|
اخبار
شرایط شهرام عبدلی رو به بهبود است
شرایط شهرام عبدلی بعد از بستری در بیمارستان رو به بهبود بوده و هوشیاریاش برگشته است. روز گذشته خبری به نقل از امیر غفارمنش منتشر شد که بیانگر حال وخیم بازیگر نامآشنای کشورمان شهرام عبدلی بود. وی که در شهر مشهد برای بازی در سریال «آسوده باش» به تهیهکنندگی مرتضی اسکافی حضور داشت، دچار عارضه مغزی شده و به بیمارستان منتقل میشود. حالا تهیهکننده این سریال از حال رو به بهبود این بازیگر خبر داده است.
مطابق شنیدهها حال عمومی شهرام عبدلی رو به بهبود بوده و هوشیاری وی برگشته است. عبدلی در حال حاضر در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان قائم مشهد بستری و سطح هوشیاریاش رو به افزایش است. از سویی طبق اعلام پزشکان عمل جراحی اولی که روی مغز او انجام شده موفقیتآمیز بوده است.
به گزارش فارس، مرتضی اسکافی، تهیهکننده سریال «آسوده باش» دیروز اظهار کرد: حدود ۲۰ روز است فیلمبرداری سریال «آسوده باش» به کارگردانی «حسن حجگزار» با موضوع حضرت رضا(ع) در مشهد آغاز شده که ۳۷ بازیگر از جمله شهرام عبدلی، فاطمه گودرزی، طاهر معصومی و... در آن ایفای نقش میکنند.
تهیهکننده سریال «آسوده باش» افزود: شهرام عبدلی روز شنبه هنگامی که در یکی از هتلهای طرقبه مشغول استراحت بود، دچار عارضه مغزی و بلافاصله توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان قائم مشهد منتقل شد. وی خاطرنشان کرد: بر اساس گفتهها، ایشان پیش از این نیز سابقه بیماری داشته است، با این حال اکنون پزشکان در حال درمان وی هستند و شرایط وی رو به بهبود است.
***
«خط استوا» این هفته روی پرده سینما
سیامین جلسه شورای صنفی نمایش دیروز در خانه سینما تشکیل شد. به گزارش «وطن امروز»، بعد از بررسی درخواستها و موارد مطرح شده، قرارداد سرگروهی فیلم کمدی «خط استوا» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیهکنندگی احسان ظلیپور با پخش «خانه فیلم» به سرگروهی پردیس هنر شهر آفتاب شیراز ثبت شد.
اکران این فیلم چهارشنبه ۳ اسفند در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد شد. فیلم «خط استوا» روایتگر ماجراهای رئیس و نایبرئیس فدراسیون فوتبال در خارج از کشور است که برای حضور در اجلاس سالانه «ایافسی» باید راهی مالزی شوند اما در اقدامی خبرساز راهی جزیره بالی میشوند تا با زیدان به صورت مخفیانه قراردادی امضا کنند و از پس این موضوع برایشان اتفاقاتی رخ میدهد. در این فیلم فرهاد اصلانی، سیامک انصاری، آزاده صمدی و... به ایفای نقش پرداختهاند.
***
علاءالدین قاسمی درگذشت
علاءالدین قاسمی، تعزیهخوان باسابقه ایرانی در ۶۹ سالگی چشم از جهان فروبست. به گزارش «وطن امروز»، علاءالدین قاسمی، تعزیهخوان باسابقه ایرانی و نخستین تعزیهخوانی که در فستیوال آوینیون به اجرای تعزیه پرداخت، در ۶۹ سالگی چشم از جهان فروبست. وی پیش از این به دلیل سکته مغزی و آلزایمر در بستر بیماری بود.
علاءالدین قاسمی، هنرمند تعزیهخوان متولد ۱۳۳۲ در طالقان، به عنوان یکی از بهترین شهادتخوانان ایرانی شناخته میشد که از زمان طفلخوانی تا شهادتخوانی در حسینیه حضرت ابوالفضل قودجان به اجرای تعزیه پرداخت. قاسمی همچنین یکی از اعضای انجمن تعزیهخوانی ایران بود که در ایران و کشورهایی چون آمریکا، فرانسه و آلمان به اجرای تعزیه پرداخته و نخستین تعزیهخوانی بود در فستیوال آوینیون اجرای تعزیه داشت.
این هنرمند در سریال «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی به همراه استادان دیگر تعزیه چون علی ترابی، عباس جواهری و سیدمحمدرضا امینی به ایفای نقش پرداخت. علاءالدین قاسمی مدرک درجهیک هنری دریافت کرده و از سال ۱۳۹۵ به عضویت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درآمده بود. او از جمله افرادی بود که به همراهی ناصر تقوایی تعزیهای برای یونسکو فرستادند تا این هنر را به ثبت جهانی برسانند.
***
سریال نوروزی تلویزیون برابر دوربین
نیما شاهرخشاهی و جمعی از بازیگران شناختهشده در سریالی حضور دارند که قرار است برای ایام عید نوروز ۱۴۰۲ مهیای کنداکتور تلویزیون شود. به گزارش «وطن امروز»، این روزها گمانهزنیها درباره سریالهای نوروزی ادامه دارد. حضور «نونخ» سعید آقاخانی بعد از یک سال غیبت در آنتن نوروز و رمضان 1402 قطعیتر از بقیه مجموعههای تلویزیونی است. بحث «جشن سربرون» و سریال تازه مسعود دهنمکی که هنوز خبر چندانی درباره آن بیرون نیامده، «وضعیت زرد» و «آقای قاضی» و چند سریال دیگر هم مطرح است. در این میان سیاوش قاسمی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگویی با تسنیم از سریال جدید شبکه 5 سیما برای ایام نوروز خبر داد.
این سریال «تو هم مثل من» نام دارد که بهرام درخشان کارگردانی آن و رضا علیپور تهیهکنندگیاش را بر عهده دارند. این سریال روزهای پایانی فیلمبرداریاش را در لوکیشنهای تهران میگذراند و قرار است برای ایام نوروز 1402 مهیای پخش شود. این مجموعه تلویزیونی که روایتگر ماجراهایی در یک دفتر مجله است، مخاطب را وارد داستان آدمهایی میکند که در جامعه درگیر اتفاقاتی خاص هستند. یکی از نکات جالب، نقش اصلی این سریال است که درگیر پایاننامه خود درباره همین معضلات است و زندگیاش را تحت تاثیر قرار میدهد. در این سریال نیما شاهرخشاهی، فریبا طالبی، مهدی امینیخواه، محمد فیلی، فرهاد بشارتی، بیتا خردمند، امیر صدهزاری، اسفندیار ابراهیمی، بهزاد رحیمخانی، مهری آلآقا، رضا علیپور، فرجالله گلسفیدی، فریده دریامج، مهرسا مطورینژاد و سیاوش قاسمی به ایفای نقش پرداختهاند.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
«وطن امروز» در گفتوگو با نویسنده کتاب «مصاف» به بررسی حرکت انقلابی امام(ره) و مخالفت برخی روحانیون پرداخت
سقوط از نیمه راه
محمدعلی میرزایی، روزنامهنگار: انقلاب اسلامی مردم ایران فراز و نشیبهای فراوانی داشته است و درباره ابعاد مختلف آن در ۴ دهه اخیر کتابهای مختلف و فراوانی نوشته و نشستهای تخصصی بسیاری برگزار شده است اما یکی از ابعاد انقلاب اسلامی بویژه در دهه اول پیروزی انقلاب که کمتر به آن توجه شده است، سنگاندازی برخی روحانیون در سالهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب در مقابل حرکت انقلابی امام(ره) و انقلاب اسلامی مردم ایران بود. اخیرا کتابی با عنوان «مصاف» توسط نشر معارف به زیور طبع آراسته شده که درباره همین ماجرا و مخالفت عدهای از روحانیون سرشناس با انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) است که توسط سیدمحمدمهدی دزفولی، پژوهشگر و مستندساز تالیف شده است. با دزفولی درباره این کتاب و چگونگی نگارش آن گفتوگو کردیم.
* چطور شد سراغ این موضوع رفتید؟
ممنون از شما که فرصتی در اختیار من قرار دادید. ببینید! واقعیت این است که انقلاب اسلامی ایران، مخالفان و دشمنان زیادی داشته و دارد که در این سالها درباره مخالفان انقلاب در داخل و خارج کتابهایی نوشته و بحثهای زیادی شده است؛ منظور من، هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی است اما یکی از این دشمنیها و مخالفتهایی که شاید زیاد درباره آن بحث نشده و کتاب زیادی هم نوشته نشده اما مهم و کلیدی و قابل تامل است، مخالفت عدهای از روحانیون و مراجع تقلید مشهور با انقلاب اسلامی مردم ایران و رهبری حضرت امام(ره) بوده است. در افکار عوام جامعه شاید این طور جا افتاده باشد که انقلاب اسلامی سال 1357 انقلاب روحانیون بود و روحانیت قدرت را به دست آورد و تحصیلکردههای حوزههای علمیه مثلا از طریق انقلاب اسلامی توانستند به مقامات رسمی حکومتی برسند یا به تعبیر شریعتی، روحانیت یک حزب تمام بود و هست! و روحانیت یکدست است و همه با هم هستند! اما در واقعا اصلا این گونه نبوده و نیست. حرکتی که حضرت امام(ره) سال 1342 شروع کرد و 15 سال بعد در 1357 به نتیجه و ثمر رسید، مخالفان جدی در میان روحانیون و حوزههای علمیه داشت و همچنان هم دارد. ما مرجع تقلیدی همانند آیتالله سیدکاظم شریعتمداری را داشتیم که علنا از شاه و دربار حمایت میکرد و چشم بر همه نقصها و ظلمهای دستگاه شاه بسته بود و حتی حاضر نبود علیه اسرائیل حرف بزند! وی مخالف انقلاب به رهبری امام بود و حتی ردپای ایشان در کودتای نقاب (نوژه) هم دیده میشود. ما مرجعی همانند سیدمحمد شیرازی را که بزرگ و پدر معنوی همین جریان شیرازیهای امروز است هم داشتیم که مرجع تقلید بود اما مثلا در دوره جنگ تحمیلی درباره شهید نامیده شدن کشتههای ایرانی در مقابل ارتش صدام احتیاط میکرد و این افراد را شهید نمیدانست و معتقد بود حرکت امام و انقلاب اسلامی مردم ایران حقانیت و اصالت ندارد و به همین دلیل با انقلاب و امام(ره) مخالفت میکرد. این فرد همان کسی است که اول که امام(ره) به عراق تبعید شد، از ایشان هم استقبال کرد و در وصف ایشان شعر هم سرود اما بعدها در دهه 50 تبدیل به منتقد و مخالف امام(ره) شد. حتی بعد از پیروزی انقلاب، ایران هم آمد و در قم هم ساکن شد و باز مثلا میخواست نشان دهد تغییر موضع داده و با امام همراه است اما بعدا باز روش سیاسی دیگری انتخاب کرد. ما مرجع تقلیدی داشتیم که قائممقام رهبری بود، امید امت و امام لقب گرفته بود و خیلیها فکر میکردند بعد از رحلت امام میشود روی وی حساب کرد و مردی بود که سالها سابقه شکنجه در زندانهای ساواک را داشت و از 5 نفر اصلی مبارزات بود اما همین فرد در دهه 60 طوری عمل کرد که گفتهها و عملکرد او در واقع حمایت از منافقین و جریانهای لیبرال بود و علنا به گونهای موضع گرفت که انگار ایستادگی مردم ایران مقابل صدام در حمله به ایران بیفایده بوده و ما بیجهت جنگیدیم و جنگ برای ما تماما خسارت و ضرر بوده است. اینها جریاناتی بودند که همچنان هم در حوزههای علمیه طرفدار دارند و اتفاقا جدیترین مخالفان انقلاب و امام(ره)، همچنان هم در حوزههای علمیه همین جریانات هستند. همین جریان شیرازیها را شما در حال حاضر میبینید. همین جریان آقای منتظری را مشاهده میکنید که هر روز سعی میکنند علیه انقلاب و رهبری فعلی هم شبههسازی کنند. بررسی این جریانات فکری و تاریخی مهم است و من سعی کردم از درون اندیشه امام و انقلاب اسلامی به این جریانات نگاه کنم. پیام منشور روحانیت امام ۳ ماه قبل از فوت ایشان در اسفند 1367 منتشر شده است و فراز پایانی آن دقیقا وصف حال همین جریانات و افراد است؛ جریاناتی که در میان روحانیت و حوزهها با انقلاب و امام مخالف بودند و هستند و حتی امام را نجس میدانستند، چون امام فلسفه تدریس میکرد یا آدم سیاسی بود که موضعگیری نسبت به مسائل سیاسی روز داشت و به امام انتقاد میکردند و معتقد بودند روحانیت نباید در این امور وارد شود. حتی نامه اولی که امام فروردین 1368 خطاب به آقای منتظری نوشتهاند، از این جهت معنیدار است. امام میگویند: برای من صرفا اجرای دستورات خداوند و اصرار بر راه حق مهم است و قضاوت تاریخ برای من مهم نیست و من اگر تنها هم بمانم این راه را ادامه میدهم. این یعنی برای امام(ره)، مثل برخیها قضاوت سیاسی و مقطعی برخی سیاسیون مهم نبوده و نیست، بلکه عمل به وظیفه و دستورات خداوند مهم بوده است، بر خلاف افرادی مثل آقایان شریعتمداری و منتظری که با حرف سیاسیون و تحریک عدهای، مواضعشان تغییر میکرد و بینش امام را نداشتند. برای خیلی از اینها ته مبارزات مثلا مخالفت با بهائیت بود و هیچ کاری به جرم و جنایت اسرائیل علیه مسلمانان نداشتند یا معتقد بودند شاه ایران تنها شاه شیعه است و نباید او را تضعیف کرد و همه کارهای او را باید تایید کرد، به این بهانه که او به ظاهر شیعه است!
* این کار شما نخستین اثر در این زمینه است؟
نخستین که خیر! قبلا هم دوستانی در حوزه هنری و در برخی مراکز پژوهشی دیگر همانند مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مشابه این کارها را انجام داده بودند. مثلا مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتابی درباره آقای شریعتمداری دارد به روایت اسناد ساواک یا حوزه هنری 3-2 کتاب درباره آقای شریعتمداری و شیخ محمود حلبی (رهبر معنوی انجمن حجتیه) دارد اما اینکه در یک کتاب به صورت مفصل و مبسوط این جریانات بررسی شود و مواضع ۳ مرجع تقلید منتقد مورد بحث قرار بگیرد، این نخستینبار است. تلاش هم شده است برای نسل جدید بویژه بچههای دهه 70 و 80 که ذهنیتی نسبت به دهه اول انقلاب اسلامی ندارند، کتاب روان و خوب و جذاب باشد و بتوانند وقتی کتاب را مطالعه میکنند، با یک سیر سیاسی و تاریخی آشنا شوند و جریانات مخالف انقلاب در دهه اول را بشناسند. این مهم است از این جهت که بچههای ما خیلی ذهنیتی نسبت به این مسائل ندارند و صرفا چیزهایی را شنیدهاند یا در فضای مجازی در اینستاگرام و... خواندهاند. تلاش من این بوده است که این جریانات را تا حد خوبی برای نسل امروز موشکافی و بیان کنم.
* درباره آقای منتظری و شریعتمداری همانطور که فرمودید کتابهای زیادی به نسبت منتشر شده است اما درباره جریان شیرازیها و سیدمحمد شیرازی تاکنون خیلی کاری نشده است. دلیل شما برای اینکه سراغ این فرد و جریان او رفتید چه بود؟
اولا درباره آقای منتظری کتابهایی که منتشر شده، بیشتر روی مساله سیدمهدی هاشمی و اعدامهای 67 و نامه فروردین 68 مانور داده است. درباره جریاناتی مثل مذاکرات مک فارلین در سالهای 1364 و 1365 یا نقش آقای منتظری در دستگاه قضایی دهه 60 حرفی زده نشده است که در این اثر سعی کردم برای نخستینبار به صورت مفصل و کامل و جدی درباره نقش آقای منتظری و بیت او در جریان مک فارلین توضیح دهم. به هر حال بازی توسط اسرائیلیها چیده شده بود و آقای منتظری هم در همان پازل بازی کرد و این مهم بود.
* فکر میکنید از کتاب شما چقدر استقبال شود و چقدر همین جریانات روحانیتی که امروز در حوزههای علمیه ما هستند با آن مخالفت خواهند کرد؟
قطعا که مخالفت میشود اما مهم این است که این حرفها زده شود و تاریخ سیاسی ما از این جهات هم گفته شود. بالاخره روحانیت اگر افراد فداکار و مبارزی همانند شهیدان بهشتی و مطهری و مفتح و باهنر و... به رهبری امام(ره) داشت که دستگاه ظلم و جنایت شاه را جمع کردند، افرادی هم دارند که کاملا در راستای تامین منافع برخی دشمنان ایران حرکت کرده و میکنند و حامیان جدی هم هنوز دارند. آقای شریعتمداری فوت شد اما همان تفکرات و تحلیلها هنوز در میان شاگردان و علاقهمندان ایشان و برخی روحانیون وجود دارد. آقای منتظری فوت شد اما مواضع شاگردان و نزدیکان ایشان را که میبینید. تکلیف جریان شیرازیها هم که مشخص است.
* گویا قبل از شما آقای محسن کدیور هم درباره برخی روحانیون منتقد انقلاب اسلامی و حضرت امام(ره) کتابهایی را به صورت مجازی منتشر کرده است.
بله! آقای کدیور در دهه 90 درباره آقایان احمد آذریقمی، سیدکاظم شریعتمداری، منتظری و اخوانزنجانی و مرحوم علامه طباطبایی کتابهایی را منتشر و سعی کرد با قرائت خود بگوید انقلاب اسلامی و امام(ره) دشمنان جدی در حوزهها و در میان روحانیت داشتند و خودش دشمن روحانیت بود و با این قرائت، اصالت و حقانیت حرکت امام(ره) را زیر سوال ببرد اما بسیاری از تحلیلهای ایشان خدشهدار است و گاهی به عنوان مثال درباره مرحوم علامه طباطبایی و آقای شریعتمداری حرفهایی را زده که سند تاریخی درست و دقیقی ندارد و صرفا برداشتهای شخصی ایشان برای تفسیر سیاسی مطلوبش از تاریخ است.
ارسال به دوستان
گزارش دومین شب اجراهای سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر
موسیقی آذری در تالار وحدت
گروه فرهنگ و هنر: موسیقی آذربایجان در دومین شب سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر با هنرنمایی گروه موسیقی وحید اسداللهی روی صحنه رفت. به گزارش «وطن امروز»، این اجرا از ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار شد؛ اجرایی با شادانههای موسیقی آذربایجان و هنرنمایی استاد وحید اسداللهی و گروهش که موجب شور و شادی در بین حاضران سالن شد و علاقهمندان، تقریبا در همه قطعات با این گروه موسیقی همراهی داشتند و پیدرپی تشویق میکردند؛ موسیقی مهیجی که بعد از مدتها تعطیلی کنسرتها سبب شد بار دیگر فضای شاد و شادمانی به مردم بازگردد.
بخشی از این برنامه با موسیقی بیکلام همراه بود و بخشی دیگر با حضور خوانندگان آذریزبان یونس برومند و بهاءالدین خراسانی اجرا شد که در بخشها و قطعات تعیینشده روی صحنه آمده و هنرنمایی کردند.
قطعه اول با تکنوازی «ناغارا» و سازهای پرکاشن آغاز شد و در ادامه گروهنوازی با هنرنمایی وحید اسداللهی، سرپرست گروه و نوازنده ساز «ناغارا»، محمد اسداللهینیاری نوازنده ساز «گارمون»، رضا اسداللهینیاری نوازنده سازهای «پرکاشن»، پیام بنابی نوازنده ساز «تار»، فرامرز گلزارفرد نوازنده ساز «بالابان» و غلامرضا فرساد نوازنده «باس کیبورد» همراه شد تا قطعاتی شاد و ریتمیک و خاطرانگیز از موسیقی فولکلور را برای مخاطبان و علاقهمندان موسیقی آذری به نمایش بگذارند. قطعات این اجرا شامل «سن گلمز اولدوم» در دستگاه چهارگاه، «قوی گولوم گلسین آی ننه» در دستگاه همایون، سولو گروه اسداللهی با اجرای قطعه «من سنی آذری وحدتم»، «فایتونچی- اوزون دره»، کوچهلر (آنسامبل)، داشلی گالا- قاشاقاباغ در دستگاه سهگاه ( اثر استاد نامور)، «گوناخ گلجک» سولو گارمون (ترکنه) اثر استاد خراسانی، سولو تار (اثر استاد نامور)، سولو گارمون قطعه «سیمین بری در گیسویت ای جان»، فریده، سهگاه یاریخ کرم، تز گل بود.
* عرض ارادت موسیقی به پیامبر مهربانی در دومین شب جشنواره موسیقی فجر
ارکستر پیامبر مهربانی، ویژهبرنامه مبعث حضرت محمد مصطفی(ص) شامگاه شنبه در دومین شب از سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر با رهبری آرش امینی و آهنگسازی میلاد آقایی در تالار وحدت روی صحنه رفت. این اجرا که به مناسب مبعث حضرت رسول اکرم(ص) تدارک دیده شده بود، ساعت 21:30 با حضور حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد هاشمی (معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت ارشاد)، سیداحسان قاضیزادههاشمی (نماینده مجلس شورای اسلامی)، محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی)، سیدمجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی) و بهزاد عبدی (دبیر هنری جشنواره) برگزار شد.
قطعه ابتدایی این برنامه به موسیقی فیلم «محمد رسولالله» اثر موریس ژار، آهنگساز فرانسوی اختصاص داشت که با تنظیم و بازآفرینی میلاد آقایی برای ارکستر زهی با سازهای ضربی همراه بود. این موسیقی یکی از آثار ماندگاری است که بخوبی در حافظه شنیداری مسلمانان جهان ثبت شده است.
بر همین اساس، ۲ تم اصلی در این اثر انتخابشده مورد بسط و گسترش قرار گرفته و برای ارکستر زهی تنظیم شده بود. اجرای ارکستر «پیامبر مهربانی» در ۲ موومان و در فرم «کانتات» نوشته شده است؛ فرمی موسیقایی و مذهبی که معمولا با گروه کر و ارکستری کامل یا ارکستر زهی و یا ارکستر بادی اجرا میشود و این اثر برای ارکستر زهی و تیمپانی و گروه کر نوشته شده است.
موومان اول با عنوان کانتات «طلوع»، بر اساس شعری از نظامی گنجوی تصنیف شد. مقدمه این اثر روایتگر جهل و تاریکی پیش از بعثت پیامبر اکرم(ص) بود. ادامه این موومان از ۲ بخش تشکیل شده بود که بخش اول وصف و مدح پیامبر(ص) و بخش دوم نیایشی به درگاه خداوند که در دستگاههای موسیقی ایرانی نگاشته شده بود؛ با شعری با این مضمون: «محمد کافرینش هست خاکش/ هزاران آفرین بر جان پاکش».
* شب به یاد ماندنی مصطفی راغب و هنرنمایی نوازندگانش در دومین روز جشنواره موسیقی فجر
مصطفی راغب با هنرنمایی گروه نوازندگان خود، شبی به یاد ماندنی در سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر رقم زد. مصطفی راغب شامگاه شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ آخرین اجرای روز دوم بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر را در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی روی صحنه برد.
راغب با خوانندگی «آواز زندگی» اجرای خود را افتتاح کرد و پس از خوشامدگویی به طرفدارانش و تبریک فرا رسیدن سالروز مبعث پیامبر اسلام(ص)، «شالت» را اجرا کرد.
«همینه عشق» و «تو را که دیدم» راغب با استقبال افراد حاضر در سالن مواجه شد و آنها با روشن کردن چراغ تلفنهای همراه خود این قطعه را همراه با خواننده پاپ همخوانی کردند.
«نرو»، «صدای باران»، «بی هوا»، «دیوانگی»، «پیچک»، «دوستت دارم»، «شب» و همچنین «بیچاره فرهاد» از دیگر قطعاتی بودند که مصطفی راغب شامگاه شنبه در سالن میلاد اجرا کرد. مصطفی راغب همچنین تصنیفهای «بگذار سر به سینه من»، «پروانه شو»، «موی سپید»، «پادشه خوبان» و «مرغ سحر» را خواند.
* کنسرت دونوازی پیانو در فرهنگسرای نیاوران
فرهنگسرای نیاوران شامگاه شنبه 29 بهمنماه ساعت 18:30 با اجرای «دوئت پیانو» از کشور صربستان میزبان علاقهمندان موسیقی بود. فرهنگسرای نیاوران در دومین شب از سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه شنبه در نوبت اول اجرا ساعت 18:30 میزبان کنسرت دونوازی پیانو از کشور صربستان در بخش بینالملل بود.
این کنسرت هنرنمایی گروه «بیجیدو» مخفف نام «دراگومیر براتیچ» و همسرش «ماریا گودواچ» ۲ هنرمند موسیقی صربستان بود که با عنوان «دوئت پیانو» یا «۴ دست به روی پیانو» نزدیک به 3 سال است در سراسر دنیا اجرا میشود. این گروه موسیقایی که تاکنون ۵۰ کنسرت در نقاط مختلف جهان روی صحنه اجرا کرده شنبه شب در بخش بینالملل سیوهشتمین جشنواره فجر حضور داشت.
* شب بزرگداشت هادی آرزم در ارسباران
اجراهای منسجم، تمرین شده و باکیفیت قطعههای «من انقلابیام»، «فرمانده دلها» و «هوای تازه» توسط گروههای سرود «مصباح الهدی» و «شمیم ولایت» که تشویقهای مکرر علاقهمندان و حاضران در سالن را در پی داشت، دومین روز سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران را به یکی از روزهای فراموشنشدنی این جشنواره تبدیل کرد. گروههای سرود «مصباح الهدی» از استان فارس و «شمیم ولایت» از استان یزد، در دومین روز برگزاری سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود به میزبانی فرهنگسرای ارسباران، 6 قطعه را برای علاقهمندان و حاضران در سالن اجرا کردند.
* شب ماندگار سیستانوبلوچستان و مازندران در جشنواره فجر
در دومین روز برگزاری سیوهشتمین جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای ارسباران در بخش موسیقی نواحی میزبان ۲ استاد موسیقی نواحی از استانهای سیستانوبلوچستان و مازندران بود. در دومین روز برگزاری جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی نواحی در فرهنگسرای ارسباران، ابتدا محمد گمشادزهی مطلق، نوازنده چیرهدست تنبورک به همراه محمد ریگیپناه، خواننده و نوازنده قیچک، به مدت ۳۰ دقیقه برای حاضران به اجرای برنامه پرداختند.
* نیانباننوازی بوشهریها در باغ هنر
نخستین کنسرت موسیقی اقوام از دومین شب سیوهشتمین جشنواره فجر در کوشک باغ هنر با هنرنمایی بوشهریها برگزار شد. در دومین شب از این دوره از جشنواره موسیقی فجر از ساعت 18:30 احمد علیشرفی نیانباننواز باسابقه بوشهری روی صحنه رفت و به مدت ۳۰ دقیقه همراه با دمامنوازی عباس علیشرفی، موسیقی بیکلام بوشهری نواختند. احمد علیشرفی نخستین کسی بود که ساز نیانبان را وارد موسیقی بوشهر کرد و یکی از تکنوازان بنام نیانبان در بوشهر است. او همچنین از داوران جشنواره ملی موسیقی جوان نیز بوده است.
ارسال به دوستان
با حکم کورش زارعی
نصیربیگی قائممقام شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی شد
گروه فرهنگ و هنر: با حکم کورش زارعی، دبیر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، امیر نصیربیگی به عنوان قائممقام شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی منصوب و معرفی شد.
در متن این حکم آمده است:
«جناب آقای امیر نصیربیگی
به موجب این حکم نظر به تجارب، تعهد و سوابق اجرایی، جنابعالی را به عنوان «قائممقام شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی» منصوب میکنم. شناخت ظرفیتهای معنوی و اشاعه فرهنگ رضوی، ارائه سازوکارها، سیاستها و برنامههای راهبردی با هدف تحقق توسعه و شکوفایی تئاتر کشور از جمله مواردی است که انتظار دارد در راستای مشی و رویکرد جشنواره تئاتر رضوی و با یاری پروردگار متعال نسبت به تحقق آن تلاش و کوشش شود».
توفیقات شما را در انجام این مسؤولیت از درگاه خداوند متعال آرزومندم.
نصیربیگی کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی است و پیش از این، رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور و استان آذربایجان شرقی، معاون انجمنهای هنری و تخصصی سازمان بسیج هنرمندان کشور، مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس، عضو هیاتمدیره بنیاد فرهنگی روایت فتح، دبیر ۵ دوره جشنواره استانی تئاتر بسیج و دبیر جشنواره سراسری تئاتر مقاومت بوده و در حال حاضر سرپرست سازمان فرهنگی - هنری - اجتماعی- ورزشی شهرداری تبریز است. گفتنی است شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی خردادماه 1402به میزبانی آذربایجانشرقی برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|