|
ارسال به دوستان
دیکتاتورمآبی و ایجاد رعب و وحشت از خیابان به جشنواره فیلم کوتاه تهران کشیده شد
زندگی تعطیل؛ جهنم آزادی
اکثر فیلمسازان خواستار برگزاری جشنواره هستند
یکی از ادعاهای بخش عمدهای از سلبریتیها برای همراهی با اعتراضاتی که حالا روی پنهانش آشکار شده و به آشوبهایی در هفتههای اخیر منجر شده، مساله «آزادی» بود. این ادعا حالا در ترازوی جشنوارهای که اتفاقا عقبهای روشنفکری دارد، قرار گرفته است. جشنواره فیلم کوتاه تهران قرار است در روزهای آتی به محل رفتوآمد و حضور دانشجویان و فیلمسازان کوتاه تبدیل شود. این رویداد اما متأثر از شرایطی است که در کشور به وجود آمده است. مهدی آذرپندار، دبیر سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، در آستانه برگزاری این رویداد از فشارهایی که روی فیلمسازان برای عدم حضور در این جشنواره هست، پرده برداشت. وی طی اظهاراتی در یک نشست خبری گفت: 23 شهریور لیست فیلمها را اعلام کردیم و یکی از دورههایی بود که این فرآیند کمحاشیه و اعتراضات بسیار کمتر از ادوار گذشته بود. این نشان میداد روابط به درستی پیگرفته شده است. این روال داشت با این نظم پیش میرفت، همکاران من برنامهریزیهای دقیقی کرده بودند و قرار بود اتفاقات جدید رخ بدهد اما اتفاقات اخیر که افتاد از یک جایی به بعد دوستان به نتایجی رسیدند که شاید برگزاری جشنواره در شرایط فعلی کار درستی نباشد. بحث از اینجا شروع شد که عدهای تبلیغات ما برای برگزاری را نمادی از عادیسازی اوضاع پنداشتند و فضاسازیهایی شروع شد. قبل از اینکه انصرافها شروع شود فضا ملتهبتر بود اما خبر انصراف کسی به ما نرسیده بود ولی از هفته گذشته این تلقی را مبنی بر اینکه برگزاری جشنواره به معنای عادیسازی امور است، در اذهان ایجاد کردند. همیشه میگفتم جشنواره یک رویداد مستقل است اما چه اتفاقی افتاد که گفتند این رویداد حاکمیتی است. آذرپندار درباره خبرهایی که پیرامون انصراف برخی فیلمها منتشر شده نیز گفت: حتما شرایط غیرعادی و سختی برای تماشای فیلم و تبلیغ فیلمها داریم؛ ما هم اینطور فکر میکنیم. من جمهوری اسلامی را حرم میدانم و در این ایام ناراحتم. هر طرف این طیف بایستید میبینید اتفاقات خوشایند نیست. از زاویه نگرانی برای جمهوری اسلامی هم ببینید، متوجه میشوید شرایط خوب نیست. آیا در همه شئون حدی از این رخدادها رخ داده است یا نه؟ خیلی از چیزها تعطیل نشده است، اگر قرار باشد جشنواره تحتالشعاع این اتفاقات تعطیل شود ننگ بزرگی است که زیر بارش نمیروم. تعطیلی این جشنواره اتفاق مناسبی نیست، گرفتن این تریبون محدود از جوانان خوب نیست، چون اگر باور داریم جوانان فیلم ساختهاند و آثارشان بازتاب جامعه است، پس نمایش این فیلمها تناقضی با اتفاقات اخیر ندارد. انصرافها در شرایطی پیش آمد که ما فیلمها را انتخاب کردیم، از این رو انصرافها غیرقانونی است. به دوستان گفتیم لطفا درخواست مکتوب بدهند. وقتی این درخواستها رسید در دبیرخانه تصمیم میگیریم؛ تا حالا ۲ فیلم به صورت مکتوب پیشنهاد دادند که یکی تجربی و یکی داستانی است. 3-2 نفر گفتند از داوری انصراف میدهند، عمده بچهها گفتند از حضور در جشنواره انصراف میدهند. من با خیلی از افراد سعی کردم گفتوگو کنم، گفتوگوی طولانی هم داشتم اما رأی اکثریت هنوز با کسانی است که میخواهند در جشنواره باشند. هر یک فیلمی که کنار میکشد غمانگیز است، بویژه وقتی با آنها صحبت کنید و بدانید در چه شرایطی کنار کشیدند. متن انصراف آنها را بخوانید و ببینید در چه شرایط ناراحتکنندهای کنار کشیدهاند. فشار روی این بچهها زیاد است. به آن کسی که فضا را به دوقطبی باشرف و بیشرف تبدیل کرد، تبریک میگویم چون موفق شد اما کاش انتقامش را از من میگرفت تا جوانان، این جنس فشار در فضای مجازی و تلفنی بزدلانه است.
دبیر سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، درباره نوع و جنس تهدیدهایی که از سوی کاربران جعلی یا سلبریتیها روی فیلمسازان کوتاه وجود دارد هم گفت: خیلی از آنها تهدیدهایی شدهاند که حس میکنند آینده فیلمسازی آنها ممکن است تحتالشعاع قرار بگیرد، اگر چه برخی مستقل تصمیم گرفتند اما از آنها پرسیدم پس چرا در شرایط ملتهبتر این انتخاب رخ نداد. برخی به آنها زنگزده بودند و تهدید کرده بودند مثلا تدوینگری، هارد فیلم را گرفته و گفته بود اگر انصراف ندهید هارد را پس نمیدهم. من از شما خواهش میکنم این بچهها را حتی نقد هم نکنید چون میدانم تحت چه شرایطی چنین تصمیمی گرفته بودند. به من انتقاد کنید، این فیلمسازان در شرایط سخت فیلم ساخته بودند. فیلمسازان دارند فحش میخورند و این خیلی تلخ است اما از آن سو فکر میکنم عدم برگزاری جشنواره اتفاق تلختری است. ما از تعویق نگرانیم چون ممکن است مقدمهای برای برگزار نشدن جشنواره باشد؛ تقویم سینمایی فشرده است و تعویق براحتی ممکن نیست.
آذرپندار به تلاشهایی که در فضای خارج از ایران بر فیلمهای بینالمللی حاضر در جشنواره صورت گرفته نیز اشاره کرد و افزود: 4 فیلم کوتاه بینالمللی انصراف دادند، عزیز دلی از ایران به آنها گفته. برخی با این حربهها به جشنواره فشار میآورند. دبیر سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: آن روزی که نتوانیم دور هم جمع شویم و صحبت کنیم روز خطرناکی است.
ارسال به دوستان
زندگینامه محمدسرور رجایی با مقدمه محمدکاظم کاظمی منتشر شد
حلقه وصل ۲ ملت
کتاب «محمدسرور» نوشته فروغ زال؛ زندگینامه محمدسرور رجایی، نویسنده و شاعر افغانستانی توسط انتشارات راه یار روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «محمدسرور» نوشته فروغ زال؛ زندگینامه خودگفته مرحوم محمدسرور رجایی، نویسنده و شاعر افغانستانی بهتازگی توسط انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شده است. محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی که ویراستاری این کتاب را برعهده داشته است، در بخشی از مقدمهاش برای این اثر مینویسد:«میدانستیم که اتصال به او، یعنی اتصال به حلقههای شعر، ادبیات داستانی، روزنامهنگاری و تحقیق. هر جا دوستان ایرانی ما در پی چهرهای بودند که در محفلی یا برنامهای از او دعوت کنند، باز نخستین گزینه سروررجایی بود. حال که او در میان ما نیست، میبینیم که دست ما چقدر خالی است. گویا گروهی از اهل قلم و اهل هنر و رسانه مهاجر، یکبارگی از این جهان بیبنیاد کوچ کردهاند... ولی این همه فعالیت مداوم و متنوع، میسر نمیشود، مگر اینکه شخص ۲ خصوصیت مهم داشته باشد؛ یکی انعطافپذیری و دیگری تعهد و علاقه به کار. این «تعهد» را من فراتر از معنی رایج آن به کار میبرم. در معنی رایج در جامعه امروز، «تعهد» را وفاداری به ارزشها و معیارهای انقلابی و اسلامی میدانیم و البته که در این معنی هم رجایی از متعهدترینها بود ولی فراتر از آن، در زندگی رجایی این کلمه وسعتی بیشتر داشت. تعهد نسبت به کار، تعهد نسبت به جامعه و کشور و تعهد نسبت به انسان. او گویی در برابر همه چیز خود را مسؤول میدانست، از آن شهیدی که در نوجوانی اسمش را شنیده بود بگیرید، تا آن کودکی که به مجله «باغ» نامه مینوشت تا آن جوانی که عمر او به بطالت میگذشت و رجایی او را به فعالیتهای ورزشی میکشاند و شگفت اینکه این تعهد، با توانایی در همه عرصهها هم همراه شده بود. رجایی یک حلقه وصل نیرومند میان ۲ ملت همدل و همزبان بود. چه در زمان حیات و چه بعد از این درگذشت تلخ، جامعه ادبی و رسانهای ایران در نکوداشت او سعی بلیغی داشت. انتشار این کتاب نیز در همین مسیر است...». مرحوم محمدسرور رجایی که مرداد سال قبل بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت، 20 سال آخر عمر بابرکتش را صرف جمعآوری اطلاعات و خاطرات مربوط به شهدای ایرانی جهاد افغانستان و شهدای افغانستانی دفاعمقدس کرد. «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاعمقدس، «ماموریت خدا» هفت روایت از احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان و کتاب «در آغوش قلبها» اشعار و خاطرات مردم افغانستان از امام خمینی آثار منتشرشده از مرحوم رجایی است. کتاب خاطرات «شهید دکترسیدعلی شاهموسویگردیزی» از فرماندهان جهادی افغانستان (مشهور به چمران افغان) که بهدست داعش ترور شد نیز دیگر اثر محمدسرور رجایی است که بزودی منتشر میشود. دبیری چند دوره جشنواره «قند پارسی»، جشنواره خانه ادبیات افغانستان و انتشار مجله باغ ویژه کودکان افغانستانی نیز از دیگر فعالیتهای وی در این سالها بود. مرحوم رجایی از اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و نیز عضو هیأت تحریریه مجلههای سوره و راه بود و دهها مقاله، یادداشت و گزارش درباره روابط فرهنگی ایران و افغانستان از او به جا مانده است. کتاب «محمدسرور» که تحقیق آن برعهده علی ناصری باغبادرانی بوده و تدوین آن توسط فروغ زال انجام شده، در ۱۲۲ صفحه، با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان عرضه شده است. ارسال به دوستان
جشنواره وحدت اقوام برای «ایران عزیز»
استقبال مردم از موسیقی کردی در دریاچه چیتگر
سرپرست گروه موسیقی «آوا» که در جشنواره «وحدت اقوام ایرانی» با عنوان «ایران عزیز» به اجرای برنامه پرداخت، موسیقی اقوام را زیرساخت موسیقی کشور دانست و بر ضرورت توجه بیشتر به این نوع موسیقی تاکید کرد. به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی فرهنگ و هنر، گروه موسیقی آوا از کرمانشاه در جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» روی صحنه رفت. علی احمدی، سرپرست این گروه درباره ویژگیهای این گروه گفت: گروه موسیقی آوا به جز زبان کردی کرمانشاهی که زبان اصلی ما است، در گونهها و لهجههای مختلف زبان کردی مانند کلهری، سورانی، جافی و هورامی به اجرای موسیقی میپردازد. این گروه ۱۵ سال سابقه فعالیت دارد و در این مدت ۱۸ مقام اول در جشنوارههای مختلف منطقهای، استانی و کشوری کسب کرده است. خود من هم در تکنوازی سنتور ۲ مقام اول کشوری دارم و مجموعاً در ۲۱ کشور خارجی اجرای کنسرت داشتهایم. وی ادامه داد: گروه ما 7 نفر است و خواننده گروه معمولا آقای هادی رستمی هستند که به لهجههای مختلف محلی تسلط دارند. در این گروه بیشتر با سازهای سنتی مانند سنتور، کمانچه، ضرب، دف و... مینوازیم که البته با این سازها تنظیمهای محلی داریم. سرپرست گروه موسیقی آوا درباره استقبال مخاطبان از موسیقی اقوام گفت: به نظر من موسیقی محلی از جمله کردی، موسیقیای است که هیچگاه با ریزش مخاطب روبهرو نمیشود. به طور خاص موسیقی کردی یکی از بهترین، شادترین، کاملترین و مفرحترین انواع موسیقی حتی در سطح جهان است. موسیقی اقوام در تمام ادوار با ذائقه مردم سازگار بوده است. احمدی در پایان تاکید کرد: اگر تعداد جشنوارههای اقوام افزایش یابد، شاهد حرکت و رونق بیشتری در موسیقی محلی خواهیم بود. این نوع موسیقی با فرهنگ کشورمان سنخیت دارد و به همین دلیل باید آن را حفظ کرد. من معتقدم موسیقی اقوام زیرساخت موسیقی کشور است و هر چه توجه بیشتری به آن شود، موسیقی سنتی و پاپ نیز بهتر به گوش مردم میرسد. علاقهمندان برای بهره بردن از برنامههای جشنواره «ایران عزیز» میتوانند از ۲۰ تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ به دریاچه شهدای خلیجفارس (چیتگر) واقع در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب مراجعه کنند. همچنین اطلاعات تکمیلی در پرتال جشنواره به نشانی iran.farhangsara.ir در دسترس علاقهمندان است.
ارسال به دوستان
در بیانیه بیش از 1000 نفر از فعالان حوزه هنر و ادبیات کشور مطرح شد
پاسخ محکم شیرزنان و غیورمردان به خواب پریشان تجزیه
جمعی از فعالان حوزه هنر و ادبیات کشور در پی حوادث اخیر، در بیانیهای با بیان اینکه تلاش برای شکستن امنیت کشور بازی تکراری و از پیش باخته دشمنان ایران است، اعلام کردند تا پای جان بنیان مبارک جمهوری اسلامی را پاس میداریم. به گزارش فارس، متن این بیانیه که به امضای بیش از هزار نفر از فعالان هنر و ادبیات کشور رسیده، به این شرح است:
1- در روزهای تلخ گذشته و پس از درگذشت یکی از دختران عزیز این سرزمین، شاهد حوادث سازماندهیشده و رویدادهای تأثربرانگیزی در برخی نقاط کشور بودیم. ضمن همدردی با همه خانوادههای داغدیده، تأکید میکنیم اشاعه دروغ و بهتان، تلاش برای شکستن امنیت، بمباران اخبار جعلی یا پراکندن آمیختههای فتنهانگیزی از حق و باطل و نیز آسیبرساندن به جان و مال و ناموس مردم، بازی تکراری و از پیشباخته دشمنان ایرانزمین است و هرگز رنگی از دلسوزی برای این مردم نداشته و نخواهد داشت.
۲- حفظ جمهوری اسلامی که حاصل مجاهدت و ازخودگذشتگی اقشار گوناگون مردم و عرقریزان روحی اندیشمندان و هنرمندان این کهنسرزمین است را بر خود واجب میدانیم و تا پای جان این بنیان مبارک را پاس میداریم. یقین داریم که مثل همیشه بدخواهانی که خواب پریشان تجزیه این کهن بوم و بر را در سر میپرورانند، با پاسخ محکم غیورمردان و شیرزنان این سرزمین، روبهرو خواهند شد.
۳- نیک میدانیم که در ساختارها و سازوکارهای نظام مردمسالار ما نیز امکان خطا هست و اگر با بهرهگیری از متخصصان، بهسازی شیوه اجرای قوانین و چارهاندیشی مدبرانه مسائل بحثبرانگیز فرهنگی- اجتماعی پیگیری نشود، مسؤولان مربوطه باید جوابگوی این مردم شریف و خون پرسشگر شهیدان باشند. همچنین گسترش بسترهای گفتوگو و آزاداندیشی از نیازهای جدی کشور برای انسجام و همدلی بیشتر است. ما اهالی هنر و ادبیات مطالبه این امور را بخش مهمی از وظیفه پاسداری از جمهوری اسلامی عزیز میدانیم.
۴- دامن زدن به ناامیدی نسبت به آینده و متوقف کردن پیشرفت ایران از مهمترین سیاستهای بدخواهان ایران ما است. ما وظیفه خود میدانیم امیدواری واقعگرایانه مبتنی بر ظرفیتها و داشتهها را گسترش داده و مقابل این تهدید جدی بایستیم، چرا که ایران عزیز خانه ما است.
ارسال به دوستان
تازهترین مجموعه داستانی علی مؤذنی به بازار نشر آمد
جشن طلاق در نیستان
کتاب «جشن طلاق» مجموعه داستانی از علی موذنی توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، «جشن طلاق» عنوان مجموعه داستانی از علی موذنی است که به تازگی توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. موذنی که در زمره داستاننویسان جدی و صاحب اندیشه معاصر ایران طی چهار دهه اخیر بوده است، در این مجموعه ۵ داستان کوتاه از خود را که برخی از آنها طی سالهای پس از پیروزی انقلاب و در دهههای 60 و 70 نوشته شده، جمع آوری کرده است.
موذنی متولد ۱۳۳۷ و دارای لیسانس ادبیات نمایشی است. او از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفهای دنبال میکند و در عرصههای داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم میزند. او همچنین در حوزه ساخت فیلم فعالیت دارد. وی از فعالان حوزه ادبیات دفاعمقدس نیز است که رویکردی خاص در این زمینه برای داستاننویسی دارد. با این همه داستانهای او در این مجموعه با اینکه از منظر درون و مایه به دور از مفاهیم جاری در بستر جنگ نیست، دارای تمی اجتماعی و زیستی است.
موذنی دریچه دید منحصر به خود را در داستاننویسی دارد. او به دنبال بازگشایی افقهایی تازه در زیست اجتماعی در بستر حوادث و بلایا و کنش و واکنشهای خاص اجتماعی است. فیالمثل سرنوشت همسر یک رزمنده شهید و ازدواج مجدد وی را که یکی از موضوعات پرحاشیه و کمتر پرداخته شده در روایت و داستاننویسی جنگ در جغرافیای زیست ایرانی است، دستمایه خلق یک داستان کوتاه قرار میدهد. موذنی ساده مینویسد اما در همان سادگی و با جادوی کلمات به درون روح کاراکترهای خود نفوذ میکند. شخصیتپردازیهای داستانی او آکندهاند از رفتوآمدهای میان درون و بیرون ذهن و روان شخصیتها که او در مقام نویسنده با چیرهدستی از عهده آن برآمده است. شخصیتهای او در این مجموعه به شکلی ساختار میپذیرند که به سادگی و مداوم میان حال خود و آنچه در درون آنها در حال اتفاق است در رفت و آمد باشند.
این مجموعه داستان با استفاده از همین موضوع و نیز شگرد بهرهگیری از سادهنویسی و استفاده از کلمات و عبارتهای کاملا معمولی به دور از ایهام و استعارههای رایج در داستاننویسی مدرن، سبکی و نوشتاری منحصربهفرد در نویسندگی خلق میکند که طی آن نویسنده در عین سهل و ممتنع و ممتدنویسی، روایت را در خدمت بازخوانی شخصیتها در ۲ وجه درون و بیرون زیست آنها قرار میدهد و هر انسان را در قامت داستان بار دیگر خلق میکند. این کتاب ۹۲ صفحهای با قیمت ۳۸ هزار تومان عرضه شده است.
ارسال به دوستان
اخبار
انتصاب مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس
با حکم رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، محمد حبیبی به سمت مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس منصوب شد. به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، محمد حبیبی با حکم سیدمحمد نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح به عنوان مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس منصوب شد. محمد حبیبی متولد سال ۱۳۴۲ دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه هنر و معماری یزد است از سوابق وی میتوان به جانشینی انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس در سالهای ۸۴ تا ۸۷، دبیر اجرایی سه دوره جشنواره جهانی هنر مقاومت در حدفاصل سالهای ۹۰ تا ۹۵، مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاعمقدس به مدت ۱۰ سال، سرپرستی انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس در سال ۹۷ و معاون هماهنگکننده بنیاد فرهنگی روایت فتح اشاره کرد.
***
«ایران قوی» محور کنگره سراسری شعر دفاع مقدس
دبیر علمی بیستوچهارمین کنگره سراسری شعر دفاعمقدس گفت: عنوان «ایران قوی و مستقل» محور جدید کنگره سراسری شعر دفاعمقدس است. به گزارش مهر، حجتالاسلام محمدحسین انصارینژاد، دبیر علمی بیستوچهارمین کنگره سراسری شعر دفاعمقدس درباره برگزاری این کنگره با اشاره به اغتشاشات اخیر، گفت: نقش بیگانگان جهت به آشوب کشیدن امنیت کشورمان محرز و آشکار است. انصارینژاد درباره مهلت ارسال آثار به کنگره افزود: شاعران تا ۳۰ مهر فرصت خواهند داشت آثارشان را به دبیرخانههای کنگره سراسری شعر دفاعمقدس در ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس سراسر کشور ارسال کنند.
***
درخواست 25 فیلمنامه برای پروانه ساخت در 24 روز
درخواست پروانه ساخت آثار سینمایی طی مهرماه، برخلاف ۶ ماه ابتدای سال، با رشد خوبی همراه بوده است. با توجه به آمار، به احتمال زیاد تعداد درخواستهای ارسالی به شورای پروانه ساخت تا پایان مهرماه، به ۲ برابر میزان مراجعه در شهریورماه خواهد رسید. به گزارش ایرنا، از ابتدای مهرماه تا بیستوچهارم این ماه، ۲۵ فیلمنامه برای تولید، درخواست پروانه ساخت دادهاند. این آمار در حالی چشمگیر به حساب میآید که این تعداد برای خردادماه ۵ فیلمنامه، برای تیرماه ۵ فیلمنامه، برای مردادماه ۱۰ فیلمنامه و برای شهریورماه ۱۵ فیلمنامه بوده است. یکی از دلایل وقوع چنین اتفاقی، نزدیک شدن به جشنواره فجر و تلاش برای تولید اثر برای رساندن به بزرگترین رویداد سینمایی کشور است. همچنین ثبات وضعیت سینما طی ماههای اخیر، دیگر دلیلی است که سبب دلگرمی سینماگران نسبت به تولید اثر شده است.
***
صدور پروانه نمایش برای فیلمهای کوثری، مصفا و عطشانی
پروانه نمایش فیلمهای «رگهای آبی» به تهیهکنندگی و کارگردانی جهانگیر کوثری، «رویای کاغذی» به تهیهکنندگی و کارگردانی علی عطشانی و «نبودن» به کارگردانی و تهیهکنندگی علی مصفا ۲۳ مهرماه صادر شد و تا ۲۴ مهرماه سال ۱۴۰۳ اعتبار دارد. به گزارش «وطنامروز»، «رگهای آبی» به تهیهکنندگی و کارگردانی جهانگیر کوثری به زندگی فروغ فرخزاد میپردازد. باران کوثری و ستاره پسیانی از جمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی جهانگیر کوثری است که در کارنامه خود تهیهکنندگی آثاری چون «زیر پوست شهر»، «خون بازی»، «اشباح»، «سوت پایان»، «فراری»، «به آهستگی»، «نسل جادویی»، «نرگس»، «یک شب» و «دختران خورشید» را دارد. فیلمنامه «رویای کاغذی» را جابر قاسمعلی بر اساس ایدهای از علی عطشانی نوشته است و کامران تفتی، مینا وحید، زینب (نگار) ملاکی و امیرحسین رضازاده نقشهای اصلی این فیلم را ایفا کردهاند. همچنین مجید مهیندوست و آیه قبادیان از دیگر بازیگران این فیلم هستند. سومین فیلم علی مصفا با نام «نبودن» (absence) هم درباره پسری است که بعد از ۵۰ سال، برای نوشتن بیوگرافی از زندگی پدرش به پراگ سفر میکند تا درباره گذشته پدرش در زمان جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی اطلاعاتی به دست بیاورد. تنها رابط او با گذشته پدر، چند عکس است که از او به یادگار مانده است. بازیگران فیلم به جز مصفا و لیلا حاتمی، غیرایرانی هستند.
***
انصراف ایران از حضور در نمایشگاه فرانکفورت
خانه کتاب و ادبیات ایران، مجری برپایی غرفه ایران در نمایشگاه فرانکفورت، به دلیل اقدامات غیرفرهنگی مسؤولان برگزاری این نمایشگاه به طور رسمی از حضور در این رویداد انصراف داد. به گزارش مهر، مسؤولان هفتادوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت با ارسال نامهای ضمن دخالت آشکار در امور داخلی ایران و اعلام عدم توانایی برای تأمین امنیت و رعایت شئون غرفه جمهوری اسلامی ایران و گروه ایرانی حاضر در نمایشگاه، بدون اطلاعرسانی قبلی نسبت به انتقال غرفه از سالن اصلی به یکی از سالنهای فرعی که محدودیت دسترسی عمومی دارد، اقدام کردند. در همین حال، سفارت آلمان در تهران نیز با وجود وعدههای قبلی در اقدامی هماهنگ با مسؤولان نمایشگاه فرانکفورت در صدور روادید برای گروه اعزامی تعلل کرد. خانه کتاب و ادبیات ایران، در پاسخ به مسؤولان نمایشگاه فرانکفورت، ضمن اعتراض به رفتار غیرحرفهای آنها که با اهداف فرهنگی اعلام شده برای این رویداد تعارض آشکار دارد، اعلام کرد از این نمایشگاه انتظار میرفت با رفتار حرفهای فرصتی برابر در اختیار کشورها قرار دهد و به روابط دوجانبه مطلوب ایجاد شده در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و فرانکفورت پایبند باشد اما متأسفانه با طرح مسائلی واهی درباره امور داخلی ایران، سعی دارد بر تلاشهای سفیران فرهنگی نشر ایران سایه افکند و در مسیر معرفی و پیشرفتهای این صنعت سنگاندازی کند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|