|
ارسال به دوستان
از حمله براندازان به خوانندگان لسآنجلسی تا عبرتهایی برای برندهای داخلی
بومرنگ جهالت
گروه فرهنگی و هنر: بومرنگ واکنشهای شتابزده به کنشگرانی که در آغاز غائله اخیر با مطالب تحریکآمیز هیزم بر آتش تجمعات و اغتشاشات میریختند، بازمیگردد. تصاویر منتشر شده از کنسرت خوانندگان لسآنجلسی و حملههایی که به این افراد شده، قابل تأمل است. کسانی که تصور میکردند با به هم ریختن اوضاع میتوانند به عنوان همراهی با مردم(!) طرفدار پیدا کنند، حالا مورد حمله کانونهای براندازی در نقاط مختلف جهان هستند. این روزها احتمالا تهران برای این خوانندگان، برای برگزاری کنسرت جای امنتری نسبت به بسیاری از شهرهای جهان باشد! چندی پیش نیز یک بازیگر زن که تلاش کرده بود در تجمع براندازان در آلمان شرکت کند، مورد حمله براندازان و فحاشان قرار گرفت. خوانندهای نیز در تجمع مورد تهاجم قرار گرفت و احتمالا این دومینو ادامه دارد. مهناز افشار از جمله سلبریتیهایی بود که در این کشور به اسم و رسم رسید و سپس با پشت کردن به ایران، به آغوش ضدانقلاب خارجنشین غش کرد. او که در یک تجمع ضدایرانی شرکت کرده بود، توسط برخی دیگر از شرکتکنندگان در همان تجمع که در آلمان برگزار شده بود، با اهانت و کتککاری از جمع بیرون رانده شد. محسن نامجو از دیگر سلبریتیهای بدنام ایرانی نیز که میان تجزیهطلبان و سلطنتطلبها رفته بود تا بیش از پیش وطنفروشی خود را فریاد بزند، مثل مهناز افشار با حقارت از جمع ضدانقلاب بیرون رانده شد. برخورد ضدانقلاب با افشار و نامجو جدا از اینکه نشان داد عاقبت سلبریتیهایی که به وطن خود پشت میکنند، چیزی جز حقارت نیست، سطح توحش اوباش خارجنشین را هم به نمایش گذاشت؛ اوباشی که حتی به هممسلکان خود نیز رحم ندارند اما برای مردم ایران از آزادی، دموکراسی و احترام به عقاید دم میزنند(!) تصاویر اخیری که از کنسرت فائقه آتشین و ساسی مانکن و حملات تند همراه با فحاشی به این 2 نفر منتشر شده، با واکنش کاربران شبکههای اجتماعی همراه شده است. این اتفاق در حالی افتاد که فائقه آتشین (گوگوش) در کنسرت خود همراهیاش با آشوبگران را با شعارهای تندی که سر داده بود، اعلام کرده بود. با این همه به او حمله شد. بسیاری از چهرههایی که در روزها و هفتههای گذشته هم تلاش کردند با انتشار مطالبی به تحریک مردم بپردازند و همراهی خود را با آشوبگران نشان دهند، در ادامه به بهانههای متعدد مورد حمله اپوزیسیون قرار گرفتند. در کنار این ماجرا، برخی چهرهها نیز با اخبار جعلی «سر کار» رفتند و با تکرار ادعاهای دروغ، خودشان را در موضع انفعال قرار دادند. دروغهایی که عموما سرمنشأ خارجی دارد و تقریبا هر روز با طرح ادعاهای مشابه، تکرار میشود، به منبعی موثق برای بسیاری از چهرهها و سلبریتیها تبدیل شده است و در عین حال دامن خود آنها را نیز گرفته است. مثالهای متعددی برای این ماجرا وجود دارد. بومرنگ جهالت، دامن همه آنانی را که به آشوبها دامن زدند، گرفته است. «بیشرف» خطاب شدن خوانندههای لسآنجلسی طبیعیترین نتیجه میدان دادن به تجزیهطلبان و تحریمطلبانی است که برای خشونت حد یقفی ندارند. بسیاری از چهرههایی که در ایران به کنشگری مشغولند البته یا این واقعیتها را نمیبینند یا سعی میکنند نسبت به آنها بیتفاوت باشند.
قابل تأمل آنکه برخی شرکتهای اقتصادی نیز در روزهای ابتدایی اغتشاشات تلاش کردند خود را همراه آشوبگران نشان دهند ولی در ادامه آنها نیز مورد حمله و حتی تحریم براندازان قرار گرفتند تا آنجا که برخی از این شرکتها از جمله دیجیکالا مجبور به ارائه توضیحاتی شدند که احتمالا از سوی آشوبگران برانداز تحریمطلب وقعی به آن نهاده نخواهد شد. در کنار دمیدن بر اغتشاش، بومرنگ تکیه بر دروغهای تکراری نیز به چهرههایی که موجسواری میکردند، بازگشته است. در هفتههای اخیر بسیاری از چهرهها به دروغهایی که درباره خود آنها مطرح شده است برخوردهاند. بعید نیست سلسله این اخبار دروغ ادامه پیدا کند؛ کسانی که این روزها و شاید در آینده سوژه اخبار دروغ میشوند، ممکن است خود در بازتاب سوژهای دروغ نقش داشته باشند. سوژههای دروغ برساخت رسانههای اغتشاش است که انتظار میرود هنرمندان و ورزشکاران درباره آنها بیشتر تحقیق کنند تا توسط اخبار فیک مسخ نشوند؛ اخبار فیکی که هر روز در ساحتی برساخته میشود و آنها را به اشتباه میاندازد.
ارسال به دوستان
هادی مقدمدوست:
فیلم کوتاه مدیومی برای گفتوگو است
هادی مقدمدوست، کارگردان سینما معتقد است برای بعضی فیلمها ۱۰۰ ثانیه هم زیاد است و او فیلمهایی را دیده است که حتی ممکن بود حوصله مخاطب از همان 100 ثانیهشان هم سر برود! وی در آستانه برگزاری مجدد جشنواره فیلمهای 100ثانیهای، درباره فیلم کوتاه گفت: برای بعضی فیلمها ۱۰۰ ثانیه هم زیاد است، شاید باور نکنید اما فیلمهایی را دیدهام که حتی ممکن بود حوصله آدم از همان فیلم 100 ثانیهای هم سر برود. میخواهم بگویم 100 ثانیه یک فرصت برای کشف استفاده از زمان است؛ زمانبندی فیلمهای کوتاه و بلند غالبا محدودیتی ندارد. مثلاً شما میتوانید فیلم ۱۰ دقیقهای یا ۲۵ دقیقهای بسازید و فیلمتان را به جشنوارههای فیلم کوتاه ارائه دهید. در فیلم بلند هم همینطور است، فیلمتان میتواند ۸۰ دقیقه یا ۹۰، ۱۲۰ و حتی بیشتر باشد. یعنی آنجا برای زمان محدودیت زیادی وجود ندارد اما فیلم 100 ثانیهای تجربه فهم وقت است. مثل یک خنثیکننده بمب که باید در 100 ثانیه با تمرکز بالا کار انجام دهد. او از زمان نهایت استفاده را میکند؛ با قدرت ذهنی خارقالعاده. فیلم 100 ثانیهای محل بروز قدرت خارقالعاده ذهن برای انجام یک کار کاملاً ظریف مثل مینیاتور است. به گزارش مهر، کارگردان سریال تلویزیونی «سرباز» در پاسخ به این سوال که ساخت فیلم کوتاه چه کمکی به فیلمسازان در ابتدای راه فیلمسازیشان میکند، گفت: جوابهای نو و تکراری برای این پرسش تاکنون زیاد بوده؛ از اهمیت تجربه کردن و آموختن و ایجاز و کشف قواعد و سیاقهای فیلمسازی برای یک علاقهمند. حالا باید یک حرفی بزنم که به زعم خودم به خواندنش بیارزد و هم باعث شوق خواننده شود و هم حرف واقعی باشد؛ «فیلم ساختن جرأت میخواهد». این را در خیلی از افراد دیدهام که جرأت فیلم ساختن ندارند اما عاشق فیلم ساختن هستند؛ شاید یکی بگوید این دیگر چه مرضی است؟ اما واقعیت دارد و خیلی هم فراوانی دارد.
مقدمدوست در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تأثیر جشنوارههای فیلم کوتاه و حضور در آنها در ادامه مسیر فیلمسازان، با بیان این نکته که جشنواره برخلاف نظر خیلیها که گمان میکنند یک امر زینتی یا یک اسرافکاری محض است، یک نیاز واقعی برای فیلمسازان است اظهار کرد: این واقعا نیاز به توضیح ندارد که یک فیلمساز لازم است که اسم و رسمی به هم بزند. شاید گفتن این حرف به صراحت قدری باعث سرخ شدن لپ آدمها و خجالتشان بشود اما فیلمساز برای موفق شدن نیاز دارد معروف باشد. این سرشت فیلمسازی و عرصه نمایش است. متأسفانه نمیشود در این کار از گمنامی لذت برد. فیلمسازی احتیاج به شهرت دارد و جشنوارهها این کمک را تا حد زیادی به فیلمسازان میکنند. اصطلاح رسمیتر این شهرتبخشی، واژه معرفی کردن است. اگر مایل باشیم میتوانیم از لفظ معرفی کردن هم استفاده کنیم. فیلمسازان در جشنوارهها معرفی میشوند و جایزه، سند با استعداد بودن آنها و باعث اعتبارشان است.
مقدمدوست که سابقه حضور در کارگاههای آموزشی جشنواره فیلم ۱۰۰ به عنوان استاد در دورههای مختلف را داراست در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا میتوان فیلم کوتاه را به عنوان مدیومی برای گفتوگو در نظر گرفت گفت: گفتوگو اشکال و زیرمجموعههای متعددی دارد، یکی از این زیرمجموعهها مفاهمه و یکی دیگر پرسش و یکی حتی درددل است و... اگر فیلم بخواهد گفتوگو باشد باید حائز شرایط گفتوگو باشد؛ مثلاً تخریب و پرخاش با اینکه از حیث ظاهر شبیه گفتوگوست و از ساختار یک زبان قابل گفتوگو تشکیل شده اما شرایط گفتوگو را ندارد؛ گفتوگو در احترام و امنیت باید اتفاق بیفتد. نمیشود افراد به هم حمله و بیحرمتی کنند و بعد بگویند ما داشتیم گفتوگو میکردیم. این مقدمه را عرض کردم تا بتوانم پاسخ شما را قدری دقیقتر بدهم. فیلم، چه کوتاه 100 ثانیهای و چه بلند، برای اینکه بتواند یک گفتوگو محسوب شود باید بیانی امن داشته باشد، حتی تذکر و بیم دادن هم میتواند امن باشد اما اگر فیلمی بیانی امن و حرمتنگهدار نداشته باشد نمیشود آن را گفتوگو حساب کرد. بله! فیلم و فیلم کوتاه میتواند مدیومی برای گفتوگو محسوب شود اما با بیانی امن و محترمانه.
ارسال به دوستان
«تاریخ بیهقی به روایتی دیگر» به چاپ دوم رسید
سلطان مسعود در رمان تاریخی
چاپ دوم کتاب «تاریخ بیهقی به روایتی دیگر» بازنویسی محمدرضا مرعشیپور از متن ابوالفضل بیهقی توسط نشر نیلوفر منتشر شد. به گزارش وطن امروز، چاپ دوم کتاب «تاریخ بیهقی به روایتی دیگر» اثر محمدرضا مرعشیپور در ۵۵۱ صفحه و بهای ۲۲۵ هزار تومان توسط انتشارات نیلوفر منتشر شد. چاپ پیشین این کتاب سال 95 با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و بهای ۳۳ هزار تومان روانه کتابفروشیها شده بود. این کتاب بازنویسی اثر گرانسنگ ابوالفضل بیهقی به کوشش محمدرضا مرعشیپور است. تاریخ بیهقی از شاهکارهای ادبیات فارسی به شمار میرود. این اثر همچون شاهنامه فردوسی وابسته به زمان یا مکانی خاص نیست. در همه اعصار میتوان به آن رجوع کرد و از مضامین ارزشمندش بهرهمند شد. ارزش دیگر این اثر به شیوه روایتگری هنرمندانه آن است که آن را به نثری بینظیر با شگردهای ادبی دلپذیر تبدیل کرده است. محمدرضا مرعشیپور در کتاب «تاریخ بیهقی به روایتی دیگر» سعی کرده آن بخش از این تاریخ را که به زندگی سلطان مسعود میپردازد، به شکل یک رمان تاریخی ارائه کند. او برخلاف بیهقی کوشیده در شرح وقایع، توالی زمانی را رعایت کند تا دنبال کردن آنها برای مخاطب سادهتر باشد. آن بخش از تاریخ بیهقی که مربوط به سرانجام سلطان مسعود است، به دست ما نرسیده اما نویسنده این کتاب برای اینکه بتواند رمان تاریخیاش را به پایان برساند و مخاطب را با داستانی نیمهکاره رها نکند، آن را با بخشهایی از تاریخ گردیزی و مجمع التواریخ و القصص نجمالدین سیفآبادی و منابع دیگر به اتمام رسانده. این بازنویسی یکی از تالیفات مهم مرعشیپور است. از دیگر آثار مهم او میتوان به ترجمه نسخه بولاق مصر «هزار و یک شب» اشاره کرد. ارسال به دوستان
افزایش تب و تاب تئاتر در کشور
نمایش رونق میگیرد
بعد از تعطیلی ۴۵ روزه تماشاخانههای نمایشی بار دیگر شاهد بازگشت رونق و افزایش تب و تاب اجراهای تئاتری در تماشاخانههای پایتخت هستیم. به گزارش ایرنا، رونق تولیدات هنری بویژه در عرصه هنرهای نمایشی بعد از پایان دوران کرونا، بار دیگر شریان حیات را به اقتصاد تئاتر و معیشت اهالی و خانواده نجیب هنرهای نمایشی کشور تزریق کرده بود ولی طی قریب به ۴۵ روز اخیر به سبب برخی التهابات اجتماعی و تجدید سایه تعطیلی و رکود، تالارهای نمایشی در معرض آسیب و خطر جدی و تکرار تجربه تلخ تعطیلی دوساله کرونا قرار گرفت اما طی ۱۰ روز اخیر در سایه تدبیر مسؤولان جامعه برای فروکاست التهابات و همچنین صفشکنی برخی تالارهای نمایشی دولتی و خصوصی در آغاز میزبانی مجدد از هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر زنده، پویا و جریانساز، آرام آرام شاهد تابیدن نور امید مجدد برای رونق گرفتن اجراهای تئاتری و بازگشت به شکوه تب و تاب اجراها در سراسر کشور بودیم. حال با نگاهی گذرا به صف اجراهای نمایشی با آغاز هفته سوم آبانماه، شاهد اجرای ۲۴ اثر تئاتری در تالارهای دولتی و خصوصی پایتخت هستیم که این خود نویدبخش قرار گرفتن قطار اجراها بر ریل توفیق و شکوه دوباره تئاتر بعد از پایان کرونا در کشور است. نکته حائز اهمیت در میان این ۲۴ اجرا روی اختصاص 6 نمایش به گروه سنی کودک و نوجوان در کنار ۱۸ اثر بزرگسال است. این مهم خود بازتابدهنده تلاش هنرمندان برای تزریق روحیه نشاط و تقویت امنیت روحی و عاطفی تمام گروههای سنی در کشور است. بعد از تعطیلی ۴۵ روزه تماشاخانههای نمایشی بار دیگر شاهد بازگشت رونق و افزایش تب و تاب اجراهای تئاتری در تماشاخانههای پایتخت هستیم. به گزارش ایرنا، رونق تولیدات هنری بویژه در عرصه هنرهای نمایشی بعد از پایان دوران کرونا، بار دیگر شریان حیات را به اقتصاد تئاتر و معیشت اهالی و خانواده نجیب هنرهای نمایشی کشور تزریق کرده بود ولی طی قریب به ۴۵ روز اخیر به سبب برخی التهابات اجتماعی و تجدید سایه تعطیلی و رکود، تالارهای نمایشی در معرض آسیب و خطر جدی و تکرار تجربه تلخ تعطیلی دوساله کرونا قرار گرفت اما طی ۱۰ روز اخیر در سایه تدبیر مسؤولان جامعه برای فروکاست التهابات و همچنین صفشکنی برخی تالارهای نمایشی دولتی و خصوصی در آغاز میزبانی مجدد از هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر زنده، پویا و جریانساز، آرام آرام شاهد تابیدن نور امید مجدد برای رونق گرفتن اجراهای تئاتری و بازگشت به شکوه تب و تاب اجراها در سراسر کشور بودیم. حال با نگاهی گذرا به صف اجراهای نمایشی با آغاز هفته سوم آبانماه، شاهد اجرای ۲۴ اثر تئاتری در تالارهای دولتی و خصوصی پایتخت هستیم که این خود نویدبخش قرار گرفتن قطار اجراها بر ریل توفیق و شکوه دوباره تئاتر بعد از پایان کرونا در کشور است. نکته حائز اهمیت در میان این ۲۴ اجرا روی اختصاص 6 نمایش به گروه سنی کودک و نوجوان در کنار ۱۸ اثر بزرگسال است. این مهم خود بازتابدهنده تلاش هنرمندان برای تزریق روحیه نشاط و تقویت امنیت روحی و عاطفی تمام گروههای سنی در کشور است. ارسال به دوستان
اخبار
«بخارست» بزودی اکران میشود
فیلم کمدی «بخارست» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی بزودی در سینماها اکران میشود. به گزارش ایسنا، در جلسه روز یکشنبه ۱۵ آبانماه شورای صنفی نمایش قرارداد سرگروه سینمایی فیلم «بخارست» به ثبت رسید. در این جلسه بعد از بررسی درخواستها، قرارداد فیلم «بخارست» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی و تهیهکنندگی علی طلوعی برای اکران در سرگروه پردیس آزادی ثبت شد. در فیلم کمدی «بخارست» حسین یاری، پژمان جمشیدی، امیرحسین آرمان، هادی کاظمی، پونه عاشورپور، غزال نظر، ایمان صفا، وحید آقاپور، عرفان ابراهیمی، رضا بهبودی، غلامرضا نیکخواه و بابک کریمی ایفای نقش کردهاند. در جلسه شورای صنفی نمایش درباره مدل اجرای پخش مسابقههای جامجهانی فوتبال در سینماها و بسته حمایتی از فیلمهای جدید روی پرده نیز بحث شد. موضوع پخش مسابقات جامجهانی نهایی و توافقهای لازم با دستگاههای مربوط انجام شده است. همچنین در این توافقها علاوه بر مسابقات تیم ملی فوتبال ایران، پخش مسابقات تیمهای دیگر مطرح و پیگیری شده است.
***
سهیل اسعد دبیر جشنواره عمار شد
«سهیل اسعد» با نام اصلی «ادگاردو روبین» دبیر سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شد. به گزارش «وطن امروز»، شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار، در بیانیهای از انتخاب سهیل اسعد به عنوان دبیر سیزدهمین دوره این جشنواره خبر داد. تبلیغ آکادمیک اسلامی و سخنرانی در دانشگاهها، حضور در شبکههای تلویزیونی و رادیویی، شرکت فعال در برنامههای گفتوگوی ادیان و تقریب مذاهب اسلامی، برقراری ارتباطات دیپلماتیک و همچنین انجام مناظرات علمی از فعالیتهای سهیل اسعد در این سالها بوده است. اسعد فارغالتحصیل دکترای رشته تمدن اسلامی از دانشگاه بیروت و دانشآموخته فلسفه و عرفان اسلامی از دانشگاه جامعهالمصطفی(ص) است و تاکنون در بیش از ۳۰ کشور جهان از جمله آرژانتین، برزیل، کلمبیا، اکوادور، ونزوئلا، شیلی، پرو، بولیوی، کاستاریکا، اسپانیا، انگلیس و اسکاتلند به تبلیغ اسلام پرداخته است. مرحوم نادر طالبزاده، دبیر ادوار پیشین این جشنواره، اردیبهشتماه سال جاری بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت. سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، همچون سالهای گذشته در ایام بزرگداشت حماسه مردمی «نه دی» برگزار میشود و فیلمسازان و علاقهمندان تا ۳۰ آبانماه فرصت دارند با مراجعه به Fanoos.AmmarFilm.ir آثار خود را برای حضور در جشنواره ثبت کنند.
***
8 اثر جشنواره تئاتر تهران با موضوع سردار حاجقاسم سلیمانی
هنرمندان حاضر در بیستوهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران، ۸ اثر نمایشی جدید با موضوع سردار سپهبد شهید حاجقاسم سلیمانی تولید کردند. به گزارش «وطنامروز»، هنرمندان حاضر در بیستوهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران، 8 اثر نمایشی جدید با موضوع سردار سپهبد شهید حاجقاسم سلیمانی تولید کردند که ۲۰ آبان در پردیس تئاتر تهران مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد. تولیدات نمایشی با موضوع سردار سلیمانی پس از داوری در بخش تولیدات ویژه حاج قاسم سلیمانی بیستوهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران به اجرا در میآید. «پرواز با بالهای سوخته» به کارگردانی محمد ستوده از شهرستان پاکدشت، «این و آن» به کارگردانی محمد احمدی از شهرستان پاکدشت، «سرباز» به کارگردانی فرزانه دلیر از شهرستان پاکدشت، «از رنج تا شکنج» به کارگردانی مهدی رمضانی از شهرستان قرچک، «یک و بیست دقیقه بامداد» به کارگردانی امیر بدلی از شهرستان قرچک، «عقیق» به کارگردانی سیدامیر حسینی از شهرستان شهر قدس، «نذر عباس» به کارگردانی محمد یزدی از شهرستان ملارد و «فرمانده» به کارگردانی رضا فقیهی از شهرستان شمیرانات از جمله این نمایشها هستند. بیستوهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران و با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران، حوزه هنری استان تهران و سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران به دبیری امیرحسین شفیعی از اول تا ششم آذر برگزار میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|