|
ارسال به دوستان
اخبار
صدور ۸ مجوز بهرهبرداری از سالنهای سینمایی جدید در بهار امسال
سازمان سینمایی بر مبنای سیاست توسعه عدالت فرهنگی و گفتمان ترویج ساخت و فعالسازی سینماها، اقدام به صدور ۸ مجوز سینما در کل کشور کرده است. سازمان سینمایی بر مبنای سیاست توسعه عدالت فرهنگی و گفتمان ترویج ساخت و فعالسازی سینماها در کل کشور، بویژه مناطق کمبرخوردار، در ۳ ماه اول امسال با موافقت کمیسیونهای رسیدگی ماده ۸ استانها، اقدام به صدور ۸ مجوز سینما در کل کشور کرده که این تعداد سینما، در استانهای کرمان، کرمانشاه، مرکزی و گیلان ایجاد و بهرهبرداری شده است. در سه ماهه اول ۱۴۰۲، سینما فجر در شهر رشت با ۷۰۰ صندلی دارای بیشترین ظرفیت در بین مجوزهای صادر شده است که توسط بخش دولتی مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. محمدرضا فرجی، مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت و فناوری سینمایی و سمعی - بصری در این رابطه گفت: در ۳ ماه اول سال ۱۴۰۲ با موافقت کمیسیون رسیدگی ماده ۸، آییننامه «ایجاد، ساماندهی و نظارت بر سالنهای نمایش فیلم»، موضوع تصویب نامه شماره ۱۵۳۷۲۰/ ت ۵۶۱۵۴ به مورخ 24/12/1399 هیات وزیران مجوز بهرهبرداری از ۸ سینمای جدید با ظرفیت ۲۵۳۲ صندلی توسط دفتر توسعه زیرساخت و فناوریهای سینمایی و سمعی بصری صادر شد.
***
رویداد ملی مد و رسانه در ۵ محور موضوعی برگزار میشود
نشست خبری رویداد ملی مد و رسانه (رستا)، پیشرویداد جشنواره مد و لباس فجر، صبح دیروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور علیرضا بابایی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره مد و لباس فجر و مهسا فرزان، دبیر اجرایی رویداد ملی مد و رسانه (رستا)، فعالان حوزه مد و لباس و اهالی رسانه برگزار شد.
رویداد ملی مد و رسانه قرار است تیرماه سال جاری در ۵ محور تیپسازی و طراحی محصول، عکاسی محصول، ساخت تیزر تبلیغاتی، بستهبندی و برنامه فروش و تولید محتوای مجازی به عنوان پیشرویداد دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار شود.
در ابتدای این نشست، علیرضا بابایی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره مد و لباس فجر در رابطه با شروع روند رویدادهای مد و رسانه گفت: پیشنشست مد و رسانه به موضوعات مورد غفلت در جشنواره مد و لباس فجر اختصاص داده شده که یکی از این پیشنشستها مد و رسانه است. 4 ماه است روی مضمون محتوایی جشنواره فجر فعالیت میکنیم. آییننامه جشنواره تغییر کرده و این بار ویژندها هم میتوانند در جشنواره مد و لباس فجر شرکت کنند تا طراحان برنده نگران تولید طرح خودشان نباشند و با تولیدکنندگان مرتبط شوند.
بنا بر گفته مهسا فرزان، دبیر اجرایی این رویداد، قرار است با حضور ویژندهای حوزه مد و لباس و با محوریت مد و رسانه، از حضور فعالان و صاحبان ایده در حوزه مد و لباس استفاده شود.
فرزان، دبیر اجرایی رویداد ملی مد و رسانه (رستا) در رابطه با جزئیات برگزاری رویداد، در این نشست گفت: این رویداد که به نوعی گردهمایی رسانه و مد است و محوریت آن تولیدات در فضای مجازی و با حداقل امکانات است، از ۲۴ تیرماه آغاز میشود. چشمانداز ما در برگزاری رستا، استانداردسازی استفاده از رسانه در صنعت مد است تا در ۴ سال آینده یک معرفی درست و بینالمللی از ویژندها و برندها داشته باشیم و فعالان این حوزه به استقلال فکری در رسانه مد برسند.
***
فراخوان سومین نمایشگاه عکس «ایران من» منتشر شد
آژانس عکس ایران همزمان با برگزاری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، سومین نمایشگاه و بازار عکس «ایران من» را به صورت رقابتی برگزار میکند.
سومین نمایشگاه و فروشگاه عکس «ایران من» با هدف ایجاد بستر مناسب برای رشد و تعالی عکاسان جوان، معرفی جاذبههای گردشگری و ظرفیتهای فرهنگی و هنری ایران، ایجاد زمینه ارتباط و تعامل عکاسان و فراهم کردن بستر انتقال تجربه، فراهم آوردن امکان فروش آثار هنرمندان عکاس در جهت حمایت از عکاسان و بازنمایی طبیعت زیبای ایران، همزمان با برگزاری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران برگزار خواهد شد. این نمایشگاه که با تکیه بر محورهای آداب و رسوم و فرهنگهای اقوام ایران اسلامی، ظرفیتهای گردشگری و جاذبههای میراث فرهنگی کشور و طبیعت زیبای ایران برگزار میشود، همراه با فروشگاه خواهد بود و امکان فروش آثار عکاسان حاضر در سومین نمایشگاه «ایران من» به ۲ صورت چاپی و دیجیتال فراهم است. علاقهمندان میتوانند حداکثر تا 10 مرداد 1402 نسبت به ثبتنام و ارسال آثار خود اقدام کنند. بازار عکس «ایران من» به صورت انحصاری و در محل جشنواره 27 مهر تا 2 آبان 1402 برگزار میشود؛ تمام عکسهای بازار توسط هیات داوران مورد داوری قرار خواهد گرفت و آثار برتر در ایام برگزاری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی خواهند شد.
***
بلیتهای ۱۵ شب کنسرت علیرضا قربانی فروخته شد
تاکنون بلیتهای ۱۵ شب کنسرت علیرضا قربانی در تهران به فروش رسیده است و ۸ سانس جدید نیز بزودی باز میشود.
کنسرت علیرضا قربانی پس از اجرا در شهرهای مختلف سراسر کشور از جمله گرگان، رشت، تبریز، شیراز، کرمان، سیرجان و جزیره کیش به تهران رسیده است و به دلیل این استقبال بالا ۸ سانس جدید برای روزهای ۱۳ تا ۲۰ تیرماه نیز بزودی باز خواهد شد و علاقهمندان میتوانند بلیتهای مد نظر خود را تهیه کنند. مجموعه این کنسرتها توسط موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب و آهنگ اشتیاق در سراسر ایران به اجرا درخواهد آمد.
ارسال به دوستان
زنگ قصهگویی در مراکز کانون پرورش فکری سراسر کشور نواخته شد
برگزاری آیین ثبت قصهگویی ایرانی
گروه فرهنگ و هنر: «قصه» از مهمترین ابزارها برای ساخت شخصیت کودک و نوجوان است که در شکلگیری شخصیت و شکلپذیری آنها نقش اثرگذاری دارد. قصهگویی به عنوان کهنترین و اثرگذارترین قالب انتقال محتوا، نه تنها در کتابهای آسمانی، بلکه در فرهنگها و تمدنهای مختلف نیز ریشه دارد و از آن میتوان به عنوان قدیمیترین شبکه جهانی انتقال پیام یاد کرد. در بسیاری از فرهنگها از قصهگویی به عنوان نوعی سرگرمی متداول یاد شده است. در بسیاری از متون مصری، چینی، سومری و... نمونههای قصهها و قطعههای داستانی آمده است. در فرهنگ ایران نیز قصه و قصهگویی از جایگاه ویژهای برخوردار است. همین ارتباط آیین ثبت ملی قصهگویی ایرانی با رونمایی از لوح ثبت ملی قصهگویی ظهر روز گذشته با حضور جمعی از معاونان و مدیران کل کانون پرورش فکری و فعالان حوزه قصهگویی در محل این کانون برگزار شد.
در ابتدای این مراسم فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون با خیرمقدم به حاضران گفت: از کسانی که از گذشته تا امروز برای برگزاری جشنواره قصهگویی تلاش کردند، تشکر میکنم. از مربیانی هم که برای ترویج قصهگویی زحمت کشیدند تا در آستانه جشنواره بیستوپنجم شاهد برکتها و میوههای زحمات این عزیزان باشیم و بر سر سفره تلاششان جمع شویم، سپاسگزارم.
فلاح بیان کرد: ربع قرن جشنواره قصهگویی در کانون پرورش فکری اتفاق سادهای نیست. به همین دلیل ثبت ملی قصهگویی ایرانی انجام میشود؛ این قولی بود که در جشنواره بیستوچهارم قصهگویی داده شد و مدیرعامل بعد از آن بر ثبت جهانی قصهگویی هم تأکید داشت. اولین قصهای که بچهها میشنوند، صدای ضربان قلب مادرشان است. قصه تولد، شیرینترین قصهای است که انسانها دریافت میکنند.
وی اظهار کرد: همانطور که در ورزش، دوومیدانی ورزش پایه محسوب میشود، قصه هم پایه همه هنرها و ادبیات است. قصه هنر بیهزینهای است. بدون پرداخت هزینه، قصه تعریف میکنیم. قصه یک هنر و میراث عمیق گرانبها و جهانی است؛ ضمن اینکه ماندگار و ماناست.
فلاح بیان کرد: جریان قصهگویی باید تبدیل به بذر باورهای الهامآفرین برای بچهها شود. ثبت ملی قصهگویی اتفاق مهمی است؛ البته اقدامهایش به سالهای قبل بازمیگردد اما بسیار خوشحالیم که در دوره کنونی برای ثبت قصهگویی توفیق پیدا کردیم. در این آیین، قصهگویی ایرانی به عنوان میراثی ماندگار به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ثبت میشود و این مایه مباهات است.
وی افزود: از روز سهشنبه بیستوسوم خرداد از ساعت ۹:۳۰ صبح زنگ قصهگویی در مراکز کانون سراسر کشور نواخته شده است و بچهها در حال شنیدن قصه هستند. شکلگیری جشنواره قصهگویی یک جریان ماندگار و مانا بود. با برگزاری دوره بیستوپنجم فصل جدیدی را رقم خواهیم زد و وارد مرحله جدیدی خواهیم شد.
در ادامه مراسم علیرضا تابش، مشاور معاون میراث فرهنگی بیان کرد: رویداد امروز که به همت کانون پرورش فکری رقم خورد برای همه ما تذکری در باب اهمیت و جایگاه مهم قصهگویی است.
تابش ادامه داد: فرهنگ و هنر برآمده از ذات یک ملت است نه کوشش و سلیقه مسؤولان. بنابراین لوحی که امروز امضا میشود، ارجگذاری بر تلاش چندین ساله مربیان کانون پرورش فکری است. وی افزود: قصه و ادبیات ایرانی این ظرفیت را دارد که مرزهای جهانی را بپیماید. امید همه ما به نسل نو است که ادبیات و قصههای ایرانی را با روزآمدرسانی به نسل آینده منتقل کنند.
* پیشنهاد راهاندازی آکادمی قصهگویی
تجلیل از مصطفی رحماندوست بخش دیگری از مراسم ثبت ملی قصهگویی ایرانی بود. در این بخش مصطفی رحماندوست از طراحان و برنامهریزان توسعه قصهگویی بیان کرد: 25 سال پیش که جشنواره قصهگویی را پایهگذاری کردیم، نه صحبتی از ثبت ملی بود، نه جهانی شدن قصهگویی، با این وجود این مسیر را با همدلی طی کردیم. بسیاری از شیوههای قصهگویی نیز باید در کانون ثبت و آرشیو شود.
رحماندوست ادامه داد: آرزو دارم علاوه بر جشنواره خوب قصهگویی، آکادمی قصهگویی نیز ایجاد شود.
در پایان این مراسم از لوح ثبت ملی قصهگویی ایرانی رونمایی شد و در ادامه سمیهسادات ابراهیمی، مدیرکل حوزه مدیرعامل به نمایندگی از حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری حکم ریاست فرهاد فلاح برای بیستوپنجمین دوره جشنواره بینالملل قصهگویی را خوانش و هادی یوسفزاده، معاون توسعه و مدیریت منابع کانون حکم را اهدا کرد.
سپس کیک تولد بیستوپنجمین دوره از جشنواره بینالمللی قصهگویی برش داده شد.
ارسال به دوستان
شورای هماهنگی شبکههای هیأتها و تشکلهای دینی کشور
برای محرم هیأتها شعار پیشنهاد دهید
شورای هماهنگی شبکههای هیاتها و تشکلهای دینی کشور در آستانه فرا رسیدن ماه محرم فراخوان انتخاب شعار مشترک هیاتها را اعلام کرد. شورای هماهنگی شبکههای هیاتها و تشکلهای دینی کشور در آستانه فرارسیدن ماه محرم، فراخوان انتخاب شعار مشترک هیاتها را داد. علاقهمندان تا ۲۷ خرداد فرصت دارند پیشنهادات خود را به سامانه ۱۰۰۰۴۶۱۵ ارسال کنند.
* محور اصلی شعار محرم هیأتها
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: همچون سال گذشته برآنیم که در کنار تأکید بر شعارمندی هر هیات بر اساس سلایق، اولویتها و زیستبوم آن هیات، شعار مشترکی داشته باشیم. با بررسی اولویتهای تأکید شده رهبر فرزانه انقلاب و پس از بحث و بررسیهای مفصل در شورای شبکههای هیأت و تشکلهای دینی کشور؛ محورهای اصلی و فرعی به عنوان ملاک انتخاب شعار محرم پیشرو تعیین شد. «نهضت جهاد تبیین و امیدآفرینی» و «انسجام اجتماعی» محورهای اصلی درنظر گرفته شده برای انتخاب شعار محرم امسال است.
در توضیحات محورهای اصلی آمده است: در نهضت جهاد تبیین و امیدآفرینی، نشر خوبیها بهعنوان نقطه آغاز حرکت امیدآفرین و پایهای برای جهاد تبیین و مقابله با روایت سیاهنمایی دشمن و در محور انسجام اجتماعی هم همدلی، همعهدی و همبستگی اجتماعی حول محور امام حسین(ع) با تکیه بر عبارت سلم لمن سالمکم بهعنوان نقطه مشترک بین همه مردم (حتی کسانی که نسبت به مسائل سیاسی اعتراض دارند یا باورهای عمیق ندارند) بهعنوان پناهگاهی که میتواند نارساییهای همه ما را جبران کند، مدنظر است.
* تربیت نسل حسینی و الگوی نقشآفرینی مردمی محورهای فرعی شعار
در معرفی محورهای فرعی شعار امسال هم آمده است: تربیت نسل حسینی با رویکردهای ارتقا و تربیت هستههای مقاومت نوجوانان و جوانان در هیاتهای اجتماعی و تقویت اجتماعات میدانی، دستههای عزاداری و جلسات روضههای خانگی مدنظر است.
همچنین الگوی نقشآفرینی مردمی محور فرعی دیگر است که در آن رویکردهای تقویت مشارکت مردمی در راستای امداد اجتماعی و اصلاح نظام اقتصادی با الگوی تعاون اجتماعی، تقویت پیوند با امام بهعنوان مرجعی که میتواند همه ما را به پیش ببرد و در موضوع بحران حجاب عموم مردم را راهبری کند، تقویت بصیرت سیاسی و کنشگری اجتماعی برای انتخاب نمایندگان انقلابی، تقویت هماهنگی دولت و ملت برای مقابله حاکمیتی و مردمی با شبکه اشاعه فساد و فحشا و تقویت فرهنگ و حرکت مردمی اربعین و اداره آن، به عنوان طلیعه تمدن اسلامی مدنظر است.
ارسال به دوستان
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خبر داد
راهاندازی سامانه جدید صندوق اعتباری هنر
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از راهاندازی سامانه پیامرسان «صندوق هنر» با هدف ارائه خدمات غیرحضوری به اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی کشور خبر داد.
سیدمجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از رونمایی پیامرسان «صندوق هنر» خبر داد و گفت: در راستای تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات غیرحضوری و اطلاعرسانی برخط و ارتباط بیواسطه با اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت و دسترسی سریع و آسان آنها به خدمات ارائه شده، صندوق هنر اقدام به طراحی و راهاندازی این پیامرسان کرده است.
وی با اشاره به پروسه نحوه آمادهسازی زیرساختهای لازم از لحاظ فناوری اطلاعات برای ایجاد پیامرسان اختصاصی «صندوق هنر»، اظهار کرد: با عنایت به تأکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی مبنی بر ارائه خدمات برخط و پیوستن به پنجره واحد دولت هوشمند، این صندوق جزو نخستینهای پیوست به این پنجره بود و در این راستا، علاوه بر راهاندازی پیامرسان اختصاصی اطلاعرسانی «صندوق هنر» در برنامه توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات صندوق اعتباری هنر، اتصال سیستمی به تمام سازمانهای همکار و ذیربط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مکانیزه شدن فرآیندها را نیز در دست پیگیری دارد.
پوراحمدی در ادامه یادآور شد: صندوق اعتباری هنر با عنایت به افقهای ترسیمشده و سیاستگذاری مدنظر، مصمم به تحولی نوین در نحوه ارائه خدمات و اطلاعرسانی به اعضای تحت پوشش است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه خدمات الکترونیک غیرحضوری و اطلاعرسانی بیواسطه را از اهداف راهاندازی پیامرسان اطلاعرسانی «صندوق هنر» عنوان کرد و گفت: به منظور اطلاعرسانی و ارتباط بیواسطه با جامعه فرهیخته فرهنگی و هنری کشور و همچنین دسترسی سریع و آسان به خدمات ارائه شده صندوق هنر، این پیامرسان، طراحی و راهاندازی شده است.
پوراحمدی عنوان کرد: اعضای این صندوق میتوانند با نصب این پیامرسان و پیوستن به سامانه مربوط، علاوه بر دریافت اخبار اختصاصی صندوق اعتباری هنر، رویدادهای حوزه فرهنگ و هنر را به صورت برخط و بهروز دنبال کنند و از خدمات صندوق به صورت غیرحضوری، به اطلاعیههای عمومی و اختصاصی صندوق اعتباری هنر دسترسی داشته باشند.
رئیس هیاتمدیره صندوق اعتباری هنر در پایان گفت: دسترسی به خدمات عضویت، بیمه تأمین اجتماعی و بیمه درمان تکمیلی از جمله امکانات فعلی این پیامرسان است و در آینده نزدیک امکانات دیگری در این قسمت قابل ارائه خواهد بود. پیامرسان «صندوق هنر» از طریق مراجعه به نشانی app.honarcredit.ir قابل نصب است.
ارسال به دوستان
امضای تفاهمنامه تولید مشترک میان بنیاد فارابی و مؤسسه شهید آوینی
فارابی فیلمی درباره حوادث سال گذشته میسازد
نشست امضای تفاهمنامه تولید مشترک میان بنیاد سینمایی فارابی و موسسه فرهنگی - هنری اندیشه شهید آوینی عصر دوشنبه ۲۲ خرداد در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. در این نشست که با حضور سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و محمدجواد عزتی، مدیرعامل موسسه فرهنگی - هنری شهید آوینی برگزار شد، تفاهمنامه نگارش ۱۰ فیلمنامه و تولید ۲ فیلم سینمایی مشترک بین ۲ مجموعه فارابی و موسسه شهید آوینی به امضا رسید.
عزتی در این جلسه که با حضور اهالی رسانه همراه بود، بیان کرد: در دوره جدید مدیریت موسسه شهید آوینی که من ۳ ماه است مسؤولیت آن را بر عهده گرفتهام، بنای ما تعامل با تمام نهادها و مجموعههایی است که در حوزه تصویری فعال هستند و تا جایی که امکان دارد شرایط این تعامل فراهم شده است تا بتوانیم فضای جدیدی را برای به ثمر رساندن تولیدات انقلابی و متناسب با آرمانهای انقلاب ایجاد کنیم. در گام اول و در جلساتی که با مدیران بنیاد سینمایی فارابی داشتیم، با توجه به جمعبندی انجام شده، این افتخار فراهم شد تا با این بنیاد در حوزه تولید ۲ فیلم سینمایی و نگارش ۱۰ فیلمنامه سینمایی همکاری مشترک داشته باشیم. سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این جلسه عنوان کرد: از وظایف ما در فارابی به عنوان نهاد ملی سینمای ایران حمایت و کمک به دیگر نهادها و سازمانهای برای ایجاد بسترهای لازم جهت توسعه فعالیتهای دوستان است. یکی از موسساتی که در حوزه ساخت فیلم و سریال فعالیت مستمر و فعال داشته، موسسه شهید آوینی بوده که در گذشته تعاملات خوبی هم بین ما برقرار بوده است. خوشبختانه توانستیم به نظم معقولی هم در حوزه تولیدات برسیم که بویژه بخشی از آنها بازنمایی تلاشها، ایثارها و رشادتهایی است که دستگاههای امنیتی در شرایط بحرانی در مقابل اقدامات پیچیده دشمنان برای صیانت از مردم، کشور و انقلاب به دوش کشیدهاند. وی افزود: همچنین توافقاتی مبنی بر نگارش ۱۰ فیلمنامه با موسسه شهید آوینی صورت گرفته و موضوعاتش نیز احصا شده و قرارداد نگارش آنها نیز در حال عملیاتی شدن است تا پشتوانه خوبی برای فیلمنامه در سینمای ایران باشد. از سویی سرمایهگذاری مشترک در تولید ۲ فیلم نیز در دستور کار این همکاری مشترک قرار دارد. جوادی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره موضوعات فیلمنامهها گفت: یکی از فیلمنامهها مربوط به پروندهای از اغتشاشات اخیر خواهد بود. اثری دیگر نیز که منتظریم فیلمنامهاش را نهایی کنیم، درباره دستاوردهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. به طور کلی موضوعات از فهرست مشترکی که توسط فارابی و موسسه شهید آوینی تنظیم شده، انتخاب شده است.
در ادامه نشست تفاهمنامه این همکاری بین مدیران عامل بنیاد سینمایی فارابی و موسسه فرهنگی - هنری اندیشه شهید آوینی امضا شد و عکس یادگاری به ثبت رسید.
ارسال به دوستان
«فسیل» قصد نشان دادن رگههایی جدی از تفکر بر فیلمنامه را به مخاطب دارد
ضعف روایتگری در سینمای کمدی
محبوبه رجبی: فیلم سینمایی «فسیل» روایتی کمدی - طنز از پستی و بلندی زندگی خوانندهای در اواخر دوره پهلوی و ابتدای انقلاب اسلامی دارد. وی بخشی از دوره انتقال حکومت پهلوی را در کما به سر میبرد و از تغییر و تحولات و انقلاب اسلامی بیخبر است و همین بیاطلاعی از موقعیت جدید، لحظات مفرحی را برای مخاطب به وجود میآورد در این فیلم، همانند اکثر فیلمهای کمدی، خنداندن مخاطب، با شوخیهای جنسی و لودگی اتفاق افتاده و فضای ناسالمی را برای افراد کمتر از 14 سال فراهم میآورد. «فسیل» در فیلمنامه از پایینترین انسجام سینمایی برخوردار بوده که در بخش ابتدایی فیلم یک گروه موسیقی دچار مشکلاتی میشوند، در اواسط آن به کما رفتن یکی از اعضا را داریم و در آخر فیلم به ماجرای عشقی کاراکتر اصلی که در کما بوده میپردازد. باید گفت این رعایت نکردن انسجام برای فیلم تلویزیونی است نه سینما! سینما باید یک خط مشخص داستانی و شخصیتی داشته باشد تا مخاطب در زمان کوتاه یک ساعت و ربعه به نتیجه جامع و کاملی از تماشای فیلم برسد. در سالهای اخیر موضوع و فیلمهای روی پرده سینمای ایران حاصل تغییرات زیادی شده است و ساخت فیلمهایی در ژانرهای متفاوت مطابق کار با ذائقه مخاطب بسیار دشوار است. در سالها اخیر اکثر فیلمهایی که موفق شدهاند گیشه را از خود خشنود نگه دارند، آثار «کمدی و طنز» بودهاند. از جمله مهمترین ضعف سینمای کمدی ایران روایتگری است. در برابر نقد فیلمی همچون «فسیل»، گزاره گمراهکنندهای مطرح میشود که فیلم میفروشد و فروش به سینمای ما کمک میکند. اگرچه سینما هنر ارزشمندی است و باید مخاطب عام را در نظر بگیرد و به دنبال فروش بیشتر باشد اما در موقعیت کنونی سینمای ما این فروش خوشحالکننده نیست، چراکه صنعت سینمای ایران جایگزینی برای ارائه ندارد. داستان تکبعدی فیلم «فسیل»، در حالت خام و فیلمنامه تراژیک است به طوری که شخصی بدون پیشبینی بیننده در برههای از زمان از تغییرات غایب میشود و بعد از خارج شدن ۱۰ ساله از کما تغییرات را درک میکند. خارج شدن «فسیل» و تناسب نداشتن آن با تحولات بیرونی از لحاظ منطق واقعی است به گونهای که مردم امروز جامعه به راحتی میتوانند با آن ارتباط بگیرند. این فیلم سینمایی که از تاریخ 25/12/1401 نمایش خود را در برنامه ویژه اکران نوروزی آغاز کرده، گیشه سینما را تحت تاثیر قرار داده و رکوردها و معادلات جدیدی را در سینمای ایران برجا گذاشته است.
* «فسیل و رقابت آن با دیگر کمدیها»
«فسیل» در برابر دیگر کمدیهای پرمخاطب رگههایی جدی از تفکر بر فیلمنامه و تخصصگرایی در مختصات تولید را داراست و فیلم نوعی نگره سیاسی به تحولات دارد.
اغلب افراد فسیل را ندیدهاند و بر اساس تیزر تبلیغاتی، قضاوتش میکنند اما نقطه قوت فسیل آنجاست که قید سفارش نقد به منتقدنمایان را زده و برای مخاطب امروز فیلم تولید کرده است.
فسیل در ترکیب کردن مایههای عاشقانه - که لازمه هر فیلم مخاطبپسندی به شمار میرود - به اندازه خود درست عمل کرده و آن شوخیها با فضای موسیقی قبل از انقلاب هم کاملا بر مدار نوستالژیبازهای این دوران، بسیار جالب و زیبا نقشآفرینی شده است.
مراقبت از سینمای فرهنگی، ساز و کار مخصوص خود را دارد و به معنای دخالت و ورود به بازار عرضه و تقاضا نیست، بلکه مکانیزمهایی را در بر میگیرد که میتواند به فیلمهای ایرانی و آنچه مورد علاقه دولت، به معنای نگرانی از فرهنگ عمومی کشور است، در حوزه پیشخرید بلیت، تبلیغات و... کمک کند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|