|
اخبار
ستاره «ونزدی» از مواضع ضداسرائیلی بازیگر اخراجشده هالیوود حمایت کرد
جنا اورتگا، ستاره ۲۱ ساله سریال پرطرفدار «ونزدی»، حمایت خود را از مواضع ضداسرائیلی ملیسا باررا که در بحبوحه جنگ غزه از لیست بازیگران فیلم «جیغ» خارج شده بود ابراز کرد. اورتگا که اعلام کرده بود به دلیل کنار رفتن ملیسا باررا از فرنچایز ترسناک «جیغ» به دلیل بیان دیدگاههایش درباره حمله اسرائیل به نوار محاصرهشده غزه، در این فیلم بازی نخواهد کرد، بار دیگر از این ستاره ٣٣ ساله مکزیکی حمایت کرد. باررا که یکی از بازیگران اصلی فیلمهای «جیغ ۵ و ۶» بود به تازگی به دلیل پیامهایش در رسانههای اجتماعی در حمایت از فلسطینیها توسط اسپایگلس، تهیهکننده فیلم، از بازی در قسمت هفتم سری فیلمهای «جیغ» اخراج شد. تصویری از TMZ نشان میدهد اورتگا پست یکی از صفحات اینستاگرامی را که به اخبار حامیان فلسطین بین سلبریتیها میپردازد پسندیده است. این پست، حرفهای باررا در دفاع از عقایدش درباره مناقشه فلسطین و اسرائیل را منعکس کرده بود.
***
500 صندلی به سینمای ایران اضافه شد
در ادامه فاز دوم طرح توسعه سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور، پردیس سینمایی خلیجفارس یزد، پس از طی مراحل ساخت و تجهیز به ۴ سالن نمایش، آماده بهرهبرداری شد. پردیس سینمایی خلیج فارس در طبقه سوم مجتمعی به همین نام با زیربنای ۲۵۰۰ متر شامل ۴ سالن مسقف و یک سالن روباز با زیربنای ۱۳۰۰ متر ساخته شده است. سالن یک این مجموعه شامل ۲۰۰ صندلی است. ۳ سالن این سینما هر کدام ظرفیت ۱۰۰ صندلی دارد. به این ترتیب با افتتاح سینما خلیج فارس، در مجموع حدود ۵۰۰ صندلی به زنجیره سینمایی مهر حوزه هنری در سراسر کشور افزوده شد.
***
صفحه شخصی یک بازیگر توقیف شد
صفحه شخصی مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار پستی از سوی پلیس امنیت عمومی توقیف شد. دلیل این اتفاق انتشار عکس با پوشش نامناسب در این صفحه بوده است. پیش از این صفحه شخصی همسر مهدی قائدی نیز توقیف شده بود.
***
7 هزار دانشآموز پای کار جشنواره تجسمی ایثار آمدند
آیین افتتاح دومین نمایشگاه منطقهای هنرهای تجسمی ایثار با حضور معاون رئیسجمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مدیران و هنرمندان روز گذشته در تالار سوره حوزه هنری با معرفی نفرات برگزیده کار خود را آغاز کرد. قاضیزادههاشمی معاون رئیسجمهور و رئیس بنیاد شهید با اشاره به شکست اسرائیل در افکار عمومی تصریح کرد: امروز رسانه، شعر، موسیقی و هنر روشنگری میکند و با همین روشنگریها اسرائیل قبل از اینکه در میدان جنگ ببازد در افکار عمومی شکست خورده است و همه جهان علیه ظلم اسرائیل به پا خاستهاند. در عصر حاضر که رسانههای غربی مشغول فعالیت هستند فرصت خوبی است برای مؤمنان که با بیان و ابزاری درست پیام خود را به نسلهای بعد برسانند. از برادران و خواهرانم در این 5 استان تشکر میکنم. کارهایی که امروز دیدم بسیار حرفهای بودند و اینکه ۷ هزار اثر از دانشآموزان هنرمند داریم که 2 خصوصیت دارند یکی اینکه جذب پیام انقلاب اسلامی شدهاند و دوم اینکه توانایی خلق اثر هنری دارند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
***
اجرای نمایش آیینی «بهشت درآتش» بهمناسبت ایام فاطمیه
رئیس فرهنگسرای بهمن با اشاره به محوریت آموزههای دینی و اعتقادی در خلق این اثر هنری و فاخر گفت: نمایش آیینی«بهشت در آتش» به کارگردانی علی جاور و نویسندگی حجتالاسلام سیدکاظم فلاحزاده، روایتی است تاریخی درباره شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) که بر لزوم بصیرتافزایی، آگاهی، دشمنشناسی، ولایتمداری و هوشیاری امت اسلام در برابر فتنهها و توطئههای دشمنان تأکید میکند. حجتالاسلام عبدالحسین مسلمی افزود: این نمایش به همت حوزه هنری و سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران و همکاری شهرداری منطقه 16، ششم تا یازدهم آذرماه هر شب از ساعت18:30 در مرکز همایشهای بینالمللی شهید آوینی فرهنگسرای بهمن، روی صحنه خواهد رفت. گفتنی است نمایش «بهشت در آتش» داستان بردهای به نام «سهام» را روایت میکند که توسط حضرت زهرا (س) آزاد میشود. او پس از مدتی دلتنگ مدینه و خانه حضرت علی(ع) میشود اما وقتی به مدینه میآید... .
***
پژمان بازغی با «کودکشو» خداحافظی کرد
فصل پنجم مسابقه «کودکشو» این روزها در حال پخش است و چند قسمت بیشتر به پایان آن با اجرای پژمان بازغی نمانده است. او چند فصل از مسابقه «کودکشو» را اجرا کرده است و حالا مدتی است به عنوان رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران شناخته میشود. برنامه «کودک شو» مدت کوتاهی به دلیل حضور پژمان بازغی در چند سریال تلویزیونی، با اجرای حمید گودرزی روی آنتن رفت اما دوباره با بازگشت پژمان بازغی پخش این برنامه با اجرای خود او از سرگرفته شد. در حال حاضر از ملیکا شریفینیا به عنوان گزینه اجرای فصل جدید مسابقه «کودکشو» یاد شده است؛ بازیگری که تاکنون تجربه اجرا در تلویزیون را نداشته است.
***
نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم تفلیس در کشور گرجستان از تاریخ ۲۶ نوامبر تا سوم دسامبر (۵ تا ۱۲ آذر) برگزار میشود و فیلم «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۴، نیز یکی از فیلمهای راهیافته به این رویداد سینمایی است. فیلم سینمایی «مرز بیپایان» به کارگردانی عباس امینی محصول مشترک ایران، آلمان و جمهوری چک نیز در جشنواره فیلم تفلیس ۲۰۲۳ به نمایش گذاشته میشود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
نگاهی به نخستین ساخته آرمان خوانساریان
بلوغ سینمای اجتماعی با «جنگل پرتقال»
سجاد رضاییمقدم: چند سال است گونه اجتماعی فیلمهای سینمای ایران به موفقیت نسبی دست یافته است، از موفقیت در گیشه سینما تا حضور در جشنوارههای مختلف، نشاندهنده همین نقطه روشن در سینمای اجتماعی ایران است.
محمد خزاعی هم چندی پیش آرزو کرده بود روزگاری برسد که فیلم اجتماعی رکورد فروش سینما را بشکند.
از طرفی هم فیلمهای اجتماعی به نوعی مهمترین گروه سینمای بدنه به حساب میآیند، چرا که بار اندیشه و تفکر سینما را به دوش میکشند.
از میان موضوعاتی که در این گونه سینما ساخته میشود، آثار بسیاری وجود دارد که شاید با لوکیشنهای به هم ریخته و کثیف یا حتی با داد و بیدادهای مداوم پرسوناژهای فیلم قصد نشان دادن معضلات مختلف اجتماعی را دارند؛ اصلا مدتهاست فیلم اجتماعی در ایران با سیاهنمایی یکسان تلقی شده است.
شاید بتوانیم بگوییم اکثر آثار ذرهبینشان را روی مشکلی بیرونی میگذارند و به مصادیق اجتماعی نگاه میکنند.
حتی معروف شده فیلمسازان بسیاری برای ساخت یک فیلم اجتماعی به زیرپلههای اطراف شهر و میان زبالهسوزها رفتهاند تا یک فیلم را بخوبی بسازند و مشکلات و معضلات را نشان دهند.
اما شاید جز در معدود آثار میرکریمی و امثال او کسی به مشکلات درونی و حتی موضوعات ذهنی اشارهای نمیکند.
«جنگل پرتقال» نخستین ساخته ایمان خوانساریان شاید از معدود آثاری باشد که در گونه ملودرامهای اجتماعی، روایتی درونی را برگزیده است؛ فیلمی که با تهیهکنندگی رسول صدرعاملی ساخته شده و در تمام سکانسها اثری از او به یادگار مانده است. شاید حتی نگرشی که خوانساریان در «جنگل پرتقال» به نقش سارا بهرامی، دختری رنجور از ناملایمات اجتماعی داشته، وام گرفته از آثار دخترانه صدرعاملی باشد.
* شروع با سفری اجباری
داستان از اجبار سهراب بهاریان شروع میشود؛ اجباری که او را از گوشه امنی که او برای خود در یک مدرسه ساخته دور میکند تا بهاریان در سفری به محل تحصیلش با خود و البته عشقی قدیمی مواجه شود.
البته «جنگل پرتقال» فقط قصه یک عشق قدیمی نیست، قصه خودسازی و شکسته شدن غرور و تکبر بیجاست. شخصیت اصلی فیلم آرام و قدم به قدم باورهای غلطی را که در این سالها برای خود ساخته میشکند.
اثر در برخی سکانسها در نقش معلمی دلسوز ظاهر میشود؛ سرنوشت بهاریان از شاگرد اول دانشگاه بودن شروع میشود و به جایی میرسد که بعد از گذشت 15 سال از دوران دانشجویی ضعیفترین همکلاسیاش (هژیر) اسمش سر زبانها افتاده است و نمایشهایش را روی صحنه میبرد. نشان دادن دلایل این اتفاق و البته نوع رویارویی شخصیت اصلی داستان با آن، آموزش «جنگل پرتقال» برای مخاطب است.
* شخصیتپردازی، نقطه مثبت فیلم
شاید مهمترین ویژگی «جنگل پرتقال» شخصیتپردازی آن باشد. شخصیت اصلی با بازی خیلی خوب و باورپذیر میرسعید مولویان به شکلی پرداخت و برای مخاطب معرفی شده که شاید در هر جایگاهی قابل پیشبینی باشد. بازی سارا بهرامی و شخصیتش هم از این ماجرا مستثنا نیست.
هرچند شاید برای شناساندن شخصیتهای اصلی از مواردی استفاده شده که پرداخت کاملی ندارند. مثلا شخصیت هژیر که پیشتر هم از آن صحبت کردیم، عنصر داستانی خوبی برای نشان دادن شخصیت اصلی داستان است اما هیچگاه شخصیت خودش برای مخاطب روشن نشده و حتی دیده هم نمیشود.
اگر قرار بر نقد داستان داشته باشیم، میتوان گفت برخی از سکانسها شاید اضافه بوده و قصه فیلم را جلو نبرد، برای مثال سهراب در ابتدای ورود به شمال تهران و شهر مقصد برای اجاره یک خانه وارد محلی میشود که رضا بهبودی مالک آن است. تمام داستان این خانه قرار است نشاندهنده ابعادی از شخصیت سهراب بهاریان باشد اما در واقع چیزی به داستان اضافه نمیکند، گویی داستان چند دقیقهای متوقف میشود.
یکی دیگر از نکات مهم فیلمنامه «جنگل پرتقال» استفاده درست و بجا از نشانههاست؛ نشانههایی که هم در خدمت شخصیتپردازی داستان قرار گرفته و هم به پیشبرد داستان فیلم کمک میکند.
برای مثال میتوان به اصرار بهاریان برای استفاده از پوشاننده مو اشاره کرد؛ کاری که از نمایان شدن موهای ریخته این شخصیت جلوگیری میکند و نشاندهنده عدم اعتماد به نفس او است. در آخر داستان و بعد از تغییر شخصیت، بهاریان تمام موهایش را میتراشد تا نشاندهنده تغییر باشد.
* پایانبندی فیلم
شاید درخشانترین سکانس فیلم نقطه پایانی آن باشد؛ جایی که رها شدن بهاریان را از تمام تعلقاتش نشان میدهد، مدرک تحصیلیاش را باد میبرد، با ماشین مورد علاقهاش به کوه میرود تا تجربهای جدید کسب کند و موهایش را هم تراشیده است.
شاید پرداخت داستان در برخی موارد پیش پا افتاده و سریع باشد، البته سرعت و ریتم داستان تا جایی این مورد را جبران میکند اما برخی داستانها ناتمام میماند.
شاید حتی اتفاقاتی در سراسر فیلم وجود داشته باشد که نیاز به پرداخت بیشتر دارد، برای مثال یکی از اصلیترین اتفاقات داستان و دعوایی که سارا بهرامی با میرسعید مولویان دارد براحتی به انتها میرسد.
بغض ۱۵ ساله شخصیتی که سارا بهرامی نقشش را ایفا میکند باعث شده او خودش را به فراموشی بزند اما تمام این سختیها بسادگی حل میشود؛ شخصیتی که میرسعید مولویان عهدهدار شده هم تلاش زیادی برای بخشیده شدن نمیکند و تنها با یک جعبه شیرینی و البته یک صفحه گرامافون به نتیجه میرسد، هر چند میدانیم عامل اصلی این بخشش، تغییر شخصیت بهاریان است.
در نهایت باید گفت «جنگل پرتقال» فیلمی است قابل دفاع که با همه بیادعاییاش از خیلی پرمدعاهای سینما شریفتر است. حتی میتوان گفت نقاط ضعف نخستین ساخته بلند خوانساریان بسیار کمتر از نقاط قوت آن است.
ارسال به دوستان
اکران آنلاین یک مستند و 10 فیلم کوتاه
رنج اجارهنشینی در «بیجا»
گروه فرهنگ و هنر: اکران آنلاین مستند «بیجا» به کارگردانی و نویسندگی مجتبی محمودی و تهیهکنندگی مجید عزیزی آغاز شد.
به گزارش مهر، مستند «بیجا» سعی دارد با نگاهی متفاوت به معضل افزایش سرسامآور اجارهبهای مسکن در تهران و کوچ بسیاری از مستاجران به حاشیه تهران و شکلگیری انبارهای کانکسی بپردازد.
در خلاصه داستان این مستند آمده است: «در حاشیه تهران انبار کانکسی وجود دارد و خانوادههایی که توان اجاره خانه ندارند وسایل خانه خود را داخل این کانکسها انبار میکنند و...»
سایر عوامل این مستند عبارتند از تدوینگر و صداگذار: فرهاد نجفیراد، تصویربردار: حمیدرضا تقوی، رضا زلکی، مدیر تولید: غنچه استوارنیا، صدابردار: حسین لشکری، عکاس: غزاله عمیدی.
این مستند در پلتفرم فیلیمو قابل مشاهده است.
* اکران آنلاین ۱۰ فیلم کوتاه
امور پخش و توزیع انجمن سینمای جوانان ایران همزمان با آغاز آذرماه، بسته فیلم کوتاه «دهگانه» از تولیدات انجمن سینمای جوانان را برای نمایش آنلاین از چهارشنبه یکم آذرماه ۱۴۰۲ به صورت فروشی در دسترس مخاطبان فیلم کوتاه قرار داده است.
این بسته نخستین بسته از سری «دهگانه»های اکران آنلاین فیلمهای انجمن سینمای جوانان ایران و شامل ۱۰ فیلم کوتاه است که شامل آثار زیر است:
- «۱۳-۷۶۹» به نویسندگی و کارگردانی روزبه شعراینجاتی روایت سامان است که جشن سال نو را بهانه خوبی میبیند برای پیوستن به مادرش و جشن گرفتن با او؛ این خاطرات قدیمی تنهایی را در ذهن او بیدار میکند.
- «آب یخ» به نویسندگی و کارگردانی جلال ساعدپناه و تهیهکنندگی انجمن سینمای جوانان ایران - دفتر سنندج ساخته شده است. در خلاصه داستان آن آمده است: «شاید بهتر از هر کس، قدر آب را پیرمردی میداند که تار قطرات آن را به پودهای عمر خود گره زده است...».
- «ابراهیم» به نویسندگی پویان رنجبر و ایمان باقری و کارگردانی پویان رنجبر درباره ابراهیم است؛ مرد میانسالی که پسرش چند ماه پیش به قتل رسیده، این فیلم به تهیهکنندگی مهدی رشیدی و انجمن سینمای جوانان ایران - دفتر شیراز ساخته شده است.
- «۹۹۹۹۹۹۹۹۹» به نویسندگی و کارگردانی کریم عظیمی و تهیهکنندگی مشترک کریم عظیمی و انجمن سینمای جوانان ایران - دفتر اردبیل ساخته شده است و در آن انسانها در حال طی کردن پلکان زندگی هستند؛ آنها درگیر مسائل زندگی میشوند تا اینکه....
- «آتن» راوی داستان دختری است که با مردی در ارتباط است و تنها چند روز فرصت دارد تا تصمیم بگیرد با مرد از ایران برود یا نزد مادرش در ایران بماند. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی حسین شاعری و تهیهکنندگی حسین شاعری و انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده است.
- «آرداک» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل منصف و تهیهکنندگی انجمن سینمای جوانان ایران - دفتر انزلی است. در خلاصه داستان آن چنین آمده است: «من منتظرت میمانم، نه به خاطر اینکه مطمئن باشم بازمیگردی، به خاطر اینکه راه دیگری ندارم».
- «استخوان» رسیدن خبر پیکر تازه تفحصشده به خانوادهای، مسیر زندگیشان را عوض میکند. فیلمنامه این فیلم را کریم خودسیانی و غلامرضا حیدری به صورت مشترک نوشتهاند و غلامرضا حیدری به تهیهکنندگی انجمن سینمای جوانان ایران آن را کارگردانی کرده است.
- «آن سوی خیابان» را احمد میرهاشمی نوشته و کارگردانی کرده. این فیلم داستان پیمان است که همراه پدرش در کارگاه چوب کار میکند؛ پیمان خانهای برای سگش در کارگاه چوب ساخته و از طرفی یک اره برقی از کارگاه چوب گم شده است. تهیهکنندگی این فیلم بر عهده انجمن سینمای جوانان ایران - دفتر کرج بوده است.
- «آن شب باران میبارید» به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی باقری ماجرای شخصی را روایت میکند که همسرش نیمه شب او را از خواب بیدار میکند و اظهار میکند شخصی در خانه است. این فیلم به تهیهکنندگی محمدمهدی باقری و انجمن سینمای جوانان ایران ساخته شده است.
- «آینههای پریدهرنگ» که به تهیهکنندگی سالم صلواتی و انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر سنندج تولید شده، راوی داستان «شوبو» زنی جوانی است که برای بچهدار شدن در برزخ تردیدی قرار گرفته است و انگار برای مادر شدن فرصت چندانی ندارد. نویسندگی و کارگردانی این فیلم کوتاه را سالم صلواتی بر عهده داشته است.
بستههای اکران آنلاین «دهگانه» به تناوب در پلتفرم فیلمنت بارگذاری و متعاقبا زمان آغاز اکران آنها و فیلمهای هر بسته اعلام خواهد شد.
تمام فیلمهایی که در بستههای فروشی اکران آنلاین فیلم کوتاه در پلتفرمها معرفی و توزیع شدهاند، پس از اتمام بازه زمانی ۶۰ روز از اکران خود، به صورت اشتراکی در دسترس مخاطبان در بازه زمانی نامحدود قرار میگیرند.
امور پخش و توزیع انجمن سینمای جوانان ایران تاکنون بالغ بر ۲۱۰ فیلم کوتاه را که در انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده، به صورت اشتراکی و فروشی در پلتفرمهای هاشور، ودیو، تیوال و فیلیمو اکران آنلاین کرده است.
ارسال به دوستان
رونمایی از قطعه ارکسترال «قدس شریف» با حضور رئیس سازمان صداوسیما
سازها برای «توفان الاقصی» کوک شد
رئیس سازمان صداوسیما دیروز با حضور در استودیوی 103 مرکز شعر، موسیقی و سرود با بیان اینکه امروز شاهد اجرای یکی از آثار ارزنده و فاخر ارکستر سمفونیک رسانه ملی بودیم، اظهار کرد: مرکز شعر، موسیقی و سرود همراه با تحولات، همگام با نیازها و هماهنگ با انتظاراتی که از رسانه ملی میرود، حرکت رو به جلو در تولید آهنگها و نواها و اجرای آنها
دارد.
پیمان جبلی ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما را مایه سرافرازی رسانه ملی دانست و ضمن قدردانی از اعضای ارکستر و دستاندرکارانی که این میراث را در طول سالیان حفظ کرده و سرپا نگه داشتهاند، گفت: مرکز شعر و موسیقی و سرود بویژه ارکستر سمفونیک یک میراث هنری ارزشمند نه فقط برای رسانه ملی، بلکه برای کل کشور است و بدان افتخار میکنیم.
وی با اشاره به اجرای ۲ قطعه «ایران» ساخته استاد لوریس چکناواریان و «قدس شریف» ساخته استاد زندهیاد فریدون ناصری گفت: این ۲ قطعه از تولیدات جدید مرکز شعر و موسیقی و سرودند و متناسب با فضای حماسیای تولید شدهاند که در جریان پایداری مردم غزه به وجود آمده است؛ بویژه قطعه دوم که بازتولید و بازآفرینی قطعه «راه قدس» زندهیاد ناصری است و بعد از چند دهه، با شعری متناسب با فضای حماسی فلسطین بازتنظیم و اجرا شد.
جبلی افزود: امیدواریم ضبط تلویزیونی این کار نیز بزودی انجام شود و همین روزها شاهد پخش تلویزیونی اثر از آنتن رسانه ملی باشیم. اکنون بهترین زمان پخش این قطعه است؛ این روزها شاهد آن هستیم که رژیم صهیونیستی بعد از گذشت نزدیک به 50 روز از نابود کردن هزاران انسان به اهداف خود نرسید و جز بیآبرویی، ذلت و حقارت برای خودش نخرید. ملت فلسطین با دست خالی مبارزه را آغاز و با اراده دستیابی به حق آزادی سرزمین غصبشدهشان، این شکست را به صهیونیستها تحمیل کرد و شاهد آزادی زنان و کودکانی بودیم که سالهای سال در اسارت بودند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|