|
ترکیه پروژههای مشترک با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد
وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد آنکارا تمام پروژههای مشترک خود در حوزه انرژی با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است. آنطور که تاس گزارش داده است، آلپ ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده این کشور تمام پروژههای مشترک خود با رژیم صهیونیستی در حوزه انرژی را متوقف کرده است. وی طی مصاحبهای گفت: در چنین شرایطی صحبت درباره اجرای پروژه با اسرائیل بیجا به نظر میرسد.
ارسال به دوستان
تعداد خودروهای تولیدی از ابتدای سال تاکنون به ۷۶۳ هزار دستگاه رسید
عقبماندگی ۲۲ درصدی خودروسازان
اگر تولید خودرو با همین دست فرمان ادامه یابد از سال گذشته کمتر خواهد شد
گروه اقتصادی: با وجود افزایش قابل توجه میزان تولید خودرو اما باز هم تا نقطه مطلوب که 1.6 میلیون دستگاه خودرو در سال است فاصله دارد. به گزارش «وطن امروز»، به عقیده اکثر کارشناسان تنها مسیر بهبود بازار خودروی کشورمان در حالی که امکان واردات گسترده وجود ندارد، افزایش تولید محصولات داخلی و تزریق مداوم به بازار است. بررسیها نشان میدهد از ابتدای سال جاری تاکنون قریب به 763 هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان داخلی تولید شده است. امسال حدود 624 هزار دستگاه خودروی سواری به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که در مقایسه با 503 هزار دستگاه تولید کامل مدت مشابه پارسال، رشد 24 درصدی را نشان میدهد. در این مدت 91 هزاردستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از رشد 47 درصدی برخوردار است.
از فروردین تا مهر امسال حدود 2300 دستگاه خودروی ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 29 درصد رشد را نشان میدهد. تولید حدود 22 هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد 35 درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است. از فروردین تا مهر امسال حدود 176 هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با تولید 96 هزار دستگاه در مدت مشابه پارسال، حدود 84 درصد رشد تولید را نشان میدهد. در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور 23 درصد بوده است.
* رشد ۸۴ درصدی تولید خودرو توسط خودروسازان بخش خصوصی
سهم قابل توجهی از این افزایش معطوف به تولید خودروسازان بخش خصوصی است. در ۷ ماه امسال ۱۷۶ هزار و ۱۳۱ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸۴ درصدی نشان میدهد. بر پایه آمارهای منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مدت مشابه سال گذشته خودروسازان بخش خصوصی ۹۵ هزار و ۹۸۲ دستگاه انواع خودروی سواری، ون، وانت، کامیون، کامیونت، کشنده، همچنین مینیبوس، میدلباس و اتوبوس تولید کرده بودند. بر پایه این گزارش، از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۱۴۱ هزار و ۵۵۰ خودروی سواری توسط خودروسازان خصوصی تولید شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۴ درصد رشد نشان میدهد، همچنین در همین مدت ۱۹ هزار و ۲۱۰ دستگاه وانت تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۸ درصدی داشته است. در ۷ ماه امسال ۲۲۶ دستگاه ون، ۵۳۸ دستگاه مینیبوس و میدل باس و ۲۵۴ دستگاه واحد اتوبوس تولید شده است. تولید کامیون، کامیونت و کشنده نیز در مدت یادشده با رشد ۶۷ درصدی در همسنجی با پارسال به ۱۴ هزار و ۳۵۳ دستگاه رسید. این دسته از خودروسازان در ماه مهر در مجموع ۳۷ هزار و ۴۶۵ دستگاه خودرو تولید کردند که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۵ هزار و ۳۶۶ خودرو بوده، رشد ۱۴۴ درصدی را به ثبت رسانده است. بر اساس این گزارش، در 7 ماه سهم بخش خصوصی امسال ۲۳ درصد از کل تولید خودرو در کشور بوده است که این آمار در سال ۱۳۹۸ فقط ۵ درصد بود.
روند صعودی تولید انواع خودرو در بخش خصوصی نشان میدهد در ۷ ماه سالهای ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب در کشور، ۲۲ هزار و ۳۲۲ دستگاه انواع خودرو، ۳۱ هزار و ۹۱۴ دستگاه، ۳۹ هزار و ۱۲۸ دستگاه و ۹۵ هزار و ۹۸۲ دستگاه انواع خودروی سواری تولید شده بود که امسال شاهد رشد تولید قابل توجهی هستیم.
* عقبماندگی تولید
بر اساس سیاستگذاریهای انجامشده تولید خودرو در سال جاری باید به 1.6 میلیون دستگاه برسد. با توجه به دست فرمان تولید 7 ماه اخیر رسیدن به این هدف بعید به نظر میرسد. با وجود اینکه میزان تولید خودرو در کشورمان بهبود یافته است اما باز هم با نقطه مطلوب فاصله ۲۲ درصدی دارد و باید تلاشها در این زمینه افزایش یابد.
البته شاید وزارت صمت برای مدیریت بازار روی خودروهای وارداتی هم حساب کرده است. نباید فراموش کرد در بهترین وضعیت میزان واردات خودرو به 50 هزار دستگاه هم نخواهد رسید و در این رابطه صرفا باید بر تولید داخلی تکیه داشت.
ارسال به دوستان
تأکید رئیسجمهور کوبا بر تسهیل حضور ایران در بازار این کشور
منتظر کالاهای ایرانی هستیم
رئیسجمهوری کوبا در بازدید از پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی «هاوانا» به همراه جمعی از مقامهای این کشور، از تسهیل ورود شرکتهای ایرانی به بازار کوبا خبر داد.
سیونهمین نمایشگاه بینالمللی هاوانا توسط رئیسجمهور کوبا و جمعی از وزرا و مقامهای کوبایی، سفرا و نمایندگان سیاسی کشورهای مختلف و هیاتهای تجاری از ۲۰ کشور جهان با سخنان وزیر تجارت خارجی کوبا به عنوان مسؤول کمیته برپایی نمایشگاه افتتاح شد.
رئیسجمهور کوبا در بازدید از پاویون ایران ضمن قدردانی از حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاه امسال هاوانا عنوانکرد: دولت کوبا آمادگی دارد ورود شرکتهای ایرانی را در بازار این کشور تسهیل کند.
«میگل دیاز کانل» همچنین بر مشارکت شرکتهای ایرانی در تامین کالاهای مصرفی مورد نیاز این کشور تاکید کرد و افزود: ما از مدتها پیش در انتظار ورود کالاهای ایرانی در بازار کوبا هستیم.
در این بازدید «آلخاندرو خیل» معاون نخستوزیر و وزیر اقتصاد و برنامهریزی، «آنا تریستا گونزالس» قائممقام وزیر تجارت و سرمایهگذاری خارجی و جمعی دیگر از مقامهای کوبایی، رئیسجمهور این کشور را در بازدید از پاویون ایران همراهی کردند.
در این مراسم «فرشاد مقیمی»، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، «محمدهادی سبحانی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هاوانا و تعدادی از مدیران سازمان توسعه تجارت به نمایندگی از دولت ایران حضور داشتند.
این نمایشگاه با مشارکت ۶۳ کشور و با حضور ۸۴۴ شرکت کوبایی و خارجی در فضایی به وسعت ۱۷ هزار مترمربع در مرکز نمایشگاهی اکسپو کوبا برپا شد.
پاویون ایران در فضایی به وسعت ۱۰۰ مترمربع با حضور حدود ۱۰ شرکت فعال در زمینههای صنایع غذایی، محصولات دانشبنیان در حوزه صنایع مخابراتی، انرژیهای نو، صنایع مخابراتی، زیست فناوری، صنایع شوینده، محصولات آرایشی و بهداشتی و سلولزی در سالن ۲۴ نمایشگاه برپا شد.
کشورهای ونزوئلا، روسیه، چین، مکزیک و اسپانیا، بزرگترین پاویونها را در این نمایشگاه داشتند.
ارسال به دوستان
تلاش صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش برای ایجاد سازمان ملی فرش
صادرات فرش ۲۰ درصد آب رفت
عضو هیاترئیسه اتحادیه فرش دستباف گفت: نیمه نخست امسال تنها ۳۲ میلیون دلار فرش دستباف صادر شده و پیشبینی میشود صادرات فرش دستباف امسال نسبت به پارسال با افت حدود۲۰ درصدی مواجه شود. فعالان صنعت فرش در پنجمین نشست مجمع تشکلهای فرش دستباف ایران که به میزبانی کمیسیون فرش، هنر و صنایعدستی ایران برگزار شد، نسبت به ادغام مرکز ملی فرش ایران با دفتر صنایع ورزشی و خلاق انتقاد کردند. آنها معتقدند که این ادغام درنهایت به تضعیف جایگاه صنعت فرش ایران میانجامد که برخلاف منافع ملی است.
* به دنبال تشکیل سازمان ملی فرش هستیم
مرتضی حاجیآقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایعدستی ایران درباره وضعیت مرکز ملی فرش ایران گفت: مرکز ملی فرش ایران با توجه به مصوبه شورای عالی اداری، سال ۱۳۸۲ به منظور تمرکز همه فعالیت فرش در وزارت بازرگانی وقت تأسیس شد و پس از ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن، جزو یکی از معاونتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. سال ۱۴۰۰ انتقال مرکز ملی فرش از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در دستور کار قرار گرفت که آن زمان هم فعالان صنعت فرش عنوان کردند این انتقال مشکلات این صنعت را نهتنها حل نمیکند، بلکه بیشتر هم میکند. حالا بار دیگر با تغییر چارت وزارت صنعت، معدن و تجارت مرکز ملی فرش از زیرمجموعه وزیر خارج شده و به جایگاه پایینتری تنزل پیدا کرده است.
حاجیآقامیری، عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران ادامه داد: به دلیل اهمیت صنعت فرش که نقش مهمی در اقتصاد، فرهنگ و تاریخ ایرانی دارد، با تغییر جایگاه مرکز ملی فرش مخالف و خواهان تشکیل سازمان ملی فرش هستیم.
وی با بیان اینکه فرش بیشتر از حوزههای دیگر از پیمانسپاری ارزی آسیب دید، تصریح کرد: بر اساس قانون بودجه قرار بود امسال شاهد کاهش پیمانسپاری ارزی فرش باشیم اما به خاطر همین ضعف جایگاه مرکز، ابلاغ این بند تا آبان طول کشید و هنوز هم بانک مرکزی آن را اجرا نکرده است. اگر جایگاه مرکز ملی فرش بالاتر بود، میتوانست مؤثرتر عمل کند.
حاجیآقامیری با بیان اینکه درباره ادغام مرکز، از مجلس کمک میگیریم تا اقدامی خلاف مصوبه شورای عالی اداری انجام نشود، درباره دستمزد قالیبافان اظهار کرد: در سال جاری دستمزد قالیبافان حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و در حال حاضر میانگین دستمزد ماهانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است. برای مثال دستمزد بافت یک قالی ۱۲ متری که حدود ۲ سال زمان میبرد و توسط ۲ یا ۳ بافنده انجام میشود، حدود ۶۰۰ میلیون تومان است.
* دولت به تشکلهای حوزه فرش توجه چندانی ندارد
علانور توکلی، نایبرئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران نیز در این نشست گفت: زمانی ارزش صادرات فرش دستباف به ۲,۵ میلیارد دلار رسیده بود. آن زمان اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران احساس کرد باید بین بخش خصوصی و دولت برای سیاستگذاریهای حوزه فرش همکاری و همراهی اتفاق افتد و برای همین پیشنهاد تأسیس مرکز ملی فرش را داشتیم تا در نهایت این مرکز تأسیس شود و سیاستگذاری درباره تولید و صادرات با همفکری و تعامل رخ دهد. این اتفاق بهخوبی پیش میرفت و تعامل دولت و تشکلها در دورهای خوب بود. سال ۹۸ با پیشنهاد اتحادیه ستاد راهبردی فرش و بعد از آن مجمع تشکلهای فرش دستباف تأسیس شد. او ادامه داد: در سالهای اخیر دولت به تشکلهای حوزه فرش توجه چندانی ندارد یا مدیرانی برای مرکز ملی فرش انتخاب شده که اطلاعی از جایگاه فرش ایرانی ندارند و در نتیجه مشکلات سیاستگذاری و موانع دیگر، جایگاه فرش تنزل یافته است، در حالیکه باید برای تصمیمگیریها و حتی تغییر چارت وزارت صمت در حوزه مرکز فرش ملی طبق قانون از بخش خصوصی نظر میگرفتند. تضعیف جایگاه فرش به منافع ملی ضربه میزند و توهین به هنر و فرش ایرانی است.
او ادامه داد: در حال حاضر ۲ میلیون نفر از اشتغال در این صنعت بهطور مستقیم ارتزاق میکنند و تضعیف جایگاه صنعت فرش، ضربه به این افراد و البته دولت به لحاظ کم شدن ارز حاصل از صادرات هم هست.
* فرش ایرانی بازار بزرگ آمریکا را از دست داد
سیدعلی آلاحمد، نماینده اتحادیه صادرکنندگان فرش اصفهان نیز در ادامه گفت: از نظر سازمانی در صورتی که وزیر مربوطه بخواهد امکان اصلاح ساختار وجود دارد. همچنین با تحریم آمریکا از سال ۹۷ امکان ارسال فرش ایرانی به هیچ عنوان به آمریکا وجود ندارد. از این رو ما بازار بزرگی را از دست دادیم.
وی در ادامه تاکید کرد: پشم بهعنوان مواد اولیه موردنیاز بافت فرش ایرانی دارای ویژگی ذاتی است که موجب تمایز فرش ایرانی میشود. با توجه به سود خوبی که صادرات پشم دارد، عدهای برای صادرات پشم به خارج درخواست داشتند که با آن مخالفت میشد و درنهایت اجازه صادرات پشم داده شده است.
آلاحمد اظهار کرد: صنایعدستی در ارتباط مستقیم با قشر آسیبپذیر و محروم روستایی است به همین دلیل ارتقای مدیریت صنایع فرش اهمیت بسیاری دارد.
* آسیب خارج شدن فرش از چارت وزارت صمت
حمیدرضا فروزاناحسن، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش همدان نیز ضمن اعلام مخالفت با خارج شدن فرش از چارت وزارت صمت، بر آسیب جدی این موضوع تاکید کرد.
ارسال به دوستان
اخبار
اصلاح ۷۱۰ نقطه پرحادثه در سال ۱۴۰۳
وزیر راه و شهرسازی در صدوسیودومین نشست کمیسیون ایمنی راههای کشور با اشاره به وجود ۸۸۷ نقطه پرحادثه در کشور، اظهار کرد: تاکنون ۱۶۰ نقطه از این تعداد برطرف شده و ۷۱۰ نقطه باقی مانده است که باید با همکاری استانها سال ۱۴۰۳ اصلاح و برطرف شود. مهرداد بذرپاش همچنین تامین منابع مورد نیاز برای رفع نقاط پرحادثه و اجرای سایر اقدامات و برنامهها به منظور کاهش تصادفات و سوانح رانندگی را از دیگر مسائل مهمی دانست که باید پیگیری و محقق شود. وی با اشاره به لزوم تامین تجهیزات مورد نیاز در راستای کاهش تصادفات اظهار کرد: در این زمینه قوانین و مقررات مورد نیاز برای تامین منابع و تجهیزات و رفع موانع اختصاص بودجه پیگیری خواهد شد. بذرپاش افزود: جلسات کمیسیون ایمنی راهها با حضور همه دستگاهها و نهادهای عضو و مشارکت پررنگ استانها هر 2 هفته یک بار برگزار شود. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: استانها نیز مسائل مرتبط با اصلاح نقاط پرحادثه و کاهش و رفع عوامل تصادفات و سوانح رانندگی را با جدیت پیگیری کنند. صدوسیودومین نشست کمیسیون ایمنی راههای کشور صبح شنبه ۲۰ آبان به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور شهریار افندیزاده معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون، سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و نمایندگان سایر دستگاهها به منظور بررسی رفع نقاط پرحادثه کشور و اقدامات سختافزاری و نرمافزاری از جمله برنامه ملی کاهش سوانح و حوادث رانندگی (برنامه نجات) در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
***
امکان واریز وجه بدون محدودیت در سامانههای معاملاتی بورس
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتوگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) از امکان واریز وجه بدون محدودیت در سامانههای معاملاتی بورس خبر داد و گفت: کاربران سامانههای معاملاتی بورس اوراق بهادار از این پس میتوانند قدرت خرید حساب کاربری خود را با هر مبلغی که مد نظر دارند، بدون محدودیت در درگاههای آنلاین بانکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک افزایش دهند. مجید عشقی افزود: تا پیش از این، کاربران و سرمایهگذاران قادر بودند روزانه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به قدرت خرید حساب کاربری خود اضافه کنند اما اکنون مطابق با دستورالعملهای جدید بانک مرکزی و سازمان بورس این سقف حذف شده است.
***
افزایش روزانه ۲ میلیون لیتری تولید بنزین تا اردیبهشت سال آینده
معاون وزیر نفت از افزایش ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون لیتر بنزین و 3 تا 3.5 میلیون لیتر گازوئیل (نفتگاز) تا اردیبهشت سال ۱۴۰۳ خبر داد. جلیل سالاری در گفتوگویی افزود: ظرفیت کنونی تولید بنزین کشور روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر است که با افزایش خوراک در چند پالایشگاه، ظرفیت تولید بنزین کشور روزانه ۲ میلیون لیتر و ظرفیت گازوئیل کشور روزانه 3 تا 3.5 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران توضیح داد: برنامههایی داریم که بتوانیم خوراک برخی پالایشگاهها را افزایش دهیم و در این بخش 3 خط لوله داریم که برای تکمیل به سرمایهگذاری جزئی نیاز دارند. مصرف بنزین کشور در تابستان سال جاری اعدادی نظیر ۱۲۷ میلیون لیتر را ثبت کرده بود اما سالاری سوم آبان امسال گفت: موازنه تولید و مصرف بنزین در کشور برقرار است و با ورود به نیمه دوم سال، مصرف بنزین روند کاهشی داشته است.
***
تحریمها مانع رشد صادرات نفت ایران به چین نشد
با وجود تحریمهای آمریکا، واردات نفت چین از ایران، به رکورد بالایی رسیده است. آمار شرکت ورتکسا نشان میدهد چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان و بزرگترین مشتری نفت ایران است، به طور میانگین 1.05 میلیون بشکه در روز نفت ایران را در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ خریداری کرده است که ۶۰ درصد بالاتر از اوج واردات ثبت شده توسط گمرک چین در سال ۲۰۱۷ است که هنوز تحریمهای آمریکا آغاز نشده بود. افزایش واردات نفت ایران توسط چین، با افزایش تولید ایران روی داده که طبق نظرسنجی رویترز به 3.17 میلیون بشکه در روز رسیده است. این بالاترین سطح تولید از سال ۲۰۱۸ است که واشنگتن تحریمهای نفتی علیه ایران را برگرداند. طبق آمار ورتکسا، واردات نفت چین از ایران در اکتبر به حدود 1.45 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح ماهانه است. گمرک چین به جز 2 محموله در دسامبر سال ۲۰۲۱ و ژانویه سال ۲۰۲۲، واردات نفت از ایران را از دسامبر سال ۲۰۲۰، ثبت نکرده است. هر چند در آغاز تحریمها، واردات چین از ایران کاهش داشت اما حجم آن با افزایش تقاضای پالایشگاههای خصوصی چینی، به تدریج بهبود یافت. به گفته معاملهگران چینی بیش از ۴۰ پالایشگاه چینی مستقل، نفت ایران را پالایش میکنند زیرا کیفیت خوب و قیمت مناسبی دارد. این پالایشگاهها اتکای چندانی به سیستم مالی جهانی مبتنی بر دلار ندارند و نیازی ندارند با شرکتهای غربی در زمینه فناوری همکاری کنند. اکثر معاملات هم با استفاده از یوآن چین تسویه میشود. چین که همواره با تحریمهای یکجانبه مخالف بوده است، از روسیه و ونزوئلا هم نفت میخرد. بر اساس گزارش رویترز، آخرین محموله نفت ایران که در گمرک چین ثبت شد، در اوایل سال ۲۰۲۲ و برای نفتی بود که قرار بود روانه ذخایر دولتی شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|