|
حضور نماینده ایران در اجلاس صندوق بینالمللی پول
رئیسکل بانک مرکزی به منظور شرکت در اجلاس سالانه صندوق بینالمللی پول و رایزنی با همتایان خود در راستای توسعه همکاریهای پولی و بانکی دو و چندجانبه وارد مراکش شد. محمدرضا فرزین در حاشیه این اجلاس با مدیران ارشد صندوق بینالمللی پول، همچنین جمعی از روسایکل بانکهای مرکزی کشورهای منطقه و گروه بریکس درباره افزایش همکاریهای پولی و بانکی دیدار و گفتوگو میکند.
ارسال به دوستان
توفان الاقصی چگونه طرح ترانزیتی هند - خاورمیانه - اروپا را در هالهای از ابهام قرار داد
کریدور بی کریدور
اکونومیک تایمز هند: کریدور پیش از آنکه آغاز شود به پایان رسید!
گروه اقتصادی: شکست و غافلگیری ترمیمناپذیر رژیم صهیونیستی از نیروهای مقاومت فلسطینی فارغ از تمام دستاوردهای امنیتی و سیاسیای که داشت، موضوع کریدور روی کاغذ هند - خاورمیانه - اروپا را به بایگانی فرستاد.
به گزارش «وطن امروز»، کریدور هند – خاورمیانه - اروپا به قدری برای رژیم صهیونیستی مهم بود که بنیامین نتانیاهو با خوشحالی به ارائه جزئیات آن در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت. وی در مجمع عمومی سازمان ملل به کریدور ارتباطی هند - خاورمیانه - اروپا که اخیرا در نشست رهبران گروه ۲۰ تصویب شد اشاره کرد و آن را «توافقی بینظیر» دانست و گفت این مسیر که با گذر از کشورهای عربی به اسرائیل و اروپا میرسد روابط این کشورها را «بیش از هر زمان دیگری تقویت خواهد کرد» و «۲ میلیارد نفر» از آن بهرهمند خواهند شد.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «ما نه تنها موانع بین اسرائیل و همسایگان خود را از میان برمیداریم، بلکه یک کریدور جدید صلح و رفاه خواهیم ساخت که آسیا را از طریق امارات عربی متحده، عربستان سعودی، اردن، اسرائیل به اروپا وصل کند. این یک تغییر فوقالعاده است».
اما امروز که یک هفته از حمله بینظیر نیروهای مقاومت به سرزمینهای اشغالی میگذرد، در کنار تمام آمال و آرزوهای بربادرفته نتانیاهو، کریدوری که او از آن به عنوان تغییر فوقالعاده یاد کرده بود در هالهای از ابهام است.
* پایان، پیش از آغاز
اکونومیک تایمز هند نیز در گزارشی در این باره نوشت: «درگیریهای جاری میان حماس و اسرائیل در روزهای اخیر، بر جاهطلبیهای هند برای ایفای نقش بزرگتر در تجارت جهانی سایه انداخته است تا آنجا که کریدور تجاری پیچیدهای که قرار بود هند را به خاورمیانه و اروپا متصل کند، به نظر میرسد پیش از آنکه آغاز شود به پایان رسیده است».
اکونومیک در ادامه آورده است: «قیمت نفت افزایش یافته، تقاضای بازار برای طلا اوج گرفته و بورسها سقوط کردند، زیرا سرمایهگذاران نگران رویدادهای آینده بودند. سهام شرکتهای راهآهن هند به دلیل ترس از اینکه جنگ میتواند بر برنامه هند برای ساخت راهآهن در کریدور هند به خاورمیانه تأثیر بگذارد، هرکدام حدود ۵ تا ۶ درصد کاهش یافتند. سهام آدانی پورت که مالک بندر حیفا در سرزمینهای اشغالی است، ۵ درصد سقوط کرد، سهام شرکتهای کشتیرانی نیز از این وضعیت در امان نبودند و حدود ۵ درصد سقوط کردند».
* عربستان نقطه کانونی کریدور
در بین تمام کشورهای درگیر در کریدور هند - خاورمیانه - اروپا، عربستان سعودی نقش قابل توجهی دارد. سهم این کشور از کریدور بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر مسیر ریلی است که باید با سرمایهگذاری هنگفت اتفاق بیفتد. مسلما پیششرط مشارکت اقتصادی عربستان در این کریدور فراهم شدن توافق سیاسی با رژیم صهیونیستی و محقق شدن عادیسازی است. با توجه به واکنش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به اتفاقات اخیر و حمایت تلویحی وی از حماس و دفاع مشروع مجاهدان فلسطینی، میتوان گفت موضوع عادیسازی و به دنبال آن مشارکت اقتصادی در موقعیت کنونی دستنیافتنی شده است، البته شاید عربستان روزی چشم بر روی تمام اتفاقات سیاسی ببندد و در راستای منافع مالی برای این کریدور گام بردارد اما این مهم حداقل در آینده نزدیک رخ نخواهد داد.
* اقتصاد ترسو، هند ترسوتر
بین کشورهای فعال در کریدور، هند گزینههای متعددی برای اتصال به اروپا دارد و میتواند از آنها استفاده کند. یک اصطلاح بین سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی وجود دارد که «اقتصاد ترسو است». یعنی اتفاقات سیاسی و امنیتی نخستین واکنش خود را روی متغیرهای اقتصادی میگذارد. هندیها هم از این قاعده مستثنی نیستند و حتی میتوان گفت به دلیل عدم نفع سیاسی از کریدور هند - خاورمیانه - اروپا، کاملا اقتصادی به این موضوع نگاه میکنند و در صورتی که کوچکترین اختلال امنیتی در این مسیر وجود داشته باشد بهراحتی کنار میکشند.
* طرحی بلندپروازانه و بدون برنامه
ایالات متحده از ژانویه بیسر و صدا درباره پروژه کریدور هند - خاورمیانه - اروپا در نشست سالانه گروه ۲۰ با هند، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اسرائیل گفتوگو کرد. کلیات طرح اینگونه بوده که کشورهای خاورمیانه را از طریق راهآهن و هند را از طریق خطوط کشتیرانی از بنادر منطقه، به اروپای شرقی متصل کند. ظاهرا کریدور مذکور یک طرح صهیونیستی برای وصل کردن بنادر هند به بندر حیفا و از آنجا به اروپاست. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت که کریدور راهآهن شامل هند، عربستان، امارات، اردن، اسرائیل و اتحادیه اروپایی خواهد شد؛ طرحی که جو بایدن، رئیسجمهوری آمریکا آن را قرارداد واقعا بزرگ نامیده است. تحلیلگران نیز بر این باورند که تل آویو بر آن است تا با این اقدام قدرت مانور ایران در کریدور بینالمللی شمال - جنوب را که سال ۱۳۷۹ در پی توافق سه کشور هند، ایران و روسیه کلید خورد و مشارکت ایران در ابتکار یک جاده و یک کمربند را که چین مبتکر آن است کمرنگ کند.
گفته میشود با کاهش ارزش کریدور شمال به جنوب و تأثیرات جنگ اوکراین، هند بر آن است تا کریدور به خاورمیانه و اروپا را جایگزین کریدور شمال - جنوب کند اما آنچه درباره این پروژه گفته نمیشود امکان عملیاتی شدن آن با توجه به مستثنا شدن ایران از این کریدور است، به طوری که بخشی از آن در زیر آبهای اقیانوس هند خواهد بود. این کریدور نیاز به سرمایه عظیم و هنگفتی دارد که بدون مشارکت عربستان در آن به عنوان بازوی مالی امکان تأمین مالی آن از سوی طرفها وجود ندارد اما عربستان در شرایطی میتواند در آن شرکت کند که روابط خود با رژیم صهیونیستی را در آینده نزدیک عادی کند. با این حال اما پس از آغاز جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی ورق تمام مذاکرات برگشت و بر همین اساس نیز عمر کریدور طرحریزیشده قبل از آغاز ساخت، به اتمام رسید. از همین رو جنگ میان حماس و اسرائیل نه تنها بیانگر انزجار و عدم پایان یافتن درگیریهای چند دهه اخیر است بلکه مهر تاییدی بر آوار شدن آمال و آرزوهای واشنگتنیها و اسرائیلیها تلقی میشود. بر اساس این گزارش طرح مذکور که چندی پیش به پیشنهاد آمریکاییها در نشست رهبران گروه ۲۰ مطرح شده بود، به محاق رفته و برنامهریزی آنها برای ایجاد منطقه جدید در دوران جدید را نابود کرده است.
ارسال به دوستان
تکذیب ادعای از دسترسخارج شدن منابع ارزی ایران در قطر
منابع ارزی در دسترس است
رئیس کل بانک مرکزی قطر: شایعات در رابطه با منابع ایران شوخی و بازی رسانهای است
پس از شروع جنگ حماس و اسرائیل، رسانه آمریکایی واشنگتنپست مدعی شد آمریکا با قطر توافقاتی انجام داده و تا زمان انجام تحقیقات درباره این حمله، جلوی دسترسی ایران به منابعش در قطر گرفته شده است.
آزادسازی منابع بلوکه ایران در کشورهای مختلف یکی از اقدامات مهم و مثبت دولت سیزدهم محسوب میشود که طی آن 6 میلیارد دلار از منابع بلوکه شده کشورمان در کرهجنوبی آزاد شد. پس از این اتفاق منابع بلوکه شده به سوییس منتقل شد و سپس از طریق بانکهای قطر در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.
پس از حمله حماس به رژیم صهیونیستی، روزنامه واشنگتنپست مدعی شد آمریکا و قطر توافق کردند تا زمان انجام تحقیقات درباره حمله حماس به اسرائیل، جلوی دسترسی ایران به 6 میلیارد دلار موجود در بانکهای قطر گرفته شود اما برخلاف ادعای این روزنامه آمریکایی، بررسیها حاکی از عدم ایجاد تغییر در دسترسی ایران به منابع ارزی خود در بانکهای قطر بوده و توافق انجام شده میان ایران و قطر به قوت خود باقی است. همچنین نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نیز ادعای این روزنامه آمریکایی را رد کرد و این خبر را فاقد صحت دانست. روز گذشته شیخ بندربن محمدبنسعود آلثانی، رئیس کل بانک مرکزی قطر در دیدار با محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با اشاره به اقدامات اساسی و خوبی که طی روزهای گذشته درباره استفاده از منابع ارزی ایران در قطر انجام شده، گفت: شایعات مطرح شده در این باره طی یکی دو روز گذشته ارزش واقعی ندارد و بیشتر یک شوخی و بازی رسانهای بود.
* ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق در دسترس بانک مرکزی است
گفتنی است ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق و ۶ میلیارد دلار در قطر که اخیرا از کرهجنوبی منتقل شده در دسترس بانک مرکزی است.
با رایزنیهای بانک مرکزی، علاوه بر آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکهشده ایران در کرهجنوبی که به قطر منتقل شده، هماکنون ۱۰ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان در عراق نیز در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.
۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق، صرف واردات نهادهها و کالاهای اساسی خواهد شد. همچنین ۶ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در قطر در اختیار چند بانک ایرانی قرار گرفته و صرف تامین ارز واردات کالا خواهد شد.
* دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی
علاوه بر اقدامات یادشده، مجموعه تلاشهای انجامشده در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی منطقهای منجر به آزادسازی حدود ۶,۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی بلوکه کشور شد و با مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی قطر، بهرهبرداری از منابع انتقال داده شده به چند بانک ایرانی وارد فاز عملیاتی شده است. علاوه بر این، مذاکرات مفیدی با کشورهای منطقه در زمینه تقویت مناسبات بانکی و ارزی انجام شده که نتیجه آن در آینده نزدیک اطلاعرسانی خواهد شد.
اخیراً نیز با اقدامات و پیگیریهای حقوقی بانک مرکزی، موانع قضایی جهت دسترسی به داراییهای ارزی این بانک در کشور اروپایی لوکزامبورگ به ارزش 1.7 میلیارد دلار برطرف شده است. علاوه بر موارد فوق، میتوان به در دسترس قرار گرفتن بیش از ۱۰ میلیارد دلار در عراق و همچنین مذاکرات درباره تامین منابع از طریق فاینانس با چین اشاره کرد.
ارسال به دوستان
آزادراه شیراز - اصفهان به طول۲۱۲ کیلومتر به بهرهبرداری رسید؛ بهرهبرداری از ۵۳ پروژه صنعت آب و برق در استان فارس با حضور رئیسجمهور
افتتاح ابرپروژه مرکز ایران
بذرپاش: ۲۵ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین در استان فارس برای نهضت ملی مسکن تأمین شد
اَبَرپروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال - جنوب، صبح پنجشنبه ۲۰ مهر با حضور رئیسجمهور افتتاح و با بهرهبرداری از این طرح، علاوه بر مزیتهایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاه شد.
عملیات اجرایی این پروژه که سال ۱۳۸۹ آغاز شد، مهر ۱۴۰۰ به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده بود و پس از تامین اعتبار از سوی دولت سیزدهم به بهرهبرداری رسید. ارزش روز این پروژه بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
این آزادراه در ۶ قطعه از دروازه ورودی شهر شیراز آغاز میشود و تا ایزدخواست ادامه دارد که قطعات یک، ۲ و 3 آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسروشیرین و رودخانه سفید میگذرد. همچنین قطعات 4، 5، ۶ و 7 به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز - سپیدان متصل میشود.
از ایزدخواست تا اصفهان هم به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا – سهراهی مبارکه - ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن بزودی آغاز خواهد شد.
مسیر شیراز- اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز 5.5 تا ۶ ساعت بود که با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان، طول مسیر ۱۳۵ کیلومتر کوهتاهتر شد و زمان سفر تا ۲ ساعت کاهش یافت.
برنامه دولت این است پس از افتتاح این مسیر با ادامه محور به سمت اتصال به بوشهر، شبکه کریدوری کشور را از شمال از طریق مرکز کشور به دریا متصل کند.
در حال حاضر قطعه هفتم آزادراه شیراز -اصفهان تا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت قطعه هشتم نیز ابلاغ شده است.
* بزرگترین پل آزادراهی کشور در مسیر شیراز - اصفهان
گفتنی است مرتفعترین پل آزادراهی کشور در آزادراه شیراز- اصفهان قرار دارد. پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به طول ۲۶۴ متر در قطعه ۳ آزادراه شیراز- اصفهان و روی دره رودخانه سپید و در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره واقع شده است.
طول دهانه وسط آن ۱۲۵ متر و طول دهانههای کناری پل ۶۶ و ۷۳ سانتیمتر است و خودروهای عبوری به سهولت در عرض ۱۵ ثانیه از یک سمت به سمت دیگر پل تردد میکنند. نوع پل بتن درهای پیش تنیده است. قالببندی پل از نوع شاریوی پیشتنیده و نوع رویه پل آسفالتی است و برای ساخت آن ۱۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بتنریزی شده و در عرشه آن ۱۱۴ قطعه بتنی به کار رفته است.
* ۵۳ پروژه صنعت آب و برق در استان فارس افتتاح شد
با حضور رئیسجمهور در استان فارس ۵۳ پروژه صنعت آب و برق شامل ۱۲ طرح آبی و ۴۱ پروژه برق به ارزش ۱۰,۶ هزار میلیارد تومان افتتاح شد و در مدار بهرهبرداری قرار گرفت.
سامانه آبرسانی به شیراز از سد درودزن، آبرسانی به ارسنجان، آبرسانی به شهر قیر، آبرسانی به شهرهای داراب، فسا، حاجیآباد، مجتمع بالاده و روستاهای مجموعه تخته سنگ و بالش از جمله طرحهای آبرسانی افتتاح شده به حساب میآید. در حوزه بازچرخانی آب، احداث تصفیه فاضلاب و اجرای شبکه به همراه نصب ۴۸۰ عدد سپتیک تانک پلیاتیلن روستاهای میان اقلید، فاز اول طرح فاضلاب شهر آباده شامل شبکه و تصفیهخانه فاضلاب، اجرای شبکه و احداث تصفیهخانه فاضلاب خرمبید نیز از دیگر طرحهای حوزه آب در استان فارس است.
* واگذاری هزار و ۶۴۹ قطعه زمین در راستای طرح جوانی جمعیت
وزیر راه و شهرسازی طی مراسمی با حضور معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده در شیراز، با اعلام واگذاری هزار و ۶۴۹ قطعه زمین در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت، به گزارش مجموعه اقدامات انجامشده در حوزه راه و جاده، مسکن و جوانی جمعیت پرداخت. مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در آیین اهدای زمین به مشمولان قانون جوانی جمعیت، درباره افتتاح و بهرهبرداری آزادراه اصفهان - شیراز گفت: این قطعه آزادراهی که به بهرهبرداری رسید آزادراههای ما را به ۳ هزار کیلومتر رساند و ۳ هزار کیلومتر دیگر در دستور کار است. بذرپاش افزود: این آزادراه علاوه بر کاهش ۱۳۰ کیلومتری مسیر، صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش سوانح جادهای، برنامه کلان در دولت را پیش میبرد که آن هم تکمیل کریدورهای مواصلاتی شمال به جنوب کشور است و در بخش ریلی و جادهای به سرعت پیگیری میشود و این کریدور در شمال بندر انزلی را به دریای جنوب و خلیجفارس در بوشهر متصل میکند که اتفاق بزرگی قلمداد میشود.
* افتتاح ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان فارس
به گفته بذرپاش، حدود ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در سطح استان با سرمایهگذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح میشود که عدد بزرگی است. علاوه بر آن بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه نگهداری راهها، رفع نقاط حادثهخیز، روکش آسفالت، راه روستایی و بهسازی انجام شد.
* آمادهسازی ۶ هزار قطعه در مناطق روستایی
به گفته بذرپاش، بیش از ۶ هزار قطعه از این زمینها در مناطق روستایی است که آمادهسازی شده است. وی با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار زمین در قالب مسکن ملی در حال ساخت است، افزود: در استان فارس بیش از ۲۵ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین تامین شده است. بذرپاش اعلام کرد: با بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین ظرف ۲ ماه آینده در استان فارس قدری بیش از مسکن مهر اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: روز گذشته اهدای حدود ۶ هزار قطعه زمین به طور نمادین در یکی از روستاهای استان فارس کلید زده شده و تا پایان سال نیز ۳۰ هزار قطعه زمین روستایی تامین میشود. وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی تقدیم هموطنان کشور میشود، تاکید کرد: اولویت واگذاری زمین در روستاها و شهرها زوجهای جوان خواهند بود.
ارسال به دوستان
اخبار
رشد 9.1 درصدی صدور پروانه ساخت مسکن در بهار امسال
جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نشان میدهد میزان صدور پروانههای ساخت مسکن در کشور طی فصل بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار سال گذشته رشدی 9.1 درصدی داشته است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در بهار سال ١٤٠٢، برای ساخت ۹۸ هزار و ۵۲۵ واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده که نسبت به فصل زمستان سال گذشته ٢٢,٧ درصد کاهش و نسبت به فصل بهار سال گذشته 9.1 درصد افزایش داشته است، همچنین متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان 3.3 واحد بوده است. بر اساس این گزارش، تعداد ۲۹ هزار و ۵۶۵ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداریهای کشور در بهار ١٤٠٢ صادر شده که نسبت به فصل زمستان گذشته ٢٧,٥ درصد کاهش و نسبت به بهار سال گذشته 0.4درصد افزایش داشته است. مجموع مساحت زیربنا در پروانههای صادرشده برای احداث ساختمان در بهار ١٤٠٢ حدود ۱۸ هزار و ۳۳۵ مترمربع بوده که نسبت به زمستان گذشته ٢١,٧ درصد کاهش و نسبت به فصل بهار سال گذشته 7.2 درصد افزایش داشته است، همچنین متوسط مساحت زیربنا در این پروانهها ٦٢٠ مترمربع بوده است. همچنین بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در بهار سال ١٤٠٢، تعداد ۹ هزار و ۵۸۶ واحد مسکونی در پروانههای صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیشبینی شده که نسبت به فصل گذشته ٢٨,٤ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 61.0 درصد افزایش داشته است، همچنین متوسط تعداد واحد مسکونی برای هریک از این پروانههای احداث ساختمان 6.9 واحد بوده است. بر اساس این گزارش، یک هزار و ۳۸۹ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری تهران در بهار ١٤٠٢ صادرشده که نسبت به فصل گذشته ٢٣,٩ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 88.7 درصد افزایش داشته است. گفتنی است مجموع مساحت زیربنا در پروانههای احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری تهران در بهار ١٤٠٢ بالغ بر ١٦٧٢ هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته ٢٩,١ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 48.4 درصد افزایش داشته است.
***
نیمه اول امسال 32.4 میلیارد دلار ارز برای واردات تأمین شد
بر اساس اعلام بانک مرکزی، برای واردات کالاها و خدمات مورد نیاز بنگاهها و خانوارها در نیمه اول امسال 32.4 میلیارد دلار ارز تامین و پرداخت شده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، تامین ارز در 6 ماهه نخست امسال با رشد 3.1 درصدی مواجه شده است. یکی از اقدمات بانک مرکزی تامین ارز بهموقع برای واردات کالاها و خدمات مورد نیاز بنگاهها و خانوارها بوده است. در این ارتباط، به رغم افت قیمتهای جهانی و کاهش صادرات غیرنفتی، میزان تخصیص و تامین ارز طی 6 ماهه اول سال جاری به طور متوسط ماهانه به ترتیب معادل 7.5 و 5.4 میلیارد دلار بوده است. گفتنی است تامین ارز به معنای پرداخت قطعی و تسویه ارز برای واردات کالا و خدمات است. بر این اساس در مجموع طی 6 ماهه اول سال جاری معادل 32.4 میلیارد دلار جهت واردات کالا و خدمات تامین ارز صورت گرفته (پرداخت شده) که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 3.1 درصد رشد نشان میدهد. در این میان بانک مرکزی نقش پررنگتری در تامین ارز واردات در 6 ماهه اول سال جاری ایفا کرده است، همچنین بانک مرکزی وعده داده بهزودی در مرکز مبادله ارز و طلا از ابزارهای مختلف پوشش نوسانات ارز، طلا و ابزارهای کاهش ریسک معاملات تجاری که مراحل نهایی طراحی نرمافزاری و ابزارهای مربوط به آن در حال طی شدن است، رونمایی خواهد شد.
***
3 بلوک مسکن مهر سرپلذهاب بهزودی تحویل متقاضیان میشود
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت از 3 بلوک مسکن مهر تخریبی آسیبدیده از زلزله ۲۱ آبان سال ۹۶ در شهرستان سرپلذهاب، ۲ بلوک تکمیل شده و یک بلوک دیگر نیز در دست تکمیل است و اعتبار آن تامین شده و با اتمام پروژه بهزودی تحویل مالکان خواهد شد. رامین الماسی افزود: مجتمع مسکن مهر شهید شیرودی سرپلذهاب در زلزله آبانماه سال۱۳۹۶ آسیب جدی دید و 3 بلوک از آن نیز به کلی تخریب شد. وی توضیح داد از مجموع ۵۷۶ واحد مسکن مهر شهید شیرودی سرپلذهاب که در زلزله آبان سال ۹۶ آسیب دید تاکنون ۵۰۴ واحد تکمیل و به مالکان تحویل داده شده و 3 بلوک ۷۲ واحدی که به طور کامل تخریب شد کار احداث آن توسط پیمانکار طرح در دست اقدام است که ۲ بلوک دیگر آن تکمیل و یک بلوک نیز در حال تکمیل است. وی اظهار کرد: در بحث نهضت ملی مسکن که مهمترین مطالبه و خواست مردم این شهرستان است بعد از پیگیریهای بسیار، زمینی در نزدیکی قره بلاغ از توابع این شهرستان به مساحت حدود ۵۳ هکتار انتخاب و استعلامات و امورات مربوط به آن انجام شده است. وی گفت: علاوه بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن از ظرفیتهای خودمالکی و بازسازی بافت فرسوده نیز بهره خواهیم گرفت و در این باره تسهیلات 5 میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی بافت فرسوده آماده است و افراد واجد شرایط میتوانند با مراجعه به درگاه طرح نهضت ملی مسکن از این تسهیلات استفاده کنند. وی ادامه داد: استاندار کرمانشاه در جلسه اخیر شورای مسکن استان تاکید ویژهای بر یک هزار هکتار از اراضی روستایی برای حمایت از روستاها داشت، از این رو هفته گذشته در مجموع در استان یک هزار هکتار اراضی را در قالب نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت به روستاهای استان الحاق کردیم و این کار هم باعث رونق و توسعه روستاها و هم مهاجرت معکوس خواهد شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|