|
افزایش 43 هزار واحدی شاخص بورس تهران
شاخص کل بورس دیروز با 2.2 درصد افزایش، 43 هزار و 122 واحد رشد کرد و به یک میلیون و 999 هزار و 756 واحد رسید. با این وجود اما هنوز نتوانسته است کانال 2 میلیون واحدی را پس بگیرد. شاخص هموزن نیز دیروز با افزایش 15 هزار و 498 واحد به 703 هزار و 251 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران که ناشی از ارزش 600 شرکت بورسی است به بیش از 7 میلیون و 245 هزار میلیارد تومان رسید.
ارسال به دوستان
پس از ۲۸ سال محور ترانزیتی «پاتاوه - دهدشت» در دولت رئیسی به بهرهبرداری رسید
در دل زاگرس
مهرداد بذرپاش: تکمیل زنجیره کریدوری جادهای موجب تولید ثروت برای آیندگان میشود
گروه اقتصادی: دیروز با حضور رئیسجمهور پروژه بزرگ محور ترانزیتی «پاتاوه - دهدشت» به عنوان یکی از قدیمیترین پروژههای نیمهکاره کشور بعد از 28 سال به بهرهبرداری رسید.
با بهرهبرداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت برای عبور وسایل نقلیه، بیش از ۴ ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید «پاتاوه - دهدشت» به وجود خواهد آمد.
به گزارش «وطن امروز»، وزیر راهوشهرسازی در افتتاحیه مسیر پاتاوه - دهدشت در استان کهگیلویهوبویراحمد گفت: ایران سرزمین فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی است و تکمیل زنجیرههای کریدوری برای آیندگان تولید ثروت خواهد کرد که البته باید ما نیز زیرساختها را فراهم کنیم. مهرداد بذرپاش در سفر دوم رئیسجمهور به استان کهگیلویهوبویراحمد در مراسم افتتاح جاده پاتاوه - دهدشت با اشاره به نقش استان کهگیلویهوبویراحمد و پاسداشت شهدای دفاع مقدس این خطه گفت: مطابق آموزههای دینی و کتاب مقدس آسمانی، تاریخ از جنس تکرار است و این استان، این سرزمین و این کشور تکهای از تاریخ است و همه ما در مسیر تمدنسازی این ملت قرار گرفتهایم. بذرپاش افزود: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا از ماندگارسازهای تاریخ مهندسان است که یادگاریهایی مثل پروژه امروز را میسازد و به جا میگذارد. وزیر راهوشهرسازی در بخش دیگری از صحبتهای خود در افتتاح مسیر پاتاوه -دهدشت گفت: قطعه بعدی این پروژه به سمت بهبهان است و مقرر است مسیری که دنبال میشود از شهرضا آغاز شود تا بهبهان و تا بندر امام خمینی (ره) ادامه یابد که در راستای تکمیل زنجیرههای کریدوری جادهای است. تکمیل زنجیرههای کریدوری برای آیندگان تولید ثروت خواهد کرد. وی ادامه داد: تکمیل زنجیرههای کریدوری و ریلی از اصلیترین محورها در وزارت راهوشهرسازی است. میتوان گفت ایران سرزمین فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی است که البته باید ما نیز زیرساختها را فراهم کنیم. بذرپاش تصریح کرد: فرصتی که برای ما پیش آمده است قطعهای از دسترسیهای دریا به شبکه بازار در داخل و شمال کشور است و وقتی کریدورها در شرق (چابهار تا سرخس) و غرب و مرکز کشور تکمیل شدند، میتوانیم از اقتصاد متفاوت و کلان صحبت کنیم.
* دیدار بذرپاش با نماینده آذربایجان
همچنین روز گذشته وزیر راهوشهرسازی دستاوردهای نشست روسای کمیسیون همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را بیان کرد. اتمام ساخت پل مرزی آستاراچای، افزایش ظرفیت ترددها با جمهوری آذربایجان، فعالسازی بازارچههای مرزی و سرمایهگذاری در ایجاد بارانداز ریلی از توافقات طرفین در این نشست دوجانبه است.
وزیر راهوشهرسازی از توافق 2 کشور ایران و آذربایجان برای افزایش تردد، بهرهبرداری از پایانه مرزی جدید در ۴ ماه آینده و افزایش ۶۰ درصدی سرمایهگذاری ایجاد بارانداز ریلی خبر داد و گفت: مقرر شد مشکلات کامیونداران در کمیته مشترکی بین 2 کشور بررسی و در 2 ماه آینده برای رفع آنها اقدام شود.
مهرداد بذرپاش درباره مهمترین دستاوردهای نشست روسای کمیسیون همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: بعد از وقفهای که در فعالیتهای ارتباطی بین 2 کشور به دلیل اتفاق ناگواری که در سفارت آذربایجان رخ داد، ایجاد شده بود، حالا با برگزاری این نشست و حضور هیات بلندپایه کشور آذربایجان، هم اکنون این مشکل مرتفع شده است.
وزیر راهوشهرسازی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک بسیار طولانی با آذربایجان و مرزهای تجاری گستردهای با آن کشور دارد، افزود: شبکه حملونقلی 2 کشور ایران و آذربایجان شبکه بزرگی است و برنامههای فراوانی را برای تکمیل کریدور شمال - جنوب با کشور آذربایجان در پیشرو قرار دادهایم.
بذرپاش تصریح کرد: تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رئیسجمهور تقویت و توسعه روابط با کشور آذربایجان بود که در این دیدار بخشی از این مهم حاصل شد.
* اتمام ساخت پل مرزی آستاراچای
رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان ادامه داد: مذاکرات خوبی انجام شد. هم اینک ساخت پل مرزی آستاراچای به اتمام رسیده است و مقرر شد پایانه موقت مرزی ایران در آستاراچای هرچه سریعتر با سامانههای گمرکی و مرزبانی ایران مستقر شود. همچنین توافق شد در ۴ ماه آینده پایانه مرزی جدیدی را به بهرهبرداری برسانیم که ظرفیت خوبی را برای حملونقل کامیونهای 2 کشور فراهم میکند.
وی توضیح داد: یکی از مشکلاتی که پیشتر وجود داشت، پایانه موجود با عرض گذر کم و همچنین پل قدیمی بود که مانع از تردد آسان میشد. در عین حال سختگیریهایی از طرف آذربایجان بود که بعضا صفهای طولانی را ایجاد میکرد که با ایجاد پل جدید بخشی از این مشکلات کاهش یافته است.
وزیر راهوشهرسازی گفت: با توافقی که پیشتر انجام شده بود عملیات مقاومسازی پل موجود در حال انجام است. در این نشست نیز توافق شد طرف آذربایجانی نسبت به این مهم اهتمام بیشتری داشته باشد تا پل موجود مقاومسازی شود و کامیونهای بیشتری بتوانند در این مسیر تردد کنند.
* افزایش ظرفیت ترددها با جمهوری آذربایجان
وی دیگر موضوعاتی را که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزایش ظرفیت ترددها عنوان کرد و افزود: در مرز بیلهسوار و در مرز آستارا تقاضای ایران این بود که ظرفیت افزایش یابد که مورد موافقت کشور آذربایجان قرار گرفت. مقرر شد ظرفیت تردد روزانه افزایش یابد که این افزایش تردد سبب تسهیل در تردد و افزایش تجارت 2 کشور ایران و آذربایجان میشود.
بذرپاش ادامه داد: محور دیگر گفتوگوهای انجام شده در این نشست، مسیر ارتباطی بود که از محور آقبند وارد خاک ایران میشود. پیشنهاد ما این بود که از جلفا خارج شود و مقرر شد این پیشنهاد به کشور آذربایجان منتقل شود. همچنین توافق شد عملیات اجرایی پل آقبند هر چه سریعتر آغاز شود که ساخت این پل بر عهده کشور آذربایجان است.
* فعالسازی بازارچههای مرزی ایران و آذربایجان
وزیر راهوشهرسازی گفت: بعد از آنکه نقطه صفر مرزی توسط وزارت امور خارجه تعیین شود، عملیات اجرایی احداث پل انجام خواهد شد. همچنین فعالسازی بازارچههای مرزی مشترک که یکی از اصلیترین ظرفیتهای توسعه تجارت در کشورهای همسایه است، مقرر شد در زمان کوتاهی انجام شود.
بذرپاش توضیح داد: درباره سدهای خداآفرین و سد اردوباد قرار شد در 2 ماه آینده این موارد تعیین تکلیف شود و تلاش خواهیم کرد موانع پیشرو برداشته شود.
وزیر راهوشهرسازی موضوع دیگر گفتوگوهای 2 کشور را حل مشکلات کامیونداران ایران و آذربایجان عنوان کرد و گفت: کمیته مشترکی تعیین شد تا مشکلات را بررسی کند و در 2 ماه آینده نسبت به رفع آن مشکلات اقدام کند. وی ادامه داد: در حوزه انرژی و سوآپ گازی نیز توافق خوبی شد. به گفته بذرپاش، میان 2 کشور در حوزه دفاعی هم توافقات مناسبی شکل گرفت و مقرر شد سطح همکاریهای دفاعی به سطح مناسبی برسد.
وی گسترش روابط با کشور آذربایجان را مهم خواند و تصریح کرد: دسترسی کشورمان به کشورهای شمالی از طریق کشور آذربایجان است و بنابراین تقویت روابط و همکاری با آن کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است. شبکه حملونقل و ترانزیتی ایران نیز با کشور آذربایجان ارتباط دارد که حجم زیادی از حمل کالا میتواند از این مسیر باشد.
وی گفت: مقرر شد از پارسآباد خط ریلی ۵ کیلومتری توسط ایران احداث شود تا به خط ریلی کشور آذربایجان متصل شود و بتوانیم باراندازی را در پارسآباد ایجاد کنیم و از آن محل بتوانیم از طریق حملونقل زمینی، کالاها را به ایران حمل کنیم.
* سرمایهگذاری ایجاد بارانداز ریلی ایران و آذربایجان ۶۰ درصد افزایش مییابد
بذرپاش ادامه داد: بارانداز ریلی توافق 2 کشور در گذشته بوده که برای تکمیل آن نیاز به سرمایهگذاری بیشتری است. قرار شد سرمایهگذاری به میزان ۶۰ درصد افزایش یابد. کشور آذربایجان پیشنهاد کرده بود میزان بهرهبرداری نیز افزایش یابد که مقرر شد کمیته مشترک در 2 ماه هم افزایش سرمایهگذاری و هم افزایش زمان بهرهبرداری را مورد بررسی قرار دهد. وی یادآور شد: خط ریلی رشت - آستارا که عملیات اجرایی آن در حال آغاز شدن است، به بارانداز ریلی میرسد که این بارانداز بسیار مهم است.
* گام جدید برای کریدور شمال - جنوب
خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی احداث پل آستاراچای را در تکمیل کریدور شمال - جنوب مؤثر دانست و اظهار داشت: پل مرزی آستاراچای موجب توسعه ترانزیت ۲ کشور میشود که در موازات پل ریلی موجود توسعه همهجانبه منطقه را به همراه دارد.
ارسال به دوستان
تذکر رئیسجمهور به شورای رقابت بررسی شد
خودروهای مونتاژی بدون تغییر قیمت
تذکر رئیسجمهور درباره افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در جلسه شورای رقابت بررسی شد.
رئیسجمهور در جلسه ۲۵ تیر هیات دولت درباره قیمت خودروهای مونتاژی با اعلام اینکه شورای رقابت با چه توجیهی قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش داده است، معاون اول رئیسجمهور و وزرای اقتصاد و صمت را مامور بررسی و اصلاح این روند کرد.
به گفته رئیسجمهور، اینکه در سال «رشد تولید و مهار تورم» یک بخش بدون اخذ مجوزهای لازم کالاها را گران کند، قابل پذیرش نیست و دستگاهها باید خود را موظف به مقابله با گرانی و تورم بدانند.
بر این اساس شورای رقابت نیز در جلسه هفتگی خود، صحبتهای رئیسجمهور درباره قیمت خودروهای مونتاژی را بررسی کرد.
سپهر دادجویتوکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در این باره گفت: قطعا رئیسجمهور جزو کسانی هستند که دغدغه مصرفکنندگان و مردم را دارند و نسبت به حقوق مصرفکنندگان نگرانی دارند.
وی با اشاره به صحبتهای اخیر رئیسجمهور درباره قیمت خودروهای مونتاژی بیان داشت: بر اساس نظرات رئیسجمهور درباره قیمت اخیر خودروهای مونتاژی که توسط شورای رقابت به تصویب رسیده است، این شورا در جلسه خود موارد مطرح شده از سوی رئیسجمهور را مورد بررسی قرار داد.
رئیس مرکز ملی رقابت با بیان اینکه شورای رقابت یک دستگاه فراقوهای است که به صورت شورایی عمل میکند، اظهار داشت: انتظار اینکه فورا پس از جلسه نتیجه خاصی از آن حاصل شود یک مقدار دور از واقعیت است، زیرا هرگونه اعمال تغییر نیاز به کار کارشناسی دارد.
وی ادامه داد: اما قطعا قیمت خودروهای مونتاژی در جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت. ضمن اینکه با توجه به جلسه معاون رئیسجمهور با رئیس شورای رقابت، دلایل و مبانی قیمتگذاری به اطلاع رئیسجمهور رسید و نقش نهادهای تصمیمساز نظیر وزارت صمت و ۲ معاونت حملونقل و سازمان حمایت در تصمیمگیریها و فرآیندهای قیمتگذاری اطلاعرسانی شده است.
بر اساس این گزارش، شورای رقابت با توجه به انحصاری بودن بازار خودروهای مونتاژی، امسال برای نخستینبار به قیمتگذاری این خودروها ورود کرد و بر این اساس در اواسط اردیبهشت امسال قیمت 17 خودروی مونتاژی را مصوب و ابلاغ کرد.
اما از آنجا که قیمتهای مصوب خودروهای مونتاژی در اردیبهشت بین 100 تا 800 میلیون تومان کمتر از قیمت کارخانهای این خودروها بود، لذا قیمتهای مصوب مورد انتقاد مونتاژکاران قرار گرفت و حتی از عرضه با این قیمت امتناع کردند.
با این وجود وزارت صمت نسبت به لزوم اجرایی شدن قیمتهای مصوب به صورت جدی تاکید داشت و حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت در همان ایام اعلام کرد خودروسازان مونتاژکار باید از قیمتهای مصوب شورای رقابت تمکین کنند و در غیر این صورت با آنها برخورد تعزیراتی خواهد شد.
بنابراین پیرو جلساتی که وزارت صمت با مونتاژکاران برگزار کرد، خودروسازان مونتاژی مکلف به اجرایی کردن قیمتهای مصوب شدند اما با وجود قیمتگذاری خودروهای مونتاژی هیچ مونتاژکاری، خودرویی بر اساس قیمتهای مصوب در اردیبهشت عرضه نکرد.
دقیقا پس از ۲ ماه از نخستین مرحله قیمتگذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت، شورا در 17 تیر قیمتهای مصوب جدید را اعلام کرد که بر اساس مصوبه جدید، قیمت برخی خودروها افزایش یافت اما پس از اعلام قیمتهای جدید، خودروسازان مونتاژکار که در انتظار افزایش قیمت بودند، به متقاضیان خرید خودرو که پیش از این در سامانه عرضه یکپارچه خودرو ثبتنام کرده بودند فراخوان واریز وجه دادند. اما همانطور که اشاره شد قیمتهای جدید خودروهای مونتاژی و افزایش قیمت این خودروها از سوی شورای رقابت مورد انتقاد رئیسجمهور قرار گرفت و پیرو این افزایش قیمت اعلام شد دستگاهها باید خود را موظف به مقابله با گرانی و تورم بدانند.
در پایان جلسه روز گذشته شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی بدون تغییر باقی ماند.
ارسال به دوستان
سازمان خصوصیسازی خبر داد: شناسایی ۳ هزار ملک مازاد دولتی
مولدسازی بالفعل میشود؟
یکی از راههای درآمدزایی دولت استفاده از املاک راکد است که این امکان را به دولت میدهد با استفاده از آنها بتواند به سمت تامین مالی پروژههای نیمهتمام از نیمه دوم سال قدم بردارد. بر همین اساس، مشاور رئیس سازمان خصوصیسازی در مولدسازی داراییها با بیان اینکه بیش از 3 هزار ملک مازاد دولت در کشور برای مولدسازی شناسایی شده است، گفت: از این تعداد 1200 ملک در هیأت عالی مولدسازی به عنوان ملک مازاد مصوب شده است و پیشبینی میکنیم در نیمه دوم سال به درآمدزایی برسد.
بابک ضرغامی درباره آخرین جزئیات طرح مولدسازی داراییهای مازاد دولت اظهار داشت: سایتی که در سازمان خصوصیسازی به نام تالار مولدسازی داراییهای دولت راهاندازی شده ، جزئیات دقیق املاک و اموال مازاد دولت در آن ذکر شده است، حتی نشانی این املاک در آن عنوان شده که متقاضیان و خریداران میتوانند مراجعه و بازدید کنند.
* هیچیک از اموال دولت که قرار است واگذار شود به درآمد نرسیده است
وی تأکید کرد: هنوز هیچیک از اموال مازاد دولت که قرار است از طریق مولدسازی واگذار شود، به مرحله درآمد نرسیده است. ما بتازگی شناسایی املاک و اموال مازاد دولت را آغاز کردهایم و احتمال میدهیم کسب درآمد از املاک مازاد به نیمه دوم امسال برسد، البته به شرط اینکه روند امور بخوبی پیش برود.
ضرغامی با تأکید بر اینکه دولت به دنبال کسب درآمد در مولدسازی داراییها نیست، گفت: هدف دولت از مولدسازی داراییهای مازاد در مرحله اول، ارزشافزایی سپس درآمد برای تکمیل پروژههای نیمهتمام اولویتدار در کشور است. در مرحله اول املاک مازاد شناسایی و در مرحله دوم پروژههای نیمهتمام عمرانی دولتی که دارای اولویت است، معرفی میشود.
* 1200 ملک در هیأت عالی مولدسازی به عنوان ملک مازاد مصوب شده است
مشاور رئیس سازمان خصوصیسازی در مولدسازی داراییها با بیان اینکه بیش از 3 هزار ملک مازاد دولت در کشور شناسایی شده است، گفت: از این تعداد 1200 ملک در هیأت عالی مولدسازی به عنوان ملک مازاد مصوب شده است. تعدادی از این املاک به مرحله ارزشافزایی رفته و کارهایی مانند تغییر کاربری یا افزایش تراکم برای آنها انجام شده، بعد از آن قیمتگذاری و سپس واگذار خواهد شد.
ضرغامی توضیح داد: تاکنون از 1200 ملک مازاد مصوب، تعداد 90 ملک مازاد دولتی مرحله ارزشافزایی را طی کرده و 1100 ملک مازاد هم در مرحله ارزشافزایی قرار دارد و نشانی همه این املاک در سامانه مولدسازی در سایت سازمان خصوصیسازی اعلام شده است.
* وجود 62 هزار پروژه نیمهتمام در کشور
مشاور رئیس سازمان خصوصیسازی در مولدسازی داراییها درباره اینکه چه میزان پروژه نیمهتمام در کشور وجود دارد، گفت: طبق آخرین آمار حدود 62 هزار پروژه نیمهتمام در کشور وجود دارد که از این تعداد 57 تا 58 هزار پروژه، استانی و 5 تا 6 هزار پروژه، ملی است. کاری که ما در مولدسازی انجام میدهیم، این است که از محل عواید مولدسازی به تکمیل پروژههای اولویتدار عمرانی میپردازیم.
* اولویتبندی پروژههای نیمهتمام برای تخصیص اعتبار در کمیته پایش
وی تأکید کرد: سازمان برنامه و بودجه طرحهای عمرانی را در کمیته پایش طرحها بررسی میکند. در این کمیته معاون اجرایی رئیسجمهور به عنوان رئیس کمیته و اعضای آن شامل نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و وزارت کشور هستند که این طرحها در کمیته پایش اولویتبندی میشود. یکی از شاخصهای مهم، درصد پیشرفت فیزیکی طرح است، شاخص دیگر، نیاز استان است که معمولا طرحهای آب و انتقال آب اولویت کل کشور است، در برخی استانها نیز جاده و راهآهن در اولویت قرار دارد؛ این 62 هزار پروژه عمرانی در کمیته پایش اولویتبندی میشود و برخی ستارهدار میشود که درآمدهای مولدسازی به طرحهای ستارهدار اختصاص مییابد.
* درآمد مولدسازی صرف تکمیل پروژههای نیمهتمام نهادهای عمومی نمیشود
وی همچنین اظهار کرد: نهادهای غیردولتی جزو دولت حساب نمیشوند و از یک طرف خصوصی هم نیستند اما نمیتوانیم درآمد حاصل از مولدسازی را به اتمام طرحهای نیمهتمام نهادهای عمومی مانند بنیاد مستضعفان، صندوق تأمین اجتماعی، شهرداریها یا آستانها اختصاص دهیم.
به گفته ضرغامی، در آییننامه مولدسازی عنوان شده است چنانچه خود نهادهای عمومی مانند ستاد اجرایی و بنیاد متقاضی باشند که اموال مازاد خود را از طریق هیأت مولدسازی در فرآیند مولدسازی قرار دهند، میتوانند این کار را انجام دهند و عواید حاصل از آن هم به خود نهاد عمومی بازمیگردد.
ارسال به دوستان
اخبار
پرداخت 340 هزار میلیارد تومان وام مسکن به 322 هزار متقاضی
سرپرست دفتر مسکن وزارت راهوشهرسازی از پرداخت 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات به 322 هزار متقاضی ساخت مسکن خبر داد. ابوالفضل نوروزی گفت: تاکنون یکمیلیون و 347 هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن به 4 بانک همراه با بانک مسکن که بیشترین سهمیه پرداخت وام مسکن برای ساخت در طرح نهضت ملی مسکن را دارند، معرفی شدهاند که تاکنون مبلغ حدود 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن برای 322 هزار متقاضی پرداخت شده است. وی گفت: این وامها برای طرحهای مسکن خودمالکی، مسکن روستایی و مسکن حمایتی 99 ساله پرداخت شده است. سرپرست دفتر مسکن وزارت راهوشهرسازی این را هم گفت که برخی از بانکهای طرف قرارداد با طرح نهضت ملی مسکن با ادبیات حقوقی و اجرایی طرح مسکن آشنا نبودند که در این زمینه جلسات مشترکی برگزار شد و کاربران ارشد وزارت راهوشهرسازی با کاربران ارشد بانک جلساتی برگزار کردند و این موارد به آنها یادآور شد. به گفته نوروزی، بعد از تأکید رئیسجمهور مبنی بر مشارکت همه دستگاهها در طرح نهضت ملی مسکن آسیبشناسی شد که چرا بانکها در پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن با تأخیر همراه شدند. متعاقب آن طی نامهای از سوی دبیرکل بانک مرکزی به معاونت مسکن وزارت راهوشهرسازی 11 مورد از ایرادها اعلام شد. یکی از آنها داشبورد مدیریتی بود که در اختیار بانکهای عامل قرار میگرفت و برخی از مشکلات این داشبورد مدیریتی رفع شد. به گفته سرپرست دفتر مسکن وزارت راه و شهرسازی، رئیسجمهور تاکنون 4 جلسه به صورت ماهانه برای پیگیری امور طرح نهضت ملی مسکن برگزار کرده است. وی گفت: برخی از بانکها در سال اول پیوستن به نهضت طرح ملی مسکن عزم جدی برای حضور در این طرح را نداشتند، اما زیرساختهای سامانهای برای آنها فراهم شد، البته بانک مسکن از ابتدا به سامانه متصل شد. در حال حاضر سهمیه همه بانکها در نهضت ملی مسکن ابلاغ شده و همه بانکها از سهمیه خود آگاه هستند.
***
مطالبات گندمکاران در یک هفته آینده پرداخت میشود
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه گندم خریداریشده از کشاورزان با قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان بوده است، گفت: تاکنون نزدیک به ۶۰ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت و پیگیریهای لازم انجام شده تا از طریق سازمان برنامه و بودجه و تسهیلات بانکها در یک هفته آینده باقیمانده طلب کشاورزان پرداخت شود. سعید راد افزود: تاکنون حدود ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم از استانهای مختلف به صورت تضمینی خریداری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش یافته است. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی روند خرید تضمینی گندم در سال جاری را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن، معادل ۲۷ درصد افزایش یافته است. وی درباره پیشبینی میزان نهایی خرید تضمینی گندم بیان کرد: نمیتوان به صورت دقیق میزان خرید تضمینی گندم را پیشبینی کرد اما از سال گذشته بیشتر است. وی در ادامه تصریح کرد: برداشت در استانهای سردسیری و شمال غرب کشور مانند اردبیل، همدان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و زنجان باقی مانده است و تا اوایل شهریور خرید گندم ادامه دارد.
***
عزمدولت برای تعیین تکلیف کالاها و ساماندهی انبارهای اموال تملیکی
معاون حقوقی سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی گفت: معادل ۳۰ سال گذشته در دولت سیزدهم، زمین برای انبارهای اموال تملیکی خریداری شد که این نشانگر عزم دولت برای تعیین تکلیف کالاها و ساماندهی انبارها بود. علیرضا نورنژاد اظهار داشت: در حوزه انبارداری و ساماندهی انبارها اتفاق خوبی رخ داده است. این سازمان تا اواخر سال ۱۴۰۰ در حوزه انبارها دچار مشکل بود. وی افزود: سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۸ هزار متر مربع انبار داشت که در سال ۱۴۰۱، ۸۰ هزار متر مربع انبار خریداری شد. معاون حقوقی سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی بیان داشت: معادل ۳۰ سال گذشته زمین برای انبار خریداری شد که نشانگر ساماندهی اموالهاست. نورنژاد با اشاره به اینکه تحول بزرگی را نسبت به سالهای قبل در انبارهای اموال تملیکی شاهد هستیم، گفت: کالاهای رسوبی دلایل مختلفی دارد. بعضی از کالاها سریعالفساد و بعضی بادوام و بعضی دیگر به مرور زمان دچار تغییرات میشوند. نورنژاد بیان داشت: سال گذشته حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان کالاهای اموال تملیکی تعیین تکلیف شد که بعضی از کالاها بر اساس قانون مشمول انهدام، فروش به شرط صادرات و یا فروش در داخل شدند.
***
1000 قطعه خودرو مشمول استاندارد اجباری میشود
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت 1000 قطعه خودرو تا پایان سال 1402 مشمول استاندارد اجباری میشود. مهدی اسلامپناه درباره استاندارد اجباری قطعات خودرو گفت: زمانی که کار تعیین استاندارد اجباری برای قطعات خودرو را شروع کردیم کمتر از ۵۴ قطعه استانداردسازی شده بود، در حالی که خودرو متشکل از چند هزار قطعه است. دبیر شورایعالی استاندارد افزود: هدفگذاری شده تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد استانداردهای اجباری برای قطعات خودرو را به هزار برسانیم. البته این کار سادهای نیست و پشتوانه علمی و فناورانه میخواهد که عزم ما برای انجام این کار جزم است. رئیس سازمان ملی استاندارد درباره استانداردهای اجباری هشتادوپنجگانه خودرو اظهار داشت: این استانداردها جزو استانداردهای ایمنی و عملکردی است که طبق دستور رئیسجمهور و قانون باید اجرایی شود. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه تعدادی از خودروسازها الزامات هشتادوپنجگانه را بر تولیداتشان منطبق کردهاند، گفت: زمانهای لازم را برای اجرای استانداردهای هشتادوپنجگانه به خودروسازان دادهایم، امیدوارم مابقی خودروسازان هم این استانداردها را رعایت کنند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|