی برای تدفین «سایه» گفت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آماده برگزاری مراسم تدفین پیکر مرحوم ابتهاج در گیلان هستیم. به گزارش «وطنامروز»، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیات دولت، درباره آخرین اخبار از انتقال پیکر مرحوم ابتهاج گفت: یک اختلاف داخلی و خانوادگی بود و آنچه در خبرها آمده است، دادگاه آلمان به نفع انتقال پیکر مرحوم ابتهاج به ایران حکم داده است. ما در گیلان با همکاری مقامات محلی و استانی آماده برگزاری مراسم تدفین هستیم و همه مقدمات در حال پیگیری است.
وزیر فرهنگ همچنین درباره زمان برگزاری جلسه شورای عالی سینما اظهار کرد: شورای عالی سینما تا قبل از ۲۱ شهریور برگزار میشود. اعضای حقوقی تعیین شده است و وزیر امور خارجه و آموزشوپرورش عضو آن شدهاند. اعضای حقیقی هم تعیین شدهاند و نخستین جلسه تا ۲۱ شهریور برگزار میشود.
وی همچنین اظهار داشت: آییننامه بند «ز» قانون بودجه۱۴۰۱ را که نیاز به تغییر داشت انجام دادیم و دیروز توسط دولت ابلاغ شد. این موضوع درباره هزینهکرد ۲ درصدی دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی در زمینه فرهنگ، هنر و رسانه است. کارگروه اجرایی آن تشکیل شده که تحول مهمی است.
***
تعطیلی موقت کتابخانه کاخ نیاوران
موزه کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران به دلیل مرمت و بهسازی بخشهایی از تزئینات معماری بنا تا اطلاع بعدی تعطیل شد. به گزارش «وطنامروز»، روابط عمومی مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران اعلام کرد: در راستای حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی، عملیات حفاظت و مرمت طی برنامههای دورهای در سطح این مجموعه اجرا شده و در این پروژه، مرمت و استحکامبخشی قطعات روشنایی سقف تزئینی موزه کتابخانه نیاوران در حال انجام است.
این کتابخانه سال گذشته نیز ۱۱ ماه به دلیل اجرای پروژه بهسازی و حفاظت و مرمت آثار، بنا و تزئینات وابسته به معماری تعطیل بود. کتابخانه اختصاصی نیاوران سال ۱۳۵۵ خورشیدی در قسمت شمال شرقی مجموعه کاخهای نیاوران در ۲ طبقه و یک زیرزمین با زیربنای تقریبی ۷۷۰ مترمربع احداث شد که بیشتر کتابخانه اختصاصی فرح پهلوی بود.
طراحی سازه و ساخت کتابخانه توسط عبدالعزیز فرمانفرماییان انجام شده و دکوراسیون داخلی بنا اثر چارلز سویگنی (Charles sevigny) بوده است که از پلان ایرانی با فرم چهار ایوانی با الهام از صفحات آینهگون (آینههایی با تنالیتههای تیره) بهره گرفته است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|