|
ارسال به دوستان
اخبار
آیین نکوداشت زندهیاد عماد افروغ برگزار شد
آیین نکوداشت جامعهشناس انقلابی مرحوم عماد افروغ استاد، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی ربیعی سخنگوی دولت پیشین و علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، صبح دیروز (۶ اردیبهشت) در تالار وحدت برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بیان کرد: عماد افروغ علاقهمند به فلسفه صدرایی بود و آنگونه که در کتاب «انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن» آورده، معتقد است فلسفه صدرایی امام خمینی (ره) باعث پیروزی انقلاب اسلامی ایران شده است. وی علاقهمند به مکتب رئالیسم انتقادی بود و کتابی هم با عنوان «رابطه نظریه و عمل از حکمای باستان تا رئالیسم انتقادی» نوشته است.
***
احسان معراجیفر خبرنگار صداوسیما درگذشت
احسان معراجیفر خبرنگار، کارگردان، شاعر و تهیهکننده صداوسیما ششم اردیبهشت بر اثر سکته مغزی درگذشت.
به گزارش «وطن امروز»، احسان معراجیفر خبرنگار صداوسیما و شاعر، تهیهکننده و کارگردان بود که علاوه بر تهیه و تولید حدود ۲۰ هزار دقیقه انواع برنامه و کسب جوایز متعدد در جشنوارههای داخلی و بینالمللی سابقه مدیریت در بخشهای مختلف صداوسیما را در کارنامه داشت. معاون سیمای یکی از شبکههای صداوسیما، مسؤول خبرنگاران استانهای شبکه خبر و مدیریت تولید و تامین فضای مجازی استانها بخشی از سوابق مدیریتی وی است. تالیف 2 کتاب و چند پژوهش و مقاله از دیگر سوابق علمی احسان معراجیفر است.
وی تحصیلکرده رشته کارگردانی سیما و دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی است. مرحوم احسان معراجیفر خبرنگار صداوسیما در دومین جشنواره ملی جهادگران به عنوان خبرنگار برتر کشور با انتخاب هیات داوران معرفی شده بود.
***
«جانی بت اوشانا» شهید آشوری میهمان ویژه شب خاطره حوزه هنری
شهید تازه تفحصشده آشوری «جانی بت اوشانا» میهمان ویژه سیصدوچهلوپنجمین برنامه شب خاطرههای حوزه هنری شد. این برنامه امروز ساعت 17 در محوطه حوزه هنری با حضور دانشجویان دانشگاه امام علی(ع) برگزار میشود.
سیصدوچهلوپنجمین برنامه شب خاطره که روایت نخستین گروه اعزامی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) به مناطق عملیاتی دفاعمقدس در سال ۱۳۵۹ به فرماندهی شهید سرلشکر ولیالله فلاحی است، در حوزه هنری برگزار میشود.
در این برنامه از شب خاطره 2 نفر از دانشجویان اعزامی سال ۱۳۵۹ روایت خاطرات خود را دارند و تعدادی از دانشجویان حال حاضر دانشگاه امام علی(ع) مدعوین برنامه هستند.
میهمان ویژه سیصدوچهلوپنجمین شب خاطره، شهید تازه تفحصشده آشوری «شهید جانی بت اوشانا» است. شهید بزرگواری که از اقلیتهای مذهبی ایرانی است و در دوران دفاعمقدس و جبهههای حق علیه باطل با رژیم بعث عراق جانش را فدای حفظ تمامیت ارضی کشور کرد. شب خاطره امروز پنجشنبه هفتم اردیبهشتماه ساعت ۱۷ در رواق شهادت (محوطه حوزه هنری انقلاب اسلامی) برگزار میشود.
***
«ممنوعالخروج» منتشر شد
شجره مدافعان حرم، درختی است که ریشه آن را انقلاب اسلامی و تنه آن را سلیمانیها و همدانیها و شاطریها تشکیل دادهاند. این درخت امروز تنومند شده، پر از میوههای ریز و درشت، پر از شاخه، پر از ساقه و گره و جوانه، پر از برگ. همه دست هم را گرفتهاند تا این شجره، سرسبز و سرپا باشد. هر برگ روایتی دارد: یکی تلخ، یکی شیرین. گاهی بغضشان فریاد میشود و گاهی سرپوشیده میمیرد؛ روزی دستهجمعی میخندند، شبی با دلواپسی گریه میکنند؛ در عملیاتی حماسهساز میشوند و در کمینی گرفتار؛ یکی پشت دوشکا ایستاده، یکی پای دیگ ناهار؛ یکی پشت ضدهوایی نشسته، یکی پشت وانت آبرسانی. هرکدام روایتی دارد؛ هم آن که شهید یا اسیر شده، هم آن چشمانتظاری که برای دفاع از حرم ثبتنام کرده و هنوز روی نیمکت ذخیره، منتظر خبر اعزام است. هر روایتی بالاوپایین خودش را دارد و کنار هم تصویر کاملی از پازل را به رخ میکشند.
این کتاب تکهای از این پازل هزارتکه است؛ تکهای که تلاش کردیم غبار رویش را بتکانیم؛ تکهای که قصه جنگ را روایت میکند؛ جنگ جوانی ۲۷ساله با ناامیدی و خستگی و بلاتکلیفی، برای رسیدن به سوریه و دفاع از حرم؛ جنگی که فیلافکن است و میتواند هرکسی را از پای دربیاورد. کافی است کمی سستی کند. بنا بر این گزارش، کتاب «ممنوع الروج»؛ روایت پرفراز و فرود اعزام یک مدافع حرم است که تحقیق آن برعهده اسماعیل هاشمآبادی بوده و تدوین آن توسط محمد حکمآبادی انجام شده، در ۲۱۶صفحه، شمارگان یکهزار نسخه و با قیمت ۶۵ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است.
ارسال به دوستان
تورج عقدایی، نویسنده و دانشیار ادبیات فارسی در گفت وگو با «وطن امروز» عنوان کرد
«هفتخان اسفندیار» غنیمتی ماندگار
ندا حسنی: بسیاری از آثار نمایشی بزرگ جهان با الهام از داستانهای اسطورهای، تاریخی و کهن نگاشته شدهاند و رمز ماندگاری این آثار نیز در استفاده درست و منطبق کردن آن با نیازهای فرهنگی زمانه است. تئاتر ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست، در همین ارتباط نمایش موزیکال «هفتخان اسفندیار» به کارگردانی حسین پارسایی و نویسندگی محمدرضا کوهستانی، برداشتی آزاد از داستان حماسی حکیم ابوالقاسم فردوسی بزودی در تالار وحدت روی صحنه میرود. این نمایش محصول سازمان هنری رسانهای اوج با مشارکت شرکت نور تابان و همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی است. امین زندگانی در نقش اسفندیار، بانیپال شومون در نقش گرگسار، امیرکاوه آهنینجان در نقش گشتاسب، فریبا کوثری در نقش کتایون، امیررضا دلاوری در نقش پشوتن، اصغر پیران در نقش ارجاسب، رضا راد در نقش شیرشکار، ندا سیاس و مونا صوفی در نقش جادوزنها، محسن حسینی در نقش جاماسب پیشگو و نیکا افکاری در نقش بهآفرید و سایه پارسایی در نقش همای خواهران اسفندیار در نمایش «هفتخان اسفندیار» حضور دارند.
تورج عقدایی، نویسنده، پژوهشگر و دانشیار ادبیات فارسی درباره نمایش «هفتخان اسفندیار» که با همکاری سازمان هنری اوج روی صحنه خواهد رفت، ابراز کرد: این قبیل کارهای هنری از جمله «هفتخان اسفندیار» که برگرفته از اثر منظوم فردوسی است، به یقین میتواند مورد توجه مخاطبان خود قرار گیرد و علاوه بر مخاطب عام، افراد خاص و اهل اندیشه را نیز به خود جذب کند. اگر مخاطب با دیدن این نمایش پر سوال و تشویق شود که دنبال سوالات خود و حقایق وجودی شاهنامه برود، در نتیجه نمایش «هفتخان اسفندیار» رسالت خود را انجام داده است. هر چند امروز پرداختن به چنین مقولههایی کمتر شده اما اهالی هنر، فرهنگ و ادبیات وظیفه دارند در این حوزهها بیشتر کار کنند و چنین گنجینههایی را به مردم بشناسانند.
* راز عدد هفت چیست
نویسنده کتاب «جمال غزل سعدی» ادامه داد: هفت عدد مقدسی است که در شاهنامه در «هفتخان اسفندیار» و«هفتخان رستم» مورد تأکید قرار گرفته است. این هفتخانها در عرفان مراحل تکامل انسان را نشان میدهد. در شاهنامه اتفاقاتی رخ میدهد که باید در 7 مرحله توسط قهرمان داستان سپری شود تا در هر مرحله تکامل یافته و به هدف نهایی خود برسد. هفتخانها در شاهنامه در حقیقت معنای زندگی را به ما میآموزد. حقایق و باورهای ذهنی مردم در گذشتههای دور، همگی در شاهنامه جمع شده و مفاهیم بارزی را در اخلاق و معنا به ما یادآور میشود. وجود قهرمان، ضدقهرمان، جادو و جادوگر که نمادی از ماوراءالطبیعه است، همگی عناصری است که فردوسی از آنها استفاده کرده تا علاوه بر به تصویر کشیدن باورهای مردم در دوران کهن، آنها را برای ذهنها باورپذیر کند؛ در نتیجه تمام این عناصر در نمایشی کردن منظومه فردوسی نقش مثبتی دارد.
* شاهنامه سراپا افسانه نیست
عقدایی بیان کرد: با این توضیح میتوان به این نکته اساسی رسید که برخلاف تصور، شاهنامه زاییده خیال فردوسی و سراپا افسانه و غیرواقعی نیست، بلکه تلفیقی از وقایع موجود در جوامع گذشته به علاوه باور ذهنی و اعتقادی مردمان در گذشته است که بخش از آن در چارچوب زندگی معمولی و منطقی دیده نمیشود که این بخش به بحث ماوراءالطبیعه و هر آنچه امروز از آن با عناوینی چون انرژیهای مثبت و منفی یاد میشود، بازمیگردد. این مسأله همان جنبه عرفانی شاهنامه است که وقتی توسط کارگردانی به تصویر کشیده میشود، به آن کمتر پرداخته میشود و مورد توجه قرار نمیگیرد. امیدوارم در کار جدید آقای پارسایی که در فصل «هفتخان اسفندیار» سپری میشود، این مساله مورد توجه قرار گرفته باشد.
این پژوهشگر همچنین درباره مبحث عرفان در شاهنامه افزود: وجود جنبههای عرفانی مختص به شاهنامه نیست و در ادبیات همه جای دنیا به اشکال مختلفی وجود دارد و جزئی از زندگی است اما آنچه مورد انتقاد است، بیتوجهی به داشتههای خود ما است. در حوزه عرفان ما همواره به سخنان کسانی تکیه کردهایم که انگلیسیزبان بودهاند و بعدها فارسی را آموختهاند و روی اسلام کار کردهاند، مثل «ویلیام چیتیک». همین الان در کشور افرادی مانند فروزانفر هستند که نقد میدانند و بهتر قضایا را درک میکنند و کسی که به هر دوی این آگاه است، در نتیجه عرفان را بهتر از یک انگلیسیزبان که در این کشور رشد نکرده و با بسیاری از مسائل بیگانه است، میداند و بر آن اشراف دارد.
* شاهنامه همواره در حاشیه قرار گرفته است
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص اجتماعی و سیاسی حاکمان در گذشته، شاهنامه همواره در حاشیه قرار گرفته است، چرا که در جاهایی جنبه سیاسی مییافت و بحث ملیگرایی مطرح میشد. چنانکه در زمان حکومت خلفای عباسی به دلیل تناقضی که ملیگرایی و وطندوستی شاهنامه با باورها و اعتقادات خلیفه عباسی داشت و روحیه حماسی را در مردم بیدار میکرد، به نوعی شاهنامه از جامعه آن زمان به حاشیه رانده شد تا خلفای عباسی بتوانند آزادانه مملکت را غارت کنند. خود فردوسی نیز زندگی سختی را سپری کرد و بعد از 30 سال از دست محمود غزنوی در امان نبود و گریخت.
عقدایی افزود: با این وجود، در آن شرایط سخت یک آزادی نسبی وجود داشت تا نگارش شاهنامه به انجام برسد و سفرهای پهن شود که هنوز هم هنرمندان سراغ آن بروند و آثار هنری و نمایشی از شاهنامه استخراج کنند. این گرایش و علاقه به شکل ذاتی در دل مردم است و آنها را به سمت هویت ملی خود که در شاهنامه مورد تأکید قرار گرفته، میکشاند. هر چند که به طور معمول همواره مشکلاتی برای مردم وجود داشته است.
* توصیه به سازندگان نمایش
عقدایی در پاسخ به اینکه چه توصیهای به سازندگان «هفتخان اسفندیار» که به شکل موزیکال اجرا خواهد شد، دارد، گفت: با توجه به وزن اشعار، یک موسیقی حماسی در بطن کل شاهنامه جاری است. در نتیجه موسیقیای که قرار است برای این اشعار ساخته شود، بویژه در فصل هفتخان اسفندیار، باید با بهرهگیری از ذات درونی اشعار و اتفاقات مختلف در صحنههای گوناگون شاهنامه، سراسر حماسی باشد. همچنین میتوان در بخشهایی ریتم حماسی را در آن کمرنگ کرد یا به کل تغییر داد، مانند قسمتهایی که اسفندیار در حال گفتوگو است. ریتم حماسی میتواند به گفتار اسفندیار اختصاص یابد ولی ریتم حماسی طرف مقابل اسفندیار کمرنگتر باشد یا به کل تغییر کند. در نهایت وجود موسیقی بجا و درست، تأثیر مضاعفی در باورپذیری فضای شاهنامه خواهد داشت.
دانشیار اسبق دانشگاه در ادامه گفت: شاهنامه ظرفیتهای قدرتمندی برای اجراهای دراماتیک دارد اما درحال حاضر بویژه در مراکز آموزشی، جایی برای اشاعه و فرهنگسازی در این حوزهها نمانده است. حتی دانشکدههای ادبیات غیرفعال شدهاند و اغلب اتفاقات به خارج از این قبیل مراکز دانشگاهی و فرهنگی مربوط میشود. اینکه چرا باید شاهنامهخوانی در خارج از دانشکده ادبیات باشد یا چرا باید از عرفان در خارج از مراکز ادبی- علمی صحبت شود، دردی است که باید با تغییر نگرش مدیران دانشگاهی و ایجاد جذابیتهای خاص آموزشی درمان شود.
* از داشتههای خویش غافل شدیم
نویسنده مقالات تخصصی درباره شاهنامه، پیرامون اثربخشی آثار برگرفته از اثر منظوم فردوسی عنوان کرد: به طور کلی هر کاری در زمینه ادبیات بویژه شاهنامه میشود، میتواند اثربخشی مفید و موثری روی طیفهای مختلف و حتی نسلهای مختلف جامعه داشته باشد. حداقل برخی مخاطبان را به این فکر وامیدارد که مثلا این شاهزاده ایرانی که هفتخان را طی کرده که بوده و چرا باید به دست رستم کشته شود؟ عامل کشته شدن او چه کسی است؟ اصولا رستم قاتل او است یا پسرش؟ چرا پدری حاضر است به خاطر حکومت، پسرش را قربانی کند؟ پاسخ به این سوالات و جستوجوی حقایق مربوط به آنها که جزیی از تاریخ و سرگذشت غیرقابل انکار ما ایرانیان است، ضرورت
دارد.
عضو تحریریه نشریه عرفان اسلامی و نشریه دهخدا افزود: جای تأسف است که ما در چنین حوزههایی کم کار کرده و اجازه دادهایم کشورهای دیگر از ادبیات و تاریخ ما استفاده کرده و فیلمها و سریالهایی با نام خود و به عنوان تاریخ سرزمین خود، ساخته و به کل دنیا حتی به خود ایران صادر کنند. حتی از عرفان اسلامی فوقالعاده غنی و قوی ما که به نوعی در دنیا بینظیر است، استفاده شده و به نام مسیحیت آن را ارائه میکنند. وقتی ما ارزش گوهر خود را ندانیم، بالاخره کسی آن را برداشته و از آن به نفع خود سوءاستفاده خواهد کرد.
* لزوم برنامهریزی صحیح و سرمایهگذاری اندیشمندانه
عقدایی با تأکید بر این نکته که پرداختن به ادبیات، فرهنگ و هنر ایرانی مستلزم برنامهریزی صحیح و سرمایهگذاری اندیشمندانه است، افزود: اجرایی کردن شاهکارهای ادبی همچون شاهنامه ولو فقط فصلی از آن، علاوه بر انجام پژوهش و برنامهریزی برای آن، مستلزم اختصاص هزینههای قابل توجهی است. در این میان آنچه موجب ماندگاری و اعتلای هنر یک هنرمند میشود، به تصویر کشیدن واقعیتها و عدم تحریف اصل ماجراست.
تورج عقدایی در پایان گفت: با این همه، همین که در این راستا قدمی برداشته و کاری انجام شود، جای امیدواری است، چرا که مردم را با بخشی از سرنوشت، هویت و تاریخ خود پیوند میدهد. مهمترین نکته بیان حقیقتهاست که در اصل، رسالت واقعی هنر است و امید میرود «هفتخان اسفندیار» بخوبی از عهده آن برآید و بتواند تا سالها در اذهان باقی بماند.
ارسال به دوستان
«لباس شخصیها» روانه بازار نشر شد
خاطرات شفاهی قاسم صادقی از خیابان ایران تا گروه فدائیان اسلام
«لباس شخصیها» به قلم جواد کلاتهعربی در 256 صفحه توسط انتشارات 27 بعثت چاپ و روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطن امروز»، لباسشخصیها نهمین کتاب از مجموعه کتب خاطرات شفاهی انتشارات 27 بعثت، حاوی خاطرات شفاهی قاسم صادقی از خیابان ایران تا گروه فدائیان اسلام به قلم جواد کلاتهعربی است. قاسم صادقی متولد 8 بهمن 1338، 20 روز پس از شروع جنگ به آبادان اعزام میشود و عضو گروه فدائیان اسلام میشود. وی از همرزمان شهید سید مجتبی هاشمی و شاهرخ ضرغام است. او بعد از بازنشستگیاش به آبادان بازمیگردد و به کمک خانوادهاش یادمان شهدای دشت ذوالفقاری را بازسازی میکند تا هر سال میزبان حضور زائران راهیان نور در این یادمان باشد.
کتاب حاضر به خاطرات حاجقاسم صادقی از زمان کودکی تا دوران حضورش در گروه فدائیان اسلام و پیش از ورود به لشکر 27 محمد رسولالله(ص) میپردازد.
این کتاب نتیجه 24 جلسه (بیش از 40 ساعت) گفتوگوی چهرهبهچهره نویسنده با راوی است و همچنین ساعتها مکالمه تلفنی برای تکمیل خاطرات و اضافه کردن برخی جزئیات است. نویسنده مطابق سنوات گذشته، در متن حاضر خودش را به کلام راوی متعهد میداند، از خیالپردازی و تصویرسازیهای غیرواقعی پرهیز میکند و به مرزهای داستانی وارد نمیشود. کلاتهعربی همچون کتابهای «ماجرای عجیب یک جشن تولد» و «عملیات عطش» در این کتاب هم به «کشف قصه» در برابر قصهپردازی و «کشف تصویر» در برابر تصویرپردازی پایبند است و نیز دیالوگها و جزئیات مورد نیاز «ساخت قصهای - داستانی» را در فرآیند مصاحبه و پژوهش از راوی اخذ کرده و در متن کتاب آورده است. جواد کلاته برای مصاحبه درباره دوران حضور راوی در گروه فدائیان اسلام و جنگ در جبهه ذوالفقاری، یک هفته در یادمان شهدای دشت ذوالفقاری در آبادان حاضر میشود تا منطقه را از نزدیک ببیند و مشاهدات میدانیاش توانست به اطلاعات مصاحبههایش رنگ و بوی واقعیتری ببخشد.
این کتاب 13 فصل از خاطرات قاسم صادقی از دوران کودکی تا پایان حضورش در جبهه است که در 256 صفحه با تیراژ 1000 نسخه چاپ و روانه بازار نشر شده است.
ارسال به دوستان
فروش ۱۰۴ میلیارد تومانی سینماها در فروردین امسال
اعلام اسامی ۴۰ سینمای پرفروش
موسسه سینما شهر، اسامی۴۰ سینمای پرفروش کشور در فروردین سال جاری را اعلام کرد. به گزارش «وطن امروز»، بنا بر اعلام موسسه سینماشهر، فروش کل سینماهای کشور در فروردین سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۰۴ میلیارد تومان رسیده که سهم فروش ۴۰ سینمای پرفروش کشور نزدیک به ۷۳ میلیارد تومان بوده است. بر اساس احصای میزان فروش و انتشار جدول و نمودار آماری سالنهای سینما که از سوی موسسه سینماشهر اعلام شده است، سینماهای دارای رتبه بالای فروش به این ترتیب است:
پردیس کوروش (تهران)، پردیس ایرانمال (تهران)، پردیس آزادی (تهران)، پردیس هنر شهر آفتاب (شیراز)، پردیس هویزه (مشهد)، پردیس ملت (تهران)، پردیس ساحل (اصفهان)، آفریقا (مشهد)، پردیس مگامال (تهران)، پردیس چهارسو (تهران)، پردیس اطلس (مشهد)، پردیس هدیشمال (تهران)، پردیس اکومال (کرج)، پرشین مهرشهر (کرج)، پردیس سیتیسنتر (اصفهان)، پردیس ویلاژتوریست (مشهد)، پردیس لوتوسمال (تهران)، پردیس پارک بازار (مشهد)، سپهر (ساری)، ساویز (کرج)، شکوفه (تهران)، پردیس راگا (تهران)، پردیس چهارباغ (اصفهان)، فرهنگ (تهران)، پردیس زندگی (تهران)، سپاهان (اصفهان)، پردیس سیمرغ (مشهد)، پردیس گلستان (فارس)، بهمن (تهران)، پردیس نارسیس (تهران)، پردیس تماشا (تهران)، پردیس شیراز مال (شیراز)، بهمن (قزوین)، پردیس شمیران (تهران)، فجر (تهران)، پردیس گالریا (تهران)، ماندانا (تهران)، پردیس گلشن (مشهد)، پردیس ارگ (تهران) و پردیس اطلس مال (تهران).
بر اساس جدول آمار فروش روزانه، هشتم فروردین سال جاری با بیش از ۶۲ میلیارد و ۵۲۳ میلیون تومان، پرفروشترین روز سینماهای کشور رقم خورده و سینما در ۲۹ فروردین با فروش بلیت نیمبها، مخاطب ۱۷۱ هزار و ۷۹۷ نفری را تجربه کرده است. این در حالی است که سالنهای سینما در فروردین ۱۴۰۲ با مخاطب ۲ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۷۱۴ نفری به فروش ۱۰۴ میلیارد و ۷۲۹ میلیون و ۳۴۰ هزار تومانی دست یافتند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|