|
اخبار
معرفی هیأت بازخوانی متون شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی
شانزدهمین جشنواره تئاتر ملی رضوی که خرداد سال آینده در تبریز برگزار خواهد شد، هیات بازخوانی متون خود را معرفی کرد. به گزارش «وطن امروز»، کوروش زارعی، دبیر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی در احکامی جداگانه محمدرضا آریانفر، مرتضی سخاوت و اصغر خلیلی را به عنوان هیات بازخوانی شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منصوب کرد.
در متن این احکام آمده است: «نظر به سوابق، تخصص و توانمندیهای حضرتعالی در حوزه ادبیات نمایشی و نمایشنامهنویسی، جنابعالی را به عنوان عضو هیات بازخوان نمایشهای صحنهای شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منصوب مینمایم. امید است با انتخاب نمایشنامههای فاخر، ارزشمند و درخور شأن و مقام حضرت ثامنالائمه بتوانید در پیشبرد اهداف جشنواره در جهت اعتلای فرهنگ غنی رضوی گامی موثر بردارید». گفتنی است نتایج بخش صحنهای جشنواره تئاتر رضوی اواسط اسفند سال جاری اعلام خواهد شد. شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی در خرداد 1402 به میزبانی آذربایجانشرقی برگزار خواهد شد.
***
«گذر ورزش تهران» با محوریت مجموعه ورزشی شهید شیرودی
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به بحث مطالعه و طراحی مفهومی گذر ورزش تهران گفت: پهنهها و راستههای فرهنگی، نقش بسزایی در اجتماعیتر کردن فضاهای شهری و آمیخته شدن فرهنگ با زندگی روزمره مردم دارد. وحیدرضا انارکیمحمدی در جلسه هیاتمدیره این شرکت با بیان این مطلب که در طرح جامع توسعه فضاهای فرهنگی، راستهها و گذرهای فرهنگی متنوعی با رویکردی خاص برنامهریزی شده است، گفت: گذر ورزش به عنوان یکی از راستههای فرهنگی نوین تهران، میتواند نقش بارزی در اجتماعپذیری فضاها و ارتقای کیفی آنها داشته باشد.
وی با اشاره به ضرورت حفظ و توسعه ارزشهای فرهنگی و اجتماعی موجود در سطح شهر و توجه ویژه به ارزشهای مختلف میراث تاریخی و ملی تصریح کرد: به همین منظور بر اساس اهمیت و جایگاه مجموعه ورزشی شیرودی و تاریخچه غنی فعالیت آن به عنوان قطب ورزشی شهر تهران، مطالعات و طرح مفهومی گذر ورزش شهر تهران با محوریت این مجموعه در دستور کار قرار دارد.
انارکی به نوآوری و خلاقیت، مفهومسازی، روایتمحوری و تعاملی بودن این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: امکان گسترش این ایده در مجاورتهای سایر مجموعههای وزرشی نیز وجود دارد، لذا شناسایی مشخصات کالبدی و فیزیکی و سایر موارد هویت بخش ضرورت دارد.
***
قیمت جدید بلیت سینما و اکران نوروزی امروز قطعی میشود
شورای صنفی نمایش در جلسهای با معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی قیمت نهایی بلیت سینماها و اکران فیلمهای نوروزی را تعیین میکند. به گزارش «وطن امروز»، قرار است اکران چند فیلمی که الان روی پرده سینماها هستند در تعطیلات نوروز هم ادامه داشته باشد اما هنوز برنامه رسمی اکران نوروزی به روال هر سال مشخص و اعلام نشده است. سازمان سینمایی و شورای صنفی معمولا از میانه اسفند بررسی فیلمهای متقاضی برای اکران نوروزی را آغاز میکند اما امسال به نظر میرسد با توجه به همزمانی نوروز با ماه رمضان و نیز ادامه اکران ۴ فیلم کمدی در عید، فیلمهای چندانی متقاضی نمایش عمومی در این مقطع نیستند. در این زمینه حتی مسؤولان سینمایی هم پیگیر نمایش برخی فیلمهایی مطرح و پربازیگر شدند که از جشنواره سال قبل هنوز به اکران درنیامدهاند. با این حال قرار است این موضوع به همراه قیمت بلیت سینماها امروز بررسی شود. همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش به ایسنا گفت: قیمت بلیت سینما حتما افزایش خواهد داشت و شورای صنفی نمایش هم پیشنهادهایی دارد که تمام اینها به همراه فیلمهای نوروزی در جلسه با آقای ایلبیگی (معاون نظارت و ارزشیابی) تصمیمگیری خواهد یافت. در حال حاضر فیلمهای «بخارست»، «ملاقات خصوصی»، «چپ راست»، «پالتو شتری» و «خط استوا» از جمله فیلمهای روی پرده هستند که پیشتر گفته شده اکران آنها در نوروز هم ادامه خواهد داشت.
***
پروانه نمایش بینالمللی فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» صادر شد
مجوز نمایش بینالمللی فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» به نویسندگی و کارگردانی حمید نعمتالله صادر شد. به گزارش «وطن امروز»، روحالله سهرابی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی از صدور مجوز نمایش بینالمللی فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» خبر داد. وی با اشاره به برخی حواشی چند سال اخیر این فیلم گفت: فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» که از سال ۱۳۹۸ به دلیل مسائل مربوط به نوع پوشش بازیگر زن در وضعیت بلاتکلیفی قرار داشت، در نهایت با تدبیر رئیس سازمان سینمایی و همکاری تهیهکننده و کارگردان فیلم در اعمال اصلاحات و مساعدت شورای پروانه نمایش سینمایی، صرفا برای نمایش خارج از ایران مجوز گرفت. سهرابی افزود: اگرچه مضمون فیلم دارای فضایی ملتهب و خشن بوده و مخاطب خاصی را جلب خواهد کرد اما وحشت و خشونت حاکم بر فیلم، علت عدم نمایش این اثر نبوده و تنها تصاویر بازیگر زن با موی تراشیده این امکان را از اثر سلب کرده است. وی با اشاره به مسبوق به سابقه بودن حضور زن با موی تراشیده در تعدادی از آثار سینمایی همچون «سرب»، «زندان زنان»، «شیفتگی» و غیره خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در گذشته چنین اتفاقی در برخی آثار رخ داده است اما به دلیل حساسیتهای مختلف، تاکنون از نمایش این فیلم جلوگیری شده بود، با این وجود شورای پروانه نمایش سینمایی صرفا با اکران بینالملل «قاتل و وحشی» موافقت کرد و از این پس تهیهکننده اثر مجاز به نمایش این فیلم در خارج از کشور خواهد بود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
مستند «املاک ملت»؛ روایت واگذاری املاک غصبشده مردم از امروز روی آنتن تلویزیون میرود
پایان غصب رضاخانی
گروه فرهنگ و هنر: رضاخان «پهلوی اول» قبل از کودتا و به سلطنت رسیدن، مالک زمین، ملک و دارایی چندانی نبود اما بر اساس اسناد، در زمان فرار از ایران در شهریور سال ۱۳۲۰، میلیونها تومان در بانک داشت و حدود ۱۵ میلیارد مترمربع زمین را به شیوه غصب مالکانه در سراسر ایران تصاحب کرده بود. این روایت میتواند ماجرای یک داستان پیچیده و در عین حال دراماتیک باشد؛ دراماتیک از این جهت که حقوق بسیاری از افراد تضعیف شد؛ انسانهایی که صدایشان به هیچ کجا نمیرسید و حالا مستندی تحت عنوان «املاک ملت» صدای این آدمها شده و قرار است امروز یکشنبه از شبکه یک سیما روی آنتن تلویزیون برود.
مجموعه مستند «املاک ملت» به کارگردانی امیراطهر سهیلی و مهدی فلاحی که در خانه مستند انقلاب اسلامی با موضوع روایت واگذاری اسناد املاک غصبشده توسط خاندان پهلوی تولید شده است امروز روی آنتن میرود. این مستند در استانهای خوزستان، خراسان جنوبی، هرمزگان، گیلان و گلستان تصویربرداری شده است.
نویسندگی این مجموعه مستند بر عهده مصطفی فتوحی بود و عبدالله حاجمحمدی آن را روایت کرده و محمدصادق دهقانپور، تدوین آن را انجام داده است. مهدی فلاحی، کارگردان مستند «املاک ملت» در گفتوگو با «وطن امروز»، با اشاره به جزئیات این اثر میگوید: پیشنهاد اولیه ساخت این مستند از سوی خانه مستند انقلاب اسلامی به تیم مستندسازی ما داده شد. برای شروع کار، تنها چند برگ پژوهش و تحقیق در اختیار ما قرار گرفت و بر اساس این اسناد، تحقیقات میدانی و سازمانی را آغاز کردیم. من بخش بندرعباس را به صورت مستقل کار کردم و کارگردان شهرهای خراسان، رودسر و اهواز امیراطهر سهیلی است. هماهنگیها انجام شد تا در زمان تولید، استانداردها رعایت شود و بر اساس فرم در نظر گرفتهشده که مصاحبهمحور و تاریخ شفاهی بود جلو رفتیم و نتیجه آن این ۵ قسمت شد.
وی ادامه داد: در گام نخست سراغ میراث فرهنگی و ادارههایی رفتیم که به موضوع و لوکیشن مورد نظر مربوط میشدند. کاخ تاریخی خاندان قوام، بخش تاریخی بود که به آن پرداختیم؛ کاخی که در منطقه دورافتادهای از استان هرمزگان ساخته شده است. ابتدا به دنبال پاسخ این سوال رفتیم که چرا این کاخ در چنین منطقهای ساخته شده است. کاخی با معماری خاص که در اطراف آن، مراتع کشاورزی وجود دارد. در تحقیقات نیز متوجه شدیم مهندسان خارجی که برای ساخت و طراحی این کاخ دعوت شده بودند پس از ارزیابی زمین و همچنین آب و هوای منطقه، تصمیم گرفتند کاخ قوام را در این نقطه بسازند. بعد از به دست آوردن اطلاعات کافی درباره کاخ، سراغ مردم بومی رفتیم که در آنجا زندگی میکردند. یکسری مصاحبه و گفتوگوهای شفاهی با کسانی انجام دادیم که آن زمان را به خاطر داشتند و از این طریق به اتفاقات و چالشهای به وجود آمده قبل و بعد از انقلاب پرداختیم.
فلاحی در پاسخ به این سوال که آیا در زمان جمعآوری اطلاعات با چالش یا مانع خاصی مواجه شدید که باعث شود روند تولید مستند کند پیش برود، بیان کرد: برای به دست آوردن اطلاعات با چالش خاصی مواجه نبودیم اما مشکلی که در این میان با آن مواجه بودیم تفاوت تعاریف متعدد مردم بومی با تحقیقات سازمانها بود که با همدیگر همخوانی نداشتند. کشاورزان بومی به شکلی صحبت میکردند و کسانی که بعد از انقلاب جذب آن منطقه شده بودند تعریفهای دیگری درباره آن منطقه و شکلگیری کاخ قوام داشتند اما در کل باید بگویم کاخ قوام که بعد از انقلاب به بنیاد مستضعفان واگذار شده بود کارمندی را به نام شهید قاسمی برای محافظت از آنجا در نظر گرفت که متاسفانه تابستان سال ۱۳۶۸ توسط اشرار به شهادت رسید و هماکنون نیز پس از ثبت میراث فرهنگی به صورت تفرجگاه در اختیار مردم قرار گرفته است.
وی یادآور شد: همانطور که گفتم شروع کار ما با چند برگ کاغذ پژوهشی بود و باید راستیآزمایی انجام میشد. اموالی در اختیار خاندان پهلوی بوده که بعد از انقلاب آن را در اختیار مردم قرار دادند و این موضوع باید به درستی بررسی میشد. به صورت لایه لایه به بررسی اسناد تحقیق و پژوهش پرداختیم. جدا از این منطقه، مناطق دیگر هم از جمله شهرستان رودان است که به خاندان قوام و پهلوی تعلق داشته و قرار بوده طبق سند تاریخی به مبلغ ۵ میلیون تومان به مردم فروخته شود که به حد نصاب نرسید و همانطور مانده بود. بعد از انقلاب یکسری املاک تحویل مردم داده شد و بودجه یکسری دیگر را هم بنیاد مستضعفان تهیه کرد و مردم بومی نیز در آنجا به کار گرفته شدند.
ارسال به دوستان
درگذشت «شهرام عبدلی» بازیگر سینما و تلویزیون؛ تشییع در حرم امام رضا (ع)
وداع در حریم رضوی
گروه فرهنگ و هنر: «شهرام عبدلی» بازیگر ۴۶ ساله سینما و تلویزیون شامگاه ۲۸ بهمن در زمان فیلمبرداری سریال «آسوده باش» در مشهد دچار سکته و خونریزی مغزی شد و به بیمارستان قائم این شهر انتقال یافت. به رغم تلاش کادر درمان به علت وسعت خونریزی مغزی این هنرمند حوالی ساعت ۱۱ دیروز دار فانی را وداع گفت. شهرام عبدلی عهدهدار یکی از ۴ نقش اصلی سریال «آسوده باش» بود که فیلمبرداری آن از ۲۰ روز قبل در مشهد آغاز شده است.
نقشآفرینیهای دیگر «شهرام عبدلی» در فیلمهای «نفسهای آرام»، «ماه گرفتگی»، «به خاطر سوگند»، «افسون گل سرخ»، «قصه دلها» و در سریالهای «خط قرمز»، «بازیگر»، «طلاق»، «راز ناتمام»، «شب آخر»، «آخرین روز»، «سر دلبران» و«راه و بیراه» بود. قرار است پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شود.
پیکر شهرام عبدلی، بازیگر سینما و تلویزیون که ظهر روز شنبه به دلیل خونریزی مغزی در بیمارستان قائم مشهد درگذشت، با حضور جمعی از هنرمندان و خادمان بارگاه منور رضوی از رواق کوثر حرم مطهر رضوی تشییع شد. همچنین بر اساس اعلام خانه هنرمندان، پیکر شهرام عبدلی امروز ساعت ۱۰ صبح از مقابل خانه هنرمندان به سمت بهشت زهرا(س) تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده میشود. در همین راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پی درگذشت شهرام عبدلی پیامی صادر کرد. در متن این پیام آمده است: تقدیر الهی بر این شد تا در اعیاد شعبانیه، هنرمند گرامی سینما و تلویزیون ایران، شهرام عبدلی در جوار حریم رضوی و پس از عارضه خونریزی مغزی، دار فانی را وداع گوید. از خداوند رحمان امید داریم او را که میهمان مشهدالرضا برای بازی در تولید سریالی با مضمون امام هشتم(ع) بود، برنشسته بر خوان کرم و رحمت اهل بیت(ع) قرار داده و با آمرزش واسعه خود، روحش را شاد گرداند. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، غم کوچ این هنرمند عزیز را به خانواده ارجمندش، همکاران داغدارش و جامعه سینما و تلویزیون ایران تسلیت و تعزیت عرض مینماید و از درگاه حضرت حق آرزو دارد صبر بر این مصیبت را در دلهای بازماندگان قرار دهد. روحش قرین رحمت و یادش ماندگار باد. در همین ارتباط قاسم جعفری روایتی از بازی شهرام عبدلی در سریال «خط قرمز» طی سالهای ۸۰ و ۸۱ را بازگو کرد؛ اینکه روزی که قرار بود فیلم سکانس مرگ او را بگیرند، زیر بار نرفت و ۲ روز خودش را در اتاقی حبس کرد و اصرار داشت تا انتهای قصه بماند و زود کشته نشود اما راهی نبود جز راضی کردن او برای روبهرو شدن با مرگ.
قاسم جعفری، کارگردانی که برای نخستینبار با ساخت سریالهایی چون «همسفر»، «خطقرمز» و «شب آفتابی»، شهرام عبدلی را به دنیای تصویر معرفی کرد، نحوه انتخاب شهرام عبدلی در سریال «خطقرمز» و همچنین بازی و سکانسهای مربوط به مرگش در این مجموعه را اینطور روایت کرده است:
* برای شهرام عبدلی که از نفس افتاد
شهرام را اول بار نشسته روی نیمکتهای سنگی دور تئاتر شهر دیدم، عاشق بازیگری بود و سینه چاک تئاتر. انتخابش کردم برای نقش بسیار کوتاهی در سریال «همسفر» که در میان انبوه بازیگران ریز و درشت سریال به دلیل کوتاهی نقش دیده نشد ولی نگاه همراه با خشم او در همان چند پلان کوتاه در ذهنم ماند تا سریال «خط قرمز»؛ صدایش کردم، شد ضدقهرمان سریال. دوست داشت در همان سریال گلیمش را از آب بیرون بکشد... همه تلاشش را کرد و شد ضدقهرمان دوستداشتنی «خط قرمز». خودش به نقش اضافه کرد و کمکم بیننده با او همزادپنداری کرد و در دل مخاطبان جا گرفت.
روزی که قرار شد فیلم سکانس مرگ او را بگیریم، زیر بار نرفت و ۲ روز خودش را در اتاقی حبس کرد و اصرار داشت تا انتهای قصه بماند و زود کشته نشود. راهی نبود جز راضی کردن او برای روبهرو شدن با مرگ... قرار بود شهرام حقیقتدوست، چشم در چشم او را با گلوله بکشد... بغض داشت و میگفت در حق این شخصیت ظلم شده... اصرار از من و انکار از او. گفتم آنقدر در سریال شخصیت مهمی هستی که حاضرم در صحنهای که جنازهات را میبرند، خودم زیر برانکاردت را بگیرم و میتوانی به دوستانت بگویی چه نقش مهمی بازی کردی که کارگردان سریال برای به دست آوردن دلم در یک پلان در کل سریال بازی کرد. شهرام به قربانگاه رفت و من او را تا آمبولانس حمل جنازهاش بر دوش کشیدم.
«شب آفتابی» و «کمکم کن» دیگر سریالهایی بود که شهرام عبدلی در آنها خوش درخشید و جالب آنکه آخرین نمایشش «پنچری» ماه قبل در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا داشت و هر شب شاهد هنرنماییاش بودم و روایت از جنازهاش در سریال، خاطرهای بود که آخرین بار در میان همراهانش در نمایش نقل کرد. برای همسفری که از نفس افتاد، طلب آمرزش دارم. یادش گرامی.
ارسال به دوستان
پخش «جیران» و «زخمکاری» در کشورهای دیگر
ساترا جهانی میشود
7 سریال شبکه نمایش خانگی هماکنون در شبکههای تلویزیونی و پلتفرمهای ۱۵ کشور 4 قاره جهان در حال پخش است که میتوان آن را صادرات فرهنگی بخش خصوصی کشور برای مردم مناطق مختلف جهان به شمار آورد؛ محتوایی که بسیاری از مردم در کشورهای مختلف به علت رعایت اصول اخلاقی و خانوادگی آن را انتخاب و مشاهده میکنند.
بر اساس این گزارش، سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی در کشورهای بنگلادش، قزاقستان، عراق و پاکستان در حال پخش است و همچنین قرار است در شبکههای تلویزیونی ژاپن، روسیه، عراق، بوسنی و کشورهای حوزه خلیجفارس شامل قطر، عمان، امارات عربی متحده و شمال آفریقا از جمله تونس، مراکش، الجزایر و لیبی نیز بزودی پخش شود.
سریال «زخمکاری» هم به کارگردانی محمدحسین مهدویان در کشورهایی مانند بنگلادش، عراق، مالزی و روسیه به زودی روی آنتن خواهد رفت. این سریال همچنین هماکنون در آمریکای شمالی روی پلتفرم PBS بارگذاری شده و قسمت اول آن برای ایالات متعدد آمریکا قابل مشاهده است.
سریال «همگناه» به کارگردانی و تهیهکنندگی مصطفی کیایی در تلویزیونهای کشور بنگلادش، عراق و همچنین کشورهای عربی حوزه خلیجفارس و شمال آفریقا نیز به نمایش درآمده است.
سریال «یاغی» که محمد کارت کارگردانی آن را بر عهده داشت هم در ژاپن، عراق و مالزی پخش میشود. علاوه بر این 2 سریال «ملکه گدایان» به کارگردانی حسین سهیلیزاده و «میخواهم زنده بمانم» به کارگردانی شهرام شاهحسینی در عراق به نمایش درآمده است. ۲ مجموعه «نهنگ آبی» به کارگردانی فریدون جیرانی و «جزیره» به کارگردانی سیروس مقدم هم در کشورهای بنگلادش و عراق به نمایش درآمدهاند. همچنین چندی پیش نیز خبر حضور سریال «آکتور» در جشنواره بینالمللی سریز مانیا در فرانسه، رسانهای شده بود.
ارسال به دوستان
بازدید فرمانده کل ارتش از بنیاد سینمایی فارابی
اهتمام ارتش به حضور جدیتر در قاب سینما
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در بازدید از بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر لزوم افزایش کمی و کیفی تولیدات آثار سینمایی مرتبط با ارتش، از توجه بیش از پیش ارتش به این مهم خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل و جمعی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن بازدید از بنیاد سینمایی فارابی بر ضرورت گسترش همکاریهای مشترک با نهاد ملی سینمای ایران برای به تصویر کشیدن دستاوردهای ارتش تاکید کردند. در ابتدای این دیدار، سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، ضمن اعلام آمادگی فارابی برای فیلمسازی درباره موفقیت نیروهای ارتش، عملیاتهای مهم، چهرهها و شهدای شاخص این حوزه و سوژههای ناب دیگر گفت: ما آمادهایم تمام ظرفیت سینمایی خود را در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران بگذاریم تا آثاری درخور ارتش مقتدر ایران اسلامی تولید شود. مدیرعامل فارابی ضمن ارائه گزارشی از بازنمایی ارتش در سینمای پس از انقلاب بر خلأ وجود آثار با کیفیت در این حوزه اشاره داشت. محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی نیز از آمادگی این سازمان برای همکاری گسترده با ارتش در حوزههای فیلم بلند، کوتاه و مستند خبر داد و به تشریح ظرفیتهای سینمای ایران در کمک به ارتش پرداخت. امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با تقدیر از فعالیتهای بنیاد سینمایی فارابی گفت: تاثیر یک فیلم سینمایی به مراتب بیشتر از صدها جلد منابع مکتوب و اسناد است. آرشیو ارتش به لحاظ اسناد مکتوب بسیار غنی است و تا سالها میتواند تامینکننده سوژههای بکر برای آثار سینمایی باشد. فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اهمیت نمایش بعد علمی اقدامات ارتش در سالهای جنگ تحمیلی توضیح داد: فعالیتهای سینمایی درباره دفاعمقدس عمدتا به «حماسه» بودن این دوران معطوف بوده است اما لازم است محاسبات علمی و موفقیت عملیاتها بر پایه طرحریزیها و علم محور بودن آنها در فیلمهایی جذاب به جوانان و نسلهای جدید نمایش داده شود. ارسال به دوستان
نشست خبری سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم100 برگزار شد
نه به سیاهنمایی!
گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ با حضور حمیدرضا جعفریان رئیس شورای سیاستگذاری، یوسف منصوری دبیر، محمد روحالامین مدیر هنری، الهه طاهایی مدیر بخش بینالملل و هادی فیروزمندی مدیر رسانهای جشنواره برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، حمیدرضا جعفریان، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره با بیان این نکته که جشنواره فیلم ۱۰۰ در دوره سیزدهم با اتفاقات بسیاری روبهرو شده و با توجه به وقفهای که بین دوره قبل و این دوره رخ داد، با استقبال و اتفاقاتی همراه شد که برای خود ما هم فراتر از تصور بود، گفت: بیش از ۲ برابر دورههای گذشته از جشنواره استقبال شد به گونهای که بیش از ۴۵۰۰ اثر برای ما ارسال شد. این نشان میدهد نوجوانان و جوانترهایی که علاقهمند حضور در این عرصه هستند، با وجود اتفاقاتی که در ماههای گذشته پیش آمد، باز هم با علاقه خاصی در جشنواره شرکت کردند. همچنین در استانهای مختلف تمایل به دیده شدن و ارسال اثر وجود داشت که این مساله نویدبخش آیندهای پر از امید در جشنواره خواهد بود. شاید بیش از نیمی از آثار متعلق به فراتهران است و سیاستی که ما در توجه به شهرهایی غیر از تهران دنبال میکردیم، در این جشنواره هم اثر کرد. در ادامه یوسف منصوری، دبیر جشنواره ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیرمقدم به اهالی رسانه بیان کرد: ما در این دوره از جشنواره ۳ بخش ملی، بینالمللی و کودک و نوجوان داریم که در ایام ارسال آثار از آن استقبال خوبی شد. بیش از ۴هزار اثر به این بخشها ارسال شده است که این نشان میدهد بین جوانان علاقهمند به هنر و سینما شور و انگیزه زیادی برای فعالیتهای هنری وجود دارد و امیدوارم این مسیر با قوت بیشتری ادامه پیدا کند. کما اینکه از بیش از ۱۲۰ کشور دنیا برای این جشنواره اثر ارسال شده است. یکی از ویژگیهای بخش ملی جشنواره هم این بود که از شهرستانهایی غیر از تهران آثار زیادی داشتیم که از لحاظ کیفی و کمی آثار خوبی هستند. به گفته منصوری، در بخش ملی ۱۸۱ اثر پذیرفته شدند که ۹۷ اثر در بخش مسابقه و ۸۴ فیلم برای اکران (خارج از مسابقه) است. در بخش کودک و نوجوان نیز ۷۶ اثر با توجه به اینکه آثاری برای کودک و نوجوان باید انتخاب میشد نه درباره آنها، پذیرفته شدند که از این بین ۳۵ فیلم در بخش مسابقه حضور دارند. منصوری همچنین بدون نام بردن از فیلم خاصی خاطرنشان کرد: سینمای نئولیبرالیستی ایتالیا در جشنواره فیلم ۱۰۰ جایی ندارد و در ایران به عنوان سیاهنما شناخته میشود. حتی اگر اثری با شعار جشنواره همراه بود، در جشنواره ما جایی نداشت. در ادامه این نشست الهه طاهایی، مدیر بخش بینالملل جشنواره مطرح کرد: آبانماه فراخوان جشنواره را روی سایتها و پلتفرمهای مهم خارجی ارائه کردیم و علاقهمندان از طریق سایت جشنواره ثبتنام کردند که ۲۴۲۷ اثر در بخش بینالملل از ۱۲۷ کشور دنیا شرکت کردند. ناگفته نماند آثار با دقت زیاد و سختگیریهایی دیده و انتخاب شد و در نهایت به ۸۸ عنوان فیلم از ۳۱ کشور رسیدیم که ۳۹ اثر در بخش رقابتی و ۴۹ اثر هم در بخش خارج از مسابقه قضاوت میشوند. وی یادآور شد: ۸۸ عنوان اثر با توجه به زبان فیلم با ۲ زیرنویس فارسی و انگلیسی پخش میشوند که هم داورهای خارجی و هم مخاطبان داخلی بتوانند از آنها بهرهمند شوند. در کنار نمایش فیلمها یک ورکشاپ تخصصی سینمایی برای فیلمسازان جوانی که میخواهند فیلمهای بینالملل تخصصی بسازند، داریم که استاد آن از کشور یونان است. فیلمسازان و میهمانان خارجی هم در این دوره از جشنواره خواهیم داشت. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|