|
کمکهای مردم ایران در راه غزه
روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: انشاءالله تا ساعتی دیگر هواپیمای حامل کمکهای ملت ایران (غذا و دارو) برای مردم مظلوم غزه ارسال میشود. کشتی حامل کمکها نیز بزودی اعزام میشود.
ارسال به دوستان
با افزایش تنشها در غرب آسیا، قیمت هر بشکه نفت برنت با ۱۰ درصد افزایش به ۹۳,۴۰ دلار رسید
یک قدم تا نفت 100 دلاری
گروه اقتصادی: قیمت هر بشکه نفت برنت عصر روز گذشته - در زمان تنظیم این گزارش - به 93.40 دلار رسید؛ این در حالی است که پیش از شروع درگیری بین حماس و رژیم صهیونیستی قیمت آن 84.58 دلار بود. پیشبینی میشود با تداوم و حتی گسترش درگیریها با توجه به جنایات مستمر رژیم صهیونیستی، قیمت نفت پس از تعطیلات هفته جاری به 100 دلار برسد. به گزارش «وطن امروز»، درگیری بین رژیم صهیونیستی و حماس شرایط اغلب بازارها را در منطقه متلاطم کرده است. بررسیها نشان میدهد بازار سرمایه کشورهای منطقه سرخپوش شده است. بورسهای دوبی، اردن و کویت پیشتاز روند نزولی بودند. از سوی دیگر قیمت طلا یک روند صعودی به خود گرفته است. به طور کلی بازارها با سیگنال ناامنی و نااطمینانی واکنشهای متفاوتی را نشان میدهند. از یک طرف کالاهایی مانند طلا که قدرت نقدشوندگی دارند افزایشی میشود و از سوی دیگر بازار سرمایه نزولی میشود. فارغ از افزایش حدود 10 دلاری قیمت نفت برنت که پیشتر به آن اشاره شد، قیمت نفت سبد اوپک نیز به 94.46 دلار رسیده است که افزایش حدود 7.16 دلاری (8.2 درصدی) را نشان میدهد. نفت سنگین کشورمان نیز آنطور که اویل پرایس خبر داده به 92.99 دلار رسیده است که افزایش 9 دلاری (11 درصدی) را نسبت به پیش از درگیری حماس و رژیم صهیونیستی که 83.80 دلار بود، نشان میدهد. این افزایش قیمت نفت کشور در یک سال گذشته بیسابقه بوده است. نفت سبک کشورمان نیز که پیش از این درگیریها بشکهای 83.17 دلار معامله میشد، با افزایش حدود 9 درصدی ظرف ۲ هفته گذشته به 90.51 دلار رسیده است.
از سویی قیمت نفت جمهوری باکو که تامینکننده اصلی نفت رژیم صهیونیستی است، قبل از درگیریها 93.17 دلار بوده که با 8 دلار افزایش به 101.30 دلار رسیده است.
* نفت شاخص 100 را از دست نمیدهد
خبرگزاری تاس به نقل از الکساندر نوواک، معاون نخستوزیر روسیه پیشبینی کرد تا سال ۲۰۳۵ قیمت نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی بماند و کاهش نیابد. این مقام روس تأکید کرد: سال ۲۰۱۳ قیمت نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه بود، حالا ما در سال ۲۰۲۳ زندگی میکنیم و دوباره قیمتها به سطح مذکور نزدیک شده است. محاسبات نشان میدهد تا سال ۲۰۳۵ نیز قیمت نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد بود.
وی گفت: پیشبینی دقیق قیمت نفت دشوار است، چرا که عوامل زیادی روی آن اثر میگذارد. نوواک همچنین تأکید کرد: طی 10 سال آینده در بازار جهانی نفت شاهد شدت گرفتن دلارزدایی و کنار گذاشتن این ارز به عنوان مبنای مبادلات تجاری خواهیم بود.
* کاهش قیمت خواست آمریکاست اما محقق نمیشود
نماینده پیشین ایران در هیات عامل اوپک با اشاره به اینکه قیمت نفت تابعی از عرضه و تقاضاست، گفت: هر چه به فصل سرد سال نزدیک میشویم، تقاضای فصلی افزایش مییابد، از طرفی هم شاهد تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش عرضه و ادامهدار شدن این روند و حتی کاهشهای داوطلبانه که مهمترین آنها از سوی عربستان و روسیه اعلام شد، هستیم که اهمیت ویژهای دارد.
سید محمدعلی خطیبی با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر در منطقه منجر به کاهش عرضه نشد، ادامه داد: اتفاقات اخیر در منطقه روی عرضه تأثیری نداشته اما در صورتی که کشورهای صادرکننده مهم اعلام کنند به دلیل حمایت از فلسطین و مردم آنجا تولید خود را کاهش یا قطع میکنند، قطعا بر قیمت نفت تأثیرگذار است. وی ادامه داد: آمریکاییها با توجه به اینکه انتخابات را در پیش دارند، باید اقداماتی انجام دهند که حزب حاکم در انتخابات برنده شود، به همین دلیل سعی میکنند قیمتها را کاهش دهند و بنزین را ارزان کنند تا رای مردم را به دست آورند.
وی در خاتمه یادآور شد: آمریکاییها تلاش میکنند قیمت نفت را ارزان کنند و به مردم چنین دستاوردهایی را ارائه خواهند داد اما تحولات منطقهای اجازه نخواهد داد، زیرا عادیسازی روابط که در حال پیشروی بود، دیگر امکانپذیر نیست و حتی عربستان شدیدا موضعگیری کرده و تا زمانی که این شرایط وجود دارد، عادیسازی روابط ممکن نیست.
ارسال به دوستان
بررسی مواد قانون جدید بانک مرکزی
اختیارات ویژه برای برخورد با باهای ناتراز
طرح قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری مجلس و دولت تدوین و نهایی و موارد اختلافی با اصرار مجلس بر آنها به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. بررسی موارد اختلافی در نهایت در ۱۹ مهر ۱۴۰۱ به اتمام رسید و در واقع طرح بانک مرکزی به «قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» تبدیل شد. یکی از مشکلات ساختاری و نهادی اقتصاد ایران، ضعف قوانین در حوزه بانک مرکزی بود. بانک مرکزی اختیارات کافی برای سیاستگذاری پولی، همچنین نظارت و برخورد با تخلفات را نداشت، همین مساله سبب میشد بانک مرکزی نتواند سیاستهای پولی، اعتباری و نظارتی خود را بهدرستی پیادهسازی کند. بر این اساس طرح قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری مجلس و دولت سیزدهم تدوین و نهایی شد و موارد اختلافی با اصرار مجلس بر آنها به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. بررسی موارد اختلافی در نهایت در ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۱ به اتمام رسید و در واقع طرح بانک مرکزی به قانون تبدیل شد. با تصویب این قانون، گزاره غلط اما پرتکرار از سوی برخی سیاسیون که میگفتند «ساختار سیاسی کشور مانع تصمیمگیری است و در این ساختار تصمیمات به بنبست میرسد»، نقض شد. قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 67 ماده دارد و این مواد جایگزین مواد یک تا 17، بخشی از بندهای مواد یک تا 17، بندهای ب و ج ماده 18، مواد 19 تا 26 و 42 تا 44 قانون پولی و بانکی میشود. ساختار قانون متناسب با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران طراحی شده اما در فرآیند تدوین قانون، قوانین بانکهای مرکزی 15 کشور مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده است از تجربیات جهانی هم استفاده شود، این کشورها شامل چین، آمریکا، استرالیا، ارمنستان، آذربایجان، عراق، ترکیه، ژاپن، نیوزیلند، شیلی و نروژ بوده است.
* اختیارات بینظیر برای کنترل اضافه برداشت
در حوزه رابطه بانک مرکزی و بانکها، در این قانون چتر نظارتی بانک مرکزی بر بانکها و موسسات اعتباری و همچنین قدرت برخورد با بانکهای متخلف به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. ماده 45 بهگونهای تدوین شده که امکان اضافه برداشت برای بانکها و موسسات اعتباری محدود شود، به طوری که اگر میزان اضافه برداشت یک بانک از منابع بانک مرکزی فقط 4 روز متوالی از سقف هفتگی فراتر رود، معاون نظارت بانک مرکزی موظف به ارائه گزارش به رئیس و هیات عالی بانک مرکزی است. هیات عالی پس از استماع گزارش معاون نظارت، یا باید با پرداخت تسهیلات اضطراری (با سررسید 30 روز) به موسسه اعتباری موافقت یا باید رئیس کل را مکلف کند برای موسسه اعتباری هیات سرپرستی موقت تعیین کند. این به معنای آن است که اگر یک بانک بیش از 4 روز بیش از حدود تعیینشده اضافه برداشت کند، هیات عالی میتواند مدیرعامل بانک را عزل کند. پرداخت تسهیلات اضطراری 30 روزه منوط به ارائه برنامه اصلاحی از سوی بانک/ موسسه اعتباری و تایید هیات عالی است؛ موافقت با پرداخت این تسهیلات 30 روزه، منوط به موافقت دوسوم اعضای هیات عالی است. تمدید این تسهیلات فقط 2 بار امکانپذیر است و برای تایید آن نیاز به سهچهارم آرای مثبت اعضای هیات عالی است. علاوه بر این، معاون نظارت بانک مرکزی، رئیس کل و هیات عالی بانک مرکزی اختیارات گستردهای برای عزل هیات مدیره بانک، تعیین هیات سرپرستی، تصمیمگیری برای اجرای عملیاتگزیر بانک را خواهند داشت.
* گزیر مؤسسه اعتباری در صورت استمرار اضافه برداشت
برای مثال بر اساس ماده 33 این طرح اگر رئیس کل در دورهای که موسسه اعتباری توسط سرپرست اداره میشود یا قبل از آن، به این نتیجه برسد که شاخصهای ناظر به وضعیت سرمایه و نقدینگی موسسه اعتباری قابل اصلاح نیست، موظف است پیشنهاد گزیر موسسه اعتباری را به هیأت عالی ارائه کند. در صورت تصویب پیشنهاد رئیس کل توسط هیأت عالی، موسسه وارد مرحله گزیر میشود. معنای ساده گزیر مجموعه اقدامات بانک مرکزی از عزل هیات مدیره و تعیین سرپرست برای موسسه اعتباری تا انحلال است. این اختیارات به هیچ وجه در قانون پولی و بانکی به بانک مرکزی داده نشده بود و بانک مرکزی در قانون پولی و بانکی یک شیر بییال و دم بود.
* افزایش قدرت هیأت انتظامی بانکها
همچنین ساختار هیات انتظامی بانکها هم در این قانون جدید تغییر کرده است، بهگونهای که قاضی صرفا تصمیمگیر خواهد بود و سایر اعضا بدون حق رای در جلسات شرکت میکنند و تصمیمگیر نهایی قاضیای خواهد بود که با حکم رئیس قوه قضائیه منصوب خواهد شد و این قاضی باید حداقل 15 سال سابقه در رسیدگی به جرایم اقتصادی داشته باشد، همچنین هیات انتظامی تجدیدنظر هم در بانک مرکزی تشکیل میشود؛ تا پیش از این نماینده بانکها عضو هیات انتظامی بود و حق رای داشت که تعارض منافع ممکن بود مانع از اتخاذ تصمیم درست شود. علاوه بر این هیات انتظامی بدوی موظف به رسیدگی به تخلفات اشخاص تحت نظارت به درخواست معاون نظارت بانک مرکزی با قید فوریت است.
* عدم امکان صدور دستور توقف توسط دیوان عدالت اداری
یکی از مشکلات در این میان، امکان دستور توقف اجرای مصوبات هیات عالی بانک مرکزی توسط دیوان عدالت اداری بود که خوشبختانه در قانون جدید، امکان توقف موقت برای مصوبات بانک مرکزی ممنوع شد و دادگاه ویژهای در دیوان عدالت اداری به اعتراضات سهامداران بانکها رسیدگی خواهد کرد. در این قانون به احکام نظارت بر بانکها، نظارت بر تسهیلاتگیرندگان کلان و سایر ذینفعان نظام بانکی به تفصیل پرداخته شده که پیشنهاد میشود دانشجویان و اساتید اقتصاد، آن را مطالعه کنند. ضلع دیگر اصلاح نظام بانکی، اصلاح در حوزه قوانین بانکی است، در همین راستا با همکاری دولت و مجلس طرح بانکداری نهایی و به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است، این طرح در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است.
ارسال به دوستان
رشد 72 درصدی تولید انواع خودرو در بخش غیردولتی
تولید خودرو توسط بخش غیردولتی در 6 ماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 72 درصد رشد داشت. شهریور سال گذشته 12 هزار و 796 دستگاه خودرو و شهریور امسال 21 هزار و 100 دستگاه خودروی سواری توسط بخش غیردولتی تولید شده که بر این اساس تولید خودروی سواری در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته 65 درصد توسط خودروسازان خصوصی رشد داشته است.
همچنین تولید خودروی سواری در 6 ماه نخست 1401 توسط بخش خصوصی 61 هزار و 63 دستگاه و در 6 ماه نخست امسال 108 هزار و 983 دستگاه بوده است که بر این اساس تولید خودروی سواری در بخش خصوصی در 6 ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 78 درصد رشد داشته است.
طبق جداول و نمودارهای تولید خودروی وزارت صمت، تولید سایر خودروها از جمله وانت توسط بخش خصوصی در 6 ماه نخست 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 47 درصد رشد داشته است. در نیمه نخست امسال، تولید مینیبوس و میدلباس 3 درصد و تولید کامیونت، کامیون و کشنده 77 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته توسط خودروسازان بخش خصوصی رشد داشته است. در 6 ماه نخست امسال تولید ون 76 درصد و تولید اتوبوس 34 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
طبق جداول و نمودارهای تولید خودروی وزارت صمت، تولید انواع خودرو در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته توسط خودروسازان بخش خصوصی 72 درصد رشد داشته است. تولید انواع خودرو در 6 ماه نخست امسال 138 هزار و 668 دستگاه و در 6 ماه نخست سال گذشته 8 هزار و 616 دستگاه بوده است. در مجموع تولید انواع خودرو در 6 ماه نخست امسال نسبت به 6 ماه سال گذشته توسط بخش خصوصی و دولتی رشد 23 درصدی داشته است.
ارسال به دوستان
اخبار
بخش مرکزی مصلای امام خمینی(ره) سال آینده به بهرهبرداری میرسد
در بازدید وزیر راه و شهرسازی از روند ساخت مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران، اعلام شد روند ساخت بخش مرکزی این مصلی در حال حاضر ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا سال آینده تکمیل میشود و به بهرهبرداری خواهد رسید. مهرداد بذرپاش با حضور در بخشهای در حال ساخت مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران، از گنبدخانه، ایوان و شبستان شرقی، ورودی غربی و ساختمان رواق غرب و کارگاه ورودی شمالی مصلای امام خمینی (ره) بازدید کرد. در این بازدید وزیر راه و شهرسازی با پیمانکاران و مشاوران ساخت مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران گفتوگو کرد و گزارشهای اجرای پروژه درباره روند تکمیل این طرح عمرانی ارائه و اعلام شد بخش مرکزی مصلای امام خمینی (ره) با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله نازککاری قرار دارد که سال آینده تکمیل میشود و به بهرهبرداری خواهد رسید. مساحت زمین قسمت مرکزی مصلای تهران حدفاصل خیابان رسالت و شهید بهشتی ۶۳ هکتار است که با افزودن اراضی شمالی بزرگراه رسالت و مجموعه چهلسرا (پادگان عباسآباد) اراضی وسعت خواهد یافت. در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران ابنیههای شاخص شامل رواق غرب (۳۴ هزار مترمربع)، رواق شرق (۵۵ هزار مترمربع)، ورودی رواق غرب (۱۹ هزار مترمربع)، قرائتخانه (2.5 هزار مترمربع)، گنبدخانه، پیش ورودی و شبستانهای جانبی ایوان (۴۵ هزار مترمربع) و صحن مرکزی (۵۲ هزار مترمربع) و ایوان مرکزی (۱۶ هزار مترمربع) قرار دارد.
***
وزیر نیرو:
قطع آب و برق مردم غزه یک جنایت بشری تمامعیار است
وزیر نیرو با محکوم کردن جنایات صهیونیستها در فلسطین اشغالی گفت: کشورهایی که دعوی تمدن آنها گوش فلک را کر کرده بود، امروز از قطع آب و برق به عنوان رکن ایجاد تمدن به روی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی حمایت میکنند و بر طبل رسوایی خود میکوبند. علیاکبر محرابیان اظهار داشت: در روزهای مملو از تالم اخیر، شاهد ظلم تاریخی هستیم که نمونههای آن در جامعه بشری کمتر رخ داده و فقط سفاکترین قدرتها قادر به چنین رذالتهایی هستند.
***
تأمین ارز دارو از ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار گذشت
بانک مرکزی بنا بر اولویتها و نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، از اول امسال تاکنون برای واردات دارو و ملزومات پزشکی 2.8 میلیارد دلار ارز تخصیص داده که 2.2 میلیارد دلار پرداخت شده است. مصطفی قمریوفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با اعلام اینکه میزان ارز تأمینشده برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک و مواد اولیه آنها تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد رشد داشته است، گفت: تأمین و تخصیص ارز برای دارو، ماده اولیه دارو، ملزومات دارویی، تجهیزات و ملزومات پزشکی، شیرخشک، ماده اولیه آن و مکملهای مربوطه با توجه به اولویتهای اعلامی از سوی دستگاههای مربوطه در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد. قمریوفا در ادامه تاکید کرد: بانک مرکزی همچنین از ابتدای سال تا ۲۵ مهرماه بنا بر ثبت سفارشها و اعلام اولویتها و نظر دستگاه توسط سازمان غذا و دارو، فقط برای واردات شیرخشک، ماده اولیه و مکملها و بهداشتی با ارز ترجیحی مجموعا ۱۵۶ میلیون دلار تخصیص داده که ۱۰۶ میلیون دلار آن تأمین و پرداخت شده است. مدیر روابط عمومی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ۲ روز پیش نیز سازمان غذا و دارو برای واردات شیرخشک، ماده اولیه و مکملها با اولویت به میزان ۱۲ میلیون دلار در قالب ارز ترجیحی ثبت سفارش کرد که بانک مرکزی هم بلافاصله ارز آن را تأمین کرد و طی چند روز آینده پرداخت خواهد شد. بر این اساس، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تاکنون هر ثبت سفارشی را که در حوزه دارو و شیرخشک، با اولویت ارسال کرده است، بانک مرکزی ارز آن را بلافاصله تخصیص داده و تأمین کرده است.
***
صادرات ۱۳۷ میلیون دلاری پسته در ۶ ماه نخست امسال
صادرات پسته با ۳ درصد افزایش در ۶ ماهه امسال به رقم ۱۳۷ میلیون دلار رسید. میزان وزنی صادرات پسته در ۶ ماهه سال جاری ذیل کدهای استاندارد ۰۸۰۲۵۱ و ۰۸۰۲۵۲ به میزان ۲۰ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷ درصد افزایش نشان میدهد. بر اساس این گزارش، ۱۱ درصد ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی و ۵۷ صدم درصد ارزش کل صادرات غیر نفتی در ۶ ماهه امسال به صادرات پسته اختصاص داشت. این گزارش درباره عمدهترین مقاصد صادراتی این محصول ایرانی میافزاید: در این مدت بیشترین میزان صادرات پسته به مقصد کشورهای فدراسیون روسیه با ۲۸ میلیون دلار، آلمان با 13.1 میلیون دلار، امارات عربی متحده با ۱۳ میلیون دلار، هند با 12.8 میلیون دلار و قرقیزستان با 12.5 میلیون دلار بوده است. در مجموع 57.7 درصد از ارزش کل صادرات پسته در ۶ ماهه امسال به ۵ کشور فوقالذکر صادر شد. این گزارش درباره گمرکاتی که آمار بیشترین میزان صادرات پسته در ۶ ماه سال جاری را به خود اختصاص دادند، میافزاید: در این مدت بیشترین میزان پسته عمدتاً از طریق گمرکات مشهد ۳۳ میلیون دلار، منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ۲۶ میلیون دلار، منطقه ویژه اقتصادی سیرجان ۲۱ میلیون دلار، غرب تهران ۲۰ میلیون دلار، کرمان ۱۱ میلیون دلار، شهید رجایی و جلفا هرکدام ۹ میلیون دلار و گمرک تبریز ۴ میلیون دلار صادر شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|