|
تسهیلات بانکی به تناسب پیشرفت طرح جهش مسکن پرداخت میشود
علی صالحآبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: تسهیلات بانکی متناسب با پیشرفت طرح جهش مسکن پرداخت میشود. به گفته وی، وام بانکی متناسب با پیشرفت طرح مسکن پرداخت میشود. هرقدر طرح پیشرفت بیشتری داشته باشد، وام هم به همان تناسب پرداخت میشود. رئیسکل بانک مرکزی گفت: هر قدر این طرح در وزارت راه و شهرسازی پیشرفت بیشتری داشته باشد، تسهیلات بانکی هم به همان تناسب پرداخت میشود.
ارسال به دوستان
سازمان ملل از افزایش 6.18 درصدی سرمایهگذاری خارجی در ایران در سال ۲۰۲۱ خبر داد
گذار سرمایه به ایران
میزان سرمایهگذاری خارجی در کشورمان ظرف یک سال گذشته به یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار رسید/ نوسانات اقتصادی و موانع حقوقی حمایت از سرمایه و سرمایهگذاری خارجی از جمله موانع جذب سرمایهگذاری خارجی در ایران به حساب میآید
گروه اقتصادی: سرمایهگذاری مستقیم خارجی در افزایش رشد و توسعه اقتصادی کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه نقش قابل توجهی دارد. فراهم شدن بستر برای سرمایهگذاری خارجی به عنوان محلی برای تامین منابع مالی ضروری است، چرا که منابع داخلی دولتها کفاف امور آن را نمیدهد، از طرفی جذب سرمایههای خارجی موجب گره زدن کشور به منافع سایر کشورها میشود. سرمایهگذاری خارجی در کشور ضمن ایجاد امنیت پایدار برای کشور مسیر خنثیسازی تحریمها را هموار میکند؛ چرا که تحریم در شرایط حضور سرمایهگذاران، منافع سایر کشورها را نیز به خطر میانداخت. بــر اســاس گــزارش ســال 2022 کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل موسوم به آنکتــاد درباره وضعیــت ســرمایهگذاری خارجــی جهــان، میــزان ســرمایهگذاری مســتقیم خارجــی در ایــران طــی ســال 2021 بــه یک میلیــارد و 425 میلیــون دلار رســیده اســت کــه بــا افزایــش 83 میلیـون دلاری نسـبت بـه سـال قبـل، 6.18 درصـد افزایـش داشـته اسـت.
به گزارش «وطنامروز»، سـرمایهگذاری خارجـی در ایـران در سالهای 2020 ، 2019 و 2018 بـه ترتیـب 11 درصـد، 36.4 درصـد و 30 درصـد کاهـش نشـان میدهـد. در مجمـوع رونـد سـرمایهگذاری خارجـی در ایـران طـی یـک دهـه گذشـته نزولـی بـوده و بـه یـکسـوم تقلیـل یافتـه اسـت. ایـن در حالـی اسـت کـه رونـد مزبـور در مـدت زمـان یـاد شـده در بیـن کشـورهای در حـال توسـعه بـا شـیب ملایمی صعـودی بـوده اسـت.
بــر اســاس گزارشی که مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده است، ســال گذشــته میــلادی در جهــان 1.582 تریلیــون دلار جــذب ســرمایهگذاری مســتقیم خارجـی انجـام شـده کـه نسـبت بـه سـال پیـش از آن، 619 میلیـارد و 171 میلیـون دلار بیشـتر اسـت.
* سهم ایران از میزان سرمایهگذاری در جهان
سـهم ایـران از ایـن میـزان سـرمایهگـذاری در جهـان 0.09 درصـد اسـت. سـهم ایـران در سـال 2020 برابـر بـا 0.13 درصـد و در سـال 2019 برابـر بـا 0.09 درصـد بـود. بـر اسـاس ایـن گـزارش، ایـران در سـال 2021 (1400) در جایـگاه هشـتادم کشـورهای سـرمایهپذیر جهـان قـرار دارد.
بـا اینکـه همیشـه سـرمایهگـذاری مسـتقیم خارجـی کشـورهای توسـعه یافتـه از سـرمایهگذاری مسـتقیم خارجـی کشــورهای در حــال توســعه بیشــتر بــوده اســت امــا در ســال 2020 ایــن رونــد معکــوس شــد و در ســال 2021 ادامــه یافـت. سـهم کشـورهای در حـال توسـعه از کل سـرمایهگـذاری مسـتقیم خارجـی انجـام شـده در جهـان در سـال 2021 نزدیـک بـه 52.87 درصـد برابـر بـا 836 میلیـارد و 571 میلیـون دلار بـوده اسـت. ایـن رقـم در سـال 2020 برابـر بـا 66.3 درصـد بـود. کشـورهای توسـعهیافتـه 745 میلیـارد و 739 میلیـون دلار سـرمایهگذاری مسـتقیم خارجـی جـذب کردنـد کـه 47.12 درصـد کل سـرمایهگذاری مسـتقیم خارجـی در جهـان اسـت. ایـن رقـم در سـال 2020 برابـر بـا 31.2 درصـد بـود. بـه نظـر میرسـد آغـاز شـیوع کرونـا در سـال 2020 بـر میـزان جـذب سـرمایهگذاری مسـتقیم خارجـی کشـورهای توسـعهیافتـه بـهشـدت تاثیـر گذاشـته اسـت و ایـن رونـد همچنـان ادامـه دارد.
بررســی میــزان انباشــت ســرمایه ســرمایهگــذاری مســتقیم خارجــی طــی 2 دهــه گذشــته در جهــان و منطقــه و مقایسـه وضعیـت ایـران نشـان میدهـد وضعیـت کشورمان از نظـر میـزان رشـد جـذب سـرمایه طـی ایـن سالها در مقایسـه بـا کشـورهای منطقـه مناسـب اسـت به طوری کـه رشـد انباشـت سـرمایه در ایـران در سـال 2010 نسـبت بـه سـال 2000 حـدود 11 برابـر و در سـال 2021 نسـبت بـه 2010 حـدود 2 برابـر شـده اسـت. در میـان کشـورهای منطقـه، امـارات عربـی متحده چنیـن وضعیتـی دارد و سـایر کشـورها نتوانسـتهاند در هـر ۲ دوره چنیـن رکـوردی بـه ثبـت برسـانند.
بـا ایـن وجـود، میـزان انباشـت سـرمایه خارجـی 60 میلیـارد دلاری ایـران در سـال 2021 نسـبت بـه عمـده کشـورهای منطقـه بسـیار پاییـنتـر اسـت و در ایـن باره کشـورهای امـارات، عربسـتان، ترکیـه و مصـر بـا انباشـت سـرمایه بیـن 120 تـا 260 میلیـارد دلار پیشـتازند.
* آثار سرمایهگذاری مستقیم خارجی اقتصاد میزبان
سرمایهگذاری مستقیم خارجی به خودی خود و به تنهایی تاثیری بر رشد اقتصادی ندارد و این بهبود شرایط اقتصاد میزبان و ایجاد ظرفیتهای جذب و خلق فناوری است که همزمان باعث افزایش رشد و جریان سرمایهگذاری مستقیم خارجی میشود. از جمله آثار سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر اقتصاد میزبان میتوان به تاثیر روی بهرهوری، تامین سرمایه و ارز، اشتغال و دستمزد، جریان تجارت، ایجاد ثبات اقتصادی، انتقال دانش، مدیریت و فناوری و در نهایت تاثیر بر رشد اقتصادی کشورها اشاره کرد.
* ۲ برابر شدن سرمایهگذاری خارجی در طول دولت سیزدهم
چندی پیش رئیس سازمان سرمایهگذاری خارجی درباره میزان سرمایهگذاری خارجی اظهار داشت: با اقداماتی که دولت سیزدهم تاکنون انجام داده است میزان سرمایهگذاری خارجی معتبر در یکسال اخیر نزدیک به 4.8 میلیارد دلار بوده است.
علی فکری گفت: از اقدامات اساسی دولت سیزدهم نسبت به دولت گذشته میتوان به اصلاح مبنای محاسبه سرمایهگذاری خارجی، افزایش بازدیدهای موردی و میدانی برای رفع مشکلات سرمایهگذاران، برنامهریزی هدفمند با کشورهای همسایه و همسو برای توسعه روابط اقتصادی و شناسایی فرصتهای جدید ورود سرمایه به کشور، اصلاح اساسنامه سازمان سرمایهگذاری برای هدایت و حمایت فعالانه سرمایهگذاران، تعریف روشهای جدید پرداخت اقساط وامهای اخذ شده دولتهای قبل از نهادهای بینالمللی و برنامههای حمایت از ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد.
وی اعلام کرد: با اقداماتی که دولت سیزدهم تاکنون انجام داده است میزان سرمایهگذاری خارجی معتبر در یکسال اخیر نزدیک به 4.8 میلیارد دلار بوده و نسبت به سال پایانی دولت دوازدهم (که 2.4 میلیارد بوده) شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایهگذاری خارجی هستیم.
رئیس سازمان سرمایهگذاری خارجی ادامه داد: این افزایش در حالی بود که با هدف پرهیز از اعلام آمارهای غیردقیق به سیاستگذاران و فعالان اقتصادی اقدام به تغییر مبنای محاسبه میزان سرمایهگذاری خارجی در کشور نیز کرده بودیم. رویه تا قبل از دولت فعلی اینگونه بود که برای محاسبه میزان سرمایهگذاری، صرف صدور مجوز سرمایهگذاری برای سرمایهگذاران خارجی مبنای اعلام آماری بود اما در رویه جدیدی که در یک سال اخیر توسط سازمان سرمایهگذاری اتخاذ شده صرفاً میزان سرمایهگذاری که بخشی از آن به صورت قطعی ظرف مدت کوتاه و چندماهه وارد کشور شده باشد اعلام خواهد شد.
فکری تصریح کرد: بنابراین اگر بر اساس رویه قبلی قصد اعلام میزان سرمایهگذاری خارجی در یک سال ابتدایی دولت سیزدهم را داشتیم باید عدد 8.9 میلیارد دلار اعلام میشد که البته با همان شاخص سابق نیز نسبت به سال پایانی دولت دوازدهم (صدور صرف مجوز به ارزش 3.45 میلیارد دلار) شاهد رشد 2.5 برابری هستیم. وی تأکید کرد: از برنامههای بعدی ما آسیبشناسی دقیق از علت اختلاف بین صدور مجوز سرمایهگذاری با ورود بخشی از منابع مالی آن به کشور است و در تلاش هستیم تا حد ممکن سرمایهگذاران اقدام به ورود سرمایههای خود پس از اخذ مجوز کنند.
معاون وزیر اقتصاد تشریح کرد: از دلایل ۲ برابر شدن میزان سرمایهگذاری معتبر در کشور در یک سال اخیر نسبت به سال قبل از آن، اصلاح رویکرد سیاستگذاری نسبت به گذشته و اتخاذ راهبردهای فعالانه با کشورهای همسایه و همسو به عنوان کشورهای هدف جهت ورود سرمایه به ایران بوده است، چرا که تعریف منافع مشترک با کشورهای همسایه و همسو بسیار راحتتر از تعریف منافع مشترک با کشورهای دیگر بوده و این موضوع در سفرهای مسؤولان وزارت امور اقتصادی و دارایی به روسیه، افغانستان، پاکستان و... نیز مشهود است.
* چالشهای سرمایهگذاری در ایران
مهمتریـن چالـش سـرمایهگذاری در ایـران چالـشهای سـاختاری اقتصـاد ایـران اسـت. ریسـک بـالای اقتصادی کشور عمدتا به دلیــل تحریــمهای خارجــی، عــدم ثبــات اقتصــادی، عــدم درک درســت ســرمایهگذاران از جایگاه اقتصادی ایران، موانع حقوقی و ضعف ناکارآمدی سیستم قضایی کشور در حمایت از سرمایه و سرمایهگذاری خارجی از جمله موانع عمده جذب سرمایهگذاری خارجی در ایران برشمرده میشود.
ارسال به دوستان
نشست اعضای شورای سیاستگذاری «همایش ملی بهبود بودجهریزی در ایران؛ حکمرانی بودجه از تفریغ تا تدوین» با رئیس کل دیوان محاسبات کشور
حرکت در مسیر ارتقای حکمرانی بودجه
بذرپاش: تعارض قوانین عمومی با قوانین بودجهای از مشکلات بودجهریزی است
مهرداد بذرپاش در جمع شورای سیاستگذاری «همایش ملی بهبود بودجهریزی در ایران؛ حکمرانی بودجه از تفریغ تا تدوین» ضمن تاکید بر اینکه اداره بهتر کشور مستلزم تطابق و همپوشانی برنامههای بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت است، گفت: در کشور 3 نوع برنامه بلندمدت (چشمانداز)، میانمدت (برنامههای توسعهای 5 ساله) و کوتاه مدت (بودجه سالانه) تدوین میشود که طبق منطق نظام بودجهریزی، باید همه این برنامهها همراستا باشند و حداکثر همپوشانی را داشته باشند.
بذرپاش افزود: اگر مجلس قانونی را وضع میکند، دیوان محاسبات کشور در تمام مراحل تدوین تا اجرا و رسیدگی همراه آن است و از سوی دیگر مهمترین و بیشترین پروندههایی که دیوان محاسبات کشور رسیدگی میکند، پروندههای مربوط به قانون بودجه است. بنابراین کارشناسان دیوان محاسبات کشور توان اظهارنظر درباره تدوین و اجرای قوانین به طور جامع و کامل را دارند.
وی با اشاره به همزمانی تهیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه، برگزاری چنین رویدادی را کاملا بهنگام دانست و بیان کرد: یکی از محورهای این همایش میتواند کمک به تدوین کارآمدتر این قوانین راهبردی باشد و دیوان محاسبات کشور نیز برای نخستینبار با بررسی و حسابرسی عملکرد برنامه ششم توسعه و ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰، شش ماه زودتر از موعد و همچنین ارائه گزارشهای مستمر بر اجرای بودجه ۱۴۰۱ رسالت خود را در این باره به انجام رسانده است.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور افزود: اجتماعیسازی سیاستها و همراه بودن دانشگاهها و جامعه نخبگانی با فرآیند تدوین و تصویب بودجه میتواند نقش موثری در اصلاح آن داشته باشد و این همایش مسیر را برای اجتماعیسازی سیاستهای بودجهای کشور باز میکند.
وی در ادامه افزود: در بخش نظارت نیز توجه داشته باشیم که ارائه زودهنگام تفریغ بودجه یا نظارت حین اجرای بودجه و سایر اقدامات نهادهای نظارتی چه کمکی به اثربخشی بودجه میکند و نمایندگان مجلس و سایر ذینفعان چه بهرهای از این گزارشها میبرند. رئیس کل دیوان محاسبات گفت:تعارض قوانین عمومی با قوانین بودجهای یکی دیگر از مشکلات اساسی بودجهریزی است. تعارض قوانین عادی با برخی احکام بودجهای مجریان را دچار سردرگمی و نظارت بر اجرا را سخت خواهد کرد، این هم سوالی است که خوب است این کنفرانس به آن بپردازد.
در ادامه این مراسم، سیدمهدی پاکذات، دبیر «همایش ملی بهبود بودجهریزی در ایران» گزارشی از عملکرد این همایش بیان کرد و افزود: ایده اصلی همایش از منویات مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار نظام بودجهریزی شکل گرفت و از اردیبهشت ۱۴۰۱ با فعالیت مشترک دیوان محاسبات کشور، مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری، دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران و پژوهشکده اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی شروع به فعالیت و از اول آبان ۱۴۰۱ اعلام موجودیت کرده است.
وی خاطرنشان کرد: با ارائه زودهنگام تفریغ بودجه کشور امکان بهرهمندی از آن برای اصلاح ساختار نظام بودجهریزی فراهم شده است.
همچنین علیاصغر پورعزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران گفت: سختگیریها و نظارتها آینده بودجهای کشور را بهتر میکند و اگر فعالیتها با هوشمندی همراه باشد، میتواند منجر به اصلاح شود. میتوان گفت تاکنون این هوشمندی وجود داشته اما با بدنه هماهنگ نبوده است. خوشبختانه اقدامات هوشمندانه دیوان محاسبات کشور در حال حاضر با بدنه کشور هماهنگ است و میتواند به اصلاح ساختارها منجر شود.
ارسال به دوستان
استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رأی نیاورد
قالیباف: رأی اعتماد نمایندگان فرصتی به فاطمیامین برای تحول اساسی است
نمایندگان مجلس در نشست دیروز پارلمان با تقاضای استیضاح سیدرضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند و بر این اساس وی در جایگاهش ابقا شد. نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از استماع دلایل و توضیحات نمایندگان متقاضی استیضاح و همچنین توضیحات و دفاع وزیر از عملکرد خود در این وزارتخانه، با ۸۴ رأی موافق، ۱۸۲ رأی مخالف، ۶ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۷۴ نماینده حاضر در مجلس، با استیضاح فاطمیامین مخالفت کردند. رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ضمن تبریک به برادر عزیزمان آقای فاطمیامین، این نکته را باید بگویم که انشاءالله این اعتماد مجدد مجلس فرصتی برای وزیر است تا طرحها و قولهایی را که داده است، به نتیجه برساند تا تحول اساسی که مردم بتوانند آن را احساس کنند، ایجاد کند. محمدباقر قالیباف ادامه داد: این وزارتخانه مهم ترین وزارتخانه اقتصادی ما است که در اشتغال، معیشت و ارزآوری کشور بسیار موثر است، بویژه اینکه مردم ما از گرانیها در کالاهای غیراساسی هم رنج میبرند، از این رو تمام اقلام غیراساسی که بیدلیل قیمت آنها افزایش پیدا میکند، دست ایشان و همکارانشان در این وزارتخانه است. وی با تاکید بر اینکه در زمینه قانون ساماندهی خودرو با همه مسیرهایی که تا مجمع رفت، مجلس ایستاد و دولت نیز با این موضوع موافق بود، عنوان کرد: ساماندهی خودرو تحولی در تولید داخل و ساماندهی در واردات خودرو است که مردم توقع دارند. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این رأی اعتماد در شرایط فعلی به وزیر باعث خیر و برکت و حل مشکلات مردم شود. ارسال به دوستان
اخبار
سرمایهگذاری 4.5 میلیارد دلاری شرکتهای روسی در ۷ میدان نفتی
وزیر نفت گفت: تاکنون سرمایهگذاران و شرکتهای روسی قرارداد ۷ میدان نفتی و گازی را با ایران به ارزش 4.5 میلیارد دلار نهایی کردهاند که برخی پروژهها تاکنون ۷ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتهاند.
جواد اوجی دیروز در نشست هماهنگی با نمایندگان کارگروههای مختلف طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برای بررسی اسناد تدوینشده به منظور مذاکره و امضای سند نهایی همکاریهای تهران - مسکو با بیان اینکه تاکنون در شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه همه دستگاههای اجرایی به نحو شایستهای پای کار بودند، اظهار کرد: بزودی با جمعبندیهای انجامشده اسناد کلی توافقها بین ۲ کشور امضا خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه هیچ زمانی در تاریخ اینقدر روابط ایران و روسیه به هم نزدیک نبوده است، تصریح کرد: باید همه ما از این فرصت طلایی در حوزههای انرژی، حملونقل، اقتصادی، صنعت، بهداشت و درمان، بانکی و... استفاده کنیم. در این میان همکاری ۲ کشور در زمینه بانکی از همه مهمتر به نظر میرسد.
وزیر نفت با اشاره به تحریمهای احتمالی روسیه در ماه ژانویه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپایی افزود: سالهاست که ایران با چنین تحریمهایی روبهرو است، بنابراین فرصت خوبی است تا بتوانیم تحریمها را با کمک ۲ کشور بلااثر کنیم.
***
صندوق توسعه ملی برای نخستینبار سهام خرید
رئیس سازمان بورس خبر داد صندوق توسعه ملی برای نخستینبار با کد معاملاتی خود در بورس سهام خرید.
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد صندوق توسعه ملی برای نخستین بار با کد معاملاتی خود، در بورس تهران سهام خریداری کرد. به گفته وی، با پیگیریهای انجام شده، منابع جدیدی از صندوق توسعه ملی به بازار سهام وارد شد و برای نخستین بار این صندوق با کد معاملاتی خود اقدام به خرید سهام کرده است.
رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: این اقدام خوبی برای دولت و بازار سهام محسوب میشود، چرا که داراییهای ریالی این صندوق به نوعی تبدیل به دلار شده است. با توجه به افت قیمت سهام، میتوان این موضوع را اینگونه تعبیر کرد که یک دارایی را در عوض اینکه با نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومانی تهیه کنند، آن را با نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی خریداری کردهاند. عشقی در ادامه هم گفت: به بیان دیگر صندوق توسعه ملی که یک منبع بینالنسلی به حساب میآید، دارایی ارزندهای را در قیمتهای بسیار نازلی اندوخته کرده و این اقدام برای کشور و شرایط فعلی بازار سهام مناسب است؛ امیدواریم این اقدام در آینده نیز تداوم پیدا کند.
***
مالیات ارزش افزوده واردات شیرخشک و دارو کم شد
مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران از ابلاغ مصوبه کاهش مالیات ارزش افزوده به گمرک خبر داد و گفت: از سوم آبان نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه دارو، شیرخشک اطفال و تجهیزات و ملزومات پزشکی و توانبخشی کاهش یافته
است.
علی وکیلی با اشاره به تغییر نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ETS اظهار کرد: این اتفاق افزایش قیمت تمام شده دارو و مواد اولیه را در پی داشت که برای جبران آن، حقوق گمرکی و نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی کاهش پیدا کرد. بر این اساس، مصوبهای به گمرک ابلاغ شد که طبق آن نرخ مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارو، شیرخشک اطفال، قطعات ساخت، قطعات یدکی تجهیزات و ملزومات پزشکی و توانبخشی یک درصد و برای دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی دارای مشابه تولید داخل و شیرخشک اطفال ۲ درصد تعیین شده است.
وی درباره اینکه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده شامل چه کالاهایی میشود؟ گفت: قرار نیست از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت لیستی درباره کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاها به گمرک ابلاغ شود. با توجه به اینکه گمرک و وزارت بهداشت در سامانه جامع امور گمرکی به صورت سیستمی به یکدیگر لینک هستند، در هر مورد گمرکات اجرایی نسبت به استعلام سیستمی از اداره مربوطه اقدام میکنند و در صورت تایید، کاهش مالیات بر ارزش افزوده روی اظهارنامه اعمال میشود.
***
رشد ۱۰۰۰۰ واحدی و سراسری شاخص کل
شاخص کل دیروز توانست با رشد ۱۰۶۲۸ واحدی به جایگاه یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی برسد. در معاملات دیروز نمادهای بزرگ و شاخصسازی همچون فارس، فولاد، وغدیر، وبانک و شستا بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند. نکته مهم مثبت بودن شاخص هموزن در معاملات دیروز بیش از میزان شاخص کل بود، در معاملات صبح دیروز ۸۲ درصد نمادهای بازار سرمایه مثبت معامله شده اما میزان آن در انتهای معاملات کاهش یافته و به ۷۸ درصد نمادها رسید اما باز هم قابل توجه است. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه همچنان پایینتر از ۲,۵۰۰ میلیارد تومان بوده و دیروز به ۲,۴۴۷ میلیارد تومان رسید.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|