|
اخبار
بازگشت «شیوه» به آنتن تلویزیون
برنامه گفتوگومحور «شیوه» که با آغاز رقابتهای جامجهانی فوتبال از جدول پخش برنامههای شبکه ۴ خارج شده بود، شنبه شبها ساعت 22:30 روی آنتن شبکه ۴ سیما خواهد رفت. به گزارش «وطن امروز»، برنامه گفتوگومحور «شیوه» از این پس شنبهشبها مطابق جدول پخش شبکه 4 سیما روی آنتن خواهد رفت. «شیوه» برنامهای گفتوگومحور است که از شهریورماه سال جاری پخش آن آغاز شده و در حوزه مسائل روز جامعه ایران با موضوعات حقوقی، سیاسی، اجتماعی و مفاهیم کلان فرهنگی جامعه به بحث و گفتوگو با صاحبنظران میپردازد. بنا بر اطلاعرسانی روابط عمومی شبکه ۴ سیما، فصل جدید این برنامه گفتوگومحور همچون فصل گذشته آن قرار است با اجرای عطاالله بیگدلی شنبه شبها ساعت 22:30 به جدول پخش برنامههای شبکه ۴ بازگردد.
***
اعلام اسامی فیلمهای سودای سیمرغ جشنواره فجر به تعویق افتاد
دبیرخانه چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر از تعویق در اعلام اسامی فیلمهای بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، در حالی که بر اساس گاهشمار مندرج در فراخوان این دوره از جشنواره، قرار بود پنجشنبه ۱۵ دیماه اسامی فیلمهای بخش رقابتی سودای سیمرغ جشنواره اعلام شود، این امر به تعویق افتاد. دبیرخانه جشنواره چهلویکم فجر اعلام کرد: با توجه به شرایط کشور در ماههای گذشته که روند تولید آثار سینمایی را با تاخیر همراه کرد، بنا بر درخواست برخی صاحبان آثار مبنی بر اختصاص زمان بیشتر جهت تحویل نسخه نهایی فیلم، با موافقت دبیر جشنواره این زمان تمدید شد. با پایان کار هیات انتخاب جشنواره، اسامی اعضای این هیات به همراه فیلمهای بخش سودای سیمرغ اعلام خواهد شد.
***
سینمامردم؛ ویژهبرنامه تلویزیون برای فیلم عمار
سینمامردم، ویژهبرنامه سیزدهمین جشنواره فیلم عمار از ۱۵ دیماه شروع به فعالیت میکند و تا ۲۲ دیماه همزمان با جشنواره عمار به فعالیت خود ادامه میدهد. به گزارش «وطن امروز»، سینمامردم به کارگردانی محمدحسین برزگر و با اجرای علیرضا مرتضاییراد و سردبیری حجتالله عدالتپناه، در حالی هر روز ساعت ۱۸ به صورت زنده از شبکه افق پخش خواهد شد که قرار است فیلمسازان و عوامل برگزیدگان سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار و همچنین داوران بخشهای مختلف این رویداد در برنامه حضور پیدا کنند. همچنین در این برنامه گزارشهای روز و برخط از حواشی و اتفاقات جشنواره به نمایش درخواهد آمد. دبیرخانه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار همچنین جدول روزانه نمایش (اکران) فیلمهای این جشنواره در سینما فلسطین تهران را اعلام کرد. نمایش فیلمهای این دوره جشنواره از پنجشنبه ۱۵ دی در سینما فلسطین شروع شده و تا ۲۱ دی از ساعت ۱۰ تا ۲۲:۴۵ ادامه خواهد داشت. علاوه بر این نمایشها، همانند دوره پیشین، علاقهمندان با مراجعه به تارنمای عماریار میتوانند به صورت مجازی به تماشای آثار این دوره بنشینند. برنامههای جنبی سیزدهمین جشنواره فیلم عمار به طور مجزا اعلام خواهد شد و همچنین نوبت(سانس)های پرمخاطب به صورت روزانه از طریق تارنمای عمار فیلم اطلاعرسانی میشود.
***
اجرای ۹ قصهگوی برتر جشنوارههای قصهگویی در استان یزد
مسؤول کمیته غیررقابتی بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی قصهگویی، از افزوده شدن یک بخش تازه به این رویداد فرهنگی خبر داد که در آن، ۹ قصهگوی برتر دورههای قبل، در استان یزد به اجرا خواهند پرداخت. به گزارش «وطن امروز»، در بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی قصهگویی که امسال به میزبانی یزد برگزار خواهد شد، بخش تازهای با نام «برگزیدگان» افزوده شده است که به شکل غیررقابتی برگزار میشود. وحید خسروی، مسؤول کمیته غیررقابتی جشنواره بینالمللی قصهگویی، درباره چگونگی ایجاد بخش «برگزیدگان» توضیح داد: ما قصهگویان و برگزیدگانی را داریم که بیش از ۳ بار در ادوار مختلف جشنواره حضور یافته و برگزیده شدهاند. در واقع کسی که بیش از ۳ بار برگزیده میشود، به این معناست که تمام مراحل جشنواره را چندین بار پشت سر گذاشته و دارای تجربه کافی با سبک و سیاق مختص به خود بوده و این ارزشمند است. حال اگر بخواهیم این قصهگویان را در فضای رقابتی با سایر قصهگویان قرار دهیم ۲ حالت دارد؛ یا به دلیل اینکه سطحشان بالاتر است، دیگر قصهگویان تحتالشعاع آنها قرار میگیرند و یا اینکه بسیاری از این قصهگویان دیگر رغبتی برای رقابت ندارند و دلشان میخواهد در فضایی راحتتر و بدون استرس در جشنواره، قصهگویی کنند. در نهایت طی جلسات مختلفی که داشتیم و با در نظر گرفتن نکاتی که بیان کردم، به این نتیجه رسیدیم بخش «برگزیدگان» در جشنواره ایجاد شود. او در اینباره افزود: خوشبختانه استقبال خوبی هم از این بخش شد. بسیاری از دوستان با ما همراهی کردند، چراکه حس علاقهمندی به قصه و قصهگویی در آنها غیرقابل وصف است و همیشه دنبال کسب تجربههای تازه در این زمینه هستند. در این دوره از جشنواره، ۹ نفر از قصهگویانی که بیش از ۳ بار در دورههای پیشین برگزیده شدهاند، در بخش غیررقابتی حضور دارند و به اجرا خواهند پرداخت. گفتنی است بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی «قصهگویی» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۵ تا ۲۹ دی ۱۴۰۱در شهر یزد برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
آغاز پخش سریال سقوط و موضع درست تلویزیون و شبکه نمایش خانگی
مالکیت متن، حذف حاشیه
محمدعلی میرزایی: «صداوسیما درباره سرنوشت سریالهای خود تصمیم میگیرد»؛ این مهمترین و تازهترین صحبتهای پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی در واکنش به اظهارات برخی سلبریتیها برای پخش آثارشان از تلویزیون و رسانههای تحت مالکیت این سازمان است؛ مسالهای که متاسفانه همواره در بدنه رسانه بویژه رسانه ملی وجود داشته و یکی از حواشی این مساله زمانی رخ میدهد که بازیگر یکی از آثار مشکلی را به وجود میآورد و موجب میشود آن فیلم یا سریال در یک برهه نسبتا طولانی به پستو برود که اقدام مناسب نهادهای مربوطه برای خارج کردن آن اثر از انزوا را میطلبد.
حالا رئیس رسانه ملی هم نسبت به حواشی اخیر شبکه نمایش خانگی واکنشهایی داشته است؛ موضعی که به نظر عقلانی میرسد. او درباره سرنوشت سریالهایی که بازیگران آن با جریانات اخیر همراهی کردهاند به یکی از رسانهها اینطور گفته است: «تصمیمگیری در ارتباط با برنامههایی که از قبل ساخت شده و هزینههایی برای آنها صرف شده است در اختیار سازمان صداوسیما قرار دارد و نه افرادی که در این برنامهها در قالبهای مختلف ایفای نقش کردهاند».
پیمان جبلی افزود: متناسب با نوع شخصیت، موضعگیریهای آنها و همچنین نقش و تاثیری که داشتند در راستای کار تولیدی تصمیماتی اتخاذ میشود، هدف ما بر این است که از کارهای تولید شده حداکثر استفاده را داشته باشیم، البته در ادامه مسیر و تداوم فعالیت چهرههای تلویزیونی و سایر عوامل حتما این ملاکها و معیارها را در نظر خواهیم گرفت.
این مساله در گذشته هم مسبوق به سابقه بوده و برخی از چهرههایی که تا پیش از این در بعضی حوزهها با صداوسیما همکاری داشتهاند در توئیتر یا اینستاگرام پستی به اشتراک میگذارند و از ادامه همکاری با این سازمان انصراف میدهند. در بین این چهرهها افرادی دیده میشوند که برای بسیاری از مخاطبان چندان آشنا نیستند و صرفا زمان کوتاهی در تلویزیون اجرا داشتهاند و بعد از مدتی برنامهای از آنها دیده نشده است؛ برای مثال شهرام لاسمی(قلقلی) و خانمها صبا راد و گلاره جباری که خداحافظی چندی پیش آنها در فضای مجازی موج طنزی به راه انداخت. پس از آن نیز شاهد خداحافظی محسن تنابنده و احمد مهرانفر بودیم که نوشتند پس از پایان ساخت پایتخت ۶ دیگر با تلویزیون همکاری نخواهند کرد.
این خداحافظیها از همان ابتدا بازتابهای جالبی هم در بین کاربران داشت که با لحنی طنز اقدام این افراد را نقد میکردند. حال حرف اصلی کاربران این است که چهرههایی که در این چند روز خداحافظی کردهاند یا شناخته شده نبودند یا اگر هم بودند مدتی است که با صداوسیما همکاری ندارند. درباره نقی معمولی و ارسطوی پایتخت هم گله کاربران این است که این هنرمندان اگر قرار است به شعار «کار برای مردم» عمل کنند پس اینگونه اقدامات چه معنایی دارد؟
حالا هم «سریال سقوط» در شبکه نمایش خانگی به رغم مواضع تند و زننده و بیادبانه بازیگر فراریاش در حال پخش است و مسالهای برای آن به وجود نیامده و در یک جمله باید گفت زمستان تمام شد و روسیاهی به زغال ماند.
***
داستان آیسان و ژاکان
«سقوط» جدیدترین محصول فیلیمو به کارگردانی سجاد پهلوانزاده پخش خود را در شبکه نمایش خانگی آغاز کرد. سجاد پهلوانزاده از تدوینگرهای باسابقه سینما و تلویزیون در نخستین تجربه کارگردانی خود سراغ یک عاشقانه کردی رفته است که اعظم بهروز نویسندگی آن را بر عهده دارد. در خلاصه داستان «سقوط» آمده است: «پیوند عاشقانه آیسان و ژاکان در عبور از روزهای سخت آغازین زندگی مشترکشان، جانی دوباره میگیرد. آنها برای آبیاری درخت عشقشان راهی ماه عسل میشوند... سفری که پایانش تاریکی است». حمید فرخنژاد، الناز ملک، عباس جمشیدیفر، سجاد بابایی، ابتسام بغلاتی، امین مبری و وحید آقاپور از جمله بازیگران اصلی «سقوط» هستند. حضور بازیگران مختلف از اقوام گوناگون ایرانی مانند بازیگران کرد، عرب و... از ویژگیهای این کار است. عوامل اصلی این سریال عبارتند از کارگردان: سجاد پهلوانزاده، مشاور کارگردان: محمدحسین مهدویان، مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز، تدوین: مهدی سعدی، موسیقی: حبیب خزاعیفر، طراح صحنه: بهزاد جعفریطادی، طراح گریم: شهرام خلج، صداگذاری: مهرشاد ملکوتی، طراح لباس: آگرین صالحی، صدابردار: هادی ساعدمحکم، انتخاب بازیگر: کیومرث مرادی، جلوههای بصری: امین پهلوانزاده، جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان، مدیر تولید: اسماعیل کلبی آبادی، مدیر تولید نظامی: محمد حیدرقلی، برنامهریز: محسن جعفرزاده، دستیار اول کارگردان: جعفر نامنی، منشی صحنه: محسن بهاری، عکاس: مهدی دلخواسته و تهیهکننده: محمدرضا منصوری. این مینیسریالی اواخر بهار امسال با بازی حمید فرخنژاد در نقش یک مامور امنیتی در شهرستان سقز جلوی دوربین رفت. حاشیههایی که فرخنژاد پس از خروج از کشور ایجاد کرد این تصور را به وجود آورده بود که پخش آن با مانع مواجه میشود که اینگونه نشد. شاید یکی از دلایل گمانهزنیها درباره پخش نشدن این سریال این بود که فرخنژاد در این سریال نقش یک مامور امنیتی را ایفا میکند که با موضعگیریهای چند روز پس از پایان نقشآفرینیاش قرابتی ندارد.
ارسال به دوستان
حاشیهای بر افتتاحیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار
کاش هنوز بچه بودم
محمدجواد رحیمی: همین که برگه مرخصیام را گرفتم، از پادگان زدم بیرون. رفتم دنبال همسرم. ناهارمان را خورده نخورده از خانه زدیم بیرون، سمت شاهچراغ. توقع داشتم جشنواره عمار راه باریکه منتهی به حرم را بند آورده باشد، یادم نبود هنوز ۳- ۲ ساعت به شروع مراسم مانده. از صحن احمدابن موسی وارد شدیم. همه چیز مثل قبل بود جز نیروهای مسلحی که به حرم اضافه شده بودند. تنها نشانهای که از عمار به چشمم خورد، بنرهایی بود که گوشهگوشه حرم سبز شده بودند. رفتیم بابالرضا، آنجا هم خلوت بود. صدای همهمه سرمان را چرخاند طرف شبستان امام خمینی، محل برگزاری افتتاحیه جشنواره. رفتیم تو. همسرم رفت روی صندلیها نشست. من هم با رفقا که کمتر از قبل میدیدمشان سلامعلیکی کردم و برگشتم بیرون شبستان. از بیرون میدیدم که دوستان مثل اسفند روی آتش تک و دو میکنند تا مراسم به بهترین شکل برگزار شود. من اما مثل شکارچی در انتظار صید، آرام اطرافم را میپاییدم. قلابم را انداخته بودم توی حاشیه حاشیههای جشنواره. نمنم باران، تازه عروس دامادی که در گوشهگوشه صحن عکس یادگاری میانداختند و حتی تلاش بیوقفه بچههای عمار، هیچکدام قلمم را قلقلک نداد.
صدای گریه نوزادی را شنیدم. ناخودآگاه سرم چرخید سمت در. مادری داشت بچهاش را در آغوش میجنباند تا خوابش کند. با خودم گفتم کاش چند دقیقه مقاومت کند و نخوابد. هیچ گریهای لبخند به لبم نمیآورد جز گریه نوزاد. از بدجنسیام نیست. نوزاد همه چیزش امیدبخش است حتی گریهاش! کودکی دیگر با کفشهای جیغ جیغوش جلوتر از مادرش میدوید سمت شبستان. نگاهش کردم. لبخندم کش آمد، شکلکی درآوردم. بچه ترسید، برگشت سمت مادرش.
یکی از خادمین حرم با خانوادهاش سمت شبستان میآمد. عکس قاب شدهای در دست داشت. حدس زدم از خانواده خادم شهید پورعیسی باشد، نزدیکتر شدند عکس واضح شد. حدسم درست بود؛ پدر، عکس شهید را به فرزند خردسالش داد و گفت:«امیرحسینجان عکس پدربزرگ رو بگیر». بقیه خانوادههای شهدا هم عکس شهیدشان را داده بودند دست کوچکترین فرد خانواده. بعضیهایشان آنقدر ریزهمیزه بودند که قاب عکس نصف بیشتر بدنشان را پنهان میکرد. اینکه عکس را به بچهها میدادند چه معنایی داشت؟
بچهها را که دیدم، یاد پسربچههای شهید حادثه تروریستی افتادم. قید پرسه زدن اطراف شبستان را زدم و رفتم توی صحن اصلی، سمت مزار شهدا. توی مسیر به خودم گفتم تو اینجایی که درباره جشنواره عمار بنویسی نه شهدا. خودم جواب خودم را دادم: خود عمار هم به خاطر این شهداست که اینجاست.
مردم دور قبر شهدا جمع شده بودند؛ یکی فیلم میگرفت، یکی به باعث و بانیاش لعنت میفرستاد و بعضیها هم فاتحه میخواندند.
پسر نوجوانی، کنار قبر شهید مجتبی ندیمی نشسته بود. به صفحه گوشیاش زل زده و قرآن میخواند. عکس قاب شده شهید هم به دستش تکیه داده بود. احتمال دادم او هم کوچکترین عضو خانوادهشان باشد. کمی بعد عکس شهید را بغل کرد و سمت شبستان امام خمینی راه افتاد.
به عکس و مزار شهدای دانشآموز نگاهی انداختم و بعد برای زیارت رفتم سمت مرقد. قبل از در ورودی، میزی گذاشته بودند و روی میز عکسی از شهید پورعیسی و زیر عکس دفتری. توی دفتر نوشته شده بود: «برای شهید دلنوشتهای بنویسید». همه صفحات دفتر پر بود. فقط حاشیه صفحات جای نوشتن داشت. ۲ تا پسربچه بدو بدو سمت دفتر آمدند. نفر اولی که رسید بلند گفت: «اول! من زودتر رسیدم» و بعد شروع به نوشتن کرد. بچهها که رفتند دفتر را تورق کردم. دنبال دستخطهای بچگانه میگشتم. یکی با خط میخی کودکانه نوشته بود: «خدایا قول میدهم دیگر کار اشتباه نکنم، توبه من را بپزیر». یکی دیگر نوشته بود: «خدایا بابام سیگار را ترک کند». یکی هم نوشته بود: «من هم میخواهم شهید بشوم». دوست داشتم چیزی توی دفتر بنویسم اما نمیدانستم چی! خودکار را گذاشتم لای دفتر و برگشتم سمت در ورودی شبستان امام خمینی. اما هنوز داشتم دنبال جمله میگشتم برای نوشتن توی دفتر دلنوشته. یادم رفت زیارت کنم. دیگر فقط بچهها به چشمم میآمدند. مثلا دختربچهای که سربند سرخی بسته بود و لیلیکنان و با ریتم خاصی میگفت: «ابالفضل علمدار، وطن ما رو نگه دار»؛ چند دقیقهای چشمهایم را به خودش میخ کرده بود.
هوا سرد شده بود. کفشهایم را درآوردم. گذاشتم توی پلاستیک و رفتم توی شبستان. بخش جایزهها را از دست داده بودم. حالا پسر بچههای شیرازی داشتند سرود میخواندند. بقیه بچهها هم از سر و کول پدر و مادرشان بالا میرفتند تا پرچمهای کاغذیشان را تکان دهند و همخوانی کنند. با دیدنشان هم یاد گذشته و بچگیهای خودم افتادم، هم به آینده و روزهای خوب کشورم فکر کردم. مراسم رو به اتمام بود. مجری از خانوادهها خواست بچههایشان را روی سن بفرستند تا همگی سرود «سلام فرمانده» را همخوانی کنند. بچهها رفتند بالا. سرود پخش شد. بچهها همخوانی میکردند و خانوادههایشان دوربین به دست ذوق بچههایشان را ثبت میکردند.
بعد از مراسم به همسرم زنگ زدم. گفتم برویم خانه. کفشهایمان را که پوشیدیم، گفتم: «چند لحظه صبر کن، الان میام»، رفتم سمت در ورودی مرقد شاهچراغ و توی دفتر دلنوشته نوشتم: «کاش هنوز بچه بودم».
ارسال به دوستان
واکنش شورای فرهنگ عمومی به اقدام نشریه فرانسوی
فرصتی برای افزایش زمان آگاهی
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، اقدام نشریه کاریکاتور فرانسوی را موهن خوانده، آن را فرصتی برای افزایش زمان آگاهی و افشای چهره واقعی آزادی لیبرالی ضد تودههای مستضعف و ارزشهای اصیل دانست و محکوم کرد. به گزارش «وطن امروز»، سیدمجید امامی در واکنش به اقدام موهن نشریه کاریکاتور فرانسوی در هفته گذشته گفت: تاریخ فرهنگی و حافظه تاریخی جامعه نشان از نقشآفرینی ماندگار عالمان و مراجع دینی و فرهنگی در کنار مردم ایران است؛ مراجع و رهبرانی که به اتکای مردم و همتجربه با آنها، برای رهایی از قیدهای استعمار اروپایی و آزادی از استبداد مورد حمایت ایشان تلاش کرده، جنگیده و مانند مردم هزینه دادهاند. بویژه پس از انقلاب اسلامی عصاره علم، تقوا و روحانیت حوزوی شیعه در قالب رهبری نهضت و رهبری جمهوری اسلامی ایران خواب آرام را از چشم دشمنان ملت و جامعه و جغرافیای ایران گرفت.
دبیر شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: توهین، بیادبی و بیحیایی موحش یک نشریه در قالب کاریکاتور در فرانسه به عزیزترین عالم دینی امروز در جامعه شیعه نهتنها ذرهای از مرجعیت، محبت و اقتدار این رهبر مقتدر کم نکرده است، بلکه چهره واقعی دشمنان فرهنگ ایران اسلامی بویژه جریانهای محروم از فرهنگ عفاف و زیست عفیفانه را به آزادگان داخل و خارج ایران نشان داد و چهره بیمنطقشان را برملا کرد. بدونشک مخالفان جمهوری اسلامی ایران خود را پشت برخی ابهامات جامعه و حکمرانی، مثلا در پرونده حجاب و پوشش اجتماعی پنهان کردهاند و این یعنی با همدلی و همگرایی بیشتر عمل کنیم و سخن بگوییم. دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، این اقدام نشریه فرانسوی را موهن خواند، آن را فرصتی برای افزایش زمان آگاهی و افشای چهره واقعی آزادی لیبرالی ضد تودههای مستضعف و ارزشهای اصیل دانست و محکوم کرد.
ارسال به دوستان
حضور در ۳ جشنواره خارجی
«باغ وحش» بهترین فیلم کوتاه جشنواره ترکیهای شد
فیلم کوتاه «باغ وحش» به نویسندگی و کارگردانی نفیسه زارع که در ادامه حضور جهانی خود، در ۳ جشنواره حضور یافت، از جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «دیاربکر» ترکیه جایزه گرفت. به گزارش «وطن امروز»، فیلم کوتاه «باغ وحش» به کارگردانی و نویسندگی نفیسه زارع و تهیهکنندگی کاوه مظاهری و سورنا اکباتانی در ادامه حضور بینالمللی خود به دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم پکن، دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه دیاربکر ترکیه و نوزدهمین جشنواره فیلم زنان ارمنستان راه یافت و به رقابت پرداخت. این فیلم کوتاه در دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه دیاربکر ترکیه به همراه یک فیلم کوتاه دیگر، جایزه بهترین فیلم کوتاه را در این رقابت بینالمللی که در ماه اکتبر در بزرگترین شهر کردنشین ترکیه برگزار شد، دریافت کرد. در خلاصه داستان فیلم کوتاه «باغ وحش» آمده است: «میان حیوانهای باغوحش، رعنا به دنبال گوزنی است که در خواب دیده و مادرش به دنبال فرصتی تا خبر مهمی را به او بگوید». سونیا سنجری، ترنم آهنگر و داریوش رشادت در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداختهاند.
فهرست عوامل «باغ وحش» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: نفیسه زارع، مدیر فیلمبرداری: سروش علیزاده، تدوینگر: پویان شعلهور، آهنگساز: مهدی وکیلی، صدابردار: هادی معنویپور، طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، طراح صحنه: محمد موسوی، طراح لباس: اسما احمدی، طراح گریم: بابک کشنفلاح، رنگآمیزی تصاویر: نیما دبیرزاده، مدیران تولید: علیرضا میرانجم و میلاد ابراهیمی، دستیار اول کارگردان: رضا باستانی، دستیار دوم کارگردان: ترانه اسماعیلیان، منشی صحنه: ناهید پورمراد، جلوههای ویژه کامپیوتری: حسن نجفی، دستیار تدوین: فروغ عزیزی، دستیار صدا: اشکان مزینفر، عکاس: علی نصیری، استوریبورد: مهدی شمعی، طراح پوستر: آرمین رنگانی، مشاور رسانهای: آزاده فضلی، تهیهکننده: کاوه مظاهری و سورنا اکباتانی.
ارسال به دوستان
فروش جهانی 1.51 میلیارد دلاری
«آواتار» پرفروشترین اکران ۲۰۲۲ شد
فیلم «آواتار: راه آب» با پیشی گرفتن از «تاپگان ماوریک» در گیشه جهانی، عنوان پرفروشترین فیلم اکران شده در سال ۲۰۲۲ را از آن خود کرد. به گزارش «وطن امروز»، ساخته «جیمز کامرون» تا روز جمعه ۱۶ دی ۴۵۴ میلیون دلار در آمریکا و بیش از یک میلیارد دلار در دیگر کشورها فروخته تا مجموع فروش جهانی این فیلم علمی-تخیلی به 1.51 میلیارد دلار برسد. این فیلم هماکنون در رتبه دهم پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای جهان قرار دارد و پس از «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» (با فروش 1.916 میلیارد دلار) در رتبه دوم موفقترین فیلمهای سینمایی از آغاز همهگیری کرونا تا اکنون قرار گرفته است. فیلم «تاپ گان: ماوریک» نیز که اکران خود را در ماه مه ۲۰۲۲ آغاز کرده بود در نهایت فروش 1.49 میلیارد دلاری را در گیشه جهانی رقم زده بود. زمانی که فیلم پرهزینه «آوتار: راه آب» اکران خود را آغاز کرد، بسیاری بر این باور بودند که فروش آغازین این فیلم کمتر از انتظارات است اما به سرعت به روند موفق خود در گیشه بازگشت. «جیمز کامرون» طی ۲۵ سال گذشته ۲ فیلم «تایتانیک» و پس از آن «آوتار» را به صدر فهرست پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینما رسانده است. «آوتار: راه آب» یکی از پرهزینهترین فیلمهای ساخته شده تمام ادوار است و خود کامرون پیش از این عنوان کرده بود برای اینکه این فیلم را یک موفقیت تجاری توصیف کنیم باید حداقل ۲ میلیارد دلار در گیشه بفروشد. گفته میشود بودجه ساخت نخستین دنباله فیلم «آواتار» با هزینههای بازاریابی به ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.
در «آواتار: راه آب» بازیگرانی چون «سم ورتینگتون»، «زویی سالدانا»، «کیت وینسلت» و «سیگورنی ویور» ایفای نقش میکنند و به داستان بیش از یک دهه پیش از قسمت اول این فیلم میپردازد. قسمت اول فیلم «آواتار» سال ۲۰۰۹ به سینما آمد و در نهایت با 2.84 میلیارد دلار، عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینما را بدون احتساب تورم از آن خود کرد و به همراه «انتقامجویان: آخر بازی»، «تایتانیک»، «جنگ ستارگان: نیرو بیمیخیزد» و «انتقامجویان: جنگ ابدیت» فیلمهایی هستند که تاکنون فروشی بیش از ۲ میلیارد دلار داشتهاند. «جیمز کامرون» چندین سال را صرف ساخت و فیلمبرداری دنبالههای «آواتار» با بودجه میلیارد دلاری کرده است. فیلمبرداری «آواتار: راه آب» سال ۲۰۱۷ و همزمان با سومین فیلم از این مجموعه که قرار است سال ۲۰۲۴ اکران شود، آغاز شد. او همچنین در حال کار روی فیلم چهارم و پنجم است که به ترتیب برای اکران در سالهای ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ برنامهریزی شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|