|
ارسال به دوستان
چگونه بازتابدهندگان سوژههای دروغ، خود سوژه دروغهای شاخدار شدند؟
مسخ دروغ
تأملی در معتبر شدن اخبار جعلی و قربانیان تازه واکنشهای شتابزده
گروه فرهنگ و هنر: دلنوشتهای که مهران مدیری روز جمعه منتشر کرد، اگر چه کوتاه اما اشارههای قابل تأملی درباره بسیاری از واکنشهای شتابزده این روزها داشت. هر چه بیشتر میگذرد و ابعاد دروغگوییهای بزرگ امپراتوری دروغ فاش میشود، برنامهریزی بودن این اغتشاشات، ادله محکمتری پیدا میکند؛ اینکه اهالی زر و زور و تزویر در رسانه، ولو برای یک روز ادامهدار کردن اغتشاشات، چه دروغها که نمیبافند. هر متوفایی را کشته حوادث اخیر معرفی میکنند و در شبکههای اجتماعی برایش هشتگ میزنند، آنچنان که چهرههای ورزشی و هنری هم تحت تاثیر این هشتگهای فیک واکنشهای جدی نشان میدهند. برخی آنچنان تحت تاثیر دروغها قرار میگیرند که حتی پس از روشن شدن ابعاد ماجرا، از ادعای پیشین خود بازنمیگردند. در روزهای اخیر ماجراهای دروغ فراوانی به سادگی در رسانههای مجازی طرح شد؛ ماجراهایی که دوام زیادی نداشت؛ یا به صورت رسمی تکذیب شد یا دم خروس جعلی بودن خبر از جایی بیرون زد. یکی از این خبرها که بسامد زیادی در فضای مجازی پیدا کرد، ادعای تلاش برای ربودن علی کریمی توسط مهران مدیری بود. اگر چه در یکی، دو روز اول این خبر بهرغم بازتابهای فراوان، توسط علی کریمی رد نشد اما در ادامه در گفتوگویی که خود او با یکی دیگر از سلبریتیهای پولی در فضای شخصی اینستاگرام داشت و منتشر شد، بیپایه و اساس بودن این ادعا معلوم شد. در عین حال که معلوم نبود این تکذیب توسط چندنفر باور شود اما تلاشهای فراوانی برای بیاعتبار کردن مهران مدیری انجام شد، آنچنان که میتوان از او به عنوان یکی از قربانیان اصلی دروغهای اخیر یاد کرد.
مدیری در روزهای ابتدایی خود تحت تاثیر فضای مجازی گزارههایی را مطرح کرده بود که بعدا از اظهار آنها ابراز پشیمانی کرد، آنچنان که حتی به دیگران توصیه کرد تحت تاثیر فشار فضای مجازی قرار نگیرند.
دلنوشته اخیر او اما بخش قابل تاملی داشت و آن تعجب از سکوت دوستان(!) بود. مهران مدیری نوشته بود:
«چیزی که غمگینترم میکند، سکوت است. سکوت کسانی که این همه سال مرا میشناسند و هیچ کس حرفی نزد».
مدیری که نوشته خود را با یادآوری سالها فعالیت در حوزه طنز برای مردم آغاز کرده بود، از این همه دروغ به ستوه آمده و متعجبانه نوشته بود:
«این نوشته دفاعیه نیست، دلنوشته است. دلنوشتهای غمگین و سرشار از حیرت. مینویسم برای مردمی که بیش از 30 سال برایشان شاید مهمترین و قطعا پربینندهترین سریالهای طنز تلخ این کشور را ساختهام. لذت را بردهام، رنجش را هم کشیدهام اما در حیرتم از این میزان کینه و دشمنی... از این همه سناریوهای حیرتانگیز، که نه از مردم، که از آدمهایی که نمیشناسم، تا به حال ندیدمشان و حتی صدایشان را هم نشنیدهام، بیرون میزند. چه اتفاقی دارد میافتد؟ نمیدانم...». مدیری در واکنش به ادعاهای دروغی که به او نسبت داده شده، اینطور آورده بود: «این موجودات شریف کجا هستند؟ کجا زندگی میکنند؟ نمیدانم... شغلشان چیست؟ نویسندهاند؟ منتقدند؟ سیاسیاند؟ نمیدانم... فقط میپرسم شما شبها راحت میخوابید؟ شما بعد از ۱۲۰ سال راحت میمیرید؟ فرزندانتان که بزرگ شدند، برایشان از حقیقت میگویید؟»
این روزها یکی دیگر از شخصیتهایی که تحت توجه رسانههاست و تلاش میشود از نام و عنوان و جایگاهش برای دامن زدن به اغتشاشات و از بین بردن امنیت روانی مردم استفاده شود، علی دایی است. او در هفتههای گذشته با طرح ادعایی پیرامون کشته شدن دانشآموزی در مدرسهای در اردبیل، وارد «حوادث اخیر» شد. طولی نکشید که بیپایه و اساس بودن ادعای او آشکار شد. او درباره فوت اسرا پناهی ادعاهایی مطرح کرده بود که توسط برادر، عمو و پدربزرگ اسرا پناهی تکذیب شد. از جمله مواردی که خانواده پناهی در رد ادعاهای دایی مطرح کردند، این بود که اساسا دخترشان در مدرسهای که ادعای فوت او در آن رسانهای شده، درس نمیخوانده و دانشآموز مدرسه دیگری بوده است.
حالا بیش از 2 هفته از آن ماجرا میگذرد و در روزهای اخیر، نام علی دایی نه به خاطر واکنشهایش که به خاطر عدم واکنشهایش، در رسانهها طرح میشود. پس از اینکه ماجرای تحریم تیمملی فوتبال ایران پیش آمد و نام دایی به عنوان یکی از امضاکنندگان نامه تحریم رسانهای شد، دایی مجبور شد به این دروغ بزرگ که درباره خودش طرح شده بود پاسخ دهد و به خبرنگار یورو نیوز بگوید: «بیخود کرده هر کس اسم مرا در آن نامه گذاشته».
در فاصله 4 روز گذشته، حداقل ۲ بار 2 دروغ دیگر درباره علی دایی طرح شده است. سهشنبهشب رسانههای اغتشاش در خبری مدعی شدند علی دایی برای حضور در مراسم چهلم مهسا امینی به سقز رفته، این در حالی بود که برادر او، محمد دایی این خبر را تکذیب کرد و گفت دایی در دفترش در تهران حضور دارد. روز گذشته نیز برخی رسانهها با استناد به ادعای یک خبرنگار ورزشی خارجی، از بازداشت دایی در روز سهشنبه خبر دادند. این ادعا در کمتر از نیم ساعت تکذیب شد. بعید نیست سلسله این اخبار دروغ ادامه پیدا کند؛ کسانی که این روزها و شاید در آینده سوژه اخبار دروغ میشوند، ممکن است خود در بازتاب سوژهای دروغ نقش داشته باشند. سوژههای دروغ برساخت رسانههای اغتشاش است که انتظار میرود هنرمندان و ورزشکاران درباره آنها بیشتر تحقیق کنند تا توسط اخبار فیک مسخ نشوند؛ اخبار فیکی که هر روز در ساحتی برساخته میشوند و آنها را به اشتباه میاندازد.
ارسال به دوستان
مستندی در باب سلطهگرایی آمریکا از قاب شبکه یک
واکاوی نقشههای بر باد رفته
اهداف شوم استکبار جهانی دیگر بر همگان عیان شده و نقاب تظاهر به دفاع از حقوق بشر دیگر کارایی خود را از دست داده است. از این اهداف پلید اسناد بسیاری در دست است و پرداختن به این موضوع با تکیه بر مستندات میتواند به روشنگری در این حوزه کمک شایانی کند. مستند «بر باد رفته» که با تمرکز بر این موضوع، از اهداف و نقشههای بر باد رفته ایالاتمتحده آمریکا برای سیطره بر جهان پرده برمیدارد، در 8 قسمت آماده شده و از روز گذشته ساعت 19:30 پخش خود را از شبکه یک سیما آغاز کرده است. به گزارش «وطنامروز»، در تقابلات جهانی ایران و استکبار جهانی، نقاط تاریک بسیاری را میتوان یافت. اگر کمی عمیقتر به این تقابلات ورود کنیم، اسناد مهمی را مییابیم که میتواند ماهیت این جریان استکبار و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا را روشن کند. یکی از این اسناد سندی به نام «راهبرد امنیت ملی آمریکا برای قرن بیستویکم» است که حسن جعفری در مستند «بر باد رفته» به ابعاد گوناگون آن پرداخته است. مجری طرح مستند «بر باد رفته»، مؤسسه فرهنگی- هنری اندیشه شهید آوینی است و در گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبکه یک سیما تولید شده است. مستند «بر باد رفته»، سراغ نقشه سلطهگرایانه آمریکا رفته و با بررسی سند طراحی شده توسط این کشور برای سیطره بر جهان در قرن بیستویکم، کنکاشی پیرامون نحوه اجرای این سند علیه ایران در قرن جدید به عمل میآورد. حسن جعفری، کارگردان این مجموعه مستند عنوان کرد: بعد از فروپاشی شوروی، سندی توسط سران سیاستگذار و نخبگان آمریکایی با هدف سیطره بر جهان طراحی شد؛ سندی به نام «راهبرد امنیت ملی آمریکا برای قرن بیستویکم». در آن سند عنوان شد 3 تهدید از سوی ایران، متوجه آمریکا خواهد بود که شامل نفوذ منطقهای ایران، پیشرفتهای موشکی و فعالیتهای هستهای است. وی افزود: با مرور سالهای سپری شده در قرن جدید، مشخص میشود آنها برای هر کدام از این ۳ وضعیت ایران نقشههایی را اجرایی کردند. ما در این مستند نشان میدهیم که همه رؤسایجمهور در صدد اجرایی کردن این سند هستند. مثلا با شهادت حاجقاسم سلیمانی به دنبال کمکردن نقش ایران در منطقه بودند. با به شهادت رساندن دانشمندان هستهای درصدد توقف پیشرفتهای هستهای ما بودند و با مذاکره و تطمیع میخواستند مانع پیشرفتهای انرژی هستهای شوند و هم بهدنبال وضع برجامهای جدید بودند تا ایران را به لحاظ تسلیحات دفاعی و نفوذ منطقهای تحت فشار قرار دهند. حسن جعفری ادامه داد: این سند نشان میدهد سیاستهای کلان آمریکا، ارتباطی به روی کارآمدن احزاب دموکرات و جمهوریخواه ندارد و هر دو حزب، در سیاستهای ضدایران با هم متحد هستند. وی افزود: این مجموعه مستند نشان میدهد اعتماد و اشتیاق برخی برای روی کار آمدن یکی از این احزاب، به دور از واقعیت است و حتی تجربه نشان داده حزب روی کار آمده دموکرات بیشترین ضربه را به ایران در طول تاریخ انقلاب اسلامی زده است. مجموعه مستند «بر باد رفته» در ۸ قسمت برای پخش از 7 آبانماه تدارک دیده شده و نخستین قسمت آن روز گذشته ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن شبکه یک سیما رفت. همچنین پس از اتمام هر قسمت از این مجموعه مستند، برنامه «جریان» با حضور کارشناسان و بر اساس موضوعات مستند «بر باد رفته»، از شبکه یک سیما پخش میشود. ارسال به دوستان
اخبار
بلاروس، سومین مقصد «بدون قرار قبلی»
فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی در ادامه نمایشهای جهانی خود پس از مسکو و ونکوور، برای حضور در بخش مسابقه فیلمهای بلند بیستوهشتمین دوره جشنواره فیلم مینسک راهی بلاروس میشود.
به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیهکنندگی محمود بابایی پس از حضور موفق در جشنوارههای فیلم مسکو و ونکوور، این بار در بخش مسابقه فیلمهای بلند بیستوهشتمین دوره جشنواره فیلم مینسک در بلاروس روی پرده میرود.
این جشنواره از تاریخ ۴ تا ۱۱ نوامبر برابر با ۱۳ تا ۲۰ آبان برگزار میشود. «بدون قرار قبلی» با بازی پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، الهام کردا، صابر ابر، امین میری، حامی ترابی، رضا صابری، اریسا بیگی و حسنا ذاکری محصول بنیاد سینمایی فارابی با مشارکت مؤسسه تصویر شهر است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراببیگی نوشته شده است.
این فیلم پیش از این هم در جشنواره فیلم مسکو جایزه بهترین فیلم را به دست آورده بود و در جشنواره ونکوور نیز به نمایش درآمده بود.
«خانه پرتقالیها» روی آنتن شبکه 2
سریال تلویزیونی «خانه پرتقالیها» پخش خود را از شب گذشته از شبکه ۲ سیما آغاز کرد.
به گزارش «وطنامروز»، سریال «خانه پرتقالیها» به کارگردانی علیرضا شاهرستم و تهیهکنندگی غلامرضا بختیاری که فضایی فانتزی و کمدی دارد، پخش خود را از شبکه 2 سیما آغاز کرد و هر شب ساعت 19 روی آنتن میرود.
در خلاصه داستان این سریال آمده است: در یک خانه قدیمی 3 طبقه، پدربزرگ و مادربزرگ به همراه فرزندانشان زندگی میکنند. در قانونی نانوشته در این خانواده که وضع مالی متوسطی دارند، رسم بر این است که هر زوج صاحب 4 فرزند شود؛ ضمن اینکه فولکسی قدیمی در گوشه حیاط خانه پارک شده که ماجراهای این خانواده را در هر قسمت روایت میکند.
رضا فیاضی، شهین تسلیمی، بهراد خرازی، فاطمه کریمی و فرهاد بشارتی از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.
پخش «ایران عزیز» معتمدی از شبکههای سیما
معاون هنری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران از تولید یک قطعه ملی- میهنی با صدای سیدمحمد معتمدی و پخش آن از شبکههای سیما خبر داد.
به گزارش «وطنامروز»، امیرحسین سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در تشریح تازهترین فعالیتهای موسیقایی این مجموعه از تولید یک قطعه ملی- میهنی و جزئیات دیگر پروژه «صدای شاعر» سخن گفت.
وی در این باره به مهر گفت: بر اساس تازهترین برنامهریزیهایی که در این زمینه صورت گرفته، قطعه «ایران عزیز» را چندی پیش با صدای محمد معتمدی تولید و آماده کردهایم که در برگیرنده یک اثر ملی- میهنی است و قرار است از شبکههای مختلف سیما پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
سمیعی همچنین از آمادهسازی پروژهای دیگر با اشعاری از شعرای مطرح انقلاب سخن گفت و تصریح کرد: در ادامه پروژه «صدای شاعر» که از چندی پیش توسط امور موسیقی سازمان تولید آن آغاز شده، مجموعههای مرتبط با اشعار سعید بیابانکی، محمد مهدی سیار، علیرضا قزوه و مصطفی محدثیخراسانی آماده شده که طی روزهای گذشته یکی از این مجموعهها با شعر و صدای محمد مهدی سیار، آهنگسازی محمدرضا عقیلی و خوانندگی هادی حسنبیگی در دست تولید قرار گرفته است.
ارسال به دوستان
362 هزار مخاطب در طرح 2 هفته بلیت نیمبها به سینماها رفتند
7.6 میلیارد گیشه سینمای نیمبها
با پایان یافتن زمان ۲ هفته بلیت نیمبها در سینماهای کشور، مشخص شد این طرح ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عایدی برای سینمای ایران داشته است.
به گزارش «وطنامروز»، از پنجشنبه ۲۱ مهرماه، سینماهای سراسر کشور به مدت ۲ هفته بلیت خود را به صورت نیمبها عرضه کردند که در نتیجه این روند، ۳۶۲ هزار نفر به سینما رفتند که برای این تعداد مخاطب، ۲۳ هزار و ۳۰۰ سانس تدارک دیده شد. گردش مالی سینماها نیز طی این ۲ هفته، ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود.
در این مدت، «پسر دلفینی» با ۱۱۲ هزار مخاطب، پرمخاطبترین و پرفروشترین فیلم سینمای ایران بود. «انفرادی» با ۸۰ هزار مخاطب، «ابلق» با ۴۲ هزار، «دوزیست» با ۴۱ هزار، «تیتی» با ۲۱ هزار و «علفزار» با ۱۷ هزار نفر، پرمخاطبترین فیلمهای سینمای ایران طی این ۲ هفته بلیت نیمبها بودند.
البته باید به این نکته مهم اشاره شود که این طرح بدرستی به انجام نرسید، چرا که بسیاری از سینماها تنها طی هفته اول به این طرح وفادار ماندند و در هفته دوم، اکثر سینماهای کشور از انجام این کار سر باز زدند و بلیت خود را به صورت تمامبها عرضه کردند.
صاحبان این سینماها اعتقاد داشتند طرح بلیت نیمبها نتوانسته مردم را به سینماها بکشاند و تنها اکران فیلم جدید با اولویت کمدی است که میتواند سینماها را از این وضع نجات دهد.
البته این ادعا، بدرستی مطرح شده است. ناوگان سینمایی کشور هماکنون مشتمل بر فیلمهایی کهنه است که چندین ماه در حال نمایش هستند. در گام نخست باید فیلمهای پرمخاطب روی پرده بروند و در مرحله بعد، اهرمهای کمکی چون بلیت نیمبها، راهکار تضمینکنندهای است که به افزایش میزان مخاطب خواهد انجامید.
تحقق این مهم در نتیجه وضعیت فعلی جامعه کمی سخت بود، چرا که کمتر تهیهکننده، پخشکننده و سرمایهگذاری حاضر میشود فیلم خود را روی پرده بفرستد. البته قفل این رکود از این هفته و با اکران ۳ فیلم جدید خواهد شکست؛ فیلمهایی که اگرچه فاکتورهای استقبال گسترده مردمی را به خود نمیبینند اما در امیدوار کردن صاحبان آثار پرمخاطب برای نزدیک شدن به پرده، بسیار مناسب هستند.
صاحبان سینماها امیدوارند تا پیش از نمایش برخی بازیهای جامجهانی، گیشه به رونق روزهای پیش از ناآرامیها بازگردد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|