|
ارسال به دوستان
اخبار
پویانماییهای ایرانی در فرانسه نمایش داده میشود
فیلمهای کوتاه پویانمایی «ماهی رنگینکمان»، «شنگول و منگول» و «لیلی لیلی حوضک» در بخش جنبی جشنواره فیلم ۳ قاره نانت فرانسه نمایش داده میشود.
بخش جنبی جشنواره فیلم ۳ قاره نانت فرانسه با نام First Steps Towards the 3Continents امسال مجموعهای از فیلمهای کشورهای ایران، برزیل و سنگال را برای کودکان ۳ سال به بالا و خانوادههایشان نمایش میدهد.
مجموعه داستان «مرغ مادر» شامل ۳ فیلم کوتاه انیمیشن «ماهی رنگینکمان» به کارگردانی فرخنده ترابی، «شنگول و منگول» به کارگردانی فرخنده ترابی و سیدمرتضی احدی و «لیلی لیلی حوضک» به کارگردانی زندهیاد وجیهالله فردمقدم به ترتیب در سالهای ۱۳۷۵، ۱۳۷۸ و ۱۳۷۱ تولید شدند که پس از سالها دوباره مورد توجه دستاندرکاران جشنواره ۳ قاره نانت قرار گرفتند.
در توضیح انتخاب این مجموعه از انیمیشنهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آمده است: «۳ داستان پر از لطافت و احساس با موضوع خانواده که قهرمانان آن از پارچه، پشم یا کاغذ بریده شدهاند. دنیایی جادویی با الهام از سنتهای ایرانی».
جشنواره فیلم ۳ قاره نانت Des 3 Continents festival محلی برای کشف استعدادها، شناسایی و دیدار هنرمندان و تبادل نظر مشتاقان سینماست. این جشنواره پس از جشنواره کن، جشنواره بزرگ سینمایی در فرانسه محسوب میشود.
جشنواره فیلم ۳ قاره نانت از ۶ تا ۱۲ آذرماه امسال (۲۷ نوامبر تا سوم دسامبر ۲۰۲۳) در فرانسه برگزار خواهد شد.
***
۲۸۰ هزار نفر در یک روز به سینما رفتند
دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران درباره شکستن رکورد حضور مخاطب در سینماهای کشور در یک روز بیان کرد: با حفظ تنوع مضمونی در فیلمهای روی پرده و چینش صحیح اکران، بیش از 280 هزار نفر در یک روز (سهشنبه 16 آبان 1402) از فیلمهای روی پرده دیدن کردند.
محمدرضا صابری تاکید کرد: این میزان استقبال از فیلمها در یک روز بیسابقه بود که نویدبخش روزهای پررونقتر برای سینمای کشور است.
این مدیر سینمایی درباره دلیل این اتفاق مثبت در اکران توضیح داد: با تعامل درست بین سازمان سینمایی، شورای صنفی نمایش و انجمن سینماداران و نظارت اصولی بر اکران سینماها توانستهایم در انتخاب فیلمها و ژانر آنها به تنوع دست یابیم که این امر باعث میشود سلیقههای مختلف بتوانند آثار مدنظر خود را در سینما تماشا کنند.
به گفته وی، لازمه احترام به مخاطب و همچنین دستاندرکاران سینما این است که فیلمها در ژانرهای مختلف فرصت مناسبی برای اکران داشته باشند.
صابری اضافه کرد: اگر این روند ادامهدار باشد تا پایان سال هدفگذاری هزار میلیارد فروش برای سینمای ایران محقق خواهد شد.
دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران با اشاره به اینکه فیلمهای کودک و نوجوان هم روزهای پررونقی را در اکران تجربه میکنند، عنوان کرد: در کنار مدیریت اصولی، تنوع ژانر فیلمهای روی پرده و پر بودن سبد اکران برای هر سلیقه از ژانر کودک و نوجوان تا کمدی، درام اجتماعی، دفاعمقدس و... در دستیابی به این موفقیت بزرگ تاثیر بسزایی داشته است.
وی تاکید کرد: در صورت توجه درست به ژانرهای مختلف، مخاطب نیز از آنها استقبال میکند و این امر به رونق تولید متنوع منجر خواهد شد.
صابری در پایان به مصوبه اخیر مجلس برای بازگشت تعرفه آب و برق سینماها به حالت فرهنگی اشاره و از پیگیری وزیر فرهنگ و رئیس سازمان سینمایی برای تحقق آن قدردانی کرد.
***
«تمدن اسلامی» در بازار نشر
کتاب «تمدن اسلامی» که نگاهی است اجمالی به بیانات مقام معظم رهبری درباره تمدن اسلامی، با گردآوری محمدحسین علیجانزاده و به همت نشر معارف چاپ و عرضه شد. کتاب تمدن اسلامی ۳۶۶ صفحه و به قیمت 130 هزار تومان است.
***
۲ جایزه مهم در ۲ شب متوالی برای «لوتریا»
فیلم سینمایی «لوتریا» جایزه بهترین فیلم را از جشنواره نیویورک و جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره دریفتلس ایالت ویسکانسین آمریکا دریافت کرد.
به گزارش ایرنا، فیلم سینمایی لوتریا به کارگردانی علی عطشانی و تهیهکنندگی مشترک مهدی منیری، مهدی منصوری، رعنا نبوی، حامد فیضیدیزجی، صدرا درودیانهمایونی و کسری درودیانهمایونی که سال گذشته در کشور مکزیک ساخته شد، جایزه بهترین فیلم دومین دوره جشنواره بینالمللی مصر و آمریکا در نیویورک و جایزه بهترین کارگردانی چهاردهمین دوره جشنواره دریفتلس در ویسکانسین آمریکا را از آن خود کرد. اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره دریفتلس (Driftless Film Festival) چهارم نوامبر در شهر مینرال پوینت ایالت ویسکانسین و اختتامیه جشنواره بینالمللی مصر و آمریکا ۵ نوامبر در شهر بروکلین ایالت نیویورک برگزار شد.
ارسال به دوستان
سیدمسعود شجاعیطباطبایی در گفتوگو با «وطن امروز» با گلایه از انفعال هنرمندان داخلی درباره کشتار مردم غزه:
نمیدانم چرا اینجا اینگونه است؟
گروه فرهنگ و هنر: جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین دل هر انسانی را به درد آورده است. در این میان هنرمندان بسیاری اعلام آمادگی کرده و با هنر خود در عرصههای مختلف، انزجارشان را از جنایات این رژیم کودککش نشان دادهاند. حوزه کاریکاتور در این ایام روزهای پرکاری را پشت سر میگذارد و هنرمندان این عرصه از شروع توفان الاقصی حضور مستمری از خود نشان دادهاند. در این باره با سیدمسعود شجاعیطباطبایی، کاریکاتوریست و گرافیست به گفتوگو پرداختیم.
***
* آقای شجاعیطباطبایی! واکنش شما نسبت به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی پس از شروع عملیات توفان الاقصی در حوزه کاریکاتور چه بوده است؟
ما کاری را که حاصل 30 سال تعامل با هنرمندان آمریکای لاتین بود از حدود ۲ ماه پیش آغاز کردیم. رویکرد ما بیشتر سمت و سویی ضد استکباری و ضد صهیونیستی دارد. خدا را شکر مجموعهای بسیار فاخر از بهترین آثار هنرمندان آمریکای لاتین از 15 کشور، در بهترین موزه غرب آسیا یعنی موزه هنرهای معاصر آماده شد. دهم آبانماه نمایشگاهی برپا کردیم که بیشتر آثار آن ضدآمریکایی و ضد صهیونیستی بود. علاوه بر این موارد، بخش عمدهای از کارها به غزه اختصاص داشت. جز بخشهایی که به غزه اختصاص داشت، ما یک گالری بزرگ هم به آثار هنرمندان آمریکای لاتین با موضوع غزه اختصاص دادیم که میشود گفت آخرین گالری موزه هنرهای معاصر است. 9 نفر از چهرههای بسیار مطرح عرصه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین هم به ایران تشریف آوردند و ما در خدمتشان بودیم. علاوه بر اینکه این هنرمندان در اتفاقات بزرگ مثل راهپیمایی 13 آبان حضور پیدا کردند، در ارتباط با هنر مقاومت، رژیم صهیونیستی و بحث امروز غزه هم ورکشاپ و نشست تخصصی داشتند. نزدیک به 400 اثر از 15 کشور دنیا در موزه هنرهای معاصر برپا شد.
اتفاق دیگر مجموعه کارهایی بود که من و دوستانم با موضوع غزه کار کردیم و در لانه جاسوسی به نمایش درآمد. خدا را شکر توانستم چیزی حدود 20 اثر در این مدت از شروع عملیات توفان الاقصی خلق کنم. این کار تا زمانی که غزه درگیر است توسط ما ادامه مییابد. در فضای مجازی نیز من از این آثار استفاده کردم و در آینده نزدیک کارهای دیگری را نیز اضافه خواهم کرد که موضوع اصلی آن غزه است.
* نقش هنر و رسانه را در این میان چگونه ارزیابی میکنید؟
زبان کاریکاتور، زبان هنر، بینالمللی و قابل فهم است. امروز در فضای مجازی به طور مثال هنرمندان برزیلی جزو خطشکنان هستند و کار میکنند و دیده میشوند. کارهای آقای کارلوس لاتوف در اغلب تظاهراتی که در اروپا و سایر مکانها برگزار میشود دیده میشود. ایشان برزیلی هستند و کارهایشان دیده میشود. توفان الاقصی رویدادی حماسی است که به گفته آقای سیدحسن نصرالله ورق را برگرداند. مقاومت فلسطین دیده شد. آنقدر اینها نادیده گرفته شده بود که عملا کشورهای عربی دست دوستی و عادیسازی روابط را دراز کرده بودند. یکی از اتفاقاتی که باید روی آن کار کرد و تاثیرگذار است، زمانی است که هنر تبدیل به محصول میشود یعنی کاری که روی دست قرار میگیرد و دیده میشود. شما امروز در تظاهراتی که در سراسر دنیا برپا میشود این تصاویر استفاده را میبینید.
* امروز چه کنیم که بتوانیم بیشتر در عرصه ظاهر شویم و این هنر بیشتر تبدیل به محصول شود؟
اینها کارهایی است که باید درباره آن بیشتر فکر شود. ما به عنوان جمهوری اسلامی چه کاری میتوانیم انجام دهیم. یکی از این کارها اتفاقی بود که در عرصه بینالملل رقم زدیم. ۳ کشور آمریکای لاتین یعنی بولیوی، اروگوئه و کلمبیا با اسرائیل کاملا قطع روابط کردند. اینها باید دیده شود و دربارهشان بحث. آمریکای لاتین خیلی در این قضایا پیشرو است. امروز وظیفه انسانی و وجدانی ما صرفنظر از جایگاهی که داریم، این است که در این قضایا به صورت جدی حاضر شویم. برای من خیلی عجیب است که از برخی هنرمندان خبری نیست؛ سکوتی مرگبار آنها را فرا گرفته است، کاری که رسانههای دنیا انجام میدهند. مجامع بینالمللی، رسانههای غربی حتی سازمان ملل هیچ اتفاق جدی را رقم زدهاند و اساسا اتفاقات را به نفع خودشان جعل میکنند. دنیای امروز ولی دیگر دنیای یک سال قبل نمیشود. فقط امسال حجم اخبار و تصاویری که توسط هوش مصنوعی تولید شده است اندازه کل جریان تولید عکس قبل از این اتفاق است. در این شرایط ما وظیفه داریم کار کنیم. الان کشورهای آمریکای لاتین که مسلمان نیستند اما به معنای واقعی کلمه آزاده هستند، شب و روز کار میکنند و در این زمینه دغدغه دارند اما اینجا من نمیدانم چرا اینگونه است. متاسفانه جریان روشنفکری خیلی در این فضا نفوذ کرده و اگر فردی به فضا ورود کند متهم میشود. اما متهم به چه چیزی؟! متهم به اینکه انسان است! متهم به اینکه از یک کودکی که در این ایام دائم در معرض صدای بمب و شهادت اطرافیان بوده حمایت کرده است! مگر میشود یک نفر وجدان داشته باشد و هنرمند باشد ولی با این حجم از تصاویر وجدانش به درد نیاید؟! به هر حال جلوی تصاویر در فضای مجازی را که نمیتوانند بگیرند. این خیلی شرمآور است که بعضی شخصیتها که خودشان را خیلی هنرمند میدانند درگیر فضاهای روشنفکرمأبانه شدهاند و به این فضاها ورود نمیکنند. برای آنها ناراحتم و دلم برایشان میسوزد که اجازه نمیدهند این وجدان به غلیان بیاید. همه ما فطرتی داریم. آن طرف دنیا از این اتفاق جریانسازی میکنند. دانشجویان دانشگاه هاروارد را ببینید اما دانشجویان دانشگاه هنر ما امروز کجای کار هستند؟! فضای روشنفکرمأبانه ما فضای غریبی را ایجاد کرده است که من آن را درک نمیکنم. من سالهای سال است که در این فضا هستم اما نمیتوانم این را بپذیرم. مگر میشود کسی نسبت به این نسلکشی و کشته شدن بیش از ۳ هزار کودک بیتفاوت باشد و حتی نخواهد یک پست یا یک استوری بگذارد؟!
ارسال به دوستان
واکنش منفی مخاطبان به «گل گدوت» بازیگر اسرائیلی به خاطر نادیده گرفتن کشتار مردم غزه
ابرقهرمان یا حامی نسلکشی؟!
«گل گدوت» بازیگر اسرائیلی به دلیل تلاش برای نمایش فیلمی که نیروهای دفاعی اسرائیل از حملات ۷ اکتبر حماس به رژیم صهیونیستی تهیه کردهاند، با واکنش منفی شدیدی از سوی مخاطبان مواجه شد. اسرائیل هم به دنبال آن شدیدترین حملههای هوایی خود را به مردم غزه انجام داد. به گزارش آسوشیتدپرس، به گفته مقامات اسرائیلی 1600 نفر در اسرائیل تا روز سهشنبه کشته شدهاند، در حالی که به گفته مقامات وزارت بهداشت غزه، بیش از ۱۰،۳۰۰ فلسطینی شهید شدهاند.
بازیگر فیلم «زن شگفتانگیز» در بحبوحه درگیریهای اسرائیل و حماس، بارها در شبکههای اجتماعی برای حمایت از اسرائیل شرکت کرده و حالا تلاش دارد یک ویدئوی ۴۷ دقیقهای را که توسط سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) ارائه شده، منتشر کند.
«گای ناتیو» کارگردان برنده اسکار که گویا رهبری تلاشها برای انتشار این فیلم در آمریکا را برعهده داشته تا آن را برای چهرههای مشهور و شخصیتها نمایش دهد، فاش کرد گل گدوت و همسرش «یارون وارسانو» کمک کردند تا این امر ممکن شود.
تلاش گل گدوت برای برگزاری یک نمایش هالیوودی از حمله حماس به اسرائیل با واکنش شدید «آنا د آرماس» بازیگر کوبایی فیلم «بلوند» روبهرو شد که وی را در اینستاگرام آنفالو کرد و موضع خود را با این کار نشان داد.
از زمانی که گزارشهایی مبنی بر تلاشهای گدوت برای نمایش فیلم منتشر شد، بسیاری به ایکس (توئیتر) رفتند و به انتقاد از گدوت پرداختند، زیرا او درباره تعداد کشتهشدگان فلسطینیها و مردم بیگناه غزه هیچ اظهارنظری نکرده و به همین دلیل خواستار تحریم این بازیگر شدند.
«دولینا گانگولی» کاربر ایکس نوشت: گل گدوت، دختر تبلیغاتی تروریسم تحت حمایت اسرائیل. او ممکن است نقش یک ابرقهرمان را بازی کرده باشد اما در واقع چیزی بیش از یک مبلغ و یک عامل نسلکشی نیست.
گدوت اسرائیلی است و به عنوان مربی آمادگی جسمانی رزمی در سرویس دفاعی اسرائیل خدمت کرده است.
برنامه نمایش این فیلم به رهبری گل گدوت، این هفته در لسآنجلس و نیویورک برگزار خواهد شد و کمیته یهودیان آمریکا در سازماندهی این رویداد کمک میکند.
ارسال به دوستان
سقوط داستاننویسی، مستندنگاری و نقد ادبی در آمار رسمی 16 سال گذشته
آمار و ارقام آثار رسیده به دبیرخانه جایزه جلال در 16 سال گذشته در4 بخش رمان، داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی نشان میدهد بیشترین تولید مربوط به سالهای 89 تا 93 و کمترین تولیدات هم به سالهای 87، 95 و 97 بازمیگردد.
جایزه جلال آلاحمد امسال ۱۶ ساله میشود؛ جایزهای که در میان جوایز ادبی به لحاظ سنی بزرگتر محسوب میشود. از سال ۱۳۸۷ که نخستین دورهاش برگزار شد تا امروز فراز و نشیبهایی را گذرانده که مرورش میکنیم.
به گزارش فارس، در نخستین دوره که سال ۸۷ برگزار شد، استثنائا آثار تولید شده در ۲ سال گذشته به دبیرخانه ارسال شد. این دوره ۳ هزار و ۵۱۷ اثر مورد بررسی قرار گرفت اما در سال ۸۸ نزدیک به هزار و ۸۰۰ اثر به دبیرخانه رسید. از آثار رسیده به دوره سوم عددی به دست نیامده اما در دوره چهارم یعنی سال ۹۰ که منصور انوری، برنده ۱۱۰ سکه بهار آزادی شد، ۴ هزار و ۸۵۴ اثر به دبیرخانه ارسال شد و بیشترین اثر رسیده به دبیرخانه را به نام خود ثبت کرد.
از دوره چهارم تا دهم (از سالهای ۹۰ تا ۹۶) میزان آثار رسیده کم و کمتر شده است، طوری که از ۴ هزار اثر رسیده به هزار و ۵۰۰ اثر رسید اما در دوره یازدهم که محمدرضا بایرامی، دبیر علمی بود، تعداد آثار رسیده به دبیرخانه به ۳ هزار و ۲۰۰ اثر رسید که به نوبه خود عدد قابل توجهی بود.
از دوره دوازدهم تا چهاردهم تعداد آثار رسیده به طور میانگین هزار و ۴۰۰ اثر بود اما در دوره پانزدهم این عدد ۶۲ درصد رشد داشت و دوره شانزدهم نیز شاهد رشد ۷ درصدی نسبت به دوره گذشته بود. در همه دورهها به تفکیک رمان، داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی بیشترین تعداد آثار را به خود اختصاص دادهاند اما در شانزدهمین دوره نزدیک به هزار اثر متعلق به ۲ گروه نقد ادبی و مستندنگاری است که جزو ادبیات خلاق محسوب نمیشود.
نکته دیگر این است که این آمار و ارقام نشاندهنده آن است که در ۴ بخش رمان، داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی در سالهای ۸۹ تا ۹۳ بیشترین میزان تولیدات را در کشور داشتیم و کمترین تولیدات هم مربوط به سالهای ۸۸، ۹۵ و ۹۷ است. البته خانه کتاب و ادبیات در هر دوره از جایزه ادبی جلال آثار تولید شده در سال گذشتهاش را مورد بررسی و داوری قرار میدهد.
ارسال به دوستان
سامانه «نظارت مردمی بر آثار منتشره» برای سالمسازی محتوای حوزه نشر فعال شد
دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «سامانه نظارت مردمی بر آثار منتشره» را فعال کرد و از این پس مخاطبان میتوانند آثاری را که برخلاف ضوابط نشر است، گزارش دهند تا مورد نظارت پسینی و پیگیری قرار بگیرد.
دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اطلاعیهای اعلام کرد: «سامانه نظارت مردمی بر آثار منتشره» را به نشانی ketab.samandehi.ir با اهداف زیر در دسترس جامعه دغدغهمند و کتابدوست ایران عزیز قرار میدهد:
۱- ارتقا و توسعه سطح نظارت پسینی بر آثار منتشره
۲- نقشآفرینی بیشتر مخاطبان در پالایش و سالمسازی فضای محتوایی کشور
۳- کمک به شناسایی آثار حاوی مصادیق مندرج در ماده ۴ مصوبه اصلاحی اهداف، سیاستها و ضوابط نشر
۴- رصد، شناسایی و برخورد با متخلفان در حوزه نشر
۵- ارتقای کیفی سطح بررسی آثار منتشره
۶- کمک به سرعت دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در امر نظارت پسینی
دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی از عموم اهالی کتاب، پژوهشگران، کتابفروشان، کتابخوانان، والدین و گروههای ترویجی کتاب دعوت میکند ضمن مطالعه دقیق ماده ۴ مصوبه اصلاحی «اهداف، سیاستها و ضوابط نشر کتاب» مصوب جلسه ۶۶۰ مورخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سند بالادستی در کارشناسی کتابهای بزرگسال و کودک و نوجوان، موارد مغایر با ضوابط نشر آگاهی لازم را پیدا کنند تا در بررسی دقیقتر، برای سالمسازی محتوای حوزه نشر کمک کنند.
دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ضمن گزارشهای دورهای و اعلام نتیجه از بررسیهای انجام شده، به نحوی مطلوب از تهیهکنندگان گزارشهای صحیح تقدیر و قدردانی خواهد کرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|