|
ارسال به دوستان
طنز دفاع مقدس؛ سنگری که خالی مانده بود
استندآپ کمدی به وقت اسارت!
احمدرضا انصاریپور: در طول 34 سالی که از پذیرش قطعنامه 598 میگذرد، مستندسازان، سینماگران و دیگر هنرمندان از پای ننشستهاند و دست به خلق آثار ماندگار و موفقی زدهاند و هر کدام به شیوه خود، گوشهای از حماسهآفرینیها، مظلومیتها و از خودگذشتگیهای مدافعان وطن را به نمایش درآوردهاند اما حوزه دفاعمقدس در این سالها تنها قائل به یک ژانر بود که ترکیبی از تاریکی جنگ و جور ظالمان و همچنین روشنایی و معنویت گام نهادن در مسیر شهادت را به تصویر میکشید. فارغ از لزوم و اهمیت این ژانر، ذائقهسازی و ایجاد تنوع در این حوزه، موضوعی است که تا به امروز مورد غفلت واقع شده بود.
به گزارش «وطنامروز»، از همان روزی که شهید آوینی نخستین مستندها را از جنگ تحمیلی فیلمبرداری میکرد تا امروز، هنر دفاعمقدس به عنوان یک زیرژانر تعریف شد که ذیل ژانر جنگی قرار میگرفت. این نگاه تکبعدی به دفاعمقدس در این سالها ادامه داشت و همه کارهایی که در این حوزه انجام شد، آثار «دفاع مقدسی» نام گرفت اما دفاعمقدس ابعاد گوناگونی دارد که پرداختن به هر کدام از آنها میتواند جنبه پنهانماندهای از رزمندگی در جبههها را آشکار کند. دفاعمقدس خود میتواند به چندین زیرمجموعه تقسیم شود و میتوان با این تقسیمبندی، هنر دفاعمقدس را تبدیل به حوزهای کرد که میتواند خود به تنهایی به ذائقههای گوناگون پاسخ دهد. یکی از این زیرمجموعهها طنز دفاعمقدس است. طنزپردازی دفاعمقدس، کار آسانی نیست و عدم ورود به این حوزه در این سالها، میتواند با دلایل گوناگونی از جمله باریکی مرز شوخی و تمسخر توجیه شود. گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح اما این ریسک را پذیرفته و با خطشکنی در حوزه طنز دفاعمقدس، ۴ مستند «جنگ و لبخند»، «کمپانی روحیه»، «لبخند بزن رزمنده» و «رفیق» را آماده پخش از شبکه نسیم کرده است. مستندهای «جنگ و لبخند» و «رفیق» به کارگردانی حسین همایونفر و «کمپانی روحیه» و «لبخند بزن رزمنده» به کارگردانی میثم بابایی مستندهای طنز دفاع مقدسی هستند که در این هفته، پس از اتمام ماه صفر، روانه آنتن میشوند. به بهانه این حرکت بیبدیل در حوزه دفاعمقدس، گفتوگویی با میثم بابایی، کارگردان ۲ مستند «کمپانی روحیه» و «لبخند بزن رزمنده» داشتیم و از او درباره اهمیت طنزپردازی در این حوزه و آنچه در این مستندها بدان پرداخته شده، پرسیدیم.
میثم بابایی در تصریح انگیزههایی که در مسیر ورود به این حوزه وجود داشته، گفت: آقای حسین همایونفر که خود در جبهههای جنگ حضور داشتند، همیشه از خاطرات خوب و خوشی که در جبههها گذرانده بودند و تفریحات و ورزشهایی که با همرزمان داشتند، تعریف میکردند. در حوزه مستند متاسفانه کمتر به چنین ابعادی از جنگ پرداخته شده بود و همین موضوع انگیزهای شده بود برای اینکه آقای همایونفر به طور جدی وارد این عرصه شوند و عزمشان را برای ساخت نخستین مستندهای طنز دفاعمقدس جزم کنند.
* اندر مصائب طنزپردازی!
وی در پاسخ به اینکه آیا در این مسیر، حساسیتهای طنزپردازی دستوپاگیر گروه تولید شده یا خیر، گفت: به طور کلی در هر حوزهای این موضوع هست و وقتی بخواهی به دنیای اطراف نگاه طنز داشته باشی، ممکن است حساسیتهایی وجود داشته باشد. مثلا در نقد موضوعات نگاه طنز کاربرد زیادی دارد و این حساسیتها هم همواره دامنگیر این نقدها بوده است. حال آنکه ممکن است قصد و غرض آن نقد، تخریب نباشد اما این حساسیتها بیتوجه به آنکه نقد مخرب است یا سازنده، دامن این نقدها را گرفتهاند. بخش مهمی از وظیفه مستندساز هم نقد کردن است و مستندسازان این موضوع را بخوبی درک میکنند. درباره طنز دفاعمقدس هم اگر چه هدف نقد نیست اما با توجه به پرریسک بودن مدیوم دفاعمقدس، فضا خالی از حساسیت نیست. یک مستندساز وقتی میخواهد به دفاعمقدس از جنبه طنز نگاه کند، باید این دغدغهها را داشته باشد که آیا این کار من توجیه اقتصادی دارد، آیا پس از تولید اجازه پخش پیدا میکند و... به عبارتی مستندسازی که بخواهد پا در این مسیر بگذارد، در مراحل پیشتولید و پستولید همواره با ریسکهای گوناگونی دست و پنجه نرم میکند.
* فقط تعویض زاویه دوربین نبوده
بابابی با اشاره به نگاه متفاوتی که این مستندها به دفاعمقدس دارند، تصریح کرد: جذابیت کار به همین نگاه متفاوت است. اگر کاری را در فضای روتین و متملقگونه تولید میکردیم، ارزش افزودهای نداشتیم. در آن صورت شاید تنها تفاوتمان این بود که زاویه دوربینمان را عوض کرده بودیم. از طرف دیگر، پخشکننده هم باید این ریسکپذیری را داشته باشد که نه تنها در انتشار این آثار همکاری لازم را داشته باشد، بلکه خود سفارشدهنده این کارها باشد.
* حفظ روحیه با استندآپ
کارگردان مستند «کمپانی روحیه» درباره مضمون این مستند گفت: در مستند به زندگی رزمنده حمید عباسی پرداختهایم که در زمان جنگ راننده آقای ابوترابی بودند. ایشان در طول جنگ اسیر شدند و ویژگی بشدت عجیبی که داشتند، این بوده که در فضای تاریک اسارت، استندآپ کمدی اجرا و سعی میکردند کاری کنند که اسرا روحیه خود را نبازند. ایشان هنوز هم این ویژگی شاد و شوخطبع بودن را دارند و به این خصلت مشهورند.
* این جایگاه دست یافتنی است
وی در پاسخ به اینکه علت نپرداختن به این حوزه تا به امروز چه بوده، گفت: به نظرم تولیدکنندگان به فضای روحانی دفاعمقدس بیش از سایر فضاها پرداختهاند و در پرداختن به دیگر جنبهها دیر جنبیدهاند. در آثاری که داشتهایم، آنقدر جایگاه رزمندگان و شهدا را دست نیافتنی ترسیم کردهاند که جوان ما میگوید من هرگز نمیتوانم به جایگاهی که آنها رسیدهاند، برسم. پرداختن به سایر جنبههای جبهههای جنگ اما نشان میدهد که این مسیر دست یافتنی است و اتفاقا همین فضای طنز آدمها را به هم نزدیک میکند. باید نشان دهیم که رزمندگان هم تفریح و ورزش و شادی داشتهاند. باید زودتر از اینها میپرداختیم اما متاسفانه به دلایلی این جنبهها تا به امروز مغفول مانده است.
شروع این فضا باعث میشود این سد کمی بشکند و دیگران هم این جرات را پیدا کنند که در حوزه طنز دفاعمقدس دست به تولید اثر بزنند.
ارسال به دوستان
«این پسر من است» توسط انتشارات خط مقدم منتشر شد
روایتی از ۲ داغ سنگین در فاصلهای کوتاه
گروه فرهنگ و هنر: زندگینامه مستند شهیدان رسول و مهدی جعفر در کتاب «این پسر من است» نوشته ندا رسولی توسط انتشارات خط مقدم منتشر شد. این کتاب روایت حرکت همیشگی خانوادهای است که فداکارانه هجرت را به جان خریدند؛ حرکت از افغانستان به ایران، کوچیدن مدام در ایران و در نهایت هجرت به سوریه که به قراری همیشگی میانجامد. این کتاب پدری شهید را به تصویر میکشد که شهادت را به پسرش میآموزد و خود هم از پی او میرود؛ روایت رفتن و رسیدن رسول و پسرش مهدی.
ندا رسولی درباره نوشتن پیرامون شهید رسول و مهدی جعفری و انتخاب این ۲ شهید از میان شهدای مدافع حرم میگوید: من داستاننویس هستم، رمان و داستان کوتاه مینویسم. وقتی این کار پیشنهاد شد، فکر کردم با بهرهگیری از تکنیکهای داستاننویسیای که آموختهام، احتمالا میتوانم کار مستند ملموسی را ارائه دهم، به نحوی که هم خط داستانی داشته باشد و برای مخاطب جذاب باشد، در عین حال با تکیه بر واقعیتها و شناساندن شخصیتها به مخاطب پیش رود.
وی اضافه میکند: این کار به من پیشنهاد شد، در واقع شناخت قبلی از این ۲ شهید بزرگوار نداشتم. رسولی با اشاره به افرادی که برای انتقال روایات و خاطرات با آنها گفتوگو داشت، توضیح میدهد: برای دریافت اطلاعات و آگاهی از جزئیات خاطرات و شخصیت شهیدان مهدی و رسول جعفری با خانواده و دوستان و افرادی که این ۲ شخصیت را میشناختند، مصاحبههایی انجام شد. نویسنده کتاب «این پسر من است» از تلخترین یا شیرینترین روایاتی که در طول مصاحبهها با آن مواجه شد، یاد میکند: بخشی از روایات که برای من تأملبرانگیز بود، روایتهایی بود مربوط به زندگی جنگزده مردم سوریه. جنگ وسط میدان یک چیز است و جنگی که وارد شهر و خانه و زندگی مردم میشود چیزی دیگر. وقتی جنگ وارد خانه آدمها شود، همه چیز متفاوت خواهد شد و آن وقت دور و بر همان آدمهای جنگزده پر میشود از روایتهای انسانی قابل تأملی که نوشتنش اگر چه گاهی برای نویسنده با رنجی روحی همراه است اما مهم است، چون در جنگ پای انسان در میان است و چه چیزی مهمتر از روایت انسان. فرقی هم نمیکند این جنگ کجا باشد؛ در ایران باشد یا سوریه یا اوکراین یا... ندا رسولی در پایان از سختیهایی که در طول جمعآوری روایات داشت، توضیح میدهد: بخش سخت کار برای من مصاحبه بود، چرا که وقتی خانوادهای ۲ عزیز را در فاصله کوتاهی از دست میدهند، نشستن مقابل افراد این خانواده و گفتوگو درباره رنجی که برایشان تازه است، قدری سخت خواهد بود.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: حقش بود یکی هم باشد تا رسول را دلداری دهد؛ یکی هم به او بگوید به امید خدا پسرت را پیدا میکنیم. بگوید دو دو تا چهار تای جنگ، همین است دیگر؛ میچزاند آدمها را ولی تو خیالت نباشد ها! ما آسمان را به زمین میرسانیم و جگرگوشهات را پیدا میکنیم؛ یا خودش را یا پیکرش را. کسی اما نبود، یعنی بود ولی همیشه رسول آنقدر محکم بود که کسی فکرش را نمیکرد او هم به دلداری و آن حرفها نیازی داشته باشد. همیشه خودش پیشقدم مهربانی کردن و روحیه دادن به دیگران بود.
ارسال به دوستان
با شعار «رویش اندیشههای نو در گردشگری ایران» آغاز شد
برگزاری برنامههای هفته گردشگری در کشور
هر روز از هفته گردشگری با نام خاص خود پذیرای مراسم و رویدادهای متنوع است. از جمله این نامها میتوان به «ایران، مهد زیارت شیعیان و تمدن ادیان»، «گردشگری در چهار اقلیم ایران»، «گردشگری و پیوند اقوام ایرانی» و «ایران سرای اندیشمندان و مفاخر فرهنگی و ادبی» اشاره کرد. به گزارش «وطنامروز»، سازمان جهانی جهانگردی با هدف احیای گردشگری با رویکرد جامعه محلی، محیطزیست و اقلیتها، با اولویت انعطافپذیری در فعالیتهای گردشگری، شعار سال را به دوباره فکر کردن برای گردشگری اختصاص داده و اعلام کرده این سازمان از تلاشهای حفاظتی جوامع روستایی، از جمله حفاظت از گونههای در حال انقراض، آداب و رسوم باستانی و غذاها برای حفظ میراث طبیعی و فرهنگی منحصر به فردشان حمایت میکند. در این چارچوب، امسال شعار روز جهانی گردشگری «بازاندیشی در گردشگری» تعریف شده است؛ شعار ملی هفته گردشگری در ایران نیز «رویش اندیشههای نو در گردشگری ایران» نامگذاری شده است. هفته گردشگری از دیروز، سهشنبه ۵ مهرماه آغاز شده است و تا ۱۱ مهر ادامه خواهد داشت.
در این راستا هر روز از هفته گردشگری به یک نام شناخته شده و قرار است برنامههای متنوعی برگزار شود. 183پروژه در سطح کشور با حجم سرمایهگذاری ۳۱۹۸ میلیارد تومان در هفته گردشگری بهرهبرداری میشود که در این صورت، بیش از ۳۸۸ هزار مترمربع به ظرفیت تأسیسات گردشگری اضافه خواهد شد. با بهرهبرداری این پروژهها ۲۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد میشود. بنا به گفته مسؤولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، این پروژهها شامل ۲۱ هتل و هتلآپارتمان، ۸۱ اقامتگاه بومگردی و سنتی، ۲۱ سفرخانه سنتی، ۲۶ مجتمع گردشگری و ۳۴ پروژه مرکز تفریحی و سرگرمی است.
ارسال به دوستان
با توجه به استقبال و درخواست ناشران و پدیدآورندگان
مهلت ارسال اثر به جایزه کتاب سال تمدید شد
مهلت ارسال اثر به چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تا ۲۰ مهر ۱۴۰۱ تمدید شد. به گزارش «وطنامروز»، با توجه به استقبال و درخواست ناشران و پدیدآورندگان، دبیرخانه چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با تمدید مهلت ارسال اثر به این دوره از جایزه، از ناشران، پژوهشگران، محققان، مؤلفان، مترجمان و مصححان دعوت کرد با ثبتنام در تارنمای اینترنتی ketabsal.ketab.ir، کتاب یا کتابهای پیشنهادی خود را تا ۲۰ مهرماه سال ۱۴۰۱ به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.
جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتابهای برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص در بهمنماه ۱۴۰۱ برگزار میشود.
بر اساس فراخوان این جایزه، کتابهای ارسالی باید برای نخستینبار در سال ۱۴۰۰ منتشر شده باشند و جزو کتابهای کمک درسی و عکسبرداری شده نباشند؛ همچنین کتاب باید دارای برگه اعلام وصول باشد.
تنها کتابهایی در این جایزه مورد داوری و ارزیابی قرار میگیرند که پدیدآورنده یا ناشر کتاب، کاربرگ ثبتنام را در تارنمای جایزه تکمیل و به همراه ۲ نسخه از کتاب به دبیرخانه ارسال کند. همچنین گفتنی است آثار دریافت شده بازگردانده نخواهند شد.
کتابهای داستان کوتاه، داستان بلند، رمان بزرگسال، پژوهش و نقد ادبی (تالیف)، مستندنگاری، شعر بزرگسال و شعر کودک و نوجوان به دلیل همپوشانی با «جایزه جلال آلاحمد» و «جشنواره شعر فجر» در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران داوری و بررسی نمیشوند.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
اخبار
پخش «لالایی» خامنه در شبکه نسیم
برنامه «لالایی» با روایت فرهنگ و روابط خانواده و بازنمایی لالایی در اقوام ایرانی از شبکه نسیم پخش خواهد شد.
به گزارش «وطنامروز»، برنامه «لالایی» روایت فرهنگ و روابط خانواده با بازنمایی لالایی در اقوام ایرانی روی آنتن میرود.
«لالایی» با شعار «آرامش در آغوش کشیدن مادر» با اجرای گیتی خامنه و تهیهکنندگی و کارگردانی سیداحسان حسینی مهرماه مصادف با شروع ماه ربیعالاول از شبکه نسیم پخش خواهد شد.
***
پرفروشترین بازی 2013 سریال شد
بازی ویدئویی «آخرین بازمانده از ما/ The Last of Us» که توانست در زمان عرضه در سال ۲۰۱۳ به پرفروشترین بازی در آن سال تبدیل شود، در قالب سریالی در سال ۲۰۲۳ پخش خواهد شد.
به گزارش «وطنامروز» اچبیاو (HBO) از بزرگترین پخشکنندههای شبکههای تلویزیونی کابلی در آمریکا روز گذشته تریلر کامل این سریال را که نخستین نگاه به اقتباسی نمایشی از بازی محبوب و پساآخرالزمانی را به طرفدارانش ارائه میدهد، منتشر کرد. زمان دقیق پخش این مجموعه از شبکه اچبیاو هنوز اعلام نشده است. تریلر این مجموعه در روز ۲۶ سپتامبر که در انجمن آخرین بازمانده از ما به عنوان روز شیوع (Outbreak Day) شناخته شده منتشر شد. بازی ویدئویی «آخرین بازمانده از ما» به طور رسمی در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۱ در همایش جوایز بازی ویدئویی اسپایک معرفی شد. این بازی در نمایشگاه ای۳ در سال ۲۰۱۲ توانست ۵ جایزه از جمله بهترین نمایش، بهترین بازی، بهترین بازی کنسولی، بهترین اکشن ماجراجویی و بهترین صدا را از آن خود کند.
این بازی به عنوان یکی از بهترین بازیهای ویدئویی نسل هفتم کنسولهای بازی، همچنین توانست بیش از ۲۰۰ جایزه برترین بازی سال را دریافت کند و یکی از موفقترین بازیهای تاریخ در این زمینه محسوب میشود و به همین دلیل یکی از برترین بازیهای ویدئویی تمام دورانها در نظر گرفته میشود.
«آخرین بازمانده از ما» پس از «اتومبیلدزدی بزرگ ۵» عنوان دومین بازی پرفروش سال ۲۰۱۳ را از آن خود کرد و تا آگوست ۲۰۱۴ توانست بیش از ۸ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش برساند.
***
انتصاب مدیرعامل جدید بنیاد بازیهای رایانهای
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمدامین حاجیهاشمی را به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد ملی بازیهای رایانهای منصوب کرد.
به گزارش «وطنامروز»، در جلسه روز شنبه هیاتمدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای، حکم انتصاب محمدامین حاجیهاشمی مدیرعامل جدید این بنیاد به وی اعطا شد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حکم خواستار استفاده از ظرفیتهای موجود صنعت بازیهای رایانهای در راستای رشد، ارتقای آن و شکوفایی خلاقیت جوانان فعال در این زیستبوم شده است.
حاجیهاشمی، دانشآموخته رشته مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر بخش بازیهای رایانهای چهارمین و پنجمین جشنواره و نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.
گفتنی است سیدصادق پژمان از اردیبهشت سال ۹۸ مسؤولیت بنیاد ملی بازیهای رایانهای را برعهده داشت که در این جلسه از زحمات وی در مدت مسؤولیت بنیاد قدردانی شد.
***
کنداکتور نسیم فعلا بدون «دورهمی»
پس از حاشیههای پیشآمده بر سر برنامه «دورهمی» و اظهارات اخیر مهران مدیری، شبکه نسیم ترجیح داد با اتمام ماه محرم و صفر، فعلا جدول پخش جدید خود را بدون «دورهمی» ببندد.
به گزارش «وطنامروز»، پیش از حاشیههای پیش آمده، شبکه نسیم اعلام کرده بود قصد دارد قسمتهای باقیمانده از مسابقه «دورهمی» را پس از ایام صفر پخش کند و این برنامه تا پایان سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت اما با اعلام برنامههای پاییزی تا اینجا نامی از برنامه مهران مدیری به چشم نمیخورد.
گفتنی است روابط عمومی نسیم اعلام کرده است ساعت و زمان پخش دیگر برنامههای جدید شبکه نسیم متعاقبا اعلام خواهد شد.
***
7 فیلم کوتاه در سبد اکران آنلاین
2 بسته فیلم کوتاه «ویرگول، پاییز» و «مکث کوتاه» شامل 7 فیلم کوتاه از امروز در 3 پلتفرم هاشور، ودیو و تیوال به صورت اشتراکی و فروشی آنلاین اکران میشود.
به گزارش «وطنامروز»، امور پخش و توزیع انجمن سینمای جوانان ایران همزمان با آغاز نخستین ماه فصل پاییز، 2 بسته فیلم کوتاه «ویرگول، پاییز» و «مکث کوتاه» را برای نمایش آنلاین در پلتفرمهای هاشور، ودیو و تیوال از امروز چهارشنبه 6 مهرماه 1401 به صورت اشتراکی و فروشی در دسترس مخاطبان فیلم کوتاه قرار داده است.
بسته «ویرگول، پاییز» از امروز تا 6 آذرماه 1401 و بسته «مکث کوتاه» از امروز و در بازه زمانی نامحدود فیلمهای کوتاه خود را در 3 پلتفرم مذکور در اختیار مخاطبان قرار میدهند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|