|
ارسال به دوستان
اخبار
4 شب نقالی و پردهخوانی ویژه رمضان
ویژهبرنامه ماه مبارک رمضان با عنوان پردههای علوی از دوشنبه بیستویکم تا پنجشنبه بیستوچهارم فروردین ۱۴۰۲ به مدت ۴ شب در محوطه باز مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پارک لاله تهران اجرا میشود.
در این ویژهبرنامه که به مناسب ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۷:۳۰ تا اذان مغرب برپا خواهد شد، هنرمندانی همچون محمدرضا معجونی، صادق کیانیمقدم و الهه تاجیک به نقالی، پردهخوانی، مناجاتخوانی و قصهگویی میپردازند.
محمدرضا معجونی، بازیگر تئاتر و نقال است که پیش از این هم در آثار مختلفی در رابطه با عاشورا یا تئاترهای کودک و نوجوان به ایفای نقش پرداخته است.
کیانیمقدم هم کارگردان و نویسنده آثار کودک و نوجوان است که دبیری بخش «قصههای 90 ثانیهای» جشنواره بینالمللی قصهگویی را نیز بر عهده داشته است. الهه تاجیک هم قصهگو و نویسنده آثار کودک و نوجوان است.
***
فیلم کوتاه «تست» آماده نمایش شد
فیلم کوتاه «تست» به کارگردانی میکائیل دیانی بعد از پایان مراحل فنی با پذیرش در شصتوششمین جشنواره منطقهای انجمن سینمای جوانان ایران، نخستین نمایش خود را در برابر مخاطبان تجربه میکند.
این فیلم کوتاه با بازی گیتی قاسمی، ساناز آقایی، پیمان فهیمی، بهرام برخورداری، علی اعتمادیفر، رضا قرائی، محیا نظری و سامان نوری داستان کودک کاری به نام «علی» را روایت میکند که میخواهد در تست استعدادیابی فوتبال شرکت کند.
«تست» در 15 دقیقه با گونه درام در باشگاه رویاد سازمان هنری رسانهای اوج تولید شده و تمام لوکیشنهای فیلم در تهران بوده است که با پایان مراحل فنی آمادهسازی، نخستین نمایش رسمی آن در شصتوششمین جشنواره منطقهای فیلم کوتاه خلیجفارس انجمن سینمای جوانان ایران در بوشهر خواهد بود.
میکائیل دیانی که پیشتر در حوزه مستندسازی اجتماعی فعال بوده است، نخستین فیلم کوتاه را با برداشتی از خردهروایتهای آخرین مستندش به نام «بچههای زمین خاکی» ساخته است.
***
روایت زندگی پرفراز و نشیب شهید صیادشیرازی در تلویزیون
فیلم مستند «صیاد» به تهیهکنندگی محسن فراهانی دیروز روی آنتن رفت.
این مستند با استفاده از تصاویر آرشیوی و در گفتوگو با امیر آرام، امیر آراسته و دیگر دوستان شهید، زندگی پرفراز و نشیب امیر سپهبدشهید علی صیادشیرازی را روایت میکند. مستند «صیاد» طی 2 سال در تهران ساخته شده و پژوهش آن نیز نزدیک به ۳ ماه زمان برده است. شهید علی صیادشیرازی متولد ۲۳ خرداد ۱۳۲۳ فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای عالی دفاع ملی بوده است.
او از فرماندهان جنگ ایران و عراق بود که پس از ۳۲ سال خدمت در یگانهای مختلف نیروی زمینی ارتش ۲۱ فروردین سال 78 توسط منافقین در مقابل منزلش در تهران ترور شد. مراسم تدفین شهید صیاد شیرازی با حضور فرمانده کل قوا و جمعی از فرماندهان یگانهای مختلف نیروهای مسلح ایران و حضور میلیونی مردم برگزار شد. تکرار این مستند امروز ساعت ۹ بازپخش میشود.
***
دیوارنگاره میدان فلسطین رونمایی شد
در آستانه روز قدس از دیوارنگاره میدان فلسطین تهران با شعار «در قدس افطار خواهیم کرد» رونمایی شد. به گزارش «وطن امروز»، پس از دیوارنگاره میدان جهاد با عنوان «در قدس افطار خواهیم کرد»، دیوارنگاره میدان فلسطین نیز در آستانه روز قدس با همین شعار و عنوان رونمایی شد.
دیوارنگاره میدان فلسطین تهران که محصول سازمان تبلیغات اسلامی است قرار است به صورت تخصصی با طرحهایی در موضوع فلسطین فعالیت کند.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
فیلمهای جشنواره فجر در کوتاهترین زمان در رسانهملی اکران شد
شروع داغ سینمایی تلویزیون
گروه فرهنگ و هنر: نوروز سال گذشته برای اولینبار توافقی حاصل شد که باعث اقدام مشترک 2 نهاد سینمایی با صداوسیما شد؛ بدعتی که در چرخه اکران آثار سینمایی به وجود آمد و 3 فیلم «تکتیرانداز» ساخته بنیاد فرهنگی روایت فتح، «یدو» ساخته مشترک بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «مهران» را قبل از اکران سینمایی وارد کنداکتور نوروزی سیما کرد. این اتفاق در آن زمان به بهانه شیوع ویروس کرونا و استقبال کم مردم از سینماها به دلیل خطر بیماری بود؛ اتفاقی که در شرایط دوری مردم از پرده نقرهای مورد تحسین واقع شد.
هرچند همان سال هم عدهای از پخشکنندههای سینما این اتفاق را برای اقتصاد هنر هفتم مضر دانستند. برای مثال سعید خانی، مدیر موسسه پخش خانه فیلم این کار را باعث قاچاق فیلم دانست و گفت: این اتفاق در صورتی توجیه دارد که سیما 80 درصد هزینه خود فیلم را به عنوان حق پخش پرداخت کند.
* سازندههایی که بدعادت شدند
نوروز ۱۴۰۲ هم شاهد پخش تلویزیونی چند فیلم سینمایی قبل از اکران سینماییشان بودیم. به این ترتیب فیلمهای «هوک»، «هایپاور» و «شماره ۱۰» در ایام نوروز از تلویزیون پخش شدند.
حال اگر نیمنگاهی به نام آثار پخش شده از قاب تلویزیون و پیشینه آنها داشته باشید، به یک نام مشترک در تمام آثار میرسید؛ بنیاد سینمایی فارابی مالک تمام این آثار است. شاید فکر کنید که این فداکاری فارابی به نفع مخاطب باشد اما در حقیقت این بنیاد سینمایی با فروش فیلمها به صداوسیما بخشی از ضرر مالی خود از ساخت آنها را جبران کرده و فیلمهایی را که امیدی به جبران هزینههای آن در گیشه سینما ندارد، به سیما سپرده است؛ همانطور که ابراهیم اصغری، تهیهکننده «شماره 10» حق پخش پرداختی صداوسیما به فارابی را نزدیک به 7 میلیارد تومان دانسته است.
* فیلمسازان با پخش تلویزیونی موافقند؟
در نگاه اول این موضوع میتواند برای فارابی اقدامی مثبت جلوه کند اما سینماگران و سازندههای فیلمها نظر دیگری دارند و ابعاد پنهان ماجرا نشان میدهد در واقع پول بیتالمال صرف آثاری شده است که کیفیت چندانی ندارند.
محمدرضا شرفالدین، تهیهکننده در این باره میگوید: اینکه ما روی فیلمهایی سرمایهگذاری کنیم که مصرفکنندهشان هم خود دولت است، کاری است که بنده موافق آن نیستم. فیلم باید با حفظ ارزشهای دینی و انقلابی در پسند مخاطبان باشد.
مهدی عظیمیمیرآبادی، تهیهکننده «هایپاور» بعد از اعلام خبر پخش تلویزیونی این فیلم در مصاحبهای مخالفت خود را با این اتفاق اعلام کرده و معتقد بود اگر خودش مالک فیلم بود چنین کاری نمیکرد: شخصاً اصولاً موافق پخش تلویزیونی فیلم سینمایی قبل از اکران عمومی آن نیستم، شاید مالک بر اساس منافع اقتصادی یا برخی ملاحظات دیگر دست به چنین تصمیمی بزند.
«هوک» یکی دیگر از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی بود که بدون آنکه اکران عمومی شود به تلویزیون واگذار شد. علی آشتیانیپور، تهیهکننده فیلم در این باره میگوید: اعتقاد من این است که فیلم لطمه خواهد خورد اما این تصمیم مربوط به حقوق مالکانه فیلم میشود که در اختیار فارابی است و بنده اطلاعی از جزئیات آن ندارم. اگر توانستید از دوستان بپرسید تا پاسخ دهند.
یکی دیگر از آثاری که برخلاف نظر سازندهاش وارد پخش تلویزیونی شد «شماره 10» ساخته ابراهیم زرگرنژاد به تهیهکنندگی ابراهیم اصغری بود؛ تهیهکنندهای که سال گذشته هم تجربه پخش تلویزیونی فیلم «تکتیرانداز» را به عنوان تهیهکننده این اثر داشت؛ فیلمی که بعد از پخش از تلویزیون وارد چرخه اکران سینمایی هم شد و البته با شکست قابل پیشبینیای هم مواجه شد.
اصغری هم در اظهاراتی گفته بود: شاید تصور میکنند با این کار میتوانند مخاطب خود را افزایش دهند، در حالی که اساساً چنین کاری ابتدا به ضرر سینمای دفاعمقدس و بعد هم خود سینماست.
البته انتقاد اصلی ابراهیم اصغری به سازمان صداوسیما بود که با پخش بدموقع آثار سینمایی در تلویزیون مانع موفقیت آنها در اکران میشود.
ناگفته پیداست تداوم این اتفاق برای سینما و اهالیاش اتفاق ایدهآلی نبوده و تنها گوشهای از ضرر مالی فارابی یا هر سرمایهگذار دیگری را جبران میکند اما سؤال اینجاست که بنیاد ملی سینمای ایران که وظیفه پربار کردن سینما و ارتقای سطح آن را دارد چرا چند وقتی است به جای مدیوم تخصصی خود، فیلم را برای تلویزیون تولید میکند؟
اصلا باید دید چه دلیلی دارد که در محیط سینما و با بودجه آن آثاری برای تلویزیون تولید شود؛ آثاری که کیفیت برخی از آنها به میزان تلهفیلمهای دمدستی است؟!
* یک اتفاق عجیب؛ پخش تلویزیونی یک فیلم در حال اکران
«بچههای توفان» ساخته بنیاد سینمایی فارابی است که در حال حاضر اکران شکستخوردهای را روی پرده سینما تجربه میکند و تاکنون مطابق آمار سمفا تنها 529 مخاطب را جذب سالنهای سینما کرده است.
این فیلم به صورت ناگهانی و در اتفاقی بیسابقه روز ۱۲ فروردین در کنداکتور پخش شبکه امید قرار گرفت تا همزمان با اکران در سینما پخش تلویزیونی را نیز تجربه کند؛ البته این اتفاق با تلاش کارگردان به سرانجام نرسید. در تحلیل نهایی اگرچه پخش فیلمهای سینمایی از تلویزیون به سود این رسانه است ولی به اقتصاد سینما ضربه میزند، چرا که اکران این فیلمها پس از پخش در تلویزیون، دیگر امکانپذیر نیست و اگر هم اتفاق بیفتد، با تجربهای مشابه فیلم «تکتیرانداز» مواجه خواهد شد و کسی خواهان دیدنشان در سینما نخواهد بود.
ارسال به دوستان
سینما در انتظار اکران عید فطر
9 فیلم میراث 1401 در سینمای سال جدید
بعد از معرفی بسته اکران نوروزی در سینمای ایران، حال پرده نقرهای در انتظار معرفی فیلمهای مخصوص اکران در عید فطر است. به گزارش «وطن امروز»، شروع اکرانهای مناسبتی و معرفی فیلمهای مخصوص این بستههای اکرانی یکی از ابزارهای مهم سازمان سینمایی برای افزایش مخاطبان سینما است؛ ابزاری که میتواند با انتخابی درست سلایق مختلف را در مقابل پرده نقرهای بنشاند.
انتخاب این گروه از آثار برای عید نوروز با ۴ فیلم «فسیل»، «غریب»، «عروس خیابان فرشته» و «بچههای توفان» انجام شد؛ انتخابی که به نظر با ترکیب درستی اتفاق نیفتاد و فیلم «فسیل» از این مجموعه به تنهایی نزدیک 90 درصد میزان فروش گیشه را به خود اختصاص داد و «بچههای توفان» بهعنوان یکی دیگر از آثار حتی به یک درصد از این میزان هم نرسید. محسن محسنینسب یکی از کارگردانهای سینما درباره ژانرهای غالب در فضای امروز سینما میگوید: امروز غیر از ژانر لودگی و فلاکت هیچ ژانر دیگری در سینمای ما وجود ندارد. لودگی به دنبال درآمدزایی است و ژانر فلاکت به جایزه در جشنوارههای خارجی توجه دارد و در کنار این آثار برخی مواقع چند فیلم اجتماعی نیز ساخته میشود. به نظر میرسد سازمان سینمایی در انتخاب آثارش باید تلاش کند «ایدهمحور» دست به انتخاب بزند تا بلکه بتواند جریانساز باشد و تغییری در وضعیت سینمای کشور ایجاد کند.
* سینما و مخاطبانش در انتظار عید فطر
حال در شرایط فعلی زمان مناسب دیگری مقابل سیاستگذاران سینمای ایران قرار دارد؛ اکران مخصوص عید سعید فطر و همین فرصت مناسب و مهمی است که میتواند مسیر سینما برای رسیدن به روزهای پرفروغش را ادامه دهد.
به احتمال زیاد اضافه شدن سینماییهای جدید به چرخه اکران مستلزم حذف تعدادی از آثار از مجموعه فیلمهای روی پرده خواهد بود؛ فیلمهایی که چندی است سالنهایی را برای اکران به خود اختصاص داده و احتمالا اگر مخاطبی قصد تماشایشان را داشته تاکنون مقابل پرده نقرهای نشسته است.
* فیلمهایی که از اکران خستهاند
از مجموعه فیلمهایی که در حال حاضر روی پرده سینما قرار دارند و تجربه اکران در سال جدید را دارند، 9 فیلم سال گذشته وارد چرخه فیلمهای روی پرده سینما شدهاند؛ آثاری که برخی از آنها چندی است با اقبالی هم از سوی مخاطب روبهرو نبوده و برای صندلیهای خالی اکران میشوند. آثار سینمای ۱۴۰۱ روی پرده به ترتیب از قدیمیترین تا جدیدترین شامل: «پسر دلفینی» (شروع اکران از ۲ شهریور ۱۴۰۱)، «بام بالا» (شروع اکران از ۱۴ مهر ۱۴۰۱)، «لوپتو» (شروع اکران از ۱۱ آبان ۱۴۰۱)، «بخارست» (شروع اکران از ۲۴ آبان ۱۴۰۱)، «جزیره فضایی» (شروع اکران از ۲۹ آذر ۱۴۰۱)، «ملاقات خصوصی» (شروع اکران از ۱۳ دی ۱۴۰۱)، کمدی «چپ، راست» (شروع اکران از ۲۱ دی ۱۴۰۱)، «پالتو شتری» (شروع اکران از ۴ بهمن ۱۴۰۱) و «خط استوا» (شروع اکران از ۴ اسفند ۱۴۰۱) است. از میان نامهای یاد شده که همگی حداقل یک بار اکران در سال جدید را تجربه کردهاند، در حال حاضر و در ۱۹ فرودین ۱۴۰۲ تنها برای «بام بالا» بلیتی برای خرید وجود ندارد و باقی آثار همچنان در دسترس مخاطبان هستند. از این مجموعه با ۹ فیلم و در بازه زمانی ابتدا تا ۱۹ فروردین ۱۴۰۲، آثار «بخارست»، «ملاقات خصوصی» و «خط استوا» بیشترین مخاطب و آثار «بام بالا»، «پالتو شتری» و «پسر دلفینی» به ترتیب کمترین مخاطب را داشتهاند.
ارسال به دوستان
رونمایی جدیدترین تابلوی نقاشی حسن روحالامین
شمع بیتالمال
حسن روحالامین هنرمند نقاش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی تابلوی «شمع بیتالمال» را رونمایی کرد. این هنرمند درباره نقاشی اخیر خود که ماجرای شمع بیتالمال است، گفت: «امام علی(ع) روزی در خزانه مسلمانان بود که طلحه و زبیر با توجه به اینکه نخستین کسانی بودند که برای خلافت با حضرت بیعت کردند، برای سهم خود در مناصب نزد ایشان آمدند. وقتی شروع به صحبت کردند، حضرت ابتدا شمعی که در کنارشان روشن بود را خاموش کردند و شمع دیگری را روشن کردند. وقتی از حضرت پرسیدند، فرمودند شمع اولی که روشن بود، شمع بیتالمال مسلمین است. من قبول ندارم که از شمع بیتالمال برای یک موضوع شخصی استفاده کنم. حضرت بدون پاسخگویی به درخواست ناروا، آنها را برگرداندند. ارسال به دوستان
رویدادی با هدف دوستی میان کشورهای جهان
حضور ۳ اثر از تولیدات سازمان سینمایی سوره در جشنواره کودکان هند
۳ اثر از تولیدات سازمان سینمایی سوره در دوازدهمین دوره جشنواره کودکان هند حضور خواهند داشت.
به گزارش «وطن امروز»، انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیهکنندگی محمدحسین صادقی، انیمیشن کوتاه «بیا آشتی کنیم» به کارگردانی عبدالله علیمراد از تولیدات مرکز انیمیشن سوره و همچنین فیلم کوتاه «جایی میان ابرها» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه از تولیدات باشگاه فیلم سوره به دوازدهمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان هندوستان راه پیدا کردند.
دوازدهمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان هندوستان در بخشهای فیلم بلند داستانی و انیمیشن، فیلم کوتاه مستند، داستانی و انیمیشن ۱۰ تا ۱۸ آوریل ۲۰۲۳ (۲۱ تا ۲۹ فروردینماه ۱۴۰۲) در لکنو هندوستان برگزار میشود.
این جشنواره در پی فراهم کردن بستری مشترک برای تهیهکنندگان فیلمهایی با محوریت کودکان است تا از طریق ساخت فیلمهای آموزشی معنادار، دیدگاههای خود را برای رشد مناسب ظرفیتهای کودکان ارائه کنند و هدف از برگزاری آن، ترویج دوستی و همکاری بین مردم جهان است.
این جشنواره از طرف صنعت فیلم و تلویزیون هند (بالیوود) نیز مورد حمایت قرار گرفته است، تعداد زیادی از بازیگران، کارگردانان، نویسندگان و خوانندگان کودک با حضور خود از این جشنواره حمایت میکنند. پخش بینالملل این ۳ اثر بر عهده مرکز بینالملل سوره است.
ارسال به دوستان
رئیس رسانه ملی در دیدار با هنرمندان و برنامهسازان نوروزی:
مخاطبانمان سختپسند شدهاند!
رئیس صداوسیما با اشاره به برنامههای نوروز و رمضان گفت: نهایت تلاشها انجام شد تا بتوان رسانه ملی را در این موقعیت روسپید کرد. به گزارش «وطن امروز»، پیمان جبلی، با برنامهسازان نوروز سال جاری در شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران (شهرک غزالی) دیدار کرد که در این نشست مدیران و عوامل برنامهساز شبکههای مختلف سیما حضور داشتند. وی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و یادآوری زحمات برنامهسازان نوروز ۱۴۰۲ برای خلق لحظاتی به یاد ماندنی و شیرین برای مردم در ساعات منتهی به تحویل سال گفت: یکی از مهمترین آزمونهای رسانه ملی در طلیعه هر سال، طراحی و اجرای برنامههای نوروزی و لحظات سال تحویل است. رقابتهای سنگینی نیز که بین شبکههای مختلف شکل میگیرد، بهنوعی مصداق فاستبقوا فیالخیرات است؛ رقابتهای پر از خیر و برکتی که مصداق مسابقه در خیرات است و امسال نیز شاهدش بودیم.
رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به تقارن سال نو و ماه مبارک رمضان و مقایسه این اتفاق با مورد مشابه 33 سال پیش و نیز تغییرات در جهان رسانه، شرایط اجتماعی و فرهنگی، پیشرفت تکنولوژیهای رسانهای نوین و پدیداری شبکههای اجتماعی عنوان کرد: زمانی میتوانیم ادعا کنیم رسانه موفق و مردمی هستیم که با وجود همه سختیهایی که به ما محیط شده، بتوانیم کارمان را انجام بدهیم و زحمات امسال همکارانمان مصداق یک کار تمیز و خوب را فراهم آورد. وی با اشاره به رقابتهای خاص ناشی از پیچیدگیهای فضای مجازی که بر رسانه ملی تحمیل شده است و همچنین تغییر ذائقه مصرف رسانهای، افزود: سختپسند شدن مخاطبان ما در مقایسه با سالهای پیش و دهههای گذشته، امسال شرایط بسیار ویژهای را بعد از 33 سال که از همزمانی رمضان و نوروز میگذرد، برای رسانه ملی رقم زد و نهایت تلاشها انجام شد تا بتوان رسانه ملی را در این موقعیت روسپید کرد. جبلی با بیان اینکه برنامهها با اهداف تحولی روانه آنتن شد، گفت: افق تحولی سازمان، توجه به قومیتها، اقوام، تنوع رنگارنگ قومیتها و خردهفرهنگها در کشور عزیز ما همچنین پیکره تمدن بزرگ پارسی و ایران بزرگ که در اطراف ما شکل گرفته، از افغانستان تا تاجیکستان و حتی ترکیه و قفقاز و آسیای میانه و نیز امتدادش تا هند و اطراف این تمدن بزرگ را در برنامهسازیها مدنظر برنامهسازان قرار داد و تنوع رنگارنگی از سلیقههای مختلف که در تهیه برنامهها در شبکههای مختلف به کار گرفته شده بود، واقعا جای تشکر و قدردانی دارد. جبلی با بیان این نکته مهم که مردم ما لایق بهترینها هستند، ادامه این روند برنامهسازی را ضروری دانست و بیان کرد: امیدوارم این تجربه ارزشمند و شیرین و قابل تقدیر و تحسین که امسال در برنامههای سال نو و ادامه آن در ماه مبارک رمضان شکل گرفت با همین شتاب و با همین آهنگ ادامه داشته باشد. رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از این نشست صمیمی، پس از شنیدن نظرات برنامهسازان، نکاتی را بیان کرد.
در این مراسم که با همراهی وحید جلیلی، قائممقام رئیس سازمان در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول، محسن برمهانی معاون سیما، سلیم غفوری قائممقام معاونت سیما و حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی برگزار شد، هنرمندانی مانند سونیا پوریامین، مسعود روشنپژوه، شهرام شکیبا، المیرا شریفیمقدم، وحید رونقی، علی مسعودی، مهران رجبی، مژده لواسانی، حامد مدرس، پژمان بازغی، امیرمحمد زند و حامد سلطانی از برنامههای خود در نوروز و لحظه تحویل سال گفتند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|