|
اخبار
محمد دلاوری با برنامه چالشی به تلویزیون بازگشت
برنامه چالشی «بیواسطه» از ۲ فروردین ۱۴۰۲ هر روز از ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. به گزارش «وطن امروز»، برنامه «بیواسطه» با اجرای محمد دلاوری در ایام نوروز ۱۴۰۲ روی آنتن شبکه یک تلویزیون میرود.
این برنامه در هر قسمت، بیواسطه سراغ یک سوژه و موضوع چالشی و دغدغهمند رفته و به همراه محمد دلاوری ماجراجویی جدیدی را برای مخاطبان به تصویر میکشد. «بیواسطه» محصول سازمان هنری - رسانهای اوج است که از ۲ فروردین هر روز از ساعت ۱۶ از شبکه یک پخش خواهد شد. مجری طرح این برنامه استودیوی 22 است و سیدعلی صدرینیا تهیهکنندگی و کارگردانی این برنامه را برعهده دارد.
***
پایان فیلمبرداری «پوست شیر»
فیلمبرداری سریال «پوست شیر» از پروژههای پرمخاطب شبکه نمایش خانگی به کارگردانی جمشید محمودی به پایان رسید. به گزارش «وطن امروز»، در حالی که «پوست شیر» از ۴ دی ۱۴۰۱ جلوی دوربین رفته بود، در نهایت فیلمبرداری این سریال پرمخاطب چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ در تهران به پایان رسید.
پخش فصل سوم و پایانی سریال «پوست شیر» از روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان فروردین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. کارگردانی «پوست شیر» برعهده جمشید محمودی است که سابقه ساخت فیلمهایی چون «چند متر مکعب عشق» و «شکستن همزمان بیست استخوان» را در کارنامه دارد.
«پوست شیر» نخستین تجربه محمودی در شبکه نمایش خانگی است. فیلمنامه «پوست شیر» را محمودی به همراه رضا بهاروند نوشتهاند. هادی حجازیفر، پانتهآ بهرام، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، پردیس احمدیه، ژیلا شاهی و شهاب حسینی از جمله بازیگران این سریال هستند. تهیهکنندگی «پوست شیر» هم برعهده نوید محمودی است.
سریال «پوست شیر» داستان نعیم را روایت میکند که ۱۵ سال زندان را به عشق دیدن دخترش تاب آورده است اما پس از رهایی و دیدار با فرزندش، دچار بحرانی بزرگ میشود. پخش قسمت دوم از فصل سوم و پایانی «پوست شیر» با واکنش مثبت بسیاری از مخاطبان روبهرو شد. سریال «پوست شیر» هر هفته چهارشنبهها ساعت ۸ صبح در دسترس علاقهمندان قرار میگیرد.
***
دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) به پیشواز نوروز رفت
جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) به مناسبت فرا رسیدن سال نو و ماه مبارک رمضان رونمایی شد. به گزارش «وطن امروز»، دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) به مناسبت فرا رسیدن سال نو و ماه مبارک رمضان بامداد پنجشنبه ۲۵ اسفند نصب و رونمایی شد.
این دیوارنگاره که «عیده و ضیافتش» نام دارد، با همراهی علی خلج، طراحی گرافیک مجتبی رسولی و طراحی نوشتار امیرحسین ربانی تهیه شده است. در توضیح دیوارنگاره «عیده و ضیافتش» که توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی تولید شده، آمده است: «پروردگارا، در این روزهای پایانی سال، به خواب عزیزانمان آرامش، به بیداریشان آسایش، به زندگیشان عافیت، به عشقشان ثبات، به مهرشان وفا، به عمرشان عزت، به رزقشان برکت و به وجودشان صحت عطا بفرما، آمین.
***
تاکنون در اکران نوروزی 17 هزار نفر به سینما رفتهاند
اکران نوروزی 1402 از 25 اسفندماه با ترکیب 4 فیلم «غریب»، «فسیل»، «عروس خیابان فرشته» و «بچههای طوفان» شروع شد. به گزارش «وطن امروز»، در روزهای ابتدایی این اکران، تعداد 17 هزار و 172 نفر در هزار و 322 سانس به سینما رفتند تا قطار سینمای ایران در سال جدید تنها با میانگین هر سانس 13 نفر شروع به حرکت کند.
در میان ترکیب نوروزی، سینمایی «فسیل» پرمخاطبترین فیلم بوده و با 14 هزار و 4 بلیت در 890 سانس نزدیک به 540 میلیون تومان فروخته است. این استقبال نشان از گرایش آشکار مخاطبان سینما به آثار طنز دارد. استقبال از فیلمهای طنز موضوعی است که طی دهه اخیر جریان غالب گیشه و بازار سینمای کشور بوده است.
رتبه دوم نیز متعلق به سینمایی «غریب» با 2 هزار و 519 مخاطب در 329 سانس است. نکته قابل توجه در این میان مخاطب 14 نفری و اکران 5 سانسِ سینمایی «بچههای طوفان» است، این فیلم تنها در 4 سالن روی پرده سینما رفته است. این فیلم که ویژه کودک و نوجوان هم هست، بازیگران شناخته شدهای دارد و طی روزهای گذشته به نسبت مخاطبان بیشتری را به خود دیده است.
همه این آثار از 25 اسفندماه روی پرده رفتهاند و نکته قابل ذکر در این باره این است که بلیت این آثار تاکنون بدون افزایش قیمت به فروش رفته و با این میزان استقبال روبهرو شده است.
سینمای ایران پیش از این حتی در روزهای اوجش در سالی که گذشت مخاطبانی بیشتر از میانگین فعلی هر سانس را به سینما آورده و به نظر آمار تنها 13 مخاطب در هر سانس شروعی غیرقابل قبول برای هنر هفتم خواهد بود. در این میان اینطور به نظر میرسد که انتخاب ترکیب فیلمها و عناوین آثار تنها عواملی هستند که باعث عدم استقبال مخاطبان از فیلمها در روزهای ابتدایی شدهاند؛ عواملی که تا چند روز آینده باید افزایش قیمت بلیت را هم به آن افزود.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» عملکرد ۲ جشنواره تئاتر و فیلم مقاومت در سال 1401 را بررسی کرد
هنر مقاومت در مسیر پختگی
گروه فرهنگ و هنر: ۲ جشنواره فیلم و تئاتر مقاومت را بیتردید باید جزو مهمترین و مؤثرترین رویدادهای هنری طی ۳ دهه گذشته نامید؛ جشنوارههایی که تاثیرات بسیار مهمی را نه تنها در بدنه هنرمندان کشور، بلکه در سیاستگذاریهای فرهنگی کشور ساری و جاری کردهاند و همواره از جایگاه ویژهای در بین اهالی سینما و تئاتر کشور برخوردار بودهاند تا جایی که با نگاهی به ادوار گذشته میتوان به وضوح مشاهده کرد بسیاری از هنرمندان، مطرح و سرشناس کشور از دل این رویدادها به بدنه هنری کشور معرفی شدند و بستر و خاستگاه بسیاری از هنرمندان این ۲ جشنواره بوده است؛ صدالبته این ۲ رویداد در طول مدت برگزاری فرازوفرودهایی را تجربه کردهاند اما آنچه مسلم است اینکه استناد به میزان استقبال هنرمندان از این 2 رویداد هنری و برآیند عملکردی آنها پس از ۳ دهه برگزاری حکایت از موفق و مطلوب بودن آنها دارد. 1401 مطابق جدول زمانبندی سال برپایی این ۲ جشنواره بود؛ سالی که با نظر بنیاد فرهنگی روایت فتح بهعنوان متولی این ۲ رویداد، جشنواره فیلم مقاومت از دوسالانه به سالانه تغییر وضعیت داده ولی همچنان خبری از وضعیت تئاتر مقاومت نیست، شاید متولیان امر تصمیم دارند این جشنواره را طبق عرف سابق همچنان به صورت دوسالانه برگزار کنند و این در حالی است که بسیاری از پیشکسوتان حوزه تئاتر به انحای مختلف و طی سالیان گذشته، پیشنهاد برپایی سالانه این جشنواره را مطرح کردند اما به هر حال انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس به عنوان بازوی اجرایی بنیاد فرهنگی روایت فتح فعلا پیشنهادی مبنی بر سالانه شدن مطرح نکرده است که در این مورد نیز حتما دلایل خاص خود را دارد که باید در مجالی مبسوطتر با کسب اطلاعات دقیقتر با حضور کارشناسان و متخصصان مورد بررسی قرار گیرد اما آنچه مسلم است اینکه سال 1401 هر دو جشنواره دورههای هفدهم و هجدهم خود را سپری کردند؛ رویدادی که با تمام تلاشها و زحمتهایی که کشیده شد نظرات متفاوتی از منتقدان را در فضای هنری به همراه داشت ولی در این مجال مصمم هستیم همزمان با پایان دورههای اخیر، نگاهی اجمالی داشته باشیم به وضعیت امسال این رویدادها.
* تئاتر مقاومت؛ جشنوارهای به وسعت ایران اسلامی
دقیقا یک سال پیش در روزهای پایانی اسفندماه، از سوی رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، سیدوحید فخرموسوی به عنوان دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت معرفی شد. فخرموسوی در حالی سکان هدایت این مهم را بر عهده گرفت که در کارنامه کاری خود عناوینی چون دبیری سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی و مدیریت اداره نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی را داشته و طبعا بهعنوان یک هنرمند تئاتری و از منظر اهالی هنرهای نمایشی کشور میتواند یکی از درستترین انتخابها برای هدایت یک جشنواره مهم تئاتری محسوب شود. موسوی در گام نخست با ارائه برنامهها خبر از بینالمللی شدن جشنواره داد؛ امری که طی سابقه 30 ساله این جشنواره بسیاری از مدیران و مسؤولان در تلاش بودند این رویداد از مرزهای کشور فراتر رفته و عنوان بینالمللی را به آن اضافه کنند اما به هر دلیل امکانش فراهم نشد تا درنهایت آنچه به دست دبیر هجدهم میرسد جشنواره سراسری باشد نه بینالمللی ولی گروه برگزاری دوره هجدهم با همراهی و همگامی بنیاد فرهنگی روایت فتح مصمم شدند این مهم را محقق کنند که درنهایت با بیش از 15 گروه تئاتری و یکصد و سی هنرمند بخش بینالملل آن فعال شد و در گام نخست در اربعین حسینی در ۵ شهر عراق به اجرای نمایش پرداخت تا به نوعی آرزوی ناممکن ادوار گذشته را رنگ واقعیت ببخشند. از طرفی در تصمیمی ویژه، قرار شد امسال جشنواره نه در بازه یک هفته در تهران، بلکه در بازه چند ماهه در سراسر کشور با محوریت و مرکزیت چند استان برگزار شود که خود سختی و مشقت چند برابری را به همراه داشت و در نهایت ۳ استان یزد، فارس و خراسان رضوی بهعنوان میزبانان جشنواره تئاتر مقاومت انتخاب شدند. اما چرا این ۳ استان؟ بیشک با کمی تحقیق میتوان فهمید استان فارس یکی از مهمترین استانهای تئاتری کشور است تا جایی که شهر شیراز لقب پایتخت دوم تئاتر کشور را داراست، شهری که همواره بسیاری از آثار تئاتری پس از تهران در سالنهای آن روی صحنه میرود. اما کدام آثار با کدام موضوع و محتوا تاکنون در این شهر روی صحنه رفتهاند؟ با قاطعیت باید گفت تا پیش از برپایی جشنواره تئاتر مقاومت استان فارس میزبان نمایشهای زیادی با محوریت مذهبی، دینی و حتی اجتماعی مقبول نبوده است. به عنوان نمونه نمایش خشکسالی و دروغ به کارگردانی محمود یعقوبی، کارگردانی که اکنون در کانادا زندگی میکند یکی از آثاری بود که مصمم به اجرا در این شهر بود. صدالبته این نمایش پیش از رفتن روی صحنه توسط ارشاد استان توقیف شد اما فضاسازی رسانهای پیرامون توقیف آن باعث تهییج جوانان و نوجوانان شیرازی علاقهمند به تئاتر شد تا در همان راستا با هدایت برخی عناصر غیرفرهنگی دست به تجمع اعتراضی در حمایت از آن بزنند و این تنها یک مورد از دهها مورد از وضعیت شیراز در حوزه تئاتر است. بنابراین با علم به چنین وضعیت «روایت فتح» تصمیم گرفت بخشی از جشنواره تئاتر مقاومت را به این استان ببرد تا هنرجویان و جوانان علاقهمند و مستعد این شهر نیز از نزدیک شاهد آثار دفاعمقدس و مقاومت روی صحنه تئاتر باشند و صرفا این صحنه را جای اجرای آثار سخیف ندانند. استان خراسان رضوی و شهر مشهد نیز وضعیتی بهتر از شیراز نداشت. حضور پرتعداد شرکتکنندگان جشنواره تئاتر فجر از این استان نوید علاقه فراوان جوانان این استان به تئاتر را میداد اما با توجه به برخی آثار تولیدی در چند سال گذشته توسط گروههای مشهدی بخش صحنه و اصلی جشنواره به استان خراسان رضوی منتقل و در یک هفته اجرا از سراسر کشور در شهر مشهد بهرغم برودت شدید هوا شاهد استقبال بینظیر مخاطبان شد. استان یزد بهعنوان یکی از استانهایی که همواره در چند دوره اخیر تئاتر فجر بهعنوان یک استان فعال شناخته شده بود به نسبت ۲ استان قبلی وضعیت بهتری داشت اما وضعیت جوانان و نوجوان علاقهمند به حوزه تئاتر در استان رو به افول شدید بود و با همین دستفرمان در آینده نهچندان دور این استان نیز زنگ خطر جدی را در حوزه تئاتر به صدا درمیآورد که حضور بهموقع و اجرای آثار و شبکهسازی هوشمند جوانان و علاقهمندان تئاتر در استان با هنرمندان میهمان جشنواره تا حدود بسیاری این خطر را رفع کرد و بدین ترتیب انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در سال جاری یکی از مهمترین برنامههای خود را با موفقیت به پایان برد. صدالبته بینالمللی شدن برای نخستین بار و معرفی بیش از 15 اثر به جشنواره تئاتر فجر درحالیکه سالیان گذشته بیشترین آثار معرفی شده ۲ یا ۳ اثر بودند نیز از دیگر دستاوردهای این دوره از تئاتر مقاومت به شمار میرود که مشروح آن در مجال این یادداشت نمیگنجد.
* جشنواره فیلم مقاومت؛ روایتی از اقتدار ایران عزیز
تیرماه سال جاری، جلال غفاری به عنوان دبیر هفدهمین دوره منصوب شد، رویکرد جشنواره کاملا هدفمند و با برنامهریزی شکل گرفته بود. جشنواره هفدهم نه تنها در زمانبندی انتخاب دبیر که در بسیاری موارد تلاش کرد همانند ادوار شانزدهگانه خود برگزار نشود و در دوره هفدهم رویهای کاملا متفاوت یا بهتر بگوییم منحصر به فرد داشته باشد. در گام نخست نگاه فرامرزی جزو اولویتهای این رویداد به شمار رفته و شعار گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف نشان از نوع نگاه سیاستگذاران و برنامهریزان آن داشت اما در اقدامی متفاوت جشنواره هفدهم در پهنه خلیجفارس و در شهر عسلویه برگزار شد؛ شهری که به معنای واقعی تجمیعی از اقتدار ایران در ۲ عرصه مهم صنعتی و نظامی است و از همین جهت بود که بنیاد روایت فتح به همراه جمعی از هنرمندان پا به این شهر گذاشتند تا به واسطه برگزاری این رویداد، هنرمندان کشور را با نمایشگاه عینی و مجسمی از پیشرفتهای نظامی و صنعتی کشور مواجه کند. در عسلویه هنرمندان بدون واسطه و بدون ملاحظات خاص پیشرفتهای ایران اسلامی را در عرصه اقتصاد و نظامی دیدند و این دقیقا یکی از مواردی بود که در رفتارشناسی و تولید اثر هنری میتوانست موثر باشد. هنرمندی که این روزها مدام از گرانی و تحریم و سایر مسائل ابراز نگرانی میکند وقتی پا به شهر عسلویه میگذارد با صنایع پتروشیمی و نظامیای آشنا میشود که تاکنون نمونه آنها را در هیچ گزارش و تصویری ندیده است و این یعنی گوشهای از اقتدار ایران اسلامی را برای هنرمندان و سازندگان و خالقان آثار سینمایی عیان و بیان کردن و بیتردید همین یک مورد اگر محقق شده باشد- که شد- با قاطعیت باید گفت جشنواره فیلم مقاومت گام مهم و موثری در سینمای ایران برداشته است؛ اقدامی که نتایج آن را طی سالهای آینده در آثار تولیدشده همین هنرمندان به وضوح مشاهده خواهیم کرد اما در کنار این بازدید، تجمیع هنرمندان استانهای مختلف، بینالملل و حتی هنرمندان جوان و پیشکسوت طی یک هفته و برپایی کارگاهها و نشستهای صمیمی یکی از مهمترین کارگاههای انتقال تجربه به شمار میرود. کاری که بیشک در هیچ برنامه و ایونتی به این درستی محقق نمیشد مگر جشنواره فیلم مقاومت.
جشنوارههای فیلم و تئاتر مقاومت با تمام آنچه بیان شد دورههای هفدهم و هجدهم خود را سپری کردند، دورههایی که در تاریخ ادوار این رویدادها ماندگار و ثبت خواهند شد و بیشک در دورههای آینده نیز مورد قضاوت قرار خواهند گرفت. در کنار مطالب عنوانشده قطعا ضعفهای اجرایی نیز بوده است. در هر صورت هر دو جشنواره مقاومت در سال جاری برخلاف سیاق گذشته بار سنگینی بر دوش کشیدند، در حالی که میتوانستند طی یک هفته در تئاترشهر و یکی از پردیسهای سینمایی برگزار شوند اما تاثیرگذاری و اقدام عملی به جای فعالیتهای صرفا رسانهای از جمله اهداف اصلی هر دو جشنواره بود که انشاءالله با استمرار و رفع نقایص، دورههای آتی خود را کاملتر و بینقصتر برگزار
میکنند.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با مدیرعامل مؤسسه کتابشهر ایران
تشریح تأثیر نمایشگاه کتاب بر فضای فرهنگی
محمدعلی میرزایی: در صنعت نشر تا فضای عرضه و توزیع مناسب وجود نداشته باشد، همواره سایر بخشهای صنعت با مشکل روبهرو خواهد بود. بنابراین هر قدر بحث عرضه و توزیع کتاب و محصولات فرهنگی تقویت شود، چرخه نشر نیز در ادامه تقویت خواهد شد. از این رو باید ظرفیت خیران و نهادهای فرهنگی و حاکمیتی را با تضمین در اختیار گرفت و با به میدان آوردن فعالان فرهنگی و دغدغهمندان حوزه کتاب، این ظرفیتها را به یکدیگر متصل کرد، چون کار فرهنگی بدون وجود افراد دغدغهمند و توانمند محقق نمیشود. از سویی برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را نیز در پیش داریم. در همین ارتباط علیمحمد اسماعیلی، مدیرعامل موسسه کتابشهر در گفتوگو با «وطن امروز» با اشاره به تاثیر برگزاری نمایشگاه کتاب بر فضاهای فرهنگی میگوید: نمایشگاه کتاب اتمسفری در فضاهای فرهنگی کتاب ایجاد میکند که این اتمسفر به طور خاص مثبت است. این فضای کتابخوانی و ترویج این فرهنگ توسط نمایشگاه کتاب، برای ناشران به لحاظ مالی مناسب است، البته در بحث فروش یکسری نکات مهم نیز وجود دارد که در هر دوره مسؤولان برگزاری نمایشگاه سعی بر حل و فصل آن دارند. ناشر مشتری وفادار خودش را کتابفروش بداند و نه صرفا به آن مخاطب گذری نگاه کند. همچنین نوروز فرصتی برای برنامهریزی مطالعاتی سالشان است. در طول سال با چه محورهایی مطالعات خود را انجام دهند. فرصتی برای تامل و تفکر قشر فرهیخته به حساب میآید. وی درباره نقش «کتابشهر ایران» در ارتقای ترویج کتابخوانی تصریح کرد: کتابشهر ایران نقش پشتیبان دارد. به دلیل حمایت سازمان تبلیغات اسلامی کتاب شهر نیز نقش خود را در حمایت از چرخه کتاب میبیند، بنابراین پشتیبانی این ماجرا را بر عهده دارد. یکی از رویکردهای این فروشگاه محلهمحور بودن است، در منطقه کنونی یعنی بهارستان نیز به این دلیل که جزو محلات قدیمی بود، محوریت را بر آن قرار دادیم که میتواند نمونهای برای سایر شهرها باشد. عرضه، توزیع کتاب و محصولات فرهنگی مشکلی جدی در صنعت نشر است و اگر فضایی برای عرضه و توزیع کتاب وجود نداشته باشد، سایر بخشهای نشر دچار اختلال میشود و موسسه کتابشهر تلاش میکند در این زمینه کمککننده باشد. باید عرضه و توزیع محصولات فرهنگی در حوزه نشر جان بگیرد. مدل فعالیت کتابشهر و نقش آن یک حلقه میانی است و قرار است به دنبال این باشد که نقش خود را به عنوان یک مجموعه نسبتا دولتی، درست ایفا کند و با کمک به عرضه و توزیع محصولات فرهنگی چرخه نشر را تقویت کند. اسماعیلی خاطرنشان کرد: موسسه کتابشهر یک حلقه میانی است. مجموعهای که بازوی کارشناسی حوزه کتاب و کتابفروشی است و تلاش میکند در زمینه هدایت فعالیتهای خیران و نهادهایی که میخواهند در حوزه کتاب، نقشآفرینی کنند یا دغدغه فرهنگی دارند، به نوعی نقش حمایتی را ایفا کند. همچنین این موسسه میتواند خیران و فعالیت نهادهای حاکمیتی و فرهنگی را با نگاه حمایتی خود در اختیار بگیرد و به دغدغههای فعالان حوزه کتاب با رویکرد حمایتی پاسخ دهد. در واقع شعبههای کتابشهر تلاش میکنند این ۲ ظرفیت را به هم متصل کنند. مدیرعامل موسسه کتابشهر ایران گفت: این مجموعه مستقیم در توزیع و پخش محصولات ورود نمیکند اما راهبریها را مدیریت میکند. بحث فعالیتهای ترویجی و رویدادها از دیگر برنامههای کتابشهر شمرده میشود. یکی از برنامههای ما تثبیت فضاهای موجود و توسعه فضاهای جدید است. ارتقای کیفیت در حوزه نیروی انسانی و فعالیتهای ترویجی نیز از اهداف ما به شمار میرود. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|